Pátek 20. prosince 1991

Jde mi o tabulku č. 9 - příspěvky občanským sdružením, kde je také příspěvek 15 miliónů Kčs na činnost federace zdravotně postižených.

Měl bych malý pozměňovací návrh, který by poněkud rozšířil tuto věc, a to v tom smyslu, že za název organizace "Federace zdravotně postižených", by bylo dobré vložit slova "a další obdobné organizace s federální působností". Jde totiž o to, že Federace zdravotně postižených zdaleka v sobě nezahrnuje všechny organizace zdravotně handicapovaných, které mají federální působnost. Tyto organizace, jako např. organizace dialýzovaných a transplantovaných nemocných, nepožádaly o dotaci federální vládu, protože byly nějakým způsobem dotovány z rozpočtu republik, Radou humanitární spolupráce apod. Jsou to organizace nové, které vlastně svoji činnost v podstatě teprve rozbíhají.

Myslím, že by bylo jenom spravedlivé, kdyby 15 miliónů, které se podařilo i při tomto napětí v tvorbě státního rozpočtu uvolnit pro potřeby těchto organizací, sloužilo těmto novým organizacím, které o dotaci nepožádaly a které vlastně vznikly mimo bývalý Svaz invalidů, jehož je vlastně Federace zdravotně postižených pokračovatelem. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Doksanskému. Nyní má slovo poslanec Čič. S faktickou poznámkou se přihlásil místopředseda vlády pan Mikloško. Uděluji mu slovo.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážené Federálne zhromaždenie, vážený pán poslanec Doksanský, tabuľka č. 9 vznikla tým, že jednotlivé organizácie s federálnou pôsobnosťou žiadali Úrad vlády o dotácie. Museli to byť organizácie s federálnou pôsobnosťou a museli im byť dané nejaké úlohy štátnej správy či uznesením vlády, alebo zákonom. Čísla vznikli po dlhých diskusiách s Úradom vlády a s Federálnym ministerstvom financií a dohodli sa na číslach, ktoré tam sú teraz. Skôr navrhujem, aby tam vznikla nejaká nová rubrika, ktorú by ste bližšie špecifikoval a konkrétne niečo požadoval, pretože čísla sú prediskutované mnohými iteráciami s tromi subjektmi. Keby sme tam naraz vsunuli veľký počet organizácií s federálnou pôsobnosťou, na ktoré prípadne nie sú dané úlohy štátnej správy, mohlo by to porušiť to, čo teraz v tabuľke je. Inak plne s vaším požiadavkom súhlasím.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Čič, připraví se poslanec Tichý.

Poslanec SL M. Čič: Vážený pán predsedajúci, vážení hostia, vážené kolegyne a kolegovia, vo svojom vystúpení sa chcem zmieniť o otázkach, ktoré sa týkajú odvodov do štátneho rozpočtu, dôchodkové a poľnohospodárske dane a dane z objemu miezd. Je všeobecne známe, že sa tieto položky odvádzajú vo výške 50 % objemu mzdových prostriedkov do štátneho rozpočtu podľa sídla podniku. Takáto metodika nezohľadňuje skutočnosť, že mnohé podniky majú sídlo vo svojich závodoch na území inej republiky. A tak odvod a daň z objemu miezd potom plynie do štátneho rozpočtu, z ktorého sa ale neposkytujú prostriedky na financovanie hlavne spoločenskej spotreby pracovníkov týchto vnútorných organizačných jednotiek. Ide vlastne o princíp teritoriality tvorby hrubého domáceho produktu. Nie je to nová vec. Orgány slovenskej republiky už pri príprave štátneho rozpočtu na rok 1991 navrhovali vyriešenie tohto problematického bodu tvorby štátneho rozpočtu. Bohužiaľ, tento návrh sa neakceptoval. To je jedna z príčin napätia medzi príjmami a výdajmi v štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1991. Ohrozuje to aj zabezpečenie vo vyrovnanosti. Platí to samozrejme aj na rok 1992.

Rokovania na úrovni ministrov financií a následné rokovanie predsedov vlád boli nádejné. Ministerstvo financií Slovenskej republiky vychádzalo z týchto prísľubov pri predikcii príjmov a zapracovalo príslušnú čiastku aj do návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 1992.

Hovorím o týchto otázkach aj preto, že vláda Slovenskej republiky sa ešte v roku 1990 týmito a podobnými otázkami tvorby rozpočtu zaoberala spolu s českou vládou a vtedy tieto dohody, aj keď nemali formu nejakého záverečného komuniké, boli prijaté, boli dohodnuté.

Sme si vedomí toho, že to vyžaduje novelizáciu niektorých ustanovení odvodových a daňových zákonov. Konkrétnejšie ide o zákon č. 156 z roku 1989 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu, o zákon č. 157/89 Zb. o dôchodkovej dani v znení neskorších predpisov a neskoršie aj o zákon č. 172/88 Zb. o poľnohospodárskej dani. Prirodzene v znení neskorších predpisov.

Túto iniciatívu predkladám z toho dôvodu, pretože Federálne ministerstvo financií s týmto návrhom neprišlo. Znovu sa tak dostávame do situácie, v ktorej je ohrozená vyrovnanosť príjmov aj výdajov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

Prosím, vážené Federálne zhromaždenie, aby sme k týmto otázkam pristupovali racionálne, uznali realitu a zbytočne nevytvárali politické napätie aj tam, kde nemá miesto a opodstatnenie.

Kvôli informácii tiež uvediem, že toho času ide zhruba o čiastku 3 miliardy korún. Ministerstvo financií Českej republiky túto čiastku určuje sumou 1,5 miliardy korún.

Nie je dôležité, aby sme teraz hovorili, ktoré určenie je správne, ktoré je presné, asi sa to ťažko dá, ale keď by sme prijali navrhované zmeny citovaných zákonov, ktoré som už predložil našim spravodajcom, vytvorila by sa - predpokladajme - objektívno-legislatívna báza pre reálnu odvodovú povinnosť vo výške 50 % objemu mzdových prostriedkov a vylúčil by sa tak jeden zo sporných bodov nášho spolužitia.

Opakujem, odovzdal som už návrhy, nechcem ich už zbytočne čítať a zdržovať. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Tichý, připraví se pan poslanec Magyar. Po poslanci Magyarovi je připraven ještě poslanec Šolc jako posledně písemně přihlášený. Ptám se poslanců, pokud si ještě přejí vystoupit v rozpravě, nechť tak učiní.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, chci mluvit o třech věcech a také o třech věcech mluvit nechci.

Tou první věcí, o níž nechci hovořit, jsou horké kaštany z tripartitního ohně a potom nechci nosit velké ekonomické ideje do rozpočtového lesa a nechci také dělat populární škrty či přesuny v jednotlivých položkách navrženého rozpočtu.

Nicméně ke kapitole Všeobecné pokladní zprávy bych měl dvě poznámky. Její neprůhlednost, resp. průhlednost jistě nezvyšuje položka - Účelové dotace na regionální problémy. Je to miliarda 300 miliónů. Blíže se o této položce nedočteme vůbec nic. (Řekl jsem dotace. To je omyl. Patří tam prostředky. Miliarda 300 000 snad stojí za pohovor alespoň v důvodové zprávě.) Obdobně je to se 103 milióny na nějaké investice, které bohužel blíže popsány nejsou. Tolik krátce ke kapitole všeobecná pokladní zpráva.

Nyní k vlastním třem okolnostem, které bych chtěl popsat. Návrh rozpočtu na rok 1992 obsahuje řadu novel zákonů či jiných předpisů. Domnívám se, že nejméně 1 nebo 2 úpravy tam ještě chybí tak, aby potřeba naplnění tohoto zákona byla co nejlépe splněna. Ve věcném ohledu jde o dotace do státních rozpočtů ČR a SR dle písmena k) a 1) v § 1 návrhu zákona o státním rozpočtu. S ohledem na zákonné úpravy jde o použití § 5 zákona číslo 563 o rozpočtových pravidlech federace a o věcné souvislosti tohoto paragrafu, s ustanovením paragrafu 6 téhož zákona. Jak se lze dočíst z ustanovení § 65 písm. c), rozpočtových pravidel dotace do rozpočtu republik jsou zahrnuty do seznamu výdajů federace jako samostatná položka. Jak jsme však slyšeli od zástupců vlády a ministerstva financí během projednávání rozpočtu, nezařadila vláda dotace do rozpočtu republik dle citovaného ustanovení písm. c) § 5, nýbrž je zařadila jako tzv. další, zákonem stanovené výdaje dle písm. f) téhož paragrafu 5. Chtěl bych říci, že na dotace do rozpočtu republik dohodnutých s národními vládami je položka nebo ustanovení pod písm. c) výslovně určeno. Vláda se však vyhýbá použití této vyslovené určené položky.

Odpověď na otázku, proč to tak vláda dělá, je celkem jednoduchá. V § 6 rozpočtových pravidel je totiž stanoveno, že dotace do státních rozpočtů republiku se poskytují účelově na konkrétní akce nebo předem stanovené okruhy potřeb. Tato podmínka však při uvedených dotacích není splněna, a tak se zřejmě chce autor toho návrhu vyhnout řešení v domnění, že dotace zařazená do položky f) není tou dotací, na kterou se ustanovení § 6 o poskytování účelového charakteru dotací vztahuje. Taková domněnka však nemá v žádném ustanovení pravidel sebemenší podporu.

Dotace je dotací, ať se děje podle ustanovení písm. c) či písm. f) § 5. Myslím, že tento závěr se nedá celkem úspěšně vyvrátit. Při vzpomínce na to, co velmi vadilo v dřívějším uplatňování zákonů a pravidel v předcházejícím režimu, kdy byly zákony vykládány velice účelově ve smyslu jedné strany, považuji takový přístup za nevhodný. Navrhuji, aby se provedlo čisté právní řešení, a to takto: do § 2 návrhu zákona o státním rozpočtu federace se doplňuje odst. 3 v tomto znění:

"Ustanovení § 6 zákona č. 563/90 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, se k dotacím poskytovaným dle ustanovení písm. k) a 1) § 1 v návrhu rozpočtu federace 1992 nepoužije." Bylo by to celkem jednoduše řešeno.

Druhou okolností, která není uspokojivě po stránce dodržování platných předpisů řešena, je návrh federálního fondu tržní regulace v zemědělství. Ustanovení § 26 pravidel (nebudu ho celé opakovat) totiž "ukládá pro federální účelové fondy, pokud zakládají víceleté rozpočtové vztahy, aby byl uváděn očekávaný finanční dosah v dalších letech, popř. odhad celkové finanční náročnosti". To pochopitelně v tomto návrhu rozpočtu není, protože jde o živý fond s obtížným určením dopadu. Ovšem věc je zase celkem jednoduše řešitelná odkazem na citovaný § 2, kdyby se to snadno rozřešilo.

Konečně pak je třeba upozornit na jednu zajímavou věc, týkající se rozpočtu Kanceláře FS. Jde totiž o nejasný vztah předkládaného rozpočtu na rok 1992 k ustanovení zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění, kde se o rozpočtu Kanceláře FS mluví. Jak jsme slyšeli, vláda navrhla určitou částku. Předsednictvo FS pak schválilo určitou vyšší částku. Výbory pro plán a rozpočet navrhují něco mezi tím. Konkrétní částky nejsou v tomto smyslu důležité.

Vzhledem k tomu, že suverénem nad zákonem o jednacím řádu FS je samozřejmě opět FS, musí při případném schválení jiné částky, než která je odsouhlasena předsednictvem FS, musí být řešen i vztah toho zákona o rozpočtu k ustanovení písm. d) paragrafu 63 zákona o jednacím řádu FS, dle něhož, jak už jsem se zmínil, rozpočet Kanceláře FS schvaluje předsednictvo FS. Upozorňuji také na to, že návrh VPR tuto záležitost neřeší zcela a nenavrhuje ani úplné věcné řešení rozdílů mezi částkou schválenou předsednictvem FS a částkou navrženou výbory nebo vládou. Proto navrhuji, aby Kanceláře FS navrhla určité řešení, předložila ho předsednictvu FS, a teprve potom bychom mohli schválit příslušnou částku v návrhu rozpočtu na rok 1992. To je všechno. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má nyní pan poslanec Magyar. Připraví se pan poslanec Šolc.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, mám jediný poisťovací návrh. Navrhujem, aby v rozpočte expressis verbis bolo zakotvené, že na financovanie vodného diela Gabčíkovo sa nesmú použiť prostriedky zo štátneho rozpočtu federácie.

Podľa mojich predstáv by bolo možné zabudovať to do druhého paragrafu ako nový odsek 3, a síce takéhoto znenia: "Nijaká čiastka z prostriedkov zo štátneho rozpočtu federácie sa nesmie použiť na financovanie výstavby vodného diela Gabčíkovo."

Dôvody: Programové vyhlásenie federálnej vlády vlani obsahovalo jeden jediný dôvod pre pokračovanie výstavby tohto diela a síce, že v tej dobe bolo investované 14 miliárd korún. Žiadny rozumný dôvod len to, že sme už toľko investovali, tak investujeme ďalej.

Na jeseň som sa dobrovoľne zúčastnil poslaneckého prieskumu, vtedy sa už hovorilo o 28 miliardách. Teda za niekoľko mesiacov nejakých 14 miliárd naviac. Je to vrece bez dna, ktoré stále viac a viac žiada. Raz už musíme povedať stop. Inak neviem, kam sa dostaneme. Máme problémy, kde zohnať peniaze na to či ono, tak ich zbytočne nevyhadzujme tam, kde je to nenávratná investícia.

Ostatne včera som tu videl, ako pán kolega Anderko čítal odporúčanie Európskej rady, kde rovnako stojí, že sa neodporúča stavať gigantické vodné diela. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Faktickou poznámku má pan poslanec Čičmanec.

Poslanec SL P. Čičmanec: V prípade, že by sme Gabčíkovo nedobudovali, zostali by tam obrovské ekologické, ale aj ekonomické škody. Stavbu bude treba ukončiť kvôli úprave vodného režimu, bezpečnosti územia, kvôli zabezpečeniu plavby a kvôli získavaniu elektrickej energie. V mieri bude produkovať ročne za 6 miliárd elektrickú energiu, len čo bude spustená prvá turbína, bude sa samofinancovať. Teraz, keď nie sú plánované prostriedky zo štátneho rozpočtu, budú vypísané obligácie na jeho dostavbu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Zlocha si přeje faktickou poznámku.

Poslanec SL F. Magyar: Nejde teraz o ekológiu, ale o financovanie, aby zo štátneho rozpočtu sa viac nevynakladalo. To je môj návrh. Ekológiu riešme inokedy.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Zlocha.

Poslanec SN J. Zlocha: Mám niekoľko malých pripomienok. V návrhu štátneho rozpočtu na rok 1992 nie je uvedená žiadna položka na dokončenie Gabčíkova. To po prvé.

Po druhé - na rokovaní vlády bolo dohodnuté, že finančné zabezpečenie vodohospodárskej časti dočasného vodného diela Gabčíkovo sa bude realizovať vydaním štátnych obligácií so zárukou vlády. Energetickou časť dočasného riešenia zabezpečuje investor bankovým úverom.

Ďalšia pripomienka: Vodné dielo, až bude dokončené, na dokončenie - pokiaľ viem - sa uvažuje s potrebou 8 mld. Kčs, sa v priebehu 10 rokov zaplatí. Podľa prepočtov - zo zisku, ktorý bude vlastne už po prvom roku po uvedení do prevádzky, sa budú napr. financovať i veľmi potrebné ekologické stavby.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Šolc, připraví se poslanec Wagner.

Poslanec SN. J. Šolc: Pane předsedající, dámy a pánové, bude to tak krátké, že to bude spíš faktická poznámka. A spíš musím promluvit jako předseda branného podvýboru, reagovat na dva motivy, které zde zazněly v rozpravě.

První byl od kolegy Hubálka a před hodinou jsme ho diskutovali spolu v jídelně i s ministrem obrany, druhý zazněl od kolegy Alberta Černého.

O co šlo v prvním vystoupení? Kolega Hubálek navrhl snížit rozpočet armády o 29 % a tyto prostředky dát na posílení bezpečnosti. Tento návrh zazněl už počátkem října, kdy jsme probírali zákon o Radě obrany státu v branných a bezpečnostních výborech. Kolega Hubálek tam požadoval snížit stav armády dokonce o dvě třetiny. Nepochybuji o tom, že důvody jsou velice seriózní, že zohledňují osobní bezpečnost občana. Nechci také o tom diskutovat dále. Reakce sněmovny byla příznačná. Chci jen říci za sebe prostě a korektně, že tento argument odmítám, stejně tak jako rozpočtové výbory, kde jsme předevčírem o této věci jednali v poledne a potom znovu s ministry večer.

I výbory pro plán a rozpočet nabyly takového pocitu, že by bylo dobré armádu zkrátit o půl miliardy. Našly také rychlý způsob odkud. Ale večer jsme došli skutečně k velice serióznímu konsensu, že to není možné.

Domnívám se, že takto zásadní návrh není možné podávat v plénu, aniž by byl seriózně řešen ve výborech. Tolik tedy in margine té první výhrady.

Druhá zazněla od kolegy Černého. Pokládám ji do jisté míry za pozitivní - aby armáda něco slevila ve prospěch bezpečnosti, konkrétně v prospěch FBIS. Když jsme zde hovořili o vojenské kontrarozvědce, zastával jsem týž názor, že zde cizí služby jsou, že měly dost času proniknout k nám. Bylo by neseriózní, kdybych nyní od toho ustoupil. I já se domnívám, že je třeba podpořit skutečně razantně FBIS, aby mohla plnit své úkoly. Není to ovšem možné z kapsy, o které kolega Černý hovořil. Kdyby to bylo ze mzdových prostředků, armáda by musela okamžitě začít propouštět. Podle určitých zákonných kompenzací by zchudla velmi rychle. Domnívám se, že je jediný prostředek, odkud by se mohlo " z kouta" obrany pravidelně čerpat toto zabezpečení pro FBIS. Je jím zvláštní fond z prodeje zbraní, který funguje u federální vlády. Pokládám i z titulu své funkce, že by bylo přiměřené, aby z tohoto zvláštního fondu čerpala FBIS 10 %. To je můj návrh. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Wagner, připraví se poslanec Hlavička.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP