Pátek 20. prosince 1991

Poslanec SN J. Sokol: Vážené Federální shromáždění, vážení hosté, několik krátkých poznámek. Kolega Kříž bohužel opustil jednací místnost. Chtěl jsem se zastat jednoho z našich předků, kronikáře Kosmy. Označit Kosmu za servilního považuji za nehoráznost. (Potlesk a klepání do lavic.)

Společnost může být demokratická jen do té míry, do jaké míry dokáže demokraticky hospodařit se svými penězi. Je to věc tak banální a jednoduchá, že ji snad není potřeba opakovat, a přece se mi znovu dere na mysl, kdykoliv se tady o rozpočtu hovoří. Několik kolegů zde mluvilo o tom, jak transformační procesy mají své sociální dopady. Zcela s tím souhlasím, ale chybí mi tam ta druhá půlka. Jaké sociální dopady má nedostatek transformačních procesů? Jaké jsou dopady netransformačních procesů?

A to mě vede k dalším poznámkám. Často se hovořívá o populismu, jindy o demagogii. Tyhle věci mají něco společného. Spočívají vždycky v tom, že se účelově vybere jedna půlka pravdy, ta se předestře a vyloží, a ta druhá se potichu strčí do kapsy.

Dovolte, abych to i zde demonstroval na několika příkladech. V každé rozpočtové debatě se vždycky dojde k úsporám na státní správě. V loňském roce podlehla Česká národní rada návalu populismu a schválila ustanovení, kterým snížila náklady na státní správu o 10 %. Výsledkem bylo značné poškození daňových správ a úniky ze státního rozpočtu zcela nesouměřitelné s tím, co se na státní správě ušetřilo.

Mluvilo se tu několikrát o tom - a to je věc, které bych se rád trochu věnoval - že určité škrty v rozpočtu se dějí na úkor obyvatelstva. Že zejména zkrácení sociálních výdajů se děje na úkor obyvatelstva. Zdá se mi, že za tím je skryta zajímavá paralela. Tak jako předchozí režim byl etatistický, a měl jsem vždycky dojem, že je ve skrytu anarchický, tak se to právě na tomto velmi hezky projevuje. Vychází se z představy, že je tu jakési obyvatelstvo, a pak je tu jakýsi stát, se kterým obyvatelstvo nemá nic společného, který v podstatě obyvatelstvo odírá o peníze a jenom občas pustí chlup a obyvatelstvu něco dá.

Představa, že nějaké výdaje státního rozpočtu se dějí na úkor obyvatelstva, mi připadá obludná. A pokud se týče návrhu na změny v sociálním zabezpečení. Domnívám se, že je třeba je pozorovat z docela jiného hlediska. Ukážu to na příkladu vyrovnávacího příspěvku. Vyrovnávací příspěvek vznikl jako takový tour de force tehdy začínající vlády, která chtěla předvést, že si nic, co ušetří, sama nenechá, a tak prostě vydávala všem občanům - hlava nehlava - část z toho, co od nich na daních vybrala.

A to je přesně to, co stát nikdy dělat nemá. Přece stát je od toho, aby vyrovnával tam, kde je to potřeba, ale v žádném případě se nesmí stávat, že stát vybírá od občanů daně a ty pak rozdává všem stejně. To je výsměch tomu, co by měla být sociální péče státu.

A konečně poslední poznámka. Hovořilo se tady hodně o tom, jaké jsou rozptyly v odhadech výsledků letošního rozpočtu. Uznávám, že jsou značné. Mluvilo se tady o rozptylu v rámci plus tři až mínus 9 miliard. Nicméně jako technik nemohu nepřipomenout, že se pohybují v rámci dvou procent objemu tohoto rozpočtu a za svou osobu, jak věci nerozumím, považuji za malý zázrak, jestli se v tak obtížných dobách, v jakých žijeme, za tak obtížné předvídatelnosti všeho, co se tu děje, dá vůbec předpovědět chování rozpočtu s přesností několika procent. Považuji to za značný úspěch všech tří vlád.

A z toho odvozuji, že snad i ty pochybnosti o reálnosti budoucího rozpočtu by měly být poměřovány tím, co se stalo letos. A to s jistým pochopením pro míru. Nechci říkat, že bych za ten odhad příjmové stránky příštího rozpočtu chtěl dávat ruku do ohně.

Ale velice bych přál všem vládám, aby se jim v příštím roce podařilo trefit se tak přesně, jako se to podařilo v roce letošním. Děkuji Vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní má slovo poslankyně Adrianová.

Poslankyně SN M. Adrianová: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. V tlači 1153 na posledných dvoch stránkach sa uvádza: "O čiastku 70 miliónov korún, ktorá bola určená na výstavbu poslaneckého domu, sa posilňuje podľa prvej alternatívy vládna a rozpočtová rezerva v kapitole Všeobecná pokladná správa alebo, podľa druhej alternatívy, sa má zvýšiť o 70 miliónov korún kapitola Kancelárie Federálneho zhromaždenia."

Tu mám jeden pozmeňujúci návrh. Z uvedenej čiastky vziať 3 milióny korún a zvýšiť kapitolu Kancelárie prezidenta republiky o 3 milióny korún a táto čiastka sa presúva do kapitoly Všeobecnej pokladnej správy, a to účelová dotácia pre Ústav T. G. Masaryka.

Vládny návrh zákona o štátnom rozpočte federácie za rok 1992 s prijatými pozmeňujúcimi návrhmi budem podporovať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Stome, po něm se připraví poslankyně Nováková.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté. dovolte mi, abych reflektoval na některé připomínky, které se snaží návrh rozpočtu přebudovat. V jednacím řádu v § 38 máme uvedeno, že návrh zákona musí obsahovat nejen přesné znění, ale i zdroje. Já bych se domníval, že by bylo správné, aby navrhovatelé změny rozpočtu uvedli vždy zdroje, pokud se nepohybují v rámci tohoto rozpočtu a v rámci těchto sum. To jsem tady neviděl.

Já se domnívám, že to je trošinku naše chyba. My jaksi nevěříme, že by bez centrálního plánování mohly hospodářské subjekty produkovat dokonce něco, co by mohlo plnit příjmovou stránku státního rozpočtu. A zapomínáme, že pokud se odchýlíme od této myšlenky, tak bychom museli udržovat hospodářskou strukturu přísně centralizovaného plánování.

Mě na řadě příspěvků zarazilo to, že ti, kteří nevěří příjmové stránce rozpočtu, jsou obvykle těmi, kteří chtějí zvyšovat výdajovou stránku rozpočtu. Já se tedy ptám, odkud by se měly vzít ty peníze? Když jsou neodůvodněné příjmy, jak můžeme důvodně požadovat vyšší výdaje.

Nyní dovolte, abych se dotkl několika věcí, které odezněly v debatě. V jednom příspěvku se hovořilo o příspěvku na tisk a postrádala se tato pasáž u příspěvků tisku. Nicméně my máme příspěvek na ČSTK - tuším 32 miliónů - a pokud si pamatuji, tak když jsme zde projednávali zákon o Československé tiskové kanceláři, bylo zde řečeno, že tato nepotřebuje žádné dotace, že se zaplatí sama a nyní se to v rozpočtu objevuje. Pokud by se tedy měly provést nějaké úpravy, domnívám se, že bychom měli zjistit, které tvrzení, jestli ono tehdy nebo to nyní, bylo tvrzení korektní.

Pak se ozvaly námitky do sociální oblasti. Já jsem si provedl spočítání a zjistil jsem, že jenom to, co máme v tisku 1153 nás bude stát přes dvacet hlášení mezi poplatníky, důchodovým orgánem, zaměstnavatelem, zaměstnancem a orgánem daňovým - abychom se vůbec propojili do toho složitého mechanismu, kdy se komu co doplácí.

Dále tady byla námitka, že armáda a bezpečnost má příliš vysoké výdaje. Já bych chtěl upozornit ty, kteří zde hovořili o tom vajíčku, že vajíčko bez skořápky také neexistuje.

Posléze zde byly připomínky k legislativní stránce věci. Já samozřejmě chápu ty kolegy a kolegyně, kteří hovořili o tom, že je velmi obtížné zákonnou úpravou provádět změny vyhlášek, tedy subpředpisů. Ale od té doby, co máme kompetenční zákon, tak jsme museli v oblasti sociálního zabezpečení, které má být celostátně upravováno, přistoupit na to, že změny bude za časté nutno provádět zákonnou úpravou.

Domnívám se tedy, že je možno tento rozpočet i po formální stránce, i po obsahové v předložené formě podporovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má nyní poslankyně Nováková, připraví se pan poslanec Pohanka.

Předtím bych si dovolil, protože pan poslanec Stome zde citoval § 38, říci toto: V odstavci 9 se říká: "Návrh musí obsahovat přesné znění navrhovaného zákona. K návrhu se připojuje důvodová zpráva, která musí obsahovat podrobné odůvodnění potřebnosti nové právní úpravy a zdůvodnění jednotlivých ustanovení navrhovaného zákona. Je-li navrhovatelem prezident republiky nebo federální vláda v důvodové zprávě se rovněž uvedou nároky, jaké klade navrhovaná zpráva na státní rozpočet federace, případně i republik".

Já jenom připomínám, že toto Federální shromáždění si odhlasovalo jednací řád, v němž poslanci nejsou povinni uvádět zdroje, odkud se bude brát úhrada na ty, či ony zákonné předlohy. Je to zvláštní, ale tak zní jednací řád.

Prosím, paní poslankyně, máte slovo,

Poslankyně SL E. Nováková: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovolte, abych obrátila vaši pozornost k oblasti, o které zatím zde nebylo zmíněno. Mám na mysli výchovu, ochranu a dodržování lidských práv. Mé sdělení je motivováno poznatky, které jsem získala činností komise pro lidská práva Federálního shromáždění a je motivována i vystoupením místopředsedy federální vlády pana Mikloška před členy výboru sociálních a kulturních v souvislosti s projednáváním zprávy o dodržování lidských práv v ČSFR.

V návrhu rozpočtu na rok 1992 stejně jako v roce 1991 není počítáno se žádnou položkou, která by byla zaměřena na financování státních ani nestátních aktivit v oblasti dodržování a ochrany lidských práv, které jsou v podstatné části v kompetenci federace.

Proto navrhuji, aby v kapitole Všeobecná pokladní správa v návrhu rozpočtu ČSFR na rok 1992 byla vyčleněna jako samostatná položka s názvem "Podpora humanitárních projektů v oblasti lidských práv" ve výši 20 miliónů korun.

V této souvislosti bych ráda upozornila, že tuto materiální povinnost federace vůči humanizaci života v ČSFR, prostřednictvím humanitárních projektů, považuji za nesmírně důležitý příspěvek k dotvoření občanské a vpravdě humánní společnosti. Současně připojuji, že tato položka ve státním rozpočtu federace bude vyjadřovat jednoznačnou vůli federálních orgánů k plnění své povinnosti v oblasti dodržování a ochrany lidských práv a výchovy k nim. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, já sice jinak vítám, že někdo výklad jednacího řádu provádí samozřejmě ex katedra, ale nicméně bych chtěl upozornit, že jsem použil kondicionálu, takže bych rád u návrhů, které jdou nad sumy rozpočtu, viděl i zdroje. Já jsem se tvářil takovým způsobem, abychom povýšili v rozpočtové debatě tuto praxi nebo to, co se týká jiných navrhovatelů (neposlaneckých) i na tyto návrhy, abychom zdroje hned měli.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Omlouvám se, že jsem přehlédl kondicionál. Slovo má poslanec Pohanka, ale nejprve se ještě s faktickou poznámkou hlásí poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Chtěl bych jen pomoci kolegům, kteří budou předkládat návrhy týkající se kapitoly "všeobecná pokladní správa" a její struktury.

Vážení kolegové, součástí návrhu zákona jsou přílohy 1, 2 a 3, které máte uvedené v textu. Poté je pod rozlišovací úrovní tohoto zákona detailní dekompozice kapitoly "všeobecná pokladní správa". O té detailnosti bych pochyboval, ale to teď není předmětem věci. Důležité je, že toto není součástí zákona, čili chcete-li na této rozlišovací úrovni navrhnout jakékoliv změny, je tady jediná možnost, a to možnost vlastního usnesení Federálního shromáždění k těmto změnám, ale nelze to z těchto důvodů dávat přímo do zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Pohanka, připraví se poslanec Šedovič, po něm poslanec Doksanský.

Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající, dámy a pánové, rád bych řekl několik slov na obhajobu vlády vzhledem k diskusnímu příspěvku poslankyně Bellušové, která vytýkala, že se nepřišlo s návrhy na novelizaci některých sociálních opatření k zákonům už dříve a že se to dělá v rámci rozpočtu. Patrně ta potřeba vznikla při sestavování rozpočtu. Bylo by sice čistší a správnější, kdyby se o každé novele rozhodlo samostatně, ale stejně by se odůvodňovala právě zřejmě rozpočtem, nedostatkem prostředků. Tím, že je to v rámci zákona o rozpočtu, je každá tato změna srozumitelnější. Je jisté, že se sociální situace nezlepšuje, i když se dává na tuto oblast více procent (11 %, o kterých mluvil pan místopředseda vlády Klaus), ona se zřejmě bude dále zhoršovat vzhledem k vývoji ekonomiky. Nikdo tady asi nechtěl tvrdit, že dojde ke zlepšení. Naopak, příští rok má být daleko nejsvízelnější hospodářsky ze všech, takže dopad do sociální oblasti bude jistě také nejtěžší.

Já jsem se přihlásil v podstatě k tomu, k čemu už před chvílí mluvil dr. Stome. Šlo o připomínku poslance Benčíka k části třetí, tj. strana 5 - 7 zprávy, bod II až VI, kde se právě po stránce formální namítalo, že chceme formou zákona o rozpočtu měnit některé vyhlášky, ba dokonce nařízení federální vlády. V těchto případech kromě bodu IV není ta námitka úplně čistě oprávněná, protože už předtím došlo k novelizacím formou zákona, popřípadě jde o vyhlášku, která vyhlašuje úplné znění zákona po nějakých novelizacích. Tam se mísí už předtím normy nižší s normami vyššími. Je jisté, že formou zákona lze opravit cokoliv a zejména tady, když v kompetencích podle materie má toto právo Federální shromáždění.

V jednom případě (čl. IV) jde skutečně pouze o nařízení vlády ČSFR. Nejsem si jist, jestli tady chybí zmocnění v ústavním zákoně o čs. federaci k tomu, aby se to upravovalo dále v rámci kompetence vlády. Pro ten případ, že vláda to právo má (je to nařízení z konce roku 1990), navrhuji, čl. IV vypustit ze zprávy, která se nám předkládá a počítat s tím, že vláda později nařízením udělá novelizaci sama a že je možno příslušnou položku do rozpočtu zahrnout.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím poslance Šedoviče, aby se ujal slova. Po něm vystoupí poslanec Doksanský.

Poslanec SN J. Šedovič: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, z predloženého návrhu štátneho rozpočtu je vidieť, že federálna vláda nemieni ustúpiť od politiky reštriktívnej ekonomickej reformy, ktorú praktikovala v roku 1991. Neorientuje sa na stimulačnú rozvojovú trhovú reformu podnikovej sféry ako základného producenta hodnôt, na ktorých v konečnom dôsledku závisí aj stav príjmov štátneho rozpočtu.

Vláda nám predkladá optimistický návrh štátneho rozpočtu, pri ktorom sa stále drží tézy vyrovnanosti rozpočtových príjmov a výdajov. Neváha k tomu do budúcna podstatne obmedziť sociálne istoty občanov. Pri pokračujúcej reštrikcii reformy je však prirodzeným javom stupňujúce sa napätie medzi rozpočtovými príjmami a výdajmi, ale tento napätý vzťah znamená len to, že ekonomika krajiny, ktorej zrkadlom je štátny rozpočet nie je schopná vytvoriť zdroje potrebné ku krytiu výdajov.

Alarmujúci je vývoj takých ukazovateľov, ako je hrubý národný produkt, národný dôchodok, vývoj spotrebiteľských cien, priemyslová produkcia, vývoz, dovoz, maloobchodný obrat a zahraničná zadĺženosť.

Vláda je odhodlaná pokračovať v taktike liberalizácie cien, ktorú spustila reťazová inflácia v roku 1991, aj keď jej pozastavenie je znemožňované odbytovou bariérou.

Ak vývoj cien zasa dostane impulz k zvyšovaniu, viac napne ponuku, obmedzí dopyt, pozastaví odbyt a obrat tovaru.

Pri stratégii neschopnenia českej a hlavne slovenskej ekonomiky a taktike, že hlavným kritériom úrovne kurzu česko-slovenskej meny je a bude saldo platobnej bilancie. Keď nevezmeme paritu kúpnej sily, môže to vyvolať tieto dôsledky. Prehĺbenie vnútornej krízy podnikovej sféry, štátny rozpočet sa nenaplní plánovanými príjmami, platobná bilancia

v korunovom aj devízovom okruhu nebude vyrovnaná, vzniknú dôvody ku zvýšenému čerpaniu zahraničných pôžičiek, Medzinárodný menový fond posíli svoju pozíciu hlavného veriteľa vo vzťahu k ČSFR, podiel cudzích finančných aktív na platobnej bilancii v ČSFR bude už tak závažný, že budúci veritelia si nepriamymi formami zabezpečia riadiaci patronát nad ekonomikou ČSFR.

Pozícia každej nasledujúcej vlády bude limitovaná danou závislosťou na vnútornom faktore. Deficit platobnej bilancie bude zrejme precedensom k ďalšej devalvácii česko-slovenskej meny, čím opäť znevýhodníme seba a zlacníme náš vnútorný ekonomický priestor pre každého solventného cudzozemca, čo v praxi znamená výpredaj národného majetku cudzincom.

Na záver sa pýtam. Dostali sme mandát od svojich voličov k takej ekonomickej reforme, ktorej výsledkom a zároveň dôsledkom je dnes predkladaný rozpočet? Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím poslance Doksanského, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Čič.

Poslanec SL J. Doksanský: Vážené dámy a pánové, dovolte mi orientovat vaši pozornost k původnímu vládnímu návrhu zákona o rozpočtu federace, k části III B, tj. tabulková část.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP