Pátek 20. prosince 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má pan poslanec Ransdorf, připraví se poslanec Nazari-Buřivalová.

Poslanec SN M. Ransdorf: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, základní otázkou předkládaného rozpočtu je jeho reálnost. Zde je prvořadým problémem příjmová stránka a teprve následně složka výdajová. Kritický stav podnikové sféry spojený s poklesem výroby musí nepochybně ovlivnit příjmy státního rozpočtu. Hlavní příčinou prudkého pádu výroby není zúžení exportních možností, ale zúžení vnitřního trhu a jeho destabilizace. A to těsně souvisí s poklesem kupní síly obyvatelstva. Po devalvacích v roce 1990 činila průměrná dělnická mzda u nás 0,63 USD za hodinu, zatímco v Hongkongu a Singapuru byly v pásmu od 2,50 USD za hodinu.

Náš stát přiblížil kurs koruny spekulačním černým kursům konce osmdesátých let a při poloviční až třetinové produktivitě práce tak srazil mzdové relace na méně než 1/16 mzdové úrovně v zemích OECD. Poměr parity kupní síly a měnového kursu je u nás 2,0 zatímco ve vyspělých zemích je řádu 0,3 v závislosti na spotřebních koších. V této souvislosti je pochopitelné, proč Ludwig Erhard čekal na úpravu kursu marky celých osm let.

Letošní extenzívní liberalizace se nedá srovnat s praxí první republiky. Ta sáhla k něčemu podobnému až v roce 1928. Od ledna do prosince 1990 byla naše měna devalvována na polovinu výchozí hodnoty oproti roku 1989. Za rakouský šilink např. platíme o 134 % více. Trojí devalvace kombinovaná s liberalizací znamená plýtvání devizami a jejich únik. V podnikové sféře se kombinuje jak klesající exportní výkonnost, tak rostoucí platební neschopnost. Při úrokových sazbách nad 18 % bylo pro podniky výhodnější platit penále - 0,05 % denně, čímž zátěž podniku klesala na 76 %. Finanční systém, který vedl k platební neschopnosti 83 % podniků, i exportně výkonných, nemohl být racionální.

Jestliže vývoz poklesl v minulém roce oproti 1989 o 1,07 mld USD, v I. pololetí roku 1991 se ještě zrychlil. Za první tři kvartály představuje celkový vývoz 71,9 % úrovně ve stejném období minulého roku. Zhoršuje se však i struktura dovozů. Neklesá energetická náročnost ekonomiky, a tak asi třetinu vývozem získaných deviz pohlcuje úhrada paliv. Dovozy strojů a zařízení na obyvatele činily roku 1989 448 USD a v tomto roce 170 USD, spotřebního zboží 85 USD v roce 1989 a 43,62 USD v roce 1991. Vůči vyspělým ekonomikám poklesla exportní výkonnost na 90,2 % při komparaci I. pololetí 1991 s I. pololetím 1990 a situaci zachraňuje jen pád dovozu na na 77,2 %. Statistiky OECD naznačují vzestup našich vývozů do těchto států o 27,3 %, ale naše statistika vykazuje pokles téměř 10 %. Ve srovnání s našimi statistikami údaje OECD tedy svědčí o dovozech z Československa, které jsou o 14,6 % vyšší. Nejde o devizový únik? O podfakturaci při vývozu?

Rozpad SSSR představuje vážný problém. Do roku 1992 vstupujeme bez větší rozpočtové rezervy a přitom jen tranzitní poplatek na území Ukrajiny by vystavil naši obchodní bilanci rizikům. Oproti roku 1990 vzrůstá v roce 1991 hodnota dovážených paliv skoro pětinásobně a paliva představuje 34,2 % dovozů a 36,6 % exportních výnosů za I. pololetí roku 1991, za tři kvartály 30,1 % dovozů. Pro srovnání, stroje jen 27 %. Ve vyspělých ekonomikách paliva představují jen řád 10 až 12 %.

I struktura vývozu je nepříznivá. Stoupá podíl výrobků, které jsou materiálově, surovinově, energeticky a kapitálově náročné, vývoz hotových výrobků hodnotově i fyzicky klesá, s pochybnou výjimkou osobních automobilů a traktorů.

Roste riziko prohloubení technologické mezery mezi námi a západní Evropou. Strojírenské dovozy na obyvatele činí 177 USD, zatímco jen na počítačovou techniku dává Švýcarsko 282,3 USD. Že nenastal posun ke strukturálním změnám v naší ekonomice ukazuje fakt, že vývozy polotovarů v I. pololetí činily 28, 1 % vývozů a 9,6 % dovozů. Jednak zvýšení růstu subjektů vedlo k růstu nákladů, jednak v řadě případů k poklesu docilovaných cen. Registruje se růst počtu celních a daňových přestupků a FSÚ odhaduje, že asi 4 mld nejsou na straně vývozu i dovozu jen za I. pololetí 1991 podchyceny ve statistických výkazech.

Značnou devizovou rezervu představuje sféra služeb. Jestliže tady doprava tvoří 71 %, turistika jen 21 % a ostatní služby 8 %. A přitom Rakousko získává v oblasti služeb více deviz než naše Československo celým hmotným vývozem. Počet turistů sice vzrostl osminásobně, ale výnos na zahraničního turistu klesl z 31 USD v roce 1989 na 10,25 USD v I. pololetí 1991, i když ceny v restauračních zařízeních a obchodech, kde je velká četnost návštěv turistů stouply oproti hladině roku 1989 až 10krát. Státní pokladně tu uniká nepřiměřený zisk a polohová renta, kterou např. ve Švýcarsku inkasují obce.

Pokles exportní výkonnosti vede k růstu zadlužení. Tvrdí se, že jeho úroveň lze zvládnout. V materiálech zpracovaných pro Mezinárodní měnový fond najdeme údaj, že v druhé polovině roku 1991 je dluhová služba 23,1 %. Jestliže do roku 1988 byl poměr mezi čistou zadlužeností a exportními výkony maximálně 96,1 %, činil v listopadu 138,6 %. Zdá se, že komerční banky ve vyspělých ekonomikách na nás nehledí příznivě. Přímé investice u nás dosahovaly 11, 5 mld Kčs, dlouhodobé úvěry 21,4 mld Kčs a pasivní saldo vyplývající z krátkodobých kapitálových toků dostoupilo 18,07 mld. Rezervy se snížily o 14,24 mld. To může naznačovat určité finanční potíže našeho státu v budoucnosti.

Tím spíše je třeba apelovat na vládu, aby vnější kapitálové zdroje užívala ke zlepšení průmyslové struktury a vytvoření předpokladů pro exportní průmyslové politiky. Překážku racionální rozpočtové politiky představuje i deformace cenové soustavy a deformace mezd. Uklidnění cenové hladiny je přitom v dnešní době jenom přechodné. Po zvýšení nájemného, elektřiny a dalších položek lze očekávat opětný nástup inflační vlny, mimo jiné i proto, že stále působí monopolistické tendence.

Bojím se, že dnes, kdy je životní úroveň oproti roku 1989 poloviční, to může silně zkomplikovat situaci. Inflace, jak soudí představitel Mezinárodního měnového fondu pan Michel Camdessus, znamená, že břemeno adaptace dopadá stále více nerovnoměrně na ty nejchudší. Jistě, nízká kupní síla tlumí inflační impuls daný pětinásobným vzestupem cen paliv a dvojnásobným vzestupem cen ostatních dovážených surovin, polotovarů i hotových výrobků, ale za cenu zúžení vnitřního trhu a poklesu produkce.

Chtěl bych říci, že vůči malým evropským ekonomikám stále vykazujeme asi desetinovou exportní výkonnost danou nejen nízkou kvalitou managementu na všech úrovních až po tu nejvyšší, ale devizovým únikem, který některými autory je odhadován až na řád 20 % související s nedostatečnou celní i finanční kontrolou. Důsledky toho nemůže nést v žádném případě spotřebitel, ale aparáty, které mají sedminásobné náklady proti první republice, a nekvalitně vyrábějící podniky.

Chtěl bych říci, že problémy přináší i malá privatizace. Za první tři kvartály byla průměrná aukční hodnota více než 10 000 objektů 2,9 mil. Kčs, t.j. 80 průměrných ročních platů. Ale ke snížení úspor nedošlo, i když obyvatelstvo vynaložilo na privatizaci asi 10 mld., a jen 5,8 mld. Kčs je kryto úvěrem. Korunové vklady vzrostly mezi 31. lednem až 31. červencem o 6,3 mld. Kčs. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslední minuta, pane poslanče.) Ano, budu končit.

Transfery na kapitálových účtech za první pololetí představovaly asi 14 mld. a šly zejména do podniků mimo malou privatizaci. Malá privatizace tak byla určena hlavně nekontrolovaným transferem zahraničního kapitálu.

Dámy a pánové, nekontrolované toky kapitálových zdrojů ukazuje i to, že podnikatelé zapsaní v podnikovém rejstříku za první pololetí dosáhli zisku údajně jen 5,5 %. To naznačuje také daňové úniky. Zanedbání daňové, celní a devizové politiky tak vede k velkým ztrátám zdrojů pro státní pokladnu. Rozpočet předložený Federálnímu shromáždění neumožňuje realizovat strukturální změny, na které připadají pouhé 3 mld. Kčs a přes sociální škrty ani pokrýt nezaměstnanost, protože 11 mld. je nedostatečný objem prostředků.

Častokrát míváme kritické výhrady k doporučením Mezinárodního měnového fondu. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, abyste ukončil své vystoupení. Slovo má paní poslankyně Nazari-Buřivalová.) Pane předsedající, dovolíte mi závěrečný citát? (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím.)

Dne 10. června 1991 řekl v Ženevě Michel Camdessus následující slova: "Programy strukturálního přizpůsobení a programy přechodu k tržní ekonomice musí mít sociální prvky..., které musí být podle možností co nejúplnější s přihlédnutím k stavu ekonomiky... tyto nesmírné výzvy vašim vládám lze vyřešit jen za předpokladu, že přesvědčíme veřejnost, zvláště dělníky ve všech našich zemích o spravedlivosti, legitimnosti a nevyhnutelnosti obětí a úsilí, které s nimi bude spojeno při cestě k míru, demokracii a rozvoji světa." Předložený rozpočet nesvědčí o tom, že by si vláda vzala z těchto slov inspiraci.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To už není citát, pane kolego, říkal jste jenom citát. Slovo má paní poslankyně Buřivalová, připraví se poslanec Erich Kříž.

Poslankyně SL M. Nazari-Buřivalová: Vážené předsednictvo, vážení kolegové a kolegyně, po tomto pláči na nesprávném hrobě a ještě ke všemu představitele těch, kteří způsobili to, co my dnes řešíme, se mi dost těžko navazuje. (Potlesk.) Bude to poněkud jiný příspěvek a trochu z jiné vody.

Připojuji se - a o to mohu zkrátit svůj příspěvek - plně k vyjádření pana kolegy Senjuka až do toho okamžiku, kdy se připojuje k vládnímu návrhu předlohy změny § 98, a plně se připojuji k celému projevu paní poslankyně Petrové, která - jak se říká - mně doslova vzala vítr z plachet. O to bude moje vystoupení kratší.

K všeobecné rozpravě k rozpočtu si dovolím pouze jednu poznámku, a to k části II Přehled a souhrn veřejných rozpočtů. Protože jistě nemáte před sebou, dovolím si citovat.

"Jak zkušenosti z letošního roku, tak práce na návrzích státních rozpočtů na rok 1992 prokázaly, že institut společných příjmů je v současných podmínkách nezbytný. Tyto příjmy, zvláště v jejich nynější podobě, nelze spravedlivě přiřadit k území, na kterém jsou inkasovány. Myslím si, že toto je právě ta pasáž zprávy, která nám připomíná náš společný dluh, to znamená parlamentu i vlád, v řešení státoprávního uspořádání. Doufám, že příští parlament při schvalování rozpočtu nebude už mít ten problém, který dnes my řešíme. Říkám to proto, že se domnívám, že slovem "spravedlivě" se míní a hovoří o daních, jako by byly všechny stejné, přitom správné by bylo rozlišovat konsekventně jednotlivé kategorie daní."

A nyní přejdu plynule k § 98 zákona č. 100/1988. Dovolte mi, než podám svůj pozměňovací návrh, abych ocitovala několik čísel. Celkové peněžní příjmy československých domácností koncem roku 1991 lze odhadnout na 2 447 korun na osobu. Čisté peněžní příjmy rodin s dětmi na osobu jsou o 12 % nižší, mladých rodin o 16 % nižších, domácnosti důchodců bez ekonomicky aktivních členů o 10 % nižší na osobu. Příjmy domácností pracujících důchodců lze odhadnout na 3 255 korun na osobu, t.j. o 33 % vyšší než průměrné příjmy a o 48 % vyšší než v domácnostech nepracujících důchodců. Průměrný čistý peněžní příjem pracujícího důchodce lze odhadnout na 2 480 korun. Průměrný důchod v domácnostech pracujících důchodců činil 2 014 korun, zatímco v domácnostech nepracujících důchodců je o 3 % nižší.

Protože naše filozofie rozpočtu na rok 1992 se nese myšlenkou solidarity, domnívám se, že bychom měli již opomenout nebo se zbavit bývalého sociálního cítění převzatého ze socialistického režimu. Jestliže jsem přečetla ta čísla, která jsem přečetla, a víme, že máme ne pracujících důchodců 3,5 miliónů ve srovnání s 200 000 pracujících důchodců, jejichž zájmy dnes zde hájíme, souběhem důchodu se mzdou v různých variantách, domnívám se, že je pak sociálnější vidět větší skupinu jak důchodců, tak k tomu přiřazených důchodců invalidních, ať už plně či částečně, občanů se změněnou pracovní schopností, kteří dnes jsou bez zaměstnání, a nezohledňovat pouze daleko menší skupinu osob, oněch 200 000 pracujících důchodců.

Domnívám se, že jen tak budeme moci hovořit o principu solidarity, protože z tohoto pohledu se pak zohledňování skupiny pracujících důchodců alespoň mně osobně jeví jako pseudosociální nebo antisociální.

Dovolte proto, abych podala pozměňovací návrh. Je to pozměňovací návrh k tisku 1153, v tom smyslu, že v bodě 3 § 98 zůstane zachován odst. 1, vynechá se odst. 2, odst. 3 včetně poznámky, odst. 4, dále bod 4 a 7 v důsledku legislativního vyčištění. Dále se zrušuje nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 142/1983, ona slavná "jakešovská vyhláška", uvedená v tisku 1118 pod § 13 odst. 1. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Předáte to písemně, paní poslankyně. Nyní pan poslanec Kříž, připraví se poslankyně Bellušová. Po ní vystoupí poslanec Albert Černý.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, ve všeobecné pokladní zprávě na str. 3 dole je uvedena položka 500 000 Kčs pro účelové prostředky na činnost komise vlády ČSFR pro analýzu historických událostí z let 1967 - 1970. Jsem toho názoru, že i 1 Kčs má svoji hodnotu a tedy i 500 000 Kčs má svoji hodnotu. Myslím, že tyto prostředky nejsou poprávu zařazeny do tohoto rozpočtu. Myslím, že není potřeba, aby tato komise byla financována státním rozpočtem. Proč? Jednoduše to vysvětlím.

Historici, kteří jsou mezi námi, mi dají možná zapravdu, že když půjdeme např. do Kosmovy kroniky, vidíme, že čím více se blížil Kosmas ke své současnosti, tím byl servilnější a méně a méně objektivní ve svém výkladu. Podobně je tomu u historiků, kteří se zabývali tzv. historií současnosti. Ne nadarmo naši komunisté, naše předchozí komunistická vláda, věnovali dějinám současnosti až dojemnou péči, a myslím, že my nemáme potřebu ani morální, vnitřní, abychom na toto období vyčleňovali zvlášť nějaké prostředky, protože takto bychom mohli začít financovat komisi na vyšetřování událostí nebo komisi pro analýzu historických událostí z dob husitství, poreformačních dob, 50. let, z roku 48 atd. Myslím, že máme v tomto státě instituce, v jejichž možnostech je zabývat se zkoumáním uvedených historických událostí. Myslím, že máme dostatek schopných historiků, kteří jsou schopni se touto událostí zabývat v rámci své běžné práce. Myslím, že události z let 67-70 nejsou pociťovány tak urputně, abychom tuto komisi měli financovat.

Doporučuji tedy tuto položku škrtnout a převést do kapitoly "Všeobecná pokladní zpráva". Připojuji se v tom ke kolegyni Adrianové, která vzápětí vystoupí, převést tuto položku jako účelovou dotaci pro ústav T.G.Masaryka. Jestliže tady existuje nějaká strana, kdo by se chtěl očistit - a doporučoval bych to i za léta 67-70, ať to financuje ze svých vlastních prostředků, kterých má určitě dost a nechá historiky bádat bez státních dotací.

Sám jako historik mohu potvrdit, že historiografie ve službách státu vždy přinesla spíš trpké ovoce než ovoce poznání. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslankyně Bellušová. Připraví se poslanec Albert Černý.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážené kolegyne a kolegovia, vážení hostia, vážený pán predsedajúci, všetci veľmi dobre viete, že transformačné procesy majú nevyhnutne svoje sociálne dimenzie, sociálne dopady, ktoré v tej alebo onej miere doliehajú na každého občana, na každú rodinu. Naše obyvateľstvo má pochopenie pre túto skutočnosť, avšak oprávnene očakáva, že reštriktívne a iné opatrenia, resp. ich dopady neprekročia určitú únosnú mieru, ktorá ešte umožňuje sociálnu toleranciu a zmier. Ja však nie som si istá, či niektoré úsporné opatrenia, ktoré sa navrhujú, túto hranicu nepresahujú.

Dovoľte mi poukázať na skutočnosť, že za tri štvrťroky roku 1991 v Slovenskej republike sa miera inflácie zvýšila o 45,9 %, ale príjmy v náväznosti na vývoj životných nákladov poklesli o 31,3 % a spotrebiteľské ceny vzrástli o 53,4 % v porovnaní s decembrom 1990. V takýchto podmienkach aj 140 Kčs má pre určité vrstvy obyvateľstva svoj význam.

V súvislosti s tým navrhujem zmeny v § 2 ods. 1, a síce za slovo "výchovné" čiarku škrtnúť "a" a na konci vety namiesto bodky urobiť čiarku a doplniť slová "a ekonomicky aktívnym obyvateľom, pokiaľ ich hrubé mesačné príjmy nedosiahnu 3.000.- Kčs". Týmto mojím návrhom sa prikláňam k tým kolegom, ktorí podobnú zmenu navrhovali.

Ďalšia moja poznámka sa týka spôsobu prejednávania problémov sociálnej politiky v rámci schvaľovania štátneho rozpočtu. Ani ja, ani náš klub to nepokladá za správne a vidí v tom dokonca nebezpečný precedens, ktorý posúva vecné problémy sociálnej a mzdovej politiky do určitej účelovej rozpravy a procedúry schvaľovania rozpočtu. Keď je treba zmeniť a novelizovať niektoré zákony, tak sme ich mohli a mali opravovať a doplňovať ako samostatné legislatívne akty predošetkým vo výboroch sociálnych a kultúrnych a vo výboroch k tomu určených.

Obraciam sa preto s otázkou na pána ministra Millera, či bolo potrebné zahrnúť túto problematiku opravy sociálnej siete do zákona o rozpočte a prečo Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí takúto potrebu včas nesignalizovalo, neavizovalo a neiniciovalo obvyklými postupmi. Mám totiž dojem, že po dôkladnejšom prediskutovaní by sme novele po vecnej a obsahovej stránke mohli uskutočniť oveľa kvalifikovanejšie, než ako je tomu teraz. Nepochybujem však, že zanedlho budeme musieť novelizovať znova.

A ešte niečo. Pán minister Klaus označil ako veľké plus, že výdaje na sociálnu oblasť sa v budúcom roku zvyšujú. Ale veď predsa porastie počet nezamestnaných, bude rásť a zvýši sa počet tých, ktorí klesnú na a pod úroveň životného minima. Zvýši sa počet tých, ktorí budú sociálne potrební. Nie je potom za takejto situácie zvýšenie výdajov pre sociálnu oblasť len nevyhnuteľnosťou, ktorá sa snaží ako-tak udržať daný stav, a nie vylepšiť sociálnu oblasť? Veď aj tak sami priznávame, že sociálna sféra má pre rozpočet priniesť úsporu 14 miliárd korún.

V závere mi dovoľte vysloviť poľutovanie, že sa nenašli iné oblasti, ktoré by tak - prepáčte, že použijem žargón - helfli štátnemu rozpočtu, len práve sociálna sféra. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Černý, připraví se poslanec Sokol.

Poslanec SL A. Černý: Pane předsedající, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, přijetím zákona o FBIS dalo Federální shromáždění najevo, že považuje za nutné, aby bezpečnost našeho státu nebyla zajištěna pouze policejními prostředky, ale také informacemi o zdrojích možného ohrožení.

Takové informace se nedají zajišťovat jen otevřeným způsobem, jako je analýza tisku a jiných otevřených informací, ale především způsobem konspirativním. Mezinárodní terorismus, drogové mafie, nebo skupiny usilující o destabilizaci státu násilnými prostředky většinou totiž nepíší články do novin.

FBIS je nová služba, která se začíná teprve konstituovat. Delimitací od federálního ministerstva vnitra a republikových ministerstev vnitra bohužel získala jen část prostředků, které nezbytně potřebuje nejen ke své činnosti, ale i k jejímu nezbytnému zakonspirování. Příkladů by bylo možno uvést dostatek v případě, že by i detaily této kapitoly rozpočtu byly odtajněny. FBIS požaduje jako nezbytné minimum pro svoji činnost na rok 1992 657,3 miliónů Kčs. Vláda, navrhuje 555,8 miliónů Kčs. Rozdíl je tedy 101,5 miliónů Kčs. Těchto 100 miliónů staví FBIS do situace, kdy bude moci pouze zakonzervovat svůj současný stav, ale nebude moci zajistit, aby její činnost byla skutečně funkční, přinášející výsledky. I tak bude proces budování fungující FBIS trvat 2, ale spíš 3 roky.

Navrhuji tedy, aby diference 101,5 miliónů Kčs byla kompenzována buď z rezervy, jejíž vytvoření tu před několika okamžiky navrhla poslankyně Petrová, anebo aspoň oněmi 70 milióny, které měly původně sloužit k financování výstavby poslaneckého domu.

Je zde ovšem ještě jedna možnost. Rozpočet federálního ministerstva obrany požaduje na mzdové prostředky 7, 6 mld korun, přičemž s nimi počítá pro tzv. předpokládané počty vojáků a civilních zaměstnanců. Dosavadní zkušenost ukazuje, že tyto počty jsou málokdy v tom kterém rozpočtovém roce naplněny. Domnívám se proto, že případné zkrácení těchto 7, 6 mld o 100 miliónů ve prospěch FBIS by armádu neochromilo, ale FBIS by pomohlo.

Rád bych na závěr upozornil na to, že nám v budoucnu bude málo platné, jestliže zajistíme finančně jednotlivé potřeby tohoto státu, jestliže výsledky společného úsilí budou ohroženy nebo dokonce poškozeny působením mezinárodně organizovaného zločinu, drogových mafií, anebo nepřátelských zpravodajských služeb. A ty už na území naší federace jsou a nejsou nečinné.

Musíme se tedy rozhodnout, jestli chceme takovou zpravodajskou službu, která zajistí informace nezbytné k pokojnému životu federace, anebo jestli ji nechceme. A budeme-li souhlasit s nefunkčním rozpočtem pro FBIS, budeme se muset smířit s tím, že tato služba nebude fungovat a to znamená, že mj. se budeme muset smířit také se skutečností, že jsme vynaložili zbytečně 555,8 miliónů Kčs. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Sokol, připraví se poslankyně Adrianová.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP