Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Poslanec Magyar
má faktickou poznámku, jinak se připraví
poslanec Senjuk. Po něm bude mluvit poslanec Hubálek.
Poslanec SL F. Magyar: Pred chvíľou odznel diskusný
príspevok kolegu Niedobu v mene neexistujúceho klubu
Koexistencie - Eggüttélés. Podľa publikácie
KFZ existuje klub MKDH - Koexistencia. Teda kolega buď vystupoval
menom tohto existujúceho klubu alebo v mene svojho klubu.
V tomto smere prosím opraviť zápis.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, zápis
bude opraven ve smyslu vašeho vystoupení.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nehodlám zbytečně
protahovat naše jednání, nicméně
jsem pověřen klubem nezávislých poslanců
vyjádřit naše stanovisko. Naše zásadní
stanovisko k návrhu zákona o státním
rozpočtu odeznělo již několikrát.
Přesto se domnívám, že je potřeba
částečně obecně pohovořit
o státním rozpočtu.
Je skutečně diskutabilní správnost
a hlavně výše zdrojů a příjmů
státního rozpočtu, především
daně z obratu, dopady souběhu důchodů
a mezd, zrušení vyrovnávacího příspěvku,
zisk z deblokací státu etc. etc. Na rozpočtu
se i nadále projevuje nekoordinovanost ministerstva práce
a sociálních věcí s ekonomickými
ministerstvy.
Nicméně se domnívám, že státní
rozpočet nebo návrh zákona o státním
rozpočtu obsahuje některém pozitivní
prvky, které je potřeba vidět a také
zdůraznit. Především to, že státní
rozpočet začíná používat
ekonomické tlaky takové, které jsou obvyklé
ve všech zemích s rozvinutou tržní ekonomikou.
To znamená tlaky na daně a tlaky na tržní
chování subjektů. Přestože máme
výhrady proti tomu, že jsou zásahy do daňového
systému v době, kdy se připravuje nová
daňová reforma, spustivší se 1.1.1993.
Co se týče názorů na souběh
důchodů a mezd, náš klub měl
zcela jednoznačně vyhraněné stanovisko,
že souběh důchodů a mezd zakázat
administrativním způsobem je nepřípustné.
Přesto po vývoji situace ve FS a po návrhu
výborů sociálních a kulturních
na daňové řešení této
problematiky musíme s politováním konstatovat,
že řešení, tak jak to navrhuje sociální
a kulturní výbor, daňovým způsobem,
naprosto nezajišťuje požadované vlastnosti
a požadovaný dopad. Naopak, nastoluje nebezpečí
některých úskalí a možných
negativních dopadů do státního rozpočtu.
Abych konkretizoval naše námitky proti daňovému
řešení souběhu důchodů
a mezd. Především technicky zavedení
daně a její technické provádění
bude nesmírně zdlouhavé a obtížné,
odhadujeme, že faktický dopad by byl znatelný
na příjmech státního rozpočtu
nejdříve v červnu příštího
roku. To znamená, že fakticky zavedení této
daně by bylo na půl roku.
Dále příjmy, které takto by se získaly,
nepoplynou do rozpočtu federace, ze kterého jsou
vypláceny tyto náhrady, ale poplynou do příjmu
rozpočtu republik, tak jak je to podle kompetenčního
zákona a rozdělení daní.
Stávající dikce, jak ji navrhují výbory
sociální a kulturní, poškozuje sezónní
práce výrazným způsobem.
Poslední výhradu, kterou máme, to je nebezpečí,
kdy by z jakýchkoli politických tlaků v průběhu
příštího roku došlo v některých
komoditách ke snížení hranice pro odchod
do důchodu, nebudou ve státním rozpočtu
zdroje na pokrytí. Proto navrhujeme vrátit se k
původní vládní verzi, tzn. neřešit
tuto problematiku daňovou cestou. Považujeme ze dvou
zel za výhodnější to menší.
Dál bych chtěl jménem klubu nezávislých
poslanců, ač vystoupili několikrát,
i já osobně proti některým názorům
a některým postupům, jak ministerstva financí,
tak ministerstva hospodářství, vyjádřit
poděkování za vypracování nebo
za snahu vypracovat rozpočet vyrovnaný. I když
o jeho zdrojích a vyrovnanosti můžeme mít
pochybnosti, domnívám se, že existují
i mimo tento státní rozpočet ještě
v kompetenci vlády rezervy, které by případné
výkyvy mohly zcela bez problémů řešit.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má nyní
poslanec Hubálek, připraví se poslanec Ambros.
Poslanec SL B. Hubálek: Navrhuji snížení
rozpočtu federálního ministerstva obrany
na rok 1992 zhruba o 29 procent, z 28 miliard 14 miliónů
na 20 miliard 14 miliónů Kčs. Vzniklou úsporu
8 miliard korun doporučuji pak rozdělit na posílení
vnitřní bezpečnosti státu, na určitou
rezervu rozpočtu a dílem i na investiční
projekty ve prospěch rozvoje přiměřené
a vhodné zaměstnanosti žen a invalidů:
např. při výrobě měřidel
spotřeby tepla a vody - tedy i s příznivým
vlivem na ekologii, na národní hospodářství,
na osobní výdaje občanů.
Pro zdůvodnění svého požadavku
uvedu některá hlediska, o kterých jsem podrobněji
hovořil už 6. září, na schůzi
výborů branných a bezpečnostních.
Zejména to jsou:
1. Vnitrostátní situace:
Mohutný vzestup kriminality všeho druhu destabilizuje
pocit jistoty a bezpečnosti občanů celé
federace. Přitom nejsou zcela naplněny tabulkové
stavy policie federální, tedy i policie hraniční.
Podobně je tomu u policejních sborů obou
republik, jakož i v personálním obsazení
vězeňských sborů republik. Praktickou
absencí obecních nebo městských policejních
útvarů - a to zdůrazňuji - tím
vším vytváříme předpoklady
pro roztáčení spirály zločinů,
často i zvrácených a brutálních.
Nedostatek policistů a jejich vybavení jsou jednou
z hlavních příčin tohoto neutěšeného,
až kritického stavu.
2. Hledisko mezinárodní situace:
Zavádějící jsou tvrzení, že
na naší východní hranici vzrůstá
nová, silná mocnost: Ukrajina. Naopak, došlo
k rozpadu daleko hrozivějšího nebezpečí,
Sovětského svazu, s několikamiliónovou
armádou! Nástupnické státy se musejí
přednostně zabývat ne ČSFR, ale vzájemnými
územními a majetkovými rozpory. Navíc,
jakékoli porušení evropské rovnováhy
by se bytostně dotýkalo i našich bezprostředních
sousedů. Vzhledem k demokratickému, ústavnímu
zřízení Německa, Polska, Maďarska
a Rakouska je takřka absurdní očekávat
od nich vojenskou agresi.
3. Vyvození závěrů:
Našim policejním a bezpečnostním sborům
se nedostává jak kvalifikovaných lidí,
tak i potřebných
prostředků, aby čelily aktuální
hrozbě vnitřní destabilizace pořádku
a práva.
Přitom v armádě se však současně
připravuje zhruba 180 000 lidí, vojáků
z povolání, vojáků základní
služby a občanských zaměstnanců,
pro případ vnějšího napadení.
Přitom jsou každodenně - nejenom oni sami -
ale i jejich děti a blízcí, potenciálními
obětmi vzrůstající kriminality. Týká
se to nás všech. Od malých dětí,
novorozenců, až po lidi na zaslouženém
odpočinku, až po bezbranné důchodce.
Toto jsou hlavní motivy mého počínání.
Proto jsem od léta vedl různá jednání.
Ať už to bylo zjišťování statutu
sovětských vojsk na území svrchovaného
státu, člena Severoatlantického obranného
společenství, tedy na území bývalé
NDR. Z toho nutně vyplývají určitá
omezení libovolného počínání
Sovětů, tedy i svévolného vstupu na
území Polska, ČSFR atp. Zajímal jsem
se o snižování stavů armády Německa
na 360 000 vojáků, nebo o italský úmysl,
zmenšit stav armády o 90 000 lidí.
Souběžně jsem se ptal, o kolik vojáků
a v jaké věkové kategorii by měla
zájem naše ministerstva vnitra. Ač existuje
Listina lidských práv a svobod, uvažují
pouze do hranice 40 let. Chápu to s porozuměním,
a proto jsem požádal o sdělení federálního
ministra práce a sociálních věcí,
kolik lidí ve věku 40 až 55 let, majících
minimálně středoškolské vzdělání,
by mohlo přejít do potřebných berních
a sociálních úřadů, nebo na
jiná vhodná povolání?
Jenom pro vaši názornou informaci: Federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
potřebuje 8 000 takových pracovníků
do úřadoven sociálního zabezpečení!
Podle osobní rozvahy, na základě dosud zjištěného,
uvažuji o převedení asi 15 000 vojáků
z povolání a úměrného počtu
občanských zaměstnanců, cca 12 000
lidí. Tyto počty mají reálnou naději
na vyhovující uplatnění. Nemám
zásadní námitky proti jejich průměrným
platům, jak je plánuje federální ministerstvo
obrany - ovšem za předpokladu, že dojde k restrikci
armády. Nechť tyto mzdové prostředky,
v hrubém rozsahu 2 miliardy Kčs, jsou disponovány
pro jejich policejní zařazení, pokud ovšem
budou podloženy prokazatelnými výsledky. To
platí i pro ty, kteří zůstanou jádrem
mobilizačně akceschopné československé
armády - chápané jak v kontextu současnosti,
tak i v horizontu roku 2000, případně roku
2005.
Současně musíme mít na mysli, že
zpočátku byť jenom formální naplnění
tabulkových stavů bezpečnostních složek,
rozhodně přispěje k poklesu kriminality,
odlehčí justici, posílí pocit bezpečí
a právního povědomí.
Redukce stavu armády dovolí pružné zkrácení
vojenské základní služby, ovlivní
praxi odvodů a tím i případné
zrušení náhradní civilní služby
- se kterou má nejenom armáda značné
problémy.
Jako další podporu svých podnětů
bych mohl uvádět věcné rozporuplnosti
armádního rozpočtu. Pro případ
další argumentace je mám připraveny.
Na závěr dovolte, abych končil příměrem.
Armáda je ochrannou skořápkou státu.
My zde musíme rozhodnout o rozdělení přísunu
živin. Pokud upřednostníme skořápku,
uchřadne nám jádro. Pak ovšem, z hlediska
jádra ztrácí zbytnělá skořápka
svůj smysl! V době, kdy náš stát
je v situaci, v jaké je, není určitě
od věci požadovat podobný přístup
od státní správy a od vojáků.
K tomu jsme povinni využívat nejenom svoji moc zákonodárnou,
ale i pravomoci kontrolní, jak už zde bylo naznačeno
u předřečníků, aby se slovo
a písmo staly skutkem, ne mrtvou literou, jak se zhusta
děje dosud. Předpokládám, že
nosnou silou naší společnosti, armády
i bezpečnostních sborů, se stanou ti, kteří
chápou situaci a budou hledat vstřícná
a vyhovující řešení. Proto předávám
následující pozměňující
návrh k rozpočtu ČSFR na rok 1992:
Rozpočet federálního ministerstva obrany
se snižuje o 8 miliard Kčs. Vláda ČSFR
předloží Federálnímu shromáždění
do dvou měsíců po schválení
rozpočtu federace návrh o využití této
částky. V souvislosti s tím také případné
úpravy vojenské doktríny a návazných
ustanovení.
Dovolte, abych reagoval na připomínku poslance Kulana
ohledně dopadů na náš průmysl.
Ten návrh, který jsem předložil, není
útokem proti uniformám. Je jenom požadavkem
na pravdivou reakci na stav našeho státu. Ti vojáci
budou i v rámci policejních sborů potřebovat
uniformy, budou potřebovat výzbroj. Domnívám
se, že bychom se na to měli dívat tímto
pohledem. V době, kdy naši občané si
místo bifteku zařazují na svůj jídelníček
hrachovou kaši s cibulkou se domnívám, že
armáda má tolik odborníků, kteří
zůstanou jejím jádrem a vypořádají
se s touto společenskou potřebou. Jinak prosím
vás odvracejte v budoucnu zrak od černé kroniky
na stránkách našich novin. Děkuji za
pozornost.