Poslanec SL V. Niedoba: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jménem poslanců
klubu Koexistence - soužití, chci se zaměřit
na jedinou položku ve výdajové části
státního rozpočtu federace na r. 1992. Jde
o položku v bodě 4 odst. c). Prostředky na
zajištění potřeb národností
a na celostátní regionální politiku
ve výši 3 300 miliónů Kčs, která
je dále rozdělena na dvě části,
a to na potřeby národností 2 miliardy a na
celostátní regionální politiku 1,3
miliardy Kčs.
Na náš dotaz při projednávání
rozpočtu v hospodářských výborech,
jak je přesně rozdělena uvedená částka
mezi Slovenskou republikou a Českou republikou a dále
její účelové rozdělení,
se nám dostalo této odpovědi: "Celá
částka je určena na potřeby Slovenské
republiky, položkovitě určena není s
tou poznámkou, že 1,3 miliardy má být
použito v zemědělství", a zároveň
předkladatel poznamenal, že o přesném
rozdělení této sumy se mají ještě
dohodnout 3 náměstci ministrů financí.
Velice nás zajímá, na základě
čeho se dospělo k této sumě a žádáme
odpověď na tuto otázku. Poněvadž
se jedná o finance federálního rozpočtu,
považujeme za nepřijatelné, že tato suma
není rozdělena na obě republiky. Ptám
se proto, proč nejsou z federálního rozpočtu
žádné finanční prostředky
vydělené na potřeby národnostních
menšin žijících v České
republice?
Z kompetenčního zákona vyplývá,
že základy národnostní politiky musí
být vytvořeny na úrovni federace. Proto požadujeme
tyto prostředky rozdělit mezi obě republiky
nebo určit zvláštní položku pro
potřeby národnostních menšin žijících
v České republice.
V roce 1991 federální vláda financovala národnostní
tisk v České republice ve výši 7 miliónů
Kčs. Zbytek dofinancovala česká vláda.
Ve včera schváleném rozpočtu české
vlády Českou národní radou o financování
národnostního tisku není ani zmínky.
Zdůrazňujeme, že v České republice
národnostní menšiny žijí v jiných
poměrech než ve Slovenské republice. Poněvadž
značná část národnostních
menšin žije v diaspoře rozptýleně,
např. německá menšina, v urbanisticky
nevýhodných poměrech. Vztahuje se to i na
početnou polskou národnostní menšinu,
která žije poměrně kompaktně.
Navrhujeme následující. Za prvé: vymezit
finanční položku pro potřeby národnostních
menšin žijících v České
republice anebo vytvořit finanční rezervu
pro tento účel.
Za druhé, aby celá finanční položka
určená pro celostátní regionální
politiku a potřeby národností ve výši
3,3 miliardy Kčs, byla vedena na zvláštních
účtech.
Za třetí, aby byly vytvořeny komise na kontrolu
využívání financí těchto
zvláštních účtů. V komisi
kontrolující účty určené
pro národnostní menšiny, jsou poslanci Federálního
shromáždění, kteří zastupují
národnostní menšiny.
Konkrétně podávám doplňující
návrh k § 1 bod 4 odst. c).
Za prvé, finanční položka pro potřeby
národnostních menšin v České
republice je - sumu určíme po projednání
s panem místopředsedou vlády Mikloškem.
Za druhé, finanční položky pro národní
menšiny jsou vedeny na zvláštních účtech.
Za třetí, návrhy využití těchto
účtů podávají komise zákonodárných
sborů Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady, sestavené z poslanců
zvolených za národnostní menšiny a z
poslanců zvolených z oblastí obydlených
národnostními menšinami.
Vážené Federální shromáždění,
náš kladný postoj k přijetí zákona
o rozpočtu bude záviset od důkladného
vyjasnění uvedených problémů
a od přijetí doplňujícího návrhu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. S technickou
poznámkou se hlásí poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
protestuji proti jakýmkoli pozměňovacím
návrhům, které budou znít: "Finanční
položka je:... ". To je kafkovská říše
snů. Buď jsme schopni kvantifikovat svůj pozměňovací
návrh nebo ho raději nepředkládejme.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Kulan trvá
na své faktické poznámce.
Poslanec SN P. Kulan: Pán kolega, mohli by ste bližšie
špecifikovať, ako je možné určiť
poslanca, ktorý bol zvolený za národnostné
menšiny? Mám taký pocit, že asi sotva
dokážete špecifikovať, kto bol zvolený
za národnostné menšiny.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má nyní
poslanec Žáček. Omlouvám se mu, že
jsem předtím jeho přihlášku přehlédl.
Připraví se poslanec Skalický. Pokud chce
někdo ze zástupců ještě vystoupit,
nechť tak učiní, pak bude probíhat diskuse
poslanců v pořadí, v jakém se přihlásili.
Poslanec SL L. Žáček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
za klub HSD SMS 2 podávám tento pozměňovací
návrh.
V článku 5 § 10 za slova "se
dále zvyšuje o 100 procent" vložit slova
"pokud důchod dosáhne částky
přes 3 000 Kčs měsíčně,
o 70 procent, pokud důchod dosáhne částky
přes 2 500 Kčs a o 50 procent, pokud důchod
dosáhne do částky 2 500 Kčs".
220 Kčs vynechat - tak, jak je to dále stylizováno.
Jako důvod uvádím, že je třeba
zvýhodnit nízké důchody při
souběhu se mzdou vzhledem na inflační trend,
kdy životní náklady jsou vyšší
přes 70 %. Další zvýšení
v roce 1992 nejméně o 10 % bude, a to i mimo zvýšení
nájemného od 1.7.1992 o 180 %. Důchodci s
nízkým důchodem, po zaplacení bytu,
mohou jen živořit. Slíbená valorizace
důchodů nebyla realizována. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím,
abyste svůj diskusní příspěvek
odevzdal. Nyní má slovo pan poslanec Roubal.
Poslanec SN M. Roubal: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, poslanecký
klub ODÚ VPN chápe návrh rozpočtu
na budúci rok tak, ako ho predložila vláda,
ako jeden celok. Nepriamu novelizáciu niektorých
zákonných noriem považujeme za nutný
krok od plošných riešení sociálneho
zabezpečenia k diferencovaným. Túto požiadavku
spĺňa aj tretia časť, ako ju doplnili
výbory sociálne a kultúrne. Uvedomme si,
že rok 1992 bude rokom ekonomickej transformácie príprav
nového daňového systému ale aj vzhľadom
k medzinárodno-politickej situácii aj rokom nespočetných
možností a variantov hlavne s ohľadom na to,
čo sa bude diať v Sovietskom zväze, ktorý
už neexistuje. Variantov kladných, ale, a to je ďaleko
reálnejšie, variantov negatívnych. V tomto
ekonomickom a politickom kontexte zložitého transformačného
procesu zohľadňujem, že konečné
riešenie je závislé aj na udržaní
sociálneho zmierenia. Spochybňovanie príjmovej
časti sa stáva jednoduchým a garantovať
príjmovú časť považujem za veľmi
zložité. V tomto zmysle považujem úlohu
vlády za nezávideniahodnú.
V oblasti výdajov si uvedomujeme jednotlivé súvislosti
prerokovávaných kapitol rozpočtov a za klub
som oprávnený prehlásiť, že som
zásadne proti určitému paušalizovanému
znižovaniu jednotlivých kapitol, čo tu zaznelo.
Pri zostavovaní celkového súhrnu už
došlo ku zníženiu v jednotlivých kapitolách
a toto je treba vziať do úvahy. Nevylučujem
však, že sme ochotní akceptovať niektoré
prijateľné námietky, predložené
formou pozmeňujúcich návrhov.
Zameral by som sa trochu na inú oblasť - ako zástupca
strany, ktorá sa jednoznačne stavia za podporu práv
jednotlivca a podnikateľských subjektov. Nie sme spokojní,
že pre rok 1992 nedošlo k proklamovanému zníženiu
dane odvodov zo ziskov z 55 % a nie je vypracovaná analýza
dopadu tohto kroku na zvýšenie prínosu dane
z obratu, ktorý sa dá považovať viac za
politický než ekonomický. Opätovne si
tu uvedomujeme aj druhý faktor, že narážame
na nedokonalosť nášho daňového
systému.
ODÚ VPN si uvedomuje možnosť negatívnych
ekonomických - a to by som chcel zdôrazniť,
že ekonomických dopadov v prípade náhodného
rozpočtového provizória, resp. zníženie
kreditu ČSFR pri návrhu deficitného rozpočtu.
Obe tieto alternatívy by mali samozrejme dopad na podporu
procesov prebiehajúcich v našej krajine, a teda aj
na samotného občana. Podobne ako naši kolegovia
v Slovenskej národnej rade budeme tento rozpočet
podporovať. Záverom by som dodal, že podpora
tohto rozpočtu je zároveň priznaním
farby, avšak v inom chápaní, než zaznelo
predtým. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní
má slovo pan poslanec Skalický.
Poslanec SN J. Skalický: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych jménem poslaneckého klubu ODA
pronesl několik obecných poznámek k návrhu
zákona o státních rozpočtu, který
projednáváme. Návrh je koncipován
jako vyrovnaný, i když - jak tady bylo několikrát
řečeno, v příjmové oblasti
je optimistický a vychází z optimistické
prognózy vývoje ekonomiky v příštím
roce. Mimo jiné to vedlo k tomu, že ve výdajové
části bylo nutno odložit splácení
dluhů Státní bance československé.
Přesto se domníváme, že v roce, kdy
má ekonomický vývoj dosáhnout dna
poklesu, je skutečnost, že se vládě
podařilo sestavit vyrovnaný rozpočet, velkým
úspěchem. Bez ohledu na to, nakolik je tato vyrovnanost
ohrožena a bez ohledu na to, jaký bude finální
výsledek hospodaření v příštím
roce. Oceňujeme to především jako projev
vůle vlády k odpovědnosti za budoucnost ekonomiky,
za nezadlužování do budoucnosti. Oceňujeme
to především s ohledem na skutečnost,
že se jedná o rozpočet na rok, který
bude rokem volebním.
Druhá poznámka se týká diskutovaného
transferu mezi jednotlivými rozpočty. Současnou
rozpočtovou soustavu považujeme za velmi nestabilní
a závislou na ochotě ke koordinaci mezi federací
a republikami. Domníváme se, že řešení
je nutno hledat především v komplexní
reformě daňového systému. Samozřejmě
také ve vyjasňování státoprávních
otázek. Pouze zásadní reforma daňového
systému ukončí zbytečné věcné
spory o tom, kdo na koho doplácí a jenom ona přispěje
k oné transparentnosti rozpočtů, po které
se často volává. Zdůrazňujeme,
že podporujeme řešení, k němuž
nakonec po dohodě všechny tři vlády
dospěly a podporujeme dotaci federálního
rozpočtu do obou republik tak, jak je navrženo federální
vládou.
Domníváme se, že vláda doposud nevytváří
dostatečný rozpočtový tlak na redukci
výdajů státní byrokracie. Považujeme
za důležitý úkol příštího
období zintenzívnit práci na kvalifikované
kontrole výdajů státní správy.
Je to velmi obtížný proces. Jsme si toho vědomi.
Jestliže parlament chce dostát své role rozpočtového
suveréna, musí se stát mnohem kvalifikovanějším
partnerem vlády při debatách o výši
výdajů státní správy.
Poslední poznámka, obecná, se týká
sociální oblasti. Podporujeme takové návrhy,
které pružně přizpůsobují
vývoj sociální sítě skutečnému
vývoji. Podporujeme takové návrhy, které
přispějí k tomu, aby sociální
síť byla adresnější a aby se pomoc,
kterou stát sociálně potřebným
poskytuje, dostávala skutečně těm
sociálně potřebným a aby tato pomoc
byla co nejméně plošná a neadresná.
Většinu svých připomínek k návrhu
státního rozpočtu jsme uplatnili při
jednání ve výborech. Mnohé ještě
padnou při jednotlivých vystoupeních tady
na společné schůzi.
Závěrem bych chtěl říci, že
poslanecký klub ODA bude podporovat vládní
návrh zákona o rozpočtu federace na příští
rok. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslankyně Šimečková, připraví
se poslanec Šedivý za klub ODS.
Poslankyně SN I. Šimečková: Chtěla
bych navázat na to, co jsem říkala ve své
zpravodajské zprávě. Proto jako zpravodaj
výborů sociálních a kulturních
předkládám pozměňující
návrh k § 16 odst. 2. Jedná se o délku
doby poskytování hmotného zabezpečení
uchazečů o zaměstnání. Vládní
návrh hovoří o délce doby šesti
měsíců, výbory pro plán a rozpočet
svým usnesením tuto dobu hmotného zabezpečení
časově neomezují. Výbory sociální
a kulturní navrhly a doporučily ve svém usnesení
dobu hmotného zabezpečení časově
omezit na dvanáct měsíců. Proto můj
pozměňující návrh zní:
V § 16 odst. 2 se za slova "až do ukončení
rekvalifikace" doplní slova "nejdéle po
dobu dvanácti měsíců od nástupu
rekvalifikace". Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Já také děkuji.
Slovo má poslanec Šedivý, připraví
se poslanec Michal Prokop.
Poslanec SN F. Šedivý: Pane předsedající,
dámy a pánové, původně jsme
nechtěli vystupovat za klub ODS zvlášť
se svým stanoviskem, protože náš obecný
názor na návrh rozpočtu již přednesl
poslanec Klaus. Přesto několik poznámek bych
si nakonec dovolil přednést.
Odmítáme zcela jednoznačně, aby návrh
rozpočtu byl již předem označován
za deficitní. Je samozřejmé, že příjmová
část - a zejména příjmová
část - je vždy odhadem a že mohou nastat
situace, které těžko dnes můžeme
předvídat a které mohou razantním
způsobem změnit některou z položek,
ale to platí jak o části výdajové,
tak o části příjmové.
Víme, že výdaje v návrhu rozpočtu
jsou výdaje naprosto zminimalizované, ale víme
také, v jaké situaci byl návrh rozpočtu
sestavován, a víme také, v jaké situaci
je dnes zde projednáván.
V příštím roce - už to zde bylo
řečeno několikrát - nás čeká
zřejmě dno v ekonomické situaci. Myslím,
že je velkým úspěchem, že rozpočet
přesto byl sestaven jako vyrovnaný.
K vlastnímu textu zákona o rozpočtu
bych si dovolil přednést dva pozměňující
návrhy. Týkají se zákona o dani z
příjmu obyvatelstva, kde se nám jedná
o problém zdaňování odměn všem
členům zemědělských družstev
za práci v družstvu, a to tak, že by se zrušilo
jejich osvobození od daně z příjmů
obyvatelstva u stejných kategorií důchodců
jako u daně ze mzdy. S ohledem na to, že jsou vypláceny
netto odměny, navrhujeme, aby z těchto odměn
byla vybírána daň ve výši 25
% srážkou daně, kterou by provádělo
družstvo.
Vlastní pozměňovací návrh zní:
V § 4 písm.a) se na konci doplní slova "s
výjimkou pracovních příjmů
členů za období, ve kterém jsou poživateli
starobního důchodu ze sociálního zabezpečení
nebo poživateli invalidního důchodu ze sociálního
zabezpečení po dovršení věku
šedesáti let věku člena". V §
12 odst. 1 doplnit písm. e), které bude znít:
"poskytovaných zemědělskými družstvy
svým členům, kteří jsou poživateli
starobního nebo invalidního důchodu".
Samozřejmě texty předám písemně.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslanec Prokop, potom dostane slovo poslanec Senjuk, který
chce vystoupit také jménem klubu, takže má
přednostní pořadí. Nyní máte
slovo, vy, pane poslanče Prokope.
Poslanec SN M. Prokop: Děkuji, pane předsedající.
Dámy a pánové, kolegyně a kolegové,
dovolte mi jen několik poznámek spíš
k metodice projednávání zákona o státním
rozpočtu a vzhledem k - podle mého názoru
- velmi kvalifikované a vyčerpávající
zprávě zpravodajů, zejména v mém
případě paní dr. Šimečkové,
bych rád jen doplnil.
Státní rozpočet je vždy velkým
politikem a není divu, že debaty o něm v každém
parlamentě jsou debatami klíčovými
a de facto jsou debaty o rozpočtu vždy debatami o
důvěře nebo nedůvěře
stávající vládě prostě
proto, že její politika se v rozpočtu obráží
nejlépe.
Osobně považuji za nutné se zmínit jen
o tom, že poměrně nezvyklý způsob
projednávání tohoto našeho zákona,
který nyní projednáváme, byl způsoben
jak jste si jistě všimli, tím, že ve vlastním
návrhu rozpočtu byla obsažena celá řada
novel, zejména tři velké novely zákonů
se značným sociálním dopadem, a to
tak značným, že projednávání
každé z nich samo o sobě by si vyžádalo
spoustu času. Dokonce - a to je hlavním důvodem
mého pozastavení nad tím - jedna z těchto
novel v poněkud modifikované podobě už
zde byla v červenci a Federální shromáždění
ji neschválilo. Mám na mysli novelu zákona
o sociálním zabezpečení, kterou v
červenci Federální shromáždění
neschválilo a která se opět objevila jako
jakési "čertovo kopýtko" skryta
v zákonu o státním rozpočtu, i když
- přiznávám - v trochu jiné podobě.
Ale přesto i tato varianta se objevila už v dohodovacím
řízení a neprošla.
To mne přimělo k tomu, že se chci zeptat, proč
vláda překládá parlamentu během
půl roku znovu řešení, které
se ukázalo být politicky parlamentem neprůchodné,
a na druhé straně bych ovšem chtěl s
uspokojením konstatovat, že vláda nakonec přijala
koncepci jinou, kterou jsme navrhli ve výborech sociálních
a kulturních a kterou podpořila - zdá se
- i tripartita.
Chtěl bych říci, že tato novela zákona
o sociálním zabezpečení spočívající
v progresivním zdanění pracujících
důchodců je velmi důležitá, protože
- neboť zdá se mi vhodnější než
administrativní zákaz souběhu při
dosažení těchže cílů - skutečně
staví na naprosté rovnosti občanů
před zákonem. V tomto směru bych také
podporoval pozměňující návrhy
kolegy Šedivého, které zde před chvílí
přednesl jménem ODS, který vlastně
do jedné linie staví i pracující důchodce
z řad zemědělských družstevníků,
což byla jediná skulina, která nám zatím
- přiznám se - unikla. Návrh na zamezení
souběhu důchodů a výdělků,
který předkládáme, předpokládá
v podstatě zvýšení všech tří
příjmových daní, které v současné
době naše daňová soustava zná.
V této souvislosti, protože pan ministr financí
se vyjádřil v tom smyslu, že vláda nesouhlasí
s jednou částí předneseného
návrhu, a to té části, kde se předpokládá
odvedení státního vyrovnávacího
příspěvku pracujícími důchodci
k dani ze mzdy zpět do státního rozpočtu,
bych měl jeden pozměňující
návrh, který by tu věc víceméně
řešil. Chtěl bych jen poznamenat, že problematika
je velmi složitá. Ve výborech sociálních
a kulturních, když jsme to projednávali, narazili
jsme na závažný problém, že vlastně
pracující důchodce dostává
státní vyrovnávací příspěvek
od správy sociálního zabezpečení
a nikoli od zaměstnavatele, není tedy dost dobře
možné pozastavit pracujícím důchodcům
příspěvek prostě proto, že správa
sociálního zabezpečení nemá
v evidenci, jestli důchodce pracuje, nebo ne.
Pakliže by byl příspěvek vyplácen
a potom jako přirážka k dani znovu odváděn
do státního rozpočtu, dostal by se do rozpočtů
republik, protože příjmové daně
jsou odváděny do rozpočtu republik a naším
záměrem původně bylo vrátit
příspěvek do rozpočtu federace. To
se ukazuje technicky zřejmě velmi složité.
Měl bych následující pozměňovací
návrh, který vychází z toho, co pan
ministr financí, když tady byl, přednesl. V
článku 5 část 3 § 10, kde se
hovoří o zvýšení sazby daně
ze mzdy, navrhuji ponechat vyšší sazbu 100 %,
ale vypustit část věty "a o 220 Kčs,
nejvýše však o 2 720 Kčs". V tomto
směru souhlasím a podporuji návrh kolegy
Luxe. Nevidím důvod, proč bychom měli
daňově šetřit ty pracující
důchodce, kteří by měli tak vysoké
příjmy, že by jejich daň přesáhla
tuto částku.
V čl. 7 § 11 navrhuji sazbu daně tu vyšší,
o které se tady zmiňoval ministr financí,
tedy 132 % u daně z příjmů a rovněž
vypustit část věty "a o 2 640 Kčs,
nejvýše však o 32 640 Kčs". To je
adekvátní opatření, které jsem
uvedl u daně ze mzdy pro daň z příjmu.
Jsem pro to, aby byla vyšší daňová
sazba odpovídající 100 % u daně ze
mzdy.
Potom v čl. 7 § 8 stejné opatření.
Sazbu daně z literární a umělecké
činnosti zvýšit na 108 % a vypustit rovněž
část věty "a o 2 640 Kčs, nejvýše
však o 32 640 Kčs". Toto jsou mé pozměňovací
návrhy.
V závěru bych si ještě dovolil zmínit
se o jedné části zprávy, kterou přednesl
kolega Zeman. Týká se to příspěvku
15 miliónů Kčs na Federaci zdravotně
postižených. Chtěl bych jen upozornit vás,
vážené poslankyně a vážení
poslanci, na to, že v posledních dvou letech vzniklo
v republice asi 70 organizací zdravotně postižených
a pouze 6 z nich, které vznikly na bázi bývalého
Svazu invalidů, vytvořilo Federaci zdravotně
postižených jako jakousi střešní
organizaci. Samozřejmě kromě této
federace existuje ještě střešní
federace nevidomých a slabozrakých, sdružující
3 organizace zrakově postižených, a Čs.
rada pro humanitární spolupráci, která
sdružuje asi 60 organizací zdravotně postižených.
Tyto jednotlivé organizace jsou podporovány z rozpočtů
republik na základě konkursního řízení,
kdy se rozhoduje na konkrétní projekty, kolik bude
uvolněno z jejich rozpočtu. Proto je skutečně
s podivem, že Federace zdravotně postižených,
která zastupuje jen 6 z těchto organizací,
by měla dostat dotaci 15 miliónů Kčs.
Upozorňuji na to, co tady už zaznělo z úst
kolegy Zemana, že z této částky je 2
340 tis. Kčs na mezinárodní styky této
organizace, která reprezentuje pouze 6 ze 70.
Čili plně podporuji, aby částka 15
miliónů byla přesunuta do jakési rezervy
pro občanská sdružení zdravotně
postižených a následně se rozdělovala
stejným způsobem, jako je to v republikách.
Děkuji za pozornost.