Pátek 20. prosince 1991

Poslanec SN P. Kulan: Pán kolega, máte pravdu. Je treba priznať farbu. Ja som rád, že vy ste ju už priznal a musím povedať, že by som bol rád, keby ste akceptoval všetky argumenty, ktoré povedal aj pán minister obrany, aj pán minister vnútra, rovnako ako aj námestník poverený zostavením rozpočtu FBIS a pochopil, že nebolo už naozaj z čoho uberať. Možno, že si spomeniete, že som akceptoval aj to, že každé krátenie federálneho rozpočtu aj ministerstva obrany bude mať kruté dopady do sociálnej sféry práve tých podnikov, ktoré zabezpečujú armádu potrebným materiálom.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Kincl, připraví se poslanec Kučera.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální shromáždění, vážení poslanci. Předložený návrh zákona o státním rozpočtu federace na rok 1992 vychází ze situace klesající ekonomické aktivity v letošním roce a jejím pokračováním v roce 1992 až na ono pomyslné ekonomické dno, a poté má teprve navazovat obnova ekonomického vzestupu. Tento průběh hodnotí vláda jako odpovídající a nezbytný postup ekonomické reformy.

Klub levicových poslanců KSČM nesdílí názor o nezbytnosti takového průběhu, ale podporuje nezbytnost obnovení aktivní, věcné, hospodářské koncepce tak, aby nebyly opuštěny pozitivní principy sociální politiky programového prohlášení vlády. Tím jednoznačně říkáme, že jsme proti rozpadu nastoleného sociálního smíru.

Vážení poslanci, jakkoliv návrh zákona o rozpočtu, jeho důvodová zpráva a další podkladové materiály jsou obsažné, přesto neanalyzují průkazně a věrohodně hloubku předpokládaného ekonomického procesu a jeho příčiny a v návaznosti na to neformulují konkrétní reálnou hospodářskou politiku a tím i reálný rozpočet na rok 1992. Charakteristické pro návrh rozpočtu je především to, že i při značně optimistických příjmech, jejichž reálnost je věcně nepodložená a minimálně problematická, je dosaženo vyrovnanosti rozpočtu pouze řadou sociálních a zaměstnaneckých opatření, která posunou velkou skupinu obyvatelstva na a pod hranici životního minima. Pokládáme za nespravedlivé, že tíha ekonomické reformy se přenáší na bedra těch, kteří to snášejí jen s vypětím sil, zatímco daňový systém umožňuje miliónové úniky a špinavé peníze lze propírat bez omezení.

Domníváme se, že při větší aktivitě ministerstva financí by se našel nejeden dodatečný zdroj příjmů do státního rozpočtu, aniž by se muselo sahat do kapes důchodcům a nezaměstnaným. Uvážíme-li, že tzv. transfery pro obyvatelstvo, což je položka sociální výdaje, rostou pouze o 4,6 %, pak vyslovujeme obavy, že při zdvojnásobení počtu nezaměstnaných a růstu jiných sociálních dávek to bude znamenat nejen reálné, ale i faktické a nominální snížení sociálních výdajů.

Vážení poslanci, považujeme příjmovou část rozpočtu za nereálnou, zvláště ve dvou hlavních příjmových položkách, tj. odvodů a daně z obratu, neboť právě předpokládaný další ekonomický pokles je činí více než problematickými. Předpoklady dalšího poklesu reálných mezd a zaměstnanosti jistě neoživí poptávku na vnitřním trhu spotřebního a investičního zboží, a tím i růst objemu daně z obratu, která právě tvoří největší část příjmu v rozpočtu. Považujeme odbyt na vnitřním trhu za rozhodující pro obnovení ekonomické aktivity a očekávali bychom programová opatření k promyšlené věcné hospodářské politice. Leč absence těchto opatření, dle našeho názoru, staví vládu fakticky do role komentátora živelného ekonomického vývoje a činí současně ze státního rozpočtu jen formální finanční dokument, za jehož obsah nehodláme přijímat žádnou odpovědnost, byť jen se souhlasem s ním.

Je pochopitelné, že nelze řešit pozitivně ekonomické a sociální problémy při nedohledném poklesu výroby a při hlubokém snížení životní úrovně většiny obyvatelstva. Tento nevídaný pokles je především výsledkem vnitřní situace, vnitřní hospodářské a sociální politiky vlády. Z těchto důvodů schválení rozpočtů by bylo vyjádřením souhlasu s hospodářskou politikou vlády a vybídnutím k tomu, aby v ní pokračovala i v příštím roce. Jsme přesvědčeni o tom, že by to našemu hospodářství přineslo další škody. Navrhujeme proto, aby návrh rozpočtu nebyl přijat a aby vláda předložila návrh nového rozpočtu, v němž se vrátí k zásadám svého programového prohlášení, v nichž v tomto návrhu ustoupila.

A nakonec dovolte, aby jako poslanec podal tento pozměňující návrh ve znění: "Federální shromáždění nepřijímá návrh rozpočtu na rok 1992 a žádá vládu o vypracování nového návrhu, v němž vláda upraví sociální a zaměstnanecké výdaje tak, aby vycházely ze současné reality a predikce na rok 1992". Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, předejte svůj návrh písemně, pane poslanče. Nyní má slovo poslanec Petr Kučera.

Poslanec SL S. Kučera: Vážený pane předsedající, vážené sněmovny. Občanské hnutí hodnotí střízlivě, ale pozitivně, dosavadní výsledky ekonomické transformace, zejména to, že se nám podařilo v první roce, v roce důležitém, zvládnout problematiku inflace, stabilizovat kurs koruny a dosáhnout řady dalších pozitiv. Nicméně důraz na restrikci tak propagovaný v prvním roce, musí vystřídat strategie hospodářského růstu. Stání rozpočet je jedním ze základních nástrojů společné hospodářské politiky jednotného státu. Souhrnně lze konstatovat, že předložené návrhy rozpočtů - mluvím o všech třech, protože se jedná svého druhu o celek - plní pouze úspornou funkci a nemají zejména transformační charakter. Jsou to rozpočty, podle našeho názoru, defenzivní. Transformační funkci musí rozpočet plnit tím, že bude zajišťovat program strukturálních změn, a tím posilovat rozpočtové příjmy. Přerozdělovací funkce se, zejména v sociální oblasti, může realizovat jen tehdy, jestliže společný stát skutečně umožňuje realizovat jeho základní funkce, tj. volný pohyb práce, zboží a kapitálu a zabezpečuje provádění jednotné finanční a měnové politiky.

Za těchto podmínek je možné soustřeďovat na úrovni federace kromě prostředků pro její vlastní činnost další prostředky, které umožňují federaci předem realizovat dohodnuté přerozdělovací procesy. Jedná se zejména o zajištění jednotné sociální politiky, konverze zbrojní výroby, zemědělské politiky a financování velkých investičních akcí. Současný návrh všech tří rozpočtů umožňuje realizovat tento záměr tak, že do federálního rozpočtu se budou soustřeďovat daně, obratové a ze zisku, a z těchto daní zůstane federaci 35 %, České republice se vrátí 41 % a Slovenské republice 23 %. Národní rozpočty jsou za této situace nevyrovnané, v České republice 8,5 miliard korun, ve Slovenské republice 4 miliardy korun, což republiky řeší vypsáním státních obligací.

V této souvislosti se přimlouváme za to, aby z pojmu vyrovnané státní rozpočty nebyl činěn fetiš. Předložený federální rozpočet je sice účetně vyrovnaný, ale za cenu krácení výdajů v sociální oblasti - vyrovnávacího příspěvku, délky nezaměstnanosti a výše příspěvku, souběhu pracovního příjmu a důchodu atd. - tedy změnami, se kterými nebyli seznámeni včas představitelé odborů.

Nesouhlasíme v této souvislosti s hodnocením sociálních výdajů z čistě ekonomizujícího pohledu, tak, jak to zaznělo i z expozé pana ministra Klause. Bez těchto těchto výdajů by nebyla ani ekonomická reforma, neboť sociální smír, který si tím zajišťujeme je nezbytnou podmínkou úspěchu na poli hospodářském.

Chci věřit, že si to uvědomují nebo začínají uvědomovat i zástupci ostatních klubů ve vládě.

Chceme se vyhnout rozpočtovému provizóriu. Zároveň je však nutné přijmout včas opatření, která zastaví pokles ekonomiky. To je možné docílit jen tím, že se provede účinná restrukturalizace výroby realizací konkrétních, zejména neinvestičních programů, jak z vnitřních zdrojů podniků, tak ze zdrojů vnějších. Víme, že k této operaci není možné použít rozpočtových prostředků vzhledem k tomu, že jde o rozpočet napjatý, resp. skrytě ztrátový. Bylo by ale možné použít dva zdroje nezávislé přímo na rozpočtu. Prvním zdrojem je fond národního jmění, který by mohl stejným způsobem jako v letošním roce i v příštím roce provést stejnou operaci, kterou uvolnil 50 miliard Kčs na oddlužení a rozvojové programy podniků, a to formou vypsání státních obligací.

Druhým zdrojem je vytvoření ekonomických podmínek pro větší přísun zahraničního kapitálu pro rozvojové programy podniků.

Tyto prostředky získané z vnějších i vnitřních zdrojů by byly uvolňovány na řešení konkrétních programů, zajišťujících prokazatelně zvýšení exportu, růst domácí poptávky a rozvoj infrastruktury. Měla by to být zejména tato opatření:

- připravit a realizovat program investic pro ochranu životního prostředí a rozvoj infrastruktury, zejména do obnovy, modernizace a rozšíření dopravních a spojových sítí, financovaných státními obligacemi, úvěrem a zahraničními půjčkami,

- podporovat vznik a rozvoj malých a středních soukromých firem volbou vhodných privatizačních metod malé a velké privatizace, zvýhodněným přístupem k bankovním úvěrům, poskytováním daňových úlev a poradenských služeb v oblasti financí, marketingu a dalších,

- podporovat tuzemské i zahraniční investory jasně specifikovanými a zvýhodněnými podmínkami finanční a odpisové politiky,

- přijetí pravidel na podporu vývozu, a to zvýhodněným úvěrováním, pojišťováním a daňovými úlevami,

- vypracovat zahraničně ekonomickou politiku spojenou s všestrannou podporou exportní expanze.

Jsme přesvědčeni, že například injekce ve výši 30 mld. Kčs na podporu podnikání může urychlit spolu se vstupem zahraničního kapitálu nejméně ve stejné výši zastavení poklesu výroby, posílení faktorů jejího růstu, a tím zajistit reálné příjmy rozpočtu. Opačná strategie, to je vyrovnaný rozpočet za každou cenu, by mohla vést k narušení sociálního smíru na jedné straně a k prohloubení recese ekonomiky na straně druhé.

(Hlasy ze sálu: Čas!)

(Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, já jsem se dopustil chyby, protože po skončení příspěvku poslance Kincla jsem nevypnul čas. Prosím, abyste omluvili toto mé opomenutí.)

To oboje by mohlo vést k ohrožení našich rozpočtů. Tomu by se mělo předejít přijetím varianty, která samozřejmě také nezaručuje absolutní úspěchy, ale vytvoří alespoň podmínky pro rozvoj ekonomiky. Zde je hlavní problém časového zpoždění mezi investiční injekcí a jejími výsledky. Současně tato varianta musí zajišťovat vytvoření předpokladů pro budoucí splácení zahraničního dluhu.

Jsme pro to, aby se přijala strategie, kterou můžeme nazvat strategií adaptace a podpory strukturálních změn československé ekonomiky. Vyzýváme parlament k tomu, aby ve svém usnesení vyzval vládu do jednoho měsíce k předložení Federálnímu shromáždění ke schválení návrhu adaptace a podpory strukturálních změn československé ekonomiky a způsobu jejího financování.

Vyzýváme zároveň vládu k tomu, aby navrhla vytvoření účinnější a méně nákladné sociální sítě, která bude podstatně diferencovaněji odpovídat skutečným potřebám jednotlivých sociálních skupin.

Aktivní účast při projednávání rozpočtu jsme zcela jednoznačně projevili i při práci ve výborech. Podporujeme předkládané změny k novelám zákonů, které provázejí rozpočet a jsme rozhodnuti pro ně hlasovat. V této souvislosti považujeme za nehorázné prohlášení pana ministra Klause, že se Občanské hnutí snaží pod rouškou procedurálních obstrukcí zablokovat projednávání a přijetí rozpočtu. Občanské hnutí bude návrh rozpočtu - byť je to rozpočet na náš vkus příliš defenzivní - podporovat. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Košnár, připraví se poslanec Lux. Ještě jednou se omlouvám za svou chybu.

Poslanec SN J. Košnár: Vážené Federálne zhromaždenie, dámy a páni, z poverenia poslancov klubu Strany demokratickej ľavice mi dovoľte, aby som predniesol stanovisko tohto klubu k prerokovávanému vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte. Vychádzame z reálneho hodnotenia stavu vývojových tendencií a teda aj perspektív našej ekonomiky. Nepovažujem za potrebné dlho sa o týchto veciach zmieňovať. Ostatne, už predchádzajúci predrečníci podali mnohé vecné dôkazy o tom, že hospodársky vývoj sa ďaleko vzdialil alebo veľmi odchýlil od vývoja predpokladaného pri prijímaní štátneho rozpočtu na rok 1991.

Zmyslom uplatňovania reštriktívnej menovej a finančnej politiky v tomto roku bolo blokovanie inflačného procesu, pričom v scenári ekonomickej reformy sa uvádza, že táto politika mala súčasne zabraňovať ďalšiemu udržovaniu ekonomicky nežiadúcich výrobných a spotrebných štruktúr. Sme toho názoru, že použitá kombinácia reštriktívno-finančnej a reštriktívno-peňažnej politiky obmedzila nielen agregátny dopyt, ale aj všetky jeho základné súčasti, a tým znemožnila uskutočňovať potrebné zmeny v jeho štruktúre. Pokles agregátneho dopytu sa prejavuje v strmom poklese produkcie, v raste nezamestnanosti a tiež v horších výsledkoch hospodárenia podnikov, než sa predpokladalo. Obmedzená tvorba finančných zdrojov podnikov sa prirodzene prenáša do zníženej tvorby zdrojov štátneho rozpočtu.

Potreba prejsť od reštriktívno stabilizačnej politiky k rozvojovej stabilizačnej politike dozrela podľa nášho hlbokého presvedčenia už dávno, nie až v dobe, kedy sa koncipoval text zákona o štátnom rozpočte na rok 1992.

Národné hospodárstvo rovnako ako ktorýkoľvek iný objekt je možné ovládať a jeho pohyb stabilizovať len vtedy, keď dosiahne určitú pohybovú rýchlosť. Máme na zreteli rýchlosť pohybu vpred. Preto téza, že prioritným cieľom finančnej politiky v roku 1992 je minimalizovať pokles ekonomického rastu, je podľa nášho názoru opozdenou reakciou vlády na predávkovanie reštrikcie. Uvedená téza, bohužiaľ, nenachádza v predloženom návrhu štátneho rozpočtu federácie svoje naplnenie. Očakávanie, že disponibilné zdroje podnikov porastú rýchlejšie než hrubý domáci produkt, čo by malo vytvárať priestor pre zvýšenie ich investičnej aktivity, je mierne povedané, nerealistické. Za nerealistickú považujeme celú príjmovú stránku návrhu štátneho rozpočtu na rok 1992. Očakávané výnosy dane z obratu a odvodov zo ziskov sú podľa nášho názoru nadnesené.

Deficitný charakter rozpočtu, o ktorom sa teraz hovorilo, sa nepriznáva a drastické odbúravanie dotácií, ktoré vedie k rozvratu poľnohospodárstva, a možné prijatie zákona o transformácii družstiev v takej podobe, v akej sme o ňom jednali a budeme jednať, hlboko zníži nielen daňové výnosy z poľnohospodárskych činností, ale aj výnosy s dane z obratu. Obávame sa, že to bude nabádať k reštrikcii výdajov, čo ohrozí už aj tak zlý sociálny status ľudí, ktorí žijú z vlastnej práce, alebo sú odkázaní na sociálnu výpomoc štátu.

Vychádzajúc z týchto skutočností, poslanci Strany demokratickej ľavice predkladajú k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte niekoľko pozmeňujúcich návrhov, ktorých písomné znenie odovzdávam a zmyslom týchto pozmeňujúcich návrhov je, po prvé, toto:

Realistickejšie oceniť celkové príjmy štátneho rozpočtu federácie. Staviame sa preto za prijatie pozmeňujúceho návrhu v spoločnej správe výborov pre plán a rozpočet v alternatíve 2., ktorá sa týka príjmov nie vo výške 134 miliárd, ale v tej výške, aká sa v pozmeňujúcom návrhu uvádza.

Po druhé, zmyslom našich pozmeňujúcich návrhov je, aby sa znenie týkajúce sa hmotného zabezpečenia upravilo v tej podobe, aby zostalo toto hmotné zabezpečenie uchádzačom o zamestnanie po dobu 12 mesiacov.

Po tretie, navrhujeme štátny vyrovnávací príspevok ponechať aj ekonomicky činným osobám, s hrubým mesačným príjmom nižším než 3 000 Kčs, ako aj poskytovať štátny vyrovnávací príspevok osobám, ktoré sa uchádzajú o prácu.

V kapitole Všeobecná pokladná správa dotácie na štrukturálne zmeny v národnom hospodárstve navrhujeme použiť nielen pre účely federálnych štrukturálnych programov, ale aj pre založenie a prvotnú dotáciu fondu štrukturálnych zmien Českej republiky a Slovenskej republiky.

Prijatie uvedených úprav vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte federácie na rok 1992 považuje klub poslancov SDL za nevyhnuteľné minimum, bez ktorého by jeho poslanci nemohli predkladaný vládny návrh podporiť. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Předáte návrhy písemně, pane kolego? (Ano.) Děkuji. Slovo má pan poslanec Lux, připraví se pan poslanec Niedoba. Přeje-li si někdo vystoupit ještě jménem klubu, nechť tak učiní po poslanci Roubalovi, který bude následovat poslance Niedobu a potom už začnou normální příspěvky poslanců.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, bylo a bude toho jistě řečeno ještě mnoho, proto se omezím jen na několik poznámek.

Předně se domnívám, že rozpočet, který je vyrovnaný díky novelám sociálních zákonů, je lépe nazývat deficitním. Dovolím si předložit 3 pozměňovací návrhy, které se vztahují k jedné věci, a to v článku 5 § 10, kde se píše: "Jde-li o poživatele starobního důchodu ze sociálního zabezpečení, daň stanovená podle předchozích ustanovení, se dále zvyšuje o 100 procent a o 220 Kčs, nejvýše však o 2 720 Kčs." Navrhuji vypustit "nejvýše o 2 720 Kčs". Nevidím důvod, proč podporovat movité spoluobčany, byť v důchodovém věku. Podporovat je nad rámec tohoto zákona.

K tomu se vztahuje další pozměňovací návrh - článek 7 odst. 1, kde doporučuji vypustit "nejvýše však o 32 640 Kčs". V článku 8 odst. 1 u § 8 taktéž vypustit "nejvýše však o 32 640 Kčs".

Klub Křesťansko demokratické unie bude vládní návrh zákona o státním rozpočtu federace ve znění zprávy výborů pro plán a rozpočet a výborů sociálních při schválení těchto pozměňovacích návrhů podporovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Niedoba, připraví se poslanec Roubal.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP