Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Wagnerovi.
Nyní prosím poslance Senjuka jako posledního
zpravodaje.
Společný zpravodaj výborů SN R. Senjuk:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nehodlám dlouho zdržovat
Federální shromáždění.
Většinu toho, co jsme měli jako zpravodajové
říci, zaznělo zde z úst kolegy Wagnera.
Co se týče novel daňových
zákonů, které jsou zařazeny do návrhu
zákona o státním rozpočtu, samy nás
překvapily, že jsou vůbec zařazeny do
zákona o státním rozpočtu po předchozím
ubezpečování naprostého nezasahování
do daňového systému. Nicméně
po projednávání ve výborech jsme pochopili,
že jedním ze zdrojů státního
rozpočtu nebo z důvodů zabezpečení
chodu a fungování státního rozpočtu
jsou nutné některé daňové úpravy
a zásahy do některých sociálních
zákonů v oblasti daní.
Jako zpravodaj Sněmovny národů nemohu jinak
než doporučit plénu Federálního
shromáždění, aby daňové
zákony přijalo beze změny. Jako poslanec
jsem se již přihlásil do rozpravy s výhradou.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Senjukovi.
Nyní prosím ministra financí, aby zaujal
stanovisko ke zpravodajským zprávám.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
já budu velmi stručný. Se dvěma výhradami
vláda přijímá vládní
návrh ve znění tisku 1153, tedy v souladu
s návrhem na usnesení gesčních výborů.
Dvě, resp. tři výhrady, jsou tyto. V případě
alternativ vláda podporuje původní vládní
návrh. Týká se to zejména strany 2
tisku 1153. Čili vládní návrh jako
alternativa jedna, nikoli alternativa dvě - vytvoření
deficitu rozpočtového.
Komplikovanější věcí jsou návrhy
v čl. V. § 10 a adekvátně dalších.
První část úpravy (výšku
procent daně) nechám parlament rozhodnout. Druhou
část bychom navrhovali jako vláda vyloučit.
Vláda nedoporučuje, aby se zvýšila daň
o 220 korun. Nedoporučujeme to, máme pro to mnoho
důvodů, protože by se to dotklo spousty sezónně
organizovaných zaměstnanců apod. To se potom
opakuje i na straně 8 a 9, protože nejde jen o daně
z mezd, ale i o daně z příjmů a daně
z literární a umělecké činnosti.
Chtěl bych jen upozornit, nevím, jestli došlo
k vyjasnění; na str. 7 § 10 se navrhuje zvýšit
daň ze mzdy o 100 %. Pokud by to měl být
konsistentní materiál, který by byl stejný
se str. 9, tedy s dalšími typy daní, tak by
bylo potřeba v návrzích udělat změny.
Nechávám na parlamentu rozhodnutí, aby je
vybral. Ponechá-li se - jak je uvedeno v materiálu
- návrh daně z příjmu obyvatelstva
zvýšit o 108 %, jak je zde uvedeno, a z literární
a umělecké činnosti o 84 %, pak v rámci
konsistentnosti, protože jsou jiné základy
výpočtu, by bylo třeba, aby daň byla
zvýšena pouze o 70 % v případě
daně ze mzdy. Čili konsistentní čísla
jsou 70, 108 a 84. Pokud by to mělo být, jak je
to v § 10 čl. 5, sto - a my to přijímáme
- pak by bylo ovšem třeba zvýšit ty navazující
ze 108 na 132 a z 84 na 108 pouze v rámci naprosté
konsistence daňové soustavy. Jestli si to pánové
zpravodajové zapisují, jedna varianta je 70, 108,
84, druhá je 100, 132, 108. Tím, že vláda
doporučuje vyřadit těch 220 korun, přiklání
se k vyšší částce, která
by začínala tou stovkou. To je to podstatné.
Pokud jde o další alternativy na straně 11
a 12 (tisk 1153), které uváděl pan poslanec
Zeman, vláda je nechává na rozhodnutí
parlamentu.
Máme několik drobných legislativních
připomínek, které budou doladěny a
předneseny v rozpravě, čistě zcela
dílčího technického rázu, protože
leckde na sebe navazuje několik drobností, které
je třeba propojit. Čili vláda globálně
souhlasí, ovšem s těmito dvěma výhradami.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi
vlády, ministru financí Václavu Klausovi.
Doporučuji tento postup. Teď bychom společnou
schůzi přerušili, sešla by se schůze
Sněmovny národů, po schůzi SN by následovala
přestávka a odpolední jednání
bychom zahájili rozpravou v 13.30 hodin, což je myslím
reálné. Budeme pokračovat zahájením
rozpravy. Technickou poznámku má poslanec Benčík.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predsedajúci, dovoľte aby som ešte
pred obedom predkladateľov a spravodajcov upozornil na určitú
vec, o ktorej by bolo dobré keby sa medzi sebou dohodli
a zvážili to. Chcem povedať, že je málo
vhodné, aby sa v rozpočtovom zákone novelizovali
ďalšie zákony tým skôr, že
ide o sociálne dôležité zákony,
ktoré sa dotýkajú širokého okruhu
ľudí. Ale prosím, právne je to možné,
vláda takto hodí čierneho Petra na zákonodarný
zbor. Ale celkom vybočuje z obvyklého postupu návrh
uvedený v tlači 1153 pod článkami
II, III, IV, VI, kde si všimnite, že zákonom
budeme novelizovať - a poznamenávam nie rušiť,
pretože to je možné ale novelizovať - dve
vyhlášky ministrov, dve vládne nariadenia.
To je podľa mňa naozaj novátorský čin,
ktorý mierne povedané je celkom orginálny
aj v tomto parlamente. Prosím, aby si predkladateľ
a spravodajcovia túto vec dali do súladu so zásadami
legislatívnej činnosti.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, na to teď
nebudeme reagovat, to je věc dalšího jednání.
Přerušuji nyní společnou schůzi
obou sněmoven s tím, že se teď bude konat
schůze Sněmovny národů. Vyzývám
poslance SN, kteří nejsou dosud v jednací
síni, aby zde zaujali své místo.
Pro informaci poslancům sděluji,
že SNR schválila rozpočet. (Potlesk.)
(Jednání přerušeno v 11.35 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 13.44 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vyslechli
jsme dopoledne zprávu ministra financí a místopředsedy
federální vlády. Vyslechli jsme zprávy
zpravodajů.
Sněmovní zpravodajové doporučili,
aby základem k jednání byl tisk 1153, k němuž
se vyjádřil ministr financí. Můžeme
tedy tento tisk brát jako další východisko
při jednání. Prosím tedy, aby vaše
případné pozměňovací
a doplňovací návrhy se vztahovaly k tomuto
tisku.
Zahajuji rozpravu. Do rozpravy se přihlásila řada
poslanců. Nejprve dám slovo zástupcům
poslaneckých klubů. Prosím ty zástupce
poslaneckých klubů, kteří ještě
nepodali přihlášky do rozpravy, a mají
v úmyslu tak učinit, aby tak skutečně
neprodleně učinili, protože jinak budu postupovat
podle pořadí přihlášek, jak byly
odevzdány.
Jako první vystoupí pan poslanec
Tahy za klub poslanců KDH.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci,
vážení hostia, vážené Federálne
zhromaždenie, z poverenia klubu KDH podávam nasledujúce
stanovisko k predloženému návrhu zákona
o štátnom rozpočte na rok 1992. Všetky
určité predpoklady, pozitíva ale tiež
negatívne možnosti dopadov tohto rozpočtu na
hospodársku situáciu v budúcom roku tu boli
tiež pregnantne prednesené zo strany predkladateľa
aj zo strany spravodajcov. Preto vás nechcem zdržiavať
špecifickými rozbormi k tejto problematike.
Chcel by som poukázať na jednu skutočnosť,
ktorá, myslím, ešte neodznela. Tak, ako tu
sedíme, v drtivej väčšine po nástupe
do tohto parlamentu akceptovali sme stratégiu prestavby
ekonomického systému, ktorú predložila
vláda ČSFR. Stali sme sa v podstate spoluzodpovednými
za ďalší ekonomický vývoj. Z tohto
hľadiska teda máme plnú zodpovednosť za
to, či sa tie ciele, ktoré boli prednesené,
plnia, alebo aspoň približujú tým zámerom,
ktoré boli v stratégii špecifikované.
Musím povedať, že ide o veľmi relatívne
záležitosti hlavne v období, kedy sa menia
všetky okolnosti nielen v našom štáte, ale
aj všade okolo nás. Sme príliš slabí
a malí na to, aby sme ekonomicky dokázali ovplyvniť
vnútorné vplyvy natoľko, aby sa nás
bolestivo nedotýkali. Preto tento vývoj ťažko
dokážeme celkom presne predvídať. Myslím,
že to nedokážu veľmi presne vykonať
ani prognostici, nech mi to prepáči pán spravodajca
poslanec Zeman. Jednoducho musíme počítať
s tým, že dopady môžu byť rôzne,
rozdielne i nepriaznivé.
V každom prípade všetci sme
si asi uvedomili, že dôjde k určitej ekonomickej
depresii rozbíjaním celej štruktúry
hospodárstva a k postupnému vytváraniu nových
štruktúr. Tu je spoluzodpovednosť veľmi
závažná, pretože rýchlosť
transformácie do určitej miery závisí
aj na nás.
Ako príklad si môžeme vziať
transformačný zákon v poľnohospodárstve.
Nezvládli sme túto úlohu na začiatku
tohto roku. Došlo ku sklzu a dopady prirodzene pocítime
v budúcom roku. Dochádza ku sklzu aj vo veľkej
privatizácii podľa zákona 92, takže dopady
znovu prídu v budúcom roku. Z tohto hľadiska
sa osobne domnievam, rovnako ako moji kolegovia z KDH, že
by nebolo šťastné prijímať rozpočet,
ktorý by bol deficitný. Keď si vezmeme základ
za minulý rok, de facto deficitný je. V podstate
by sme nemali tak, ako v minulosti žiť z podstaty našich
detí a vnukov. Nemali by sme vytvárať niečo,
čo oni budú musieť za nás ťažko
riešiť. Musíme si všetci uvedomiť vrátane
našich spoluobčanov, že nám to zasiahne
aj na určitú dobu do životnej úrovne.
Deficitný rozpočet považujem za vhodný
v stabilizovanom ekonomickom systéme, kde sa chystá
štát na grandiózne projekty, ktoré vzápätí
zanedlho budú prinášať ďaleko viac,
než aký je deficit štátneho rozpočtu.
Tam je deficit oprávnený a pôžičky
sú samozrejme výhodné. Pokiaľ nemáme
uskutočnenú reformu nášho hospodárstva,
pokiaľ neexistujú nové subjekty, pokiaľ
nemáme sprivatizované obludné fabriky, ktoré
zachraňujeme len kvôli sociálnym problémom,
aby nám nenarastali abnormálne počty nezamestnaných,
tieto subjekty by nám zrejme takéto projekty nedokázali
realizovať a stratili by sme tým ďaleko viac,
než si možno dnes dokážeme predstaviť.
Ako klub KDH z toho dôvodu podporujeme vládnu alternatívu.
Myslím, že je to opodstatnené už z toho
dôvodu, že sa k takémuto riešeniu priklonila
Česká národná rada včera a
dnes tiež Slovenská národná rada. Prikláňame
sa k tej časti spoločnej správy garančných
výborov, ktoré riešia časť III.-
sociálne dopady. Vďačne sme prijali toto riešenie
ako základ k jednaniu hospodárskych výborov,
ktoré, žiaľ, mohli k tomuto problému zasadnúť
až včera večer.
Podporujeme federálnu vládu v tom, aby riešenia
ktoré majú sociálne dopady boli čo
najspravodlivejšie.
Preto podporujeme vládu pri jednaniach so zamestnávateľmi
a odbormi v tom, že by nemalo dochádzať k súbehu
odstupného s podporou v nezamestnanosti a nemalo by dochádzať
k 50 % príspevku čistého príjmu pre
tých ľudí, ktorí sa dobrovoľne
vzdajú svojho zamestnania, keď máme pár
stoviek ľudí nezamestnaných.
Ostatné časti návrhu zákona podporujeme
podľa vládneho návrhu. Prijmeme všetky
pozmeňujúce návrhy, ktoré zásadu,
ktorú som uvádzal, budú podporovať,
ktoré sa skutočne budú snažiť spravodlivé
veci riešiť.
Vieme, že v oblasti nezamestnanosti máme veľa
krivých tendencií. Veľa našich spoluobčanov
veľmi vďačne využíva podporu v nezamestnanosti
a neponáhľa sa do žiadneho zamestnania buď
z toho dôvodu, že boli zvyknutí na určitú
úroveň, a to im stačí, alebo z toho
dôvodu, že nemajú dostatočný dozor
vzhľadom k nevybavenosti úradov práce a dokážu
si rôznymi čiernymi "fuškami" veľmi
dobre privyrobiť. Majú na to proste čas a nie
sú včas odhalení. A tu je jedna oblasť,
kde zákonodarné zbory by mali pomáhať
exekutíve, aby tieto veci sa dali do poriadku.
Z hľadiska perspektívy a ďalšieho
hospodárskeho vývoja, ako dopadne rozpočet,
bude veľmi záležať na tom, ako bude prebiehať
celá transformácia v budúcom roku. Chcel
by som menom poslancov KDH vyzvať federálnu vládu,
aby nemeškala a nečakala až do volieb s predložením
zákonov, ktoré súvisia s prestavbou daňového
systému. Keď tento parlament neschváli zákony
daňového systému, tak nový daňový
systém od 1. 1. 1993 nezačne fungovať. Jednoducho
sa na to nebude môcť exekutíva pripraviť.
Na také daňové zákony, na aké
sa pripravujeme, je pol roka na prípravu v štátnej
správe pomaly málo. Zásady týchto
zákonov boli prejednané v parlamente, preto predpokladám,
že vláda má predstavy o tom, akým smerom
by mala tieto návrhy zákonov spracovať a žiadam
vládu, aby sa pokúsila predložiť rozhodujúce
návrhy zákonov najneskoršie vo februári
do nášho parlamentu. Podobne sa musíme zamyslieť
nad tým, ako sa budeme rozhodovať zajtra pri hlasovaní
o pozmeňujúcich návrhoch k transformačnému
zákonu. V tejto súvislosti by som chcel povedať,
že nám všetkým asi ide o to, aby družstvá
fungovali tak, ako družstvá vo svete fungujú.
Som presvedčený o tom, že máme v republike
dobré družstvá. Som presvedčený,
že transformačným zákonom tieto družstvá,
resp. ľudia v týchto družstvách, budú
veľmi málo dotknutí. Schopní ľudia
tam zostanú. Ale máme veľa družstiev,
kde zbytočne sa živí veľa ľudí.
Títo ľudia musia odísť do iných
oblastí, aby sa poľnohospodárstvo pozdvihlo
a produkovalo lacnejšie potraviny.
Na záver by som vás chcel, vážení
poslanci, poprosiť, aby sme zvážili závažnosť
momentálnej situácie v súvislosti s týmto
predkladaným zákonom o rozpočte a aby ste
jednotlivé pozmeňujúce návrhy dobre
zvážili, pokiaľ vám neprešli vo výboroch,
alebo pokiaľ ste sa na nich nedohodli v kluboch v záujme
racionálneho prerokovania návrhu a v záujme
dodržania tej zásady, ktorú predstavuje vládny
návrh.
Poslanci KDH s prijatím tých pozmeňujúcich
návrhov, ktoré budú racionálne a spravodlivé,
budú zákon podporovať. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Tahymu. Nyní má slovo poslanec Komárek, připraví
se poslanec Kočtúch. Připomínám,
že jsme odhlasovali desetiminutovou řečnickou
lhůtu.
Poslanec SL V. Komárek: Vážený pane
předsedající, kolegové a kolegyně,
když jsme projednávali otázky rozpočtu
v klubu Sociálně demokratické orientace,
byli jsme si vědomi - a jsme si toho vědomi dnes
- že rozpočet odpovídá situaci národního
hospodářství. Proto jsme si také vědomi,
že nelze zjednodušovat pohledy na rozpočet, že
nelze uplatňovat nějaké jednostranné
optimistické hledisko a nároky.
My jsme již loni při projednávání
státního rozpočtu zde upozorňovali
na vážnost ekonomické situace. Pro pořádek
jen připomínám, že právě
při projednávání státního
rozpočtu a jeho návrhu loni v této době,
z tohoto místa jsem upozorňoval proti vládnímu
předpokladu 5 % snížení výroby
a 300 000 nezaměstnaných, že očekáváme
daleko hlubší pokles, že očekáváme
půl až třičtvrtě miliónu
nezaměstnaných s trendem miliónu nezaměstnaných
v dalším roce, což bylo pak označeno,
vzápětí po parlamentní debatě,
panem ministrem financí za nezodpovědné výroky
nezodpovědných poslanců. Nepředpokládám,
že se mi pan ministr financí omluví - a zajisté
to není nutné - a myslím, že můžeme
tyto věci vzájemně přátelsky
přecházet. Nejde o slovní šerm. Proto
oceňujeme nyní, že v současném
návrhu rozpočtu je hovořeno velmi seriózně
o vážné hospodářské situaci,
o dalším vývoji, pokračování
nebo reprodukci pokračování poklesu ekonomiky,
očekávání růstu nezaměstnanosti
a dalších vážných problémech,
které je třeba realisticky vzít na vědomí.
Jsme si vědomi, že rozhodovací prostor na půdě
návrhu rozpočtu je malý. Rozpočet
skutečně je jen špičkou ledovce, ty
dvě třetiny základny jsou ponořeny,
je to vlastní hospodářská situace.
My při analýze hospodářské
situace se domníváme, že některé
tendence budou ještě drsnější než
je zatím odráží zpráva k rozpočtu.
Osobně pochybuji o tom, že můžeme počítat
zhruba s 10 - 15 % inflací. Vycházím z toho,
že náš trh je dnes v podstatě otevřený
a tím pádem společný s trhem západoněmeckým
a dalšími okolními státy, že dnes
už naše vnitřní ceny průmyslových
výrobků se posunují k úrovni určované
v markách v oficiálním kursu 18 Kčs
za marku západoněmeckými producenty a obchodem,
že se k této úrovni postupně začínají
posouvat služby a také postupně je nutno očekávat
pohyb vzhůru u potravin. O tom svědčí
také výpadky v zemědělské produkci,
vývoj stáda a některých hmotných
podmínek zemědělské výroby.
Za tohoto stavu, když ceny jsou volné, je nutné
objektivně očekávat, že se posunou k
této úrovni, tedy od té dnešní
budou dál postupovat, protože ceny placené
na německém trhu německým nakupujícím
jsou také signálem pro domácí prodávající.
Osobně si proto myslím, že inflace má
tendenci k podstatně vyšší míře,
spíše reprodukování letošní
míry, než zmírnění na 10 - 15
%.
Domnívám se, že také musíme počítat
se širokým bankrotem průmyslových podniků.
Privatizace nemůže zastavit tyto tendence k bankrotu,
naopak, a to myslím odpovídá jejímu
smyslu a není jistě možné jí
to vyčítat,současné potencionální
bankroty musí odkrýt nebo je urychlit.
Počítáme také zhruba shodně
s vládou s nezaměstnaností řádově
800, 900 tisíc až milión osob v konci roku.
Přitom se nedomníváme, že situaci lze
snadno koncem roku zvrátit. Samozřejmě ani
vláda nepředpokládá žádné
snadné zvrácení, ale přece jen značně
optimisticky předpokládá oživení
koncem roku. Naše analýza ukazuje, že pravděpodobně
ve východním prostoru, na dřívějších
východních trzích, dojde k rychlému
rozpadu, že zřejmě i dnešní vývozy
do této oblasti v příštím roce
poklesnou, že za této situace i při všemožném
úsilí o konverzi vývozu na vyspělé
zahraniční trhy, bude oživení nebo zvýšení
vývozů velmi těžké. Za situace,
kterou předpokládáme, pokud jde o inflaci,
bankroty a nezaměstnanost, nelze současně
předpokládat oživení domácí
poptávky jak obyvatelstva,tak v investiční
výstavbě.
Současně vycházíme z toho, že
celá tato situace není fatální, že
ji lze řešit, ovšem ne změnou rozpočtu,
ale hlubokými korekcemi hospodářské
politiky, která by směřovala k oživení
ekonomiky. Myslíme si, že na oživení nemůžeme
pasivně čekat, že oživení je možné
dosáhnout, ovšem komplexním hospodářsko-politickým
manévrem. Domníváme se, že na oživení
máme dnes také proto, že jsou daleko větší
dovozy pro nabídku na vnitřním trhu, a nabídka
se v tomto směru soustavně podstatně a citelně
zlepšuje. Dále jsou dnes k dispozici zahraniční
cesty pro naše obyvatelstvo, politicky plně otevřené
a ekonomicky poměrně sympaticky otevřené,
což znamená další blok rozumných
výdajů pro obyvatelstvo. Je zde dále možnost
realizace úspor obyvatelstva do investic, do soukromého
podnikání. Celkově tedy možnosti nabídky
na tomto trhu jsou lepší - a to je velmi dobře
- než v roce 1989 a že je možné oživení
reálné kupní síly, která existovala
v roku 1989 resp. na začátku roku 1990. Proto si
myslíme, že situace není fatální,
je řešitelná, ale znovu podtrhuji, řešitelná
komplexními zásahy do hospodářské
politiky.
Nejsme ovšem naivní, že je možné
k tomu přistupovat po takovýchto diskusích
a bezprostředně. Chápeme, že je to věc
velmi vážných odborných diskusí
a že je to věc také politických diskusí.
Jsme však optimisté a věříme,
že ke zvratu směrem k hospodářské
politice oživení může dojít v souladu
s pozitivními výsledky voleb. Proto v této
fázi nechceme situaci nikterak dramatizovat. Současně
ale nechceme připustit, aby sociální náklady
této situace a této hospodářské
politiky byly dále převalovány na vrstvy
hospodářsky nejslabšího obyvatelstva,
na důchodce, rodiny s větším počtem
dětí a na dělníky.
Proto doporučujeme, aby tvrdá sociální
opatření a postihy, které v rozpočtu
jsou, nebyly schvalovány, aby nebylo schvalováno
oddalování valorizace důchodů, aby
tedy nebylo schvalováno snížení podpory
v nezaměstnanosti a také takové široké
a paušální revokování drahotního
příplatku.
Myslíme si, že zde jsou možnosti řešení,
jak řešení daňového, tak řešení
cestou deficitu rozpočtu, protože není důvod
nebo není možné, aby tyto sociální
tvrdosti byly převalovány na obyvatelstvo. Věříme,
že vláda využije možnosti k dohodě,
jak zde bylo řečeno, s odbory, že od těchto
sociálních tvrdostí bude ustoupeno a s touto
důvěrou a předpokladem bychom pak rozpočet
jako opatření, které je těžko
izolovaně měnit, podpořili. Jinak se zdržíme
hlasování.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Kočtúch, připraví se poslanec
Kincl.
Poslanec SN H. Kočtúch: Vážený
pán predsedajúci, vážené snemovne,
milí hostia, z poverenia klubu HZDS mám česť
tlmočiť jeho stanovisko. Po prvé, nepopierame,
že vláda sa snažila všemožne podľa
najlepšieho svedomia a vedomia pripraviť najlepší
rozpočet, po druhé - transformačné
semienko s čo najvyšším ekonomicko-sociálnym
potenciálom. Chceme veriť a vláda nás
o tom presviedča, že aj atmosféra ktorú
predvída klíma kultivácie, v roku 1992 bude
lepšia než v roku 1991.
Rozpočet sa predkladá ako nominálne vyrovnaný.
Nechcem vás zaťažovať dlhými analýzami,
mal som istú komparatívnu výhodu, že
som bol spravodajcom pri plnení jednotlivých rozpočtov
podľa štvrťrokov v roku 1991, bol som aj spravodajcom
vývoja ekonomickej situácie za I. polrok 1991, bol
som a aj som sám na rozpakoch, ako tlmočiť
svoje názory, či prísne odborne vedecky,
alebo, dá sa povedať, zrozumiteľnejšie.
Volil som druhý postup.
Neupierame vláde ten fakt, že sa snažila. Ale
domnievame sa, že reálne ide o rozpočet deficitný.
Deficitný rozpočet zdôvodňujeme argumentmi
vecnými, funkčnými, metodickými a
inštitucionálno-organizačnými.
Musíme si uvedomiť, že 40 rokov sa tu zostavovali
rozpočty na princípe fasovania. Každý
nastavil ruku a začala hra. Dole sa rozpočty nadsadzovali,
pretože sa vedelo, že hore sa bude škrtať
a hore sa škrtalo, pretože sa vedelo, že dole sa
nadsadzuje. Touto hrou sa živil bohatý administratívny
aparát. Za dva roky sme sa tohto stereotypu nezbavili.
Nemôžeme teda predpokladať, že by výsledok
tejto hry mal nulový dopad. Podľa nášho
názoru má dopad skôr záporný.
Presvedčili nás o tom minister obrany, minister
vnútra a námestník FBIS, ktorí povedali,
že rozpočet je doslova na hrane, že akékoľvek
ďalšie znižovanie znamená ohroziť základnú
funkčnosť bezpečnosti, obrany a informačnej
služby. Znamená to, že vlastne rozhodujeme o
poslednom steble, ktoré môže ťave zlomiť
chrbát. Znamená to, že sme radšej pre
to, aby základné životné istoty tejto
republiky boli lepšie pokryté - i za predpokladu,
že reálny rozpočet bude deficitný.
Hovoríme o troch cenových hladinách. Diskutovali
sme o tom dlho. Ide po prvé o nominálne hodnoty.
Nominálne je rozpočet síce vyrovnaný,
ale reálne je deficitný, a to ešte keby sme
brali štandardné metódy UNIDA, ktoré
sa využívajú pri výpočte duálnych
cien, ukázalo by sa, že ide o rozpočet veľmi
deficitný.
To znamená, že vychádzame z toho, priznať
farbu. Tak ako povedal svojho času svetoznámy maliar
Marc Chagall - za všetkých okolností je treba
priznať farbu - farba je čistota.
Ako sa ukazuje, sú príjmy nadhodnotené. Nielen
preto, že je tu istý časový fázový
posun, keď sa zostavoval rozpočet a teraz. Napríklad
príjem dane z obratu sa kalkuloval vo výške
okolo 140 miliárd korún, teraz sa ukazuje, že
bude o 14 až 18 miliárd nižší. Vývoj
situácie je už v roku 1991 poznamenaný veľkou
mierou neistoty. Dokážeme to?
Máme zhruba 11 dní do konca roku a predsa máme
4 rozdielne názory na to, ako bude vyzerať výsledné
rozpočtové hospodárenie. Pred niekoľkými
dňami pán minister Klaus nám povedal, že
očakáva prebytok medzi 3 až 7 miliardami korún.
Jeho námestník povedal, že očakáva
rozptyl od možných 8 miliárd do mínus
2-miliardového schodku. Povedal to pri analýze plnenia
rozpočtového hospodárenia za prvé
tri štvrťroky tohto roku.
Ekonomickí experti českí aj slovenskí
ukazujú, že výsledok hospodárenia v
súhrne rozpočtov by sa pohyboval v rozpätí
od 3 miliárd prebytku do 9 miliárd schodku. Mám
tu posledné pokladné plnenie. To nie je argument,
ale ilustrácia z 18. novembra. Rozpočet federácie
má prebytok 4 miliardy 256 miliónov, rozpočet
Českej republiky schodok 15 miliárd 650 miliónov,
rozpočet Slovenskej republiky 8 miliárd 708 miliónov
a súhrn rozpočtov schodok 20 miliárd. Ako
sa ukazuje vývoj pokladného plnenia.
Tak napríklad k 29. 11. mal rozpočet federácie
prebytok cca 15 miliárd, rozpočet Českej
republiky schodok zhruba 8 miliárd, rozpočet Slovenskej
republiky schodok vyše 4 miliardy a súhrn rozpočtov
prebytok 2 miliardy 422 miliónov. Teda je problém,
keď tých 20 miliárd schodku v súhrne
rozpočtov za 13 dní od 18. do 31. 12. sa nám
podarí zmeniť na celkový prebytok súhrnu
rozpočtov.
Druhá vecná námietka je otázka výdajov.
Výdaje sú veľmi prísne škrtané.
Tu chcem upozorniť na jeden fakt. Škrtáme rôzne
výdaje, aj my sme za Federálne zhromaždenie
pristúpili k tomu, aby sa razantne škrtlo z 555 miliónov
z návrhu rozpočtu, ktorý schválilo
predsedníctvo, na 227 miliónov korún. Šli
sme dolu, pretože si uvedomujeme situáciu a musíme
začať zametať aj pred vlastným prahom.
Ale sú výdaje, ktorých škrt znamená
zníženie multiplikačného a akceleračného
efektu.
Poviem príklad: Gierek chcel svojho času mať
japonské tempo výroby aj vysokú životnú
úroveň. Nakoniec to skončilo tak, ako to
skončilo. Prejedol budúcnosť. Inak si počínal
Carter. Keď došlo k ropnému šoku, okamžite
vydal domácnostiam licenciu. Prosím, z kúskov
ovocia, zemiakov atď. môžete páliť
lieh. Pretože za jeden mesiac to bolo 5 - 10 litrov liehu.
Vtedy obyvateľstvo pocítilo, že ide do tuhého,
že to zasiahlo aj mikrosféru a nejde teda len o vysokú
hru politiky. Táto kultivácia občianstva
mikrosféry, mikroštruktúry, nám zatiaľ
chýba.
Pokiaľ ide o funkčnosť rozpočtu. Náš
súhrn rozpočtov sa skladá z rozpočtu
obcí, regiónov, republík. Chceli by sme,
aby bol zrozumiteľný tak, ako je rozpočet Švajčiarskej
konfederácie. Je zaujímavé, že tam už
sú rozpočty obcí a miest prebytkové,
rozpočty kantónov prebytkové, a rozpočet
konfederácie je deficitný. U nás máme
čo do činenia s opakom.
Napríklad na Slovensku sumár všetkých
príjmov rozpočtov za mestá a obce tvorí
jednu desatinu z republikového rozpočtu. V Českej
republike - a ja gratulujem Českej národnej rade,
že sa podarilo objektivizovať okresné rozpočty
- dosahuje 20 až 25 % z celočeského rozpočtu.
Pretože v obci, v meste človek žije. Musíme
riešiť optimalizáciu medzi jednotlivými
zdrojmi, medzi jednotlivými rozpočtami. Netýka
sa to len rozpočtov republík, transferu, ale rozpočtov
regiónov, pokiaľ sú subštandartné,
nadštandartné alebo priemerné.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane poslanče, běží
vám poslední minuta.
Poslanec SN H. Kočtúch: Teda, keby som to chcel
rezumovať, dôvody vecné, inštitucionálne,
medzi ktoré kladiem dôsledný územný
prierez všetkých rozpočtov, menovite Českej
republiky a Slovenskej republiky, nás stavajú pred
otázku priznať farbu.
Za predpokladu, že tento rozpočet skutočne
bude reálny, nielen "nominálne" vyrovnaný,
podporíme ho. Pokiaľ neprijmeme variantu dve v prvej
časti, kde sa schodok pripúšťa a bol odhlasovaný
vo výbore pre plán a rozpočet za Snemovňu
ľudu, zdržíme sa hlasovania.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslanec Kincl. S technickou poznámkou se hlásí
poslanec Kulan. Vážení kolegové, žádám
vás, abyste pokud možno omezili technické poznámky,
běží normální rozprava.