Dalším východiskem sestavení rozpočtů
je pro nás prognóza hospodářského
a finančního vývoje na rok 1992. Jak je uvedeno
v návrhu rozpočtu, který jste měli
k dispozici, vychází vláda z těchto
základních tezí. Teprve - někdo možná
řekne konečně nebo už - v roce 1992
československá ekonomika s velkou pravděpodobností
dosáhne svého kritického bodu transformačního
dna. Oproti letošnímu poklesu hrubého domácího
produktu v rozsahu 12 - 14 procent, bude pokles v příštím
roce i díky snížení meziroční
intenzity působením nepříznivých
vnějších vlivů řádově
3 - 6 procent. Nezaměstnanost bude podle našeho odhadu
v průběhu roku 1992 o jednu třetinu vyšší
než koncem roku 1991. Inflace se bude pohybovat řádově
v rozsahu 1 procenta měsíčně. Běžný
účet platební bilance bude v deficitu maximálně
do výše jedné miliardy amerických dolarů.
Ze všech těchto předpokládaných
tendencí vyplývají na rok 1992 tyto základní
cíle finanční politiky.
Za prvé minimalizovat pokles ekonomického růstu,
za druhé omezovat inflační tendence, za třetí
udržet dnešní výši měnového
kursu bez jakékoli změny.
Poslanci si jistě všimli, že ze slovníku
vlády při hodnocení finanční
politiky mizí pro rok 1992 adjektivum "restriktivní",
protože současná ekonomická situace,
ale zdůrazňuji, že teprve současná,
dnešní, nikoli včerejší nebo předvčerejší
ekonomická situace, restriktivní politiku nevyžaduje.
Vláda je přesvědčena, že hlavní
cestou stimulace hospodářské aktivity musí
být proces privatizace a že stát může
podporovat a napomáhat minimalizaci hospodářského
poklesu svými přesně cílenými
zásahy ve vybraných oblastech. Jedná se především
o podporu exportu a strukturálních změn,
o růst veřejných výdajů na
infrastrukturu, o vytváření stabilnějších
podmínek pro odbyt zemědělské produkce
a o podporu různých vznikajících podnikatelských
aktivit. Úsilí vlád v tomto směru
nelze tedy spojovat jen s objemem rozpočtových prostředků
poskytovaných do ekonomiky, ale především
s přetvářením vlastnických
vztahů, s rozvojem soukromého sektoru a s vytvářením
vhodných podmínek pro příliv zahraničního
kapitálu.
V této chvíli bych chtěl přejít
k vlastnímu sestavování rozpočtu a
připomenout mimořádnou obtížnost
jeho sestavení právě v této době.
Nevyjasněné vzájemné kompetence federální
a republikových vlád vyvolaly značné
komplikace při řešení vztahů
mezi jednotlivými rozpočty a způsobily pozdní
předložení návrhu do Federálního
shromáždění, za což bych se vám
chtěl jménem vlády omluvit. Nebylo však
v našich silách to změnit a celý proces
urychlit.
Věcná obtížnost sestavení státního
rozpočtu souvisí zejména s tím, že
v období hospodářského poklesu mají
rozpočtové příjmy vždy velmi
nízkou dynamiku, že nominálně sice rostou,
ale reálně stagnují nebo dokonce klesají.
Administrativně docílené možnosti zvýšení
daňových příjmů, zvyšování
daňových sazeb, v našem případě
prakticky neexistují z toho důvodu, že by růst
sazeb daní byl v každém případě
neproduktivní. Růst daně z obratu by vyvolal
tlak na zvyšování cen, vyšší
daně placené podniky, tedy přímé
daně, by dále omezily zdroje podniků nezbytné
pro jejich přežití a navíc by směřovaly
proti politice vlády snižovat úlohu státu
v přerozdělovacích procesech. To je pro nás
výchozí skutečností.
V celkových rozpočtových příjmech,
očekávaných v příštím
roce, hrají klíčovou roli daň z obratu
a odvody a daně placené ze zisku. Předpokládaný
výnos daně z obratu v částce 145 miliard
Kčs vychází z předpokladu neměnných
sazeb daní, vychází z naší prognózy
vývoje cen a z dílčího oživení
spotřebitelské poptávky. Její rozpočtový
výnos navíc pozitivně ovlivňuje zavedení
dovozní daně, kterou Federální shromáždění
před týdnem schválilo.
Odvody ze zisku včetně zemědělské
daně ze zisku, by měly dosáhnout 115,7 miliardy
Kčs, což znamená oproti letošnímu
roku snížení zhruba o 13 procent. Návrh
rozpočtu zde přihlíží k neopakovatelnosti
vlivu liberalizace cen na počátku letošního
roku, kdy vysoké ceny odbytu a přecenění
zásob vyvolaly enormní růst podnikových
zisků.
Rozsah tohoto vlivu odhadujeme na 25 miliard Kčs.
Na druhé straně předpokládáme,
že se již ve druhé polovině příštího
roku začnou postupně oslabovat negativní
vlivy působící na odvody a daně ze
zisku v souvislosti se zahájením oživení
hospodářské aktivity v různých
oblastech naší ekonomiky.
S rozvojem soukromého podnikání je spojen
očekávaný růst výnosů
daně z příjmu obyvatelstva a důchodové
daně ze zisku. Budou růst i příjmy
z cel, vlivem úprav sazeb celního sazebníku,
ale zároveň se z 15 na 10 % snižuje dovozní
přirážka. To je tedy oblast příjmů
rozpočtu.
Přijatá strategie vyrovnaného rozpočtu
při nemožnosti umělého zvýšení
příjmů vyžadovala u rozpočtových
výdajů přijmout celou řadu úsporných
opatření. Týká se to např.
výdajů na obranu, dotací do podnikové
sféry a dalších. Zároveň byl
navržen celý komplex dalších opatření
zahrnujících sociální sféru.
Zde bych chtěl zdůraznit, že pouze část
těchto návrhů je motivována požadavkem
úspornosti ve výdajích a fiskálním
efektem. Další část řeší
určité nedostatky a problémy naší
sociální sítě. Výsledkem je
to, že v návrhu rozpočtu nadále klesá
podíl celkových rozpočtových výdajů
k hrubému domácímu produktu. Z dnešních
očekávaných 44,7 % zhruba o 1,5 % v návrhu
rozpočtu na příští rok.
Nebudu podrobně rozebírat jednotlivé rozpočtové
položky. Chtěl bych říci, že je
navrženo snížení celkových neinvestičních
dotací téměř o jednu čtvrtinu.
Na tom se zejména výrazně podílí
pokles dotací ze státního rozpočtu
federace na krytí cenových rozdílů
u dodávek tepla. Klesá i dotace do agrokomplexu,
přičemž se snižují jak prostředky
pro tržní regulaci, tak i další dotace
vyplácené ze státních rozpočtů
republik.
Objem účelových prostředků
na strukturální změny ve federálním
rozpočtu zůstává stejný jako
loni - tedy 3 miliardy Kčs. Mění se však
jejich struktura. Částka 1,8 je určena k
podpoře připravovaného proexportního
programu. Zbývající část na
schválené projekty konverze zbrojní výroby
a na projekty snižování spotřeby paliv
a energie v bytech. Ve státních rozpočtech
republik jsou obsaženy další výdaje na
řešení ekologických a strukturálních
problémů, na podporu privatizace a podnikatelské
aktivity.
V investičních výdajích rozpočtu
se zvyšují dotace na investice pro podnikovou sféru,
a to zejména v rozpočtech republik. Pokles investic
v podnikové sféře souvisí se záměrem
financovat část veřejných investic,
zejména bytovou výstavbu z mimorozpočtových
zdrojů - tj. z výnosů prodeje obligací
nebo z přímého prodeje některých
rozestavěných investic.
Sociální transfery pro obyvatelstvo by měly
dosáhnout částky 164 miliardy Kčs.
Dochází k celé řadě posunů,
které jsme podrobně rozebírali ve výborech.
Významný je návrh na snížení
státního vyrovnávacího příspěvku,
který by v příštím roce měl
oproti letošním 32 mld. Kčs činit 21
mld. Kčs.
Na příspěvky v nezaměstnanosti a výdaje
v nezaměstnanosti je ve státním rozpočtu
federace určena částka 11 miliard Kčs
ve srovnání ve 4 miliardy Kčs, které
očekáváme, že budou letos pro tento
účel vyplaceny ze státních rozpočtů
republik.
Výdaje na ostatní odvětví poskytující
služby pro obyvatelstvo by se měly zvýšit
zhruba o 12 %. Sféra školství o 15,3 %, zdravotnictví
o 12,7 % apod.
Neinvestiční výdaje na orgány státní
správy, správu a justici nadále rostou. V
jejich růstu se projevuje zejména nutnost financovat
činnost nově konstituovaných ústředních
orgánů jako je ústavní soud, federální
úřad pro hospodářskou soutěž,
ale zejména se v nich projevuje nezbytnost vytváření
a dobudovávání územních orgánů
státní správy, především
v oblasti školství, justice, kontroly, daňových
úřadů, úřadů práce
apod.
Výdaje na vlastní činnost ministerstev naproti
tomu rostou velmi málo a v návaznosti na racionalizaci
státní správy se navrhuje snížit
aparát federálních ústředních
orgánů o 10 %, což představuje 660 pracovníků.
Neinvestiční výdaje na obranu jsou navrženy
v částce 26,3 miliard Kčs, což představuje
růst o 2, 1 %. Tyto prostředky zabezpečují
pouze základní potřeby armády, ale
neumožňují zahájení její
výraznější modernizace a profesionalizace.
Výdaje na bezpečnost naopak rostou. Celostátně
o 20,4 %. Čili téměř 10krát
rychleji než výdaje na obranu.
To jsou celkové rozpočtové tendence, které
bychom měli mít na mysli.
Stručně k vlastnímu rozpočtu federace
na rok 1992. Čili jde o vlastní rozpočet,
který se týká bezprostředně
nás.
Celkové příjmy rozpočtu jsou navrženy
na 134,7 mld. Kčs a rostou o 9 % ve srovnání
s letošním rokem. Jejich nárůst, zejména
vlastních příjmů federace, souvisí
s rozsáhlým programem deblokací našich
pohledávek zamrzlých v zahraničí,
který si ovšem vyžádá i prostředky
na straně výdajů.
Vlastní výdaje federace po odečtení
5miliardové dotace do rozpočtu republik představují
částku 129, 7 mld. Kčs, což, abychom
si uvědomili, je zhruba jedna čtvrtina výdajů
rozpočtové soustavy v Československu jako
celku. Můžeme je rozdělit na čtyři
základní skupiny. Jsou to výdaje na činnost
federálních orgánů, výdaje
na sounáležitost, solidaritu občanů,
výdaje na zabezpečení jednoty tržních
podmínek a výdaje na vybrané programy a akce
celostátního významu.
Jako nový jev se ve státním rozpočtu
federace značně zvyšují požadavky
na dluhovou službu v souvislosti se splátkami a úroky
z jejich vnitřních i zahraničních
závazků. I to bychom měli považovat
za varování před politikou deficitních
rozpočtů.
Celkově by bylo třeba v příštím
roce vynaložit částku na tyto účely
přes 14 mld. Kčs, což je více než
10 % federálního rozpočtu. To je poměrně
vysoká částka, kterou rozpočtová
situace neumožňuje. Proto navrhujeme odsunout splátky
ze závazků federace vůči SBČS
a hradit pouze úroky v částce 4 mld. Kčs.
Téměř 24 % (zase magická čtvrtina)
výdajů představují výdaje na
občanskou solidaritu či sounáležitost.
Tyto transfery jsou zhruba na úrovni upraveného
rozpočtu letošního roku, mění
se však jejich struktura. Dvanáct procent výdajů
federace jsou výdaje - jak my je nazýváme
- na jednotu tržních podmínek v celé
ČSFR.
Napjatost státního rozpočtu federace charakterizuje
vedle navržených úsporných opatření
ve výdajích také ta skutečnost, že
tento návrh obsahuje pouze minimální neúčelové
prostředky na řešení mimořádných
problémů, takže zůstává
jako jediná věc rozpočtová rezerva
federální vlády ve výši 0,5 mld.
Kčs.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, předložený
návrh zákona o státním rozpočtu
federace obsahuje návrhy na řadu doprovodných
opatření k rozpočtu. Jeden okruh se týká
změn daňových zákonů, které
vláda považuje za účelné provést
ještě před komplexní reformou daňové
soustavy od 1. 1. 1993. Další okruh návrhů
změn zákonů se týká opatření
v oblasti zaměstnanecké a sociální
politiky. Protože tyto návrhy byly velmi podrobně
rozebírány na výborech, protože jsou
také předmětem zprávy zpravodajů,
nebudu se již o nich podrobně v tomto úvodním
slově zmiňovat.
Chtěl bych říci ještě, že
vládní návrh zákona o státním
rozpočtu vám byl předložen ještě
předtím, než byl projednán s představiteli
zaměstnavatelů a odborových organizací
v Radě hospodářské a sociální
dohody. Vláda nebyla schopna z časových důvodů
dodržet postup, který přislíbila v generální
dohodě, že totiž významnější
zákonné předlohy budou v Radě konzultovány
ještě před jejich předložením
do Federálního shromáždění.
Složitá jednání, zejména o vztazích
mezi rozpočtem federace a republik, vedla k tomu, že
tento procedurální postup nebylo možné
dodržet.
Rada hospodářské a sociální
dohody se návrhem zákona zabývala až
16. prosince. Znáte návrhy, které na tomto
jednání zazněly, znáte i stanovisko
federální vlády k nim. Zástupci vlády
dali najevo, že neodmítají případnou
změnu vládního návrhu, která
by pomohla překonat falešný názor, že
vládě jde o nadměrné oklešťování
sociálních práv a jistot. Vážíme
si dnešního sociální smíru a
širokého konsensu o základních principech
a směru transformace naší ekonomiky. Proto
i včerejší jednání vlády
zmocnilo její představitele na vašem dnešním
rokování, aby přistoupili na takové
změny vládního návrhu, které
by odpovídaly závěrům tripartitních
jednání.
Závěrem svého vystoupení bych vám
chtěl poděkovat za důkladné projednání
návrhu státního rozpočtu na rok 1992
ve výborech, které na vás kladlo mimořádné
časové nároky. Chtěl bych ocenit,
že jste k těmto jednáním přistupovali
s plnou odpovědností a s vědomím důsledku
svého rozhodování. Zároveň
věřím, že stejný přístup
převládne i při dnešním jednání.
Jménem vlády ČSFR navrhuji, aby Federální
shromáždění předložený
návrh zákona o státním rozpočtu
federace na rok 1992 schválilo. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji Václavu
Klausovi za přednesenou zprávu.
Konstatuji, že návrh byl přikázán
výborům pro plán a rozpočet, výborům
hospodářským, branným a bezpečnostním,
výborům ústavně právním
a výborům sociálním a kulturním
obou sněmoven. Po projednání ve výborech
připravily písemný návrh usnesení
sněmoven - tisk 1153 - výbory pro plán a
rozpočet a pověřily zpravodaje Michala Borguľu
a Miloše Zemana přednesením zpravodajských
zpráv.
Prosím nejprve poslance Borguľu o přednesení
zpravodajské zprávy. Žádám i
druhého zpravodaje, aby zaujal své místo
u zpravodajského stolku.
Společný zpravodaj výborů SL M. Borguľa:
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, z labyrintu sveta peňazí vás bezpečne
vyvedie Komerčná banka. Týmto viac významovým
reklamným sloganom láka svojich klientov na celostránkových
inzerátoch táto finančná spoločnosť.
Pri jednej interpretácii tohto sloganu sa ponúka,
že sľubuje budúcnosť bez starostí
s dostatkom peňazí. Pri druhej nás však
slogan vyvádza z labyrintu sveta peňazí do
labyrintu sveta iného, kde peňazí proste
nebude, a preto ani starosť o nich. Rovnako tak mnohoznačne
je možné interpretovať aj predložený
návrh rozpočtu pre rok 1992. Rovnako tak dvojtvárna
a mnohoznačná bola aj diskusia vo výboroch,
o ktorej by som vás chcel informovať. Rovnako tak
dvojznačné sú aj závery, ktoré
z práce výborov vyšli.
Výbory väčšinou hlasov síce podporujú
rozpočet predložený vládou, avšak
práve cez nemnoho pozmeňujúcich návrhov,
cez drobné trhliny, ktoré do jeho konštrukcie
vniesli, je možné vidieť aj priepasť, nad
ktorou ideme po moste bez zábradlia k predpokladanej prosperite.
Vážené poslankyne, poslanci, v akom duchu sa
teda diskusie viedli? Cez rad názorov, ktoré vyslovovali
uspokojovanie nad vyrovnanosťou rozpočtu, nad snahou
zastaviť pokles našej ekonomiky v roku 1992 a pripraviť
podmienky pre vzostup v nasledujúcich rokoch, veľká
časť diskutujúcich pri prejednávaní
vyslovovala obavy nad jeho reálnosťou a možnými,
nielen sociálnymi, ale aj ekonomickými dopadmi.
Problémy pri zostavovaní tohto rozpočtu -
čo sa nakoniec prejavilo v tom, že sme ho do parlamentu
dostali veľmi neskoro - dávali mnohí poslanci
do súvislosti s doterajšími výsledkami,
ktoré priniesla vládna stratégia jednotlivých
krokov ekonomickej reformy.
Hlavne zazneli dôrazné upozornenia na tri momenty,
za ktorých sa dosahuje vyrovnanosť predloženého
rozpočtu. Prvým momentom je, že sa spochybňovala
zo strany časti diskutujúcich reálnosť
príjmov plynúcich bezprostredne z našej ekonomiky.
Vychádzajúc z poznania posledných mesiacov,
kedy sa útlm začal prejavovať v našej
ekonomike ešte výraznejšie, vyslovovali sa pochybnosti
o reálnosti hlavne príjmových položiek,
a to pri odvode zo zisku a odvode dane z obratu.
Podľa názorov niektorých poslancov sú
tieto položky nadhodnotené a skutočne odhadované
príjmy môžu byť nižšie až
o dve desiatky miliárd.
Druhý moment, na ktorý sa v diskusii výrazne
upozorňovalo, je skutočnosť, že i keď
sa v rozpočte hovorí, že nechceme dnes žiť
na úkor budúcnosti, je časť príjmov
predpokladaná z minulosti. Myslím tu na vysokú
mieru aktivizácie príjmov z vládnych úverov,
ktoré boli poskytnuté v uplynulých rokoch.
Devätnásť miliárd s ktorými sa
počíta, že sa zapoja do príjmovej časti
rozpočtu a ktoré práve pochádzajú
z pôžičiek poskytnutých rozvojovým
a iným štátom v rokoch minulých a často
boli dlhodobo blokované, mimoriadnym ale tiež v porovnaní
s minulým rokom mimoriadne vysokým predpokladaným
príjmom, ktorý však nepochádza z toho,
že by sa zvýšila výkonnosť našej
ekonomiky, ale jednoducho z toho, že sa zablokovali niektoré
zamrznuté úvery. Iste je treba oceniť aktivitu
vlády, ktorú vyvíja predovšetkým
v oblasti deblokácií, pretože je užitočná,
ale zároveň, myslím, že je dlhodobo
neopakovateľná.