Přítomno: | 139 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Andelová, Bartončík, Dienstbier
J. st., Gebas, Kavan, Kňažko, Petrovič, Sahligerová,
Šidík, Vrchovský
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Arnošt, Maštálka, Němec, Ovčačíková,
Pernica Fr., Uhl
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Gémesi, Hrivík, Kováč Marián,
Mečiar, Mináč, Mišura, Pánis,
Roman, Slota, Tahy, Vicen, Vosček, Glosíková
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vážení
hosté, dnes pokračujeme v jednání
19. společné schůze Sněmovny lidu
a Sněmovny národů FS. Všechny vás
srdečně vítám a vítám
členy federální vlády v čele
s jejím předsedou Mariánem Čalfou.
Na programu máme jako první bod
vládní návrh zákona o státním
rozpočtu federace na rok 1992, tisk 1118 a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
tisk 1153.
Potom bychom měli dokončit přerušené
jednání o vládním návrhu zákona
o úpravě a vypořádání
majetkových vztahů v družstvech, tisky, které
jste dostali, máte k dispozici.
Přejdeme teď k prvnímu bodu, vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
federace na rok 1992.
S technickými poznámkami se hlásí
poslanci Ransdorf a Roman.
Poslanec SN M. Ransdorf: Dámy a pánové, vzhledem
k tomu, že budeme projednávat zákon, který
se týká všech našich občanů,
prosil bych vás, jest-li bychom mohli požádat
čs.televizi o přímý přenos
z jednání o návrhu státního
rozpočtu na rok 1992.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano, je to procedurální
návrh, podobný návrh má pravděpodobně
pan poslanec Roman - je tomu tak, pane poslanče, nebo je
to něco jiného?
Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, je to rovnaké.
V prípade, že by návrh neprešiel, dávam
návrh, aby sa odvysielala bez zostrihu rozprava tak, aby
bola večer prístupná všetkým
občanom.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: To je věc televize.
Návrh pana poslance Ransdorfa jste slyšeli. Dám
o něm hlasovat:
(9.30 hodin)
Kdo je pro návrh poslance Ransdorfa, abychom požádali
televizi, aby zajistila přímý přenos
z našeho jednání, ať zvedne ruku! (SN
32, SL 35)
Kdo je proti? (SN 3, SL 4)
Kdo se zdržel hlasování? (SN 46, SL 54)
Pro návrh poslance Ransdorfa bylo 32 poslanců SN
a 35 SL, proti byli 3 poslanci SN a 4 SL. Hlasování
se zdrželo 46 poslanců SN a 54 SL. Návrh přijat
nebyl.
Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, vážení
hostia. Obraciam sa s prosbou na Československú
televíziu, aby toto hlasovanie zaradila do dnešného
šotu z rokovania Federálneho zhromaždenia.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nepochybně to televize
učiní, je to v jejím zájmu. (Hlas
z pléna: Kdo sledoval včerejší televizi,
ví, že natočí tento pořad a bude
ho v podvečerních hodinách vysílat.)
Ano, jsou ještě další faktické
poznámky? Není tomu tak.
Zahajujeme tedy jednání o vládním
návrhu zákona o státním rozpočtu
federace na rok 1992. Vládní návrh odůvodní
místopředseda federální vlády
a ministr financí ČSFR Václav Klaus. Uděluji
mu slovo.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
předstupuji před vás s nejvýznamnějším
hospodářsko-politickým dokumentem, který
vám vláda každoročně předkládá.
Federální vláda mě pověřila,
abych odůvodnil návrh státního rozpočtu
a finanční politiky na rok 1992.
V našem novém ekonomickém systému chce
stát, vláda, působit na ostatní ekonomické
subjekty nikoliv svými plány, příkazy,
radami, či přesvědčováním,
a určitě ne kádrovou politikou, ale především
svými financemi, svými státními výdaji,
tedy tím, na co má, resp. na co nemá. Právě
proto je návrh zákona o státním rozpočtu
tak důležitý. Je důležitý
v každé zemi, je důležitý v každé
době, ale o to důležitější
je v naší mimořádné, bezprecedentní
situaci zásadní změny ekonomického
systému, která se odehrává právě
teď u nás.
Prováděná transformace naší ekonomiky
a společnosti má v sobě mnoho neopakovatelného,
mnoho nového a dosud neznámého a neprobádaného,
nicméně pozorným studiem dosavadních
výsledků i komparací s dalšími
zeměmi, které usilují či usilovaly
o podobnou věc, se objevují první zákonitosti,
první pravidelnosti, kterým se nemůžeme
vyhnout a kterých si musíme být vědomi.
Patří mezi ně tyto: Nezbytný pokles
rozsahu ekonomické aktivity nejen v krátkém
období měřeném na měsíce,
týdny, ale i ve středním období měřeném
na roky.
Za druhé - jednorázový cenový vzestup
po uskutečněné cenové liberalizaci,
doprovázený krátkodobým vzestupem
zisků a tím i odvodů a daní ze zisků
a tím i poměrně bezbolestný vývoj
státních financí v prvním poliberalizačním
období, tedy v prvním roce cenové liberalizace.
Ukazuje se, že existuje i poměrně snadný
přechod k liberalizovanému zahraničnímu
obchodu a vnitřní konvertibilitě měny,
takže platební bilance se nestává základním
úzkým místem ekonomického vývoje.
Ukazuje se také, že udržení nízké
inflace a stabilizovaného měnového kursu
je možné jedině za podmínky vyrovnanosti
státních financí a opatrné, rozumné
měnové politiky, které nemohou ustupovat
sice lidsky a občansky pochopitelným, nicméně
ekonomicky neúnosným požadavkům.
A konečně zákonitostí
druhého roku po cenové liberalizaci se ukazuje být,
díky tomu všemu, tedy díky poklesu ekonomické
aktivity a díky rozpočtovým příjmům,
díky nutnému nárůstu sociálních
výdajů spojených s nezbytností pomáhat
všem těm, na které ekonomická realita
nepříjemně dopadá, díky pokusu
udržovat nezbytně nutnou míru státní
intervence do ekonomiky, ale i do neekonomických oblastí,
které představují uchovávání
dlouhodobých podmínek existence a fungování
naší země jako je kultura, školství,
zdravotnictví, ekologie, ale i obrana a bezpečnost,
díky nemožnosti radikálně omezovat výdaje
na státní správu, protože státní
správa, a to zejména státní správa
neministerské úrovně, tedy úřady
berní, práce, sociální apod. začíná
plnit úplně nové funkce, musí se na
ně dobře připravit, díky tomu všemu
vzniká neuvěřitelná obtíž
sestavit co nejracionálnější státní
rozpočet, který by co nejlépe vykonával
všechny své funkce, a který by co nejefektivněji
naložil s obrovskou sumou peněz, kterou mu s libostí
či nelibostí svěřují daňoví
poplatníci, tedy voliči, které právě
vy reprezentujete. Státní rozpočet znamená
obrovské přerozdělování peněžních
prostředků mezi jednotlivými občany
naší země. Je to nesmírně velký
zásah do života každého z nás,
protože každého z nás se dotýká
přesun peněz od jednotlivce ke státu i alokace,
tedy umístění těchto peněz
státem.
V poslední době byla naše
pozornost soustředěna na dvě oblasti přesunu.
Na přesun teritoriální, mezirepublikový
a na přesun sociální, tedy mezilidský,
na přesun mezi ekonomicky úspěšnějšími
a méně úspěšnějšími,
mezi lidmi v produktivním a neproduktivním věku,
mezi silnými a slabými, mezi zdravými a nemocnými.
Daleko menší pozornost ve veřejnosti a ve sdělovacích
prostředcích vyvolaly přesuny mezi různými
typy státních výdajů, i přesuny
mezi spotřebou a investicemi, tedy mezi tím, co
v běžném roce "projíme" a
mezi tím, čím připravujeme svou vlastní
budoucnost.
Chtěl bych se proto dotknout těch dvou politicky
a občansky necitlivějších oblastí.
Za prvé je to otázka mezirepublikových transferů.
Filozofie sestavování státních rozpočtů
na rok 1992 opakovaně dojednávaná na jednání
Finanční rady ČSFR vycházela z těchto
zásad. Z představy o dalším nepřerušeném
a nepřerušovaném trvání československé
federace jako jednotného politického a ekonomického
prostoru, z představy o posílení samostatnosti
všech tří rozpočtů, ze zvýšení
závislosti výdajů rozpočtů
na vlastních příjmech a z omezení
mezirepublikových přesunů. Konečně
celá filozofie vycházela z principu občanské
solidarity v elementárních sociálních
otázkách v rámci celé federace, tedy
z principu, který naopak ospravedlňuje určitou
míru mezirepublikových přesunů. Domnívám
se, že se právě toto v návrhu rozpočtu
na rok 1992, přes všechny peripetie, které
tato jednání měla, podařilo.
Událo se to, že dělení společných
rozpočtových příjmů se z loňské
formulky 40 - 25 - 35, tedy pro Českou republiku, Slovenskou
republiku a federaci, změnilo na poměr 41,5 - 23,5
- 35 s vědomím, že se tímto teprve blížíme
ke konečnému cílovému řešení.
Stalo se i to, že do rozpočtu federace byly přesunuty
z republikových rozpočtů významné
výdajové položky reprezentující
právě onen aspekt občanské solidarity.
Jako nouzové mimořádné
neopakovatelné řešení vzniklé
mimo jiné díky nestejnoměrnému tempu
projednávání rozpočtu jednotlivými
vládami, je třeba v tomto roce, v této chvíli
provést jednorázovou pětimiliardovou dotaci
oběma republikám z federálního rozpočtu
v poměru 3,3:1,7. Výsledkem návrhu rozpočtu
na rok 1992 je výrazný meziroční posun
v mezirepublikovém pohybu rozpočtových prostředků,
takže prvně v posledním desetiletí je
rozpočtový výdaj na jednoho obyvatele vyšší
v českých zemích, než na Slovensku.
Čísla jsou všeobecně známa a
nebudu je zde opakovat. Jsem přesvědčen,
že představují realistický vývoj,
který je možné přijmout, že představují
ekonomicky, sociálně i politicky únosné
tempo omezování, oslabování mezirepublikových
transferů. Čili to byla oblast transferu mezirepublikového.
Nyní k transferu sociálnímu. Ekonomické
potíže přechodného období vyžadují
zvýšené sociální výdaje.
Vláda tomu dává absolutní prioritu
s vědomím, že jsou to státní
výdaje, které bezprostředně neurychlují
transformační proces, že jsou to výdaje,
které jsou spotřebou a nikoliv investicí,
že jsou to výdaje, které neotevírají
nové pracovní příležitosti, nevytvářejí
infrastrukturu, nezakládají zárodky nového,
ale spíše konzervují existující.
Vláda si je také vědoma toho, že v polistopadovém
období byla u nás sociální péče
pojata příliš široce, příliš
plošně, že je díky tomu velmi nákladná
a že její šíře zabraňuje
efektivnějšímu zaměření
se na sociálně nejpotřebnější
skupiny našich občanů.
Všechny dnes uváděné návrhy na
úpravy některých zákonů, směřující
do sociální oblasti, jsou dílčím
pokusem úpravy právě v tomto směru
ve vazbě na možnosti rozpočtu, které
v dnešní době máme. Vláda rozhodně
nesouhlasí s občas se vyskytujícími
interpretacemi návrhu tohoto rozpočtu, že dochází
k nadměrným a necitlivým škrtům
v sociální oblasti, a proto opakovaně připomíná:
1. že v návrhu rozpočtu na rok 1992 roste podíl
sociálních výdajů z loňských
51,9 % na proponovaných 55,1 % na úkor jiných
rozpočtových výdajů,
2. vláda opakuje, že vůči upravenému
rozpočtu na rok 1991 (zdůrazňuji slovo "upravenému"
rozpočtu, protože máme možnost porovnávat
to s rozpočtem původně schváleným,
s rozpočtem upraveným a konečně s
očekávanou skutečností, kterou odhadujeme
do konce roku) je tempo růstu sociálních
výdajů, navrhované v tomto návrhu
státního rozpočtu 11,1 %, což je více
než dvojnásobek tempa růstu výdajů
jako celku, které činí 4,6 %. Prosil bych
vás, abyste si tato dvě čísla (11,1
% versus 4,6 %) zapamatovali. To ve skutečnosti znamená,
že výdaje nesociální (zbytkové,
ostatní) mají tempo růstu záporné.
Prosil bych Federální shromáždění,
aby byly všechny návrhy na dílčí
změny sociální legislativy spojené
s tímto rozpočtem hodnoceny právě
ve vazbě na tato dvě globální čísla,
která všem našim dalším pohledům
dávají základní vymezující
rámec.
Vláda považuje za naprosto nezbytné fungovat
ve své každodenní činnosti hned od začátku
r. 1992 na základě schváleného rozpočtu
a považovala by za velkou chybu, kdyby mělo vzniknout
rozpočtové provizórium. Věřím,
že stejné stanovisko zastávají společně
s námi i všichni poslanci a všechny poslanecké
kluby. Rozpočtové provizórium by představovalo
velmi negativní signál na domácí politické
scéně, v naší veřejnosti, představovalo
by velmi negativní signál do zahraničí,
kde si nemůžeme dovolit další ztrátu
prestiže a kredibility, už tak vzniklé ve vazbě
na naše státoprávní spory. Rozpočtové
provizórium právě v oblasti federálního
rozpočtu by navíc v případě
schválení obou republikových rozpočtů
znamenalo další, a to velmi nebezpečný
signál ohledně schopnosti federálních
orgánů efektivně vykonávat svou činnost.
Proto považuje vláda za tak důležité
rozpočet federace na této schůzi obou sněmoven
schválit.
Stejně tak považuje vláda za nezbytné
udržet státní rozpočet v rovnováze
při vyrovnanosti příjmů a výdajů,
tedy bez jeho deficitu. Máme pro to tyto základní
důvody.
Je výrazem zodpovědného
hospodaření na jakékoliv úrovni plně
respektovat své vlastní rozpočtové
omezení, a tím se nutit k rozpočtové
kázni, k úspornému vydávání
disponibilních prostředků, které navíc
v tomto specifickém případě můžeme
pouze v přeneseném slova smyslu označit za
vlastní prostředky, protože se ve skutečnosti
jedná o peníze daňových poplatníků.
Jsme si vědomi toho, že celá desetiletí
v naší zemi probíhal velmi neproduktivní
mezigenerační transfer, kdy byla ve jménu
krátkozrace viděné přítomnosti
exploatována nejen minulost, ale i budoucnost. V této
politice vláda nechce pokračovat, nechceme zatížit
budoucnost, nechceme zatížit budoucí generace
splácením dluhu, který založíme
dnes, který bychom vytvořili deficitem státního
rozpočtu.
Máme oprávněné obavy, že připuštění
jakkoliv malého rozpočtového deficitu, jak
ukazují nesčíslné příklady
z celého světa, znamená opuštění
rozpočtové kázně a zahájení
nezadržitelného procesu prohlubování
rozpočtového deficitu, který nemá
konce.
Vývoj ekonomické aktivity, růst či
pokles hrubého domácího produktu, vývoj
nezaměstnanosti a všech dalších veličin
reálné ekonomiky by byl deficitem rozpočtu
ovlivněn pouze velmi okrajově a vzhledem k velmi
nízké krátkodobé pružnosti nabídky
by stejně hrozilo, že dodatečné peníze
vyvolají spíše růst cen a dovozu než
domácího outputu a domácí zaměstnanosti.
Nikdo jistě nedoporučuje financování
deficitu státního rozpočtu vytisknutím
nových peněz, i když by to poněkud paradoxně
bylo u nás v dnešní době tím
nejlepším způsobem financování
případného deficitu státního
rozpočtu. Protože u nás neexistují na
rozdíl od ekonomiky v depresi - se kterou nás někteří
kritikové mylně porovnávají - ladem
ležící peněžní prostředky,
které by mohl stát rozprodejem státních
dluhopisů aktivovat, hrozí vážné
nebezpečí, že by byl deficit financován
na úkor již použitého kapitálu,
že by muselo dojít k omezení dnes poskytnutých
bankovních úvěrů, a tím k dalšímu
oslabení ekonomické aktivity. Výsledný
efekt by byl s největší pravděpodobností
ve svém celku záporný.
Ze všech těchto důvodů předkládá
vláda rozpočet vyrovnaný a považuje
za klíčové, aby vyrovnaným zůstal.
Částku 4,2 mld. Kčs na krytí nákladů
na tzv. via akce ze státních finančních
aktiv považujeme za vhodnou cestu, jak se vyrovnat s finančním
nákladem, který vznikl v minulosti velmi neracionálním
způsobem a který ostatně v současné
době vláda hodlá zásadním způsobem
přehodnotit.
To byly základní úvodní poznámky
k návrhu státního rozpočtu na rok
1992.
Východiskem pro sestavení rozpočtu pro nás
byl rok 1991, tedy podrobná analýza výsledků
ekonomiky i rozpočtu v letošním roce. V roce
1991, mohu-li stručně zrekapitulovat, byla realizována
základní reformní opatření,
jako je liberalizace cen a zahraničního obchodu,
byla zavedena vnitřní směnitelnost koruny
a začal proces privatizace. To vyžadovalo provádět
výslednou makroekonomickou restriktivní politiku,
zejména ve finanční a měnové
oblasti, k blokování inflace jako v této
chvíli největšího nebezpečí.
Tento cíl se podařil splnit. Cenový vývoj
se po prudkém vzestupu na počátku roku zpomalil
a v dalších měsících stabilizoval.
I když v závěru roku dochází
k mírnému zvýšení cenové
hladiny (v listopadu činil měsíční
růst spotřebitelských cen 1,6 %), lze konstatovat,
že ve druhém pololetí je cenová hladina
v podstatě stabilizována.
Druhým klíčovým prvkem ekonomické
reformy v letošním roce byla oblast platební
bilance, stabilizace kursu koruny a fungování její
vnitřní směnitelnosti. Vývoj v této
oblasti pokládáme za úspěšný,
neboť se podařilo udržet kurs koruny, podařilo
se uvolnit omezení v platebním styku se zahraničím
a zajistit v zásadě vyrovnanost běžného
účtu platební bilance v konvertibilních
měnách, i když jsme v této oblasti původně
předpokládali deficit.
Celková hrubá zadluženost v konvertibilních
měnách, která na počátku letošního
roku činila 8,1 miliardy amerických dolarů,
nepřekročí koncem letošního roku
10 miliard dolarů, ale s podstatným dovětkem,
že toto zvýšení bylo primárně
využito k posílení našich devizových
rezerv. Československo průběžně
plní své platební závazky vůči
zahraničí a dluhová služba nepřekročila
kritickou hranici ve vazbě na inkaso z exportu.
S procesem transformace je spojen i očekávaný
růst nezaměstnanosti a hospodářský
pokles, předpokládáme, že se úroveň
nezaměstnanosti může koncem roku přibližovat
číslu 550 tisíc osob, což je zhruba
7 % práceschopného obyvatelstva. To je hodnota,
která víceméně odpovídá
ustálené situaci ve většině tržních
ekonomik.
Reálný pokles hrubého domácího
produktu se očekává ve výši 12
- 14 %. Je to víc než původně předpokládala
vláda, nicméně je třeba zdůraznit,
že větší část tohoto poklesu
není spojena se samotnou transformací naší
ekonomiky, ale vyplývá z výrazně silnějšího
nepříznivého vlivu vnějších
faktorů, než se původně očekávalo.
Za pozitivní můžeme označit vývoj
v rozpočtovém hospodaření, kde se
podle dosavadních výsledků v zásadě
daří dodržovat záměry finanční
a rozpočtové politiky pro letošní rok.
Při celkovém hodnocení vývoje roku
1991 je si vláda vědoma řady problémů
a potíží, s nimiž je spojen průběh
ekonomické transformace. Jde zejména o problémy
související s platební neschopností
podniků, s jejich pomalou adaptací na nové
podmínky, jakož i s nedostatky ve fungování
některých tržních institucí.
Celkově však vláda považuje dosavadní
průběh reformy naší ekonomiky za uspokojivý.
Tento závěr vyniká zvláště
při srovnání s výsledky ostatních
transformačních ekonomik, které se v daleko
větší míře potýkají
s problémy inflace, opakovaných devalvací,
vysokých rozpočtových deficitů a značného
zahraničního zadlužení.