Čtvrtek 19. prosince 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pan poslanec Kubíček. Nyní bude hovořit poslanec Lacina, dále je do rozpravy přihlášen poslanec Malina.

Poslanec SL J. Lacina: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dámy a pánové, domnívám se, že jsme dnes v jednání nikoliv o zákonu o družstevnictví, ale že jednáme o podmínkách, které by měly vytvořit základnu pro to, aby všechny družstevní principy mohly být uplatněny.

Mám jen jeden malý pozměňovací návrh, který bych si dovolil předložit úvodem. Doporučuji, aby do § 6 odst. 6 písm. c) byla vložena za slovo "družstva" tato dikce "nebo jeho část". Bylo by tam "rozdělení družstva nebo jeho část".

Chtěl jsem říci jen tento malý pozměňovací návrh, ale diskuse mě přinutila k tomu, abych se obecně zmínil o některých problémech, o kterých zde diskutujeme. Zdá se, že Listina základních práv a svobod se zde stala zaklínadlem vždy, když má být prosazen zájem jedné, někdy různě velké nebo malé skupiny osob, nad zájmy jiné, mnohdy většiny. V této souvislosti se tedy ptám při transformaci družstev, zejména zemědělských družstev. Bude dělen jen majetek družstevníků, nebude tedy ve hře i majetek osob, jímž byl ukraden a nyní se jim vrací? Nebude dělen také majetek, který je ve své podstatě státní, tedy nás všech, a tady je nutno připomenout, že při zvýhodnění určité skupiny proti ostatním občanům tohoto státu.

Proč tedy nářky nad tím, že všechny oprávněné osoby budou mít v transformační radě své zastoupení? Nebudou zde stejně zastoupeni i členové družstev?

Diskutujeme o váze hlasů. Ale sám argumentům vznášeným proti tomuto řešení nerozumím. Na jedné straně slyším - jeden družstevník, jeden hlas, na druhé straně - a nutno říci, že i ze strany družstevníků slyším otázku: To všichni ti, kteří budou mít možnost účastnit se valné hromady, budou mít stejný hlas, ať mají jen jeden ar, či my družstevníci s podstatně větším majetkem?

Již tady bylo řečeno, že právo vlastnit majetek nese sebou nejen právo mít z něj užitek, ale i povinnost se o něj starat, tedy účelně s ním nakládat. Každý, kdo vstupuje do podnikání, svým způsobem riskuje. Je tedy na něm rozhodnout o tom, jak velké riziko je ochoten podstoupit. Riziko je tím větší, čím je majetek, o němž se má rozhodnout, větší. Musí mít tedy každý váhu hlasů odpovídající tomuto riziku. Nechápu argumenty tvrdě popírající tuto zásadu.

Zpochybňování vnitřních aukcí jde zde, dle mého soudu, nesprávným směrem. Chápal bych zpochybňování s ohledem na vyloučení práv ostatních občanů republiky. Věřím však, že omezení neoprávněných osob je vedeno snahou o to, aby se uplatnili zájemci o další hospodaření. Přitom budou mít členové družstva další výhodu ve větší znalosti hodnoty i způsobu hospodaření v družstvu.

Není také možné zájemce o vnitřní aukci zemědělských družstev považovat za méně snaživé a méně chápavé, jak to učinil zde poslanec Petr Kučera. Opět to budou lidé, kteří mají zájem o hospodaření, lidé, kteří jsou ochotni riskovat.

Jsem přesvědčen, že návrh hospodářských výborů, tisk 1144, vycházející z dohody zástupců politických klubů, je výsledkem těžce nalezeného konsensu a považují jej za jediné vhodné řešení tohoto problému a budu jej podporovat.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím poslance Malinu, dále vystoupí poslanec Valtr.

Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající, dámy a pánové, nechci zdržovat jednání tohoto pléna, chci se zařídit podle výzvy pana poslance Magyara. Proto mi dovolte, abych své čtyři pozměňovací návrhy přednesl s nejnutnějším vysvětlením.

Do § 4a odst. 4 navrhuji doplnit větu: "Člen představenstva družstva nemůže být členem rady". Myslím, že to je zcela v souladu s funkcí rady, kterou jí chceme přiřknout, s funkcí kontrolní a s funkcí dohlížecí.

Druhý můj pozměňovací návrh je v podstatě technická oprava v § 5 odst. 4, kdy je třeba nahradit slova "majetkové podíly" slovy "majetkové vklady". Není třeba vysvětlovat.

Třetí můj pozměňovací návrh je významnější. Týká se již zmíněné a často zmiňované váhy hlasů. Jako vstřícný krok, jako podanou ruku druhé straně, která nemůže přenést přes srdce, která se nemůže smířit s myšlenkou váhy hlasů, navrhuji toto: § 12a doplnit "maximálně však 20 hlasů".

Nyní věc, která se týká nakládání s družstevními byty, kde si myslím, že by bylo vhodné, aby § 23a odst. 5, který reguluje tuto aktivitu družstev, byl také regulován. Myslím, že vzhledem k připravovanému zákonu o bytech by měla platit obecná pravidla pro prodej bytů. Nepokládám to za nic špatného, ale myslím, že přednostně by měly být nabízeny celé objekty a dovolil bych si poukázat alespoň na tuto situaci návrhem zmocnění republikových orgánů. To znamená doplnit do § 23 odst. 5 větu: "Podrobnosti stanoví zákony národních rad". Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Prosím pana poslance Valtra, připraví se poslanec Jan Vild.

Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající, dámy a pánové, budu velmi stručný. Rád jsem vyslechl, že klub ODS podává vstřícná stanoviska nebo alespoň jednotliví jeho členové. Také můj příspěvek se dotýká inkriminovaného paragrafu 12a, tedy počtu či váhy hlasů a chtěl bych k tomuto svému předchozímu návrhu navrhnout variantní text v tomto znění: "Při hlasování má každá oprávněná osoba jeden hlas. Na každých sto tisíc korun svého majetkového podílu podle § 5 odst. 4 má další hlas, nejvýše však celkem 5 hlasů. Počet hlasů se zaokrouhluje na celé hlasy. Tato zásada má platnost jen po dobu po provedení transformace družstva". Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím pana poslance Vilda.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem z města, v této problematice se příliš nevyznám. Mám pouze jednu právní poznámku k § 12a.

Chtěl bych se zeptat přítomných zpravodajů za hospodářské výbory, jak přišli na pojem "váha hlasů".

Obchodní zákoník u družstev zná v § 240 odst. 1 pojem hlas. Při hlasování má každý člen jeden hlas, pokud stanovy neurčí jinak. Chápu, u jiných obchodních společností, v obchodním zákoníku, může při jiném hlasování mít někdo několik hlasů. Chápu, že tam může chtít někdo zařadit, že oprávněná osoba má podle majetku větší počet hlasů, ale to už tam mohlo být navrženo - hmotnost hlasů. Můžeme vážit mouku, chleba, ale nemůžeme vážit hlasy. Náš právní řád nic takového nezná a skutečně by mě zajímalo, jak se na to přišlo. Proto bych vás chtěl požádat, abyste i pozměňovací návrhy tímto směrem upravili. Nehoruji tím proti návrhům, že tam budete navrhovat, že některá oprávněná osoba má větší počet hlasů, ale nemůže mít větší váhu hlasů. To je prostě nemožné. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Vildovi. Byl posledním z písemně přihlášených do rozpravy. Vidím, že se přihlásili ještě pan poslanec Wagner a pan poslanec Tahy. Prosím.

Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, mám pouze jednu otázku pro ministra hospodářství v souvislosti s projednávaným textem, a to otázku, zda je navrhovatel, federální vláda seznámena s tím, jaká vznikla iniciativa v Evropském parlamentu v souvislosti s projednáváním tohoto zákona a jak nahlíží federální vláda na tuto iniciativu. Zda by z ní mohly vyplývat nějaké nepříjemnosti pro ČSFR. Abych konkretizoval. Přečtu, k čemu budou poslanci Evropského parlamentu vyzýváni. (Další text je čten ve slovenštině.)

Vyzývá poslance parlamentu ČSFR odmítnout jakýkoli pokus zabránění družstevní činnosti prostřednictvím privatizace družstevního majetku v ČSFR. Za druhé - Evropský parlament, komisi a radu ministrů, aby si ujasnily, že by měly s velkým zájmem pozorovat jakékoli podobné snahy v zemi, usilující o asociační dohodu se společenstvím.

Z bodů věcného textu jen jeden - doufající, že proces přetváření družstev v ČSFR je založen na tradičních principech družstevnictví, kterými se řídil rozvoj družstevnictví ve všech demokratických národech ve světě.

Prosil bych pana ministra o vysvětlení.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan ministr má čas na rozmyšlenou. Pan poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, čakal som na skončenie vecnej rozpravy k predloženej tlače. Čakal som z toho dôvodu, že som očakával prípadné ďalšie príspevky podobného charakteru, ktorý predniesol pán poslanec Váňa. Našťastie sa tak nestalo, a preto vyslovujem ako predseda hospodárskeho výboru SN protest proti tomu, aký spôsobom poslanec Váňa uvádza svoj diskusný príspevok, v ktorom perzonifikoval výsledok rokovania hospodárskych výborov na jedného z poslancov a jedného spravodajcu.

Musím povedať, že poslanci hospodárskych výborov veľmi poctivo, tvrdo a dlhú dobu prerokúvali túto problematiku. Spoločná správa je výsledkom práce všetkých poslancov hospodárskych výborov. Pán poslanec Tyl, ktorý mal mnoho pozmeňujúcich návrhov, mnohé z nich nepresadil, aj keď racionálny podklad mali, a nebolo by na škodu veci, keby boli prijaté do spoločnej správy. Každopádne odmietam podobné invektívy, ktoré odzneli v príspevku pána poslanca Váňu. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pan poslanec Voleník.

Poslanec SL L. Voleník: Pane předsedající, pouze stručně, víceméně procedurálně. Jak jsem podal dvě alternativy pozměňovacích návrhů, prosil bych, aby poté, co budou projednávány jednotlivé pozměňovací návrhy, byl nejprve projednán můj pozměňující návrh vztahující se k § 24 odst. 2 a teprve poté, aby FS hlasovalo v té posloupnosti jako vždy - tzn. od prvního paragrafu k vyšším číslům paragrafů,tudíž i o mém pozměňujícím návrhu k ustanovení § 4 a souvisejících legislativních úpravách v § 10 a 14. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Předpokládám, že zpravodajové tuto připomínku zaznamenali. Pan poslanec Benčík se hlásí.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne a poslanci, prosím vás, včera som sa pýtal, kto a kedy dá do súladu návrh, ktorý bol vecne schválený v hospodárskych výboroch, do legislatívno-technického súladu. Nikto na to neodpovedal. Preto sa pýtam, skôr ako sa uzatvorí rozprava, ako sa právne vyrovnáme s tým, že transformácia u mnohých výrobných, spotrebných a iných družstvách prebehla podľa zákona č. 176/1990? Čo bude s tými družstvami, tými poľnohospodárskymi družstvami, ktoré previedli transformáciu podľa zákona 162/90?

Druhá otázka. Kto dá do súladu tento návrh s nedávno schváleným Obchodným zákonníkom, ktorý nadobudne účinnosť 1. 1. 1992?

Tretia otázka. Tu sa tak voľne nakladá s právnymi náležitosťami, o ktorých hovoril kolega Malina, nech podrobnosti upravia zákonodarné zbory republík. Prosím vás, uznávame kompetenčný zákon, alebo neuznávame? Keď sú podľa kompetenčného zákona tieto vzťahy v kompetencii federálnych orgánov, ako môžeme takéto návrhy podávať? Prosím, skôr ako uzatvoríte a ako dáte hlasovať, aby mi niekto kvalifikovane odpovedal, čo s týmito právnymi problémami predkladateľ chce urobiť?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Předpokládám, že jak navrhovatel tak zpravodajové se přinejmenším v závěrečné zprávě s těmito fakty vyrovnají. Hlásí se, prosím, ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.) Není tomu tak. Ukončuji rozpravu k tomuto bodu programu. Konstatuji, že v rozpravě zaznělo 48 příspěvků. Pokud jde o další pokračování tohoto bodu - konstatuji, že oba zpravodajové mají značný počet pozměňovacích návrhů. Budou muset materiál zpracovat tak, abychom mohli ráno pokračovat. Rovněž navrhovatel, pan ministr přednese výsledek rozpravy, resp. projedná otázky při dnešním zasedání vlády, takže zítra bychom v tomto bodu pokračovali tím, že budou předneseny jednak vystoupení navrhovatele, zprávy zpravodajů. Potom bychom bezprostředně přistoupili k hlasování o pozměňovacích návrzích.

Nyní bych poprosil předsedu volební komise, pana poslance Kříže, aby nás seznámil s výsledkem volby prezídia Federálního fondu národního majetku, a to devátého člena a předsedy. Současně bych ho poprosil, aby poskytl informaci ke kandidátce na volbu místopředsedy, abychom mohli provést tuto volbu. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, zápis o volbě devátého člena prezídia Federálního fondu národního majetku. Komise poslanců Federálního shromáždění, kterou Sněmovna lidu a Sněmovna národů zvolila pro tajnou volbu členů prezídia a členů dozorčí rady Federálního fondu národního majetku ČSFR zjistila:

Pro volbu devátého člena prezídia Federálního fondu národního majetku poslancům Sněmovny lidu bylo odevzdáno 96 hlasovacích lístků, poslancům Sněmovny národů bylo odevzdáno 102 hlasovacích lístků.

Po skončení hlasování komise zjistila: Hlasování se zúčastnilo 84 poslanců Sněmovny lidu, 90 poslanců Sněmovny národů. Hlasování se zdrželo 12 poslanců Sněmovny lidu, 12 poslanců Sněmovny národů. Odevzdáno bylo celkem ve Sněmovně lidu 84 platných hlasovacích lístků, ve Sněmovně národů 90 platných hlasovacích lístků. Neplatných hlasovacích lístků ve Sněmovně lidu i ve Sněmovně národů bylo nula.

Volební komise zjistila, že pro ing. Milana Chrtka bylo odevzdáno 72 hlasů ve Sněmovně lidu, 62 hlasů ve Sněmovně národů. Volební komise konstatuje, že devátým členem prezídia Federálního fondu národního majetku byl zvolen ing. Milan Chrtek. Pro tohoto kandidáta se vyslovila nadpoloviční většina přítomných poslanců Sněmovny lidu a nadpoloviční většina přítomných poslanců Sněmovny národů. Obdržel největší počet platných hlasů v součtu obou sněmoven. V Praze dne 19. 12. 1991. Předseda a členové komise podepsáni.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 252)

Dále zápis o volbě předsedy Federálního fondu národního majetku: Komise poslanců Federálního shromáždění, kterou Sněmovna lidu a Sněmovna národů zvolily pro tajnou volbu předsedy, místopředsedy a členů prezídia a členů dozorčí rady Federálního fondu národního majetku ČSFR zjistila, že pro volbu předsedy prezídia Federálního fondu národního majetku poslancům Sněmovny lidu bylo odevzdáno 96 hlasovacích lístků, poslancům Sněmovny národů bylo odevzdáno 102 hlasovacích lístků.

Po skončení hlasování komise zjistila: Hlasování se zúčastnilo 84 poslanců Sněmovny lidu, 91 poslanců Sněmovny národů. Hlasování se zdrželo 12 poslanců Sněmovny lidu, 11 poslanců Sněmovny národů.

Odevzdáno bylo celkem ve Sněmovně lidu 82 platných hlasovacích lístků, ve Sněmovně národů 91 platných hlasovacích lístků. Neplatných hlasovacích lístků bylo ve Sněmovně lidu 2, ve Sněmovně národů nula.

Volební komise zjistila, že pro ing. Jana Víta bylo odevzdáno 62 hlasů ve Sněmovně lidu, 58 hlasů ve Sněmovně národů. Pro ing. Jozefa Kučeráka bylo odevzdáno 12 hlasů ve Sněmovně lidu a 21 hlasů ve Sněmovně národů. Volební komise konstatuje, že ing. Jan Vít byl zvolen nadpoloviční většinou přítomných poslanců Sněmovny lidu a nadpoloviční většinou přítomných poslanců Sněmovny národů. Obdržel největší počet platných hlasů v součtu obou sněmoven. V Praze dne 19. 12. 1991. Předseda a členové komise podepsáni.

(Poznámka redakce: usnesení č. 253)

Dále se uskuteční volba místopředsedy Federálního fondu národního majetku, kde jsou vládou navrženi tři kandidáti. Bude se opět volit stejným způsobem jako v případě členů a předsedy, to znamená budou se škrtat v tomto případě dva uvedení kandidáti. Musí zůstat jeden nevyškrtnutý nebo žádný. To znamená, že hlasovací lístek, kde nebudou vyškrtnuti dva, je neplatný.

Dále upozorňuji na to, že hlasování začne teprve tehdy, až v hlasovací místnosti budou členové volební komise. V předcházejícím případě už byly v hlasovacích schránkách nalezeny lístky, které tam byly vloženy před tím, než byli přítomni členové volební komise. Takže samozřejmě se tyto lístky nemohou vzít v potaz.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Za chvíli ukončíme schůzi, hned poté zahájíme volbu. Orientačně by měla trvat do kdy, pane poslanče?

Poslanec SL E. Kříž: V podstatě by měla dvacet minut po vyhlášení voleb být uzavřena volební místnost, abychom mohli výsledky včas zpracovat a oznámit.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Takže volba by měla skončit do 16.30 hodin.

Ještě požádal o slovo pan místopředseda Jičínský.

Mezitím bych rád sdělil toto: Mandátový a imunitní výbor Sněmovny lidu se sejde v 17.00 hodin v čísle 534. Slovo má pan Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové a kolegyně, nyní se sejde, respektive už začaly jednat výbory pro plán a rozpočet. V 16.30 hodin po skončení volby budou jednat výbory hospodářské v místnosti 274. Doporučují se, pokud kluby mají zájem projednat svá stanoviska k projednávanému transformačnímu zákonu - alespoň předběžně si ujasnit hlavní sporné problémy, které tu jsou - tyto místnosti: Pro ODS Sněmovna lidu, pro ODU-VPN Sněmovna národů, pro OH místnost č. 214, KDH místnost místopředsedy Viktorína, klub levicových poslanců KSČM v čísle 267, Strana demokratické levice v čísle 102, HZDS v místnosti X, SNS v místnosti č. 534, ostatní kluby v sekretariátech klubů.

Zároveň se klubům doporučuje, aby delegovaly své zástupce na schůzi výborů pro plán a rozpočet, protože tyto výbory budou připravovat stanovisko pro zítřejší projednávání návrhu rozpočtu na rok 1992. Pokud kluby považují za účelné své stanovisko přesně formulovat a uplatnit jej při zpravodajské zprávě pro plénum, nechť tak učiní při jednání výborů pro plán a rozpočet.

Zítra bude 19. společná schůze sněmoven pokračovat od 9.00 hodin. Předpokládáme, že začneme projednáváním státního rozpočtu, potom by se konala zvláštní schůze Sněmovny národů k projednání zákona o SBČS a bankách, pak by pokračovalo dokončení, t.j. zpráva navrhovatele, zpráva zpravodajů a hlasování o transformačním zákonu. Potom bude opět pokračovat jednání o rozpočtu, protože to samozřejmě bude delší. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji.

O slovo požádal zpravodaj poslanec Tyl.

Poslanec SL M. Tyl: Vážený pane předsedající, pane místopředsedo Jičínský, mám k vám jednu procedurální prosbu o vysvětlení. Účast vyslaných představitelů klubů na jednání výborů má být chápána - pokud vím, tak tato praxe je poměrně neobvyklá - tak, že tito představitelé mohou předkládat na výboru své návrhy, nebo mohou poslouchat výbor, nebo mohou případně zasahovat do jednání? Obávám se, že taková praxe by se setkala s obtížemi. Nejsem samozřejmě proti tomu, protože kdokoli má právo tam být přítomen, ale to by se nemuselo zdůrazňovat zvlášť. Naopak si myslím, že jiný statut než ten, na který jsme zvyklí, bychom neměli zavádět.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Ve svém návrhu jsem neměl vůbec na mysli zavádět nějaký zvláštní statut. Měl jsem na mysli pouze tu skutečnost, že jednání o rozpočtu bude komplikované a je samozřejmě v zájmu věci, aby výbory pro plán a rozpočet, které budou připravovat závěrečnou zpravodajskou zprávu pro obě sněmovny, vzaly v úvahu stanoviska klubů, pokud kluby nějaká stanoviska mají. Jednací řád to umožňuje. Většina klubů má své členy v rámci výboru pro plán a rozpočet. Čili nenavrhuji nic, co by nebylo v souladu s jednacím řádem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Žádám členy volební komise, aby se dostavili do volební místnosti. Dále poslance, kteří nemají hlasovací lístek, aby si ho vyzvedli. Pokud ho nemají, bude k dispozici před vchodem do volební místnosti.

Končím tímto dnešní schůzi. Zítra začínáme v 9.00 hodin.

(Jednání přerušeno v 16.11 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP