Čtvrtek 19. prosince 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím poslance I. Fišeru. Po něm je přihlášen poslanec M. Richter.

Poslanec SL I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové, mé vystoupení je vedeno snahou spíše přispět k řešení problémů, než teď přednášet jakákoli stanoviska. Je to můj osobní návrh.

Předkládám tyto pozměňovací návrhy k tisku 1144. Za prvé. Možná, že by ke zjednodušení přispělo, kdybychom v § 4, kde se hovoří o působnosti rady, vynechali písm. d) a e) a písm. f) změnili na e). Za druhé, to je již vážnější, jde o § 5, o jehož významu jsem tady už hovořil. Jde o prodej podílů. Navrhuji, aby se v § 5 odst. 3 hovořilo jen o členech družstva, kteří jsou oprávněnými osobami, tzn. že by se na tomto prodeji vnitřních podílů podíleli jenom členové družstva. S tím, že by současně byla vložena do odst. 2 § 5 a) věta, která by říkala, že tento podíl může člen družstva odkoupit i formou splátek, jejichž režim bude stanoven v transformačním projektu. Pak bychom zde mohli najít šanci, abychom mladším lidem bez finančních prostředků dali alespoň nějakou cestu k tomu, aby se mohli stát skutečně vlastníky.

Dále je zde otázka, která je pro vládu kritickou záležitostí. Jde o problém § 6 odst. 5 g). V podstatě navrhuji, aby oprávněná osoba mohla být zastoupena jinou osobou na základě písemné moci a měla jen takovou váhu hlasů, kolik oprávněných osob zastupuje (to už patrně padlo), ale váže se na to ještě jedna myšlenka. A sice, v odst. 3 by se vypustila poslední věta a nahradila by se touto větou: "Transformační projekt je schválen, jestliže pro něj hlasovala nadpoloviční většina přítomných nebo zastoupených oprávněných osob a jestliže pro návrh podle § 6 odst. 5 g) (tj. sporný okamžik, který byl i pro vládu - tzn. rozhodnutí o budoucí právní formě družstva) hlasovala nadpoloviční většina přítomných členů družstva." To tedy znamená, že členové družstva mohou do určité míry vlastně vetovat rozhodnutí případné většiny dalších oprávněných osob.

Dále doporučuji, aby se v odst. 1 vypustila slova jeden hektar a hodnota 25 tisíc korun, protože se zdá, že to bude opravdu technicky velice obtížné.

Šestý návrh zní, abychom změnili poměry majetkové, to znamená, abychom v § 12 místo 50, 20 a 30 % dali to, co je podle mých informací v zemědělském přizpůsobovacím zákoně Spolkové republiky Německo, to znamená dát podíly 40, 40 a 20 %. Zřejmě i v Německu vědí, proč tak činí.

Konečně se domnívám, že by bylo rozumné, abychom přece jen pomohli družstvům v určitých situacích řešit kritické podmínky, kdy by mohlo dojít k ohrožení - a takové případy známe - stavu zvířat, jejich výživy nebo dokonce dostatku vody pro ně. Prostě navrhuje se, aby v blokačním paragrafu se na konci rušila tečka - v § 23 odst. 1 písm. b) - a bylo řečeno "nebo nejde-li o převod, který by zabránil škodě na majetku družstva". Šlo by o to, aby družstva nebyla vázána pro případ, že by hrozila nějaká katastrofa. Berte tyto návrhy jako návrhy se snahou pomoci věci samotné pro případ, že by procházel návrh tak, jak jsme s ním dnes ne zcela souhlasili. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byl pan poslanec Fišera. Prosím nyní poslance Miroslava Richtera, dále je přihlášen do rozpravy poslanec Sláma.

Poslanec SL M. Richter: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi na začátek nejprve několik dotazů na pana ministra. Chtěl bych se ho zeptat: Paragraf 3 - jakým způsobem se vlastně budou vypořádávat dluhy, které družstva mají se státem, popř. jak se budou vypořádávat podíly družstev v jiných podnicích, např. v Agrobance, v Zemědělském nákupu, společných podnicích apod.?

Nyní bych vám navrhl několik pozměňujících návrhů. První by se týkal § 5a), který řeší vnitřní nákup, a sice možnost, která je dána v odst. 2, kdy ne všechny oprávněné osoby se přihlásí o nákup svého podílu, a kdy je třeba řešit situaci, co se stane, když osob pro zbylé podíly se přihlásí více. Doporučuji do závěru odst. 2 doplnit větu: "Je-li zájemců více než zbylých podílů, provede se prodej formou aukce."

Dále doporučuji celý paragraf přeřadit do třetí části, která se týká zemědělských družstev.

V § 6 odst. 3 bych doporučoval za středník část věty nahradit jiným textem, a sice: "Představenstvo družstva je povinno jí předat bez zbytečného odkladu část transformačního projektu uvedeného v § 6, odst. 5 písm. a)."

Ještě bych doporučil změnu odst. 5, který by měl jinou strukturu: "Paragraf 6, odst. 5: Transformační projekt tvoří: a) majetková inventura vypracovaná představenstvem družstva, která musí obsahovat: 1. účetní závěrku za r. 1991 a účetní závěrku za poslední čtvrtletí ověřené auditorem, 2. dohodu podle § 3 odst. 2, 3. vymezení čistého jmění družstva podle § 5 k poslednímu čtvrtletí předcházejícímu vypracování transformačního projektu, 4. určení osob, na něž se převádějí věci, se kterými jsou spojeny závazky včetně vyjádření věřitelů, 5. seznam oprávněných osob, který musí obsahovat data jejich narození, místo trvalého bydliště a výši jejich majetkového podílu." Body 1 až 5 jsou v podstatě stávající body a) až e).

"b) kritéria pro výpočet majetkových podílů členů a jiných oprávněných osob, která jsou závazně stanovena v souladu s části třetí a čtvrtou tohoto zákona." To je stávající bod f).

"c) návrh na vytvoření podnikatelského subjektu, tj. právnické osoby podle obchodního zákoníku, nebo fyzické osoby,

d) časový harmonogram transformace družstva včetně lhůt pro provedení úkonů nezbytných podle obchodního zákoníku,

e) návrh na fyzické rozdělení majetku družstva, je-li předmětem transformačního projektu oddělení podnikatelského subjektu,

f) odůvodnění návrhů obsažených v transformačním projektu."

Při této příležitosti bych chtěl, vážené kolegyně a kolegové, upozornit na jeden základní kámen úrazu transformačního procesu, neboť většina z nás se dosud bavila o výpočtu majetkového podílu, což je vlastně matematická operace, kterou půjde velmi lehce podle pravidel, která v zákoně budou, provést na papíře. Ale za tím musí následovat fyzické rozdělení majetku družstva. Oprávněné osoby se na valné hromadě musejí dohodnout, jak si fyzicky rozdělí předem vypočtené majetkové podíly. Proto bych navrhoval nové znění odstavce 8 v § 6: "Transformuje-li se celé družstvo na jeden podnikatelský subjekt, schvaluje valná hromada rozdělení majetkových podílů, formu podnikatelského subjektu a další náležitosti vyplývající z obchodního zákoníku. Transformuje-li se družstvo na více podnikatelských subjektů, právnické osoby podle obchodního zákoníku, či fyzické osoby, schvaluje valná hromada dále způsob fyzického rozdělení majetku transformovaného družstva na tyto subjekty a způsob, jakým budou vypořádány dosud neuplatněné nároky vyplývající ze zvláštních předpisů jednotlivými nástupnickými právnickými osobami včetně rozdělení rezervy vyčleněné podle § 5." Pak by text pokračoval "Pokud tato rezerva nestačí..." Nebude-li v § 5 schváleno vytvoření rezervy, pak bych navrhoval vypustit text "včetně rozdělení rezervy vyčleněné podle § 5" a upravit začátek následující věty.

V souvislosti s tím navrhuji vypustit odst. 9 a 10 a místo nich dát nový odst. 9: "Nedojde-li k dohodě o fyzickém rozdělení majetku mezi vznikající podnikatelské subjekty do 30 dnů po schválení rozdělení majetkových podílů, postupuje se podle nařízení vlády České republiky a Slovenské republiky." (Předsedající předseda SL R. Battěk: Překračujete lhůtu, pane poslanče.) Už končím.

V § 7 odst. 1 doporučuji nahradit číslovku 60 číslovkou 30 - je to podmínka pro svolání valné hromady. Upozorňuji zde na soulad s § 4a) odst. 1, kde se praví, že první valná hromada se svolává do jednoho měsíce po uzávěrce přihlášených oprávněných osob. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Prosím pana poslance Slámu. Jako předposlední písemně přihlášený je pan poslanec Lubomír Voleník.

Poslanec SN V. Sláma: Pane předsedající, milé dámy a pánové, vážení hosté, dovolte mi, abych zde vystoupil trochu netradičně. Dělá mi to starosti i za ostatní, kteří opravdu cítí s družstvem, jak se sluší a patří. Domnívám se, že starost je opravdu na místě.

Názory parlamentu se tříští s názory JZD asi z tohoto důvodu: Vláda tuto formu hospodaření uznala za družstva, lze s tím trochu souhlasit, ale stále mi zde něco vadí. Jestli někdo zakládá družstva, musí to být na demokratickém podkladě a principu, nemůžeme si zakládat družstva tím způsobem, že jsme rozkulačovali, že jsme lidi vyháněli, že jsme je posílali do různých jiných oblastí, kde museli pracovat, opustit svá místa atd. A celé rodiny.

Dnes je taková starost a péče, taková konkrétní, že jsou tam i děti, že když nyní nějaké družstvo nějakým způsobem, jak se nám předkládá, kolikrát chceme rozpustit nebo tak, že jsou tam děti a rodiny - prosím vás, v těch padesátých letech se také nikdo na to nedíval. Samozřejmě nechceme dělat to, co se dělalo v padesátých letech. V žádném případě, ale na družstva bychom se skutečně měli dívat tak, že to skutečně družstva do písmene nejsou, a podle toho chápat třeba i různé následné věci, které k tomu patří.

Když si vezmeme např. váhu hlasů - naprosto je nepochopitelné požadovat, aby všichni měli stejně svůj hlas, aby ten, kdo vlastní např. hodnotu miliónu, a proti němu se postaví někdo s nulou, i když pracuje dobře a slíbí své čestné slovo, že bude pracovat řádně a poctivě. To se sice může chápat, ale když se za něco bude ručit a zodpovídat, tak tomu, kdo nějaký milión má, třeba i o něj přijde, tak ten, co měl tu nulu, se sebere a jde pryč.

Další požadavek. Já jsem pracoval na státním statku dost dlouhou dobu, sice ne v družstvu, byl to státní statek, ale ono se to tak trochu prolínalo.

Zastáváme názor, už to tady bylo několikrát řečeno, že se obáváme o zaměstnance, kteří by případným přetvořením, transformací, přišli o práci. Jsme si tak jisti, že všichni, kteří tam jsou a budou rozhodovat o tom, jakým způsobem se bude ubírat nově utvořené družstvo, jestli to bude družstvo vlastníků půdy nebo nějaký jiný subjekt, kde budou pracovat, anebo jak my dáváme přednost soukromým malým farmám - já se domnívám, že nebudou chtít všichni pracovat tak, jak to dělá soukromník, který nehledí na to, že už je půl třetí, že už dávno měl být doma, kde má práci atd. Tam se musí obětovat plně a já nevěřím, že to skutečně tak bude, že z těchto budoucích pracovníků v družstvu, ať už tam budou jako členové nebo zaměstnanci, kterým já bych dával přednost, protože když budete mít doma něco podnikat, vyberete si, pokud budete mít tu možnost, nejschopnější lidi a ne kdekoho. Družstvo vlastníků půdy, ať se bude tvořit jak chce, nebude žádným zabezpečovacím úřadem na venkově, aby zaměstnávalo kdekoho, kdo práci nemá, ať je šikovný nebo ne, hlavně že bude u nás, abychom ulehčili těžkou situaci, která na venkově je.

Pro nás by bylo užitečnější, aby lidé, kteří práci ztratí, v družstvu, i v nově se tvořícím, dostávali nějaké podpory, než se jim práce opatří, ne je tam nějak zastřešovat a říkat: "On pro nás není přínosem, ale co máme dělat?" To žádné družstvo ani soukromník v žádném případě neudělá, aby tuto politiku prosazoval.

Obávat se toho, že tady bude nedostatek schopných lidí nebo že se schopní neuplatní, tak se uplatní. Právě tito lidé, ať v soukromí nebo v nově se tvořícím družstvu, budou hnacím motorem, ti schopní. Rozhodně nad sebou nepotřebují žádné svazy zemědělců, ředitelů, generálních ředitelů nebo jim na úroveň postavených předsedů.

Je tady ještě taková strašná péče. Jsou mezi lidé, kteří se účastnili toho rozkulačování v 50. letech, účastnili se ho anebo byli při tom, nějak jim to leželo na srdci a měli plno starostí, jak se toho dopídit a dosáhnout toho. Vůbec jim nedošlo, že toto je protizákonné, že to není družstevnictví, ale jakási snaha posovětštit se, udělat kolchozy a sovchozy. Dnes tito lidé mají zase plno starostí a dbají o to, aby lidé, kteří pracují na cizím, kteří vybudovali na cizích majetcích a polích a dnes zase by to chtěli rozdělit a původní vlastníky, kteří byli naprosto neprávem vyhozeni, z toho chtějí vyčlenit a nedat jim případně vůbec nic. Proto jim vadí transformační rada, která by toto demokratickým způsobem umožňovala, aby se tito lidé toho mohli účastnit.

Pak mě také dojímá to, že ten přepych lidí, které nebudeme potřebovat a nemůžeme je zaměstnávat - to bych svedl asi na to, že dříve byla krásná věc, že na 7,5 ha jsme měli jednu sekretářku a pak jsme jich tam měli podle hektarů. Toto už samozřejmě nebude a nebudeme to moci dělat. Je tady ještě jedna věc. Stále se nám říká, že to, co my chceme, tu naši předlohu, návrh tisku, původně 1144, teď 1074, tak myslím, že právě ta umožňuje návrat k demokracii a k tomu, abychom měli svobodné rolníky, jako jsme měli za první republiky nebo jako mají v Rakousku dál. Tam tento problém nemají. Kdyby nebylo obrovské snahy zkolchozovat co se dalo, dát to všechno dohromady, nemuseli bychom tento problém tady řešit, mohli jsme mít po starostech, co se zemědělstvím, potravinami atd. Pak se nám tady vysvětluje a snaží se nám podstrčit, že všechno, co v tomto zákoně je, není demokratická forma a vysvětluje se nám tady jakousi neslučitelnou formou, že to není podle Listiny lidských práv a svobod. Myslím, že tento výklad je naprosto zkreslený, oni to dobře vědí, jenže si myslí, že nám to musejí opačnou formou vysvětlovat. Je kupodivu, že 40 let zpět tuto Listinu lidských práv neznali, nepoužívali ji, protože to nebylo módní nebo zapotřebí. Domnívám se, že když jim nevadily všelijaké ty nesmysly, které se tady prosazovaly za 40 let, mohli by respektovat aspoň toto a uvážit, že tento zákon neničí družstva a zemědělská družstva, ale chceme to dostat na svobodné a demokratické podnikání v zemědělství, jako je to kdekoli jinde, v průmyslu, stavebnictví atd. Kolektivizace bylo dost a zkusme to udělat takovou formou, aby se zemědělci mohli rozhodnout sami dobrovolně. Nepotřebují k tomu žádné kurately. Postavme je na stejnou úroveň, zemědělce soukromé nebo družstevní.

Bylo tady několik názorů, že soukromníci nechtějí zatím v takovém počtu hospodařit. Takové ty rodinné farmy. Nikdo tady ale z těchto oponentů neřekl, proč to nechtějí. Má někdo dnes možnost, stát nebo JZD, mají na to, aby lidem, kteří mají 20 nebo 30 ha půdy, daly na 20 ha 2 milióny, na 30 ha 3 milióny, aby mohli hospodařit? To se nikdo nezmínil. Náhodou kdo měl štěstí, že stál někde za vesnicí, nezbouralo se mu to, nebo to nepřestavěl, nemá možnost stavět bez přínosu financí. To jsou obrovské peníze. Kde na to má vzít? A když se do toho pustí, je to sebevrah.

Postavme lidi na stejnou úroveň a pak uvidíme, jestli budeme mít mléko za 16 Kčs ze státního statku nebo za 4,50 Kčs od soukromníků. Já myslím, že za 4, 50 bude ještě kvalitnější než za 16 korun ze státního statku. A pokud to tak necháme, tak z toho nevybředneme.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pan poslanec Sláma. Prosím nyní poslance Lubomíra Voleníka, připraví se poslanec Lux. Ještě než bude mluvit poslanec Voleník, faktickou poznámku má poslanec Špaček.

Poslanec SL J. Špaček: Vážený pane předsedo, dovolte mi jen sdělit kolegovi Slámovi, že jedním ze základních principů družstevnictví je vzájemná solidarita.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní prosím pana poslance Voleníka.

Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážení kolegové poslanci, kolegyně poslankyně, dovolím si také přispět se svou troškou do mlýna a hned v prvopočátku bych se chtěl dotknout toho nešťastného ustanovení § 24 odst. 2, kterého se zde dotkl již také pan ministr Dlouhý.

Přes všechny argumenty a všechna sporná rezidua, která s tímto ustanovením souvisejí, si přesto dovolím právě k tomuto ustanovení dát pozměňovací návrh, který rozšíří ještě otázku vyčlenění majetku z majetku družstva s tím, že by tento majetek byl zařazen do privatizace. Domnívám se, že nejen po 1.12.1989 docházelo k bezúplatným převodům majetku ze státního vlastnictví do vlastnictví družstevního, ale domnívám se, a vím to dobře, že k takovým převodům docházelo již dávno před tímto datem.

Osobně žiji v pohraničí a vím, že tam v souvislosti s tím, aby se například zajistilo zásobování různých příhraničních obcí, převáděly se na různá spotřební družstva např. nemovitosti bezúplatně. Vím, že to souviselo s tím, že právní teorie znala dříve hlavně to tzv. široké socialistické vlastnictví, které mělo tři základní formy: státní vlastnictví, družstevní vlastnictví a vlastnictví společenských organizací, a že přestože trpěl tento stát družstevní vlastnictví, tak víceméně to bylo jen proto, aby to hezky vypadalo navenek. Bylo to takové do určité míry kvazi-vlastnictví a de facto jen velká kamufláž.

Proto se domnívám, že by bylo vhodné, aby aspoň ten majetek, který stát převedl bezúplatně, a to pouze nemovitý majetek, na družstva v uplynulých letech, se vrátil zpět státu a aby z toho majetku měli prospěch všichni občané tohoto státu, nejen ti občané, kteří momentálně jsou anebo byli členy toho kterého konkrétního družstva.

Proto navrhuji, aby odstavec 2, § 24 zněl takto: "Z majetku družstva se dnem účinnosti tohoto zákona vyčleňuje

a) nemovitý majetek, který byl bezúplatně převeden ze státního vlastnictví do majetku družstev b) majetek, který byl po 1.12.1989 bezúplatně převeden rozhodnutím zakladatele ze státních podniků do majetku družstev.

S takto vyčleněným majetkem se naloží podle zákona č. 92/91 Sb. o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby."

Ale toto by byla pouze alternativa I mého pozměňovacího návrhu, protože jsem si plně vědom toho úskalí, které tu bylo už zmíněno panem ministrem. Pro případ, že by Federální shromáždění nepřijalo znění § 24, odst.2 ve znění navrženém hospodářskými výbory, anebo kdyby Federální shromáždění byť přijalo návrh hospodářských výborů, nepřijalo můj pozměňovací návrh, navrhuji ještě alternativu II. Tato alternativa by plně respektovala veškeré otázky související s tím, že stát je právnickou osobou sui generis. A vycházela by koneckonců také z toho, že novela obchodního zákoníku, resp.nový obchodní zákoník umožňuje, aby členem družstva byly jak fyzické, tak právnické osoby.

V tomto případě, který dál navrhnu, by stát nemusel v žádném případě vystupovat jako člen družstva, ale vystupoval by jako oprávněná osoba. Proto se domnívám, že tato cesta je schůdná a vyhýbá se úskalí, které je právě v § 24, odst.2. Navrhuji proto, aby ustanovení § 4 se změnilo takto:

"Oprávněnými osobami podle tohoto zákona jsou

a) čs. stát v rozsahu

1. nemovitého majetku, který byl bezúplatně převeden ze státního vlastnictví do majetku družstev

2. majetku, který byl po 1.12.1989 bezúplatně převeden rozhodnutím zakladatele ze státních podniků do majetku družstev,

b) fyzické osoby vymezené podle jednotlivých druhů družstev v § 10, 14 a 21 tohoto zákona."

Za druhé - s tím související pozměňovací návrh, který doplňuje legislativně technicky jen to, co jsem tu již přednesl ohledně alternativy II.

Ustanovení § 10, odst.1 se mění takto: Text písm.a) zní:

"Čs. stát v rozsahu vymezeném ustanovením § 4, písm. a) tohoto zákona."

Pokud jde o písm. b), jeho text by se nahradil textem stávajícího písmena a). Text písmena c) by se nahradil textem stávajícího písmena b) a doplnilo by se nové písmeno d) s textem písmene c) stávajícího § 10 odst. 1 tisku 1144.

Další obdobná úprava by byla v ustanovení § 14, odst.1. Tam bych doplnil nové písm.a), jež by znělo:

"Čs. stát v rozsahu vymezeném ustanovením § 4, písm. a) tohoto zákona."

Text písm.b) by se znovu nahradil písmenem a) v původním znění a text písmene c), které by bylo novým písmenem, by se doplnil textem písmene b) původního znění § 14 odst. 1.

Toto řešení by umožnilo, aby stát vystupoval rovnocenně jako každá jiná oprávněná osoba a aby to, co by vlastně bezúplatně převedl na družstva, mohl využít skutečně ve prospěch celku. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pan poslanec Voleník, prosím nyní poslance Luxe, aby se ujal slova, připraví se poslanec Rynda.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, náš původní návrh týkající se transformace bytového hospodářství jsme projednali s právníky, předsedou Svazu českých a moravských bytových družstev, s poslanci OH a dalšími poslanci a spolu s panem poslancem Vildem jsme dospěli k takto modifikovanému znění, které předkládáme. Tento návrh má podporu předsedy Svazu českých a moravských bytových družstev, poslanců OH a dalších kolegů poslanců.

§ 20: Členové bytového družstva, kteří jsou nájemci družstevních bytů a nebytových prostor, mohou do 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona vyzvat družstvo k uzavření smlouvy, kterou na ně družstvo bezplatně převede vlastnictví k tomuto bytu a nebytovému prostoru. Uplynutím této lhůty toto právo zaniká.

Paragraf 21: Součástí smlouvy podle odst.1 je závazek člena uhradit družstvu nesplacený investiční úvěr i s příslušenstvím připadajícím na převáděný byt nebo nebytový prostor a dále závazek člena podílet se na nákladech. Tyto závazky přecházejí i na právního zástupce člena družstva.

Nový § 22: Způsob úhrady nesplaceného investičního úvěru i s jeho příslušenstvím stanoví členská schůze družstva do 3 měsíců po uplynutí lhůty uvedené v odst.1.

Nový § 23: Notářské a správní poplatky spojené s převedením vlastnictví podle odst.1 se nevyměřují. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Než dám slovo poslanci Ryndovi, s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Pane předsedající, dámy a pánové, pan kolega Lux teď podával pozměňovací návrh. Pane kolego Luxi, je tu problém. Jestliže jste rozdělil náš návrh do paragrafů, je problém, že se musí změnit i odkazy. Měli jsme to ve čtyřech odstavcích, jestliže se to rozdělilo na 4 paragrafy, je to odkaz na jiný paragraf, a ne na jiný odstavec. To je legislativní úprava, kterou musíme udělat.

Poslanec SN J. Lux: Přečíslování paragrafů je věcí zpravodajů.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Nyní promluví poslanec Rynda.

Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, nehodlám ve svém vystoupení podrobně komentovat všechny změny, které byly proti vládnímu návrhu provedeny komisí pod patronací hospodářských výborů. V tomto ohledu se ztotožňuji se stanoviskem Občanského hnutí, s jeho pozměňovacími návrhy a s pozměňovacími návrhy jeho poslanců. Přesto bych chtěl podpořit tři pozměňovací návrhy.

Především mně dovolte jednu poznámku obecného charakteru. Jak všichni víme, původní vládní návrh rozděloval majetek se zřetelem na velmi různorodou podobu družstev na území celé ČSFR. Já sám, když jsem se touto problematikou začal zabývat v souvislosti se zákonem o půdě, jsem si ověřil, že existují družstva s majetkem 6 000 ha, ze kterých požádali o restituci vlastníci s vlastnickým nárokem pouhých 35 ha. Na druhé straně existují družstva, např. 800 hektarová, kde prakticky všichni původní vlastníci nebo jejich dědici požádali o restituci.

V této situaci myslím, že je naprosto nesmyslné trvat na tom, abychom přímo ze zákona určili podíl, který má být podle klíče půda - práce - kapitál přiřčen jednotlivým oprávněným osobám. Jestliže se něco podobného pokusíme udělat, setrváme v tradici direktivního státního řízení, které bylo charakteristické pro uplynulých 40 let a naprosto nevyhovíme individuálním podmínkám a požadavkům jednotlivých vesnických a družstevních komunit. V neposlední řadě nevyhovíme ani vlastníkům, jak zřejmě bylo přáním předkladatele nebo těch skupin poslanců, kteří se snažili změnit váhu rozdělení ve prospěch vlastníků půdy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP