Čtvrtek 19. prosince 1991

Poslanec SN V. Váňa: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, občané, již při projednávání restitučního zákona o půdě jsem vás všechny vyzýval k rozvážnosti a k vyváženosti vašeho rozhodnutí. Ve své většině jste však neuposlechli a slepě jste prosadili "jen to své". A tak vaše řešení dopadlo tak, jak dopadlo: dříve bohatá zemědělská družstva zchudla, ba mnohá jsou téměř na mizině a v důsledku toho se začínají projevovat první známky nedostatku výroby vlastních potravin s katastrofickým výhledem - právě jen a jen vaší vinou. Ptám se vás: Máme na jejich převážný dovoz? Asi ne.

Proto vás chci varovat proti takovémuto dalšímu postupu vůči zemědělským družstvům jejich úplným devastováním v této tzv. transformační části a vyzývám vás znovu k rozumnému řešení, výhodnému pro všechny zemědělce bez rozdílu. Uvědomte si, že bouráte něco, co se všude ve světě začalo budovat a to z jednoduchého důvodu "rentabilnosti". Jak to pak zdůvodníte všem našim občanům? Ano, za vše, co svým dnešním špatným rozhodnutím pokazíte, budete občanům celého státu plně odpovědní!!!

Jak jsem již posledně uvedl, zemědělská družstva nejsou u nás nic nového - zakládala se již od r. 1930 v rámci Švehlovy zemědělské strany a bylo jich na 5 tisíc. To jen stalinský totalitní bolševismus je v prvních letech padesátých let zprofanoval po vzoru sovětských kolchozů, To však trvalo jen do šedesátých let, teprve pak, když se do nich vrátili zemědělci a zemědělští odborníci, se z nich začala postupně budovat skutečná zemědělská družstva. A toto postupné budování a zlepšování forem skutečných družstev nezastavil ani nešťastný zásah totalitní moci v roce 1973 až 1976, dát jim nádech "státních podniků", ale naopak - v nich první začal působit podnikatelský duch, zvláště v posledních deseti letech. Právě v tu dobu se hlavně rozšířila a zbohatla - jen a jen pílí a podnikavostí na deseti až stonásobnou hodnotu svého majetku, oproti tomu, co tehdejší totalitní moc padesátých let jim vzala - tedy ne družstva, těm jen státní moc přikázala tato pole obdělávat. Proto pro nápravu těchto křivd jsou zemědělská družstva povinna jim vrátit všechen nemovitý majetek (půdu a budovy) a uhradit použitý movitý majetek. Všechny ostatní škody by měla soukromým zemědělcům hradit "nástupnická" státní moc. Mimo to, nebylo-li u všeho ostatního restituovaného majetku hrazeno jeho "užívání", nemůže být hrazeno ani u půdy a již vůbec ne zemědělskými družstvy.

Je nutno si také uvědomit, že těch "bezbřehých" restitucí pro tak chudý a zdevastovaný stát - již bylo právě tak dost. Doplňovací návrhy k tomuto transformačnímu zákonu skupiny poslanců vedené poslancem Tylem již vůbec nesledují transformaci, ale další a další neoprávněné restituce ve prospěch majetníků půdy - nečlenů družstev - až do úplného zničení zemědělských družstev a rozebrání jejich mnohanásobně většího majetku proti tomu původnímu.

Ano, již vůbec nejde o nápravu křivd a o spravedlivé navrácení majetku, ale o nějakou mstu a o vlastní obohacení. Tento pokřik dělají pouze bývalí a snad i budoucí statkáři, normální zemědělci a menší majetníci půdy o nic podobného nestojí (snad jen vyznačení svého majetku v družstvu) a 95 % se jich chce transformovat do moderních, skutečných podílných družstev evropského typu. Jejich výhody sami na sobě dobře poznali a nikdo je nijak nepřesvědčí. Mimo to, za odejmutí majetku původním majitelům dnešní družstevní zemědělci vůbec nemohou, zvláště ne ti z posledních minimálně dvaceti let, způsobila to jen a jen tehdejší státní totalitní moc, která však každého z nás za ty roky okradla o 3 až 6 milionů korun na mizerných mzdách na enormně vysokých daních apod. A kdo je nám všem vrátí? Nikdo. Tedy ani tito restituovaní nemusí dostat úplně všechno nebo dokonce získat mnohem víc - jak se to jeví.

Nemohu proto vůbec pochopit, že když již v restitučním zákoně o půdě bylo stanoveno v posledních paragrafech vypořádání s vlastníky půdy - nečleny družstev - proč vlastně pro transformaci plně nepostačuje přijatý obchodní zákoník po splnění tohoto vyrovnání, které by však mimo jiné mělo být ve znění původního vládního návrhu (§ 33, dříve § 30) plně postačujícího a spravedlivého. Či toto obírání družstevních zemědělců je málo, že se tímto zákonem chce po nich mnohem víc nebo dokonce všechno? Proboha, probuďme se!

Již původní transformační zákon dle vládního návrhu byl více, než je třeba, ale byl přijatelný pro všechny a zachraňoval naši domácí potravinovou základnu - ale ten již upravený na základě zásahu skupiny poslanců pana poslance Tyla je na hraně únosnosti, avšak další dodatky této skupiny poslanců je nehoráznost a nestydatost a dá se klidně kvalifikovat jako zákon na rozebrání poctivě vydřeného majetku členy těchto zemědělských družstev. Je to jejich majetek a ne váš nebo státu. O svém majetku mají právo si rozhodovat oni sami.

Nakonec ještě několik připomínek. V posledních měsících se zde soustavně prosazuje skupinou poslanců schvalování zákonů takovým způsobem, že v řadě ustanovení hrubě porušují zákon o Listině lidských práv a svobod, mezinárodní pakty o občanských a politických právech, k nimž ČSFR přistoupila. Tyto zásahy československého státu a tudíž Federálního shromáždění do družstevnictví vzbuzují vážné obavy a pochybnosti o ochotě našeho státu tyto mezinárodní pakty respektovat. A tento "upravený" transformační zákon toto všechno porušuje v plné míře. Dále hrubým způsobem omezuje práva družstev a zásady družstevní demokracie. Tyto doplňující návrhy se také dostávají do zásadního rozporu s ústavním zákonem č. 100/1990 Sb., podle něhož je stát povinen všem vlastníkům poskytovat rovnocennou ochranu.

Proto s čistým svědomím prohlašuji, že budu hlasovat jen pro vládní návrh - ten původní - a budu proti jakýmkoli pozměňujícím návrhům skupiny poslanců poslance Tyla. K tomu také tímto vyzývám všechny slušné a čestné poslance, aby hlasovali jako já. Občané se nás budou ptát - za čas - jestli jsme i my měli vinu na této zemědělské a potravinové katastrofě.

Proto jako pozměňující návrh žádám, aby se nejprve hlasovalo o tom, aby se projednával jen původní vládní návrh, tj. bez doplňujících návrhů skupiny poslanců, vedených poslancem Tylem. Svůj návrh odůvodňuji tím, že tento zákon má být transformační a ne další pokračování zákona restitučního. Již v něm si své prosadili.

Děkuji vám za pozornost a přeji vám, abyste o tom přemýšleli. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také já vám přeji, abyste přemýšleli. Hovořil pan poslanec Vladimír Váňa. Přihlásil se s poznámkou pan zpravodaj. Prosím.

Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte, abych jen formálně poznamenal, že pan kolega nerozlišuje mezi návrhy, které podávali jednotliví poslanci, a návrhy, které byly přijaty hospodářskými výbory obou sněmoven jako pozměňující návrhy k tomuto zákonu. Až budeme rozhodovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích, u kterých je uvedeno, kteří poslanci je podali, pak samozřejmě pan poslanec Váňa a jiní, kteří se rozhodují podle jmen, se budou moci podle těchto jmen rozhodnout. Zatím je to naprosto nesmyslné.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dále jsou přihlášeni poslanci v tomto pořadí: Petr Kučera, Václav Humpál, pan poslanec Ondrejkovič a Miroslav Roček. Slovo má pan poslanec Petr Kučera.

Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedající, vážené sněmovny, stanovisko Občanského hnutí tady odeznělo. Já bych se soustředil ve svém diskusním příspěvku na několik drobných dodatků k diskusi, která předcházela předložení návrhu transformačního zákona a která podle mého názoru není stále ještě dojasněna a dodiskutována.

Hospodářské výbory se přiklonily k institutu transformační rady, souhlasily tedy s rozfázováním procesu transformace a myslím si, že při zapracování tohoto institutu do zákona nebylo dostatečně vyjasněno pojetí tohoto zákona. Tak, jak je to navrženo zejména v § 4b, není zřejmé, zda tato transformační rada je orgánem kontrolním, dohlížecím tak, jak jsme o tom byli ujišťováni některými kolegy, kteří se přímo na formulaci jednotlivých návrhů podíleli, anebo zda má mít také výkonné pravomoci, protože v předložené zprávě, v předloženém návrhu jsou obě tyto funkce směšovány.

Domnívám se, že rada by měla mít kontrolní dohlížecí funkci a nikoliv funkci výkonnou. Chápu ustanovení této rady jako pokus oslabit výhrady překlenout spor, oslabit výhrady, které jsou proti představenstvu družstev, které měly původně ve vládním návrhu zákona být tím orgánem, který předkládá transformační projekty, který svolává a řídí jednání valné hromady atd. Tento pokus je sympatický, je to snaha v situaci, kdy víme o nedůvěře, o tenzích, o napětí, najít způsob, jak sladit velmi kontroverzní názory, které zaznívají i dnes ve sněmovně.

Nicméně si nemohu odpustit poznámku, že při debatě, která předcházela, se ukázalo, že mnoha kolegům v tomto Federálním shromáždění splývá pojem představenstvo družstva s vedením družstva. To jen na okraj. Myslím, že to charakterizuje míru informovanosti a zasvěcenosti do problému, do věci.

K působnosti rady. V souvislosti s tím, o čem jsem hovořil, to znamená, že by rada měla být jednoznačně pojímána jako orgán kontrolní, dohlížecí - protože jinak by musel být upravován její statut, musela by mít odpovědnost ze své činnosti, musely by tam být i navrženy sankce pro případ, že by se nezhostila dobře svého úkolu (toto výkonné pojetí rady tady, doufám, předpokládáno navrhovateli nebylo) - bych doporučoval, abychom § 4b oprostili od všeho, co navozuje pocit, že to není pouze kontrolní dohlížecí orgán.

Zejména v odst. 1 b), bod 2 - "posuzuje transformační projekty zpracované představenstvem družstva a projekty předložené oprávněnými osobami a předkládá valné hromadě svá stanoviska k nim" - se domnívám, že je to nad rámec zadání, že při poměrném zastoupení v tomto orgánu nelze ani předpokládat nějaké příliš velké sladění názorů. Myslím, že tento odstavec je nadbytečný, že to dostatečně řeší odst. 1 f) - "předkládá valné hromadě transformační projekty". To samo o sobě jednoznačně určuje roli transformační rady. Navrhuji tedy vypustit bod 2.

Podobně u bodu 4 - "kontroluje plnění harmonogramu transformace, schváleného v transformačním projektu" - v této dikci bychom tomu mohli rozumět pouze tak, že kontroluje plnění harmonogramu transformace po schválení transformačního projektu. To je pochybné, protože po schválení transformačního projektu by tato transformační rada měla pozbýt své role. Nastupuje proces, který je předvídán a řízen obchodním zákoníkem. To znamená, že je to zase něco, co zůstalo jako residuum z původní představy, že by transformační rada byla výkonným orgánem.

O vypuštění bodu d) hovořil kolega Humpál.

Pokud jde o bod e), který je také v této dikci nepřesný, tam navrhuji alespoň doplnit "při schvalování transformačních projektů podává valné hromadě zprávu o dosavadním postupu přípravy transformace družstva", protože je tam zase časová souvislost nejasná.

Tolik k transformační radě. Bude-li jednoznačně definována její role jako orgánu dohlížecího, myslím, že to přispěje k tomu, aby dílčí odpor, který je proti ní a proti procesu rozfázování transformace, se přece jen výrazně oslabil.

Chtěl bych se ještě zmínit o otázce prodeje majetkových podílů. Majetkové podíly, jak jsou tady navrženy, jednoznačně určují, že se o nich bude jednat, že tento prodej proběhne před transformací družstva, což při záměru předkladatele vytvořit motivaci a zainteresovanost širší okruh osob na osudu družstva je pochopitelné, nicméně vede to jednoznačně k tomu závěru, že majetkové podíly budou prodávány v době, kdy jednotliví uchazeči nebudou a nemohou mít představu o tom, jak celý proces skončí. Oni si budou kupovat majetkové podíly, aniž by věděli, jestli to, co je dnes zemědělským družstvem, bude mít podobu společnosti s ručením omezeným nebo z toho bude vytvořeno několik družstev, nebudou mít představu budoucí právní podoby dnešního družstva. To pak staví celou otázku prodeje podílů do podivného světla. Zdá se mi, že účelovost řešení je na škodu věci. Dávám v úvahu - aniž bych to navrhoval jako pozměňovací návrh - předkladatelům, aby se o tom znovu poradili a zvážili možnost, že rozhodovat se o koupi majetkových podílů před transformací družstva je poněkud podivné.

Poslední otázka však souvisí s tím, zda Občanské hnutí bude jednoznačně podporovat předkládaný návrh zákona. Tato otázka závisí na uspokojivém vyřešení těch partií, s nimiž vláda v předkládané zprávě odmítla souhlasit. Myslím, že by bylo dobré, aby tento zákon schválen byl, aby byl schválen ještě na tomto plénu, nicméně by neměl být schvalován v podobě, která by nás postavila v krátké době do pozice, ve které už jsme několikrát byli, že budeme muset svou práci revidovat a zákon novelizovat.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hovořil poslanec Petr Kučera. Dále má slovo poslanec Humpál, připraví se poslanec Ondrejkovič.

Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si podat několik pozměňovacích návrhů, které odpovídají tomu, o čem jsem hovořil už ve stanovisku Občanského hnutí.

Především bych chtěl navrhnout, aby § 3 odst. 1 se změnil tak, aby byl text nahrazen textem původního vládního návrhu. Odpovídá to tomu, co považovala federální vláda za správnější.

Ještě se vracím k tomu prvnímu, co jsem říkal. Tam se jednalo o vypořádání družstev se státem.

Druhý návrh se týká transformační rady. To znamená, jaká je její působnost. V § 4b odst. 1 d) se říká, že transformační rada vypracovává záměr o budoucí organizačně právní formě družstva a předkládá je představenstvu družstva, které je povinno jej dopracovat. Domnívám se, že tady - už to tady bylo několikrát zmíněno - přisuzujeme transformační radě větší význam než se předpokládal. Měl to být orgán dohlížecí, kontrolní, nikoliv výkonný a řídící. Nemůžeme přece transformační radě dávat takové pravomoci, že bude v tomto smyslu hovořit o organizačně právní formě bez jakékoliv odpovědnosti za budoucí vývoj družstva a dokonce nařizovat představenstvu, které je dle současně platných zákonů suverénním orgánem, kterému nemůžeme nic nařizovat, že je povinno dokonce něco dopracovat.

Na druhé straně je potřeba říci, že tento odstavec 9 je nadbytečný z toho hlediska, že z jiných ustanovení tohoto zákona nic nebrání transformační radě, aby podala svůj projekt, ve kterém navrhne třeba změny proti současnému stavu organizace družstva, tzn., že nebude nařizovat představenstvu družstva, aby něco naznačila, a to to dopracovávalo.

Jsem pro to, a doufám, že mě podpoříte, protože v podstatě transformační rada může na základě jiných ustanovení udělat, aby tento bod b) byl vypuštěn.

K § 6 odst. 5 dám asi 4 pozměňující návrhy, které odpovídají stanovisku vlády, tzn. na vypuštění věcí, se kterými i vláda nesouhlasí ústy ministra Dlouhého. To znamená v § 6 odst. 5 vypustit písm. g) a zařadit jeho znění pod písmeny d), e), f) do odst. 6. Jedná se tam o rozhodování o transformačním projektu, tzn., aby tyto tři body byly dány jako příloha transformačního projektu, což odpovídá odstavci 6.

Dále jsou tři pozměňovací návrhy, které se týkají zmíněné váhy hlasu, se kterou také vláda nesouhlasí. To jsou v podstatě formální změny.V § 7 odst. 2 nahradit původním textem, v § 7 odst. 4 nahradit také původním textem a v § 12a vypustit druhou větu.

Dále navrhuji zařadit § 22 ve znění původního vládního návrhu. Tam se jedná o trvalý nájem u družstevních bytů.

Dále bych měl jeden návrh, u kterého bych byl rád, kdybyste mne s určitou pozorností vyslechli. Týká se § 23a odst. 1 písm. c). Je to paragraf blokační. Říká se tam, že družstva nemohou do doby schválení transformačního projektu - vyjmenovávají se tady určité věci, za a), za b), za c) - nakládat se svými majetkovými účastmi na podnikání jiných právnických osob.

Dovolil bych si navrhnout neukončit větu tečkou, ale aby pokračovala textem "pokud nejde o převod sloužící k rozvoji podnikání v rámci vymezeného předmětu činnosti a při kterém nedochází ke snížení celkového jmění družstva".

Poslední pozměňovací návrh se týká § 24, a sice nahradit jej textem původního vládního návrhu. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Humpálovi, dále vystoupí poslanec Ondrejkovič, připraví se poslanec Miroslav Roček.

Poslanec SN A. Ondrejkovič: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, vo svojom stručnom vystúpení sa nechcem vyjadrovať k zásadným otázkam prerokúvaného zákona. Tie boli vyjadrené v stanovisku nášho klubu. Ja s nimi plne súhlasím a podporujem ich.

Napriek tomu ale chcem vysloviť tri stručné pozmeňujúce návrhy. Prvý sa týka nasledujúceho problému. Pevne stanovené kritériá na výpočet majetkových podielov priamo v zákone v § 12, rovnaké pre všetky družstvá, nesú so sebou nebezpečenstvo extrémnych podielových čiastok. Napr. v horských oblastiach, kde je malý podiel súkromnej pôdy, sa bude 50 % majetku družstva rozpočítavať na malý výmer nekvalitnej pôdy, z čoho vyjdú podiely na majetku družstva za pôdu neúmerne vysoké. Na druhej strane na južnom Slovensku, kde je objem kvalitnej súkromnej pôdy veľký, vyjde majetkový podiel malý. V slovenských družstvách je objem súkromného majetku malý, v prevažnej miere sa už družstvá s vlastníkmi vysporiadali. Môže sa teda stať, že 20 % objemu majetku družstva, rozrátaný na veľmi malý objem súkromného majetku vlastníkov, vytvorí nenormálne vysoké majetkové podiely.

Preto si myslím, že by bolo rozumnejšie ponechať stanovenie proporcií jednotlivých kritérií na vyrátanie majetkových podielov v právomoci družstiev. Vytvorili by sme pri tom možnosti zohľadniť konkrétnu situáciu každého družstva.

Navrhujem preto § 12 predloženej tlače 1144 nahradiť v plnom znení z tlače 1047, t.j. z vládneho návrhu.

Ďalej odporúčam, aby v § 11 v písm. a) boli doplnené ďalšie slová, a síce v tomto znení: "a ďalšie finančné vklady". Pod čiarou by bol uvedený odkaz zákona 162/90 Zb. Jedná sa o priznanie členských vkladov, ktoré boli vyrátané v družstvách už podľa zákona č. 162/90, s čím aj pán minister Dlouhý v priebehu rokovania o tomto zákone vyslovil súhlas.

Po tretie - navrhujem v § 23 a) nahradiť text písm. b) nasledujúcim textom: "Prevádzať svoj majetok do vlastníctva právnickej alebo fyzickej osoby, keď nejde o prevod slúžiaci na rozvoj podnikania v rámci vymedzeného predmetu činnosti družstva." Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Ondrejkovič. Prosím poslance Miroslava Ročka. Dalším přihlášeným je pan poslanec Zlocha.

Poslanec SN M. Roček: Pane předsedající, dámy a pánové, od října t.r. dochází ke spekulativnímu vstupu osob do výrobních a spotřebních družstev. Je to na úkor jejich dosavadních členů. Délku členství berou v potaz tyto moje dva pozměňovací návrhy.

První se týká okruhu oprávněných osob - § 14 odst. 1.

a) - členové družstva, pokud byli členy družstva k 30. 9. 1991.

Druhý návrh. Za § 16 zařadit § 16 a) s názvem váha hlasu. Jeho znění: při hlasování má každá oprávněná osoba na každých započatých 5 let členství jeden hlas. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím teď pana poslance Zlochu. Dále je do rozpravy přihlášen do rozpravy I. Fišera.

Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia! Nebude to po prvýkrát ,a zrejme ani naposledy, čo sa poslanci opozície prikláňajú na podporu vládneho návrhu zákona a naopak, poslanci vládnych strán vytvárajú niečo nové, čo je vo výraznom rozpore s pôvodnými názormi a snáď aj s presvedčením vlády. Neraz ma pri podobných situáciách napadla kacírska myšlienka. Nie je to vlastne vyslovenie nedôvery vláde? Nie je to vlastne spochybnenie jej odbornosti, funkčnosti a kompetentnosti? Veď predsa vláda, v tomto prípade Ministerstvo hospodárstva by malo mať pre určité okruhy problémov najlepších odborníkov. Má všetky možnosti si ich nájsť a vybrať na spoluprácu. Mala by mať dostatok informácií aj pre hodnotenie dopadov na spoločnosť v blízkej aj vzdialenejšej budúcnosti. Pokiaľ tomu tak nie je, je to podľa môjho názoru veľmi smutné. Alebo sú poslanci zainteresovaní na prepracovaní vládneho návrhu lepší odborníci? Pripúšťam, že sa medzi nami nájdu aj dobrí znalci poľnohospodárskej problematiky, ale v pomere k Ministerstvu hospodárstva sú naše možnosti predsa len obmedzené.

Kto tu vlastne preberá zodpovednosť za praktické uplatňovanie zákona a jeho dopady? My to zrejme nebudeme. Nám aj tak za pár mesiacov končí mandát. Prečo nechceme vypočuť aj názory družstevníkov, radových a riadiacich pracovníkov? Prečo sme nechceli v návrhu transformačného zákona uplatniť aj dobre mienené rady? Veď oni by mali situáciu v poľnohospodárstve najlepšie poznať. Nevieme o tom, že výrazná časť vlastníkov pôdy nemá záujem pracovať na svojej pôde? Alebo sme presvedčení o tom, že nám naraz vzniknú milióny súkromných roľníkov? Na čom budú, prosím vás, hospodáriť? Na tých svojich fliačkoch o výmere niekoľko árov, niekde snáď pár hektárov? Myslíme si, že sa z toho dá zabezpečiť príjem na uživenie rodiny? Myslíme si, že za súčasnej cenovej politiky a mizerne fungujúceho trhu niekto z výnosu z pôdy zbohatne? Žiaľ, ja o tom presvedčený nie som.

Prečo obviňujeme družstevníkov zo všetkého najhoršieho? Raz za prebytky potravín, potom za ich nedostatok, potom za vysoké ceny. Dá sa to pomerne jednoducho zistiť, že väčšinou svoje produkty dávajú spracovateľom za nižšie ceny, ako sú výrobné náklady. Najviac získavajú a aj na vysokých cenách výrazne sa podieľajú práve spracovateľské podniky a obchod.

Pýtali sme sa vôbec vlastníkov pôdy, aký je ich názor na riešenie daného problému? Myslíme si snáď, že predsedovia družstiev, ktorí sa zúčastňovali rokovaní našich výborov, presadzovali len svoje úzke záujmy? Asi nie. Vyjadrovali stanoviská družstevníkov a s nimi aj vlastníkov pôdy. Ich názory na riešenie problému transformácie družstiev sa dosť výrazne líšili od predstáv poslancov, ktoré sú zhmotnené v predloženom návrhu hospodárskych výborov.

Uvediem vám príklad z Gemera, okresu Rožňava. Z celkovej výmery 44 tisíc hektárov poľnohospodárskej pôdy doteraz požiadalo necelých 300 vlastníkov o 334 hektárov, čo je menej ako jedno percento. Tu, myslím si, nie je treba žiaden komentár. Nie je to vôbec výnimka na Slovensku. Takýchto okresov je pomerne veľa. O situácii v poľnohospodárstve sme sa koniec koncov mohli dočítať v správe, ktorú nám predložil pán minister Dlouhý. Nie je ružová. Ani prognóza do budúcnosti nie je veľmi radostná.

Myslí si snáď niekto, že po faktickom rozpade poľnohospodárskych družstiev a nedostatočnom rozvoji súkromného hospodárenia na pôde sa získa predpokladaný príjem do federálneho rozpočtu na rok 1992 z odvodu zo zisku a poľnohospodárskej dane vo výške 40 mld. 500 mil. Kčs? Myslím, že skôr nie ako áno.

Na jednom stretnutí s družstevníkmi som počul aj taký názor. Pred 35 rokmi naši rodičia aj nás nútili vstupovať do družstiev. Neurobte niečo podobné aj vy, poslanci, že prijmete taký zákon, na ktorom základe nás budú z družstiev vyháňať a družstvá budú likvidované. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP