Čtvrtek 19. prosince 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také já vám děkuji. Dále je přihlášen pan poslanec Špaček. Připraví se pan poslanec Világi.

Poslanec SL J. Špaček: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, chci se zmínit ke dvěma otázkám a předložit k nim doplňovací nebo pozměňovací návrhy. Zdá se mi totiž, že dokonce ani vláda, nemluvě už ani o návrhu, který předložily hospodářské výbory, nevychází dostatečně důsledně z principů, o kterých prohlašujeme a prohlašovali jsme, že se jimi chceme řídit. Co mám na mysli? Toto Federální shromáždění schválilo v roce 1990 (možná ne toto, ale Federální shromáždění) dva zákony. Zákon č. 162 a zákon č. 176. Podle toho se chovala řada družstev - zemědělských, ale i výrobních a spotřebních. Podle toho také řada těchto družstev stanovila členské podíly. Tuto skutečnost ale předložené návrhy, a já se domnívám, že ani vládní návrh, nebere dostatečně v úvahu. Podíly byly ale stanoveny podle zákona. Podle zákona schváleného Federálním shromážděním.

Platí tedy stanovení těchto podílů? Jsou to totiž už vlastnické podíly. Vlastnické podíly tak, jak je snad máme na mysli. Ano, samozřejmě jsou vypočtené, ale jsou vypočtené na jméno jednotlivých družstevníků. Zrušíme je tedy a znovu je vložíme do transformace? A jak je zrušíme, když ústavní zákony předpokládají, že vyvlastnění může být jen vyvlastněním ze zákona a že vyvlastnění může být jen za náhradu? Kolegové, platí tato zásada, tento princip jen někdy, jen v některém případě? Mně se totiž nové vyvlastnění už vypočítaných - jak říká kolega Tyl - podílů zdá zcela neschůdné.

Podle mého názoru tu existuje jedno jediné řešení, a sice dvojí režim transformace. Pokusím se to potom vyjádřit v pozměňujícím návrhu. Jeden režim by totiž měl platit - podle mého názoru - ve družstvech, která vyhověla těmto zákonům, a druhý v těch, která těmto zákonům nevyhověla. Domnívám se totiž, že jinak vneseme novou nejistotu, zda platí právní řád, zda platí zákony. Zdá se mi dokonce, že naše řeči o právním státě budou potom jen řečmi planými.

Domnívám se přitom, že to lze řešit jednoduchým způsobem. Navrhuji doplnit § 5 odst. 1 na konci věty těmito slovy: "a členské podíly stanovené podle stávající právní úpravy s odvoláním na zákony 162 a 176" a dále doplnit znění § 11 odst.a) na konci věty slovy "a další finanční vklady členů".

V souvislosti se svým návrhem nevyvlastňovat navrhuji také v usnesení, které předložily hospodářské výbory, vypustit § 5 odst. 3 a vypustit celý § 5a), který předpokládá tzv. vnitřní aukci, jak to autoři nazvali.

Někteří kolegové zde kroutili hlavou nad mými argumenty. Doporučuji jim jenom přečíst si článek pana ministra Klause v Občanském deníku z 13. září letošního roku. Moje argumenty kolem této otázky se od jeho argumentů neliší - myslím si - vůbec v ničem.

Za druhé bych jim chtěl připomenout jednu skutečnost. Když na jedné straně zdůrazňujeme nutnost urychlení vstupu naší země do Evropy, když zdůrazňujeme nutnost přiblížit zákony, zákonné normy, ale i normy ostatní Evropským společenstvím, nepopírejme současně významné mezinárodní dokumenty. Mám na mysli takové věci, jako jsou vzorové stanovy Mezinárodního družstevního svazu, jako jsou připravovaná pravidla Evropských společenství včetně zákona o tzv. Eurodružstvu. Děláme si sami na cestě, kterou chceme jít, zbytečné potíže.

Nebudu k tomu předkládat pozměňovací návrhy, protože k řadě věcí zde už pozměňovací návrhy předloženy byly.

Druhý problém, o kterém se chci zmínit, je problém, o kterém jsem už mluvil v souvislosti s projednáváním zákona o půdě. Mám na mysli transformaci celého agropotravinářského komplexu. Zdá se mi totiž, že bychom měli přihlédnout i při projednávání tohoto transformačního zákona k tomu, co nám ukazují dosavadní zkušenosti - že opomíjíme hlavní evropský trend spojování prvovýroby a zpracovatelského potravinářského průmyslu, že svým postupem zabraňujeme fakticky demonopolizaci, kterou, jak ukazuje mimo jiné i vývoj cen potravin, bychom tak nutně potřebovali. Že bychom potřebovali rychlejší spojení prvovýrobců, tedy výrobců suroviny a zpracovatelů v potravinářském průmyslu. Všichni se každodenně přesvědčujeme o tom, jak působí nepřekonaný monopol obchodu i zpracovatelského průmyslu. A přitom máme za sebou - dá se říci - i historickou zkušenost této země, kdy řada podniků zpracovatelského průmyslu byla podniky družstevními.

Myslím si, že by bylo prospěšné využít projednávání transformačního zákona k tomu, abychom tuto cestu usnadnili. Doporučuji proto doplnit § 6 odst. 6 vládního návrhu - doufám, že kolegové zpravodajové najdou, pokud by se to zařazovalo do návrhu hospodářských výborů, kam to zařadit - takto: Za slova "k transformačnímu projektu může být přiložen návrh" vložit tato slova: "na vstup družstva částí svého majetku do privatizace podniků potravinářského průmyslu a podniků služeb pro zemědělství". V odstavci pak pokračovat tak, jak je text navržen.

Pokud by tento návrh neprošel, doporučuji doplnit do § 13 nový odst. 3 v podstatě stejného znění, jak byl zahrnut do návrhu zákona o půdě, a sice "3. výjimky z ustanovení odst. 1 může v odůvodněných případech udělit vláda České republiky a vláda Slovenské republiky." Udělená výjimka nahrazuje povolení podle zvláštních předpisů.

A konečně ke sporu, který zde běží kolem kvalifikace oprávněných osob. Doporučuji upravit § 10c) a d) tak, že na konec těchto odstavců - c) i d) - budou doplněna slova "a potvrdí jeho ponechání v družstvu jako svůj majetkový členský vklad". Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pan poslanec Špaček. Protože pan poslanec Világi není přítomen, uděluji slovo panu poslanci Hruškovi. Po projevu pana poslance Hrušky přistoupíme pak k volbám.

Poslanec SN M. Hruška: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych přednesl dva pozměňovací návrhy, nebude se tedy jednat o žádný projev.

První pozměňovací návrh se týká § 5 odst. 2 písm. a), kde za slovo "výše" navrhuji doplnit text "náhrad za nemovitý majetek". Protože podle mých poznámek, jak jsme tuto společnou zprávu hospodářského výboru projednávali, toto bylo schváleno hospodářským výborem. Zdá se, že pouhým nějakým nedopatřením tato čtyři slova ze společné zprávy hospodářských výborů vypadla. Takže doplnit tento text - dám to písemně.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 9a) odst. 1.

Tento odstavec 1 vypustit, zdá se, že je nadbytečný, protože tato problematika vyplývá z obchodního zákoníku. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Než vyhlásíme polední přestávku, mám zde ještě asi osm přihlášených do rozpravy, takže to budeme muset absolvovat po polední přestávce.

S technickou poznámkou se hlásí poslanec Kontra.

Poslanec SN M. Kontra: Pán predsedajúci, k otázke voľby navrhujem rozdeliť voľbu člena prezídia pána Milana Chrtka od voľby člena - predsedu. Keby sme volili naraz, vylúčime možnosť, aby pán Chrtek mohol kandidovať na funkciu predsedu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlásí se předseda volební komise pan poslanec Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Dovolím si vás, kolego, upozornit na usnesení FS č. 236, kde byl schválen pro volbu členů prezídia, předsedy, místopředsedy a členů dozorčí rady Federálního fondu národního majetku volební řád, jak se bude víceméně postupovat, kde se neváže uzavření volby všech 9 členů prezídia na to, aby mohl být zvolen předseda. Vychází se tam z toho v čl. 3, že na základě návrhu vlády ČSFR se zvolí tajným hlasováním předseda prezídia, místopředsedové prezídia ze zvolených členů prezídia. Členů prezídia je zatím 8, z nich byli vybráni 2 kandidáti, které vláda předkládá a navrhuje, a proto je možné hlasovat.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, výklad byl myslím srozumitelný. Dovolte, aby k doplňujícímu návrhu kandidátů na 9. člena prezídia a předsedy prezídia Federálního fondu národního majetku, tisk 1143, podal stručný výklad pan poslanec Jurečka. Prosím ho o slovo.

Poslanec SL J. Jurečka: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, k volbě členů prezídia přistupujeme už potřetí. Vláda ČSFR svým usnesením 813 z 12. 12. reagovala vlastně na tříkolově probíhající a nedokončenou volbu členů prezídia (tiskem 1143). K tomu bych chtěl poznamenat, že vládou schválení a doporučení 2 kandidáti byli redukováni vzhledem k tomu, že jeden z kandidátů se včera, přestože jeho kandidátka byla vládě řádně písemně doručena i s osobní a odbornou charakteristikou, kandidatury vzdal. Dnes stojíme před problémem dovolit 9. člena prezídia Federálního fondu národního majetku a máme k tomu jednoho kandidáta, kterým je ing. Milan Chrtek. Myslím, že princip výběru Federální shromáždění neporušuje, protože jsme měli 16 kandidátů na volbu devíti členů prezídia Federálního fondu národního majetku. Ing. Chrtek na základě usnesení FS se dnes osobně představil členům výborů pro plán a rozpočet, odpověděl na jejich otázky, takže i v tomto bodě byla vůle zákonodárce vyplněna a je na nás, abychom volbou již 9. člena ukončili volbu prezídia Federálního fondu národního majetku.

K tomu, co zde řekl předseda volební komise pan poslanec Kříž, bych chtěl jen poznamenat, že ty věci opravdu spolu nelze spojovat. Vláda tak, jak se to zračí i v tisku 1143, navrhla na funkci předsedy prezídia Federálního fondu národního majetku dva kandidáty, v závislosti na výsledku této volby pak budeme volit místopředsedu Federálního fondu národního majetku, kde budeme vybírat ze tří kandidátů. Moc bych se přimlouval za to, abychom k volbě všichni přistupovali s vědomím, že neúspěchem, nezvolením kandidátů, členů, předsedů se jen protahuje období, ve kterém by prezídium Federálního fondu národního majetku potřebovalo v rámci úkolů, které před námi při velké privatizaci stojí, začít co nejrychleji pracovat. Takže prosím, abychom všichni přistupovali k volbě s vědomím, že Federální fond národního majetku musí začít pracovat již vlastně včera. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Vyslechli jste výklad k tisku 1143. Nepředpokládám, že se poslanci budou hlásit. Nikdo se nehlásí. Žádám tedy především poslance, kteří nemají volební lístky, aby si je vyzvedli zde u pultu. Dále žádám, aby volební komise se ujaly své funkce. Volba proběhne pro obě sněmovny v místnosti 026. Bude probíhat do 12.45 hodin a nepochybně poslanci, kteří jsou v restauraci, by měli svoji volební povinnost splnit.

Polední přestávka je vyhlášena v této chvíli a sejdeme se v 13.30 hodin.

(Jednání přerušeno ve 12.16 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.40 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pokračujeme v rozpravě k vládnímu návrhu zákona o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech (tisk 1047) a návrhu Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1144).

Do rozpravy se přihlásili další poslanci, takže celkem je zde do rozpravy přihlášeno ještě 10 poslanců. Pokud je přítomen poslanec Pavel Dostál, uděluji mu slovo, připraví poslanec Sochor, není-li přítomen pak poslanec Pobežal.

Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající, milých několik poslanců, mluvilo se tady už hodně o tom, kdo jakou lobby zastupuje. Mluvilo se o zemědělské lobby, o soukromé lobby, já bych si dovolil promluvit jménem mnohých z vás, přestože jste z jiných politických seskupení než jsem já.

Chtěl bych totiž promluvit za družstevníky bytové. Budu velice stručný. Byl bych rád, kdybyste věnovali pozornost mému příspěvku, protože se opravdu týká také vás.

§ 22 původního vládního návrhu transformačního zákona upravuje přechod dosavadního režimu trvalého bezplatného užívání pozemků zastavěných družstevními obytnými domy na režim bezplatného nájmu do doby, po kterou družstevní obytný dům na pozemku stojí. Vypuštěním tohoto ustanovení by vznikl stav právní nejistoty, dotýkající se bezprostředně více než 3 miliónů občanů bydlících, jak jsem zjistil ve statistice, ve více než 80 tisících družstevních domech s více než 1 100 000 družstevními byty.

Novela občanského zákoníku, který jsme tady v parlamentu nedávno probírali, zrušila institut trvalého bezplatného užívání pozemků zastavěných družstevními obytnými domy a nahradila tento institut nájmem.

Obě národní rady, federální vláda a ještě předtím její finanční a legislativní rada při projednávání vládního návrhu zákona souhlasily s tím - to podtrhuji - aby tento institut byl změněn na trvalý nájem. Byly přitom vedeny snahou zabránit možnému zvyšování nájemného v družstevních bytech o nájemné ze zastavěného pozemku a to jednak proto, že by došlo k dodatečné změně podmínek družstevníků proti podmínkám, za nichž byla výstavba podle dosud platných předpisů uskutečňována.

Protože jak je známo nájemné v družstevních bytech plně pokrývá provozní náklady na bydlení bez jakýchkoliv státních dotací a je podstatně vyšší, v průměru až o 240 % než dosavadní nájemné za srovnatelné byty státní a podnikové, vznikla by neúnosná situace pro velkou skupinu našich občanů, tedy pro tyto 3 milióny.

Vzhledem k dosud nedořešenému právnímu vztahu, který by se týkal správy pozemků zastavěných družstevními bytovými domy - tyto pozemky dodnes nebyly předány obcím - se ukazuje řešení v rámci transformačního zákona z tohoto hlediska jako nejlepší. Tedy řešení podle § 22, jak to navrhuje vláda. Proto bych se přimlouval a můj pozměňovací návrh spočívá v tom, páni zpravodajové, aby § 22 byl do návrhu zákona vrácen. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pan poslanec Dostál, prosím teď poslance Sochora, aby se ujal slova.

Poslanec SN V. Sochor: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, osvojuji si stanovisko Rolnického družstevního svazu k návrhu zákona o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech.

Úvodem pár slov k filozofii zákona a k taktice jeho prosazování z pohledu rolnického družstevnictví. Proti původnímu vládnímu návrhu, který rolnické družstevnictví s výhradami podporovalo, jde o odlišný filozofický přístup k tomuto návrhu.

Tento návrh v tisku 1144 nebyl projednán vládami a radami obou republik. Ve své podstatě jde o další restituční nároky jdoucí nad rámec zákona č. 229/1991 Sb. Z hlediska váhy hlasu odporuje mezinárodně právně uznávaným družstevním principům. Omezuje podnikání a jeho blokace po dobu jednoho roku zabraňuje jakýmkoliv podnikatelským aktivitám. Přináší bezplatné obohacování malé vrstvy občanů na úkor práce a umu většiny bezprostředně pracujících v zemědělské výrobě, nehledě na technické problémy při jeho realizaci.

Přijímaný zákon by měl respektovat skutečnost, že současná zemědělská družstva jsou samostatné, na státu nezávislé subjekty ve smyslu platné ústavy ČSFR a zákona č. 162/90 Sb., o zemědělském družstevnictví a neměl by zakládat nové majetkové křivdy vůči členům družstev.

K § 4a: Postup transformace a k § 4b: Působnost rady. Navrhovaná verze zavádí zbytečně institut transformační rady přes skutečnost, že v zemědělských družstvech jsou volené orgány, představenstvo, členská schůze, kontrolní komise, které tento orgán mohou kvalifikovaně nahradit. Z těchto důvodů doporučuji vypustit toto ustanovení jako nadbytečné.

K § 5, odst.1, písm. b) a k § 5, písm. a) Jde o návrh postrádající jakýkoliv smysl a logiku, navíc komplikuje ve své podstatě realizaci transformace. Doporučuji jako nadbytečný odstavec vypustit.

K § 10, odst.2: Okruh oprávněných osob by měl být jednoznačně stanoven zákonem. Není proto vhodné odkazovat na další vládní nařízení, což může komplikovat průběh a rychlost transformace. Doporučuji proto vypustit.

K § 11, písm. a): Navrhuji toto znění: Zaplacené finanční vklady a další finanční vklady členů. Zdůvodnění přednesl přede mnou již poslanec Špaček.

K § 12: Je nepřípustné, aby ze zákona byly stanoveny rigorózně majetkové podíly. Návrh zákona nepřihlíží ke specifikaci a odlišným podmínkám jednotlivých zemědělských družstev. Navrhuji proto vymezit pouze kritéria podle původního vládního návrhu.

K § 23a: Doporučuji řešit dvěma alternativami.

Alternativa I: Celé ustanovení vypustit. Alternativa II: Pokud by nedošlo k vypuštění § 23a, doporučuji upravit nově text v odst.1, písm.b) takto: "Převádět svůj majetek do vlastnictví právnických nebo fyzických osob, nejde-li o převod sloužící k rozvoji podnikání v rámci vymezení předmětu činnosti družstva."

Dále navrhuji vypustit ustanovení odst.1, písm.c).

K § 24, odst.2: Doporučuji vypustit. Týká se pouze jednoho subjektu, družstva pro pěstování a zpracování a prodej chmele v Žatci. Uvedené družstvo bylo založeno v roce 1990 podle zákona č. 162/90 Sb. o zemědělském družstevnictví a sdružuje 128 členů, právnických a fyzických osob.

Jeho opětovná likvidace na základě navrženého znění uvedeného paragrafu by byla opakováním metod v dřívějším totalitním režimu. Vědom si významu znovuvybudování činnosti chmelařského družstva, ministr zemědělství a výživy ČR dne 20.7.90 na základě § 128 odst. 1 zákona č. 111 o státním podniku, vydal rozhodnutí o bezúplatném převodu státního podniku Chmelařský Žatec znovuobnovenému družstvu. Převod majetku byl opět posouzen na základě zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 364/1990 Sb., o nakládání s majetkem svěřeným státnímu podniku se závěrem, že převod byl proveden v souladu s platnými předpisy. To je vše, děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dále je přihlášen poslanec Jan Pobežal, připraví se poslanec Világi.

Poslance SL J. Pobežal: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, mám jeden drobný pozměňující návrh, který nejdříve vysvětlím a potom ho dám písemně.

V § 4a odst. 3 je konstatováno, že oprávněná osoba může být při jednání valné hromady zastoupena jinou osobou a dále taková osoba má tolik hlasů, kolik oprávněných hlasů zastupuje. U spotřebních družstev, což málokdo bere na vědomí, je počet členů třeba 10 000, někdy i více a tam je toto zastoupení velmi důležitou zásadou, protože je prakticky téměř nemožné takový počet členů na valnou hromadu najednou dostat už i z organizačních důvodů. Jedná se mi ovšem o to, že to zastoupení by mělo být kontrolovatelné. Pokud ta osoba může být zastoupena jinou osobou, může dojít také k tomu, že si ta jiná osoba sežene plných mocí např. 200, 300, což není technicky vyloučeno, ale není to kontrolovatelné.

Já proto navrhuji, aby to kontrolovatelné bylo, a aby na konci tohoto odstavce byl doplněk. Místo tečky by byla čárka a za text bych doplnil slova "nejvíce však 50 osob". Tento doplňující návrh jsem konzultoval se spotřebními družstvy a počet 50 osob byl kompromis, který byl většinou přijat. Čili doplňuji text o 4 slova "nejvíce však 50 osob". Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Prosím nyní pana poslance Világiho, aby se ujal slova. Dále je přihlášen pan poslanec Váňa.

Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne zhromaždenie, predkladám súbor pozmeňujúcich návrhov. Zdôrazňujem, že tieto pozmeňujúce návrhy smerujú k spoločnej správe hospodárskych výborov.

Môj prvý pozmeňujúci návrh smeruje k § 6 ods. 2.

Navrhujem doplniť tento odsek vetou: "Rada je povinná umožniť prístup oprávnených osôb k predloženým transformačným projektom." Táto veta je viac-menej obsiahnutá v samotnom texte, ale ja si myslím, že pre orientáciu v tomto zákone by tam táto veta mala byť výslovne uvedená.

Pokiaľ sa týka § 6 ods. 4, navrhujem vypustiť slovo "predstavenstvu" a navrhujem doplniť ho slovom "rade". Myslím si, že z dikcie § 6 vyplýva, že tieto konkurenčné projekty musia byť predložené rade a z tejto dikcie ods. 4 vyplýva, že pokiaľ ide o transformačný konkurenčný projekt, musí to byť odovzdané predstavenstvu. Je len logické, pokiaľ rada bude predkladať transformačné projekty valnej hromade, tak to musí byť rada, ktorá dostane transformačný konkurenčný projekt. Ja si myslím, že je to logická súvislosť medzi odsekom 1 a 2 v § 6 a odsekom 4.

Pokiaľ ide o § 10, ods. 1 písm. b), navrhujem vypustiť slová "o výmere väčšej ako jeden hektár" a navrhujem hodnotu 25 000 Kčs nahradiť čiastkou 30 000 Kčs. Súčasne navrhujem vypustiť ods. 2 tohto paragrafu.

Pokiaľ ide o § 12 a), podporujem návrh, ktorý predložil poslanec Batta s tým, že ja tam dávam modifikáciu, pokiaľ ide o množstvo odpracovaných rokov - ja navrhujem 5 rokov. Ja navrhujem jeho pozmeňujúci návrh modifikovať miesto 3 rokov na 5 rokov.

Pokiaľ ide o § 4 a) ods. 5, navrhujem v poslednej vete za slová "na voľbe" nahradiť slovo "členov" slovom "člena". Za slová "otvorenie voľby" vynechať slová "členovia rady" a nahradiť ich slovami "niektorý člen rady nebude zvolený nadpolovičnou väčšinou prítomných alebo zastúpených oprávnených osôb. Títo členovia rady budú určení lósom." Ostatná časť tejto vety ostane nezmenená.

Ďalej v ods. 4 toho istého paragrafu navrhujem vynechať slovo "pomerne". Myslím si, že ten pomer nie je vyjadrením k nejakej veličine, tá tu nie je vyjadrená, tzn. že slovo "pomerne" v tomto kontexte neobstojí. Musíme vyslovene povedať, že sa jedná o snahu, aby v tejto skupine boli zastúpené všetky oprávnené osoby v rovnakom počte. Preto navrhujem slovo "pomerne" vynechať a nahradiť ho slovami "rovnakým dielom".

Pokiaľ ide o ods. 5, navrhujem doplniť za poslednú vetu novú vetu v znení: "Valná hromada môže odvolať člena rady, pokiaľ návrh na odvolania predloží minimálne dve pätiny oprávnených osôb."

§ 4 ods. 3 navrhujem doplniť o slová "spojených s výkonom funkcie". Pokiaľ ide o § 4 b), ods. 1 navrhujem vynechať písmeno d). Podľa môjho názoru je toto písmeno už obsiahnuté v písmene d) v bode 2. Čiže, myslím si, že v tomto kontexte je nadbytočné.

Pokiaľ ide o § 5 ods. 2 písm. a) navrhujem vypustiť text za stredníkom, ktorý začína slovami "v tejto čiastke".

To bolo všetko, čo som vám chcel predložiť a žiadam vás, aby ste moje návrhy podporili.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím vás, pane poslanče, abyste tyto své návrhy odevzdal písemně. Nyní prosím dalšího přihlášeného, poslance Váňu, aby se ujal slova.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP