Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Valtr. Myslím, že už jsem
požádal pana poslance Kudláčka a pak
bude hovořit pan poslanec Borguľa.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, dovolte, abych nejprve napravil
malý formální nedostatek. Náš
klub, klub poslanců Občanské demokratické
aliance ODA nevystoupil v rámci vystoupení jednotlivých
klubů, protože v zásadě se ztotožňujeme
se stanoviskem zpravodaje poslance Šterna. Pro úplnost
toto stanovisko krátce zopakuji. Klub ODA podporuje návrh
usnesení výborů hospodářských
(tisk 1144) ve všech základních principech,
které jsou v tomto tisku obsaženy.
Dovolte mi krátkou připomínku k dosud probíhající
rozpravě. Může se zdát, že to,
co nyní řeknu, zdánlivě nesouvisí
s projednávaným tématem. Já se naopak
domnívám, že velmi těsně souvisí
se všemi projednávanými tématy.
Zaznělo zde ústy zpravodaje za klub poslanců
komunistické strany, že je v podstatě nevhodné,
aby o zákoně o transformaci družstev rozhodovali
nebo na tomto zákoně pracovali poslanci, kteří
nikdy v životě v družstvech nepracovali. Já
nevím, jestli jste si všimli této zvláštní
karikatury parlamentní demokracie, která zde byla
tímto podána. Považuji ji za velmi nebezpečnou.
V důsledku by to znamenalo na každý zákon
svolávat parlament jiný.
Ale teď k vážnému problému. Částečně
se o něm zmínil ve svém dotazu kolega poslanec
Novosád, který reagoval na vystoupení poslance
Serenčéše. Jedná se o princip, podle
něhož může při hlasování
o transformačním projektu dojít k takové
volbě nového podnikatelského subjektu, u
níž bude jiná míra ručení
nových členů, nových podílníků
na tomto podnikatelském subjektu. Tento princip by byl
tím více nepřijatelný, kdybychom připustili,
že z návrhu usnesení výborů hospodářských,
bude vypuštěn princip, podle něhož všechny
oprávněné osoby mají právo
rozhodovat o tom, na jakou formu podnikatelského subjektu
se současný subjekt změní.
Jistě chápete, že do toho vstupuje i princip
váhy hlasu, ale zejména princip účasti
na hlasování o novém typu podnikatelského
subjektu.
Je to vážný problém. Ve výborech
hospodářských se o něm dlouho diskutovalo.
Byla navrhována celá řada nejrůznějších
řešení. Dospěli jsme k takovému,
které máte v tisku 1144. Já se domnívám,
že ani tento tisk v tomto případě nezaručuje
výkon práv všech oprávněných
osob zcela dostatečně. Co mám na mysli? Může
se samozřejmě stát, že transformačním
projektem bude odhlasována forma jakéhokoliv ručení
mnohonásobně převyšujícího
ručení omezené, které je příznačné
pro současné podnikatelské subjekty, o kterých
hovoříme. Pokud je mi známo, k podobnému
způsobu řešení se přiklonil i
princip uplatněný v transformačním
zákoně německém o transformaci družstev.
V takovém případě nemůže
být výsledek takového hlasování
závazný pro všechny oprávněné
osoby, které se transformace zúčastní.
Z toho důvodu si dovolím podat jednoduchý
pozměňovací návrh k § 2 odst.
2, za slova "oprávněné osoby" doplnit
text: "které pro něho hlasovaly".
Pokud jde o samotný princip souhlasu nebo o možnost
hlasování všech oprávněných
osob, velmi mě překvapuje, že právě
tento princip je zpochybňován těmi, kteří
jinak rovnoprávnost a záruky lidských práv
v posledních měsících velmi tvrdě
obhajují.
Doporučuji všem poslancům, aby si uvědomili,
že výsledek jednání, který máte
v podobě tisku 1144, nepředstavuje nikým
prosazenou vůli žádné skupiny, která
se jednání o tomto zákoně účastnila.
Je to výsledek velmi křehkého kompromisu
a jako s takovým bychom s ním měli zacházet.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. To byl pan poslanec Kudláček. Dále
v rozpravě vystoupí poslanec Borguľa. Připraví
se poslanec Mečl.
Poslanec SL M. Borguľa: Vážené kolegyne,
kolegovia, vážené poslankyne a poslanci, bez
dlhých úvodov by som chcel povedať, že
kameňom úrazu tohto zákona sú oprávnené
osoby. Ide hlavne o akýsi filozoficko-ideologický
problém, či súčasný majetok
vznikol z pôdy alebo nie. Domnievam sa, že aj tu by
sme mali rešpektovať to, čo sme už raz rešpektovali.
Tento parlament to rešpektoval, myslím, práve
pri reštitúciách, kde sme napr. pri domoch,
ktoré sa vracali pôvodným majiteľom,
nevracali predchádzajúci ušlý zisk.
Domnievam sa, že by sme zároveň mali rešpektovať
to, že dnešný majetok družstiev je hlavne
produktom práce tých, ktorí tu pracovali.
Sám sa ešte dobre pamätám na družstevníkov,
ktorí v 50. rokoch skutočne z družstiev veľa
potešenia nemali, pracovali často za jednotku - pokiaľ
vôbec nejaká bola - 10 až 15 Kčs denne.
Preto si myslím, že pri delení dnešného
majetku družstiev by sme mali pamätať v prvom rade
na dnešných a minulých družstevníkov,
ktorí všeličo vydržali a pretrpeli. Otvorene
je treba v tomto parlamente povedať, že väčšina
z nich si už dnes bez družstva svoj život nevie
predstaviť. Každý dobre viete, pokiaľ máte
v domácnosti nejaké živé zviera, že
aj dovolenka je oveľa zložitejšia, pretože
musíte hľadať nejaké kompromisy a východiská.
Myslím, že títo ľudia, ktorí v
družstvách pracovali v dobrom aj zlom, by mali v prvom
rade rozhodovať o tom, aká bude budúca podoba
družstiev. Keď pripustíme, aby rozhodovali všetci
vlastníci družstiev, domnievam sa, že spôsobíme
skôr alebo neskôr deštrukciu družstiev,
pretože záujem týchto ľudí bude
v prvom rade, aby im čo najskôr bol vyplatený
ich podiel vo finančnej podobe. Nerobme si ilúzie,
že v krajinách na západ od nás sú
bez podpory štátu peniaze uložené do poľnohospodárstva
to najvýhodnejšie a najvýnosnejšie.
Preto si myslím, že vlastníci budú chcieť
prostriedky čo najskôr inkasovať a uložiť
do iných činností. Neopieram sa pri tom o
svoje skúsenosti, ale o niekoľko tisíc podpisov.
Mám tu vzorku asi troch tisíc z nich od členov
družstiev, ale aj ďalších občanov,
ktorí žiadajú v tomto zmysle, aby v zákone
bol stanovený zámer, že o osud družstva
budú rozhodovať v prvom rade členovia. Žiadajú,
aby vydávaním majetkových podielov nedošlo
k ekonomickému bankrotu družstiev. Domnievam sa, že
je to už čiastočne zakomponované - deliť
majetok vytvorený v družstvách v prvom rade
medzi družstevníkov. Žiadajú tiež
zrušiť obmedzenia a blokáciu hospodárskych
operácií. Ja tento vzor podpisov odovzdávam
predsedajúcemu.
Dávam dva návrhy. Keby sme sa aspoň na jednom
z nich dohodli, myslím, že by to bol kompromis prijateľný
pre všetky strany. Odporúčam upraviť §
10 písm. b) takto: "Vlastníci pôdy, ktorí
boli členmi družstva 5 a viac rokov, a ich dediči,
pokiaľ pôvodným vkladom do družstva bola
pôda o výmere väčšia ako jeden hektár
a vlastníci ostatného majetku..." atď.
Rešpektovali by sme tým princíp, že nový
majetok bol vytvorený prácou tých, ktorí
v družstvách pracovali aj za ťažkých
podmienok a pracujú tam dodnes.
Druhý návrh, ktorý predkladám, sa
týka § 15 a ide o zmenu podielu. Skutočne si
myslím, že na dnešnom majetku má najväčší
podiel práca, a preto odporúčam v časti
a) uviesť 30 %, v časti b) 50 % a v časti c)
20 %.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Slovo má poslanec Mečl, připraví
se poslanec Selner.
Poslanec SN J. Mečl: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi říci
několik právních nebo legislativních
poznámek k předloženému návrhu
zákona. Kolega Tolar tu o některých věcných
charakteristikách tohoto zákona hovořil a
já se omezím pouze na legislativní a právní
stránku tohoto zákona.
Podle mého názoru jeho legislativním problémem
je, že nabude účinnosti současně
s obchodním zákoníkem a je zcela nesporné,
že by koncepce tohoto zákona zejména v majetkové
části nebo majetkoprávní části
i strukturální části (pokud jde o
organizace, obchodní společnosti a družstva)
neměla být rozdílná. To se, myslím,
autorům nepodařilo u § 1, který by měl
být naprosto jasný, protože vymezuje předmět
právní úpravy. Podle mého názoru
v tomto zákoně nemůže jít o nic
jiného, než o to, co je zčásti v odst.
a), a to o vypořádání majetkových
nároků v družstvech. Nemůže v tomto
zákoně jít o úpravu majetkových
vztahů, protože ta je skutečně záležitostí
obchodního zákona. Pokud jde o písmena b)
a c), tato ustanovení se překrývají.
Jsou nepřesná, v tomto zákoně není
nic o způsobu přizpůsobení (opomíjím
nešťastnou gramatickou podobu) vnitřních
právních poměrů družstva. Stejně
tak jde o vnější právní poměry
družstev a jejich vztah ke třetím osobám
atd.
Za druhé jde o postup přeměny družstev
nikoliv na podnikatelské formy. Takový termín
obchodní zákoník nezná. Obchodní
zákoník zná buď obchodní společnost
nebo družstva a o nic jiného tady nemůže
jít, než o postup přeměny družstev
na obchodní společnosti a družstva podle obchodního
zákoníku. V současné podobě
není předmět právní úpravy
tohoto zákona v souladu s obchodním zákoníkem
a není dokonce ani v souladu s tím, co navrhovaný
zákon obsahuje.
Totéž se týká § 2, kde když
se podíváte na odst. 1, tak je zcela nesporné,
že přizpůsobení vnitřních
právních poměrů obchodnímu
zákoníku, popř. přeměna na
jinou podnikatelskou formu, je buď totožné a
přitom nepřesné a znovu opakuji, že
žádné podnikatelské formy s tímto
označením obchodní zákoník
nezná. V paragrafech 56 - 260 zná jen obchodní
společnosti a družstva a zde vzniká představa,
že jde ještě o nějaké jiné
podnikatelské formy nebo podnikatelské organizace.
V odst. 3 si nejsem jist, zda autoři již rozlišují
skutečnost, která je v obchodním zákoníku,
a sice, že družstva nejen vznikají, ale družstva
se také zakládají. Není mně
zcela jasné, o jaký okamžik se v § 2 odst.
3 jedná.
Pokud jde ještě o § 3, odst. 4, chtěl
bych upozornit, že podle odst. 4, kde se uvádí,
že podle odst. 1 a 2 se majetek zahrne do čistého
jmění družstva, podle odst. 2 žádný
majetek družstva nedostanou. To je procesní úprava
odst. 1 a je to úprava nepřesná.
Bylo tady již několikrát hovořeno o
transformační radě. Připojuji se ke
stanoviskům, že transformační rada je
v této podobě cizím orgánem v družstvech.
Ale chtěl bych upozornit, když už tady tato instituce
je a vžiji se do logiky, se kterou ji navrhovatelé
uvádějí, že není asi přesné
v odst. 4 v § 4a, když se uvádí, že
rada je složena nejméně z pěti členů
a jsou v ní poměrně zastoupeny skupiny oprávněných
osob. Pokud měli autoři stejnou představu
jako já, nemůže se to spravit jinak, než
že jsou zastoupeny stejným počtem oprávněných
osob. Výraz "poměrně" do zákona
v této podobě nepatří, protože
vyvolává představu jakéhosi poměrného
zastoupení, a to tady snad autoři neměli
na mysli.
Chtějí-li autoři alespoň z části
zachovat jakési demokratické principy uvnitř
družstva, i pokud jde o tuto transformační
radu, pokládám za nesporné, že tato
transformační rada musí být valnou
hromadou rovněž odvolatelná, jinak se stává
orgánem jakéhosi vnějšího dozoru
a vůbec do orgánů družstev nezapadá.
Mimo jiné bych chtěl upozornit, že principem
obchodního zákona u obchodních a jiných
společností je, že všechny orgány
obchodních společností jsou samozřejmě
volené a jsou také odvolatelné.
Z tohoto hlediska, pokud jde o působnost rady, bych chtěl
upozornit navrhovatele, že v působnosti transformační
rady dochází k velkému překrývání
s pravomocemi, které má představenstvo družstva
nebo družstvo tak, jak se v zákoně stalo, zejména
jsou tam problémy se svoláváním valné
hromady, ale i řada dalších věcí,
které by měli navrhovatelé spravit.
Podle mého názoru není možné
za této koncepce transformační rady dát
oprávnění podle § 4b písm. c),
z prostředků družstva hradit náklady
na přezkoušení účetní
uzávěrky atd. zpětně od 1. ledna 1990,
což mohou být značné částky
a jakmile tato rada nemá žádnou zpětnou
vazbu k valné hromadě, resp. vůbec k ostatním
orgánům družstva, není asi možné,
aby disponovala tímto, třeba i omezeným způsobem,
s finančními prostředky družstva.
Pan ministr Dlouhý tady upozorňoval na § 6
odst. 5 písm. g), kde vyjádřil, pokud se
nemýlím, negativní stanovisko vlády.
Podle mého názoru je v této souvislosti potřeba
spravit i v § 4b odst. d), který souvisí se
zmíněnou úpravou § 6 odst. 5 písm.
g).
Autoři používají v tomto zákoně
označení "čisté jmění".
Podle mého názoru právní teorie takovýto
pojem nezná, zná pojem "čistý
zisk", ale jmění by mělo být
vždycky jmění bez závazků. Dostávají
se tady do velkých terminologických a jiných
problémů s konstrukcí.
Za jeden z velkých legislativních problémů,
který tady vznikl a týká se § 5, je
zavedení legislativní zkratky v odst. 3, kde navrhovatelé
zavedli legislativní zkratku "podíl",
a sice z majetkových podílů. Tato legislativní
zkratka je v dalším textu zákona používána
zcela promiskusne, nedůsledně, takže tady vznikla
naprosto nepřehledná situace, co to jsou znovu se
objevující majetkové podíly, podíly
a vypočtené majetkové podíly. Myslím,
že tento problém, i když je téměř
formální, působí - když si to
představím - nevídané aplikační
problémy. Týká se to § 12, § 6
a dalších.
Stejně tak - to už není legislativní
problém, to je problém věcný - v §
5 odst. 2 písm. a) je připočtená částka
ve výši 10 % čistého jmění.
Navrhovatelé by si měli uvědomit, že
jde skutečně o omezení vlastnického
práva. Je to blokace vlastnického práva,
dispozice omezení a v této souvislosti bychom si
měli připomenout zákony, které omezování
vlastnického práva připouštějí
pouze za náhradu.
Když jsem u § 5, chtěl bych upozornit kolegy
navrhovatele i na odst. 4, který podle mého názoru
je legislativně téměř nesrozumitelný
a kde se opět proti zavedení legislativní
zkratky objevuje termín "majetkový podíl".
Hovořil jsem už o tom, že chybí koordinace
úkolů družstva a představenstva s úkoly
transformační rady. Je to např. i v §
7, např. v odst. 4 atd.
Měl bych možná upozornit - možná,
že jsem to špatně pochopil - na § 9a, kde
se hovoří už o nedělitelném fondu.
Je potřeba vycházet z toho, že nedělitelný
fond v § 9a bude již upraven obchodním zákonem.
Nedovedu si představit, že bychom měli zvláštní
speciální úpravu v tomto zákoně
a tam nedělitelný fond, odvody do něj atd.
Jsou konstruovány jinak v § 235 obchodního
zákona, než je to v § 9a.
Dále bych chtěl upozornit na § 10 odst. 2.
Podle kompetenčního zákona v čl. 24
ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
je celá právní úprava, vlastnictví,
podnikání, vztahů vznikajících
při soukromém podnikání atd. svěřena
federálním orgánům, a není
tedy možné ji svěřit vládě
ČR a SR, aby nařízením stanovily jakékoli
odchylky od tohoto zákona. Pokud nějaké odchylky
mohou být, je možné je dělat pouze federální
úpravou, ať už nařízením
federální vlády, zákonem, ale nikoli
nařízením republikových vlád.
(To se týká toho jednoho hektaru.)
Podle mého názoru, přes věcné
stanovisko našeho klubu, chtěl bych upozornit na to,
že tento zákon má řadu legislativních
úskalí, řadu legislativních mezer.
Není zcela v souladu s obchodním zákoníkem.
Samozřejmě, není zcela v souladu ani s ustanoveními
zákonů vyšší právní
síly, zejména ústavních zákonů,
pokud jde o ochranu a nedotknutelnost vlastnictví. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Mečl. Dále je přihlášen
pan poslanec Selner.
Poslanec SN J. Selner: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, některá vystoupení
přede mnou mě přivedla použít
tak módních obrazů, které tady bývají
často používány. Říkám
si, že se vlastně pohybujeme v období určitého
varu. Pokud do této vroucí vody hodíme raka,
jak to říkal pan Havlíček Borovský,
což je znak zpátečnictví, že tento
tvor zčervená, ba přímo zrudne. Proto
se vůbec nedivím, když představitelé
pedagogů komunistického práva mají
tak vážné obavy z pojmu rentiérství.
Dle příruček z nich čerpali a čerpají
svá moudra od autorů, jakými jsou Marx a
Lenin, je vlastnictví spojováno s pojmy jako je
moc, rozmařilost, pýcha. Snad bychom se měli
od těchto pojmů už konečně oprostit
a uvědomit si, že vlastnictví je spojeno také
se zodpovědností, starostí a prací.
To jen tak na úvod.
K tisku 1144 budu podávat tři pozměňovací
návrhy.
Je to snaha učinit zákon pokud možno jednoznačný,
protože zkušenosti z realizace zákona č.
229/1991 Sb., mě přesvědčují,
co všechno dokáží odpůrci změn
v zemědělství při výkladu jednotlivých
ustanovení výše zmíněného
zákona. Z dikce tisku 1144 mi vyplývá, že
vlastně valné hromady budou dvě. Na první
toto shromáždění zvolí transformační
radu. Pak vznikne určitý časový prostor,
kdy projekty vzniknou, budou posouzeny, vybrány a schváleny.
Bude schválen vlastně ten nejlepší.
Proto navrhuji v § 6 odst. 2 doplnit text: "Která
schvaluje transformační projekty."
Dalším takovým zpřesněním,
které vyplývá z textu § 6 odst. 6 b)
a c) je v tomtéž paragrafu, a sice v odst. 6 a). Tam
bych opět navrhl doplnit na konec text: "Jestliže
má družstvo působit dál." Z celkového
textu nevyplývá totiž jednoznačně,
že družstvo může působit nadále
ve stejném rozsahu svého hospodaření.
Třetí pozměňovací návrh
je rovněž úpravou spíše slovního
charakteru. Víme, že mohou být zpracovány
i konkurenční privatizační projekty.
Proto navrhuji, aby v § 7 odst. 1 slova "transformačního
projektu" - se nahradila slovy "transformačních
projektů". Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Také děkuji. Nyní má slovo pan poslanec
Ambros. Dále je přihlášen pan poslanec
Špaček.
Poslanec SN R. Ambros: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne, vážení
kolegovia, z úst niektorých predrečníkov
zaznela vzácna starostlivosť o naše poľnohospodárstvo
a o zabezpečenie výživy ľudu. K týmto
obavám sa pripájam. Rovnako tak mám vážne
obavy o to, aby sme dokázali túto výživu
zabezpečiť. Myslím si, že úlohou
štátu by malo byť vytvorenie ideálneho
konkurenčného prostredia. Bez tohoto konkurenčného
prostredia túto výživu a lacné potraviny
nie sme schopní zabezpečiť. Som presvedčený
o tom, že hnacím motorom podnikania je súkromná
iniciatíva.
Keď dokážeme vytvoriť konkurenčné
prostredie a využiť súkromnú iniciatívu,
tieto obavy o zabezpečenie výživy a lacných
potravín nebudeme, myslím, mať.
Preto by som si dovolil predniesť jeden pozmeňujúci
návrh, a to k § 10 ods. 1 písm. b), kde by
sa text: Zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych
vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu
majetku nahradil textom - zákon č. 162/1990 Zb.
o poľnohospodárskom družstevníctve. V
krátkosti tento svoj návrh odôvodním.
V podstate až zákon č. 162 umožnil nástup
súkromného poľnohospodárstva. Boli to
prví odvážlivci, ktorí vystúpili
z družstva a ako takí začali podnikať
v poľnohospodárstve. Do tej doby boli členmi
družstva. Myslím, že ako týmto prvým
odvážlivcom je treba vytvoriť podmienky. Umožniť,
aby boli rovnoprávnou konkurenciou. Tým, že
mali majetok v družstve, podieľali sa na raste majetku
družstva, a preto by mali mať aj nárok na majetkový
podiel v družstve. Ďakujem.