Čtvrtek 19. prosince 1991

Poslanec SN I. Fišera: Musím říci, že plénum bývá někdy inspirující, pane předsedající.

Myslím si, že na tomto příkladu je vidět velmi zřetelně, kam jde způsob uvažování. Způsob uvažování jde proti fungování ekonomiky a je v principu založen na tom, že se věří ve velmi jednoduchý princip majetkový, který bohužel nepřinese dostatečné efekty.

Některé konkrétní pozměňovací návrhy ještě podám sám za sebe, ale chtěl bych dopředu říci, že v této podobě tak, jak byl předložen onen tisk, který byl nakonec zpracován pod tlakem v hospodářských výborech, byť tomu hospodářské výbory věnovaly maximum, nebudeme moci přijmout a že žádáme odpověď vlády na otázku, jak se zachová, když nebudou přijata její stanoviska. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pan poslanec Ivan Fišera za sociálně demokratickou orientaci.

S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Richter.

Poslanec SL M. Richter: Kolega se tady ptal, jak vznikla dohoda, že se vypracovával nějaký nový tisk. Dovolil bych si přečíst usnesení výborů pro životní prostředí, kde se v bodu 2 praví: "Doporučují vytvořit komisi odborníků, zástupců jednotlivých politických klubů Federálního shromáždění k posouzení uvedeného návrhu zákona a připomínek vzešlých z tisku v jednotlivých výborech." Čili nespadlo to s nebe, navrhovaly to i výbory.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Předkladatel ústy pana ministra Dlouhého požádal o reakci.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedo, pane předsedající, do určité míry mě udivuje vystoupení pana poslance Fišery, neboť se obávám, že on plně nepochopil mechanismus - nejen on, my všichni se to učíme - spolupráce vlády s parlamentem.

Uvědomme si, že naopak to byla situace, která tak často v parlamentu není. Alespoň já ji v parlamentu nepamatuji. Objevila se tady široká dohoda řady politických stran, ke které přistoupila ještě další poměrně významná politická strana tohoto parlamentu, Občanské hnutí, s určitými výhradami. Čili to nebylo skutečně spadlé s nebe, ale já jsem naopak považoval za svoji povinnost aktivně spolupracovat s reprezentanty této dohody tak, jak vznikla nejen ve výboru hospodářském, ale i ve výborech jiných. Naopak, považuji za správnou politiku vlády při jednání v parlamentu vždy, když se v parlamentu rýsuje takováto politická dohoda.

Co se týká přímé otázky pana poslance Fišery, jak se vláda zachová, myslím, že jasné stanovisko jsem zde řekl. Na dnešním večerním zasedání budu vládu informovat o tom, jak proběhne diskuse a je potom samozřejmě na vládě, jak bude hlasovat.

Pokud jde o to, zda to souvisí s agrární politikou vlády, či s její odpovědností nebo spoluodpovědností, domnívám se, že vláda bude činěna spoluodpovědna v každém případě, ať tento parlament přijme jakýkoliv tvar transformačního zákona. Nebude to ve svém konečném důsledku parlament, paní a pánové, ale uvědomme si, že to vždycky bude vláda, která bude tím hromosvodem a bude činěna především veřejností a sdělovacími prostředky odpovědna za to, jak bude agrární politika vypadat a jak bude vypadat situace v zemědělství.

Této skutečnosti jsme si vědomi. Domníváme se, že to je majetek a obnovení majetkových práv, který je primárním, nikoli však jediným a samozřejmě spíš dlouhodobým než krátkodobým růstovým faktorem. Z tohoto hlediska jsme si své zodpovědnosti vědomi. Budeme samozřejmě řešit i jiné problémy než pouze transformaci vlastnictví, ale považujeme to za zásadní věc a koneckonců tím hromosvodem, pane poslanče, budeme my.

Překvapuje mne, mohu-li to zopakovat, že zpochybňuješ tento postup, který vláda, když čelila takto široce založené politické dohodě, volila. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu ministrovi, s faktickou poznámkou se hlásí nejprve pan kolega Šilhán a po něm kolega Mandler.

Poslanec SL V. Šilhán: Pane ministře, to co jste teď říkal, mě vede k otázce. Vaše výhrady, které byly tři nebo čtyři, ke společnému návrhu hospodářských výborů, jsou vaše osobní, nebo je to stanovisko vlády jako kolektivu nebo je to stanovisko určité skupiny ministrů nebo poslanců? Až do této chvíle jsem se domníval, že to je projednáno celou vládou a že to, co jste říkal, je autoritativní stanovisko vlády.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pan ministr se opět chápe slova. Uděluji mu ho.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Jenom velmi stručně. Vystoupil jsem zde jako představitel navrhovatele, tedy vlády. Mám od vlády mandát příslušným usnesením vlády, abych tento zákon obhajoval.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Musíme se s tím, pane poslanče Šilháne, spokojit, i když se nám to třeba nelíbí.

S faktickou poznámkou ještě pan kolega Mandler.

Poslanec SN E. Mandler: Já vím, že je to taková spíš legrace. Mně se velice líbilo to, co říkal pan ministr a mám poznámku k těm hromosvodům. Ujišťuji vás, pane ministře, že pokud jde o ústavní orgány, tak jedním obrovským hromosvodem je Federální shromáždění, do kterého sjíždějí všechny blesky. Ten váš je přece jen podstatně menší. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Nelekejte nás, pane poslanče. (Smích v sále.)

Budeme pokračovat v rozpravě. Ještě se hlásí pan poslanec Dostál s faktickou poznámkou.

Poslanec SN P. Dostál: Já bych se zastal kolegy Fišery. Pane ministře, to, co jste říkal, není v pořádku, protože pokud jsme projednávali zákon o půdě v tomto parlamentu, byl jsem na shromáždění ve Sportovní hale, kde jste mluvil a kde jste tehdy říkal, jako představitel vlády, že vláda nebude ochotna jít za návrhy, které tady říkám. Druhý den v této sněmovně jste šel, pane ministře, daleko dál.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Kolegyně a kolegové, rozprava měla velmi jednoznačný ráz. Měli bychom se pokusit ho udržet.

Ještě se hlásí s faktickou poznámkou poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, nedá mi, abych neoponoval panu ministrovi v jeho kritice k vyjádření pana poslance Fišery, co do způsobu projednání věci.

Jistě, všichni se můžeme učit parlamentní demokracii a způsobu jednání. To ano. Ale musíme mít na paměti, že mimo politických dohod pořád platí právní řád, pořád platí formální předpisy o tom, jakým způsobem se má zde jednat. Domnívám se, že v zákoně o jednacím řádu je o tom řada paragrafů. Upozorním pouze např. na 43. a 44. Není to úplný výčet, kdy pro případy, kdy vládní návrh je podstatně ve výborech pozměněn. Hovoří se o jistém způsobu dalšího formálního postupu.

Domnívám se, že by bylo korektní, abychom uvažovali o dodržení zásad formální demokracie. Kam vede cesta, když se nedodržují, jsme se poučili v nedávné minulosti. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan ministr je zřejmě neúprosný, ale není to vaší povinností, pane ministře.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Není to mou povinností, ale nemohu nechat bez povšimnutí poznámku, která by zpochybňovala činnost vlády ve smyslu zpochybňování principů parlamentní demokracie. Tedy ještě konkrétněji.

Domnívám se, že výhrady, které jsem vyslovil vůči společné zprávě, tisk 1144, jsou výhrady vůči těm změnám, které by šly za určitý rámec, který si vláda postavila při schválení vládního návrhu, tisk 1047.

Pokud šlo o změny za rámec, skutečně jsem tyto výhrady vyjádřil. Ostatní změny, jakkoli je diskutovatelná otázka transformační rady, přece jen zapadají do celkového vládního návrhu. Otázky jsem konzultoval včera i s místopředsedou Rychetským, který vyjádřil s mým postupem dnes předneseným souhlas.

Myslím, dámy a pánové, že už dále není možné vést tuto zbytečnou diskusi a rozvíjet ji. Dovolil bych si doporučit, aby se v původní diskusi o zákoně, který dnes projednáváme, pokračovalo. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano. Děkuji panu ministrovi. S faktickou poznámkou se ještě hlásí kolega Kováč.

Poslanec SN Michal Kováč: Pán predsedajúci, dovolil by som si pripomenúť, že pán minister povedal, že za základ je braný vládny návrh. Neviem, prečo sa diskutuje o tlači 1144? Má sa diskutovať o tlači 1047. Tak to povedal pán minister. Neviem teda, prečo pripúšťate debatu o niečom, čo nesúhlasí.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano. Vím, že debatu na toto téma ukončujeme. Myslím si, že dám zadost vaší připomínce. Máme dva tisky a je k čemu diskutovat. Uvědomme si, že projednáváme příliš vážnou věc, než abychom se měli nechávat strhnout touto formou vedení rozpravy.

Dávám další slovo panu poslanci B. Tichému za HSD SMS I. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, moje stanovisko bude krátké. Zaujmu ho k těm hlavním principům obsaženým v návrhu skupiny poslaneckých klubů. Můžeme si to formálně rozčlenit nejprve na otázku, kdo transformaci provádí a jak má být provedena.

Chceme zdůraznit, že transformace družstva je dána do rukou těm, kterým to právem patří - tj. do rukou samotných družstevníků. Tvrdit, že takovým opatřením snad dochází k porušování demokratických principů, pokládáme za absurdní až demagogické. Kromě toho zde ještě nikdo nenavrhl, kdo jiný by to měl dělat a kdo jiný by k tomu měl větší oprávnění. Po uznání toho základního, a domnívám se, i nesporného východiska transformačního zákona, se potom musíme bavit o objasnění pravidel, resp. norem, jimiž je vymezena souvislost se základními občanskými a ekonomickými právními normami státu - tj. občanským a obchodním zákoníkem.

Je zřejmé, že navržený zákon se pokouší o navození určitého stavu, o němž se domnívá, že vyhoví naší hospodářské a politické přeměně. Navržené dělení podílu jednotlivých vlastníků a členů na čistém jmění družstva navazuje na určitý stav vlastnického rozhodování, kdy prakticky každý člen družstva bude současně ve větší či menší míře i vlastníkem. Domníváme se, že je to také dobrý princip.

Nyní k některým otázkám, jak má být transformace prováděna. Co se týče kontrolních a odvolacích mechanismů, tam lze říci, že určitým způsobem jim ještě není učiněno zadost. Chceme v průběhu debaty také případně vznést některé pozměňovací návrhy.

Navržený transformační zákon dává tedy na otázku způsobu transformace v alespoň většině družstev kladnou odpověď, takže bude nalezena určitá dynamická rovnováha hospodářských zájmů všech zúčastněných subjektů. Považujeme také za kladný prvek možnost podání více transformačních projektů.

Jistým, poněkud příliš fixním prvkem, je dané dělení majetkových podílů. V tomto ohledu se domníváme, že by národní rady, popř. správní orgány, měly dostat určitou možnost udělení výjimek a nebo úprav těchto poměrů tam, kde by se to mohlo z určitých důvodů, které nemůžeme předem znát, ukázalo za účelné.

Potom ještě k jednomu zajímavému momentu. Jsou zde navrženy také určité podíly na prodej jakoby "akcií". Domníváme se, že vzhledem k pravidlu o zahrnutí neprodaného podílu těchto "akcií" do čistého jmění, které se bude dělit, vytváří jakousi nerovnoprávnou podmínku pro všechny oprávněné členy. Pro každého člena u jednotlivých skupin totiž bude mít navržený tisícikorunový podíl jinou hodnotu. Když si totiž člen podíl nekoupí, stejně mu určitým mechanismem dle určitého podílu do vlastnictví připadne. Je zde už jakási výchozí nerovnost v nákupu těchto podílů. Domníváme se, že tuto nerovnost bychom mohli odstranit, kdybychom neprodaný podíl akcií, jak to snad nevhodně nazývám, zahrnuli do nedělitelného fondu družstva. Tím by se stala ta cena podílu pro všechny zúčastněné jednotná.

V průběhu debaty zřejmě ještě budeme moci podat některé upřesňující návrhy. Na závěr chci zdůraznit, že náš klub s tímto navrženým zákonem v principu souhlasí. Bude ho, včetně přiměřených pozměňovacích návrhů, podporovat. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Rovněž děkuji. Uděluji nyní slovo panu poslanci J. Luxovi za KDU. Připraví se pan poslanec A. Anderko za KDH.

Poslanec SN J. Lux: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Považuji za chybu, že zákon o transformaci družstev nebyl řešen v rámci zákona o půdě. Taktéž neustálé odkládání, kdy vláda stanovila a následně nedodržela několik termínů, nepřispělo k vyjasnění situace. Tato legislativní sterilita vlády přispěla k vytvoření konfliktní situace především v zemědělství, kdy management podniků pracuje v prostředí neúměrně krátkého časového horizontu, vedoucího k upřednostňování operativního krátkodobého řešení před dlouhodobým koncepčním přístupem. Tuto zodpovědnost ze sebe vláda nemůže sejmout. Spolu s dalšími kroky, které jsou charakteristické systémovou neprovázaností, tento přístup snižuje schopnosti našeho zemědělství k transformaci do výhledově efektivnějších forem výroby.

Základ prosperity zemědělství spatřuji především v transformaci majetkových vztahů jako předpokladu dalších úspěšných kroků. Dovolím si předložit několik pozměňovacích návrhů.

První pozměňovací návrh - § 1 odst. 2 - tento zákon se nevztahuje na majetek, který přešel na stát nebo jinou právnickou osobu po 25. únoru 1948 z vlastnictví církví, řádů, kongregací a náboženských společností a který je ke dni účinnosti zákona v držení družstev.

Je to v podstatě obdoba blokace, jak to bylo u zákona o půdě.

Co se týče § 4a) - valná hromada - oceňuji, že materiál hospodářských výborů zohlednil náš návrh na zřízení transformační rady. Chtěl bych podat pozměňující návrh. Paragraf 4a) odst. 5 vypustit "do dvou hodin od zahájení volby". Zdá se mi, že zde by mohly nastat nějaké neoprávněné zásahy do celého procesu.

Další pozměňovací návrh - § 5 odst. 1: V poslední větě doplnit "a majetek uvedený v § 1 odst. 1". Dovolím si upozornit v § 6, kde se říká, že materiál musí dostat rada šedesát dnů před konáním valné hromady, že to skutečně znamená to, co zde bylo řečeno - několikeré zasedání valné hromady. Ale tak velkého počtu lidí bych se nebál, protože víme, že je možné zastupování. Kdybych to vyhrotil do krajnosti - proti sobě mohou sedět dva lidé, kde jeden bude mít dva tisíce hlasů a druhý tisíc osm set hlasů. Samozřejmě je to krajnost, ale abychom si to uvědomili, že je možné zastupovat.

Další pozměňovací návrh se týká § 6 odst. 5, kde doporučuji za písm. b) zařadit nové písmeno c) a ostatní posunout s tímto textem: "Vymezení majetku, který podle § 5 odst. 1 k poslednímu dni čtvrtletí předcházejícího vypracování transformačního projektu nebyl do čistého jmění družstva zahrnut."

Další pozměňující návrh je k § 10, kde si dovolím rozšířit oprávněné osoby o další písm. d), které by znělo: "Členové družstva, kteří byli členy družstva nejméně deset let, a jejich dědicové." Dovolím si osvěžit vaši paměť, že už při projednávání zákona o půdě v diskusi, zda družstva jsou družstvy, nebo ne, jsem si dovolil poukázat na to, že do roku 1973, kdy družstva beze sporu byla družstvy, především proto, že část odměn jejich členů se kumulovala v majetek družstva. Samozřejmě od roku 1973, či spíše 1975, kdy byl ZEUMS - systém odměňování atd. - už to zdaleka není pravda. Zdá se mi ale, že tento princip nemůžeme opomenout, a proto tedy návrh na rozšíření na písm. d) "členové družstva, kteří byli členy družstva nejméně deset let a jejich dědicové". Znamená to rozšíření o písm. d) v § 10a).

Ještě bych si dovolil poukázat na skutečnost k bodu 10, kdy do tří měsíců se musí všichni přihlásit. Zde bych trochu zpochybnil tuto skutečnost z faktické omezenosti geodézie a dokladování. Byl bych rád, kdyby v diskusi byl tento problém ještě nějak vysvětlen.

Co se týká výrobních a spotřebních družstev, skutečnost, že se zde navrhuje 75 % do nedělitelného fondu, zablokovává vlastně transformaci. Nemyslím si, že by se dal tento postup nazývat transformací.

Jelikož vláda nenašla odvahu řešit transformaci bytových družstev, dovolím si předložit tři návrhy, které transformaci bytových družstev řeší. Paragraf 20: "Byty, které byly ke dni 1. 1. 1990 byty družstevními a staly se jimi družstevní výstavbou, nástavbou nebo přestavbou, se tímto zákonem prohlašují za byty ve vlastnictví osob, které mají ke dni účinnosti tohoto zákona hlavní užívací právo. Garáže, které byly ke dni 1. 1. 1990 družstevními garážemi a staly se jimi družstevní výstavbou, se tímto zákonem prohlašují za garáže ve vlastnictví osob, kterým ke dni účinnosti zákona náleželo právo jejich užívání."

Dále je § 21: "Vlastníci družstevních bytů v domech ve vlastnictví družstva se stávají v poměru k velikosti jejich bytů spoluvlastníky společných a nebytových prostor domu, ve kterém se předmětné byty nalézají, kromě garáží."

Paragraf 22: "Vlastníci bytů a garáží vstupují do všech práv a závazků původních uživatelů bytů a garáží, které trvají ke dni účinnosti tohoto zákona." Tolik pozměňující návrhy.

Dovolil bych si zde vznést otázku, jak je to vlastně s naší vládou, jejíž původní vládní návrh na základě jednání grémia podporují strany Hnutí za demokratické Slovensko, Sociální demokracie, SNS, KSČM, HSD-SMS I, část Občanského hnutí a SDĹ. Rád bych znal odpověď na tuto otázku.

Tento návrh považujeme za krajní řešení a vládní návrh ve znění hospodářských výborů (tisk 1114) a našich pozměňujících návrhů budeme podporovat. Děkuji vám. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP