Poslanec SL V. Tolar: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
přijetí zákona č. 229/91 Sb. o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku předcházela
velice složitá jednání, z nichž
vyplynulo rozhodnutí, že tento zákon bude restituční
a transformace bude ponechána na zákon samostatný
s tím, že družstva uhradí restituce a
o další transformaci svého družstva či
jeho organizačních změnách rozhodnou
sami družstevníci. Dlouho očekávaná
předloha vládního návrhu zákona,
tisk 1047, sice navrhla další restituce, ale s jistými
úpravami by byla přijatelná, i když
se jedná o dost nepodařený kompromis. Avšak
předložená závěrečná
zpráva hospodářských výborů,
tisk 1144, má s původním návrhem společného
velmi málo. Snad pouze to, že z majetku zemědělských
družstev nebude oprávněným osobám
majetek pouze restituován, jako tomu je v jiných
restitučních zákonech, nýbrž
nečlenům družstev, vlastníkům
půdy a jiného majetku užívaného
družstvem, se přiznává právo
na odškodnění za toto užívání
v minulosti ve formě majetkového podílu na
čistém jmění družstva. Tato práva
se však kupodivu použijí pouze proti zemědělským
družstvům, nikoliv proti spotřebním
družstvům Včela, Jednota apod., ale smůlu
mají i vlastníci půdy, kterou užíval
stát prostřednictvím státních
statků. Ti prostě neobdrží nic.
Proto takto předloženou verzi zákona o transformaci
družstev odmítáme, neboť uznáním
nečlenů družstva za osoby oprávněné
rozhodovat o jeho transformaci je nerespektována skutečnost,
že současná družstva jsou reálnými
samostatnými na státu nezávislými
subjekty práce ve smyslu platné ústavy naší
republiky i mezinárodně uznávaného
družstevního práva.
Tím předložená podoba zákona
porušuje zásadu nedotknutelnosti vlastnických
práv a dostává se do rozporů s Listinou
základních práv a svobod občanů
vyhlášenou ústavním zákonem.
Rozsáhlá úprava vládního návrhu
vyřazuje demokraticky zvolené orgány družstev
z rozhodování a přitom je jim ponechána
pouze povinnost hospodaření na družstevním
majetku, upravená blokačním paragrafem. Tato
činnost je dána pod "kuratelu" transformační
rady, která má zajišťovat tak zvanou objektivnost
připravovaného transformačního projektu.
Takto pojatý zákon fakticky pokračuje v linii
státního diktátu vůči družstvům
a jednoznačně zpochybňuje jejich legitimitu.
Je zpochybněn družstevní princip a družstva
jsou přirovnávána ke státním
podnikům. Dokonce jedna ze základních zásad
družstevnictví, tj. jeden člen - jeden hlas,
je odmítnutá a je nahrazena váhou hlasů
podle výše vypočteného podílu
na majetku družstva. Toto pravidlo je opět použito
pouze v případě zemědělských
družstev, u jiných typů družstev zásada
jeden člen - jeden hlas platí.
Uvedený zákon dále rozšiřuje
povinnosti stávajících zemědělských
družstev na restituci bez možnosti vyrovnání
se státem. Jde zejména o vypuštění
možnosti náhrad za vydání nemovitostí
oprávněným osobám ze zákona
č. 229/1991 Sb., přitom když družstva
řadu těchto nemovitostí na základě
nařízení státu přebírala,
bylo argumentováno stejně - přece nebude
společnost doplácet na neprosperující
státní majetek, ať to jde na konto tehdejších
JZD. Nyní stejný argument, ale použitý
opačně, když to převzali, ať to
zaplatí ze svého. Ve zprávě navržený
způsob rozdělení čistého jmění
družstva, ve kterém je obsažen návrh na
dražbu jedné čtvrtiny čistého
jmění, je aktem nepřijatelným, který
nutí členy zakoupit si opět svůj majetek.
Přitom poprvé byl zemědělec - družstevník
výrazně poškozen při vzniku družstva,
kdy mu byl majetek odebrán a oceněn tehdy platnými
nízkými cenami, po druhé výrazně
nižší odměnou za práci, než
byla odměna v jiných odvětvích národního
hospodářství a nyní po třetí,
kdy si bude svůj majetek kupovat zpět.
Tyto argumenty jsou předpokládány poslanci,
kteří nikdy ve družstvech nepracovali, ani
nejsou ochotni brát v případech rozhodování
názory zástupců jednotlivých družstevních
svazů, zástupců družstev, či
stanoviska plynoucí z petic, které přicházejí
do FS.
Přitom způsob projednávání
je velice urychlován vynuceným termínem programu,
bez možnosti poslanců konsultovat změněnou
situaci s těmi, kterých se to bezprostředně
týká. Přitom tento zákon postihne
řádově jednu třetinu obyvatel republiky.
Je proto logické, že musí docházet ke
konfrontaci názorů, protože takto rozsáhlá
skupina občanů musí mít rozdílné
názory na přesun vlastnictví majetku.
Obdobně je popírána identita výrobních
a spotřebních družstev jako řádných
vlastníků majetku.
Za těchto podmínek Klub levicových poslanců
- KSČM nebude tento zákon podporovat ve znění
zprávy hospodářských výborů.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl poslanec Tolar, teď vystoupí v rozpravě
pan poslanec Batta za MKDH plus Klub koexistence.
Poslanec SN I. Batta: Vážený pán predseda,
pán predsedajúci, milé kolegyne, ctení
páni kolegovia, dovoľte predniesť stanovisko
poslaneckého klubu MKDH-Koexistencia k návrhu zákona
o úprave majetkových vzťahov a vysporiadaní
majetkových nárokov družstiev.
Plne preciťujeme dôležitosť včasného
prijatia transformačného zákona. Preto podporujeme
prerokúvanie uznesenia hospodárskych výborov,
ktoré do pôvodného návrhu zapracovali
dohodnuté vylepšujúce zmeny, požadované
reprezentantmi parlamentných politických strán
a hnutí.
Sme za riešenie transformácie jedným zákonom,
ale náš poslanecký klub dáva na zváženie
prípadné možné dôkladnejšie
rozčlenenie zákona podľa druhu družstiev.
Sme za doriešenie oslobodenia právnych nástupcov
od finančného zaťaženia doterajších
družstiev. V opačnom prípade nevidíme
zaručenú životaschopnosť vzniklých
nových právnych subjektov. V podrobnejšej rozpracovanosti
transformácie, v rozfázovanosti vidíme predpoklad
jej úspešného priebehu.
Náš poslanecký klub sa stotožňuje
so stanoviskom vlády ČSFR k § 6, ods. 5 g)
a k § 24 ods. 2.
§ 12 ods. b) tlač 1144 vymedzuje 20 % majetkového
podielu podľa počtu odpracovaných rokov v družstve.
Tým bolo vyhovené aj našej požiadavke.
Spôsobom vymedzenia váhy hlasov v § 12 a) sa
neberie ohľad na pôvodné nemajetné súčasné
členy družstva. Preto dávame pozmeňujúci
návrh k tlači 1144 § 12 a) na doplnenie druhej
vety tak, aby celkové znenie bolo: "Na každých
50 tisíc korún svojho majetkového podielu
(§ 5 ods. 4) a na každé 3 v družstve odpracované
roky má ďalší hlas."
Parlamentný klub MKDH - Koexistencia je za prijatie transformačného
zákona družstiev pred Vianocami 1991. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Battovi, dále je do rozpravy přihlášen
za Občanské hnutí poslanec V. Humpál,
uděluji mu slovo, připraví se poslanec Hacaj
za ODU-VPN.
Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
zákon, který přijímáme, o kterém
dnes hovoříme, nebude pravděpodobně
nikdy vyhovovat všem. Je skutečně velmi rozporný
a musím říci, že doplněním
dalších ustanovení proti původnímu
vládnímu návrhu byly vytvořeny další
problémy.
Především se shodujeme se stanoviskem federální
vlády tlumočeným panem ministrem Dlouhým
v tom, že o zásadních otázkách
bytí či nebytí družstev nemohou hlasovat
všechny oprávněné osoby. Jsme tedy proto,
aby písmeno g) z § 6, odst. 5 bylo přesunuto
do odstavce 6, tak jak bylo v původním návrhu.
Stejně tak v souladu s vládním stanoviskem
jsme proti zavedení principu váhy hlasu, protože
tento princip není zcela v souladu s družstevními
principy, odpovídá spíš principům
obchodních společností, akciových
společností a podobně. Váhu hlasu
si mohou zavést transformované organizace v souladu
s obchodním zákoníkem. V této fázi
však, stejně jako vláda, nesouhlasíme
s tímto principem.
Stejně tak nejsme pro retroaktivitu v § 24 a tady
v tom smyslu, nejenom v odstavci 2, ale myslíme si, že
je nadbytečným v podstatě i odstavec 1.
Budeme navrhovat také původní § 22 o
trvalém nájmu pozemků u družstevních
bytů, protože se domníváme, že
tento paragraf je rozumný, který jasně vymezuje
systém nájmu u družstevních bytů,
kterých je obrovské množství v našem
státě, a je to takové znění,
které bylo v původním vládním
návrhu, který i vláda považovala za
správný.
Stejně tak se domníváme, že § 3
odst. 1, kde se hovoří o vypořádání
se státem by byl, ve vhodnějším znění
původního vládního návrhu,
protože vláda takovéto vypořádání
považovala za správné a nediskriminující
družstva.
U družstevních bytů bychom měli také
dořešit problematiku nástaveb bytů v
půdních prostorách, kteréžto
nástavby byly řešeny formou a principy družstevních
bytů. Nyní je však tento charakter zpochybňován
v důsledku legislativních mezer v restitučních
zákonech 403 a 87 při navracení domů
do vlastnictví fyzických osob, přičemž
nástavby na těchto nemovitostech jsou evidentně
družstevní byty, podle všech předpisů
o družstevních bytech.
Nejsme zcela ztotožněni s principem rozfázování
transformace, ani ne tak se samotným principem, jako s
jeho proveditelnou technickou komplikovaností. Uvědomme
si, že minimálně dvojí svolání
valné hromady, pravděpodobně několika
set, možná i tisíc lidí, kdy první
valná hromada bude svolána v podstatě proto,
aby vyslechla, co je majetek a zvolila transformační
radu, je otázka, zda-li by nebylo možné tuto
fázi provést podobným, ale jednodušším
způsobem, než je navrhována. Oprávněnost
principu transformační rady také není
zcela jednoznačná. Chápeme důvody,
proč se tento nový orgán zavádí,
ale vadí nám zejména určité
výkonné pravomoci, které se tomuto zcela
netradičnímu a družstevním principům
vymykajícímu se orgánu, které se mu
v návrzích, které se dostaly do vládního
návrhu, přisuzují. V tomto směru -
a o tom hovořil také ministr Dlouhý, že
o tom má pochybnosti - bychom navrhovali vypustit v §
4 odst. 1 písm. d) a f).
Co se týká rozfázování transformace
a principu transformační rady - pokud to bude v
souvislosti s tím, o čem jsem hovořil a nebudou
přijaty některé pozměňovací
návrhy, nebude existence tohoto orgánu, pokud nebude
mít výslovně výkonné pravomoci
tak, jak jsou tam uvedeny, nebyla by důvodem k odmítnutí
tohoto zákona.
Chtěl bych se také vyjádřit k tomu
§ 5. Stejně tak, jako ministr Dlouhý hovořil
o určitých pochybnostech k tomuto odstavci, i my
máme pochybnosti o tomto odstavci a chtěli bychom
jej vysvětlit.
Co se týká o poslední věci, o které
bych chtěl hovořit, a to o blokaci - problém
blokace majetku je, jak víme, velmi nejednoduchý
již od svého začátku. Důvody
jsou zřejmé, ale domníváme se a chtěli
bychom v tomto smyslu podat návrh, že by bylo dobré
blokaci omezit, aby se netýkala takových převodů
majetkových účastí, které znamenají
evidentní podporu rozvoje podnikání a nesnižují
kmenové jmění.
Jinak chci říci, že pokud vyhovíme jako
parlament nesouhlasným stanoviskům, vyhovíme
tomu, s čím nesouhlasí vláda a budeme
hovořit o těch věcech, které jsem
zmínil. Myslím si, že zákon by mohl
dostat podobu mnohem přijatelnější a
v takovém případě ho podpoříme
a budeme pro něj hlasovat. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Humpálovi. Nyní vystoupí
v rozpravě pan poslanec Hacaj za ODÚ-VPN, připraví
se pan poslanec Hladík za nezávislé poslance
OF.
Poslanec SN J. Hacaj: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie. Zákon o úprave
majetkových vzťahov a vysporiadaní majetkových
nárokov družstva by mal byť posledným
zákonom vytvárajúcim legislatívny
rámec transformácie vlastníckych vzťahov,
ktorá je základným pilierom našej ekonomickej
reformy. V porovnaní s transformáciou štátneho
vlastníctva na vlastníctvo súkromné
je tento zákon komplikovanejší a problematickejší
o to, že upravuje transformáciu družstiev, na
ktorú sa názory jednotlivých politických
strán a hnutí rôznia. Aj keď sa vo všeobecnosti
prijala základná téza, že družstvá
sú družstvá, samotný fakt, že prerokúvame
tento zákon, toto tvrdenie prinajmenšom spochybňuje.
Je pravda, že násilný vznik družstiev,
hlavne poľnohospodárskych, je v príkrom rozpore
so základným princípom družstiev, a
to je zvlášť dobrovoľný vstup do
družstva. Rovnako tak potlačenie základných
ústavných práv vlastníkov majetkových
podielov, slobodne nakladať so svojím vlastníctvom,
aj niektoré iné dôvody poukazujú na
oprávnenosť tohto zákona, ktorý upravuje
transformáciu družstiev na družstvá vlastníkov
alebo na iné spoločnosti, ktoré sa budú
riadiť Obchodným zákonníkom. Tak, ako
každý zákon prerokúvajúci o delení
majetku alebo o úprave vlastníckych vzťahov,
ktorý Federálne zhromaždenie schvaľovalo
v predchádzajúcom období, je aj tento zákon
stredom záujmu viacerých skupín obyvateľstva,
a teda aj stredom politických subjektov, ktoré obhajujú
záujmy týchto skupín. Z pohľadu tohto
zákona je možné jednoducho povedať, že
na jednej strane tu stojí vlastníctvo, ktorých
základné práva boli dlhé roky potlačované,
ktorých je síce viac, ale vzhľadom na absenciu
ich záujmových organizácií ich hlas
počuť nie je. Na strane druhej sú užívatelia,
ktorí do družstva nevniesli žiaden majetok a
za predchádzajúce obdobie si vytvorili dobre fungujúce
organizačné štruktúry, a preto je ich
hlas oveľa intenzívnejší a zdá
sa byť aj kvalifikovanejší. Toto stretnutie záujmu
sa premieta aj do polovice politickej a zvlášť
náš vidiek a poľnohospodárstvo sa stali
terčom rôznych politických ambícií
a prostriedkom boja rôznych politických subjektov.
Z toho dôvodu bola pozícia vlády veľmi
ťažká. Problém je o to zložitejší,
že prechod poľnohospodárstva na trhovú
ekonomiku je nepredstaviteľný bez vlastníckych
zmien, ktorých časť rieši už zákon
o pôde.
Druhá časť zmeny vlastníckych vzťahov
sa stala otvoreným bojiskom prebiehajúcich konfliktov
dvoch hlavných názorových skupín.
Prvá názorová skupina je za krátkodobé,
ľahšie obhájiteľné, viac-menej formálne
zmeny. Ich podstata tkvie v tom, že majetok družstva
je potrebné v súčasnej dobe v čo najvyššej
miere rozdeliť medzi súčasných členov
družstva a obmedziť tak vstup iných subjektov
do družstiev. Tieto zákony neberú ohľad
na zákonitosť, že ozajstné podnikateľské
subjekty sa nemôžu úspešne presadzovať
pri absencii skutočných vlastníckych záujmov.
Druhý názorový prúd v tomto sociálne
veľmi citlivom prostredí veľmi ťažko
získava popularitu medzi poľnohospodármi aj
vo verejnosti. Má však nepopierateľné
úspechy vo fungujúcich ekonomikách, opierajúc
sa o tvrdenie, že vlastníctvo pôdy a ostatného
majetku sú určitou mierou oddelené od poľnohospodárskeho
vzťahu a pozitívne výsledky z hľadiska
dlhodobého ekonomického zámeru v normálnom
konkurenčnom prostredí. Ťažkosť obhajoby
tejto argumentácie je spôsobená tým,
že v poľnohospodárstve sa ho zatiaľ nepodarilo
vytvoriť.
Poslanecký klub Občianskej demokratickej únie
- VPN je toho názoru, že tento zákon by mal
konkurenčné prostredie čo najrýchlejšie
vytvoriť a umožniť novovzniklým podnikateľským
subjektom v ňom úspešne obstáť.
Hnacím motorom transformácie by mala byť aj
možnosť poľnohospodárskych subjektov získať
podiel na spracovateľských podnikoch a vytvoriť
tak prepojenie prvovýroby s potravinárskym priemyslom,
ktoré je bežné vo fungujúcich ekonomikách.
Poslanecký klub ODÚ-VPN sa aktívne podieľal
na hľadaní väčšinového stanoviska
v parlamente, ktoré je podľa nášho názoru
premietnuté do spoločnej správy hospodárskych
výborov a je pre nás možným kompromisom
zohľadňujúcim naše požiadavky.
Základnou požiadavkou je pre nás umožniť
rozhodovať všetkým oprávneným osobám
o podnikateľských zámeroch transformovaných
subjektov na valnej hromade váhou hlasov, rozfázovania
celého procesu transformácie a jeho kontrola transformačnou
radou.
V záujme priechodnosti tohto zákona sme urobili
kompromis týkajúci sa kritéria pracovnej
účasti na delení majetku družstva, aj
keď podľa nás preferuje určitú
skupinu občanov pred ostatnými. Problematická
je pre nás transformácia spotrebných a výrobných
družstiev, ktorá je riešená v rozpore
s našou požiadavkou priblížiť ju k
zásadám zákona č. 92/91 Zb., avšak
vzhľadom na komplikovanosť tohto problému sme
ochotní akceptovať riešenie obsiahnuté
v spoločnej správe hospodárskych výborov.
Poslanecký klub ODÚ-VPN považuje tento zákon
za základ reformy nielen poľnohospodárstva,
ale aj celého vidieka a končí obdobie, keď
o vlastníctve jedných rozhodovali iní. Po
akceptovaní našich zásadných požiadavok
budeme za zákon, ako je predložený v návrhu
výborov hospodárskych, a za uznesenie snemovní
(tlač 1144) hlasovať. Budeme samozrejme podporovať
tie pozmeňujúce návrhy, ktoré pozitívnym
spôsobom ovplyvnia konečné znenie zákona
a nevybočia z rámca väčšiny poslaneckých
klubov.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je přihlášen poslanec
Jaroslav Hladík z klubu nezávislých poslanců
OF. Prosím, abyste své pozměňovací
návrhy předkládali písemně.
Připraví se poslanec Jan Fišera za SDO. Slovo
má poslanec Hladík.
Poslanec SN J. Hladík: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené dámy, vážení
pánové, klub nezávislých poslanců
OF podpoří přijetí návrhu zákona
o úpravě a vypořádání
majetkových vztahů v družstvech ve znění
návrhu výborů hospodářských
SL a SN (tisk 1144).
Za nosné považujeme tyto změny proti vládnímu
návrhu: svolání valné hromady a volbu
transformační rady. Tento bod považujeme za
nosný z toho důvodu, že na vyčíslení
majetku družstva a jeho rozdělení se budou
podílet ti, kterým majetek v družstvu patří,
tedy osoby oprávněné, zároveň
s těmi, kteří do této chvíle
na majetcích povětšině cizích
pracují, tedy družstevníci. Tento postup do
budoucna založí to, že mezi osobami oprávněnými
a současnými družstevníky nebude postavena
hráz nedůvěry, která by zajisté
vznikla, kdyby osoby oprávněné neměly
právo spolurozhodovat o svém majetku.
V § 12 (založení principu volby a váhy
hlasu) přecházíme prakticky z družstev
současných na družstva podílová.
Tento princip je poměrně lehce vysvětlitelný
tím, že družstva jako každá jiná
právnická osoba mohou zbankrotovat a jediným,
kdo při bankrotu o své majetky přijde, jsou
ti, kterým v družstvu něco patří,
tedy vlastníci.
Klub nezávislých poslanců OF se tedy přiklání
k návrhu zákona (tisk 1144) beze změn.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Nyní vystoupí poslanec Ivan Fišera
za klub poslanců sociálně demokratické
orientace. Připraví se poslanec Bohumil Tichý
za HZDS.
Poslanec SN I. Fišera: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych za náš klub vyjádřit
značné znepokojení nad tím, že
poté, co jsme se snažili několikrát
hájit vládní předlohy, se setkáváme
znovu a opět s tím, že vládní
předloha je dána výborům a potom na
základě jakési zjevné, tiché,
dříve méně zjevné, dohody jiných
stran, které jsou údajně vládní,
dojde k zásadnímu a celkovému přeměnění
návrhu zákona, který vláda předložila.
Máme pocit, že tím tak vláda poněkud
manévruje na hraně toho, aby vyšla s veřejným
míněním a současně s některými
skupinami poslanců, které se snaží prosadit
svoji zřetelnou představu.
My jsme znovu překvapeni tímto postupem a znovu
jsme jím zklamáni, i když vítáme,
že vláda alespoň v některých
základních bodech se postavila za své původní
stanovisko.
Chtěli bychom se ovšem v této souvislosti zeptat
vlády, jak se zachová, nebudou-li tato její
základní stanoviska onou tzv. dohodou přijata,
zda bude i nadále ochotna nést odpovědnost
za celkovou zemědělskou politiku v rámci
pravomocí, které má, a zda bude ochotna nést
také určitou spoluodpovědnost za zdroje,
které by měl mít státní rozpočet
v příštím roce.
Vláda sama konstatovala, že ekonomická reforma
probíhá za stavu naprosté institucionální
nejistoty. To, co předpokládá návrh,
který dávají ony dohodnuté strany,
podle našeho názoru znamená další
prudké zvýšení institucionální
nejistoty, protože nedojde v družstvech - zejména
zemědělských - k vytvoření
přirozeného konsensu pracovního, který
by vedl k tomu, aby tyto instituce skutečně podnikaly
a překlenuly co nejdříve složitou situaci.
Je to pro nás zásadní otázka, kterou
chceme vědět, protože při rozhodování
- byť bude v některých případech
individuální - nám to bude bránit
v tom, abychom podporovali ten návrh, který byl
pod tlakem oněch dohodnutých stran zpracován.
Chtěl bych říci, že je nutné
si opravdu důsledně uvědomit, co znamená
vztah člověka k instituci, ve které pracuje
a ve které je současně vlastníkem.
Je to patrné zejména na tom, jakým způsobem
se řeší otázka tzv. vnitřních
aukcí, resp. rozprodeje vnitřních podílů.
Jsme překvapeni, že toto vláda podporuje a
jsme překvapeni, že dohodnuté strany sem toto
vložily, protože je to klasický příklad
jejich vztahu k majetku. Je jedno, odkud se majetek vzal, podíly
budou kupovat lidé, kteří na to mají.
Je jedno, kde na to vzali. Je jedno, jakým způsobem
se toto vše stalo. Argument, který zde byl použit
pro tento způsob, který měl poněkud
vytřít zrak mnohým lidem, byl, že to
má umožnit mladým lidem v zájmu budoucnosti
našeho zemědělství, aby se podíleli
majetkově na nově vzniklých subjektech. Já
se ptám, kdo z těchto mladých lidí
při současném stavu družstev, při
celkové politice, bude mít své vlastní
zdroje na to, aby kupoval majetkové podíly? Rád
bych věděl, jaká lobby je i za touto myšlenkou.
(Hlasy ze sálu: Většinová!)
Já jsem se neptal na většinovou lobby, pánové,
já jsem se ptal na lobby, a to je dost velký rozdíl.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Prosím, nenechte se inspirovat plénem a pokračujte.