19. společná schůze SL a SN 19. 12. 1991
9. den - čtvrtek 19.12.1991
(Jednání zahájeno v 9.20 hodin.)
Přítomno: | 133 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay, Bartončík, Dienstbier J. st., Dlouhý, Hrušovský,
Jambor, Kavan, Klaus, Kňažko, Langoš, Minka, Miller, Sahligerová, Šidík,
Vrchovský
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Arnošt, Mlčák, Němec, Ovčačíková, Pernica Fr., Sokol, Uhl
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Čalfa, Gémesi, Hrivík, Kováč Marián, Mečiar, Mináč, Posluch, Roman,
Slota, Vicen, Vosček
(Schůze opět zahájena v 9.20 hodin.)
Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci,
vážení hosté, zahajuji devátý den 19. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny
národů.
Pokračujeme v jednání o bodu, který jsme začali projednávat včera. Na
programu máme vládní návrh zákona o úpravě a vypořádání majetkových vztahů
v družstvech (tisk 1047) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
(tisk 1144).
Než přistoupíme k projednávání tohoto bodu, chtěl jsem seznámit poslance
s výsledkem volby kandidáta na ústavního soudce, ale protože nemáme k dispozici
zápis, učiním tak později.
Současně sděluji, že v průběhu jednání se dnes uskuteční volba člena
prezídia Fondu národního majetku. Prosím o technické zajištění volby.
Protože mně byl právě doručen zápis o volbě, poprosil bych předsedu
volební komise pana poslance Čičmance, aby přednesl svoji zprávu.
Poslanec SL P. Čičmanec: Vážené Federálne zhromaždenie, o včerajšej
voľbe sudcu Ústavného súdu ČSFR v druhom kole za Snemovňu ľudu prečítam
tento zápis.
Zápis o voľbe kandidáta na funkciu Ústavného súdu ČSFR v druhom kole.
Komisia poslancov Federálneho zhromaždenia, ktorú Snemovňa ľudu zvolila
pre tajnú voľbu kandidátov do funkcie Ústavného súdu ČSFR oznamuje, že
poslancom bolo odovzdaných 102 hlasovacích lístkov. Po skončení hlasovania
komisia zistila: Hlasovania sa zúčastnilo 102 poslancov, hlasovania sa
zdržali 4 poslanci. odovzdaných bolo celkom 98 platných hlasovacích lístkov,
neplatných hlasovacích lístkov bolo 19.
Za dr. Jana Blažka bolo odovzdaných 11 hlasov, za dr. Irenu Karpíškovú
bolo odovzdaných 68 platných hlasov.
Volebná komisia zistila, že nadpolovičnú väčšinu hlasov prítomných poslancov
získala dr.Irena Karpíšková.
18.12.1991.
Môj podpis a podpisy členov volebnej komisie.
Zápis o voľbe kandidáta na funkciu sudcu Ústavného súdu ČSFR, druhé
kolo. Komisia poslancov Federálneho zhromaždenia, ktorú Snemovňa národov
zvolila pre tajnú voľbu kandidátov do funkcie sudcov Ústavného súdu ČSFR
oznamuje, že poslancom bolo odovzdaných 104 hlasovacích lístkov. Po skončení
hlasovania komisia zistila: Hlasovania sa zúčastnilo 94 poslancov, hlasovania
sa zdržalo 10 poslancov.
Odovzdaných bolo 93 platných hlasovacích lístkov, neplatný hlasovací
lístok bol jeden.
Za dr. Jana Blažka bolo odovzdaných 19 hlasov, za dr. Irenu Karpíškovú
bolo odovzdaných 60 hlasov.
Volebná komisia zistila, že nadpolovičnú väčšinu hlasov prítomných získala
dr. Irena Karpíšková.
Poznámka: Ani s jedným z kandidátov nesúhlasilo 14 poslancov.
V Prahe dňa 14.12.1991
Podpisy predsedu poslanca Morica a členov komisie.
Vzhľadom na to, že v obidvoch snemovniach získala nadpolovičnú väčšinu
hlasov dr. Karpíšková, pokladám ju za zvolenú za kandidátku na sudkyňu
Ústavného súdu ČSFR. (Potlesk.)
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 250)
Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Čičmancovi
za přednesenou zprávu o volbě a přistoupíme k projednávání našeho bodu
programu, tedy vládního návrhu zákona o úpravě a vypořádání majetkových
vztahů v družstvech.
Vyslechli jsme včera zprávy zpravodajů a dohodli jsme se, že při dnešním
zahájení vystoupí za vládu pan ministr Dlouhý. Já mu tímto uděluji slovo
a současně ho vítám mezi námi. S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: V mene poslankýň a poslancov ľavého kúta Snemovne
ľudu obraciam sa na všetkých kolegov a kolegyne, aby vzali ohľad na naše
kolegyne, ktoré pred Vianocami majú dosť práce aj doma a nepreťahovali
zbytočne schôdzu. Z toho dôvodu žiadam, aby sme odhlasovali obmedzenie
dĺžky jednotlivých príspevkov na 10 minút, a to s platnosťou až do konca
19. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk: Konstatuji, že tuto poznámku vítají
i muži.
Jestli, pane ministře, dovolíte, protože jsme usnášení schopni, bych
dal o této věci hlasovat.
Předně bychom měli dát slovo nejdříve zástupcům politických klubů. Já
bych prosil, kdyby představitelé klubů, kteří mají za klub vystoupit, podali
písemné přihlášky do rozpravy, abych je mohl zařadit. Bylo by dobré, kdyby
nejdříve pokud možno odezněly všechny klubové příspěvky a zástupci klubů
by měli - domnívám se, že bychom se měli dohodnout - neomezený časový limit,
ale pak v rozpravě poslanecké bychom svým hlasováním stanovili časový limit
10 minut. Není-li proti tomuto návrhu žádná zásadní námitka, dal bych o
něm hlasovat.
Poslanec SL F. Magyar: Môj návrh znie: Obmedzenie pre všetkých a to
až do konca 19. spoločnej schôdze.
Předsedající předseda SL R. Battěk: Pokud se zástupci klubů nehlásí
proti, tak dávám odhlasovávat zásadní limit pro všechny členy v rozpravě
na 10 minut. Kolega Mečl, prosím.
(Poslanec SN J. Mečl pronesl krátkou připomínku z místa, mimo mikrofon
- neslyšitelná.)
Předsedající předseda SL R. Battěk: Poslanec Mečl navrhuje, že bychom
měli limit zástupcům klubů povolit delší. Ještě poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Domnívám se, že by bylo lepší o tom hlasovat
po vystoupení pana ministra Dlouhého, protože bude jasné, jestli zástupci
klubů limity potřebují.
Předsedající předseda SL R. Battěk: Nezlobte se, to není rozhodující
argument. Dávám hlasovat o návrhu poslance Magyara, zásadně omezit vystoupení
v rozpravě pro všechny vystupující na 10 minut. Hlasujete tedy o tomto
návrhu.
Táži se poslanců obou sněmoven, kdo je pro takto omezenou řečnickou
lhůtu, nechť hlasuje! (Hlasuje se.)
(9.30 hodin)
(SN 67, SL 81) (Potlesk.)
Kdo je proti, nechť hlasuje! (Hlasuje se.) Děkuji.
(SN 7, SL 1)
Kdo se zdržel hlasování, nechť hlasuje! (Hlasuje se.) Děkuji.
(SN 12, SL 14)
Obě sněmovny uvedený návrh odsouhlasily.
Takže uděluji konečně slovo ministru federální vlády panu Dlouhému.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Vážený pane předsedo, vážený pane
předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych předem omluvil svoji hlasovou
i ostatní tělesnou indispozici - já vůbec tělesně poslední dobou jsem čím
dál víc indisponován - ale tentokrát mě skutečně postihla silná chřipka.
Prosím, abyste mne tedy v tomto směru omluvili.
Jak jsem včera přislíbil, vyjádřím se dnes za navrhovatele ke společné
zprávě hospodářských výborů a uvedu stanovisko vlády k tam předloženým
návrhům.
Již včera jsem uvedl, že vláda se během nesnadného procesu formování
vládního návrhu tohoto zákona snažila najít politický i věcný kompromis.
Z tohoto hlediska i vláda pohlíží na politickou dohodu, o které informovali
včera oba páni zpravodajové a která vznikla na půdě Federálního shromáždění.
Vidí proto společnou zprávu - tisk 1144 - jako pokračování procesu hledání
takového kompromisu.
Není prosím pravdou, že by vláda, vládní orgány, jednotlivé složky státní
administrativy na jakémkoli ministerstvu, která se zabývala tímto zákonem,
zevrubně nediskutovaly všechny otázky, to znamená i ty otázky, které se
staly předmětem návrhů uvedených v tisku 1144. Připomínám však včerejší
slova pana zpravodaje Šterna, když charakterizoval problém, který je v
základě veškerých sporů - totiž problém, jak pohlížet na družstva - zda
tato družstva družstvy jsou, či nikoli. Vědoma si i zmíněných rozporných
skutečností, vláda akceptuje řadu změn uvedených ve společné zprávě hospodářských
výborů, avšak s následujícími výjimkami. V případě těchto výjimek se domníváme,
že otázka je tak komplikovaná, že ponecháváme na Federálním shromáždění,
aby o nich rozhodlo hlasováním. Ale aby bylo jasno, musím konstatovat,
že za navrhovatele nesouhlasíme s následujícími třemi body.
Paragraf 6, odst. 5 písm. g) - rozhodování o formě existence družstva.
Přesněji odst. 5 je uveden návěštím "transformační projekt musí obsahovat...
až písm. g)" v návrhu společné zprávy hospodářských výborů "návrh,
aby družstvo po transformaci 1. působilo dále, 2. rozdělilo se na více
družstev, 3. přeměnilo se na jednu nebo více právnických osob atd."
S tímto rozšířením § 6 odst. 5 písm. g) vláda nesouhlasí. Zastáváme názor,
který byl již ve vládním návrhu, že v současné situaci o družstvu mohou
rozhodovat pouze členové. Pokud by rozhodovala celá valná hromada, rozhodovaly
by osoby, které nejsou členy družstva, případně společnosti, o formě podnikání
jiných osob. Celý proces by mohl být kvalifikován jako vnucování určité
právní formy, a tím i vnitřního režimu, k vnucování formě skládání vkladů
a jiné majetkové účasti nečleny, kteří ani do takové společnosti nehodlají
vstoupit. Byl by problém kolem porušování obchodního zákoníku a jiných
právních norem.
Za druhé - § 12 písm. a) - váha hlasu, který se potom promítá i do §
7. Odmítnutí tohoto návrhu vládou v podstatě vychází ze stejné argumentace
jako v případě § 6 odst. 5 písm. g). Jde tam současně i o - podle našeho
názoru - určité problémy zformulované v § 12 a).
Konečně třetí věc - § 24 odst. 2. Jakkoli chápu důvody, které navrhovatele
vedly k novému zařazení odst. 2 do § 24, tento proces by vedl dnes k vyvlastnění
bez náhrady bez ohledu na to, že se týká jen bezúplatného převodu rozhodnutím
zakladatele ze státních podniků do majetku družstev, protože tento majetek
byl do družstva právoplatně převeden podle platných zákonů rozhodnutím
státu nebo příslušného ministerstva. Současný družstevní majetek by tak
byl privatizován podle zákona č. 92. Obáváme se, že by nešlo o transformaci,
že by šlo nejprve o vyvlastnění. Proto s dikcí uvedených tří paragrafů
nemohu vyjádřit souhlas, nemám k tomu ani od vlády mandát. Předpokládám
proto, že v tomto směru u zmíněných tří paragrafů a odstavců platí zatím
původní vládní návrh.
Co se konkrétně týče ostatních případů, za navrhovatele uvádím, že souhlasím
se změnami, které se týkají § 1, 2, 3. Akceptuji koncept transformační
rady, tedy § 4a) a 4b) s tím, že za navrhovatele upozorňuji na určitou
nekonzistenci u § 4b) mezi odst. 1 písm. a), č. 2, odst. 1 písm. d) a odst.
1 písm. f). Při včerejší večerní diskusi jsme konstatovali, že tato tři
písmena, se do určité míry překrývají. Dále za navrhovatele akceptuji §
5 - kromě poslední věty odst. 2 písm. a), tedy větu "k této částce
se připočte další částka ve výši 10 % čistého jmění". V § 5 po zevrubné
diskusi chápeme důvody, které vedly k zařazení odst. 4, nicméně nepovažujeme
jej za dobře formulovaný. Dále akceptuji změny v § 6, kromě již zmíněného
písm. g). Akceptuji změny v § 7 - kromě dikce týkající se váhy hlasu; změny
v § 8, změny v § 9a), 10, 10a), 11 a 12. Již jsem se zmínil o § 12a), že
není vládou akceptován. Za navrhovatele akceptuji změny v § 13a), 14, 16,
20 a dále uvedené změny ve srovnání s vládním návrhem. Již jsem konstatoval,
že vláda nesouhlasí se zařazením § 24 odst. 2.
Znovu bych chtěl připomenout, dámy a pánové, že jsme si vědomi o jak
obtížnou právní normu jde. Domníváme se, že jde o otázky, které necháme
ke schválení parlamentu s tím, že jestli dobře rozumím jednacímu řádu,
potom změny, se kterými jsem zde vyjádřil souhlas, se stávají součástí
vládního návrhu, a ty změny, se kterými jsem vyjádřil nesouhlas, by se
měly stát prvními pozměňovacími návrhy k tomuto vládnímu návrhu.
Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji ministru Dlouhému. Přistoupíme
teď k rozpravě. Technickou poznámku má teď pan zpravodaj Štern.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern: Mám jen technickou poznámku ve
formě dotazu na pana ministra. Vláda nesouhlasí se čtyřmi věcmi, jak jsem
pochopil. První tři věci pan ministr uvedl na začátku, to je váha hlasů,
rozdělení družstev, aby to schvalovala valná hromada, a § 24. Nicméně ještě,
pokud se nemýlím - a kladu to jen jako dotaz, protože to je důležité -
vláda též nesouhlasila se zněním § 5 odst. 2a, poslední věta: "K této
částce se připočítá další částka ve výši 10 %." Tam je nesouhlas.
Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Šternovi. Konstatuji,
že zatím jsou do rozpravy přihlášeni řečníci za poslanecké kluby HZDS,
Klub levicových poslanců KSČM, Maďarské křesťanskodemokratické hnutí -
Koexistence a pak ještě pan poslanec Roubal. Prosím o písemné přihlášky
do rozpravy. Uděluji teď slovo panu poslanci Martinu Kontrovi za HZDS,
připraví se pan poslanec Vladimír Tolar za Klub levicových poslanců KSČM.
Poslanec SN M. Kontra: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené
poslankyne a poslanci, predovšetkým nie je možné súhlasiť s tvrdením spravodajcu
SN poslanca Šterna, že ide o spoločnú správu hospodárskych výborov, pretože
tá by musela podľa § 39 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku FZ obsahovať
výsledky prerokúvania návrhu zákona o ostatných výboroch snemovní, rovnako
ako stanoviská orgánov, ktorým bol návrh zákona zaslaný na vyjadrenie a
takto by musela byť predložená snemovniam s ich stanoviskom ako návrh na
uznesenie. Predložená pracovná tlač nemá formálne a ani obsahové náležitosti
spoločnej správy, pretože chýbajú výsledky rokovaní v ôsmich výboroch,
ktorým to bolo prikázané a stanovisko hospodárskych výborov k týmto pozmeňujúcim
a doplňovacím návrhom. Ďalej chýbajú stanoviská národných rád a kladné
stanovisko SNR je k pôvodnému návrhu. Včerajšie úvodné vystúpenie ministra
Dlouhého jednoznačne vyznelo v prospech obhajoby pôvodného vládneho návrhu
zákona. V dnešnom vystúpení čiastočne podcenil legislatívnu činnosť federálnej
vlády, ktorá príprave návrhu zákona venovala viac ako polročnú pozornosť.
Náš poslanecký klub HZDS po preštudovaní pracovnej tlače predloženej
hospodárskymi výbormi došiel k záveru, že návrh tlače 1144 podstatne mení
pôvodný zmysel vládneho návrhu zákona, čo potvrdil aj spoločný spravodajca
Snemovne národov poslanec Štern, keď poukázal na šesť najpodstatnejších
zmien.
Bez toho, aby som opakoval, už samotným faktom vytvorenia transformačnej
rady sa spochybňuje postavenie a úlohy najvyššieho demokraticky zvoleného
orgánu družstva predstavenstva a komplikuje vlastný proces reštitúcie čo
do času a nákladov.
Faktom vyčlenenia 25 % z čistého majetku poľnohospodárskeho družstva
pre účely získania majetkových podielov formou predaja oprávneným osobám
sa presadzujú zásady privatizácie ako v štátnych podnikoch formou dražieb,
čím sa spochybňuje ústavný charakter majetku. Faktom preferovania vlastníkov
pôdy bez ohľadu na ich členstvo v družstve pri stanovení majetkových podielov
sa predlžuje proces reštitúcií za hranicu vlastných reštitučných zákonov
a porušujú sa zásady reštitučných nárokov, pretože zakladajú určitý rentiérsky
vzťah.
Celkove je možné konštatovať, že uvedenými zmenami sa porušuje zásada
rovnosti všetkých vlastníckych foriem zakotvená v ústavnom zákone č. 100/90
Zb., a zásada družstevnej demokracie zakotvená v ústavnom zákone 23/91
Zb.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti poslanci nášho klubu navrhujú, aby základom
pre rokovanie tejto spoločnej schôdze SĄ a SN nebol návrh predložený hospodárskymi
výbormi, tlač 1144, pretože nesplňuje príslušné procedurálne náležitosti,
ale pôvodný vládny návrh zákona, tlač 1047, pričom spoloční spravodajcovia
by mali informovať plénum o výsledkoch rokovania o návrhu vo výboroch,
ktorým to bolo prikázané. Autori nového návrhu môžu tento predniesť v rozprave
ako pozmeňovací a doplňovací návrh. V prípade prerokúvania návrhu predloženého
hospodárskymi výbormi poslanci nášho klubu ho pri záverečnom hlasovaní
nebudú podporovať. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Kontrovi. Současně
prosím poslankyně a poslance, aby i na překvapující výklad nereagovali
hlučně. Takže teď má slovo pan poslanec Vladimír Tolar za Klub levicových
poslanců KSČM a připraví se pan poslanec István Batta za Klub MKDH.