Věcné a legislativní připomínky,
z veškerých těchto jednání, byly
zapracovány do předloženého návrhu.
Při vypracování návrhu zákona
bylo vyvinuto velké úsilí o sjednocení
současné filosofie zákona a bylo nutno se
vyrovnat i s některými zcela protichůdnými
požadavky, které se týkaly zejména způsobu
transformace.
Návrh zákona v podobě, jak je předkládán,
vychází z přijatého obchodního
zákoníku a představuje možné
kompromisní řešení, pro které
se vyslovily jak republikové vlády, tak obě
národní rady. Dopady na státní rozpočet
federace nebo republik přicházejí v úvahu
pouze v oblasti vypořádání nároků
mezi družstvy a státem v důsledku restitucí.
Shrnu-li tedy, tak účelem zákona je upravit
rozdělení čistého jmění
družstev na konkrétní podíly oprávněných
osob a postup přeměny družstev na jiné
podnikatelské formy. Transformace bude provedena ve všech
družstvech, která ke dni účinnosti obchodního
zákoníku existují, a to podle transformačního
projektu projednaného a schváleného valnou
hromadou, s výjimkou bytových družstev, která
transformační projekt zpracovávat nebudou,
zůstanou družstvy i nadále a pouze upraví
své stanovy podle obchodního zákoníku.
To znamená, že jejich transformace je pouze právní
transformací.
Návrh zákona rovněž nevylučuje,
aby současná družstva po transformaci působila
dál jako družstva původní, ale už
za podmínek stanovených obchodním zákoníkem.
Musí ovšem provést veškeré vypořádání
majetkových vztahů a nároků postupem
stanoveným tímto zákonem. Navrhujeme, aby
o budoucí podnikatelské formě družstva
rozhodovali pouze členové družstva a nikoli
celá valná hromada, společenskou nebo zakladatelskou
smlouvou. Smlouvu nové obchodní nebo akciové
společnosti budou však uzavírat ty oprávněné
osoby, které společnost zakládají,
obdobně o úpravě stanov družstva budou
rozhodovat pouze členové tohoto družstva, což
odpovídá demokratickým principům a
svobodě podnikání.
Návrh zákona má přímou vazbu
na obchodní zákoník a není s ním
v rozporu. Předpokládá se, že nové
subjekty okamžikem jejich vzniku budou plně podléhat
režimu obchodního zákoníku a transformační
zákon jako norma pouze přechodná pozbude
platnosti.
V čistém jmění družstva nejsou
kromě majetku určeného k restitucím,
majetku KSČ a SSM, zahrnuty také peněžité
a nepeněžité vklady členů družstva,
neboť tyto jsou majetkem člena sdruženým
do čistého jmění družstva. Naopak
se do čistého jmění družstva
zahrnuje kromě jeho vkladu do společného
podniku i na tento vklad připadající podíl
na ostatním majetku společného podniku.
U zemědělských družstev nenavrhujeme
vyloučení pracovní účasti z
kritérií pro stanovení majetkových
podílů, aby nedošlo k porušení
základních ústavních principů,
neboť v zemědělských družstvech
je v průměru 70 % členů bez vlastnictví
k půdě nebo jinému vnesenému majetku.
Dále se schvalují stanovy nových družstev
vzniklých rozdělením a tyto stanovy schvalují
zakládající členové těchto
družstev. Společenskou nebo zakladatelskou smlouvu,
popř. stanovy, jestliže dochází k přeměně
družstva na jednu nebo více právnických
osob, schvalují zakládající účastníci
těchto nových právnických osob. Rovněž
bude záležet na úpravě, jak bude schválena
v těchto nových právnických osobách.
Návrh zákona v části upravující
zemědělská družstva zahrnuje mezi oprávněné
osoby k rozhodování o transformačním
projektu i vlastníky půdy a ostatního majetku
užívaného družstvem, pokud se písemně
přihlásí u družstva do tří
měsíců od účinnosti zákona
a současně prokáží, že jejich
majetek družstvo převzalo nebo užívá.
Tyto osoby jsou tam zahrnuty z toho důvodu, že o transformačním
projektu by měly rozhodovat všechny dotčené
osoby, tedy členové družstva, vlastníci
půdy a ostatního majetku a občané,
kterým se stanovuje podíl na čistém
jmění družstva podle zákona o půdě.
Pane předsedo, pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, vím,
že předkládám návrh jedné
z nejobtížnějších právních
norem, kterou patrně parlament bude během svého
volebního období přijímat. Vím,
že to je právní norma, na kterou čeká
netrpělivě zemědělská veřejnost.
Domnívám se, že je to ale i právní
norma, na kterou čeká i nezemědělská
veřejnost, mimo jiné proto, že přijetí
či nepřijetí bude považovat podle mého
názoru za signál o akceschopnosti vlád i
parlamentu. Nepochybuji o tom, že jsme si všichni vědomi
toho, že při zpracování návrhu
tohoto zákona bylo nutno respektovat mnoho názorů,
bylo potřeba hledat kompromis. Vláda byla a je připravena
procesu přijetí tohoto zákona odpovídajícím
způsobem přispět.
Dovolte mi rovněž v návaznosti na diskusi,
která proběhla před mým úvodním
slovem, abych se vyjádřil ještě k jedné
skutečnosti. Jak bylo patrné a jak jsem už
řekl ve své technické poznámce, přednesl
jsem úvodní slovo k původnímu vládnímu
návrhu příslušného zákona
o transformaci družstev. Během jednání
v parlamentních výborech, především
ve výboru hospodářském, bylo zpracováno
stanovisko, které rezultovalo do tisku, o kterém
jsme zde hovořili. Budu po vystoupení pánů
zpravodajů žádat parlament o přerušení
jednání, abych se jako představitel vlády
mohl přesně se všemi skutečnostmi, které
ve společné zprávě jsou uvedeny, seznámit
s tím, že budu připraven sdělit stanovisko
vlády zítra ráno v 8.30 hodin.
Paní poslankyně, páni poslanci, děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu ministru Dlouhému za jeho výklad
k návrhu zákona. Dovolte, abych konstatoval, že
návrh byl předsedy sněmoven přikázán
podle § 39 odst. 2 zákona o jednacím řádu
FS k projednání výborům ústavně
právním, hospodářským, pro
plán a rozpočet, sociálním a kulturním,
pro životní prostředí a zemědělské
komisi. Shrnutím výsledků projednávání
a přípravou stanoviska a návrhu usnesení
byly pověřeny výbory hospodářské.
Tyto výbory zvolily sněmovními zpravodaji
poslance Miroslava Tyla za Sněmovnu lidu a poslance Jana
Šterna za Sněmovnu národů. Prosím
tedy zpravodaje, aby se dostavili k podání svých
zpravodajských zpráv.
Technická poznámka, prosím, kdo se hlásí?
Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
dovolte, abych upřesnil to, co říkal pan
předsedající, kdo všechno projednal
tento vládní návrh.
Chtěl bych říci, že pro nedostatek času,
protože jak známo, tento vládní návrh
přišel do FS velmi pozdě, neprojednala tento
návrh zemědělská komise tak, jak je
to uvedeno v tisku 1144 v úvodním listu. Měli
jsme přikázanou také poměrně
složitou novelu zákona o půdě, to jsme
stačili z časových důvodů projednat,
ale bohužel tento návrh už ne, protože jsme
zasedali ve výborech, poslední dva večery
téměř do půlnoci. Je nás asi
třetina v hospodářských výborech.
Takže prosím, abyste si zemědělskou
komisi škrtli.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji za upřesnění výkladu
panem poslancem Humpálem. Takže žádám
teď zpravodaje výborů SL pana poslance Miroslava
Tyla, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Zpravodajskou zprávu přednese pan poslanec Štern.
Společný zpravodaj výborů SN J. Štern:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
protože máme málo času a nemá
smysl hovořit v obecné rovině, přednesl
bych, v čem tkví podstata změn ve společné
zprávě hospodářských výborů
oproti vládní předloze.
K těmto změnám jsme dospěli procedurou,
kterou jste sami schvalovali. Hospodářské
výbory, po té, co se seznámily s předloženým
návrhem vlády, dospěly k závěru,
že jsou tak zásadní připomínky
k tomuto návrhu, že je nutné zjistit jaké
je vlastně stanovisko rozhodující nebo převážné
části politických sil v parlamentě.
Proto požádaly plénum, aby iniciovalo vytvoření
pracovní skupiny složené ze zástupců
jednotlivých politických klubů, kde by se
vykrystalizovalo stanovisko a předložily návrhy
na eventuální změny vládní
předlohy a jednotlivé kluby k tomu řekly
své stanovisko. To se na třech setkáních
této pracovní skupiny postupně stalo s tím,
že nejucelenější a nejpodstatnější
změnu vládního návrhu předložila
skupina poslaneckých klubů ODS, ODA, ODÚ,
KDH, spolužití, KDS a KDU, které ve formě
deseti požadavků na úpravu vládního
návrhu zákona definovaly své požadavky
na změny v tomto zákoně.
K těmto změnám se posléze připojil
klub poslanců HSD 1 a klub Občanského hnutí
- ten s některými připomínkami, s
některými věcmi v zásadách
zákona nesouhlasil. Poté bylo zpracováno
paragrafované znění těchto požadavků.
Paragrafované znění zástupci těchto
poslaneckých klubů předkládali na
jednání hospodářského výboru,
který normálně projednával vládní
předlohu s tím, že pochopitelně kterýkoliv
poslanec mohl navrhnout změnu čehokoliv, nicméně
tyto návrhy tam v paragrafovaném znění
těchto poslaneckých klubů padly, byly projednány
a nějakým způsobem - já se domnívám,
že víceméně dostatečným
- zapracovány do vládní předlohy.
Takto vznikla společná zpráva hospodářských
výborů, která víceméně
odráží požadavky, které tyto politické
kluby předložily.
Máte společnou zprávu, i když tam jsou
legislativní problémy s různými odkazy
na zákony atd., ale máte to, co potřebujete
k posouzení, takže nepůjdu do jednotlivých
detailů, protože se domnívám, že
na to není čas. Věnoval bych se jenom okruhu
šesti nejpodstatnějších změn, které
nastaly v této společné zprávě
oproti vládnímu návrhu zákona.
První podstatná změna je v mechanismu rozhodování
o podnikatelských záměrech družstva,
to jest o tom, zda-li družstvo bude dále tím
družstvem, zda-li se rozdělí na více
družstev, nebo zda-li se přemění na
jiný typ právnické osoby.
V původním vládním návrhu bylo,
že o tom mohou rozhodovat pouze členové družstva.
Požadavky uvedených poslaneckých klubů
byly toho druhu, že o tom mají rozhodovat i nečlenové,
ale vlastníci, to jest všechny oprávněné
osoby, to jest osoby, které mají z titulu tohoto
zákona majetkový podíl na družstvu,
nicméně nejsou v současné době
členy tohoto družstva.
Polemika okolo tohoto bodu je podstatná, týká
se vlastně toho, na kolik družstva jsou družstva,
týká se toho jakým způsobem družstva
vznikla, s jakým majetkem dosud hospodařila atd.
Jeden názor je, že družstva jako družstva
jsou suverénní a nikdo jiný než členové
družstva nemůže rozhodovat o budoucnosti družstva.
Toto je jeden názor, který velmi vážně
zazněl na hospodářském výboru.
Oproti tomu byla argumentace vedena tak, že osoby, které
nejsou členy družstva a mají z titulu tohoto
zákona majetkový podíl v družstvu, nemohou
být zbaveny práva o tomto svém majetkovém
podílu spolurozhodovat.
Víceméně se zde dostáváme k
základní tezi, podle které hospodářské
výbory, domnívám se ve své většině,
přistupovaly k družstvům - že družstva
jsou v podstatě družstva, čili ne že družstva
jsou družstva, ale že družstva jsou v podstatě
družstva. Ale některé atributy, např.
dobrovolnost sdružování prostředků
ke společné činnosti tato družstva nenaplnila,
čili nelze o nich mluvit na 100 % jako o družstvech.
Tento názor převládl v hospodářském
výboru a proto se také přiklonil hospodářský
výbor k názoru, že i nečlenové,
majitelé podílů v družstvech mohou spolurozhodovat
o budoucnosti družstva.
Z tohoto důvodu byl vytvořen institut Transformační
rady, tedy orgánu, který zastupuje všechny
oprávněné osoby. Transformační
rada byla zřízena pro účely toho,
aby dohlížela nad transformačním procesem.
Nikoliv aby ho prováděla, ale aby na něj
dohlížela. Provádění transformačního
procesu leží na bedrech představenstva družstva.
Transformační rada je orgán, který
je volený valnou hromadou, to jest všemi oprávněnými
osobami s tím, že všechny skupiny oprávněných
osob musí být zastoupeny v této Transformační
radě.
Druhá oblast problémů byla váha hlasů.
Má-li být princip jedna oprávněná
osoba rovná se jeden hlas při rozhodování
během transformačního procesu - nikoliv družstvu,
které z toho vznikne. Hospodářské
výbory se na návrh uvedených poslaneckých
klubů, s výjimkou Občanského hnutí,
přiklonily k názoru, že u zemědělských
družstev je nutné zavést institut váhy
hlasu, která je definována výší
majetkového podílu oprávněné
osoby.
Hospodářské výbory k tomu vedlo to,
že bylo velmi snadné na základě dalších
přijatých návrhů - byla to jen početní
operace - stanovit majetkové podíly. O tom budu
hovořit dál. To usnadnilo definovat poměrně
rychle na začátku majetkové podíly
jednotlivých oprávněných osob a po
té, co jsou tyto majetkové podíly definovány,
mohou tyto oprávněné osoby v transformačním
procesu rozhodovat už váhou hlasu. To je další
posun.
U výrobních, spotřebních družstev
zůstala jedna oprávněná osoba = jeden
hlas.
Třetí okruh bylo stanovení majetkového
podílu u zemědělských družstev.
Zde je to zásadní posun - vládní předloha
navrhovala hranice, to znamená minimálně
15 %, maximálně 50 % pro titul jednoho kriteria
pro stanovení majetkového podílu. Byla tam
půda, ostatní majetek a pracovní účast.
Zde na návrh těchto poslaneckých klubů
se přistoupilo k tomu, že váha jednotlivých
kriterií se stanovuje na pevno přímo ze zákona.
To znamená, že se o tom nehlasuje na valné
hromadě u zemědělského družstva.
Motivací pro to bylo, že je zde obava, že hlasování
o majetku, o tom, jaký která skupina oprávněných
osob bude mít majetek, by vedlo k poměrně
neklidným a nepokojným průběhům
celého transformačního procesu a vlastně
by záleželo jenom na tom, kolik osob by bylo družstevníků,
kolik nečlenů družstva, vlastníků
atd. a to by rozhodovalo ad hoc, tak jak je to u jednotlivých
družstev a nebyla by v tom žádná logika.
Je tu snaha vzít si na odpovědnost, přímo
parlamentu, toto stanovit přímo ze zákona
tak, že sami víme, že někde to bude spravedlivé,
někde ne, někoho zvýhodníme, někoho
znevýhodníme, což je ostatně osud většiny
zákonů.
Bylo dohodnuto mezi zainteresovanými politickými
stranami v těchto změnách stanovení
procentuálního podílu pro váhu jednotlivých
kriterií.
Hospodářské výbory nakonec schválily,
že z titulu půdy se bude dělit 37,5 procenta
majetku družstva, z titulu ostatního vneseného
majetku 22,5 procenta, z titulu pracovní účasti
15 procent a z titulu vnitřních aukcí 25
procent. Je zavedena nová instituce - vnitřní
aukce - to je prodej majetkových podílů v
družstvu.
To je nová myšlenka, přišlo s ní
české ministerstvo zemědělství
a po určitých úpravách byla akceptována
hospodářskými výbory a to v podobě,
že z čistého jmění vždycky
25 procent tohoto jmění bude ve formě finančních
podílů prodáno za nominální
hodnotu oprávněným osobám - členům
družstva.
To znamená, že na tyto vnitřní aukce
bude přístup pouze oprávněným
osobám. Čili oprávněné osoby,
kromě toho, že budou mít nárok na majetkový
podíl z titulu půdy, majetku a pracovní účasti,
si budou moci u 25 % jmění družstva přikoupit
další majetkový podíl. Cílem
toho je zainteresovat a dát možnost angažovat
se materiálně, hospodářsky, podnikatelsky
všem oprávněným osobám v družstvu
do budoucna, aby nerozhodovala jenom minulost a zásluhovost,
která byla velmi zpochybňována v hospodářských
výborech, a aby bylo možno dát šanci lidem,
kteří vezmou na sebe určité podnikatelské
riziko ve formě koupě tohoto majetkového
podílu, kteří budou ochotni nést na
svých bedrech určité podnikatelské
riziko.
Čtvrtý okruh se týká vydání
majetkového podílu. Ve vládním návrhu
byla od začátku pro všechny poslanecké
kluby nepřijatelná formulace, že pokud oprávněná
osoba požádá o vydání majetkového
podílu, má nárok do roka a 15 dnů.
To by bylo velké neštěstí, kdyby prošlo,
na tom jsme se všichni shodli, protože vzhledem k tomu,
že můžeme předpokládat velký
podíl oprávněných osob - nečlenů
družstva, kteří nemají zájem
na dalším fungování, na další
prosperitě družstva a kteří mají
zájem na momentálním zisku, můžeme
předpokládat, že tyto oprávněné
osoby by velmi pravděpodobně žádaly
finanční vyrovnání v pokud možno
co nejkratší době. To je do té lhůty,
o níž jsem hovořil, a buďto by družstva
ani neměla dostatek prostředků na toto vyrovnání,
čili bychom definovali v zákoně něco,
co není proveditelné, nebo by to vedlo k rozpadu
družstva.
Proto jsme přistoupili v hospodářských
výborech na návrh poslaneckých klubů
ke změně, která spočívá
v tom, že oprávněným osobám hospodařícím
ve stejném předmětu činnosti jako
družstvo, pokud o to požádají, bude majetkový
podíl vydán do 90 dnů. To je v zemědělství
soukromě hospodařícím rolníkům,
kteří mají nárok na vydání
jejich podílu do 90 dnů, pokud budou chtít
hospodařit soukromě. A těm, kdo nebudou chtít
hospodařit ve stejném oboru činnosti, je
zablokováno vydání podílu na dobu
7 let. To znamená, že tyto osoby budou pobírat
po dobu 7 let všechno, co z toho plyne, dividendy a podobně,
nicméně na majetkové vypořádání
musí čekat 7 let.
Sedm let chráníme družstva před tímto
tlakem na vynětí majetku.
Pátý okruh se týká redukce oprávněných
osob o bývalé členy s délkou členství
nad 10 let. Ve všech družstvech jsme vyňali z
okruhu oprávněných osob bývalé
členy. Zůstali pouze členové současní,
s délkou nad 1 rok, neboť v zákoně je
stanoveno, že členové ke dni - teď si
nepamatuji datum, ale je to před účinností
tohoto zákona. Aby nezačali do družstva vstupovat
lidé se záměrem, aby získali práva
oprávněných osob dodatečně.
A kromě těchto členů budou oprávněnými
osobami vlastníci vnesené půdy a majetku.
Opět zde motivací pro to je preference budoucnosti
nad minulostí.
Domníváme se, že bychom měli preferovat
současné členy, tj. ty, na nichž vlastně
družstvo nejvíc závisí a kteří
o budoucnosti družstva budou teprve rozhodovat.
Šestý okruh problémů se týkal
výrobních a spotřebních družstev
a musím říci, že to byl oříšek
asi nejtěžší. V případě
vládního návrhu dlouhou dobu nebylo námitek.
Jednalo se o to, jestli výrobní a spotřební
družstva jsou natolik družstva, abychom s nimi z toho
titulu takto mohli zacházet - protože se vyskytovaly
názory, a dost vážně opodstatněné
váhou hlasů tady v parlamentu - že by s těmito
družstvy se mělo vypořádat jako se státními
podniky podle privatizačního zákona 92.
Tato myšlenka nebyla v hospodářských
výborech daleko od schválení. Nicméně
při rozmýšlení o vládní
předloze, o tom, co umožňuje výrobním
a spotřebním družstvům, vyvstal velký
problém, že existuje velmi reálná možnost,
že zejména výrobní družstva se
po transformaci jednoduše rozpustí, zaniknou, zlikvidují
se a vypořádají si majetek v poměrně
velice vysoké hodnotě. Mohl by nastat případ,
že člověk náhodně pracující
ve výrobním družstvu, který zrovna tak
mohl dělat ve fabrice, dostane náhle do vínku
miliónový majetek. Tato možnost je reálná.
Družstva jsou majetkem současných členů
a právě u výrobních a spotřebních
družstev by se mohlo stát, že jejich člen
- aniž by tam vnesl podstatný vklad (to není
jako u zemědělských družstev) - by mohl
získat obrovské hmotné výhody z toho
důvodu, že je zrovna zaměstnán ve výrobním
nebo spotřebním družstvu.
Tato problematika skoro vyrazila dech hospodářským
výborům, takže začaly přemýšlet
o způsobu, jak tuto situaci řešit. Je zde návrh
- hospodářské výbory se k němu
přiklonily (je to nová věc) - který
spočívá v tom, že nedělitelný
fond těchto družstev se zvyšuje v tomto zákoně
na 75 % čistého jmění s tím,
že nebude rozdělen na majetkové podíly.
Na majetkové podíly bude rozděleno podle
mechanismu, který je v zákoně popsán,
pouze 25 % čistého jmění. Z těchto
družstev budou moci vzniknout zase jen družstva právě
kvůli nedělitelnému fondu, protože to
by měl být majetek, který by prostě
nebyl rozdatelný nebo rozdělitelný pro členy
v případě eventuálního zániku
družstva v období už po transformaci.
Zavedli jsme tam paragraf, že v případě
zániku tohoto družstva po transformaci do deseti let
tento nedělitelný fond bude převeden (nyní
přesně nevím formulaci), bude uložen
v republikovém fondu národního majetku příslušné
republiky k účelům rozvoje družstevního
podnikání. To znamená, že i když
se zlikviduje družstvo, i když zanikne, tak členové
družstva dostanou jen 25 % tohoto jmění.
Co bude po 10 letech, to si už domyslíte. Toto byla
jakási kompromisní varianta formulace, která
připadala hospodářským výborům
jako nejméně špatná ze všech špatných.
Tím bych považoval informaci za ukončenou.
Omlouvám se, že jsem se věnoval jen tomu, jaké
názory zazněly v hlavním okruhu problémů,
nešel jsem do detailů, neboť je nedostatek času
a je na poslancích, aby si detaily promysleli sami. Toto
je meritum celé věci.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Šternovi za přednesení
jeho zpravodajské zprávy. Než udělím
slovo dalšímu zpravodajovi, vyslechněte toto
sdělení. Nyní budou rozdány hlasovací
lístky pro druhé kolo volby soudce Ústavního
soudu. Volební akt byste měli uskutečnit
až po přerušení dnešní společné
schůze. Žádám poslance Tyla, aby přednesl
svoji zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně, kolegové, pokusím
se doplnit mozaikovitě jak informaci a stanovisko předkladatele
zákona, tak zpravodajskou zprávu zpravodaje Sněmovny
národů. Domnívám se, že zpravodaj
SN vám v nejkratším možném čase
strukturálně přiblížil problematiku.
Tento exkurs byl naprosto nezbytný a byl důležitý
pro pochopení toho, co budeme projednávat, jaké
pozměňovací návrhy budeme dávat
nebo přijímat.
Zmíním se o tom, co neuvedl pan ministr Dlouhý,
že totiž transformační část
zákona o půdě byla odmítnuta vládou
s odůvodněním, že je třeba transformovat
všechna družstva najednou. Nebyl tedy obecně
vznesen požadavek - jak on říká - ale
byla to vláda, která slíbila do konce srpna
připravit transformační zákon pro
všechna družstva.
S lítostí musím konstatovat, že oba
problémy, které se vyskytly při projednávání
a přípravě zákona o půdě,
se dále promítly i do transformačního
zákona. Vláda nepřihlédla k tezím,
které problematizovaly jednostranné vypracování
transformačního zákona. To, že musely
být dodatečně politickými kluby zformulovány
nové pozměňovací teze, ukazuje, jak
potřebné bylo v takovém případě
postupovat kooperativně.
Druhý bod je také smutný, a to proto, že
legislativa federálního ministerstva hospodářství
hrála opět problematickou roli při předkládání
tohoto zákona. Bohužel, ani legislativa Federálního
shromáždění nebyla s to vysvětlit
a odůvodnit návrhy, o kterých pak museli
poslanci rozhodovat bez těchto meritorních stanovisek.
V této souvislosti je podivné, že rozhodnutí
SN z jeho usnesení, aby konzultantem byla dr. Kadaňová,
bylo neznámým způsobem změněno
a konzultantem se stal dr. Němec.
To je vysvětlení k tomu, že legislativní
úroveň mimo jiné se také přičinila
o část formálních potíží,
které se k věcným překážkám,
které jsou samozřejmě zásadní,
ještě přidružily.
Jako poslanec jsem znepokojen situací, kdy schvalujeme
zákon o několika logických nedostatcích
a podle mne i několika věcných nedostatcích.
Avšak jako zpravodaj reflektuji tu komplikovanou skutečnost
celého zákona a vím, že před
touto komplikací jsme nestáli pouze my, ale, že
před ní stojí jak federální
ministerstvo hospodářství, tak legislativa
Federálního shromáždění
a že přes nedostatky musíme postupovat společně.
Vaší pozornosti doporučuji kromě tohoto
výkladu kolegy Šterna ještě dvě
maličkosti. Hlavně se soustředit na transformační
postup a jeho časové návaznosti a členění.
To bude rozhodující pro úspěch tohoto
zákona v praxi.
Ještě upozorňuji, abyste stále měli
na zřeteli, že pohyb majetkových hodnot, o
který v zákoně opravdu jde, není totožný
s pohybem fyzického majetku a že tudíž
tato norma je mimořádně náročná
na vaši představivost, když budete muset takovéto
dvě věci sledovat.
Po zvážení okolností a důvodů,
které jsem zde řekl, ale také po zvážení
důvodů pro rychlé řešení
a pro potřebné řešení, doporučuji
Sněmovně lidu, aby postupovala podle předložené
zpravodajské zprávy zpravodajů a zákon
po přijatých pozměňovacích
návrzích a úpravách přijala.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Tylovi za přednesení zpravodajské
zprávy. Protože o slovo požádal ministr
Dlouhý, poprosil bych ho, aby se vyjádřil.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý:
Pouze musím opakovat svoji žádost o přerušení
projednávání tohoto bodu, aby se vláda
mohla podrobně seznámit s tím, co bylo ve
společné zprávě hospodářského
výboru předloženo. Žádám
tedy o přerušení.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Považuji tento požadavek za oprávněný
a domnívám se, že bychom měli rozpravu
zahájit až zítra. Žádám
poslance, aby přihlášky do rozpravy dali písemně
a protože na politickém grémiu byla učiněna
předběžná dohoda, která koneckonců
vyplývá z našich předchozích
postojů, měli by zítra v rozpravě
vystoupit zástupci politických klubů.
Doporučuji, abychom také zvážili omezení
časové lhůty na vystoupení. Možná,
že by zástupci poslaneckých klubů mohli
mít lhůtu delší, zvažme to. Pokud
jde o jednotlivé poslance, mohli bychom odsouhlasit desetiminutovou
lhůtu, protože nižší nám neumožňuje
jednací řád.
Dovolte ještě několik oznámení.
Společná schůze předsednictva Sněmovny
lidu a předsednictva Sněmovny národů
se koná dnes v 18.30 v místnosti č. 214.
Prosím členy předsednictva, aby se tam dostavili.
Schůze výboru pro plán a rozpočet
Sněmovny lidu a Sněmovny národů se
bude konat půl hodiny po skončení společné
schůze sněmoven v místnosti 209 v druhém
patře. Tyto výbory se rovněž sejdou
zítra ráno v 8.30 v místnosti č. 209.
Ještě jedno oznámení: Komise pro tělovýchovu,
sport a mládež se sejde zítra, ve čtvrtek,
v 8.15 v místnosti X tři čtvrtě hodiny
před zahájením pléna. Sděluje
to kolega Mikan.
Přerušuji tímto naše dnešní
jednání. Protože jsme se dohodli, že ještě
uskutečníme po přerušení schůze
volbu, žádám poslance, kteří
nemají hlasovací lístky, aby si je vyzvedli
a provedli volbu. Jde o druhé kolo volby kandidáta
na funkci soudce Ústavního soudu.
Zítra začíná schůze obou sněmoven
v 9.00 hodin.
Přerušuji tímto naše jednání.