Středa 18. prosince 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, z předchozích vystoupení jste jistě mohli pochopit, že bod, který budeme projednávat, je poměrně jednoduchý, takže naše jednání by mohlo proběhnout v poměrně krátkém čase.

Dovolte, abych tedy zahájení tohoto bodu programu:

25

Vládního návrhu zákona o úpravě a vypořádaní majetkových vztahů v družstvech (tisk 1047) a návrh výborů hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny národů na usnesení SL a SN (tisk 1144)

uvedl tím, že požádám ministra hospodářství federální vlády pana Vladimíra Dlouhého, aby uvedl svůj vstupní projev. Technická poznámka - Pan Olej.

Poslanec SN J. Olej: Vážené Federálne zhromaždenie, podávam procedurálny návrh, aby pred vystúpením pána ministra k tomuto zákonu urobil pán minister expozé k informácii o poľnohospodárskej politike vlády s tým, že po tomto expozé pána ministra by sme neotvorili rozpravu, ale slúžilo by vlastne ako vstup k prerokúvaniu nášho zákona. Myslím si, že je to veľmi logické, pretože problémová časť transformačného zákona nespočíva vo výrobnom, spotrebnom alebo bytovom družstevníctve, ale predovšetkým v poľnohospodárskom družstevníctve. Takto by sme mohli posudzovať zákon v kontexte poľnohospodárskej politiky tejto vlády.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Váš návrh je velmi zajímavý, pane poslanče, já ovšem nejsem schopen donutit ministra federální vlády, aby se mu podřídil. Po krátké konzultaci pan ministr se nebude podle vašeho návrhu řídit. Samozřejmě, byla by to změna programu. Nemůžeme o tom dát hlasovat, protože pan ministr není na tuto otázku připraven. Je zbytečné o tom diskutovat, pane poslanče.

Poslanec SN J. Olej: Keď dovolíte, pán predsedajúci, na politickom grémiu som poukázal na túto možnosť aj na to, že vystúpim vo Federálnom zhromaždení a požiadam o zaradenie tohto bodu. Čiže bolo by možné na to reagovať a pripraviť sa. Je to procedurálna otázka, prosím, aby sa o nej hlasovalo.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím, pan poslanec Lacina, pan poslanec Magyar.

Poslanec SL J. Lacina: Vážené Federální shromáždění, pokud si vzpomínám, tak minulý týden jsme rozhodli o tom, že tato zpráva bude projednávána na lednovém plénu, a tudíž už jsme o tom jednou hlasovali. Tím o tom bylo rozhodnuto. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan poslanec Magyar se stejnou připomínkou se hlásil také, takže nebudeme o tom hlasovat. Pokud jsme o tom rozhodli v této podobě, nebudeme o věci hlasovat.

Protože jde o pozměňující návrh k jednání schůze opětovaný, dám tedy o věci hlasovat, abychom splnili principiální procedurální přístup.

Ještě jedna technická poznámka - pan poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Tento požadavek je v kontextu projednávání tak závažného zákona logický. Ale je také pochopitelné, že pan ministr asi by teď těžko mohl reagovat, kdybychom odhlasovali takovýto požadavek. Možná by pan poslanec Olej souhlasil s takovou variantou pozměňovací verze, kterou bych podal, tj. aby zítra ráno pan ministr přednesl tuto zprávu a abychom ji bez rozpravy vyslechli, protože zítra pro naše rozhodování by mohla být tato zpráva velmi důležitá.

Můj návrh zní, aby tato zpráva o zemědělství byla zařazena na zítřek ráno. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě se hlásí pan poslanec Valko.

Poslanec SN E. Valko: Vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi povedať pár slov. Domnievam sa, že týmto spôsobom by sme vytvorili veľmi vážny, nebezpečný precedens, keby sme o tejto veci dvakrát hlasovali. Nie je to v súlade s Rokovacím poriadkom, pretože túto skutočnosť sme už odhlasovali, že budeme o nej rokovať na nasledujúcej schôdzi, v januári. Už sme o tom hlasovaním rozhodli. Ďakujem.

Poslanec SN J. Olej: Nedá mi nereagovať, aj keď myslím, že sme mohli hneď hlasovaním rozhodnúť o tejto otázke. Musím pripomenúť pánovi Valkovi, že v tejto snemovni pri lustračnom zákone sme hlasovali tesne za sebou o tom istom a ináč sme rozhodli. To po prvé.

Po druhé, máme tu precedens so správou ministra zahraničných vecí, kedy sa prednieslo expozé ministra zahraničných vecí a na ďalšej schôdzi sa zaradila diskusia k tejto správe.

Podporujem návrh pána poslanca Fišeru. Bolo by vhodné, aby pred diskusiu k transformačnému zákonu vystúpil s expozé minister Dlouhý. Myslím, že čas bude mať dostatočný.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě pan poslanec Tahy a pan poslanec Kostya.

Poslanec SN M. Tahy: Vážené Federálne zhromaždenie, garančné výbory pripravili spoločnú správu bez toho, aby si vypočuli expozé ministra Dlouhého k situácii v poľnohospodárstve. Z toho hľadiska nepovažujem za vhodné, aby sa iným spôsobom postupovalo pri prerokúvaní tohto návrhu zákona.

Mimo toho chcem povedať, že stav v poľnohospodárskej politike odráža určité krátke obdobie, avšak transformačný zákon sa zaoberá celkom niečím iným. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan Kostya, pak pan Moric, pan Wagner a pan Borguľa.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, já se naopak od pana poslance Tahyho domnívám, že předložený návrh o transformaci družstev tak, jak ho podala vláda ve vládním návrhu, neodpovídá tomu, co bylo předloženo jako společná zpráva hospodářských výborů.

Já bych se ptal, jestli zpráva o situaci v zemědělství a o výhledech je nasměrována k vládnímu návrhu zákona nebo k tomu, co nám bylo předloženo teď jako společná zpráva hospodářských výborů. Jestli vláda ustoupila od svého vládního návrhu, zřejmě také má novou zprávu. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ministr Dlouhý technickou připomínku. Jen konstatuji, vážené poslankyně, vážení poslanci, že rozpravu k procedurálním otázkám nepřipustím, protože to odporuje jednacímu řádu. O věci dám hlasovat, jakmile odznějí slova těch, jimž jsem předtím slovo dal.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Já jenom formou technické poznámky, dámy a pánové. Pokud mi bude umožněno mé úvodní slovo, týkající se zdůvodnění vládního návrhu jsem připraven okamžitě začít přednášet zdůvodnění původního vládního návrhu. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pan poslanec Moric.

Poslanec SN V. Moric: Vážené dámy, vážení páni, ja si myslím, že každý sme tu svojprávny. O technickej poznámke pána poslanca Oleja si každý urobil svoj názor. Prosil by som, aby tí, ktorí sú za mnou prihlásení, vzdali sa svojho diskusného príspevku. Aby sme išli ďalej. Zabíjame čas.(Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, ale já musím splnit to, co jsem už umožnil. Pan poslanec Kontra a ještě pan poslanec Wagner.

Poslanec SN M. Kontra: Vzhľadom na to, že dopoludnia rokovali kluby k tejto otázke a na politickom grémiu nebol jednotný postup k rokovaniu o predmetnej otázke, odporúčam, aby skôr, ako začneme o veci rokovať, predniesli kluby svoje stanoviská k tejto problematike. (Smích.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan poslanče, ohlas obou sněmoven jste slyšel. Prosím, pan poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, asi by bylo všemi vámi přijato s povděkem, kdybych se byl slova vzdal a vyslechl rady pana kolegy. Nicméně to dost dobře učinit nemohu, protože zde v debatě, která podle pana předsedajícího je nepřípustná, padla spousta zcela prázdných, zbytečných slov o tom, že debata o hospodářské politice v zemědělství nemá žádný význam k projednávání zákona, který je předložen.

Domnívám se, že je zcela jasné a naprosto jednoznačné, že tímto zákonem rozhodujeme o budoucnosti čs. zemědělství. Znát východiskový stav je nutnou podmínkou. Proto se přikláním k návrhu poslance Fišery a žádám o hlasování.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Budeme hlasovat o návrhu poslance Oleje, zda souhlasíte s tím, aby byl změněn program naší společné schůze, pokud jde o bod - projednávání hospodářské zprávy vlády o zemědělské politice. (Šum v sále.)

Hlasujeme o návrhu poslance Oleje. Táži se obou sněmoven, kdo je pro, nechť hlasuje!

(16.41)

(Hlasuje se.) (SN 6, SL 5)

Kdo je proti? (SN 42, SL 22)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 22, SL 25)

Návrh poslance Oleje v obou sněmovnách nebyl schválen.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, vaše výzva k hlasování byla zmatečná. Kterých dvou poslanců jste se ptal? My jsme nehlasovali, čekali jsme, až se zeptáte sněmoven. Ptal jste se poslanců Oleje nebo Fišery?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené sněmovny, hlasujeme teď o návrhu poslance Fišery. Pane poslanče, zopakujte váš návrh.

Poslanec SL I. Fišera: Návrh zní, že žádáme pana ministra Dlouhého, aby zítra ráno přednesl zprávu o stavu zemědělství, a to bez rozpravy.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Samozřejmě, pana ministra k tomu nemůžeme přinutit (šum v sále), nicméně dávám o návrhu hlasovat.

Vyslechli jste návrh. Žádám poslance obou sněmoven, aby se vyjádřili.

Kdo je pro, nechť zdvihne ruku!

(16.43)

(Hlasuje se.) (SN 49, SL 41)

Kdo je proti? (SN 37, SL 23)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 31, SL 27)

Děkuji. Pokud vidím dobře, také tento návrh sněmovny neschválily. (Pokud jde o moje přeřeknutí při prvním hlasování, omlouvám se za něj.)

Hlásí se ještě pan poslanec Benčík.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, predovšetkým vy, vážený pán predsedajúci, myslím, že v tomto prípade by bolo žiadúce vynechať nevhodné poznámky, ktoré by mohli znižovať váhu rokovania. Rešpektujem, čo sme odhlasovali. Dostali sme ráno tlač, ktorá je práve nekvalifikovaná. Teraz sme k tomu dostali úvodné slovo. Pán minister Dlouhý to zdôvodnil. Viem, a pán Tahy mi to môže potvrdiť, že hospodárske výbory povedali, že len obsahovo súhlasia, legislatívne technicky sa návrh dopracuje.

Pýtam sa, kedy sa to dopracuje, kto ho dopracuje a čo ma najviac zaráža, že naše poľnohospodárstvo, ktoré tak dlho čakalo na transformačný zákon, si zasluhuje takú pozornosť, akú mu dávame - a z časti aj vašou zásluhou pri začiatku tohto rokovania. To je nefér voči poľnohospodárstvu. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za vystoupení poslance Benčíka. Žádám poslankyně a poslance, aby se opravdu zdrželi nevhodných poznámek.

O slovo požádal pan první místopředseda prof. Jičínský. Uděluji mu slovo.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, než jsem prve požádal o slovo, ověřoval jsem si, co znamená ono legislativně technické dopracování. Zjistil jsem skutečně, že se to netýká něčeho jiného než určitých změn v odkazech pod čarou. Čili tyto změny nemají žádný vliv na obsah předložené zprávy. Proto jsem považoval za možné vám doporučit projednávat tuto zprávu s onou první stranou, která jí dává název a stává se tím tato zpráva parlamentním tiskem, který můžeme projednávat. K tomu jsem měl stanovisko na politickém grémiu, že hospodářské výbory jsou i v této věci gesčními. Potom samozřejmě přejímají odpovědnost za zprávu, kterou k tomu dávají včetně právních důsledků. To nelze odkazovat na nějaký jiný výbor. Jestliže jsme svého času upustili od praxe, že všechny návrhy zákonů procházejí ústavněprávními výbory, když se to stalo prakticky nemožné to realizovat, musíme teď nést důsledky našeho rozhodnutí. Hospodářské výbory tuto zprávu předložily, byla ověřena jen z hlediska legislativně technického. Myslím, že nic nebrání tomu, aby se pan ministr ujal slova.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě než se ho ujme, požádal o slovo poslanec Jurečka. Prosím.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, nedá mi to. Pan poslanec Benčík vás peskuje za to, že znevažujete naše jednání, jako kdybyste odsouval problém zemědělství. Jsem naopak přesvědčen, že návrhy, které tady padly, nás zdržují od práce.

Zprávu o situaci v zemědělství si každý mohl přečíst. Je zbytečné požadovat, abychom slyšeli expozé bez rozpravy. Pojďme začít pracovat! (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu náměstkovi ministra. Prosím, ještě se hlásí pan poslanec Šebej.

Poslanec SN F. Šebej: Pán námestník Jurečka to povedal za mňa. Ja by som dodal, že je to tlač 1009. Je to výborná lektúra pred spaním. Môžeme to skúsiť...

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě se hlásí pan poslanec Kováč.

Poslanec SN Michal Kováč: Dovolím si, pán predsedajúci, jednu poznámku k tomu, čo ste povedali, že nedonútime pána ministra k vystúpeniu. Som z toho veľmi šokovaný. Kto v tejto republike má potom právo žiadať člena vlády o niečo, keď nie tento parlament! (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Doufejme, že se pan ministr k této poznámce vyjádří. Kolegyně a kolegové, pokud se již nikdo nehlásí, opravdu bych rád předal slovo panu ministru Dlouhému. Prosím, ujměte se slova.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych přednesl úvodní slovo k vládnímu návrhu zákona o úpravě a vypořádání majetkových vztahů v družstvech. Charakter diskuse, která proběhla v uplynulých deseti minutách, mne zcela evidentně nutí k tomu, abych upustil na začátku od připravovaného textu a abych pronesl několik obecnějších poznámek.

V prvé řadě chci zdůraznit, že ani já osobně, ani federální vláda v žádném případě nebereme na lehkou váhu situaci v zemědělství, že není třeba ani mne, jistě ani jiného představitele federální vlády k vyjádření se k jakékoli otázce, kterou projednává Federální shromáždění, nutit. Naopak, můj názor je ten, že jsme povinováni Federálnímu shromáždění skládat účty a s Federálním shromážděním diskutovat.

Současně se však domnívám, že existuje jednak určitý jednací řád, stejně tak jako existují určitá pravidla, podle kterých se zde navzájem k sobě chováme. Mám zde připraveno již i vystoupení, zítra se scházím - pokud se podaří ukončit naše jednání do 15.00 hodin - s představiteli zemědělců, s představiteli družstevních svazů i soukromě hospodařících rolníků z Čech i ze Slovenska na velkém vzájemném setkání, kde budu informovat o zásadách agrární politiky, jak je přijala federální vláda, stejně tak o subvenčním programu federální vlády, i o všech ostatních aktuálních informacích týkajících se o zemědělství, o připravovaných aktivitách a rozpočtu Federálního fondu tržní regulace i o analýze situace v zemědělství, kterou provádíme. Většina těchto informací je v určité podobě obsažena skutečně v té zprávě, kterou jsem vám předal.

Ztotožňuji se s názorem pana poslance Jurečky, že tato zpráva byla předána, je k dispozici, je možno ji skutečně prostudovat, jakkoli nevím, jestli je to literatura uspávající či oživující. Myslím, že by bylo v daném časovém omezení poněkud zbytečné, kdybych toto úvodní slovo měl bez možnosti další rozpravy. Ale znovu opakuji, že již zítra se scházím v podstatě se všemi základními představiteli zemědělství, abych tyto otázky, o kterých zde hovoříme, s nimi projednal.

Současně samozřejmě jsem toho názoru, že předložený vládní návrh zákona souvisí s otázkami zemědělství, jakkoli se ztotožňuji s tím, že skutečně se zde jedná o růstové faktory v zemědělství především dlouhodobého charakteru, zatímco - jak jsem pevně přesvědčen - při diskusi o situaci v zemědělství v lednu se budeme věnovat nejen těmto dlouhodobým či střednědobým otázkám, ale jistě velmi těžké chvilky mi připravíte v souvislosti s problémy krátkodobými. Nepochybuji o tom.

Nyní mi dovolte, abych se vrátil k připraveným poznámkám. Předně musím konstatovat - což ostatně sledoval svojí technickou poznámkou, která rozběhla celou diskusi, před chvílí, pan poslanec Olej - že tento vládní návrh se snaží být maximálně konzistentní s celkovou agrární politikou nejen federální vlády, ale všech tří vlád. Agrární politika vlády v oblasti privatizace a transformace v zemědělství předpokládá naprosto rovnoprávně postavení všech podnikatelských subjektů zemědělské výroby. Předpokládáme plné obnovení vlastnických a majetkových práv k půdě a k ostatnímu majetku, jak je to ostatně již řešeno v zákoně č. 229/1991 Sb., v tzv. zákoně o půdě. Současně předpokládáme, že na základě těchto principů bude zajištěno svobodné rozhodování vlastníků o tom, v jaké podnikatelské formě budou majetek využívat.

Základním cílem agrární politiky vlády musí ve střednědobém a dlouhodobém horizontu jít o transformaci zemědělské výroby na výrobu efektivní s nižší mírou nákladovosti, s vyšší mírou konkurenceschopnosti, ziskovosti, při respektování zemědělských specifik, při respektování půdně klimatických a dalších podmínek československého zemědělství, při respektování dlouhodobých trendů konkurenceschopnosti, při respketování strategických aspektů v oblasti zemědělství, při respektování vládou navrženého a přijatého prahu potravinové bezpečnosti a při respektování všech dalších otázek, které s rozvojem zemědělství souvisejí.

Jsme toho názoru, že tohoto cíle nelze dosáhnout bez realokace zdrojů a restrukturalizace a transformace současných podnikatelských subjektů v zemědělství. Jen takovýto postup může zajistit efektivní využívání zdrojů. Transformace zemědělství je bez transformace a restrukturalizace současných výrobních i vlastnických podmínek nemyslitelná. Naopak - cílem vládní politiky musí být vznik pestré škály podnikatelských subjektů, kde kritériem jejich úspěšnosti bude schopnost ekonomicky obstát v tržních podmínkách, a to i při evidentní potřebě respektovat zemědělská specifika.

Pan předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, o nutnosti vypracovat zákon o přizpůsobení družstev obchodnímu zákoníku a mezinárodně uznávaným principům družstevnictví bylo Federálním shromážděním rozhodnuto v květnu t.r., když v souvislosti s projednáváním vládního návrhu zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku byl vznesen požadavek, aby transformace zemědělských družstev byla vyňata ze zákona o půdě s tím, že bude upravena zvláštním zákonem společným i pro ostatní, tedy nezemědělská družstva.

Druhým důvodem pro rychlé vypracování návrhu tohoto zákona bylo tzv. blokační ustanovení § 33 v zákoně č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku. Smyslem a cílem zařazení tohoto ustanovení bylo podržet ve vlastnictví zemědělských družstev majetek, který měla ke dni účinnosti zákona o půdě, tedy ke 24. červnu tr., a to alespoň tak dlouho, dokud z něj nebudou uspokojeny nároky oprávněných osob na vydání věcí nebo náhrad podle zákonů o odčinění nebo zmírnění majetkových křivd. To znamená, že zemědělská družstva zatím mohou prodávat svůj majetek jen v rámci obvyklého hospodaření nebo za účelem uspokojení restitučních nároků. Zemědělská družstva nemohou svůj majetek převádět do vlastnictví právnických nebo fyzických osob a nemohou svým členům vyplácet členské podíly do té doby, než budou přijaty stanovy, které budou přizpůsobeny zvláštnímu zákonu.

Účelem předkládaného zákona je zajistit nejprve vzájemné vypořádání nároků družstev a státu plynoucích z restitučních zákonů, zajistit uspokojení uplatněných restitučních nároků občanů, zbývající čisté jmění družstva rozdělit na majetkové podíly oprávněným osobám a poté družstvo buď přeměnit na družstvo podle standardních družstevních kritérií nebo je přeměnit na jinou podnikatelskou formu, jakou umožňuje obchodní zákoník. Současně musí být umožněno soukromé podnikání oprávněných osob.

Návrh zákona vychází z těchto principů: Transformace všech družstev - kromě bytových - se provede podle společných zásad, ale s přihlédnutím ke zvláštnostem jednotlivých typů družstev. Čisté jmění družstva bude rozděleno na členy družstev a oprávněné osoby podle závazně stanovených kritérií. Účast na rozhodování o transformaci nemají jen členové družstva, ale i další oprávněné osoby, jejichž okruh je vymezen vždy odlišně podle druhu transformovaného družstva. Majetkové podíly náležejí nejen členům

družstva, ale také občanům, kteří mají vůči družstvu nárok na poskytnutí náhrady z titulu restituce, nebo jejichž majetek družstvo užívá, případně užívalo.

Družstva mohou po transformaci působit dále jako družstva, popř. se přizpůsobit jiným podnikatelským formám, jak jsou upraveny v obchodním zákoníku, tedy např. veřejná obchodní společnost.

Důsledkem neschválení transformačního projektu ve lhůtě stanovené zákonem je likvidace družstva. A konečně - povinnost určit právního nástupce družstva, který přebírá jeho povinnosti z restitučních zákonů, jestliže transformací vzniká více právnických osob.

Ve spolupráci s federálním ministerstvem financí byly práce na návrhu zákona zahájeny vypracováním zásad a to v šesti po sobě jdoucích verzích, a poté text návrhu zákona, který byl několikrát přepracován, podle připomínek a na základě projednání se všemi zainteresovanými ústředními orgány federace i republik, organizacemi, svazy a iniciativami vlastníků činžovních domů, půdy apod. Uskutečnilo se několik konzultací s představiteli politických klubů Federálního shromáždění a řada konzultací s odborníky z oboru družstevnictví nejen v ČSFR, ale i v zahraničí.

Návrh zákona byl rozeslán k připomínkám všem federálním i republikovým ústředním orgánům státní správy, Družstevní unii ČSFR, České a Slovenské konfederaci odborových svazů, různým iniciativám soukromých vlastníků, vrcholným orgánům soudů, arbitráže, prokuratury, Československé akademie věd apod.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP