Přítomno: | 130 poslanců Sněmovny lidu |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
61 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay, Bartončík,
Benda, Dienstbier J. st., Hrušovský, Hubálek,
Jambor, Kakačka, Kavan, Kňažko, Kopřiva,
Langoš, Minka, Miller, Sahligerová, Šidík,
Šilhán, Vrchovský
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Arnošt, Hlavička, Motyčka, Němec, Pernica
Fr., Ransdorf, Sokol, Uhl
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Čalfa, Gémesi, Kanis, Kováč Marián,
Krištofík, Mečiar, Mináč, Posluch,
Roman, Slota, Tahy, Vicen, Vosček, Zelenay
(Jednání opět zahájeno ve 14.17 hodin.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia, pokračujeme
v rokovaní 19. spoločnej schôdze Snemovne
ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia.
Otváram ôsmy deň 19. spoločnej schôdze.
Všetkých vás srdečne vítam, zvlášť
vítam členov vlády, podpredsedu vlády
a ministra financií Ing. Václava Klausa, ministra
hospodárstva Vladimíra Dlouhého, ktorý
je v priľahlých priestoroch, a vítam hostí.
Navrhujem vám, aby sme pristúpili k prerokúvaniu
programu a síce, aby sme rokovali o týchto bodoch:
Navrhujem, aby sme ako o prvom bode rokovali a prerokovali postup
na zjednotenie uznesenia snemovní FZ k vládnemu
návrhu zákona o ŠBČS, to bola tlač
1024, a k vládnemu návrhu zákona o bankách,
tlač 1023. Potom by sme dokončili hlasovanie o vládnom
návrhu zákona, ktorým sa doplňuje
zákon 563/90 o rozpočtových pravidlách
federácie, tlač 1026, a príslušný
návrh uznesenia snemovní, tlač 1068. Potom
by mohol nasledovať bod Správa vlády o plnení
štátneho rozpočtu federácie a súhrnu
štátneho rozpočtu za 1. - 3. štvrťrok
1991. To bola tlač 1087. A návrh výborov
pre plán a rozpočet SN na uznesenie SN, tlač
1107. Potom by sme mohli dokončiť bod Návrh
uznesenia FZ k interpelácii poslancov M. Soldáta
a F. Šedivého vo veci prevodu vlastníctva k
ropovodom a tranzitnému plynovodu, tlač 1101. Ďalej
sme nerokovali o zákone, ktorým sa mení a
doplňuje zákon č. 427/90 Zb., o prevodoch
vlastníctva štátu k niektorým veciam
na iné právnické alebo fyzické osoby
v znení zákona č. 541/90 Zb., a v znení
zákona č. 429/91 Zb., to bola tlač 1112,
a návrh uznesenia SĽ a SN, tlač 1141. Uskutočnili
by sme aj voľbu kandidáta na člena Ústavného
súdu ČSFR a otvorili by sme prerokúvanie
vládneho návrhu zákona o úprave a
vysporiadaní majetkových vzťahov v družstvách,
tlač 1047, a návrh uznesenia SĽ a SN, tlač
1144.
Teraz by sme prešli k bodu, v ktorom by sme mali nájsť
cestu k zjednoteniu uznesenia snemovní Federálneho
zhromaždenia k vládnemu návrhu zákona
o ŠBČS, tlač 1024, a k vládnemu návrhu
zákona o bankách, tlač 1023.
Ako viete, v obidvoch prípadoch boli prijaté rozdielne
uznesenia snemovní, pričom Snemovňa ľudu
v obidvoch prípadoch návrh zákona schválila.
Snemovňa národov v obidvoch prípadoch návrh
zákona neschválila. Je treba rozhodnúť
o ďalšom postupe. Chcem vám navrhnúť,
aby sme postupovali v zmysle § 31 a zákona o rokovacom
poriadku FZ a aby sme tieto vládne návrhy opäť
prerokovali v Snemovni národov.
Navrhujem preto Snemovni národov, aby schválila
uznesenie tohto znenia: "Snemovňa národov súhlasí
s opätovným prerokúvaním vládneho
návrhu zákona o ŠBČS a vládneho
návrhu zákona o bankách na samostatnej schôdzi
Snemovne národov a to ešte v dňoch konania
19. spoločnej schôdze obidvoch snemovní."
Pýtam sa, či k navrhovanému postupu máte
alternatívu, či sú k nemu pripomienky? (Nejsou.)
Ďakujem.
Konštatujem, že Snemovňa národov je schopná
uznášať sa, a preto dávam hlasovať.
(14.25 hodin)
Kto súhlasí s návrhom uznesenia, ako som
ho prečítal, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasuje se.) (100 pre, 0 proti, 8 sa zdržalo hlasovania.)
Hlasovala Snemovňa národov - 100 bolo pre, nikto
nebol proti a 8 sa zdržalo hlasovania. Návrh na opätovné
prerokúvanie obidvoch zmienených zákonov,
ešte po dobu 19. schôdze, bol schválený.
Teraz prejdeme k bodu
vládny návrh zákona, ktorým sa doplňuje
zákon č. 563/90 Zb., o rozpočtových
pravidlách federácie, tlač 526, a návrh
uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač
1068.
Prosím spravodajcov obidvoch snemovní, pána
poslanca Ježka a Tichého, aby obsadili svoje spravodajské
miesta. Rozprava o tejto záležitosti bola skončená.
Pán minister Klaus si nevyžiadal záverečné
slovo. Spravodajcov požiadam, aby svoje záverečné
slová povedali a navrhli spôsob hlasovania o pozmeňujúcich
návrhoch, respektíve o texte zákona.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Vážené sněmovny, vracíme se k
tisku 1068. Bude zde třeba rozhodnout tři problémy
formou hlasování.
Dva z bodů, které tento tisk obsahuje a které
do něj byly zařazeny na návrh gesčního
výboru, bod 4 a bod 5, nebyly doporučeny ministrem
financí. Budeme tedy muset o nich rozhodnout hlasováním.
Dále je tam pozměňovací návrh
poslance Zemana, který zpřísňuje §
14 zákona o rozpočtových pravidlech federace.
Závěrem bych chtěl pouze
říci, že ať hlasování o
těchto bodech dopadne jakkoli, doporučuji, aby zákon
byl přijat, poněvadž v jakékoliv podobě
bude prospěšný pro naše ekonomické
počínání.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Prosím pána spravodajcu Tichého,
aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
domnívám se, že nebude od věci, když
si velmi stručně připomeneme věcnou
problematiku, abychom mohli rozhodovat s co největší
pečlivostí.
Pokud máte před sebou tisk 1026 vládního
návrhu a také tisk 1068, tak můžeme
porovnat, že body 1 a 2 vládního návrhu
jsou obsaženy v bodech 1 a 3 návrhu výborů
pro plán a rozpočet celkem beze zbytku. Jedno rozšíření
je spíš technicko-legislativní na příslušný
odstavec, kde je to také vhodné.
Co se týče rozšíření uvedené
v návrhu výboru pro plán a rozpočet,
tam se žádá určité omezení
přesunu rozpočtových prostředků
mezi jednotlivými druhy výdajů v rámci
jednotlivých kapitol a je tam uvedena podílová
hodnota omezení, tedy limit 10 % z výdajů
celé kapitoly. Odpovídá to zcela návrhu
vlády, který je uveden v návrhu zákona
o rozpočtu na rok 1992. Jestliže to odsouhlasíme
zde, nebudeme se muset tímto bodem zabývat ještě
v rámci devíti novel, které jsou uvedeny
v návrhu zákona o rozpočtu na rok 1992. Tím
potom naše jednání zjednodušíme.
Konečně je tam ještě bod 5, kterým
se snaží výbory pro plán a rozpočet
upravit § 21. Tomuto návrhu je vytýkána
určitá nejasnost, resp. absolutnost v tom smyslu,
že by ke každé položce změny prováděné
v rámci státních finančních
aktiv bylo nutno obstarat si předem souhlas Federálního
shromáždění.
To je oprávněná výtka. Podíváme-li
se na to věcně a rozebereme-li položky státních
finančních aktiv, vidíme tam dva druhy příjmů,
nebo dva druhy aktiv.
Jedním druhem aktiv je výsledek rozpočtového
hospodaření z minulého roku, kde i bez toho
má vláda za povinnost požádat o souhlas
s jeho použitím Federální shromáždění.
Ostatní položky jsou už různorodější,
spíš náhodnějšího charakteru,
takže do jisté míry je stejně zacházení
s těmito aktivy omezeno.
Můžeme tedy po tomto krátkém vysvětlení
přikročit k hlasování o všech
třech pozměňovacích návrzích,
pokud můžeme stanovisko navrhovatele za pozměňovací
návrh považovat.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Upozorňujem snemovne, že pri hlasovaní o tomto
návrhu, teda aj o pozmeňujúcich návrhoch,
platí zákaz majorizácie.
Znamená to, že každý pozmeňujúci
návrh potrebuje minimálne 38 platných hlasov
v obidvoch častiach snemovne. Je to základná
informácia, ktorou sa riadime pri účasti
v pléne aj pri hlasovaní. Žiadam poslancov,
ktorí sú v priľahlých miestnostiach,
aby sa dostavili do sály.
Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý:
Prvním pozměňovacím návrhem
je návrh poslance Zemana, aby se na konec bodu čtyři
(jímž se upravuje odstavec dva § 14) vsunulo
další zpřísnění možnosti
přesunu rozpočtových prostředků
tímto způsobem: U kapitoly Všeobecné
pokladní zprávy činí tento podíl
5 procent... (Společný zpravodaj výborů
SL K. Ježek hovoří s B. Tichým.) Upozorňuji
FS na to, že účelnější bude
nejdříve odhlasovat, zda tento návrh necháme
jako celek v návrhu změny, rozpočtových
pravidel anebo zda bude daný bod ponechán v návrhu
zákona o rozpočtu na rok 1992.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ešte raz opakujem, že teda ide o bod 4, tlač
1068. Ide o to, či bod 4 v tejto podobe má byť
súčasťou novely. Minister Klaus sa k tejto
myšlienke vyjadril záporne. My rozhodneme hlasovaním.
Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý:
Navrhovatelé doporučují ponechat daný
bod v novele zákona o rozpočtových pravidlech.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Pan kolega se asi přeřekl, ne navrhovatelé,
ale zpravodajové. Reprezentujeme výbory pro plán
a rozpočet, které to tam zařadily.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Poslanec Kanis sa hlási s faktickou poznámkou.
Poslanec SN P. Kanis: Keď ide o hlasovanie, dovolil by som
si upozorniť na článok 47 zákona o československej
federácii.
"Výkon poslaneckého mandátu je nezlučiteľný
s výkonom poslaneckého mandátu národnej
rady a s výkonom funkcie prokurátora, sudcu, štátneho
arbitra, vojaka z povolania, príslušníka ZNB
a príslušníka Zboru nápravnej výchovy."
Keby sme znenie tohto článku mohli aplikovať
aj na zložky, ktoré majú funkcie bývalého
Zboru národnej bezpečnosti, dávam na zváženie,
či je vhodné, aby hlasoval aj šéf tajnej
federálnej polície.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To je výklad, ktorý by sme museli nechať overiť
niekým, či FBIS je nástupkyňou ZNB.
Okrem toho podotýkam, že menovanie poslanca Bačinského
je od 1. januára 1992. Mám za to, že poslanec
Bačinský je oprávnený hlasovať.
Prosím poslancov, aby sa posadili a žiadam pracovníkov
Kancelárie FZ aj pracovníkov poslaneckých
klubov, aby v dobe hlasovania nechodili po snemovni a neroznášali
odkazy ani iné materiály. S technickou poznámkou
sa hlási poslanec Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Pane předsedající,
promiňte, ale ze zpravodajské ohlášky
nebylo jasné, o čem budeme hlasovat?
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Budeme hlasovať o tom, či v § 14 sa za ods. 1
vkladá odsek 2, znenie, ako je uvedené v príslušnej
tlači. Je to bod 4 tlače. Rozumel som tomu správne,
páni spravodajcovia? (Souhlas.)
Kto súhlasí s tým, aby príslušný
bod ostal v znení, ako ho navrhli výbory pre plán
a rozpočet, nech zdvihne ruku!
(Hlasuje se.) (SN ČR 22, SN SR 21, SL 51)
Kto je proti? (SN ČR 13, SN SR 3, SL 22)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 29, SN SR 34, SL
40)
Za tento návrh bolo v Snemovni národov v Českej
republike 22 poslancov, proti bolo 13 poslancov a hlasovania sa
zdržalo 29 poslancov. V Snemovni národov Slovenskej
republiky bolo za návrh 21 poslancov, proti 3 a hlasovania
sa zdržalo 34 poslancov. V Snemovni ľudu bolo za návrh
51 poslancov, proti 22 a hlasovania sa zdržalo 40 poslancov.
Ani jedna snemovňa nesúhlasí s tým,
aby bod 4 tlače 1068 ostal súčasťou
uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov k vládnemu
návrhu zákona, ktorý práve prerokúvame.
Prosím predkladateľa o ďalšie návrhy.
Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý:
Tím nám odpadla nutnost hlasovat o pozměňovacím
návrhu poslance Zemana a můžeme hlasovat o
posledním pozměňovacím návrhu.
To jest, aby bod číslo 5 byl z návrhu novely
tohoto zákona (jak je uvedeno v tisku 1068) vyloučen.
To je úprava § 21, že prostředků
finančních aktiv lze použít jen se souhlasem
Federálního shromáždění.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Spravodajca Snemovne národov odporúča, aby
tento bod tam bol ponechaný. (Poslanec SN B. Tichý:
Souhlas.)
Aké je stanovisko spravodajcu Snemovne ľudu?
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
My potřebujeme teď říci, o čem
hlasujeme. Hlasujeme o ponechání bodu 5 v usnesení.
Kdo se vyjádří ano, souhlasí s tím,
aby bod 5 ve znění zprávy garančního
výboru číslo 1068 byl ponechán.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Nespomínam si na vyjadrenie ministra financií, či
súhlasí, či jeho stanovisko bolo kladné
alebo záporné. Stanovisko zakladateľa bolo
záporné, minister Klaus sa k tomu vyjadrí.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vyjádřil
jsem problém realizovat fakticky tuto myšlenku. Jestli
je záměrem Federálního shromáždění
zabývat se častěji, jednou měsíčně
a podobně, státními rozpočty, ať
se tak Federální shromáždění
rozhodne. Ale i přesto bych doporučoval, aby raději
zpřísnilo vazbu na běžný rozpočet
než na státní finanční aktiva,
která jsou pohyblivá z různých důvodů
včetně změn kursu a podobně.
Nevnáším do toho žádnou doktrinární
úvahu, čistě praktickou.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vaše stanovisko teda nie je kladné.
Vypočuli ste si stanoviská spravodajcov, stanovisko
vlády, budeme hlasovať. S technickou poznámkou
sa ešte prihlásil poslanec Borguľa.
Poslanec SL M. Borguľa: Ospravedlňujem sa, vážené
kolegyne a kolegovia, včera som tu nebol a neviem teda,
či sa o tom diskutovalo. Dal niekto k tomuto pozmeňujúci
návrh, pýtam sa pána predsedajúceho.
Pokiaľ nie, malo by sa vychádzať zo spravodajskej
správy, nie? Pokiaľ to tak nie je, možno sa mýlim.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec Ježek navrhol, aby sa o tom hlasovalo
zvlášť. Nepamätám sa teraz, z akého
dôvodu. Prosím, aby to objasnil.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
My o tom musíme hlasovat, protože ministr financí
se k tomuto bodu vyjádřil záporně.
Nebylo to součástí vládního
návrhu.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ide o to, či bod 5, s ktorým vláda nesúhlasí
ústami ministra financií, má ostať súčasťou
návrhu uznesenia snemovní v tlači 1068. Ide
o to, aby § 21 znel takto: "Prostriedky štátnych
finančných aktív možno použiť
len so súhlasom Federálneho zhromaždenia."
Budeme hlasovať o tom, kto bude súhlasiť s tým,
aby bod 5 ostal súčasťou správy. Na
otázku "áno" odpovedáme, že
súhlasíme s tým, aby tá vec ostala
tak, kde je.
(14.42 hodin)
Kto súhlasí s tým, aby tento bod bol súčasťou
správy, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasuje se.) Ďakujem.
(SN ČR 19, SR 20, SL 45)
Kto je proti? (SN ČR 28, SR 10, SL 19)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 19, SR 27, SL 49)
V Snemovni národov Českej republiky 19 za, 28 proti
a 19 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni národov Slovenskej
republiky 20 za, 10 proti a 27 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni
ľudu 45 za, 19 proti, 49 sa zdržalo hlasovania. Ani
jedna zo snemovní nesúhlasila, aby bod 5 bol súčasťou
uznesenia snemovní. Prosím spravodajcov, aby navrhli
ďalší postup.