Úterý 17. prosince 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu podpredsedovi. Zisťujem, že aj keď zvolávam plénum, pravdepodobne sa nepodarí zhromaždiť uznášaniaschopný počet poslancov v oboch snemovniach. Ani v Snemovni ľudu, ani v Snemovni národov nie sme schopní sa uznášať. (Mám správu, že lietadlo letiace z Košíc nedoletelo do Prahy. Muselo pristáť v Bratislave. Poslanci prídu do Prahy autobusom až za niekoľko hodín. Obávam sa, že hlasovanie o tejto veci ani k ďalším otázkam, ktoré dnes boli na programe, nebude asi dnes možné. Bude musieť byť zrejme presunuté na zajtra. Aj tak by bolo žiadúce, aby sme prerokovali všetky body programu, aby sme ich rozdrobili aspoň do tej miery, aby boli zajtra pripravené k hlasovaniu.)

V tejto chvíli už teda neudelím slovo spravodajcom, ale presuniem ich spravodajskú povinnosť na zajtra, pred hlasovaním.

Prikročíme k ďalšiemu bodu programu. Bude to

24

správa vlády federácie o plnení štátneho rozpočtu a súhrnov štátnych rozpočtov za I. až III. štvrťrok 1991 (tlač 1087) a príslušné návrhy výborov pre plán a rozpočet Snemovne národov a príslušné uznesenie výborov Snemovne ľudu (tlač 1107).

V tejto záležitosti mal vykonávať funkciu spravodajcu pán poslanec Kočtúch (ktorý je jedným z postihnutých dopravnou kalamitou). Pýtam sa teda poslanca Zemana, či vystúpi ako zástupca pána poslanca Kočtúcha, alebo som zle porozumel informácii? (Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, když jsem tuto čestnou povinnost postupně nabídl třem kolegům zcela opačného názorového smýšlení, nakonec zbyla na mně, aniž bych se domníval, že poslance Kočtúcha nahradím.)

Dobre. Teraz teda dávam slovo pánu podpredsedovi vlády a ministrovi financií Václavovi Klausovi, aby nám podal výklad k predloženej správe - tlač 1087, po ňom svoje stanoviská predložia za príslušné snemovne pán poslanec Schneider a pán poslanec Zeman. Prosím.

Místopředseda vlády ČSFR a ministr financí V. Klaus: Vážené Federální shromáždění, v tomto roce už potřetí, a myslím, že ve vhodném načasování při projednávání návrhu státního rozpočtu na r. 1992, předstupuje před vás vláda se zprávou o plnění státního rozpočtu federace a o plnění souhrnů státních rozpočtů, tentokrát za první až třetí čtvrtletí tohoto roku. Vláda tím plní příslušné ustanovení zákona o rozpočtových pravidlech federace.

Ve zprávě, kterou jste obdrželi, jsou uvedeny i údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření za měsíc říjen. V současnosti vás budu informovat o předběžných údajích za listopad - tzn. za 11 měsíců letošního roku. Právě tyto skutečnosti nám také umožňují upřesňovat naše odhady výsledků celoročního rozpočtového hospodaření.

Přebytek všech tří státních rozpočtů dosáhl na konci třetího čtvrtletí výše 11,4 mld. Kčs. Pokračuje tedy tendence postupného snižování přebytků od května tohoto roku, kdy přebytek kulminoval na úrovni 20,8 mld. Kčs. Jak známo, základním faktorem působícím na vývoj státních rozpočtů v prvním pololetí byla značná jednorázová dynamika zisku podniků vlivem cenového růstu počátkem roku a navazující vysoké odvody a daně placené do všech tří státních rozpočtů. V průběhu roku se však postupně snižoval měsíční výnos obou rozhodujících příjmů rozpočtu, podílově děleného mezi všechny tři státní rozpočty - tj. podnikových odvodů a daní placených ze zisku a daně z obratu. V prvním pololetí představoval průměrný měsíční výnos daně ze zisku 13,2 mld. Kčs, zatímco ve třetím čtvrtletí se tato hodnota snížila téměř na polovinu - na 7,7 mld. Kčs.

Tuto nižší tvorbu zisku v letních měsících lze částečně vysvětlit sezónním výkyvem a také v říjnu se výkaz odvodu ze zisku zlepšil, nicméně ten pokles je jasný a zřetelný.

Trvale nižší plnění záměrů rozpočtu na letošní rok je i v inkasu daně z obratu. Hlavní příčinou tohoto faktu je nižší než předpokládaná úroveň spotřeby a výrazné změny její struktury ve směru k položkám s nulovou daní z obratu nebo s nižší daní z obratu.

Podíváme-li se na vývoj rozpočtových příjmů a výdajů podle jednotlivých státních rozpočtů (což je další faktor, který by nás měl zajímat), vidíme v průběhu roku výrazně narůstající rozdíly. Státní rozpočet federace byl koncem června - jak jsme informovali v minulé zprávě - přebytkový ve výši 11 miliard Kčs a zhruba stejná, o necelou miliardu vyšší, byla hodnota říjnová. Ještě koncem listopadu existuje v rozpočtu federace přebytek 8,5 mld. Kčs.

Naproti tomu státní rozpočet Republiky české, který dosáhl koncem června přebytku 6,8 mld. Kčs, v průběhu dalších měsíců hospodařil se schodkem, který kulminoval v listopadu ve výši 7,4 mld. Kčs. To není ovšem celá informace, protože v České republice existuje přebytek hospodaření místních rozpočtů, takže vcelku, sečteme-li státní a místní rozpočty v České republice, je víceméně vyrovnaná situace do předchozího měsíce.

Obdobné tendence se projevovaly i v rozpočtu Slovenské republiky, kde přebytek vyvrcholil v květnu (4,8 mld. Kčs), ale postupně klesal až ke schodku, který koncem listopadu dosáhl 3,5 mld. Kčs. I na Slovensku existuje přebytek místních rozpočtů, nicméně výrazně nižší, zhruba v polovině této 3,5 mld. částky, což znamená, že tam už součet hospodaření rozpočtu státního a rozpočtů místních dává deficit zhruba ve výši 1,5 - 2 mld Kčs.

Podstatné je, že schodky ve státních rozpočtech republik v listopadu převýšily přebytek státního rozpočtu federace, takže bez místních rozpočtů by všechny tři státní rozpočty skončily celkově schodkem ve výši 2,4 mld. Kčs. I když zde hrají svou roli rozpočty místní, je to zjištění alarmující, kterým se všechny zodpovědné orgány se vší vážností zabývají. Týká se to především republikových rozpočtů, kde se koncentrují největší problémy. Ve státních rozpočtech republik se vyskytuje poměrně vysoké čerpání dotací pro místní orgány, jakož i tlak na valorizaci výdajů v oblasti školství, zdravotnictví a sociálního zabezpečení.

Nebudu analyzovat jednotlivé položky, které jsou podrobně rozebírány v naší zprávě. Chtěl bych se spíše zabývat tím, co by nás mělo v této chvíli více zajímat, a to je výhled rozpočtového hospodaření do konce roku 1991. V dané chvíli se musím zaměřit výlučně na federální rozpočet a na základě dosavadních výsledků, na základě opatření vlády ČSFR při řešení problémů ekonomického vývoje a na základě očekávaného vývoje ekonomiky do konce roku bych řekl asi toto:

Odhadované nesplnění daně z obratu a odvodů ze zisku pravděpodobně sníží příjmy federálního rozpočtu zhruba o 7 - 10 mld. Kčs. Naopak se očekává překročení upraveného rozpočtu u cla včetně dovozní přirážky asi o 2,5 mld. Kčs a ostatních příjmů. Lze současně očekávat zrychlení federálních výdajů v důsledku vyššího využití rezervy na strukturální změny, v důsledku výdajů na řešení finanční situace zemědělských organizací, v důsledku vyššího čerpání výdajů na investice i některých dalších drobnějších výdajů v závěru roku. Kompenzují se zde vlivy vyšších úrokových plateb ze zadluženosti federace u Státní banky československé a půjček poskytnutých podnikům s očekávanými úsporami ve výdajích na investice a na některé další položky.

Podle uvedených odhadů příjmů a výdajů federálního rozpočtu lze očekávat dosažení zamýšleného celoročního přebytku pouze při ideálním souběhu nižších výpadků v příjmech a určitých úspor ve výdajích. Čili místo 6,2 mld. Kčs, což byl vámi schválený rozpočet federace, se naše odhady u federálního rozpočtu pohybují v rozmezí 4 - 7 mld. Kčs přebytku federálního rozpočtu.

Chtěl bych jen upozornit, že použití dosaženého přebytku je plně v kompetenci Federálního shromáždění. Domníváme se, že prioritou by mělo být jeho použití na splácení závazků státu vůči Státní bance československé, které nás začíná více a více úrokově zatěžovat.

Podle předpokladů ministerstev financí obou republik se odhaduje, že oba republikové rozpočty skončí mírným schodkem, což však bude částečně (možná i plně) kompenzováno očekávanými přebytky hospodaření místních rozpočtů alespoň v jedné z republik.

Na základě dosavadních znalostí přesto při nejasnosti výsledků místních rozpočtů se očekává možný schodek rozpočtového hospodaření republik v rozpětí dvou, tří, čtyř miliard Kčs. Výsledek hospodaření celé rozpočtové soustavy by se tedy měl pohybovat v plusové hodnotě dosahující maxima kolem 3 - 4 mld. Kčs.

Federální ministerstvo financí se intenzívně zabývalo zhoršujícími se výsledky rozpočtového hospodaření a působilo především na státní rozpočty republik, na přijetí a realizaci odpovídajících opatření v regulaci rozpočtových výdajů, protože právě v těchto rozpočtech je hlavní riziko schodku.

Ve vztahu k podnikům se jedná především o nepovolování žádných dalších slev na odvodech do rozpočtu ani odkladů splátek odvodů, neposkytování dalších finančních výpomocí podnikům a naopak nutnost jejich splátek ve stanoveném termínu, neposkytování dalších záruk na úvěry, čerpání neinvestičních dotací maximálně do výše limitu apod.

Ve vztahu k místním rozpočtům jsou dotace poskytovány pouze v rámci stanovených objemů v závislosti na časovém průběhu tvorby vlastních příjmů těchto rozpočtů. V rozpočtové sféře se jedná především o to, aby nebyla realizována opatření zakládající další nároky na rozpočtové prostředky a jakýkoliv výpadek vlastních příjmů v jednotlivých rozpočtových kapitolách musí být plně pokryt adekvátní úsporou ve výdajové části rozpočtu.

Bez vědomí a souhlasu ministerstev financí nemohou být kryty překročené výdaje z prostředků vzniklých nečerpáním a úsporami výdajů v jiných položkách rozpočtu.

Ministerstva financí republik rovněž stanovila limity pro neinvestiční výdaje rozpočtové sféry s výjimkou mezd a dávek sociálního zabezpečení v prosinci ve výši jedné dvanáctiny celoročně rozpočtovaných výdajů.

S podrobnými údaji o výsledcích rozpočtového hospodaření za celý rok 1991 budete seznámeni v rámci schvalování státního závěrečného účtu.

Závěrem bych chtěl poděkovat poslancům ve výborech pro plán a rozpočet za detailní projednávání předložené zprávy vlády k vývoji rozpočtového hospodaření za tři čtvrtletí letošního roku. Jejich připomínky, náměty i podněty z dnešní diskuse budou využity ke zlepšení práce vlády na tomto poli. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To bol výklad podpredsedu vlády a ministra financií, pána Klausa. Ďakujem. Konštatujem, že správa o plnení štátneho rozpočtu za prvé tri štvrťročia bola prikázaná k prerokovaniu výborom pre plán a rozpočet. Výbor pre plán a rozpočet Snemovne národov predložil návrh uznesenia v tlači 1107. Ako som už povedal, s ústnou správou vystúpia spravodajcovia Jiří Schneider a za pána poslanca Kočtúcha poslanec Miloš Zeman. Pozývam ich k rečníckemu pultu. Pán poslanec Schneider vystúpi ako prvý.

Společný zpravodaj SL J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové poslankyně a poslanci, vážení hosté. byl jsem výborem pro plán a rozpočet Sněmovny lidu pověřen, abych referoval o projednávání zprávy vlády o plnění státního rozpočtu za třetí čtvrtletí t.r. Zprávu o plnění rozpočtu podává vláda ČSFR nejméně jednou za tři měsíce a to podle § 11 zákona č. 563/90 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, o jehož novele jsme jednali před chvílí.

Tuto zprávu (tisk 1087) projednaly výbory pro plán a rozpočet na své společné schůzi dne 29.11. t.r. Výbor Sněmovny lidu se po diskusi rozhodl předloženou zprávu vzít na vědomí a doporučil předkladateli, aby v úvodním slovu před sněmovnami odpověděl na některé dotazy vznesené při jednáních výborů, které vyžadují detailní vysvětlení a nebyly uspokojivým způsobem zodpovězeny.

Jednalo se předně o problémový okruh místních rozpočtů - domnívám se, že v tomto ohledu byla čísla uvedená panem ministrem Klausem odpovězením této otázky - poté několika detailních otázek k materiálu předloženému vládou.

Dámy a pánové, o stanovisku výboru Sněmovny národů jeho předseda v zastoupení zpravodaje pana poslance Kočtúcha a stanovisko výboru SN je rozšířeno o body 2 a 3 v tisku 1107. Čili jako zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji bod 1.

Dovolte mi, abych se ještě zmínil o problému četnosti kontroly státního rozpočtu ze strany Federálního shromáždění ze dvou aspektů. Za prvé se domnívám - je to přecházeno mlčením a bez povšimnutí a já bych rád na to upozornil - my formálně projednáváme zprávu o plnění státního rozpočtu. V našem návrh programu je ovšem tento bod nazván Kontrola plnění rozpočtu. To jsou dvě různé věci. Ve dvou předcházejících čtvrtletích jsme tuto praxi aplikovali takto, že současně s projednáváním zprávy vlády o plnění rozpočtu byly kontrolovány i některé položky poslanci Federálního shromáždění ve spolupráci s pracovníky federálního ministerstva kontroly a jednotlivých ministerstev. Domnívám se, vzhledem ke skutečnostem ze zprávy, kterou projednáváme, kdy prakticky kontrola nebyla vůbec provedena a kdy poslanci dostali na základě usnesení výborů pro plán a rozpočet na vědomí informaci, určitou zprávu ministerstva kontroly, která představuje v podstatě náhodný výběr z kontroly výdajů ze státního rozpočtu, zvláště ve spojení s druhým aspektem, o kterém jsem chtěl hovořit, a to je časové zpoždění, kdy je tato zpráva, která má být spojena s kontrolou rozpočtu v parlamentu projednávána - totiž zpráva, která hovoří o plnění k 30.9. t.r. - tuto zprávu projednáváme na plenární schůzi dne 17.12., myslím, že dává za pravdu tomu, co jsem říkal již ve své zpravodajské zprávě ke kontrole státního rozpočtu za druhé čtvrtletí, že totiž toto časové zpoždění naši kontrolní činnost devalvuje.

Musím dále konstatovat, že je paradoxní situace, která nepřispívá tomu, abychom následnou kontrolu výdajů státního rozpočtu prováděli. Tak, jak bychom si rádi představovali tak, abychom bránili plýtvání tam, kde je třeba mu bránit, a tu je situace, kdy kontrola je prováděna hlavně z 99 % ministerstvem kontroly, které je součástí vlády. Domnívám se, že je nejvyšší čas oddělit toto ministerstvo de iure od vlády, přiblížit se stavu, ke kterému se přiblížila již Česká republika tím, že se pokusila ustavit nezávislý kontrolní úřad. Jedině takovýto kontrolní úřad nám může pomoci k tomu, co máme i v názvu bodu tohoto programu, tj. ke skutečné kontrole výdajové stránky státního rozpočtu.

Závěrem, jako zpravodaj výboru pro plán a rozpočet SL, doporučuji z předloženého návrhu výborem Sněmovny národů, o němž bude mluvit kolega Zeman, bod 1 vzít na vědomí, tj. zprávu vlády o plnění státního rozpočtu a souhrnu státního rozpočtu za první až třetí čtvrtletí. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem za správu i za odporučenie. Teraz prosím poslanca Miloša Zemana, aby predniesol správu za výbory pre plán a rozpočet Snemovne národov.

Společný zpravodaj SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Jak jsem již uvedl, vystupuji zde jako nedokonalý a improvizující substitut profesora Kočtúcha, jehož letadlo zakroužilo nad Prahou, aby se vrátilo do Bratislavy. A prosím vás proto, abyste byli ke mně, zcela výjimečně, milosrdní.

Jak víte, neprojednáváme zde pouze kontrolu třetího čtvrtletí, ale zprávu za první až třetí čtvrtletí. Je tedy na místě zamyslet se nad tím, jak se v jednotlivých kvartálech toto shromáždění stavělo ke kontrole státního rozpočtu.

V prvním čtvrtletí vládl všeobecný optimismus.

Průmyslová produkce v prvních dvou měsících klesla přibližně o 5 až 6 % a zhruba 20 % propad zaznamenala až v březnu. Rozpočtový přebytek se díky liberalizaci cen v podmínkách monopolních výrobců začal enormně zvyšovat, takže jsme slyšeli výroky optimistů o geniálních trefách.

Ve druhém čtvrtletí jsme už byli svědky případu, že rozpočtový přebytek kulminoval - tuším, že v červnu dosáhl oněch 20 miliard - ovšem výroba už byla výrazně nižší, v červnu dokonce 30 % pod srovnatelnou úrovní tehdejšího měsíce minulého roku. A konečně dnes se můžeme - kdybychom hodnotili pouze údaje do konce září tohoto roku - utěšovat pouze tím, že po poklesu výroby a po výrazném a pokračujícím poklesu rozpočtového přebytku se nám aspoň podařilo na několik měsíců zastavit inflační vlnu.

Podíváme-li se ovšem na vývoj o dva další měsíce dopředu, což udělal pan ministr a spojil to i s výhledem do konce tohoto roku, pak zjistíme jednak fakt, že souhrn státních rozpočtů koncem listopadu vykazuje schodek ve výši 2,4 miliardy korun, zatímco jsme byli velmi dlouho ujišťováni o tom, že celoroční výsledek tohoto souhrnu bude činit kladných 8 miliard.

A zjistíme také, že průmyslová produkce klesá dále s tím, že se rozbíhá po několikaměsíčním zastavení nová, byť dosud mírná inflační vlna a během několika měsíců budeme vědět, zda tato vlna zesílí.

Považovali jsme proto za nutné prostudovat si zprávu, kterou nám předložilo ministerstvo financí, ale v důsledku jakéhosi stereofonního vidění předložit poslancům i zprávu federálního ministerstva kontroly, jeho odboru kontroly státního rozpočtu.

V této souvislosti bych upozornil, že v bodu 3 poslední části návrhu usnesení tisk 1107 došlo k technické chybě. Ono doporučení, aby tato informace byla dána poslancům, bylo schváleno oběma výbory pro plán a rozpočet s tím, že vycházíme z předpokladu, že poslanci sami posoudí, které informace jsou kvalitnější, nebo je aspoň budou konfrontovat.

Pokud jde o problematiku místních rozpočtů, je, jak jsme na to už v diskusi několikrát narazili, velice sporné jejich zahrnování do celkového agregátu jakýkomkoliv saldem. Zdá se být nejpravděpodobnější, že toto saldo bude nulové, jak také tvrdí naši kolegové z rozpočtových výborů ČNR i SNR. A to zejména proto, že existuje výrazné napětí u velké většiny obecních rozpočtů a lze stěží předpokládat jakousi míru nevyčerpání rozpočtových zdrojů.

Chtěl bych proto jako argumentaci pro doporučení, které zde předkládáme, což je bod 2 navrhovaného usnesení, upozornit na to, že ve většině materiálů, které nám byly předkládány v předchozích měsících, byly předpokládané příjmy podle materiálu ministerstva kontroly nadhodnoceny v rozsahu 15 až 24 miliard korun a za druhé, kromě toho, že došlo k poklesu daně z obratu kopírující pokles maloobchodního obratu dokonce nelineárně, protože při klesající životní úrovni se pozornost obyvatelstva přesouvá k levnějším výrobkům, tedy k výrobkům méně daňově zatíženým. Analogicky došlo i ke kopírování odvodů ze zisku z hlediska dynamiky výroby, nedošlo bohužel k restrikci rozpočtových výdajů, ani k čerpání těch položek, které mohly přispět k oživení ekonomiky.

Na závěr bych ocitoval, snad pro ty poslance, kteří neměli čas si materiál prostudovat, že na podporu strukturálních změn z rozpočtované částky 3 miliardy korun bylo čerpáno jen 382 miliónů korun, tj. necelých 13 % z celoročního objemu, na podporu investiční poptávky je vynakládáno z ročního objemu položky ve výši 600 miliónů jen 50 miliónů a na podporu inovačního procesu rozpočtová částka ve výši 400 miliónů korun nebyla čerpána vůbec.

Proto není divu, že v rozpočtovém výboru zaznělo stanovisko, že jsme bohužel svědky dialektické syntézy obou alternativních typů rozpočtových politik, ale bohužel syntézy jejich nedostatků, deficitu, který by přinesla expanzivní politika a snížení hospodářského výkonu, který přináší politika restriktivní.

Myslím si, a proto bych skončil, že naše argumenty, ať pro nebo proti, se přesouvají nebo projeví především v debatě o státním rozpočtu, kdy ještě máme možnost něco ovlivnit, a nikoli jen nostalgicky vzpomenout na minulé sliby. Pokud bychom měli doufat, že se rozpočet zázračně zlepší vánočními nákupy, jak se někdy říká, pak bychom skutečně uvažovali z měsíce na měsíc a zoufale čekali, co přinesou právě ony příští měsíce.

Jestliže jsme minulý režim kritizovali proto, že žije z roku na rok, obávám se, že jsou podněty v oblasti naší ekonomické politiky ke kritice dvanáctkrát intenzivnější. Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP