Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu podpredsedovi. Zisťujem, že
aj keď zvolávam plénum, pravdepodobne sa nepodarí
zhromaždiť uznášaniaschopný počet
poslancov v oboch snemovniach. Ani v Snemovni ľudu, ani v
Snemovni národov nie sme schopní sa uznášať.
(Mám správu, že lietadlo letiace z Košíc
nedoletelo do Prahy. Muselo pristáť v Bratislave.
Poslanci prídu do Prahy autobusom až za niekoľko
hodín. Obávam sa, že hlasovanie o tejto veci
ani k ďalším otázkam, ktoré dnes
boli na programe, nebude asi dnes možné. Bude musieť
byť zrejme presunuté na zajtra. Aj tak by bolo žiadúce,
aby sme prerokovali všetky body programu, aby sme ich rozdrobili
aspoň do tej miery, aby boli zajtra pripravené k
hlasovaniu.)
V tejto chvíli už teda neudelím slovo spravodajcom,
ale presuniem ich spravodajskú povinnosť na zajtra,
pred hlasovaním.
Prikročíme k ďalšiemu bodu programu. Bude
to
správa vlády federácie o plnení štátneho
rozpočtu a súhrnov štátnych rozpočtov
za I. až III. štvrťrok 1991 (tlač 1087)
a príslušné návrhy výborov pre
plán a rozpočet Snemovne národov a príslušné
uznesenie výborov Snemovne ľudu (tlač 1107).
V tejto záležitosti mal vykonávať funkciu
spravodajcu pán poslanec Kočtúch (ktorý
je jedným z postihnutých dopravnou kalamitou). Pýtam
sa teda poslanca Zemana, či vystúpi ako zástupca
pána poslanca Kočtúcha, alebo som zle porozumel
informácii? (Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
když jsem tuto čestnou povinnost postupně nabídl
třem kolegům zcela opačného názorového
smýšlení, nakonec zbyla na mně, aniž
bych se domníval, že poslance Kočtúcha
nahradím.)
Dobre. Teraz teda dávam slovo pánu podpredsedovi
vlády a ministrovi financií Václavovi Klausovi,
aby nám podal výklad k predloženej správe
- tlač 1087, po ňom svoje stanoviská predložia
za príslušné snemovne pán poslanec Schneider
a pán poslanec Zeman. Prosím.
Místopředseda vlády ČSFR a ministr
financí V. Klaus: Vážené Federální
shromáždění, v tomto roce už potřetí,
a myslím, že ve vhodném načasování
při projednávání návrhu státního
rozpočtu na r. 1992, předstupuje před vás
vláda se zprávou o plnění státního
rozpočtu federace a o plnění souhrnů
státních rozpočtů, tentokrát
za první až třetí čtvrtletí
tohoto roku. Vláda tím plní příslušné
ustanovení zákona o rozpočtových pravidlech
federace.
Ve zprávě, kterou jste obdrželi, jsou uvedeny
i údaje o výsledcích rozpočtového
hospodaření za měsíc říjen.
V současnosti vás budu informovat o předběžných
údajích za listopad - tzn. za 11 měsíců
letošního roku. Právě tyto skutečnosti
nám také umožňují upřesňovat
naše odhady výsledků celoročního
rozpočtového hospodaření.
Přebytek všech tří státních
rozpočtů dosáhl na konci třetího
čtvrtletí výše 11,4 mld. Kčs.
Pokračuje tedy tendence postupného snižování
přebytků od května tohoto roku, kdy přebytek
kulminoval na úrovni 20,8 mld. Kčs. Jak známo,
základním faktorem působícím
na vývoj státních rozpočtů
v prvním pololetí byla značná jednorázová
dynamika zisku podniků vlivem cenového růstu
počátkem roku a navazující vysoké
odvody a daně placené do všech tří
státních rozpočtů. V průběhu
roku se však postupně snižoval měsíční
výnos obou rozhodujících příjmů
rozpočtu, podílově děleného
mezi všechny tři státní rozpočty
- tj. podnikových odvodů a daní placených
ze zisku a daně z obratu. V prvním pololetí
představoval průměrný měsíční
výnos daně ze zisku 13,2 mld. Kčs, zatímco
ve třetím čtvrtletí se tato hodnota
snížila téměř na polovinu - na
7,7 mld. Kčs.
Tuto nižší tvorbu zisku v letních měsících
lze částečně vysvětlit sezónním
výkyvem a také v říjnu se výkaz
odvodu ze zisku zlepšil, nicméně ten pokles
je jasný a zřetelný.
Trvale nižší plnění záměrů
rozpočtu na letošní rok je i v inkasu daně
z obratu. Hlavní příčinou tohoto faktu
je nižší než předpokládaná
úroveň spotřeby a výrazné změny
její struktury ve směru k položkám s
nulovou daní z obratu nebo s nižší daní
z obratu.
Podíváme-li se na vývoj rozpočtových
příjmů a výdajů podle jednotlivých
státních rozpočtů (což je další
faktor, který by nás měl zajímat),
vidíme v průběhu roku výrazně
narůstající rozdíly. Státní
rozpočet federace byl koncem června - jak jsme informovali
v minulé zprávě - přebytkový
ve výši 11 miliard Kčs a zhruba stejná,
o necelou miliardu vyšší, byla hodnota říjnová.
Ještě koncem listopadu existuje v rozpočtu
federace přebytek 8,5 mld. Kčs.
Naproti tomu státní rozpočet Republiky české,
který dosáhl koncem června přebytku
6,8 mld. Kčs, v průběhu dalších
měsíců hospodařil se schodkem, který
kulminoval v listopadu ve výši 7,4 mld. Kčs.
To není ovšem celá informace, protože
v České republice existuje přebytek hospodaření
místních rozpočtů, takže vcelku,
sečteme-li státní a místní
rozpočty v České republice, je víceméně
vyrovnaná situace do předchozího měsíce.
Obdobné tendence se projevovaly i v rozpočtu Slovenské
republiky, kde přebytek vyvrcholil v květnu (4,8
mld. Kčs), ale postupně klesal až ke schodku,
který koncem listopadu dosáhl 3,5 mld. Kčs.
I na Slovensku existuje přebytek místních
rozpočtů, nicméně výrazně
nižší, zhruba v polovině této 3,5
mld. částky, což znamená, že tam
už součet hospodaření rozpočtu
státního a rozpočtů místních
dává deficit zhruba ve výši 1,5 - 2
mld Kčs.
Podstatné je, že schodky ve státních
rozpočtech republik v listopadu převýšily
přebytek státního rozpočtu federace,
takže bez místních rozpočtů by
všechny tři státní rozpočty skončily
celkově schodkem ve výši 2,4 mld. Kčs.
I když zde hrají svou roli rozpočty místní,
je to zjištění alarmující, kterým
se všechny zodpovědné orgány se vší
vážností zabývají. Týká
se to především republikových rozpočtů,
kde se koncentrují největší problémy.
Ve státních rozpočtech republik se vyskytuje
poměrně vysoké čerpání
dotací pro místní orgány, jakož
i tlak na valorizaci výdajů v oblasti školství,
zdravotnictví a sociálního zabezpečení.
Nebudu analyzovat jednotlivé položky, které
jsou podrobně rozebírány v naší
zprávě. Chtěl bych se spíše zabývat
tím, co by nás mělo v této chvíli
více zajímat, a to je výhled rozpočtového
hospodaření do konce roku 1991. V dané chvíli
se musím zaměřit výlučně
na federální rozpočet a na základě
dosavadních výsledků, na základě
opatření vlády ČSFR při řešení
problémů ekonomického vývoje a na
základě očekávaného vývoje
ekonomiky do konce roku bych řekl asi toto:
Odhadované nesplnění daně z obratu
a odvodů ze zisku pravděpodobně sníží
příjmy federálního rozpočtu
zhruba o 7 - 10 mld. Kčs. Naopak se očekává
překročení upraveného rozpočtu
u cla včetně dovozní přirážky
asi o 2,5 mld. Kčs a ostatních příjmů.
Lze současně očekávat zrychlení
federálních výdajů v důsledku
vyššího využití rezervy na strukturální
změny, v důsledku výdajů na řešení
finanční situace zemědělských
organizací, v důsledku vyššího
čerpání výdajů na investice
i některých dalších drobnějších
výdajů v závěru roku. Kompenzují
se zde vlivy vyšších úrokových
plateb ze zadluženosti federace u Státní banky
československé a půjček poskytnutých
podnikům s očekávanými úsporami
ve výdajích na investice a na některé
další položky.
Podle uvedených odhadů příjmů
a výdajů federálního rozpočtu
lze očekávat dosažení zamýšleného
celoročního přebytku pouze při ideálním
souběhu nižších výpadků
v příjmech a určitých úspor
ve výdajích. Čili místo 6,2 mld. Kčs,
což byl vámi schválený rozpočet
federace, se naše odhady u federálního rozpočtu
pohybují v rozmezí 4 - 7 mld. Kčs přebytku
federálního rozpočtu.
Chtěl bych jen upozornit, že použití dosaženého
přebytku je plně v kompetenci Federálního
shromáždění. Domníváme
se, že prioritou by mělo být jeho použití
na splácení závazků státu vůči
Státní bance československé, které
nás začíná více a více
úrokově zatěžovat.
Podle předpokladů ministerstev financí obou
republik se odhaduje, že oba republikové rozpočty
skončí mírným schodkem, což však
bude částečně (možná i
plně) kompenzováno očekávanými
přebytky hospodaření místních
rozpočtů alespoň v jedné z republik.
Na základě dosavadních znalostí přesto
při nejasnosti výsledků místních
rozpočtů se očekává možný
schodek rozpočtového hospodaření republik
v rozpětí dvou, tří, čtyř
miliard Kčs. Výsledek hospodaření
celé rozpočtové soustavy by se tedy měl
pohybovat v plusové hodnotě dosahující
maxima kolem 3 - 4 mld. Kčs.
Federální ministerstvo financí se intenzívně
zabývalo zhoršujícími se výsledky
rozpočtového hospodaření a působilo
především na státní rozpočty
republik, na přijetí a realizaci odpovídajících
opatření v regulaci rozpočtových výdajů,
protože právě v těchto rozpočtech
je hlavní riziko schodku.
Ve vztahu k podnikům se jedná především
o nepovolování žádných dalších
slev na odvodech do rozpočtu ani odkladů splátek
odvodů, neposkytování dalších
finančních výpomocí podnikům
a naopak nutnost jejich splátek ve stanoveném termínu,
neposkytování dalších záruk na
úvěry, čerpání neinvestičních
dotací maximálně do výše limitu
apod.
Ve vztahu k místním rozpočtům jsou
dotace poskytovány pouze v rámci stanovených
objemů v závislosti na časovém průběhu
tvorby vlastních příjmů těchto
rozpočtů. V rozpočtové sféře
se jedná především o to, aby nebyla
realizována opatření zakládající
další nároky na rozpočtové prostředky
a jakýkoliv výpadek vlastních příjmů
v jednotlivých rozpočtových kapitolách
musí být plně pokryt adekvátní
úsporou ve výdajové části rozpočtu.
Bez vědomí a souhlasu ministerstev financí
nemohou být kryty překročené výdaje
z prostředků vzniklých nečerpáním
a úsporami výdajů v jiných položkách
rozpočtu.
Ministerstva financí republik rovněž stanovila
limity pro neinvestiční výdaje rozpočtové
sféry s výjimkou mezd a dávek sociálního
zabezpečení v prosinci ve výši jedné
dvanáctiny celoročně rozpočtovaných
výdajů.
S podrobnými údaji o výsledcích rozpočtového
hospodaření za celý rok 1991 budete seznámeni
v rámci schvalování státního
závěrečného účtu.
Závěrem bych chtěl poděkovat poslancům
ve výborech pro plán a rozpočet za detailní
projednávání předložené
zprávy vlády k vývoji rozpočtového
hospodaření za tři čtvrtletí
letošního roku. Jejich připomínky, náměty
i podněty z dnešní diskuse budou využity
ke zlepšení práce vlády na tomto poli.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To bol výklad podpredsedu vlády a ministra financií,
pána Klausa. Ďakujem. Konštatujem, že správa
o plnení štátneho rozpočtu za prvé
tri štvrťročia bola prikázaná k
prerokovaniu výborom pre plán a rozpočet.
Výbor pre plán a rozpočet Snemovne národov
predložil návrh uznesenia v tlači 1107. Ako
som už povedal, s ústnou správou vystúpia
spravodajcovia Jiří Schneider a za pána poslanca
Kočtúcha poslanec Miloš Zeman. Pozývam
ich k rečníckemu pultu. Pán poslanec Schneider
vystúpi ako prvý.
Společný zpravodaj SL J. Schneider: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové
poslankyně a poslanci, vážení hosté.
byl jsem výborem pro plán a rozpočet Sněmovny
lidu pověřen, abych referoval o projednávání
zprávy vlády o plnění státního
rozpočtu za třetí čtvrtletí
t.r. Zprávu o plnění rozpočtu podává
vláda ČSFR nejméně jednou za tři
měsíce a to podle § 11 zákona č.
563/90 Sb., o rozpočtových pravidlech federace,
o jehož novele jsme jednali před chvílí.
Tuto zprávu (tisk 1087) projednaly výbory pro plán
a rozpočet na své společné schůzi
dne 29.11. t.r. Výbor Sněmovny lidu se po diskusi
rozhodl předloženou zprávu vzít na vědomí
a doporučil předkladateli, aby v úvodním
slovu před sněmovnami odpověděl na
některé dotazy vznesené při jednáních
výborů, které vyžadují detailní
vysvětlení a nebyly uspokojivým způsobem
zodpovězeny.
Jednalo se předně o problémový okruh
místních rozpočtů - domnívám
se, že v tomto ohledu byla čísla uvedená
panem ministrem Klausem odpovězením této
otázky - poté několika detailních
otázek k materiálu předloženému
vládou.
Dámy a pánové, o stanovisku výboru
Sněmovny národů jeho předseda v zastoupení
zpravodaje pana poslance Kočtúcha a stanovisko výboru
SN je rozšířeno o body 2 a 3 v tisku 1107.
Čili jako zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji
bod 1.
Dovolte mi, abych se ještě zmínil o problému
četnosti kontroly státního rozpočtu
ze strany Federálního shromáždění
ze dvou aspektů. Za prvé se domnívám
- je to přecházeno mlčením a bez povšimnutí
a já bych rád na to upozornil - my formálně
projednáváme zprávu o plnění
státního rozpočtu. V našem návrh
programu je ovšem tento bod nazván Kontrola plnění
rozpočtu. To jsou dvě různé věci.
Ve dvou předcházejících čtvrtletích
jsme tuto praxi aplikovali takto, že současně
s projednáváním zprávy vlády
o plnění rozpočtu byly kontrolovány
i některé položky poslanci Federálního
shromáždění ve spolupráci s pracovníky
federálního ministerstva kontroly a jednotlivých
ministerstev. Domnívám se, vzhledem ke skutečnostem
ze zprávy, kterou projednáváme, kdy prakticky
kontrola nebyla vůbec provedena a kdy poslanci dostali
na základě usnesení výborů
pro plán a rozpočet na vědomí informaci,
určitou zprávu ministerstva kontroly, která
představuje v podstatě náhodný výběr
z kontroly výdajů ze státního rozpočtu,
zvláště ve spojení s druhým aspektem,
o kterém jsem chtěl hovořit, a to je časové
zpoždění, kdy je tato zpráva, která
má být spojena s kontrolou rozpočtu v parlamentu
projednávána - totiž zpráva, která
hovoří o plnění k 30.9. t.r. - tuto
zprávu projednáváme na plenární
schůzi dne 17.12., myslím, že dává
za pravdu tomu, co jsem říkal již ve své
zpravodajské zprávě ke kontrole státního
rozpočtu za druhé čtvrtletí, že
totiž toto časové zpoždění
naši kontrolní činnost devalvuje.
Musím dále konstatovat, že je paradoxní
situace, která nepřispívá tomu, abychom
následnou kontrolu výdajů státního
rozpočtu prováděli. Tak, jak bychom si rádi
představovali tak, abychom bránili plýtvání
tam, kde je třeba mu bránit, a tu je situace, kdy
kontrola je prováděna hlavně z 99 % ministerstvem
kontroly, které je součástí vlády.
Domnívám se, že je nejvyšší
čas oddělit toto ministerstvo de iure od vlády,
přiblížit se stavu, ke kterému se přiblížila
již Česká republika tím, že se
pokusila ustavit nezávislý kontrolní úřad.
Jedině takovýto kontrolní úřad
nám může pomoci k tomu, co máme i v
názvu bodu tohoto programu, tj. ke skutečné
kontrole výdajové stránky státního
rozpočtu.
Závěrem, jako zpravodaj výboru pro plán
a rozpočet SL, doporučuji z předloženého
návrhu výborem Sněmovny národů,
o němž bude mluvit kolega Zeman, bod 1 vzít
na vědomí, tj. zprávu vlády o plnění
státního rozpočtu a souhrnu státního
rozpočtu za první až třetí čtvrtletí.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem za správu i za odporučenie. Teraz prosím
poslanca Miloša Zemana, aby predniesol správu za výbory
pre plán a rozpočet Snemovne národov.
Společný zpravodaj SN M. Zeman: Pane předsedo,
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění.
Jak jsem již uvedl, vystupuji zde jako nedokonalý
a improvizující substitut profesora Kočtúcha,
jehož letadlo zakroužilo nad Prahou, aby se vrátilo
do Bratislavy. A prosím vás proto, abyste byli ke
mně, zcela výjimečně, milosrdní.
Jak víte, neprojednáváme zde pouze kontrolu
třetího čtvrtletí, ale zprávu
za první až třetí čtvrtletí.
Je tedy na místě zamyslet se nad tím, jak
se v jednotlivých kvartálech toto shromáždění
stavělo ke kontrole státního rozpočtu.
V prvním čtvrtletí vládl všeobecný
optimismus.
Průmyslová produkce v prvních dvou měsících
klesla přibližně o 5 až 6 % a zhruba 20
% propad zaznamenala až v březnu. Rozpočtový
přebytek se díky liberalizaci cen v podmínkách
monopolních výrobců začal enormně
zvyšovat, takže jsme slyšeli výroky optimistů
o geniálních trefách.
Ve druhém čtvrtletí jsme už byli svědky
případu, že rozpočtový přebytek
kulminoval - tuším, že v červnu dosáhl
oněch 20 miliard - ovšem výroba už byla
výrazně nižší, v červnu
dokonce 30 % pod srovnatelnou úrovní tehdejšího
měsíce minulého roku. A konečně
dnes se můžeme - kdybychom hodnotili pouze údaje
do konce září tohoto roku - utěšovat
pouze tím, že po poklesu výroby a po výrazném
a pokračujícím poklesu rozpočtového
přebytku se nám aspoň podařilo na
několik měsíců zastavit inflační
vlnu.
Podíváme-li se ovšem na vývoj o dva
další měsíce dopředu, což
udělal pan ministr a spojil to i s výhledem do konce
tohoto roku, pak zjistíme jednak fakt, že souhrn státních
rozpočtů koncem listopadu vykazuje schodek ve výši
2,4 miliardy korun, zatímco jsme byli velmi dlouho ujišťováni
o tom, že celoroční výsledek tohoto
souhrnu bude činit kladných 8 miliard.
A zjistíme také, že průmyslová
produkce klesá dále s tím, že se rozbíhá
po několikaměsíčním zastavení
nová, byť dosud mírná inflační
vlna a během několika měsíců
budeme vědět, zda tato vlna zesílí.
Považovali jsme proto za nutné prostudovat si zprávu,
kterou nám předložilo ministerstvo financí,
ale v důsledku jakéhosi stereofonního vidění
předložit poslancům i zprávu federálního
ministerstva kontroly, jeho odboru kontroly státního
rozpočtu.
V této souvislosti bych upozornil, že v bodu 3 poslední
části návrhu usnesení tisk 1107 došlo
k technické chybě. Ono doporučení,
aby tato informace byla dána poslancům, bylo schváleno
oběma výbory pro plán a rozpočet s
tím, že vycházíme z předpokladu,
že poslanci sami posoudí, které informace jsou
kvalitnější, nebo je aspoň budou konfrontovat.
Pokud jde o problematiku místních rozpočtů,
je, jak jsme na to už v diskusi několikrát
narazili, velice sporné jejich zahrnování
do celkového agregátu jakýkomkoliv saldem.
Zdá se být nejpravděpodobnější,
že toto saldo bude nulové, jak také tvrdí
naši kolegové z rozpočtových výborů
ČNR i SNR. A to zejména proto, že existuje
výrazné napětí u velké většiny
obecních rozpočtů a lze stěží
předpokládat jakousi míru nevyčerpání
rozpočtových zdrojů.
Chtěl bych proto jako argumentaci pro doporučení,
které zde předkládáme, což je
bod 2 navrhovaného usnesení, upozornit na to, že
ve většině materiálů, které
nám byly předkládány v předchozích
měsících, byly předpokládané
příjmy podle materiálu ministerstva kontroly
nadhodnoceny v rozsahu 15 až 24 miliard korun a za druhé,
kromě toho, že došlo k poklesu daně z
obratu kopírující pokles maloobchodního
obratu dokonce nelineárně, protože při
klesající životní úrovni se pozornost
obyvatelstva přesouvá k levnějším
výrobkům, tedy k výrobkům méně
daňově zatíženým. Analogicky
došlo i ke kopírování odvodů
ze zisku z hlediska dynamiky výroby, nedošlo bohužel
k restrikci rozpočtových výdajů, ani
k čerpání těch položek, které
mohly přispět k oživení ekonomiky.
Na závěr bych ocitoval, snad pro ty poslance, kteří
neměli čas si materiál prostudovat, že
na podporu strukturálních změn z rozpočtované
částky 3 miliardy korun bylo čerpáno
jen 382 miliónů korun, tj. necelých 13 %
z celoročního objemu, na podporu investiční
poptávky je vynakládáno z ročního
objemu položky ve výši 600 miliónů
jen 50 miliónů a na podporu inovačního
procesu rozpočtová částka ve výši
400 miliónů korun nebyla čerpána vůbec.
Proto není divu, že v rozpočtovém výboru
zaznělo stanovisko, že jsme bohužel svědky
dialektické syntézy obou alternativních typů
rozpočtových politik, ale bohužel syntézy
jejich nedostatků, deficitu, který by přinesla
expanzivní politika a snížení hospodářského
výkonu, který přináší
politika restriktivní.
Myslím si, a proto bych skončil, že naše
argumenty, ať pro nebo proti, se přesouvají
nebo projeví především v debatě
o státním rozpočtu, kdy ještě
máme možnost něco ovlivnit, a nikoli jen nostalgicky
vzpomenout na minulé sliby. Pokud bychom měli doufat,
že se rozpočet zázračně zlepší
vánočními nákupy, jak se někdy
říká, pak bychom skutečně uvažovali
z měsíce na měsíc a zoufale čekali,
co přinesou právě ony příští
měsíce.
Jestliže jsme minulý režim kritizovali proto,
že žije z roku na rok, obávám se, že
jsou podněty v oblasti naší ekonomické
politiky ke kritice dvanáctkrát intenzivnější.
Děkuji za pozornost.