"Vláda České a Slovenské Federativní
Republiky může v průběhu roku uhradit
i výdaje, které nemá v rozpočtu zajištěny,
zajistí-li jejich úhradu vyššími
než rozpočtovanými příjmy nebo
úsporami na jiných výdajích ve státním
rozpočtu federace. A to za předpokladu, že
těmito opatřeními nezvýší
celkové výdaje příslušné
kapitoly státního rozpočtu federace podle
přílohy č. 2 o více než 10 %".
Míra tu tedy je.
Co se týká odvolávky na přílohu
č. 2, pak je logické, že je implicitně
obsažena i v návrhu změny rozpočtových
pravidel, protože jinak si nelze dost dobře konkretizaci
tohoto ustanovení v rámci běžného
rozpočtu představit.
To by bylo tedy k bodu č. 4 našeho návrhu.
Ovšem vláda v citovaném paragrafu 2 ročního
rozpočtového zákona navrhla ještě
jistou úpravu tohoto omezení. Totiž, aby daný
souhlas Federálního shromáždění
s přesunem prostředků a s použitím
nových příjmů, nebyl nutný
tehdy, pokud by takto zvýšené výdaje
zajišťovaly vyšší příjem
státního rozpočtu. Není tam však
uveden bližší údaj o podílu či
poměru vyšších výdajů vůči
zajišťovanému příjmu. V tomto ohledu
by tedy zůstala i konkrétní položka
takového rozhodování v rozpočtu 1992
v určité míře nejasnosti.
Návrh § 2 v rozpočtu 1992 přináší
ještě další okolnosti. Konkrétně
jde o ustanovení písm. c) § 2, kde je pro vládu
žádána možnost používat vládní
rezervu. Tento požadavek vládou zde vyjádřený
je však zbytečný, protože právo
dispozice s rezervou je vládě zaručeno odstavcem
4 nyní platných rozpočtových pravidel.
Jinak je to však s požadavkem vlády uvedeným
v písm. a) v § 2 návrhu zákona o rozpočtu
na rok 1992. Jde o to, aby vládě byly umožněny
přesuny prostředků mezi ústředními
orgány v důsledku organizačních změn.
Máme za to, že takové ustanovení by
mělo být zařazeno též jako samostatný
bod. To je můj názor a v tomto případě,
abych byl konsekventní, navrhuji ho přímo
do zákona o rozpočtových pravidlech.
Lze ho do jisté míry odvodit z jiných ustanovení
a pravidel. Měníme-li totiž organizační
strukturu vlády, resp. strukturu ústředních
orgánů, je pochopitelné, že souběžně
měníme i rozpočet. A jestliže jsme změnili
pravidla pro změnu rozpočtu, pak i tato změna
musí být předmětem jednání
FS. Vše to je tam tedy obsaženo.
Domnívám se, že také toto pravidlo má
dlouhodobější význam a nebylo by snad
účelné jej každoročně
obnovovat. To jsem však řekl něco navíc
z titulu souvislostí s ustanovením návrhu
zákona o rozpočtu 1992 a platných rozpočtových
pravidel, aby bylo vidět, že se nepohybujeme jenom
v úzkých mezích návrhů rozpočtového
výboru. Ostatně, i pan ministr tu použil návrh
rozpočtového zákona ke zdůvodnění
svých stanovisek.
Poslední, pátý bod, o němž je
zde řeč, je možnost omezení dispozic
vlády se státními finančními
aktivy. Je pravda, že tady není podíl dispozic
věcně omezen avšak bylo by to jistě
účelné. Tady ovšem nejde o kontrolu
účetních operací (to snad nikoho z
nás nenapadlo), ale jde o otázku rozhodování
o použití hlavních položek. Jinak by kontrola
jednotlivých účetních operací
nebyla na místě. To provádí jiný
příslušný orgán.
Na závěr: je pochopitelné, že doporučuji
návrh zpracovaný výborem pro plán
a rozpočet, který (po potřebném konkrétnějším
vymezení návrhu) v jednotlivých hodnotách
může posloužit k rozpočtové suverenitě
našeho Federálního shromáždění,
tak jak je to i jistě úmyslem zákonodárce.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Takže snemovňoví spravodajcovia odporúčajú,
aby bol zákon schválený v znení uvedenom
v tlači 1068. Pritom sme však od zástupcov
vlády navrhovateľov vypočuli, že nesúhlasia
so všetkými bodmi tam uvedenými a o týchto
bodoch budeme musieť hlasovať zvlášť.
Zabudol som, že s technickou poznámkou a oznámením
pre snemovne sa prihlásil poslanec Snemovne národov
a predseda klubu KSČM Mečl. Poslanec Mečl
podal istú informáciu predsedovi Federálneho
zhromaždenia a požiadal zároveň, aby mohol
túto informáciu oznámiť plénu.
Pán poslanec, dávam vám slovo na technickú
poznámku.
Poslanec SN J. Mečl: Děkuji vám, pane předsedající.
Dámy a pánové, chtěl bych vás
poprosit, abyste vzali na vědomí následující
sdělení: Klub levicových poslanců
KSČM požádal poslance Svobodu a poslance Ransdorfa,
aby dnes před zahájením přerušené
společné schůze obou sněmoven ukončili
hladovku, kterou vyhlásili 11. prosince. Stanovisko našeho
klubu je motivováno snahou přispět ke zlepšení
pracovní atmosféry v našem FS. Oba poslanci
návrh klubu akceptovali a hladovku k zahájení
přerušené schůze ukončili. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec, myslím, že môžeme
poďakovať klubu KSČM za konštruktívny
prístup k nášmu rokovaniu.
Ešte raz upozorňujem, že spravodajcovia odporučili
rokovať o tlači 1068, ktorá je návrhom
výborov pre plán a rozpočet na uznesenie
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa
doplňuje zákon č. 563/90 Zb. o rozpočtových
pravidlách, ako sme ho dostali v tlači 1062.
Otváram diskusiu. Písomne sa zatiaľ prihlásili
poslanci M. Zeman zo Snemovne národov a J. Schneider zo
Snemovne ľudu. Žiadam všetkých, ktorí
mienia vystúpiť v rozprave, aby svoje žiadosti
dali písomne. Dávam slovo poslancovi Zemanovi.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění
připojuji se k návrhu, jak ho přednesly výbory
pro plán a rozpočet, s jediným, vcelku drobným
pozměňovacím návrhem, který
uvedu v závěru svého vystoupení.
Domnívám se, že určitá omezení
možností zmocňovacích manévrů
vlády by měla být vyjádřena
v obecnějším zákoně, tedy v zákoně
o rozpočtových pravidlech, a nikoli až v zákoně
o státním rozpočtu, v podstatě ze
stejného důvodu, jako nepřijímáme
náš jednací řád před každým
zasedáním této sněmovny.
Kromě toho musíme zvažovat v tomto nebo v budoucím
parlamentu i možnost rozpočtových provizorií,
a domnívám se, že toto omezení by i
z tohoto důvodu bylo vhodné právě
v tomto zákoně.
Pan ministr financí zde uvedl některé konkrétní
argumenty, které podle jeho názoru svědčí
proti tomu, aby byla vláda v určitých oblastech
omezována. Dovolil bych si tedy přesně v
těchto oblastech uvést argumenty opačné.
První námitka se týkala státní
rozpočtové rezervy. Pokud si ještě vzpomínáte,
při projednávání minulého rozpočtu
jsme usnesením výborů pro plán a rozpočet
a dalších poslanců mimo jiné prosadili
snížení výdajů na obranu o 1,5
miliardy Kčs a většinu této částky
jsme přesunuli do státní rozpočtové
rezervy, která tím vzrostla na hodnotu 4,2 miliardy
korun.
Tato státní rozpočtová rezerva byla
explicitně určena k řešení ekonomicky
havarijních situací, protože jsme předpokládali,
že se ve složitých podmínkách přechodového
období tyto havarijní situace vyskytnou. Místo
toho byla již v polovině t.r. bez předchozí
informace Federálnímu shromáždění
tato rezerva rozpuštěna, a to na kompenzace cen tepla,
čili na účel, který jen s velkými
pochybnostmi mohu označit jako ekonomicky havarijní
situaci. Osobně se domnívám, že toto
použití rozpočtové rezervy vládou
bylo neadekvátní, že znehodnotilo práci
parlamentu, který v dobré víře usiloval
o maximalizaci této rezervy, a to je důvod, proč
v této oblasti uvedené omezení nadále
podporuji.
Stejně tak podporuji i omezení v oblasti změn
rozpočtových výdajů motivovaných
dočasně vyššími příjmy,
neboť bychom si měli uvědomit, že na federální
úrovni se navíc rozdělovalo 15 miliard korun,
na úrovni souhrnu státních rozpočtů
40 miliard korun - a toto jsou samozřejmě částky,
které by neměly uniknout pozornosti žádného
parlamentu bez ohledu na to, jaké je politické smýšlení
jeho členů.
Pokud jde o otázku státních finančních
aktiv a pasiv, o nichž zde pan ministr rovněž
mluvil, rád bych tomuto shromáždění
připomenul tři konkrétní příklady
z tohoto roku. Za prvé - jak už jsem zde několikrát
uváděl, náš vklad v národní
měně Mezinárodnímu měnovému
fondu činil původně 10,3 miliard korun a
po devalvacích vzrostl řádově na 20
miliard. Těchto 20 miliard korun bylo uhraženo formou
tzv. gentlemanské směnky právě ze
státních finančních aktiv, přičemž
v průvodních dopisech, kdy vláda projednávala
tuto záležitost, bylo sděleno, že tento
způsob uhražení neumožňuje, lépe
řečeno nenutí vládu, aby o něm
informovala Federální shromáždění.
Skutečně vítám jemnocit vlády,
se kterým nás nezatěžuje částkou
pouhých 20 miliard, ale domnívám se, že
když zde strávíme hodiny a dny diskusemi o
položkách miliónových nebo stamiliónových,
neměli bychom si těchto 20 miliard nechat uniknout.
Příklad druhý: Při kontrole plnění
státního rozpočtu prováděné
mimo jiné federálním ministerstvem kontroly,
nám byla předložena zpráva, promítlo
se i do návrhu usnesení, které Federální
shromáždění schválilo, že
ze státních finančních aktiv byla
uhražena částka 4 miliard Kčs, která
měla být v souvislosti se splácením
vládních úvěrů správně
řádnou rozpočtovou položkou. Kdyby na
mém místě stála osoba méně
překypující sympatiemi k ministru financí,
patrně by to označila za pokus o rozpočtový
podvod. Já to samozřejmě neudělám.
Ale v každém případě to vzbuzuje
jistá podezření o manipulaci se státními
finančními aktivy.
A konečně příklad třetí
a poslední. Ze státních finančních
aktiv formou návratné půjčky je mimo
jiné financováno centrum kupónové
privatizace. Celkové náklady tohoto centra činí
1,3 miliard Kčs. Mimochodem - o ekologické miliardě
v severních Čechách se mluví podstatně
déle a s podstatně větší emfazí.
Tyto náklady mají mimo jiné být kryty
ve výši 0,5 miliard Kčs právě
ze státních finančních aktiv, přičemž
půjčka má být splacena - a já
o tom pochybuji - do 28. února příštího
roku, aniž by opět Federální shromáždění
bylo o těchto věcech předem informováno
a mohlo se o položkách skutečně závažných
rozumně rozhodnout. Mimochodem v situaci, kdy podle mého
skromného názoru by nám někteří
lidé z centra kupónové privatizace, ale zejména
ze sítě kupónové privatizace, byli
po rekvalifikaci užitečnější, např.
při budování berních úřadů,
stejně jako při jejich počítačovém
vybavení.
Domnívám se, že mohu předložit
pouze jeden pozměňující návrh,
a to v tomto znění: Doplnit v § 14 odst. 2
v návrhu tisku 1068 za slova "rozpočtové
kapitoly", tj. ono desetiprocentní omezení,
text: "u kapitoly všeobecné pokladní správy
činí tento podíl 5 %". Zdůvodňuji
to následovně: Kapitola všeobecná pokladní
správa je bohužel odpadkovým košem státního
rozpočtu. Představuje ve výdajové
položce zhruba 80 miliard Kčs naprosto nedostatečně
specifikovaných, v příjmové položce
o něco více. Není tomu tak ve všech
rozpočtech. Například v rozpočtu Slovenské
republiky je tato správa jednak objemově daleko
menší a jednak podrobněji specifikovaná.
Deset procent z 80 miliard činí 8 miliard, 5 % 4
miliardy. Protože se domnívám, že bychom
už měli být informováni předem
o položkách přesahujících 4 miliardy
korun, navrhuji u oné enormě rozsáhlé
kapitoly" Všeobecná pokladní správa"
toto snížení z 10 na 5 % s tím, že
by u všech ostatních kapitol zůstalo ono desetiprocentní
omezení.
A nyní mi dovolte poslední bod, kde paradoxně
nepředkládám žádný pozměňovací
návrh, ale v rámci fair play považuji za nutné
upozornit navrhovatele státního rozpočtu,
že podle mého mínění je tento
návrh v oblasti dotací z federálního
rozpočtu národním republikám v rozporu
s platným zákonem o rozpočtových pravidlech
včetně jeho dnes navrhované novelizace.
Dovolím si pro toto tvrzení uvést dva argumenty.
První argument je odpovědí pana předsedy
vlády na moji interpelaci - tisk 1044 - kde pan předseda
vlády, beze sporu zkušený právník
a dlouhodobý odborník v legislativní problematice,
mimo jiné říká: "Řešení
obdobných problémů - tím se rozumí
ony dotace z federálního rozpočtu - v budoucnu
je dáno novým zákonem č. 563/1990
Sb., o rozpočtových pravidlech federace, který
vychází ze samostatnosti hospodaření
každého rozpočtu a nepočítá
již s poskytováním dotací z federálního
rozpočtu do státních rozpočtů
republik."
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Preruším vás. Prosím fotografov, aby
sa vzdialili zo snemovne. Ešte raz prosím fotografov,
aby sa vzdialili zo snemovne. Myslím, že som to povedal
dosť zreteľne.
Poslanec SN M. Zeman: Nebudu samozřejmě jakkoli
zpochybňovat odbornou erudici pana předsedy vlády,
i když se zde vyjadřoval v otázce krytí
rozpočtového schodku, sám uvádí,
že tatáž aplikace se týká poskytování
dotací z federálního rozpočtu obecně.
Kromě toho bych chtěl upozornit - a to už je
opravdu poslední poznámka - že v § 6 existujícího
a ne novelizovaného zákona o rozpočtových
pravidlech se říká, že dotaze ze státního
rozpočtu federace se poskytují účelově
na konkrétní akce nebo na předem stanovené
okruhy potřeb za podmínek stanovených zásadami
dotační politiky schválenými vládou
České a Slovenské Federativní Republiky
po dohodě s vládou České republiky
a vládou Slovenské republiky.
Domnívám se tedy, že - nebudu vás už
zdržovat odst. 2, který to jen dále potvrzuje
- nebyl dodržen soulad mezi návrhem státního
rozpočtu a návrhem rozpočtových pravidel.
Pokud chceme schválit dotace, měli bychom nyní
schválit adekvátní novelu tohoto zákona,
aniž bych ji sám navrhoval. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz vystúpi pán poslanec Schneider
zo Snemovne ľudu.
Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi říci
velmi krátce několik poznámek k předkládanému
návrhu na změnu rozpočtových pravidel
federace. Začnu tím, že bych chtěl velmi
jemně polemizovat se svým předřečníkem
v některých bodech jeho vystoupení. V některých
bodech se zračí diskuse, kterou v tomto parlamentě
vedeme v podstatě od jeho ustavení, to je diskuse,
ve které se tento parlament hledá, hledá
svoji roli, svoji kontrolní funkci v ústavním
systému této země.
Podle mého názoru - a nejsem v tomto postoji osamocen
- tento parlament často podléhá, a podotýkám
nejen v rozpočtové a hospodářské
oblasti, snaze strhnout na sebe pravomoce, které přísluší
jinému druhu ústavní moci, to je buď
moci výkonné a bohužel, musím přiznat,
někdy i moci soudní.
V tomto kontextu bych chápal jako docela nebezpečené
a nepřijatelné některé snahy zavázat
vládu, aby buď předem informovala, nebo aby
přímo předložila k souhlasu FS některá
opatření, která z podstaty věci musí
činit vláda pohotově a rychle. Jiná
věc je - a v tom myslím, že jsme právě
pro tyto své ambice jako celého parlamentu, který
chce předem o všem rozhodovat, hodně dlužni
- oblast zpětné kontroly. Tam bychom měli
napřít více pozornosti a zpětně
kontrolovat, jak námi navržené výdaje,
pokud jde o rozpočet, tak námi navržená
opatření, jsou plněny. Myslím, že
bude dostatek prostoru o tom hovořit jak u projednávané
zprávy o plnění rozpočtu mza tři
čtvrtletí tohoto roku, tak případně
u projednávání návrhu státního
rozpočtu na příští rok.
Vzhledem k tomu, co zde bylo již řečeno o tom,
že není se všemi body návrhu usnesení
garančních výborů souhlas vlády,
dovolím si promluvit o bodu 4, kde se hovoří
o 10 % omezení v rámci příslušné
rozpočtové kapitoly a kam pan poslanec Zeman navrhl
to zpřísnění u kapitoly "Všeobecná
pokladní zpráva" na 5 %.
Myslím, že jeho návrh zcela jasně ilustruje
to, že pokud jdeme do takových podrobností,
tak by tento návrh spíš slušel tomu zákonu,
ve kterém je navrhován, to je zákon o státním
rozpočtu. Dovolím si v tomto bodě nesouhlasit
s příměrem mezi rozpočtovými
pravidly a jednacím řádem parlamentu. Myslím,
že ten příklad do jisté míry
platí, nicméně neplatí absolutně
a myslím, že tady jsou vážné rozdíly.
I vzhledem k rozpočtové situaci, ve které
se naše veřejné rozpočty nacházejí
v období ekonomické transformace si dovolím
nedoporučit vašemu souhlasu bod 4 usnesení
s odkazem na to, že tento bod je součástí
komplexně formulovaných omezení pravomocí
vlád v návrhu rozpočtu, který nám
byl předložen, a to v § 2 a 3 návrhu státního
rozpočtu na příští rok.
Čili nepředkládám formálně
žádný pozměňovací návrh,
ale nedoporučuji hlasovat pro bod 4 společné
zprávy. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Schneider. Konštatujem,
že nikto ďalší sa písomne do rozpravy
neprihlásil. Pýtam sa, či si aj tak niekto
praje vystúpiť v rozprave? (Nikdo.) Nezdá sa,
že by tomu tak bolo.
Udeľujem záverečné slovo predkladateľovi,
podpredsedovi vlády a ministrovi financií, pánu
poslancovi Klausovi. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády ČSFR a ministr
financí V. Klaus: Dovolte, abych odpověděl
na několik bodů, uvedených v diskusi.
Za prvé problém dovozní daně a faktu,
že výbor SNR pravděpodobně vyjádřil
svůj určitý nesouhlas s tímto rozpočtovým
určením dovozní daně. Chtěl
bych říci, že od prvopočátku
projednávání myšlenky návrhu
zásad i zákona o dovozní dani se vedla polemika
o tom, jakým způsobem dělit její příjem.
Na federálních radách, na poradách
ministerstev financí jednoznačně prosazujeme
názor, který je uveden v tomto návrhu rozpočtových
pravidel, protože dovozní daň je u specifických
komodit a specifických ekonomických subjektů
prostě přesnou náhražkou a zrcadlovým
obrazem obratové daně. Není sebemenší
důvod, aby na tuto daň, na dovozní daň
bylo nahlíženo jakýmkoli jiným způsobem
než na jakoukoli obratovou daň. Naopak. Vznikla proto,
že není možné vybírat daň
z obratu u některých skupin ekonomických
subjektů. Prostě pokoušet se vymýšlet
jiné určení, které by bylo jinak děleno,
to si nedovedeme představit a zásadně nedoporučujeme.
Proto bychom si velmi přáli, kdyby FS schválilo
rozpočtové určení dovozní daně
přesně v tom stylu, jak je to navrženo ve vládním
návrhu.
Chtěl bych říci několik poznámek
k panu poslanci Zemanovi. Myslím, že poslanec Schneider
přesně vyjádřil, v čem je podstata
a čem pouze okrajová doplňková rétorika.
Pan poslanec Zeman uvedl tři příklady, chtěl
bych je trochu ilustrovat jiným způsobem. Hovořil
o tom, že státní finanční rezerva
byla zamýšlena parlamentem, a já bych řekl
i vládou, pro havarijní nepředvídané
ekonomické situace. Pro federální vládu
bylo havarijní ekonomickou situací odkládané
neschválení, předem připraveného
zrušení dotace na teplo republikovými vládami,
neboť celý státní rozpočet vámi
schválený se žádnou dotací na
teplo nepočítá. Ve státním
rozpočtu nic takového uvedeno nebylo, zůstala
tam právě tato rezerva. V momentu, kdy republikové
vlády zablokovaly změnu cen tepla a tudíž
o pět měsíců odsunuly zrušení
vyplácení dotací, které ve státním
rozpočtu nebyly plánovány, pro federální
vládu to skutečně byla havarijní situace
a neměla žádnou možnost, jak tyto prostředky
získat jiným způsobem než tím,
že k tomu použila státní finanční
rezervu. Diskutovat o tom, jestli to byla pro nás havarijní
ekonomická rozpočtová situace nebo nebyla
- tak myslím, že byla.
Pan poslanec Zeman tady hovořil o našich výdajích
v souvislosti s naším členstvím v Mezinárodním
měnovém fondu.
Za prvé - parlament schvaloval naši část.
Schvaloval kolik činí náš vklad do Mezinárodního
měnového fondu. Tyto položky prošly Federálním
shromážděním.
Nicméně bych chtěl říci, že
vklady v Mezinárodním měnovém fondu
a Světové bance v žádném případě
nejsou rozpočtovým výnosem. Jsou jen depozitem.
Oblast Mezinárodního měnového fondu
plně řešila Státní banka československá.
Návratná půjčka Centru kupónové
privatizace ve vazbě na státní finanční
aktiva - za prvé bych chtěl říci,
že na kupónovou privatizaci jsme nedali ani haléř,
ani korunu ze státních finančních
aktiv. Tato návratná půjčka byla plně
se zmocněním § 27 rozpočtových
pravidel. Byla nikoli v částce 1,3 mld. Kčs,
ale v částce 0,5 mld. Kčs poskytnuta z běžných
výdajů. Rozdíl samozřejmě kryly
komerční československé banky.
Uvádím tyto tři případy proto,
abychom si vyjasnili, jak jsou tyto věci složité
a kolik bychom získali tím, kdybychom se pokoušeli
rozhodovat o těchto záležitostech na plénu
Federálního shromáždění
předem nebo až při hodnocení vlády,
tedy zpětně. Myslím, že všechny
tyto tři příklady k tomuto slouží.
Nechci předurčovat hlasování parlamentu.
Domnívám se, že tyto tři, poslancem
Zemanem zvolené případy, a můj výklad
k nim, jsou vhodným způsobem a podkladem pro poslance,
pro vaše vlastní hlasování.
Za složité a komplikované skutečně
považuji poslední záležitost - bod, o
němž se zmínil poslanec Zeman. Týká
se dotace federálního rozpočtu republikám.
V tomto případě bych spíše očekával,
že Federální shromáždění
bude stát na naší straně, že pochopí
složitost situace, do které jsme se v posledních
měsících nikoli vinou federální
vlády dostali. Že se nám parlament pokusí
vyjít vstříc a že se pokusí spolu
s námi interpretovat tuto neopakovatelnou, doufejme že
neopakovatelnou situaci tak, jak bychom ji my považovali
za možné a únosné interpretovat - tzn.
abychom v tomto výjimečném jednorázovém
případě mohli využít § 5
zákona o rozpočtových pravidlech, který
říká, co může být výdajem
státního rozpočtu federace. Poslední
bod, bod f), umožňuje, aby mezi výdaji státního
rozpočtu federace byly i další výdaje
stanovené zákonem. Domníváme se, že
pro tento mimořádný případ,
který jsme si skutečně my nevymysleli (byli
bychom raději, aby neexistoval), je možné použít
§ 5 odst. f) a tuto jednorázovou výjimečnou,
doufejme že neopakovatelnou dotaci, interpretovat jako další
výdaje stanovené zákonem. Děkuji za
pozornost.