Přítomno: | 111 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
60 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay, Bartončík,
Benda, Borguľa, Černý J., Čič,
Dienstbier J. st., Dlouhý, Honner, Hrušovský,
Hubálek, Jambor, Kakačka, Kavan, Kňažko,
Kopřiva, Kováč, Laluha, Langoš, Magyar,
Miller, Nazari - Buřivalová, Nováková,
Rajnič, Sahligerová, Soboňa, Suchánek,
Szöcs, Šidík, Šimko I., Tvrdá, Világi,
Voleník, Vrabec, Vrchovský, Záležáková,
Zán
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Houška, Němec, Pernica, Sláma, Sokol, Uhl
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Čalfa, Gémesi, Kováč Marián,
Krištofík, Mečiar, Mináč, Molnár
J., Posluch, Roman, Seman, Slota, Vicen, Vincze, Vošček,
Glosíková
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené panie poslankyne, páni poslanci,
vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, dovoľte mi, aby som zahájil
7. deň 19. spoločnej schôdze Snemovne ľudu
a Snemovne národov a všetkých vás čo
najsrdečnejšie privítal. Zvlášť
vítam podpredsedu federálnej vlády a ministra
financií, poslanca Václava Klausa.
Chcem vám navrhnúť, aby sme dnes prerokovali
tento program:
- vládny návrh zákona, ktorým sa doplňuje
zákon č. 563/90 Zb. o rozpočtových
pravidlách federácie (tlač 1026) a návrh
uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač
1068)
- vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a doplňuje zákon č. 427/90 Zb. o prevodoch
vlastníctva štátu k niektorým veciam
na iné právnické alebo fyzické osoby
v znení zákona č. 541/90 Zb. a v znení
zákona č. 429/91 Zb. (tlač 1112), a návrh
uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač
1141)
- správu federálnej vlády o plnení
štátneho rozpočtu federácie a súhrnov
štátnych rozpočtov za I. - III. štvrťrok
1991 (tlač 1087) a návrh výboru pre plán
a rozpočet Snemovne národov na uznesenie Snemovne
národov (tlač 1107)
- návrh uznesenia Federálneho zhromaždenia
k interpelácii poslancov Soldáta a Šedivého
vo veci prevodu vlastníctva k ropovodom a tranzitnému
plynovodu (tlač 1101)
- voľba kandidáta na funkciu člena Ústavného
súdu federácie.
Potom by som vám chcel ešte navrhnúť prerokovanie
postupu k zjednoteniu uznesení snemovní Federálneho
zhromaždenia k vládnemu návrhu zákona
o ŠBČS (tlač 1024) a k vládnemu návrhu
zákona o bankách (tlač 1023).
Bol som informovaný, že do tejto chvíle nepriletelo
lietadlo s poslancami z Východoslovenského kraja,
presnejšie lietadlo z letiska Košice. Navrhujem vám,
aby sme aj cez to dnešné rokovanie skončili
o 18.00 hodine, pretože je treba, aby ešte večer
zasadali výbory kultúrne a sociálne a pripravili
svoje stanoviská k návrhu zákona o štátnom
rozpočte pre výbory pre plán a rozpočet,
ktoré tieto stanoviská potrebujú integrovať
do svojej správy. Dnes večer by tiež mali ešte
zasadať výbory hospodárske a dokončiť
správu k zákonu o transformácii družstiev
tak, aby návrh tohto zákona mohol byť zajtra
ráno o 8.00 hodine rozdaný poslancom do skriniek.
Počíta sa s tým, (túto vec ešte
spresníme v priebehu dnešnej schôdze), že
zajtra ráno o 9.00 hodine zasadnú poslanecké
kluby, zoznámia sa s návrhom transformačného
zákona, zaujmú k nemu stanovisko, o 13.00 hodine
by potom zasadalo politické grémium, ktoré
by sa prednostne zaoberalo stanoviskami klubov k transformačnému
zákonu, a o 14.00 hodine zajtra by pokračovala schôdza
bodmi, ktoré vám navrhnem schváliť na
konci dnešného dňa.
Teraz by som prosil podpredsedu vlády Ing. Klausa, aby
nás uviedol do problematiky rozpočtových
pravidiel a plnenia štátneho rozpočtu za tri
štvrťročia.
Místopředseda vlády ČSFR a ministr
financí V. Klaus: Nejprve k pořadí. Vy jste
uvedl dva zákony a teprve na třetím místě
plnění státního rozpočtu za
tři čtvrtletí. Já jsem chtěl
poprosit, jestli bychom mohli spojit tyto dvě rozpočtové
věci.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím vás, poradie ako som ho uviedol, si nevšímajte.
Na programe sú vaše dve prvé záležitosti
a potom budeme jednať o zákone č. 427. Dávam
vám slovo.
Místopředseda vlády ČSFR a ministr
financí V. Klaus: Vážené Federální
shromáždění, návrh zákona,
kterým se doplňuje zákon č. 563/90
Sb., o rozpočtových pravidlech federace, byl vypracován
na základě požadavku vaší 17. společné
schůze z 27. září t.r. Při
projednávání vládní zprávy
o plnění státního rozpočtu
za první pololetí roku tehdy požádalo
Federální shromáždění
vládu, aby ještě před návrhem
státního rozpočtu na r. 1992 předložila
novelu rozpočtových pravidel federace zejména
ve smyslu prohloubení rozpočtové suverenity
Federálního shromáždění
a zvýšení jeho kontrolní funkce. Se
základním principem, tedy s potřebou zvýšit
proti dnešní situaci rozpočtové pravomoci
Federálního shromáždění
vláda souhlasí. V tomto duchu byl vypracován
i vládní návrh novely rozpočtových
pravidel. Navrhuje se v něm omezit rozsah změn,
které může v rozpočtu provádět
v průběhu rozpočtového roku vláda
bez předchozího souhlasu FS a o nichž jen parlament
následně informuje.
Z různých hledisek jsme velmi odpovědně
také posuzovali nejen nezbytný rozsah vládních
oprávnění, ale také požadavek
jejich zcela jednoznačného vymezení. Jde
o to, aby v průběhu roku pokud možno nedocházelo
ke sporům, která opatření vyžadují
předběžného souhlasu FS a kdy stačí
jen následný parlamentní souhlas, tedy souhlas
při schvalování státního závěrečného
účtu.
Především tento důvod, tedy důvod
přesnosti a jednoznačnosti při vymezení
toho, co vyžaduje již předchozí souhlas
parlamentu, vedl k tomu, že vláda v zákoně
o rozpočtových pravidlech federace, konkrétně
v jeho § 13 odst. 2, navrhuje "pouze" doplnit odkaz
na to, že hranice vládních pravomocí
měnit rozpočet v průběhu roku stanoví
roční rozpočtový zákon.
V § 2 vládního návrhu zákona
o státním rozpočtu federace na rok 1992,
který jste již také obdrželi, jsou pak
takovéto hranice velmi přesně stanoveny.
S tímto postupem vyslovily svůj souhlas prakticky
všechny výbory obou sněmoven až na gesční
výbory pro plán a rozpočet. Ty navrhují
řešení jiné, chtějí stanovit
hranice vládních pravomocí přímo
v textu zákona o rozpočtových pravidlech.
Přesto doporučuji, aby dnešní společná
schůze sněmoven přijala vládní
návrh. Jeho předností je to, že v ročním
rozpočtovém zákoně jsou uvedena kvantitativní
omezení pravomocí vlády přímo
v číselných přílohách
rozpočtu. Avšak i tehdy, kdyby se FS přiklonilo
k tomu, aby tyto otázky byly řešeny přímo
v zákoně o rozpočtových pravidlech,
nepovažuji za možné souhlasit s některými
pozměňujícími formulacemi, které
navrhují výbory pro plán a rozpočet.
Jde o tyto navrhované změny rozpočtových
pravidel:
1. Faktický zákaz jakýchkoliv přesunů
prostředků mezi jednotlivými rozpočtovými
kapitolami, který je obsažen v nově navrženém
(podle návrhu výborů pro plán a rozpočet)
druhém odstavci § 14 rozpočtových pravidel.
2. O navrhovanou změnu oprávnění k
dispozicím s prostředky státních finančních
aktiv, tj. § 21 zákona o rozpočtových
pravidlech.
K prvnímu problému bych chtěl říci
následující: výbory pro plán
a rozpočet navrhují, aby bylo možno provádět
přesuny rozpočtových prostředků
bez souhlasu (rozumějme bez předběžného
souhlasu) Federálního shromáždění
jen v rámci jednotlivých kapitol rozpočtu.
Prosil bych vás o zvážení, zda pro skutečnou
kontrolu rozpočtového hospodaření
vlády považujete za opravdu nezbytné, aby na
váš předběžný souhlas byly
vázány všechny vzájemné delimitace
prostředků mezi jednotlivými resorty. My
máme pocit, že se tím mění účelový
charakter rozpočtových prostředků
a máme pocit, že by pro tyto účely mohla
stačit následná kontrola Federálním
shromážděním při státním
závěrečném účtu.
Stejně tak mám za to, že rozpouštění
rozpočtových rezerv, o jejichž výši,
případně dokonce o jejichž účelovém
určení, parlament vždy rozhodne při
schválení konkrétního rozpočtu,
že by toto rozpouštění mohlo být
v průběhu roku v operativní pravomoci vlády.
Domnívám se, že pro parlamentní kontrolu
postačuje, když vláda při závěrečném
účtu předloží Federálnímu
shromáždění potřebný odpočet.
Nedovedeme si technicky představit, že by Federální
shromáždění chtělo suplovat odbor
státního rozpočtu federálního
ministerstva financí, že by se chtělo minimálně
každý měsíc zabývat detaily státního
rozpočtu. I při tomto měsíčním
projednávání by došlo k řadě
ztrát z prodlení.
Ke druhému problému - výbory pro plán
a rozpočet navrhují novou formulaci § 21 rozpočtových
pravidel, podle nichž by bylo při použití
prostředků státních finančních
aktiv vždy, tedy v každém případě
třeba souhlasu Federálního shromáždění.
Vládní návrh s takovou změnou nepočítá.
Nový návrh zní na první pohled lákavě.
Kdo z nás by nepropadl někdy dojmu, že vláda
má mimo řádně schválené
výdaje v rozpočtu ještě jakési
zvláštní další fondy, státní
finanční aktiva, z nichž hradí temné
a neprůhledné operace. Musím ale konstatovat,
že tomu tak není. Jakési mimorozpočtové
financování ze státních finančních
aktiv není možné. Federální shromáždění
ostatně dostává o pohybech státních
finančních aktiv podrobné zprávy při
státních závěrečných
účtech. Zůstává tedy otázka,
zda stačí tato následná kontrola nebo
mají-li být i tyto všechny operace ze státních
finančních aktiv projednávány a schvalovány
parlamentem předem.
Musím upozornit, že charakter jednotlivých
položek státních finančních aktiv
je velmi různorodý. Jsou to nejen skutečné
úspory státu i depozita vzniklá z přebytků
rozpočtového hospodaření v minulých
letech, tedy tzv. státní finanční
rezervy. Ale jsou to také různé majetkové
účty pohledávek státu, zejména
ve vztahu k zahraničí, které se v korunovém
vyjádření - a o toto korunové vyjádření
ve státních finančních aktivech jde
- v průběhu roku mění již prostým
technickým promítnutím kursových rozdílů,
rozdílů podle aktuálních měn
devizového kursu, aniž na vztahu mezi ČSFR
jako věřitelem a jiným státem jako
dlužníkem se cokoliv změnilo. Nedomníváme
se, že je třeba účetní operace
tohoto typu schvalovat ve Federálním shromáždění.
Vládní návrh novely rozpočtových
pravidel proto neuvažuje s žádnou změnou
současného stavu § 21, kdy na předchozí
souhlas Federálního shromáždění
je vázáno pouze použití prostředků
vzniklých z prostředků rozpočtového
hospodaření federace v minulých letech, zatím
co s ostatními finančními aktivy, tedy především
s pohledávkami a s majetkovými právy, nakládá
sama vláda, která potom při závěrečném
účtu o celkovém složení pohybu
a výsledném stavu státních finančních
aktiv i pasiv podává Federálnímu shromáždění
zprávu.
Mimo otázky pravomoci vlády v rozpočtovém
hospodaření, o nichž jsem dosud hovořil,
obsahuje vládní návrh také další
doplnění rozpočtových pravidel o rozpočtovém
určení výnosu nově zaváděné
dovozní daně. Vzhledem k charakteru této
daně se navrhuje, aby byla dělena mezi státní
rozpočet federace a státní rozpočty
obou republik stejným způsobem jako je tomu v dnešní
době u daně z obratu. S touto daní je situace
obdobná.
To je tedy názor vlády, úvodní slovo
vlády k projednávání vládního
návrhu zákona na doplnění zákona
o rozpočtových pravidlech federace. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu ministrovi Klausovi. Konštatujem,
že tento vládny návrh bol prikázaný
k prerokovaniu výborom pre plán a rozpočet,
výborom ústavnoprávnym, výborom zahraničným,
výborom branným a bezpečnostným, výborom
hospodárskym, výborom sociálnym a kultúrnym
a výborom pre životné prostredie. Prípravou
stanoviska k návrhom príslušného uznesenia
boli poverené výbory pre plán a rozpočet
a členovia týchto výborov pán poslanec
Ježek za Snemovňu ľudu a pán poslanec
Tichý za Snemovňu národov boli určení
ako spravodajcovia k tomuto vládnemu návrhu. Prosím
teraz spravodajcov, aby sa ujali slova.
Společný zpravodaj SL K. Ježek: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážené sněmovny. Je vám předkládán
ke schválení vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 563/90 Sb., o rozpočtových pravidlech.
Ve Federálním shromáždění
návrh projednaly výbory hospodářské,
ústavně právní, zahraniční,
výbory pro životní prostředí,
výbory sociální a kulturní, výbory
branné a bezpečnostní a v roli garančních
výborů také výbory pro plán
a rozpočet. Všechny uvedené výbory s
návrhem zákona souhlasí a po zapracování
několika změn jej doporučí ke schválení.
K návrhu zákona se rovněž vyjádřily
Česká a Slovenská národní rada.
Ze Slovenské národní rady bylo doručeno
usnesení národohospodářského
a rozpočtového výboru ze dne 21. 11. 1991,
ve kterém je vyjádřen nesouhlas s vládním
návrhem. V samotném usnesení není
zdůvodněn tento nesouhlas a blíže se
k němu vyjádří ještě můj
kolega, zpravodaj ze Sněmovny národů.
Výbor ústavně právní Slovenské
národní rady dne 2. 12. 1991 se usnesl návrh
na změnu a doplnění rozpočtových
pravidel federace neprojednávat vzhledem k nepřítomnosti
zástupce navrhovatele.
Z České národní rady byla doručena
společná zpráva výborů ústavně
právního, rozpočtového a kontrolního
a výboru národohospodářského,
datovaná 29. listopadu 1991, ve které je doporučováno
Federálnímu shromáždění,
aby návrh uvedeného zákona o změnách
rozpočtových pravidel byl přijat.
Garanční výbory vzaly v úvahu již
citovaná stanoviska a zákon vám předkládají
ke schválení v podobě parlamentního
tisku 1068. Prosím vás, abyste si v tisku provedli
malou opravu. Technickým nedopatřením při
přepisu byla vynechána řádka textu
v bodu 4. Proto si tam laskavě doplňte tento bod
o text: "Dosavadní odstavec 2 se označuje jako
odstavec 3". Tento dovětek bude poslední řádkou
bodu 4.
Zákon o rozpočtových pravidlech federace
je právním rámcem, podle kterého jsou
vytvářeny, nebo v jehož intencích jsou
sestavovány zákony o státním rozpočtu
federace. Rozpočtová pravidla by proto měla
obsahovat trvale platné zásady rozpočtového
hospodaření. Jejich novelizace je však nutná
vždy, dojde-li ke změnám daňové
soustavy či k úpravě vztahů mezi jednotlivými
články rozpočtové soustavy. Lze proto
předvídat novelizaci pravidel, jak v souvislosti
s přijetím nových ústav, tak i v souvislosti
s připravovanými daňovými zákony.
Potřeba současné novelizace byla způsobena
změnou importních možností a s tím
související nově zaváděné
dovozní daně. Na výnosech z této daně
by se měla federace podílet stejným dílem
jako na výnosech daně z obratu. Tato skutečnost
je řešena návrhem úpravy znění
§ 4 zákona č. 563.
Další navrhované změny se týkají
zpřesnění pravomocí vlády a
ministra financí, s cílem posílit rozpočtovou
suverenitu parlamentu. Promítají se pak i do vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
federace.
Na závěr mi dovolte, abych za výbor pro plán
a rozpočet Sněmovny lidu vám předložený
návrh v podobě tisku 1068 doporučil k přijetí.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Ježkovi. Prosím
pána poslanca Tichého.
Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
kolega Ježek už tady pečlivě popsal genezi
návrhu na změnu rozpočtových pravidel
v tisku 1068. V uvedeném ohledu jej mohu doplnit v okolnosti
projednání tohoto návrhu zákona v
Slovenské národní radě. Při
osobním setkání včera v Papierničce
uvedl předseda rozpočtového výboru
SNR Ivan Lupták (za účasti asi dalších
pěti členů tohoto výboru), že
jediným důvodem vyjádření nesouhlasu
byl první bod tisku 1068, konkrétně dovozní
daň. Ostatní body návrhu nebyly předmětem
jejich nesouhlasu. Ukázalo se, že mají dokonce
sami svůj vlastní návrh na úpravu
rozpočtových pravidel, kde je navrženo takřka
všechno, co je obsaženo v našem návrhu,
zejména v bodě 4.
Nelze tedy v daném ohledu dost dobře hovořit
o věcném nesouhlasu SNR s uvedenými položkami.
Jak víme, tak zákon o dovozní dani byl již
schválen a nemůže už být předmětem
sporu mezi námi.
Po projevu mého kolegy a po projevu pana ministra financí
mně zůstal trochu obtížnější
popis věcné geneze návrhu a jeho zdůvodnění.
V předloženém návrhu jde v podstatě
o dvě věci.
První je jednodušší. Je to víceméně
legislativní potřeba doplnění rozpočtových
pravidel o tzv." dovozní daň", která
již byla schválena a v návrhu pravidel se má
rozhodnout, jak s dovozní daní bude v rozpočtu
nakládáno. Vzhledem k tomu, že tato dovozní
daň je meritorně daní z obratu, je zcela
logické, že je přiřazena k výnosu
daně z obratu a že její rozdělení
se bude provádět obdobně, jak je tomu u daně
z obratu do všech tří státních
rozpočtů.
V této věci je návrh vlády i návrh
výborů pro plán a rozpočet souhlasný.
Druhá okolnost navržená k novelizaci je zásadnějšího
charakteru. Totiž otázka provádění
změn v rozpočtu během roku a použití
aktiv. V bodu 2 tisku 1026) navrhla vláda, aby dosavadní,
značně volná, případně
i nejasná, ustanovení rozpočtových
pravidel, byla řešena podmínkami stanovenými
vždy ad hoc k danému rozpočtu v ročním
rozpočtovém zákonu.
Výbory pro plán a rozpočet se však přiklonily
i k tomuto názoru a přijaly vládní
návrh, ovšem jen v poněkud jiné dikci,
která smysl nemění. Je to uvedeno v bodu
3 (tisk 068). To znamená, že by rozpočtová
pravidla uvedená v příslušných
paragrafech platila jen v rozsahu a za podmínek stanovených
zákonem o státním rozpočtu federace
na příslušný rok. To je obsahem bodu
2 a 3 návrhu zákona dle výborů pro
plán a rozpočet a v tomto ohledu nejsme v rozporu
s vládou.
Dále naše výbory usoudily, že je nutno
ještě přesněji a konkrétněji
vyjádřit zájem Federálního
shromáždění na utužování
rozpočtové kázně a domnívají
se, že každoroční vkládání
omezujících pravidel by nebylo tak zcela účelné.
V těchto pravidlech by bylo vhodné mít jakýsi
víceletý a souvislostní rámec. Navrhly
tedy nejdříve konkrétní omezení
objemů přesunu rozpočtových prostředků
i rozdělování vyšších příjmů
bez souhlasu - myslí se předběžného
souhlasu Federálního shromáždění
avšak jen v rámci určitého podílu.
A to vždy do 10 % z dané rozpočtové
kapitoly. Chtěl bych upozornit, že tuto vazbu na příslušnou
kapitolu má i návrh vlády, jak je obsažen
v písm. b) § 2 (tisk 1118), resp. návrhu zákona
o státním rozpočtu federace.
Tohle omezení změn na rámec kapitoly je stejné
jak v návrhu výborů pro plán a rozpočet,
tak i ve vládním návrhu. Tomu, kdo to nemůže
najít, bych to pro jistotu ocitoval: