Proto bychom velmi doporučovali, aby název zůstal
nezměněný. Na tom opravdu nikdo nic nevydělá
a bude to považováno za určitou schválnůstku.
Doporučuji, aby název zůstal beze změny.
Nechci se pustit do jemné právnické polemiky
o tom, jestli banka je či není orgánem státní
správy. My Státní banku ve smyslu centrální
banky za orgán státní správy nepovažujeme.
Naopak, za každou cenu ji chceme vytlačit z institutu
orgánu státní správy, protože
orgán státní správy v sobě
okamžitě skrývá ekonomické nebezpečí,
že se jedná o resortní orgán, že
se jedná o kvaziministerstvo, které někoho
řídí, někdo mu podléhá
atd. To není záměrem pro instituci, kterou
je centrální banka jakéhokoliv státu.
Ekonomicky je pro nás nonsens, že by SBČS měla
být orgánem státní správy.
Věřím, že i s právníky
je možné to sladit vhodným způsobem.
Myslím, že se to dá vyřešit snadno,
že doplněk, který navrhoval poslanec Vild,
tam nezařadíme.
Třetí věc, kterou bych chtěl poznamenat.
Byl jsem už u složitých jednání
před rokem o novém kompetenčním zákoně,
a tedy o tom, jestli mají být dvě nebo tři
ústředí SBČS. To, co navrhuje poslanec
Kováč, se mi zdá jako zneužívání
slovíček v tomto zákoně, ústup
od jasné logiky, která je v něm obsažena
a která také byla v kompetencích dohodnuta.
Instituce se jmenuje Státní banka československá.
Hledaly se alternativy k dnešnímu názvu Ústředí
SBČS, která dnes existuje v Praze, hledalo se zvýraznění
slov - Hlavní ústav pro Českou republiku
a Hlavní ústav pro Slovenskou republiku. Přišlo
se také na možnost použití slova ústředí
v jednotlivých republikách. Proto se do kompetenčního
zákonu přidal termín Ústředí
místo Hlavní ústav pro ČR a Hlavní
ústav pro SR. Byla to pouze verbální změna.
Nikdy nikoho nenapadlo, že by mizelo Ústředí
SBČS jako hlavní entita, která má
také dominantní úlohu v celém procesu.
Proto doporučuji, abychom nehledali diskrepanci mezi tímto
návrhem zákona a kompetenčním zákonem.
To jsou tři věci, které považuji za
podstatné.
Na tom, jestli banka povede účty svých zaměstnanců
nebo ne, my jako předkladatelé nelpíme. Je
to opravdu spíše zvyklost, která je používána
v některých zemích a banka si to také
přeje dodržet. Tyto věci však nejsou fundamentální.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem.
S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Zukal.
Poslanec SL R. Zukal: Chci podpořit pana místopředsedu
vlády. Ať si každý vytáhne bankovku
a podívá se, že tam je napsáno Státní
banka československá. Znamená to pak tisk
nových bankovek a všechny tyto věci. To je
také nutno zvážit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ja by som prosil, aby ste už nereplikovali.
Záverečné slovo je záverečné
a o tom sa nevedie rozprava. Môžete povedať len
procedurálnu poznámku.
(Hlas ze sálu: Pan místopředseda vlády
použil slovo "schválnůstka". Když
se podíváme na bankovku, vidíme, že
je tam napsáno Československá socialistická
republika.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pokiaľ je to potrebné, môže
podpredseda vlády svoje záverečné
slovo doplniť, ale prosím, aby ste rešpektovali,
že jeho slovo je záverečné. Mali ste
možnosť sa vyjadriť v rozprave.
Teraz majú záverečné slová
spravodajcovia. Pokiaľ chcú tejto možnosti využiť,
nech tak učinia. Slovo má poslanec Skalický.
Poslanec SN J. Skalický: Já bych pro vyjádření
k většině pozměňovacích
návrhů požádal o možnost krátké
porady zpravodajů s legislativou. V této chvíli
se chci jen vyjádřit k tomu, co tu řekl poslanec
Kováč. Odkázal na znění ústavního
zákona č. 103 a do jisté míry zpochybnil,
zda předložený návrh zákona je
v souladu s platným ústavním stavem. Dovolím
si odcitovat z odst. 2 čl. 14: "Ústřední
bankou v ČSFR je Státní banka československá,
která stanoví a uplatňuje jednotnou měnovou
politiku. Součástí SBČS jsou Ústředí
pro Českou republiku a Ústředí pro
Slovenskou republiku." Z této dikce ústavního
zákona jednoznačně plyne, že je zde
subjekt SBČS a ta jako určité součásti
má Ústředí pro ČR a Ústředí
pro SR. Z toho důvodu se nedomnívám, že
by předložený návrh zákona o
SBČS byl v rozporu s platným ústavním
stavem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Skalickému, chce sa
vyjadriť aj kolega Schneider, alebo sa vyjadrí až
k pozmeňujúcim návrhom?
Spravodajcovia žiadajú čas na to, aby mohli
prekonzultovať pozmeňujúce návrhy. Bolo
predložených dvadsať pozmeňujúcich
návrhov. Myslím, že im túto možnosť
musíme dať.
My však nemusíme prerušiť našu schôdzu.
Spravodajcovia sa poradia a po porade nám predložia
pozmeňujúce návrhy a my o nich budeme hlasovať.
Odporúčam, aby sme pokračovali prejednávaním
vládneho návrhu zákona o bankách (tlač
1023) a návrhu uznesenia Snemovne národov a Snemovne
ľudu (tlač 1090).
Tento návrh odôvodní podpredseda vlády
a minister financií Václav Klaus. Prosím,
aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSFR: V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
dovolte mi, abych uvedl i druhý dnešní zákon
o bankách, tentokrát nikoliv o bance centrální,
ale o bankách jako takových, o bankách komerčních.
Vládní návrh zákona o bankách
vychází z našich domácích tradic,
ale využívá i poznatků zákonné
úpravy tohoto typu v některých evropských
státech, respektuje direktivy Evropských společenství
a na jeho zpracování se svými připomínkami
podíleli i někteří zahraniční
experti z Mezinárodního měnového fondu
a jiných institucí.
Návrh zákona - a to je velmi podstatné -
nerozlišuje typy bank podle forem aktivity, nýbrž
koncipuje komerční banky jako banky univerzální.
Po všestranném zvážení z hlediska
majetkového statutu byla pro banky zvolena právní
forma akciové společnosti a spíše jako
výjimečná forma byla zvolena forma "státní
peněžní ústav", tedy z návrhu
byly po dlouhých úvahách a argumentech vyřazeny
možnosti, aby bankami byly i společnosti s ručením
omezeným nebo aby bankami byla i družstva.
Zpracovatelé návrhu při tomto rozhodování
byli vedeni snahou nezavádět do naší
bankovní soustavy prvky, které by bylo nutno po
budoucím případném přistoupení
k Evropskému společenství měnit a
upravovat. To je druhý podstatný bod.
Existující státní peněžní
ústavy, to znamená Komerční banka,
Všeobecná úvěrová banka, Investiční
banka, Živnobanka, Česká státní
spořitelna a Slovenská státní spořitelna
budou privatizovány a s jejich privatizací se počítá
v první privatizační vlně.
Návrh zákona - je to ve vazbě na předchozí
zákon o SBČS - zachovává v podstatě
existující systém povolování
vzniku bank. O povolení působit jako banka rozhoduje
Státní banka československá v dohodě
s federálním ministerstvem financí a s ministerstvem
financí té republiky, na jejímž území
bude mít banka sídlo.
Výše požadovaného základního
jmění banky není v zákoně uvedena.
Předpokládáme, že se bude v čase
vyvíjet. V současné době se pro založení
banky vyžaduje základní kapitál 300
miliónů Kčs.
Významnou změnou oproti současnému
stavu je to, že podle nového zákona budou moci
na území ČSFR působit i pobočky
zahraničních bank. Povolení jim bude udělováno
po splnění stanovených požadavků.
Očekávaný vstup případně
již předjednané dohody s těmito zahraničními
bankami bude žádoucím prvkem zvyšování
konkurence naší bankovní soustavy.
Nejen při svém založení, ale i při
vlastním působení bude každá
komerční banka podléhat bankovnímu
dohledu, který byl nebo doufejme, že bude, svěřen
v zákonu o Státní bance československé
právě této centrální bance.
Z technických koncepčních problémů
tohoto zákona bych chtěl upozornit na čtyři.
Zpracovatelé se zabývali připomínkou
výboru České národní rady k
§ 14 písm. b) návrhu tohoto zákona,
aby byla tzv. úvěrová angažovanost banky
poměřována s kapitálem a s rezervami
banky, nikoliv s celkovým objemem poskytnutých úvěrů.
Po posouzení argumentů i po zvážení
návaznosti na podobnou úpravu ve státech
Evropských společenství se zpracovatelé
kloní ke znění navrženému ve
výborech České národní rady.
Za druhé - jistým problémem, o němž
byste měli vědět, je to, že k ochraně
zájmů vkladatelů fyzických osob slouží
záruka za vklady. Ta je v zákoně řešena
novým způsobem. Předpokládá
se, že dosavadní ručení státu
za vklady fyzických osob u státních peněžních
ústavů bude nahrazeno zákonným pojištěním
vkladů všech bank bez ohledu na jejich právní
formu. Než se tak stane, budou i nadále za vklady
státních peněžních úřadů
samozřejmě ručit federace i obě republiky.
Pro vkladatele nevzniká žádné nebezpečí.
Přípravné práce na tvorbě zákona
o pojištění vkladů byly již zahájeny
tak, aby tento zákon byl neprodleně připraven
k předání zákonodárným
sborům. To jsou tedy ty záruky za vklady.
Za třetí - předmětem diskuse bylo
i nové pojetí bankovního tajemství,
tedy rozsah povinnosti bank sdělovat nebo nesdělovat
bez souhlasu klienta údaje chráněné
bankovním tajemstvím. Zpracovatelé návrhu
zákona se setkávali opravdu současně
s požadavky v obou směrech - na zúžení
této povinnosti, ale naopak i na rozšíření
této povinnosti bank. Navrhované ustanovení
v tomto předkládaném zákonu, podle
mého názoru zajišťuje dostatečnou
ochranu občanských práv, neboť je modifikováno
ustanovením novely trestního řádu.
Podle tohoto ustanovení mohou být údaje chráněné
bankovním tajemstvím vyžadovány v přípravném
řízení pouze prokurátorem nebo s jeho
souhlasem, resp. předsedou senátu v trestním
řízení před soudem.
Za čtvrté a jako poslední bod, bych se chtěl
v té technické části zákona
zmínit i o tom, že návrh zákona nově
obsahuje opatření ve vazbě na známý
problém, tj. praní tzv. špinavých peněz.
Při udělení působit jako banka se
bude zkoumat původ základního jmění.
Banky budou povinny vyžadovat prokázání
totožnosti klienta u každého obchodu nad 100
000 Kčs nebo při pronájmu bezpečnostní
schránky. Na požádání orgánů
přímo v zákoně určených
ve vymezených případech podá banka
těmto orgánům zprávu o záležitostech,
které jsou předmětem bankovního tajemství.
Bankám se navíc stanovuje povinnost archivovat doklady
o obchodech převyšujících 100 000 Kčs
po dobu nejméně 5 let. Kromě toho návrh
zákona, toho předchozího, který jsme
diskutovali, zmocňuje centrální banku stanovit
případy, kdy nelze platit v hotovosti.
To byly ty čtyři technické připomínky,
které jsem zde chtěl trochu zdůraznit. Zpracovatelé
akceptují připomínky z výborů
Federálního shromáždění,
zejména ty, jimiž se v této rychlé době
podařilo návrh zákona uvést do souladu
s právě přijímanými nebo souběžně
přijímanými zákony, které samozřejmě
v původní verzi nebylo možné brát
v úvahu.
Jsem přesvědčen o tom, že přijetí
tohoto návrhu zákona umožní položit
základy moderní bankovní soustavy v ČSFR,
a proto doporučuji jeho přijetí. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi financií
za úvodné slovo. Návrh bol prikázaný
výborom pre plán a rozpočet ústavnoprávnym,
hospodárskym a sociálno-kultúrnym oboch snemovní.
Po prejednaní vo výboroch pripravili písomný
návrh uznesenia - tlač 1090 - výbory pre
plán a rozpočet a poverili poslancov Josefa Wagnera
za Snemovňu ľudu a poslanca Miroslava Ransdorfa za
Snemovňu národov prednesením spravodajských
správ. Prosím spravodajcu výborov Snemovne
národov pána poslanca Ransdorfa, aby predniesol
spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SN M. Ransdorf:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové.
Každá ekonomická reforma hodná toho
slova nutně počítá také s reformou
bankovního systému. A banky, to je stará,
úctyhodná záležitost. V Evropě
první žirovou banku měli v Benátkách
v roce 1156. Jmenovala se Monte Nuovo, následovaly další
banky v Benátkách, v Janově a po té
se evropské lidstvo seznámilo také s méně
příjemnou stránkou bankovního systému,
když došlo v 16. století k sérii úpadku
bank v Benátkách a tak roku 1584 došlo k prvnímu
zákazu zřizování bank v Benátkách
a v této době se tedy zrodila státní
bankovní politika.
První státní banka vznikla v roce 1587 také
v Benátkách pod názvem Banca dihialto, následovala
další v roce 1619, podobně byla v roce 1593
v Miláně banka Svatého Ambrože, první
na sever od Alp, potom 1609 v Amsterodamu a mohl bych pokračovat
v tomto směru.
Bohužel u nás, v českém, moravském,
slezském, slovenském prostředí jsou
tradice bankovnictví mnohem chudší. Základy
našeho bankovnictví byly vytvořeny vlastně
až v 60. letech 19. století, když roku 1863 byla
zřízena Česká eskontní banka,
Živnostenská banka v roce 1868, Hospodářská
úvěrová banka pro Čechy v roce 1867.
Následovalo období, které je podobné
našemu, kdy začátkem 70. let 19. století
vznikaly jako houby po dešti nové banky, bylo čtrnáct
nových bank v Praze jen v roce 1872, ale potom přišel
rok 1873, kdy všechny tyto nově zřízené
banky padly za oběť burzovnímu krachu.
Další etapa zřizování bank v
našem prostředí přišla v roce 1918
a došlo k vývoji, který také by pro
nás mohl být určitým varováním,
kdy přišla velice nekrytá expanze v poválečných
letech, a také přišla tehdejší
podoba kurzovní politiky. V roce 1922 z toho rezultovala
bankovní krize. Poprvé vlastně jsme si mohli
říci, že finanční systém
není úplným základem stability státu,
pokud nejsou v pořádku jiné náležitosti
ekonomiky - jak říká brněnský
filozof František Vymazal: "Finančník
drží stát asi tak, jak drží provaz
oběšence."
Skutečně bylo nutné přikročit
k velice tvrdým opatřením regulačním,
a to se projevilo v podobě cílevědomé
bankovní politiky. Uvedu některé okolnosti
kolem bankovních zákonů z doby předválečné
republiky proto, abych ukázali i to , do jaké míry
odpovídá - a já soudím, že odpovídá
- tento zákon, který je Federálnímu
shromáždění předložen, našim
domácím tradicím a ještě pokud
možno je vyostřuje.
Chtěl bych se zmínit o tom, že bankovní
zákony za první republiky vycházely z klasické
definice banky, kterou podal Adolf Weber, že banka je hospodářský
podnik, který má za předmět své
činnosti obchody s peněžním kapitálem
všeho druhu nebo aspoň poskytování úvěrů.
Je pravda, že předkládaný zákon
má poněkud užší definici banky,
ale musím připomenout, že ani rakouské,
ani československé zákony tuto klasickou
definici nerespektovaly. Rakouské zákony nevymezovaly
pojem banky jinak než výnosem rakouského ministerstva
spravedlnosti ze dne 13. října 1910 č. 22796,
s nímž souhlasila tehdy většina obchodních
komor. Souhlas většiny komor byl podmínkou.
Banka byla podnikem provozujícím bankéřské
obchody, jenž má po ruce poměrně značné
peníze, jemuž jsou podle vnitřního jeho
zřízení peníze trvale zabezpečeny,
zejména též nezávisle na osobách
zúčastněných na jeho vzniku.
V Československu se objevila řada žádostí
hned po vzniku republiky, aby byly přesně vymezeny
pojmy banky. Československo stálo před volbou,
ke kterému bankovnímu systému se připojit.
V rakouské tradici bylo připojit se k systému
nesvobody proti systému svobody, který existoval
zejména v anglosaském prostředí. Došlo
v této době také k vzrůstu státního
zasahování a Československo-rakouskou tradici
- jak už jsem říkal - velice silně prohloubilo.
Preferovaly se - a to je také v podstatě v souladu
s daným návrhem zákona - akciové banky
v českých zemích a byl tu koncesní
systém, který platil pro všechny akciové
společnosti podle obchodního zákona z roku
1862. Úprava se týkala jen organizace akciových
společností, nevšímala si příliš
odpovědnosti správních a dozorčích
orgánů. To zčásti bylo odstraněno
ministerským nařízením z 20. září
1899 č. 175 říšského zákoníku,
jež se ale nevztahovalo na akciové banky.
Na Slovensku byl jiný systém, systém, který
respektoval uherské právo. Byl tu systém
nikoli koncesní, ale normativní. V podstatě
došlo k určitému sloučení, ale
prosadil se koncesní systém, normativní systém
byl prolomen v Československu vládním nařízením
z 20. července 1920 č. 465 Sbírky zákonů
a nařízení o zvýšení státního
dohledu nad akciovými společnostmi.
Nebudu unavovat Federální shromáždění
výčtem všech podrobností. Chtěl
bych jenom říci, že po bankovní krizi,
o které jsem hovořil, byla přijata celá
série zákonů bankovních, které
se potom vztahovaly nejen na českomoravský prostor,
na Slovensko, ale také na Podkarpatskou Rus, a ještě
v těchto zákonech byla zmenšena váha
normativního systému. Přišly tedy zákony
o akciových bankách z 10. 10. 1924 č. 239
Sbírky zákonů a nařízení,
o vkladních knížkách, akciových
bankách a revizi bankovních ústavů.
Přišel zákon z 10. 10. 1924, tedy ze stejného
dne, jen s jiným číslem - 238 Sbírky
zákonů a nařízení, jímž
se nařizuje všeobecný fond peněžních
ústavů, zákon z 9. října 1924
č. 237 Sbírky zákonů a nařízení,
jímž se zřizuje zvláštní
fond pro zmírnění ztrát vzniklých
z poválečných poměrů.
Tyto zákony za prvé upravovaly základní
otázky hospodaření bank, jak je to i v tomto
zákoně, který předkládá
federální vláda, dále ochranu vkladatelů
- té byla věnována zvláštní
pozornost - v podstatě také v podobných intencích,
jako je to u tohoto zákona, dále bankovní
obchody, vnitřní organizaci bank a potom kontrolu
bank, jejíž nezbytnost se právě díky
sérii krachů v roce 1922 - kdy tři středně
velké banky se položily a následovala řada
menších bank - ukázala jako nezbytná.
V podstatě podobně jako zde i zákon, který
se týkal činnosti akciových bank respektoval
určité trojité členění,
jak je tomu na základě pozměňovacích
návrhů, které předložily výbory,
nakonec v té podobě, kterou gesční
výbor předkládá tomuto plénu
Federálního shromáždění.
Struktura je tedy v podstatě podobná.
První část zákona se týkala
obecných otázek, druhá část
zákona jednala zvláště o akciových
bankách, zejména o její vnitřní
organizaci, a třetí část se zabývala
i revizní povinností bankovních ústavů
dohledem apod.
Tento zákon, který dostalo Federální
shromáždění k projednání,
je tedy zákon, který respektuje československé
tradice první republiky, ale zvýšení
státního dohledu nad bankovní soustavou jde
ještě mnohem dál za rámec, který
byl v době první republiky, protože bankovní
soustava první republiky nevylučovala lidové
a družstevní peněžnictví na rozdíl
od tohoto zákona, který svou konstrukcí činí
velice obtížné jejich zřizování,
ba prakticky nemožné.
U zákonů z první republiky se dovršení
koncesního systému dostalo tak daleko, že státní
vliv se nevztahoval jen na povolení založit banku,
ale také stát i reglementoval - na rozdíl
od anglosaského světa - vnitřní strukturu,
vnitřní zřízení bank.
Chtěl bych říci, že je velice potěšitelné,
že roste - zdá se - kultura ekonomického povědomí
naší veřejnosti, protože na rozdíl
od předchozích ekonomických zákonů
vyvolal tento zákon o bankách kvalifikovanou diskusi
na půdě našeho denního tisku.
Chtěl bych pro informaci poslanců připomenout,
že si své názory v Hospodářských
novinách vyměnili jednak pan Mataj ze SBČS
a na druhé straně prof. Tuček z Vysoké
školy ekonomické. Stanovisko, které zastával
pan Mataj, je vám v podstatě přístupné
v tisku, jako doprovod k vládnímu návrhu
vyslala do parlamentu SBČS. Stanovisko, které zastával
pan Tuček je, přiznám se, vůči
vládnímu návrhu velice konfliktní
a sice - poukazuje na určité rozdíly oproti
normám, které existují v západní
Evropě. Je kritické vůči doporučení
MMF, které by se nemělo podle pana Tučka
přeceňovat. Konstatuje i některá fakta,
která jsou všem dobře známa, že
se v podstatě jedná jen o první krok k vytvoření
konkurence na finančním trhu u nás - totiž,
že v České republice má jedna banka
více než 80 % podílu na komerčních
úvěrech a jedna spořitelna téměř
100 % podílu na peněžních úsporách
obyvatelstva.
Řekl bych také, že za zaznamenání
stojí i to, že pan Tuček vyzdvihuje preferování
jednoho druhu bank, přičemž některé,
které se bankovní činností zabývají
v západní Evropě, mají podle jeho
názoru u nás znemožněnu činnost.
I tento názor jsem chtěl zde přednést
na dokreslení, o jak závažný zákon
a o jak závažné rozhodnutí FS v této
souvislosti jde. Domnívám se, že u tohoto zákona
je třeba především vážit
makroekonomické souvislosti. Podobně jako tomu bylo
u zákonů z doby první republiky, které
následovaly po bankovní krizi a zdůrazňovaly
nutnost státní reglementace, i zde se jedná
o takové pojetí bankovní soustavy, které
by mělo čelit určité formě
hospodářské krize a zvýšit možnosti
vlády této krizi čelit. Děkuji za
pozornost.