Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tahymu. Teraz vystúpi
v rozprave poslanec Kudláček, pripraví sa
poslanec Zahrádka.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, v první řadě
se připojuji k těm, kteří zde podtrhli
kvalitu zpracování předlohy a nepochybně
klíčový význam přijetí
tohoto zákona pro celou československou reformu,
ne toliko hospodářskou. Bohužel jednání
o tomto zákonu sleduje více lidí na galerii
než v sále. Myslím, že to je nepřímá
úměra vůči pozornosti k jiným
zákonům, která se bohužel v tomto parlamentu
stává neblahým zvykem.
Nicméně o postavení centrální
banky, o jejích úlohách a potřebě
nevyhnutelné nezávislosti promluvili zpravodajové,
kolega Schneider a kolega Skalický i někteří
další řečníci přede mnou.
Nemá smysl to opakovat. Jenom pro ilustraci. Je známá
věc, že mnozí světoví ekonomové
i politologové připisují centrálním
bankám úlohu čtvrtého sloupu státní
či občanské moci. Staví ji tak naroveň
moci zákonodárné, výkonné a
soudní a není to rozhodně náhodou.
Nezávislost centrální banky v každém
hospodářském systému a tedy i politickém
systému každého státu takovou úlohu
v podstatě plní. Není příliš
závislá ani na moci zákonodárné,
ani na moci výkonné, tím méně
na moci soudní.
Dovolil bych si připomenout okruh činností,
které zpravidla vykonávají některé
typy centrálních bank. Protože o nich podrobně
mluvil kolega Schneider, připomenu jenom úlohu centrální
banky Federálního rezervního fondu v USA.
Je v podstatě trojí. Federální rezervní
fond provádí zejména obchody na otevřeném
trhu, tj. tímto způsobem reguluje množství
oběživa v ekonomice. Kromě toho jeho úkolem
je stanovování diskontní sazby, ovšem
v posledních letech tento nástroj využívá
velice málo, protože o smysl uplatňování
tohoto nástroje se stará mnohem lépe trh
sám. Konečně vede povinné státní
rezervní finanční prostředky.
Z toho jednoznačně vyplývá, že
hlavním, a dá se říci, jediným
cílem centrální banky v hospodářském
systému státu je monetární politika,
měnová politika. Myslím si, že i pozměňovací
návrh poslance Vilda lépe vyjadřuje tuto
skutečnost oproti původní dikci vládního
návrhu v základních ustanoveních zákona.
Proto ho budu podporovat.
Nyní bych vás rád seznámil s některými
náměty, které vznikly v našich konzultacích
s řadou zahraničních i domácích
expertů.
V § 1 základních ustanovení odst. 4
se uvádí, že v majetkoprávních
vztazích má Státní banka československá
postavení podnikatele. Myslím, že chápu,
oč věcně jde, ale setkal jsem se nicméně
s mírně řečeno rozpačitou reakcí
některých zahraničních komentátorů
tohoto zákona, a to ve smyslu nepříliš
jasného vyjádření toho, že zásadním
cílem centrální banky jsou činnosti
v zákoně uvedené a rozhodně ne to,
aby vystupovala jako podnikatel.
Proto bych navrhl malou úpravu, a sice nové znění
odst 4 § 1: "Státní banka československá
má v majetkoprávních vztazích při
nakládání s vlastním majetkem postavení
podnikatele."
Další moje poznámka se týká §
7 odst. 3. Je to problém, o kterém se zmínil
už zpravodaj pan poslanec Skalický a kterému
se zřejmě pečlivě věnovaly
výbory pro plán a rozpočet. V dikci vládního
návrhu při samozřejmě extrémním,
nicméně možném výkladu, by bylo
umožněno, aby se bankovní rada sešla sice
10krát ročně, ale například
v rychlém sledu za sebou po novém roce. Opakuji,
je to extrémní, nicméně možný
výklad. Ani navrženou úpravu ve společné
zprávě nepovažuji za dobré řešení.
Jednací řád je v podstatě obsažen
v ustanoveních odstavců 1 a 2, není důvod
podle mého názoru ho speciálně požadovat.
Navrhl bych dvě alternativy nového znění
odst. 3 § 7. První alternativa vlastně není
nové znění, protože je to můj
návrh na vypuštění tohoto odstavce.
Domnívám se, že státní banka
má povinnost pravidelně informovat veřejnost
o své činnosti, pravidelně informovat parlament
o své činnosti. Myslím, že bychom se
i bez této podmínky obešli. V případě,
že neprojde, navrhl bych naopak tuto frekvenci zpřesnit,
a to takto: "Bankovní rada zasedá nejméně
jednou za dva měsíce." Abych se pokusil předejít
možnému extrémnímu výkladu. Ponechávám
samozřejmě na hlasování sněmovnám,
kterou alternativu zvolí.
Nyní bych se chtěl zmínit o problému,
k němuž nemám pozměňovací
návrh, i když jsem se pokoušel jej zformulovat
nebo nějak přijít na to, jak tento problém
vyřešit. Je to otázka, na kterou jsem byl rovněž
upozorněn některými zahraničními
komentátory tohoto zákona. Týká se
skutečnosti, že státní banka je emitentem
státních cenných papírů. Při
diskusích se ukázalo, že není úplně
jasné, zda se tím rozumí, že tyto cenné
papíry jsou cennými papíry pouze státní
banky, byť jako centrální banky československé,
anebo to, oč se jedná ve skutečnosti, že
jsou cennými papíry ČSFR. Nicméně
dostalo se mi informace, že přesto, že v zákoně
jsou tyto cenné papíry uvedeny jako emise SBČS,
jsou v zahraničí jednoznačně chápány
jako cenné papíry ČSFR. Není to problém
marginální, jde samozřejmě o to, jak
budou klienti těchto cenných papírů
chápat záruky, které se za nimi skrývají.
Je samozřejmě rozdíl, jestli záruky
poskytuje banka nebo celý stát, jako je náš.
Proto se o tom jen zmiňuji, nemám v tomto smyslu
pozměňovací návrh.
Nicméně pozměňovací návrh
mám k § 28 odst. 3. V tomto ustanovení se uvádí
pravidlo, podle něhož může banka určit
maximální rozsah poskytovaných úvěrů
ostatními bankami. Myslím, že všichni
chápeme, že při přirozeném běhu
a chodu bankovního systému je to pochopitelně
archaický a deklarační nástroj, nicméně
naše situace je trochu jiná. Přesto si myslím,
že by bylo potřeba tuto možnost snad proklamativně,
ale přece jen trochu zmírnit.
Navrhl bych proto, aby sněmovny přijaly znění,
které ostatně navrhuje i výbor pro plán
a rozpočet Sněmovny národů, a sice
před slova "určit bankám" vložit
slova "ve výjimečných případech".
Není třeba dodávat, že rozvoj trhu si
jistě vynutí pozdější úpravu,
a to i v odst. 2 tohoto paragrafu, kde je podobný problém
u minimálních a maximálních úrokových
sazeb z vkladů a úvěrů.
Další pozměňovací návrh
směřuje k § 35 odst. 1.
Je velmi jednoduchý, navrhuji vypustit poslední
část první věty, která zní:
"Pokud příslušné ministerstvo financí
nedohodne vedení těchto účtů
s jinou bankou...", domnívám se, že jde
jednak o roli, kterou může a má plnit státní
banka, a potom nevidím důvod, proč by takové
dohadování mělo probíhat přes
ministerstvo.
K § 39, který hovoří o vedení
účtů zaměstnanců SBČS
u této banky. V tomto případě opravdu
nevidím, a nejen já, důvod, proč by
tuto činnost měl vést orgán státní
správy. Jednak to může přinášet
neopodstatněné výhody, jednak to činnost
centrální banky podle mého názoru
zbytečně zatěžuje. Je samozřejmě
možná i otázka, proč právě,
a jen, těmto zaměstnancům a podobně.
A hlavně stát by podle mého názoru
měl dělat jen to, co soukromý sektor nedokáže.
Vést účty soukromým klientům
dokáže soukromý sektor velmi dobře.
Navrhuji proto dvě varianty řešení.
Buď vypustit § 39 celý a v případě,
že toto řešení neprojde, doporučuji
jej redukovat na znění: "Státní
banka československá může vést
účty právnických osob a poskytovat
jim další bankovní služby." Právě
se dovídám, že podobný návrh
podal kolega Vild a v tom případě se k němu
připojuji.
Další pozměňovací návrh
je opět jednoduchý.
V § 44 navrhuji vypustit druhou větu, která
zní: "Zahraniční banka nebo finanční
instituce je povinna přihlásit zastoupení
k registraci před počátkem jeho působení."
Věcně nemám námitek, ale domnívám
se, že takové ustanovení patří
spíš do zákona o bankách.
Poslední pozměňovací návrh
mám k § 47. § 47 je vlastně jedna věta:
"Státní banka československá
je oprávněna provádět investiční
a obchodní činnost v rozsahu nezbytném pro
zajištění jejích činností."
Byl jsem opět upozorněn na to, že pod tímto
ustanovením se může skrývat nepříliš
zřetelně definované povolení v podstatě
ke všemu. Myslím, že státní činnost
v tomto směru by měla být omezena na určitý
cíl, kterým rozhodně není to, aby
státní banka byla výdělečným
podnikem, který konkuruje bankám soukromým.
Když jsem přemýšlel nad tím, jak
tento problém odstranit, nenapadlo mě nic lepšího,
než pouze vypustit slovo "investiční a"
a ponechat "oprávnění k provádění
obchodní činnosti samotné", nikoli investiční.
To je poslední pozměňovací návrh.
Možná, že mi bude vysvětleno, že
není opodstatněný.
Závěrem ještě jednu otázku. Není
mi z návrhu zákona zřejmé, kdo bude
vykonávat dohled a příslušné
činnosti vůči těm finančním
institucím, které nejsou bankami. V základních
ustanoveních se totiž hovoří o tom -
myslím, že je to § 2d) - že státní
banka vykonává dohled nad prováděním
bankovních činností. Myslím, že
by bylo lépe hovořit o finančních
službách, nicméně tento pojem zřejmě
není pro nás legislativně nijak obsažný,
proto to nenavrhuji jako pozměňovací návrh,
ale ptám se, zdali to znamená, že takový
dohled bude vykonávat Státní banka československá.
Ještě jednou zopakuji to, čím jsem začal:
Návrh patří k nejlepším, které
jsme tu měli. Připojuji se k těm, co to konstatovali.
Ovšem domnívám se, že i ten nejlepší
návrh je nejlepší jen zdánlivě
a je opravitelný.
Proto jeho přijetí plně podporuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Kudláčkovi za
jeho vystúpenie, ďalej v rozprave vystúpi poslanec
P. Zahrádka. To je posledný prihlásený
do rozpravy. Pokiaľ má ešte niekto záujem,
prosím, aby predložil prihlášku.
Poslanec SL P. Zahrádka: Pane předsedající,
máme málo času, nebudu dlouho mluvit.
Při návštěvě poslanců
hospodářských výborů ve Státní
bance československé se pracovníci banky
zmínili o některých potížích,
které souvisí s okruhem činností okolo
padělků a padělaných peněz.
Po konzultacích s pracovníky banky mně dovolte
doplnit dva pozměňovací návrhy, které
by měly tuto problematiku usnadnit.
Jedná se o § 26, jako druhou větu navrhuji
doplnit: "Právnické osoby jsou oprávněny
od osoby, která padělané bankovky nebo mince
předložila požadovat, aby věrohodným
způsobem prokázala svou totožnost."
V tomto smyslu totiž nemají pracovníci banky
vůbec žádná oprávnění,
takže nemohou třeba kontrolovat příslušnou
osobu, nebo zjišťovat totožnost, podávat
příslušné stížnosti.
Druhý pozměňovací návrh s tím
souvisí. Týká se § 27 písm. b),
na konci doplnit text: "včetně postupu při
zjištění, že bankovky a mince jsou padělané
nebo pozměněné, nebo vznikne-li takové
podezření." Tam se jedná o to, aby banka
měla oprávnění stanovit zvláštní
vyhláškou postup, jak se budou padělané
bankovky a mince zjišťovat a jak se bude v takovém
případě postupovat.
To je všechno, nebudu dále zdržovat, doporučuji
zákon k přijetí včetně těchto
dvou pozměňovacích návrhů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zahrádkovi, ďalej
sa prihlásil poslanec M. Kováč. Má
slovo.
Poslanec SL M. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, vážení kolegovia,
chcel by som tiež podporiť predloženú koncepciu
návrhu zákona o Štátnej banke československej.
Chcel by som ale súčasne predniesť niekoľko
pozmeňujúcich návrhov. V § 1 v bode
3 sa hovorí, že Štátna banka československá
pôsobí ako federálny ústredný
orgán.
Domnievam sa, že Štátna banka je ústrednou
bankou, bankou bánk. Teda je svojím spôsobom
podnikom, a preto nemôže pôsobiť ako ústredný
orgán. Návrh, ktorý je tu predložený,
aby sa postavenie ústredného orgánu ako štátnej
správy zvýraznilo ešte viac, vzďaľuje
postavenie Štátnej banky ako centrálnej banky.
To je jeden návrh. Pokiaľ ide o menovanie, domnievam
sa, že u nás nie je silný prezidentský
systém, ale parlamentný systém, a preto návrhy,
ktoré predložil pán Tahy, podporujem.
Chcel by som ešte upozorniť na jeden rozpor, bohužiaľ
ospravedlňujem sa, že som nebol zúčastnený
na predchádzajúcich jednaniach, pretože som
bol chorý. Domnievam sa, že ide o rozpor s ústavným
zákonom č. 103. Je treba, aby sme o tom vedeli.
Nemyslím si, že to je neriešiteľné.
V ústavnom zákone 103 článok 14 sa
hovorí, že súčasťou Štátnej
banky československej sú ústredia Štátnej
banky československej pre Českú republiku
a ústredia Štátnej banky československej
pre Slovenskú republiku. Či je to nedopatrenie,
alebo zámer, je teraz zbytočné nad tým
filozofovať. Fakt je, že ústavný zákon
hovorí o dvoch ústrediach a predložený
návrh zákona v § 4 hovorí o troch: federálnym
ústredím so sídlom v Prahe, ústredie
pre Českú republiku so sídlom v Prahe a ústredím
pre Slovenskú republiku so sídlom v Bratislave.
Preto je potrebné sa s týmto rozporom vysporiadať,
pretože by inak predložený návrh zákona
bol v rozpore s ústavným zákonom 103, článok
14. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Michalovi Kováčovi.
Ďalej sa hlási poslanec Kulan.
Prihlásil sa tiež pán predseda Tošovský,
ale myslím, že bude vhodné, keď vystúpi
v závere rozpravy pred záverečným
slovom pána podpredsedu vlády.
Poslanec SN P. Kulan: Vážené Federálne
zhromaždenie, milé dámy, vážení
páni poslanci, dovoľte, aby som predložil stanovisko
ODÚ VPN k zákonu o Štátnej banke československej.
Pôvodne som mal pripravenú pomerne širokú
analýzu dôvodov, pre ktoré sa náš
klub rozhodol tento návrh podporovať, ale vystúpenia
pánov poslancov Kudláčka a Schneidera vystihli
de facto všetky dôvody a pripomienky, ktoré
sme k návrhu mali, a preto nepovažujem za potrebné
zabavovať vás týmto vystúpením.
Predkladaný návrh zákona vytvára právny
základ k postaveniu Štátnej banky československej
ako štandardnej centrálnej banky, čo je vlastne
zvláštna štátna inštitúcia
pre menu. Je potrebné - a tento zákon to umožňuje,
aby bola relatívne nezávislá na výkonnej
a zákonodarnej moci v štáte.
Zákon umožňuje autonómiu pri tvorbe
a realizácii menovej politiky, ktorého základným
cieľom je stabilita československej meny.
Vplyv predkladaného zákona na štátne
rozpočty je len kvalitatívny, nie kvantitatívny,
mení sa spôsob a podmienky, za ktorých štátny
rozpočet bude využívať úvery od
Štátnej banky československej k pokrytiu svojich
schodkov. Poslanecký klub ODÚ VPN, ako som už
naznačil, tento návrh bude podporovať. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Kulanovi, teraz
udeľujem slovo predsedovi Štátnej banky československej,
pánu Tošovskému.
Předseda SBČS J.Tošovský: Vážený
pane předsedající, vážení
páni poslanci a poslankyně, vyjádřil
bych se jen stručně k některým návrhům,
které zde zazněly.
Především bych chtěl říci,
že všechny návrhy, jak byly uvedeny zpravodaji,
považuji za opodstatněné.
K pozměňovacím návrhům pana
poslance Vilda:
V § 1 odst. 3 navrhuje vložit slova: "za federální
ústřední orgán státní
správy". Řekl bych, že z právního
hlediska je to vlastně totožné. Čili
je otázka, zda to tam chceme mít nebo nechceme mít.
Jinak to považuji za téměř totožné.
Druhý pozměňovací návrh je
závažnější. V § 2 odst. 1:
"Hlavním cílem Státní banky československé
je péče o československou měnu."
Tento pozměňovací návrh je možná
lepší, než jak je to vyjádřeno
v navrhovaném zákoně, ale zároveň
chci poslancům říci, že je to o něco
měkčí dikce. Je pravdivá v tom, že
Státní banka československá sama o
sobě nemůže skutečně za stabilitu
měny odpovídat. Protože stabilita měny
závisí na více faktorech, na více
institucích a jejich činnosti. Například
pokud jde o fiskální politiku, státní
rozpočet, ale také mzdovou politiku apod.
Čili možná, že dikce "péče
o československou měnu", která je skutečně
obsažena v zákoně o bundesbance, - my jsme
ji zvažovali, je o něco vhodnější.
K § 28 odst. 2: Je to skutečně jenom spíše
gramatická změna a souhlasím s tím:
místo slova "usměrnění"
by bylo "tyto sazby".
Pokud jde o § 28 odst. 3, o kterém se tady hovořilo,
zda vložit slova "ve výjimečných
případech", domnívám se, že
skutečně tomu tak bude, že Státní
banka československá bude ve výjimečných
případech stanovovat maximální rozsah
poskytovaných úvěrů bankám.
Je to tady proto, že jsme ještě - řekl
bych - napůl mezi administrativní nástroji
a nástroji tržními nepřímými,
kterými bychom regulovali činnost banky a toto opatření
zde skutečně potřebujeme. Čili slova
"ve výjimečných případech"
jsou celkem opodstatněná.
K § 30 byl pozměňovací návrh,
týkající se povinných minimálních
rezerv. Pokud jde o odst. 1, domnívám se, že
by tam měl zůstat tak, jak je navrženo v zákoně,
že se zpravidla neúročí. Ono je to skutečně
tak, že dokonce tyto minimálně povinné
rezervy se stanovují vždy z primárních
vkladů a část těchto primárních
vkladů jsou vklady "na viděnou", ze kterých
banky platí velmi nízké úrokové
míry. Čili to není opatření
pro ně bolestné, které by zasáhlo
výrazně do jejich hospodaření.
Pokud jde o odst. 2 stejného § 30, výši
povinných rezerv snížit ze 30 na 20 %, řekl
bych, že tento návrh je celkem opodstatněný,
protože v odst. 3 je možno jít i za tento limit,
zase ve výjimečných případech.
Čili je skutečně na zvážení,
zda tam dát 30 nebo 20 %. Současná praxe
je 8 % a i na příští rok počítáme
s 8 %.
§ 39 odst. 1 hovoří o tom, že Státní
banka československá může vést
účty svých zaměstnanců a poskytovat
jim další bankovní činnost a že
tuto činnost může výjimečně
provádět i pro právnické osoby. Ve
světě je obvyklé, že centrální
banky vedou účty pro své zaměstnance.
Je to - řekl bych - určitá součást
jejich sociálního programu.
Dále, pokud jde o provádění této
činnosti i pro právnické osoby, u nás
je vyvinuta praxe, že Státní banka československá
vede účty federálního ministerstva
vnitra a ministerstva obrany. Z důvodu utajení jsou
tyto věci ponechány v centrální bance,
ve zvlášť vyčleněné organizační
jednotce, a nejsou dány do působnosti komerčním
bankám. Domnívám se, že je to správné
a že by bylo vhodné ponechat tady tuto možnost.
K § 50 odst. 1 písm. b) - zvýšení
pokut místo do výše 1 miliónu do výše
10 miliónu. Jenom bych chtěl upozornit, že
zde nejde o pokuty bankám, ale jiným osobám
než bankám. Z tohoto důvodu se nám zdá
částka 1 milión dostatečná.
Ale protože jde o jakýsi strop, o maximum, tak je
možno samozřejmě považovat návrh
za rozumný s tím, že se bude využívat
- řekl bych - rozumným způsobem.
K § 51, odst.2 - možnost použití zisku rovněž
ke zvýšení základního jmění.
My v celém zákoně o základním
jmění Státní banky československé
nehovoříme, protože se nedomníváme,
že je to důležité, ale domníváme
se, že je vhodné doplňovat fondy Státní
banky československé, zejména všeobecný
rezervní fond, možná i statutární
fond. Čili domnívám se, že to tam nemusí
být, ale zase je to na zvážení, zda
to akceptovat, nebo nikoliv.
Dále k pozměňovacím návrhům
pana poslance Tahyho.
K § 6, odst. 2 a 4 bych řekl velmi obecně:
Bylo předkladatelem velmi pečlivě zvažováno,
na lékárnických váhách váženo,
postavení banky mezi FS a federální vládou,
resp. republikovými vládami. Zdálo se nám,
že toto je jediný vztah, pokud jde o jmenování
do funkcí členů bankovní rady, kde
existuje vztah k vládám a že by tento vztah
tam měl být zachován. Je to tak i v řadě
zákonů v zahraničí. Čili myslím
si, že by to mělo zůstat tak, jak je to navrženo.
K pozměňovacím návrhům pana
poslance Kudláčka:
§ 1 odst.4: Státní banka československá
skutečně potřebuje mít tady toto oprávnění,
protože ona je skutečně trošičku
zvláštní institucí. Ona na jednu stranu
bude mít postavení federálního ústředního
orgánu, na druhé straně bude mít určité
podnikatelské role, poněvadž, jak jsem řekl,
bude poskytovat služby třeba i armádě
a pod., bude vydávat i cenné papíry, bude
spravovat devizové rezervy státu, bude ale i stavět
pobočky, bude si zřizovat platební systém,
nakupovat platební systém a podobně. K tomuto
všemu potřebuje toto oprávnění
tady mít.
§ 7 odst.3: Zpravodajové přednesli návrh,
aby v odst. 3 bylo "Jednací řád bankovní
rady vydá guvernér". Je navrženo v první
alternativě vypuštění tohoto odstavce
a nebo dát tam zakotvit praxi, že minimálně
jedenkrát za 2 měsíce se sejde bankovní
rada. Domnívám se, že všechny možnosti
jsou otevřeny v tomto směru, bankovní rada
zpravidla zasedá jednou za 14 dní a bude tak zasedat.
Jestli jakýmkoliv způsobem chce FS vnést
pořádek, je možné to udělat,
anebo je možno i to úplně vypustit, protože
praxe a kompetence bankovní rady ji nutí zasedat
zcela pravidelně.
Pokud jde o emisi státních cenných papírů
ze strany SBČS, to je komplikovanější
problém. Pan poslanec Kudláček měl
na mysli, zda Státní banka československá
vystupuje v zastoupení československého státu
či nikoliv. Řekl bych, dejme toto zmocnění
Státní bance československé jak tam
je navrženo, a nechť si s tím poradí zahraniční
právníci. Protože už v jednom případě
se tato forma vyzkoušela, Státní banka československá
vydala obligace 200 milionů dolarů na eurodolarovém
trhu a právníci hodnotili v kuloárech riziko
této emise obligací Státní bankou
československou pravděpodobně jako menší,
než kdyby ji vydala federální vláda
nebo některá z vlád republik.
Protože v naší politické situaci pro zahraniční
právníky není jasno, zda by event. následující
vláda, která by při rozdělení
státu přebírala závazky státu
nebo závazky vlád, všechny je také chtěla
honorovat. Kdežto - domnívají se - že
centrální banka v každém případě
bude muset existovat a bude muset honorovat závazky, protože
jinak by nemohla na trh nikdy vstoupit. Čili to jen taková
praktická poznámka.
Paragraf 28 - to byl totožný pozměňovací
návrh jako u pana Vilda.
Paragraf 35 odst. 1 - vypustit druhou část věty
"pokud příslušné ministerstvo financí
nedohodne vedení těchto účtů
s jinou bankou". My jsme to tam doplnili právě
na žádost ministerstva financí, čili
nechal bych event. vyjádření na pana místopředsedu
Klause.
Pokud jde o § 39, to je stejný jako měl pan
Vild, čili nebudu se k němu již dál
vyjadřovat.
Paragraf 44 - návrh vypustit druhou větu s tím,
že patří do zákona o bankách.
Je to možné dát do zákona o bankách,
ale myslím si, že to tady logicky navazuje na první
větu, čili že bychom to tady měli ponechat.
Paragraf 47 - omezit činnost banky, třeba aby nemohla
provádět investiční činnost.
Státní banka má za povinnost budovat své
pobočky nebo je renovovat nebo stavět nové
budovy, což je investiční činnost.
Teď bude stavět např. novou pobočku
v Ústí nad Labem, takže k tomu potřebuje,
aby tam investiční činnost byla ponechána.
Dále byl dotaz vznesený panem poslancem Kudláčkem,
kdo bude vykonávat dohled podle § 2 odst. 1 písm.
d) nad bankovními činnostmi. Bankovní činnosti
jsou vyjmenovány v zákoně, který bude
rovněž Federální shromáždění
dnes projednávat, v zákoně o bankách.
Předpokládáme, že by měla dohlížet
Státní banka československá.
K pozměňovacím návrhům k §
26, druhá věta, oprávnění prokázání
totožnosti, i § 27 písm. b), oba považuji
za naprosto správné a opodstatněné.
K pozměňovacím návrhům pana
poslance Kováče: Ustanovení v § 1 odst.
3, že Státní banka působí jako
federální ústřední orgán
v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními
zákony, je tam proto, aby Státní banka měla
právní oporu k tomu, vydávat obecně
závazné právní předpisy, ale
jenom v oblasti, která je vymezena tímto zákonem.
Kdyby to tam nebylo, Státní banka nemůže
vydávat žádné obecně závazné
právní předpisy, např. týkající
se praní špinavých peněz apod. Čili
doporučuji, aby to zůstalo tam tak, jak to je.
Pokud jde o § 6, zmíněný rozpor s ústavním
zákonem, se zákonem 103 čl. 13, domnívám
se, že to je otázka pro legislativce. Já v
tom rozpor nevidím. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem guvernérovi Štátnej
banky československej. Chce ešte niekto vystúpiť
v rozprave? Pán poslanec Novosád a pán poslanec
Mornár.
Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně
a kolegové, já jsem se z debaty dozvěděl,
že nebyl podán pozměňovací návrh,
o který já osobně stojím. Bylo to
vzneseno jenom jako otázka. Proto doporučuji v §
9 odst. 2 písm. c), i přes výklad pana Tošovského
nahradit Státní banku československou slovem
vláda ČSFR. Jedná se jen o setiny bodu, ale
ve svém důsledku to má rozdíly, při
emisi cenných papírů to jde do desítek
a stovek miliónů. I když zahraniční
klientela usuzuje podle stability státu na záruky,
které stát dává, to pro mě
není dostatečný argument k tomu, abych do
jisté míry nechal stát ztrácet určité
finanční prostředky, které může
nabýt, pokud se náš státní systém
explicitně zpevní.
Pak bych se chtěl ještě znovu zaměřit
na § 39 odst. 1, kde se hovoří o poskytování
finančních služeb zaměstnancům
Státní banky československé. Mě
nějak argument pana Tošovského, že se
jedná o nějakou sociální výpomoc
nebo sociální službu zaměstnancům,
že to patří do souboru sociálních
opatření, příliš neuspokojuje.
Já jsem počítal, že uslyším
zdůvodnění takového charakteru, že
případně zaměstnanci, kteří
mají určité informace, které nejsou
zcela běžně známy, by investicemi v
ostatních bankách mohli dávat signály
těmto bankám, jakým způsobem mají
provádět finanční operace. To by bylo
celkem zdůvodnitelné hledisko. Pokud to ovšem
tak není a pokud tato hrozba neexistuje, doporučoval
bych změnu v § 39 odst. 1. Ponechal bych tam to, že
skutečně vede účty a dělá
bankovní operace pro některé právnické
osoby, kterými může být ministerstvo
vnitra nebo armáda, ale ty zaměstnance bych v tomto
případě skutečně nerad, pokud
je to jediný důvod, aby tam zůstali. Podáno
to je, takže to nemusím opakovat. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Novosádovi, s faktickou
poznámkou sa prihlásil pán poslanec Schneider.
Poslanec SL J. Schneider: Já jsem chtěl jen poznamenat:
Pan poslanec Kováč nepředložil písemné
návrhy. Pokud tak chce učinit, prosím, aby
to udělal.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím, pán poslanec, urýchlene
to urobte, pretože je to v súlade so zákonom
o rokovacom poriadku a musíme to spracovať. Pán
poslanec Mornár má slovo.
Poslanec SL P. Mornár: Mali sme s pánom dr. Novosádom
identický návrh. Ja by som ho chcel ešte trochu
doplniť, aby názov tohto zákona neznel zákon
o Štátnej banke československej, ale zákon
o Štátnej banke Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť
v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona?
Má niekto takéto prianie? (Nikdo se nehlásil.)
Nemá.
Vyhlasujem rozpravu za ukončenú.
Udeľujem záverečné slovo najprv pánu
podpredsedovi vlády Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, ministrovi pánu Klausovi.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Budu velmi stručný,
protože předseda Státní banky československé
řekl mnoho dílčích argumentů,
s kterými se ztotožňuji. A navíc si
myslím, že řada příspěvků,
které zazněly, skutečně není
fatální pro ten zákon. Myslím, že
hlasováním je snadno vyřešíme.
Tři věci: Nedoporučuji měnit slovo
Státní banka československá. Je to
už terminus technicus, je to název, je to uzance,
v tomto smyslu je to název, který nemá bezprostřední
souvislost s názvem československého státu.