Čtvrtek 12. prosince 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Za výbory hospodárske, zahraničné, ústavnoprávne a pre plán a rozpočet Snemovne národov prednesie spravodajskú správu z poverenia výboru pre plán a rozpočet pán poslanec Skalický.

Poslanec SN J. Skalický: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, kolega Schneider zde uvedl historii centrálního bankovnictví a hlavní důvody, proč se tato instituce zřizuje. A seznámil nás s připomínkami národních rad. Mně zbývá úkol shrnout výsledky projednávání ve výborech Federálního shromáždění.

Nejprve mi však dovolte úvodní slovo. Abychom si uvědomili zásadnost změny postavení Státní banky československé mezi ostatními státními institucemi, je vhodné porovnat navržený zákon s dosud platným stavem. Shodou okolností byla poslední zákonná úprava postavení centrální banky přijata Federálním shromážděním dva dny před listopadovými událostmi 1989. Zákon č. 130/89 z 15. listopadu učinil oproti předcházejícímu stavu jisté nesmělé krůčky vpřed, přesto však definoval postavení Státní banky způsobem, který ji ve značné míře udržoval v područí vlády. Měnový plán, bankovní měnová politika, zahrnující úvěrovou, depozitní, úrokovou a devizovou politiku stejně jako kurs čs. měny k měnám cizím - všechny tyto činnosti mající zásadní význam pro kvalitu a stabilitu měny, schvalovala či určovala vláda a bance příslušel de facto pouze výkon či administrace určené politiky. Stanovení úrokových sazeb a další důležité činnosti byla oprávněna provádět, v úzké součinnosti, fakticky ve stavu propojení záměrů, s federálním ministerstvem financí.

Zmiňuji se o tom především proto, abychom si uvědomili, že přistupujeme ke skutečně zásadní, a jsem přesvědčen, že veskrze pozitivní změně tohoto stavu. V situaci, kdy byla veškerá státní moc soustředěna v jediném centru, bylo koneckonců lhostejné, jaký je formálně legální statut jednotlivých institucí. Ovšem po zhroucení tohoto, vůči ostatním orgánům paralelního, centra moci se i zde, stejně jako např. v otázce státoprávního uspořádání či mechanismu vztahu mezi prezidentem, vládou a parlamentem, ocitáme v nebezpečí, že chybně či nedokonale vyvážené pravomoci budou zneužity ve prospěch moci jiné, a proti zájmu prosperity celku.

Mám-li být konkrétní, vrátím se k otázce centrálního bankovnictví. Instituce, které je uloženo pečovat o měnu a tím potažmo ovlivňovat dostupnost peněz jakožto základního prostředku hospodářské činnosti, čili jak říkají ekonomové, určovat míru vzácnosti této krve ekonomiky, je samozřejmě nadána velkou mocí. A je na zákonodárci, aby moudře uvážil, komu a jakým způsobem ji má podřídit. Státní banka dosud byla, jak už jsem řekl, institucí jednoznačně podřízenou vládě. Budiž připsáno ke cti současné vládě, že tohoto vlivu užívala způsobem, jenž stabilizoval po liberalizačním šoku hodnotu měny a její kurs a vytváří příznivé předpoklady pro přechod na úplnou konvertibilitu. Nicméně má-li tento mocný nástroj kterákoli vláda v rukou, je logicky, jako každá moc, v pokušení ho použít pro své vlastní zájmy. A zájmem vlád, stejně jako příslušných vládních koalic v parlamentu, bývá udržení moci. Mají proto pochopitelnou tendenci použít nejefektivnější zdroj volební podpory, totiž populární výdaje peněz ve svůj prospěch. Z této prosté skutečnosti pak vyplývá fakt, že míra závislosti centrální banky na vládě je ve vyspělých zemích přímo úměrná průměrné míře inflace.

Nezbývá mi proto, než vysoce ocenit, že vláda nám předložila návrh zákona o Státní bance československé, který vychází do značné míry z německého modelu, který prokazuje výtečnou schopnost zajistit stabilní a pevnou měnu.

Nyní se obrátím k projednávání návrhu zákona ve výborech Federálního shromáždění. Zákon projednaly, jak již bylo řečeno, výbory zahraniční, ústavně právní, hospodářské a konečně, jakožto výbory gesční, výbory pro plán a rozpočet, které shrnuly závěry projednávání do tisku 1089, který máte v lavicích.

Zahraniční výbory doporučily do odstavce 6 zařadit ustanovení, podle kterého by člen bankovní rady byl odvolán tehdy, poruší-li ustanovení tohoto zákona.

Výbory pro plán a rozpočet na doporučení expertů a legislativy shledaly tento návrh v této šíři za nepřijatelný a přijaly doplnění uvedené v tisku 1089.

Výbory ústavně právní doporučily vypustit větu druhou 2. odstavce § 1, což výbory gesční akceptovaly.

Výbory hospodářské doporučily v § 1 odstavci 3 nahradit text "Státní banka působí jako federální ústřední orgán" resp. doplnit ho slovy, že působí jako federální ústřední orgán státní správy. Tento návrh si osvojil pouze výbor Sněmovny národů výboru gesčního a bude třeba o něm ještě hlasovat. Dále výbory hospodářské doporučily v § 2 zrušit označení odstavce 1 a písm. d) rozdělit na dvě samostatná písmena. Výbory gesční s tímto návrhem nesouhlasily, nikoliv snad z důvodů věcných, ale pro zbytečnost takového rozdělení.

K § 49 hospodářské výbory navrhly nové znění. Výbory gesční po konzultaci s legislativci a experty navrhly kompletní nové znění § 49, které uvádí znění zákona do souladu s již přijatým zákonem 405/1991 Sb., o kontrole v České a Slovenské Federativní Republice.

Samotné výbory pro plán a rozpočet, kromě úprav, které akceptovaly na základě připomínek a vyjma úprav čistě legislativně technické povahy, přijaly tyto změny:

Pod bodem 4 máte uvedenou změnu, podle které má Státní banka častější povinnost, než bylo původně navrženo, informovat veřejnost. Z původního návrhu dvakrát za rok se tato povinnost ukládá každé tři měsíce.

Pod bodem 6 výbory pro plán a rozpočet vypustily větu druhou odstavce 2 s odůvodněním, že toto ustanovení je obsaženo v zákoně vyšší právní síly, v ústavním zákoně o čs. federaci č. 143/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů a tudíž by jeho uvedení v tomto zákonu bylo nadbytečné.

Pod bodem 8 přijaly výbory pro plán a rozpočet nové znění odstavce 3 - jednací řád bankovní rady vydá guvernér. Stalo se tak v diskusi nad původním ustanovením, podle kterého bankovní rada jedná minimálně desetkrát ročně a po určité licitaci o tom, jak by měla bankovní rada často zasedat, nakonec výbory navrhly ponechat pravomoc tyto věci určovat guvernérovi.

Pod bodem 9 výbor pro plán a rozpočet Sněmovny lidu navrhuje změnu, aby se jednání bankovní rady místo původní formulace, která zněla na pověřeného člena vlád, aby toto bylo nahrazeno příslušným ministrem financí. Výbor Sněmovny národů tento návrh nepřijal a bude třeba ještě o něm v závěru hlasovat.

Pod bodem 11 výbory pro plán a rozpočet v zájmu reciprocity vztahu bankovní rady a vlády a v zájmu odstranění určitých možných sporů, které by se mohly týkat otázek, co jsou záležitosti související s působností Státní banky československé, výbory pro plán a rozpočet přijaly takové znění, které guvernérovi Státní banky československé dávají právo se zúčastnit schůzí vlády.

Pod bodem 12 máte uvedenu změnu, která Státní bance československé na rozdíl od původního návrhu umožní, aby tyto záležitosti mohla řešit obecným prováděcím předpisem místo toho, aby musela schvalovat každý jednotlivý případ.

Pod bodem 13 máte opět uvedeno variantní ustanovení, neboť ho přijal pouze výbor Sněmovny národů. Do § 28 odst. 3 se doplňuje za slova "může ve výjimečných případech", a tím se do jisté míry - alespoň verbálně - omezuje možnost Státní banky československé stanovovat minimální úrokové sazby z vkladů přijímaných bankami a na druhé straně maximální úrokové sazby z úvěrů. Za normálních okolností - a to měl gesční výbor na mysli - je věc určování těchto sazeb záležitostí tržní soutěže.

Pod bodem 14 máte uvedeno nové znění § 35 odst. 2. Jedná se pouze o zpřesňující úpravu, která zpřesňuje vyjádření proklamovaného záměru a nedopouští se žádné věcné změny.

Pod bodem 16 dochází k závažnější úpravě. Dochází k rozšíření pravomocí banky oproti současnému stavu, kdy podobné vydávání cenných papírů znějících na cizí měnu bylo podmíněno povolením federálního ministerstva financí.

Body 17 až 19, které se týkají § 43 odst. 2, výbory doporučily doplnit písmeno a) o slova "mezi bankami". Zároveň navrhly a schválily pozměněné znění písmena b) a písmeno c) se tím podle jejich názoru stalo nadbytečným.

Konečně bod 21, který se týká § 49, o kterém jsem se již zmínil. Po konzultaci s legislativním odborem výbory doporučily přijmout tento paragraf ve znění sladěném s již přijatým zákonem o kontrole.

Rovněž tak nové znění § 50, které znamená jisté legislativní, nikoli věcné úpravy - k němu se ještě vrátím při probírání připomínek, které se nepodařilo projednat v rámci jednání gesčních výborů.

Bod 24: Do § 54 výbory pro plán a rozpočet schválily doplnění odst. 3, který má určitým způsobem řešit a zamezovat konfliktům zájmů zaměstnanců Státní banky československé.

V bodě 25 je doplněno ustanovení, které v návaznosti na doplnění § 41 písm. d) o vydávání cenných papírů znějících na cizí měnu, které vyjímá tuto činnost z pravomocí federálního ministerstva financí, toto doplněné ustanovení má sladit navržený zákon s platným zněním zákona o dluhopisech.

Po projednání v gesčních výborech jsme jako zpravodajové spolu s legislativním odborem Federálního shromáždění probírali nezbytnost sladění připravovaných zákonů o Státní bance československé, zákona o bankách a zákona o účetnictví. Z tohoto projednávání vyplynuly některé změny, se kterými bych vás rád seznámil a o které jako zpravodajové navrhujeme doplnit návrh výborů pro plán a rozpočet. Samozřejmě v této věci budeme ještě potřebovat vyjádření navrhovatele.

V § 46 odst. 2 ve větě druhé se za slovo "stanoví" doplňují slova "v souladu se zvláštním zákonem". Tímto zvláštním zákonem máme na mysli připravovaný zákon neznámého čísla o účetnictví.

Dále se jedná o § 52, ve kterém by z legislativně technických důvodů bylo zapotřebí přijmout jisté úpravy, které by především terminologicky sladily všechny tři zákony, které máme dnes na pořadu jednání. Odst. 2 by zněl: Účetní závěrka Státní banky československé je ověřována auditory. Odst. 3: Státní banka československá vydává za účelem zveřejnění výroční zprávu. Odst. 4: Státní banka československá zpracovává a poskytuje dekádně ke zveřejnění výkaz o své finanční pozici.

Tyto návrhy budete mít před hlasováním k dispozici v písemné podobě a podle vyjádření navrhovatele o nich budeme, nebo nebudeme hlasovat.

Závěrem mi dovolte, abych se zmínil o proceduře, kterou jako zpravodajové navrhujeme pro jednání. Jelikož navrhovatel při jednání gesčních výborů akceptoval v podstatě všechny návrhy přijaté při jednání výborů pro plán a rozpočet, tak ty, které byly přijaty oběma výbory, považujeme za součást projednávané předlohy. Některé změny obsažené v tisku 1089 byly ovšem přijaty pouze jedním výborem a o nich považujeme za nutné ve sněmovnách hlasovat. Nebudou-li přijaty, zůstává platná verze vládní návrh - tisk 1024.

U § 50, kde výbory akceptovaly znění o legislativních úpravách a jeden výbor posléze doporučil vypustit část tohoto znění, považujeme za nutné díky tomuto postupu považovat první variantu za základní a o druhé by se mělo hlasovat jakožto o pozměňujícím návrhu.

To je, domnívám se, co se týče procedurální stránky našeho jednání všechno. Závěrem mi dovolte pokus o malé odlehčení vážnosti našeho jednání. Poslední zákon o Státní bance československé byl schválen 15. listopadu 1989.

O dva dny později vypukly listopadové události. O několik dalších dnů později byly pražské ulice zaplaveny plakáty nesoucími heslo: "za Komárka bude koruna jak marka." Než se podaří splnit tužbu lidového básníka a náš kolega poslanec se stane ministrem financí, nezbývá než volit jiné cesty k stabilní a tvrdé čs. měně. Za takovou cestu považuji předložený návrh zákona. Proto vám ho jménem výborů hospodářských, zahraničních, ústavněprávních a výborů pro plán a rozpočet doporučuji k přijetí. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Skalickému za spravodajskú správu. Máme teda pred sebou vládny návrh - tlač 1089 a k tomu môžeme prijímať pozmeňujúce návrhy. Chcel by som zdôrazniť, že zástupca navrhovateľa súhlasí so všetkými pripomienkami, ktoré predniesli spravodajcovia a ktoré sú uvedené v tlači 1089, eventuálne ktoré budú v ďalšej tlači a ktoré majú charakter legislatívno-technických úprav.

Môžeme otvoriť rozpravu. Prosím, o slovo požiadal pán poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, za poslanecký klub OH bych chtěl podpořit návrh zákona o SBČS. Chtěl bych vyjádřit své poděkování vládě a ministerstvu financí za přípravu tak kvalitního návrhu. Chtěl bych říci, že tento návrh vychází z koncepce skutečně nezávislé SBČS. Jeví se nám být zákonem na velmi vysoké úrovni a budeme ho tedy podporovat.

Mám k tomuto návrhu několik pozměňovacích návrhů, které ale nejdou proti koncepci tohoto zákona. Jsou to pouze drobné úpravy, s nimiž bych vás chtěl seznámit.

Za prvé bych chtěl podpořit návrh výboru pro plán a rozpočet SN, ve kterém v § 1 odst. 3 za "... SBČS působí jako federální ústřední orgán", dodávají se slůvka "státní správy". To nemění nic na smyslu tohoto ustanovení, ale zdá se nám to legislativně čistější. Proto bych doporučoval přijetí této varianty.

Další pozměňovací návrh je k § 2, jehož odst. 1, první věta by zněla takto: Hlavním úkolem SBČS je péče o čs. měnu. Tento pozměňovací návrh zdůvodňuji tím, že v současné době je toto ustanovení takové, že má státní banka zabezpečovat stabilitu čs. měny. Banka však sama není schopna zabezpečit stabilitu čs. měny. Závisí to také na tom, jak se vyvíjí ekonomika, závisí to na kupní síle koruny atd. atd. Ona se má o to snažit, ale není schopna to zabezpečit. Proto není podle našeho názoru správné, aby bylo v zákoně něco, co není možno splnit. Proto navrhuji toto znění, které je stejné jako u bundesbanky, což je německá centrální banka.

Další pozměňovací návrh je k § 14. Jde jen o drobnost - tam je " při zabezpečování svého hlavního cíle", tam by bylo "úkolu", aby to bylo shodné s tím, co jsem navrhl v § 2.

Další pozměňovací návrh, který dávám na zvážení zpravodajům, je spíše legislativní a týká se § 28 odst. 2. Tam se říká, že SBČS může stanovit minimální a maximální úrokové sazby z úvěrů. Potom je tam "tato usměrnění vyhlašuje ve Sbírce zákonů". Podle mého názoru by bylo přesnější, kdyby tam bylo řečeno - tyto sazby, neboť se to týká pouze sazeb. Jde pouze o legislativní zpřesnění. Jestliže tam má "usměrnění" nějaký hlubší význam, nebudu na svém návrhu trvat, ale domnívám se, že by to takto bylo přesnější.

Obrátil bych nyní vaši pozornost na problém, který je, podle mě, v § 30. Nechci to předkládat jako pozměňovací návrh, chtěl bych vás na to pouze upozornit. Byl to také návrh výboru rozpočtového a kontrolního ČNR a týká se odst. 1 § 30 - zda se mají minimální rezervy, které budou mít banky, u SBČS úročit nebo neúročit. Hovořil jsem o tom s panem předsedou SBČS. Ten se domnívá, že by to mělo zůstat tak jak to je - tedy, že se tyto povinné minimální rezervy zpravidla neúročí. Rozpočtový a kontrolní výbor ČNR má názor opačný. Každopádně je tam u obou variant, že zpravidla se úročí nebo neúročí. Je na vás, čemu se dá přednost. Vždy je možná i ta druhá varianta, ale tehdy, když by to byla tak vysoká částka jako je to možné podle odst. 2 - tam je, že minimální rezervy mohou činit až 30 %. Někdy by bylo možné je zvednout ještě výše, a tyto prostředky by byly neúročeny, mohlo by to vést, podle mého názoru, k problémům.

U odst. 2 bych chtěl zaměřit vaši pozornost na to, že povinné minimální rezervy mohou činit nejvýše 30 % celkových závazků banky. To se mi zdá být skutečně velký rozsah minimálních rezerv, protože, aby banka získala svým podnikáním se zbylými prostředky někde jinde prostředky na to, aby mohla platit úroky a všechno ostatní z 30 %, které by ještě k tomu bezúročně měla uloženy u státní banky, to by mohlo být problémem. Nehledě na to, že v odst. 3 je možnost pro státní banku ve výjimečných případech ještě zvýšit tyto povinné minimální rezervy. Domnívám se, že v odst. 2 by stačilo, aby povinné minimální rezervy byly stanoveny do nejvyšší výšky 20 % s tím, že v některých případech je možné podle odst. 3 v krizové situaci je ještě zvýšit.

Další pozměňovací návrh je k § 39 v první větě.

Navrhoval bych první větu vypustit - SBČS může vést účty svých zaměstnanců a poskytovat jim další bankovní služby. Toto ustanovení se mi zdá problematické ze dvou důvodů. Za prvé, zda je nezbytné, aby centrální banka dělala takové věci, že bude pro svého zaměstnance platit sporožiro, zda by se tím vůbec měla zabývat. To je první důvod. A druhý důvod je ten, že v budoucnu mohou být zaměstnanci nebo členové bankovní rady skutečně bohatými lidmi. Na účtech mohou být velké prostředky. Vzhledem k tomu, že SBČS by měla vykonávat bankovní dohled, nezdá se mi správné, aby vykonávala bankovní dohled a přitom vedla tyto účty, takže bych navrhoval tuto první větu vypustit.

Poslední dva pozměňovací návrhy. První je k § 50, tam už je nové znění, které navrhly VPR. Proti tomu nic nemám. Jde mi pouze o to, aby se zvýšila pokuta, která je v současné době v § 50 odst. 1 b).

Tam je zatím pokuta jeden milión korun a já se domnívám, že vzhledem ke kupní síle koruny, k jejímu kursu k ostatním měnám, je tato pokuta velmi nízká a navrhoval bych její zvýšení na 10 miliónů korun.

Poslední pozměňující návrh se týká § 51. Kolega Schneider již hovořil o tom, že byl podán a že na to bylo upozorněno výborem rozpočtovým a kontrolním České národní rady. V § 51 je uvedeno, co Státní banka československá dělá se svým ziskem, jak ho může použít. Navrhoval bych tam, aby vytvořený zisk mohl být použit také ke zvýšení základního jmění Státní banky československé. Proto navrhuji, aby za slova "vytvořený zisk používá" byla doplněna slova "ke zvýšení základního jmění" a dále to pokračuje.

Ty pozměňovací návrhy, které jsem přednesl, mají pouze zpřesnit text. Možná, že na některé bude reagováno. Děkuji vám za pozornost. Předám své návrhy ještě písemně zpravodajům.

Ještě bych chtěl zdůraznit, že návrh jako takový budeme podporovat a považujeme jej za velmi dobrý.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Vildovi, slovo má poslanec Tahy, pripraví sa poslanec Kudláček.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, v prvom rade aj keď teraz hovorím ako prostý poslanec, predsa by som chcel povedať pár slov ako predseda hospodárskeho výboru Snemovne národov a privítať túto predlohu, ktorú dnes prejednávame podobne ako všetky predlohy, ktoré máme dnes na programe, pretože vypĺňajú vákuum, ktoré dnes chýba v praxi pri transformácii nášho hospodárstva vo finančnej oblasti.

Tento zákon je mimoriadne dôležitý a budem veľmi spokojný, keď ho prijmeme. Naše hospodárske výbory prakticky už pred rokom neustále vo svojich uzneseniach tlačili smerom na federálnu vládu, aby tieto predlohy, ktoré dnes prejednávame, boli predložené. Konečne sme sa ich dočkali.

Teraz k mojim pozmeňujúcim návrhom. Po zdôvodnení v spravodajskej správe, prečo bol vypustený ods. 2 z § 6, sa osobne domnievam, že by neuškodilo zákonu, keby tam odsek zostal, ale netrvám na ňom, ale odporúčam, aby na koniec prvej vety bol odkaz na ústavný zákon, ktorý hovorí o forme menovania guvernéra Štátnej banky československej. Ako pozmeňujúci návrh odkaz za prvú vetu.

K ods. 4 a odstavcu 2, ktorý v podstate hovorí o filozofii menovania guvernéra a viceguvernérov mám trochu iný názor, než predstavuje predloha zákona. V spravodajskej správe už bolo spomenuté, že sa počíta s tým, že tento orgán by mal byť suverénnym vo vzťahu k exekutíve, avšak prirodzene nemôže byť suverénnejší, než sú zákonodarné orgány federálne a republikové, ktoré sa v podstate musia chovať ku guvernérovi Štátnej banky československej ako ku ktorémukoľvek ministrovi, ktorý má zverenú závažnú časť riadenia nášho hospodárstva.

Preto sa osobne domnievam, že pri menovaní týchto hodnostárov by zákonodarné zbory mali mať väčšie slovo. Na základe toho predpokladám pozmeňujúce návrhy, aby v § 6 ods. 2, ktorý hovorí o menovaní guvernéra Štátnej banky československej znela úprava takto: Na návrh vlády ČSFR schválený Federálnym zhromaždením ČSFR.

V § 6 ods. 4, kde sú menovaní viceguvernéri - na návrh guvernéra namiesto: "prejednaný s príslušnými vládami" - "odsúhlasený národnou radou príslušnej republiky". Prirodzene, že národné rady skôr ako odsúhlasia návrh guvernéra, majú možnosť konzultovať tieto veci s príslušnou republikovou vládou, ale sú v každom páde objektívnejším orgánom, než je vláda tej - ktorej republiky.

Osobne sa domnievam, že Federálne zhromaždenie je tiež objektívnejším orgánom, než je vláda, ktorá prirodzene môže vychádzať veľakrát zo subjektívnych názorov. Toľko k pozmeňujúcim návrhom. Inak vám vrelo odporúčam, aby ste predlohu zákona schválili.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP