Čtvrtek 12. prosince 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Dodal by som k tomu ešte jednu poznámku, že detailný program budúceho týždňa bude dohodnutý dnes na schôdzi predsedníctiev oboch snemovní za účasti predsedov všetkých výborov oboch snemovní, ktorá začne po zahájení poludňajšej prestávky v miestnosti 545. Berte to prosím, predsedovia výborov, hneď ako pozvanie na túto schôdzu. Chápem tento návrh, ktorý tu predniesol pán poslanec Sokol, ako procedurálny návrh a budeme o ňom hlasovať. Predtým sa o slovo prihlásil ešte pán poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia a kolegyne, mal som možnosť byť na politickom grémiu, ktoré pripravovalo túto schôdzu. Na tomto grémiu sa vyjadrovali všetci predstavitelia všetkých politických klubov k programu 19. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov. Hovorili sme i o časovom harmonograme, hovorili sme o "časovke", kedy majú byť predložené jednotlivé návrhy zákonov. Jasne sme vtedy povedali a myslím, že to bolo jednoznačné, že táto schôdza trvá dva týždne. Tu sme sa dozvedeli, že táto schôdza bude trvať tri týždne. Teraz sa dozvedáme, že tu budeme sedieť do nedele. V nedeľu nám niekto povie, že prídeme medzi sviatkami. Medzi sviatkami nám niekto povie, že prídeme na Nový rok. Tak predsa parlament nepracuje.

Mám len dve otázky: Ako môžeme hovoriť o transformačnom zákone, keď do dnešného dňa ešte nie je spracovaná spravodajská správa a pýtam sa, prečo rozpočet a tieto otázky neboli predložené dostatočne včas. Ako som sa dozvedel od kolegov, odmietli ho prejednať, pretože na to mali jeden deň. To sú, myslím, základné veci, ktoré sú pre prácu parlamentu nutné.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Včera, myslím, že zastupoval váš klub na politickom grémiu pán poslanec Kontra. (Poslanec SN R. Zelenay: Pýtam sa za seba.) Prípadne si to vysvetlíte. (Smích v sále.) Ja sa domnievam, že od toho tam sú vedúci politických klubov, alebo predstavitelia klubov, aby informovali svojich kolegov. Pán profesor Jičínský sa hlási.
První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, včera se politické grémium sešlo dokonce dvakrát, na jedné schůzi dopoledne a potom na poměrně dlouhé schůzi večer, z nichž vyplynuly závěry, o kterých hovořil pan kolega Sokol. Byli bychom, myslím, všichni rádi, kdybychom jisté představy o časovém programu a průběhu schůze, které jsme měli, mohli přesně dodržet tak, jak jsme zamýšleli. Bohužel podmínky, ve kterých pracujeme, nejsou tak jednoduché. Musíme na některé věci reagovat operativně. Proto vám byl předložen ten návrh, který formuloval kolega Sokol jménem politického grémia. Je to i vysvětlení k tomu, co říkal kolega Zelenay. Některé věci jsou skutečně složitější, než jsme měli na začátku a myslím, že je povinností Federálního shromáždění, jeho členů, aby se s nimi vyrovnalo tak, jak odpovídá potřebám doby.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Dovoľte mi, aby som nechal hlasovať o návrhu, ktorý predniesol pán poslanec Sokol. Dovoľte mi súčasne, aby som ho stručne zrekapituloval. Teda ide o vypustenie troch návrhov z nášho programu. Prvý sa týka spôsobu prijatia ústav, druhý sa týka referenda, tretí vykonávacieho zákona k referendu. Ďalej súčasne budeme hlasovať o tom, že budúci týždeň bude prejednávaný predovšetkým transformačný zákon a zákon o štátnom rozpočte vrátane jeho desiatich noviel a že naše jednanie bude trvať s najväčšou pravdepodobnosťou do nedele.

Prosím, aby ste sa vyjadrili k tomuto návrhu na zmenu a postup prejednávania jednotlivých bodov programu.

(Hlasuje se.) (9.47 hodin)

Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

SN - 79, SĽ - 58. Snemovňa národov sedemdesiatdeväť, Snemovňa ľudu päťdesiatosem. Ďakujem.

Kto je proti? SN - 5, SĽ - 3. Snemovňa národov päť, Snemovňa ľudu tri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? SN - 12, SĽ 19. Snemovňa národov dvanásť, Snemovňa ľudu devätnásť. Ďakujem.

Šesť poslancov nehlasovalo v Snemovni národov, jedenásť v Snemovni ľudu. Tento návrh na zmenu programu bol prijatý. Vzhľadom k tomu, že dnes mal byť ako prvý bod programu ten, ktorý sme vyňali z programu 19. schôdze, t.j. návrh ústavného zákona o spôsobe prijatia ústav, budeme pokračovať ďalším bodom programu, a to je vládny návrh zákona o Štátnej banke československej, je to tlač 1024, a návrh uznesenia Snemovne národov a Snemovne ľudu - tlač 1089.

Výklad k prejednávanému vládnemu návrhu podá podpredseda federálnej vlády a minister financií Václav Klaus. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené Federální shromáždění, domnívám se, že návrh zákona o Státní bance československé, tedy o centrální bance tohoto státu, je důležitým zákonem, a proto doporučuji, abyste mu věnovali svou pozornost.

Předkládaný návrh zákona o Státní bance československé představuje dotvoření právních předpokladů pro působení Státní banky československé jako standardní centrální banky, jako speciální instituce, jejímž hlavním posláním je zajištění stability měny, stability koruny československé. K tomu musí být nadána odpovídajícími pravomocemi a potřebným instrumentáriem, potřebnými nástroji.

Při prosazování svého základního cíle a při využívání svých měnových pravomocí a nástrojů musí být Státní banka československá do značné míry nezávislá na výkonné moci státu. V jednotné ekonomice, tzn. v ekonomice založené na jednotném trhu, v ekonomice založené na jedné měně je nutné, aby Státní banka československá vystupovala jako jedna právnická osoba, která také uplatňuje jednotnou měnovou politiku.

Státní banku československou tvoří federální ústředí, republiková ústředí, jakož i pobočky a účelové organizační jednotky.

Existence republikových ústředí odráží státoprávní uspořádání ČSFR. Tato republiková ústředí mají přímo zákonem vymezenou působnost tak, aby nebyla narušena zásada jedné měny a jednotné měnové politiky na celém území ČSFR.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím ešte raz o kľud, vážené kolegyne a kolegovia, nerušte podpredsedu vlády. Pokiaľ si potrebujete niečo vybaviť, prosím, odoberte sa do foyeru. Prosím, pokračujte pán minister.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Mohu-li zrekapitulovat, v návrhu zákona o Státní bance československé jsou uplatněny tyto základní principy:

1. Hlavním posláním centrální banky se stává zajištění stability měny založené na cenové stabilitě. Zákon vybavuje centrální banku nástroji měnové regulace obvyklými v tržních ekonomikách.

2. Státní banka československá je tímto návrhem zákona institucionálně oddělována od vlád. Při zabezpečování svého hlavního poslání nebude na pokynech vlád závislá. Jako ekonom říkám, že to je správné, jako člen vlády říkám, že je to nezávislost až dost veliká.

3. V čele Státní banky československé bude kolektivní orgán, bankovní rada. I toto řešení je obvyklé u centrálních bank ve vyspělých tržních ekonomikách.

4. Tímto zákonem, nebo návrhem tohoto zákona, se zvýrazňují vztahy centrální banky k zákonodárným sborům, k Vám. V zákoně je to vyjádřeno povinností banky nejméně dvakrát ročně podat Federálnímu shromáždění zprávu o měnovém vývoji a současně obdobně informovat i Českou a Slovenskou národní radu. Roční zprávu o výsledku hospodaření centrální banky budete schvalovat Vy, bude ji schvalovat Federální shromáždění.

Návrh zákona rovněž ukládá centrální bance povinnost pravidelně informovat veřejnost o měnovém vývoji a považujeme za oprávněný a samozřejmě snadno akceptovatelný požadavek obsažený v návrhu Vašeho usnesení k tomuto návrhu zákona zkrátit období mezi podáváním informací o měnovém vývoji ze šesti měsíců na měsíce tři.

5. Tak zvaným bankovním dohledem se pověřuje Státní banka československá. Bankovním dohledem, to znamená působením, kontrolováním zabezpečování likvidity bank, snižování rizik spojených s bankovní činností s cílem ochrany vkladatelů a upevnění celkové důvěry v bankovní systém. Čili tuto funkci bankovního dohledu bude v budoucnu vykonávat právě tato centrální banka.

Pokud jde o udělování či odnímání povolení působit jako banky, zůstává zachován dnešní stav, to znamená, že toto povolení uděluje Státní banka československá v dohodě s ministerstvy financí.

6. Zákon o Státní bance československé upravuje nejen vztahy centrální banky a bank komerčních, ale vymezuje i způsob vztahů mezi Státní bankou československou a státem samým, reprezentovaným vládami. Kromě jiného přímo stanoví rozsah i způsob možného krytí výkyvů v hospodaření státních rozpočtů v průběhu roku.

7. Návrh zákona o Státní bance československé nahrazuje několik dosavadních právních předpisů upravujících problematiku měny, problematiku soustavy peněz a peněžního oběhu, čímž se náš právní řád výrazně zjednoduší. Zároveň se posilují pravomoci Státní banky československé, zejména pokud jde o vydávání bankovek a mincí. Bude v pravomoci této centrální banky přizpůsobovat soustavu bankovek a mincí potřebám peněžního oběhu a jeho racionalizaci.

Na závěr bych chtěl zdůraznit, že se domnívám, že tento zákon umožní vytvořit z naší Státní banky československé moderní standardní centrální banku, a proto vám doporučuji, abyste ho schválili. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi federálnej vlády. Vítam tiež medzi nami guvernéra Štátnej banky československej pána Josefa Tošovského, takže pokiaľ bude žiadúce z vašej strany, samozrejme môže kedykoľvek v rozprave vystúpiť a reagovať na prípadné podnety aj on.
Tento vládny návrh zákona o Štátnej banke československej prejednali výbory pre plán a rozpočet, ktoré zvolili spravodajcov poslanca Jiřího Schneidera za Snemovňu ľudu a poslanca Jiřího Skalického za Snemovňu národov prednesením spravodajských správ. Prosím teraz týchto spravodajcov, aby sa ujali slova. Ako prvý vystúpi pán poslanec Jiří Schneider.

Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu řekl nejdříve několik slov úvodem k centrálnímu bankovnictví, poté o postavení Státní banky československé a o tom, jak se toto postavení projevuje v návrhu zákona. Dále, jak jsou kodifikovány hlavní úkoly Státní banky československé jako centrální banky v návrhu zákona a jako poslední připomínky z národních rad. Můj kolega, zpravodaj Sněmovny národů, vás poté seznámí se stanovisky výborů a legislativy.

Dovolte mi nejdříve poznamenat - doufám, že to bude účelné - několik slov úvodem o centrálním bankovnictví. V tom smyslu, v jakém je nám koncepce centrální banky předkládána, není centrální bankovnictví příliš staré. Ve vlastním slova smyslu lze o něm hovořit od poloviny minulého století, a to především v Anglii i v našich zemích. Je nutné zdůraznit, že do té doby fungoval poměrně úspěšně ve Skotsku systém volného bankovnictví bez centrální banky. Každá banka vydávala své směnky, bankovky a nesla plnou odpovědnost za jejich krytí svými rezervami. Takový systém ovšem fungoval úspěšně v historii, pokud vím, pouze ve Skotsku a mělo to několik důležitých předpokladů, které nejsou v našem případě splněny. Proto je zcela logické, že navrhovatelé přistoupili ke koncepci zákona tak, jak je předložena.

Nyní mi dovolte několik slov o postavení Státní banky jakožto nezávislé instituce. Postavení centrální banky vyplývá z jejího hlavního úkolu, který je uveden v § 2, a jak se o tom už zmínil předkladatel, pan místopředseda vlády Klaus, tkví v zabezpečování stability československé měny. Nezávislost Státní banky československé není absolutní, ale spočívá v tom, že při zabezpečování tohoto úkolu je nezávislá na pokynech vlády. Musím podotknout, že přímá úměrnost mezi nezávislostí centrální banky a mírou inflace byla již dostatečně prokázána. Nezávislost banky lze posuzovat v těchto oblastech, které všechny lze vysledovat i v návrhu zákona. Jednak je to oblast institucionální. Ta spočívá v nepodřízenosti vládě. Za druhé je to oblast instrumentální, je to svobodná, nezávislá volba nástrojů měnové politiky, nezávislá.

Za třetí je to nezávislost personální, která spočívá ve způsobu volby a odvolatelnosti vedení banky.

Za čtvrté je to nezávislost finanční, která spočívá v oddělení rozpočtu banky od státního rozpočtu.

Na podporu svého tvrzení o úměrnosti nezávislosti banky a míry inflace uvádím jako příklad, že země, kde je nezávislost banky poměrně nízká (např. Itálie, Španělsko a Británie), se potýkají s vysokou inflací a naproti tomu v zemích, kde je poměrně vysoký stupeň nezávislosti banky (např. Švýcarsko nebo SRN), je inflace řádově nižší.

Na druhé straně ovšem slova vyjádřená i v některých stanoviscích, o kterých se zmíním později, z národních rad hovořila o obavě z přílišné nezávislosti Státní banky československé, a to i na parlamentu, nejen na vládě. Tato obava bývá zdůvodňována faktem, že Státní banka československá hospodaří s majetkem státu, 100 % je ve vlastnictví státu, a že tedy není dostatečná kontrola nad jejím hospodařením. Zde je ovšem nutno zdůraznit, že i v návrhu Statutu Evropského systému ústředních bank, s nímž byl tento návrh poměřován, je nezávislost jak Evropské centrální banky, která má být zřízena, tak národních centrálních bank, stanovena takto: "Ve výkonu svých pravomocí nesmí ani navrhovaná Evropská centrální banka ani žádná národní banka přijímat jakékoliv pokyny od institucí společenství (myslí se Evropského), od vlád členských států." V jistém smyslu může být dokonce pobuřující jakási podřízenost národních bank při jmenování guvernéra podle čl. 14 navrhovaného statutu. Cituji: "Guvernér národní ústřední banky bude jmenován národními orgány po konzultaci s Radou Evropské centrální banky." Pokud se chceme k tomuto systému někdy v budoucnosti připojit, budeme i na toto muset přistoupit.

Výbory Federálního shromáždění se zabývaly vyvážením vztahu Státní banky československé jak vůči vládě, tak vůči Federálnímu shromáždění. Pohovořím o těchto vztazích ve čtyřech rovinách. Myslím, že bude účelné i pro vaši orientaci v návrhu zákona.

O vztahu Státní banky československé k federální vládě, o její poradní funkci, o tom, že může dávat stanoviska k návrhům zákonů měnově politické povahy a o tom, že se guvernér může zúčastnit s hlasem poradním zasedání vlády, mluví § 15.

O opačném vztahu federální vlády k SBČS je v návrhu hovořeno v tom smyslu, že zasedání bankovní rady se může zúčastnit pověřený člen vlády s hlasem poradním a dále v tom smyslu, že guvernéra a viceguvernéry jmenuje prezident na návrh příslušné vlády.

Vztah SBČS k Federálnímu shromáždění - podle zákona o jednacím řádu, § 17 odst. 1, se může guvernér SBČS zúčastnit jednání sněmovny a dostane slovo kdykoliv o to požádá. SBČS navíc podává Federálnímu shromáždění zprávu o měnovém vývoji podle § 3. Opačný vztah Federálního shromáždění k SBČS je zajištěn tím, že podle § 51 odst. 3 je povinna SBČS předkládat FS ročně zprávu o hospodaření, kterou schvaluje FS.

Jak se odrážejí hlavní úkoly SBČS v návrhu zákona:

O nástrojích k zajištění stability měny se mluví v těchto paragrafech:

- o refinancování obchodních bank se mluví v § 33 a § 34 návrhu

- o obchodech s cennými papíry na volném trhu (cílem je regulace množství oběživa a regulace platební bilance) se mluví v §§ 37, 38 a 41

- o devizové politice, o vyhlašování kursu měny a spravování měnových rezerv v § 40

- o stanovení povinných minimálních rezerv obchodních bank u SBČS v § 30

- o ostatních nástrojích měnové politiky, jako jsou maximální úrokové sazby z úvěrů a minimální z vkladů, pravidla likvidity, úrokové stropy apod., se mluví v § 30

- dalšímu hlavnímu úkolu - emisi bankovek a mincí se věnuje velká část zákona, od § 17 do § 27

- dalšímu důležitému úkolu, tj. vztahu k zahraničí (registracím zahraničních bank a dohodám se zahraničními bankami a finančními institucemi) se věnují § 44 a 45. (Tyto paragrafy jsou velmi důležité z hlediska připravovaného Evropského systému ústředních bank, o němž jsem se již zmínil. I návrh tohoto zákona byl s tímto připravovaným statutem porovnáván.)

- poslední dva hlavní úkoly, tj. vedení veřejných rozpočtů a úvěrování státních rozpočtů ve stanoveném rámci, jsou obsaženy v § 35

- velká část zákona se věnuje bankovnímu dohledu. (Ten byl diskutován v tom smyslu, že v návrhu je bankovní dohled svěřován centrální bance, i když v některých zemích je vykonáván jiným způsobem, buď nezávislým úřadem nebo přímo ministerstvem financí.)

Závěrem mi dovolte shrnout připomínky národních rad, které máme k dispozici. ČNR doporučuje doplnit definici základního jmění s tím, že je možné použít zisku SBČS také ke zvýšení základního jmění. Tento návrh byl zvažován a nebyl gesčními výbory akceptován. Domnívám se, že pokud by byl vznesen v rozpravě, bude dobré, aby na něj navrhovatel nebo zástupce SBČS odpověděl.

Národní rada dále navrhovala k § 30 změnit režim - místo neúročení povinných rezerv obchodních bank u SBČS navrhnout naopak úročení těchto povinných rezerv. Rovněž tento návrh, který je v rozporu s koncepcí celého zákona, nebyl gesčními výbory akceptován.

Dále bylo v § 39 národní radou navrhováno, aby byla vypuštěna možnost SBČS vést výjimečně účty některých právnických osob. Ani tuto připomínku gesční výbor neakceptoval s odkazem na to, že obdobnou úpravu má i Bundesbanka v SRN.

Další připomínka, která nebyla přijata, bylo zvýšení sankcí v § 50 z jednoho miliónu na deset miliónů.

To jsou základní připomínky ČNR. Ostatní byly legislativního charakteru a byly už do zákona akceptovány. Bude o nich hovořit v souvislosti s projednáním ve výborech můj kolega, zpravodaj Sněmovny národů.

O připomínkách Slovenské národní rady jsem už hovořil. Týkaly se přílišné nezávislosti a neodpovědnosti bankovní rady vůči vládám a parlamentu. Tímto problémem jsem se již v příslušné části své zpravodajské zprávy zabýval.

Závěrem mé zpravodajské zprávy mi dovolte - i s odkazem na to, co ještě bude řečeno o projednávání ve výborech FS - abych jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu jménem výborů ústavně právních, hospodářských, zahraničních a pro plán a rozpočet SL vám doporučil ke schválení návrh zákona o SBČS (tisk 1024) ve znění společné zprávy výborů pro plán a rozpočet (tisk 1089).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP