Středa 11. prosince 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší vystúpi pani poslankyňa Adrianová, pripraví sa pán poslanec Haško.

Poslankyně SN M. Adrianová: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, mala by som doplnok k § 14 - na začiatok odseku pred slová "ministerstvo obrany" doplniť slovo "federálne". Na základe kompetenčného zákona by to tam malo byť uvedené.

Vládny návrh zákona o civilnej službe, tlač 946, budem podporovať.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Upozorňujem, že úradný názov je Ministerstvo obrany ČSFR. Obávam sa, že tento pozmeňujúci návrh nie je dosť priechodný.

Ako ďalší vystúpi pán poslanec Haško. Do rozpravy sú prihlásení ešte dvaja poslanci ODA, a to pán Skalický a pán Kudláček.

Poslanec SN A. Haško: Úvodom chcem poďakovať neprítomnému spravodajcovi pánu Šolcovi za dôkladnú správu, ktorá potešila pravdepodobne nielen Čs. armádu, ale aj verejnosť, ktorá na tento zákon čaká jeden a pol roka.

Mal som pripravený diskusný príspevok, ktorého prednesením by som opakoval názory predovšetkým pána Bratinku a dokonca aj pána Kostyu a ďalších.

Chcel by som na upresnenie povedať, že pozmeňujúce návrhy, ktoré sa týkajú určitej liberalizácie výkonu civilnej služby, sú tak rozsiahleho charakteru, že navrhujem, aby po ukončení diskusie zasadli branné a bezpečnostné výbory, resp. aspoň branný podvýbor spolu s navrhovateľom, zástupcom vlády, spravodajcovia a predkladatelia pozmeňujúcich návrhov a posúdili všetky tieto návrhy.

To je môj diskusný príspevok, pretože už ostatné bolo povedané. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Zdá sa, že tento návrh bude skutočne nutné realizovať.

Ako ďalší v diskusii vystúpi pán poslanec Skalický.

Poslanec SN J. Skalický: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte abych v intencích, ve kterých zde již hovořil za poslanecký klub ODA pan poslanec Bratinka, vám předložil některé pozměňovací návrhy.

Zopakoval bych, že považujeme zákon č. 73/90 Sb. ze 14. března 1990 za plod porevoluční eufórie, a že si v současné době musíme uvědomit, že potřebujeme a chceme solidní a sebevědomou armádu a že jsme se k tomu již vyjádřili tím, že jsme přijali jistou vojenskou doktrínu.

Náš přístup k řešení otázek vztahu občana a vojenské povinnosti by této vojenské doktríně měl odpovídat.

Vládní návrh narazil při projednávání na odpor především svou institucí komisí, kterou se pokoušel zavést, a která by posuzovala vážnost důvodů, které odpírači předkládají. Tomuto odporu je - podle mého názoru - nutno přitakat, i když tak činím s jistou obavou, jaké to bude mít důsledky. Ovšem uznávám, že argumenty odpůrců komisí jsou velmi vážné a lze jim těžko odolat.

Zastánci co nejliberálnějšího přístupu se zpravidla odvolávali na Listinu základních lidských práv a svobod, která v čl. 15 v odst. 3 říká, že "občan má právo odepřít výkon vojenské služby" a v odst. 1 dokonce hovoří o tom, že "občan má právo na změnu svého smýšlení".

Zde jsme ovšem u jednoho vážného problému, na který zde již velmi podrobně poukázal pan poslanec Bratinka, a proto ho nebudu v celé šíři opakovat. Nic méně rád bych k tomu poznamenal, že chceme-li budovat svobodnou společnost spočívající na právních základech, stát je zde mimo jiné potom od toho, aby garantoval platnost závazků a smluv učiněných svobodným jedincem bez nátlaku vnějších okolností.

Musíme se potom ptát, jakožto zákonodárce, jestliže takto chápeme svoji roli, jestli můžeme interpretovat právo na změnu smýšlení jako právo na odstoupení od dobrovolně přijatých závazků. Obavy, které plynou z důsledků takového přístupu nás vedou k pozměňovacím návrhům, jejichž smysl se vám pokusím krátce objasnit.

Je nutno zachovat princip, že odvodní řízení formuluje určitý závazek vykonat vojenskou službu; je zde maximálně možné ponechat jistou výpovědní lhůtu, jak ji navrhuje tisk 946 v § 2 odst. 1 písm. a) a b).

Není ovšem možné podle našeho názoru podpořit návrh poslance Jégla, který tuto lhůtu prodlužuje až do doručení povolávacího příkazu.

Další princip: voják, který už složil přísahu a je momentálně v záloze nebo na trvalé dovolené, má právo odepřít další výkon služby jen tehdy, jestliže ji složil v době, kdy ještě neexistovala možnost odepření. To znamená, že navrhujeme přijmout § 2 odst. 1 c) v tomto znění. Za slova "trvalé dovolené" doplnit slova "pokud nastoupil výkon základní vojenské služby před účinností zákona č. 73/90 Sb.". V písm. d) téhož odstavce by pak nastala tato změna: "Voják v záloze, který nastoupil výkon základní vojenské služby před účinností zákona č. 73/90 Sb. do tří měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona."

Ustanovení v § 2, které se snaží podle momentálně navržené úpravy (tisk 946) řešit problém vojáků v záloze tím, že by mohli uplatnit své právo na změnu smýšlení do 31. ledna kalendářního roku považujeme za nepříliš smysluplné. Jestliže akceptujeme právo na změnu smýšlení, neměli bychom akceptovat jeho uplatnění jeden měsíc v kalendářním roce.

Na druhé straně z důvodů, které jsem již uvedl, není oprávněné ponechat prostor jakýmkoliv utilitárním důvodům, jež by v očích občanů dehonestovaly institut vojenské přísahy kdykoliv v budoucnosti po jejím složení.

Navrhujeme dále vypustit § 1 odst. 4, neboť se domníváme, že eventuální zkrácení civilní služby je možné řešit pouze novelizací zákona. Neměli bychom dávat vládě zmocnění v tomto směru.

Jiná ustanovení tohoto nového zákona o civilní službě velmi úspěšně řeší problémy, které mohou souviset s administrací civilní služby a se zařazováním odpíračů na příslušná pracovní místa.

Podpoříme návrh poslance Jégla, který shrnuje obě varianty v § 6 odst. 5 tisku 946 do znění, které navrhl.

Navrhujeme rovněž vypustit odst. 3 § 2, neboť jestliže akceptujeme skutečnost, že občan nemusí uvádět důvody svého odepření, toto odepření konstatuje pouze svým prohlášením, pak formulace, že v prohlášení musí být uvedeny důvody a skutečnosti, jimiž chce žadatel své tvrzení doložit, nepovažujeme za nutné. Tento odstavec 3 navrhujeme vypustit.

Na závěr mi dovolte dodat, že tímto druhým pokusem o právní úpravu možnosti odepřít vojenskou službu nejen vytváříme prostor pro opravdové odpírače z titulu svědomí či náboženského přesvědčení, ale měli bychom jím zároveň také vymezit mravní odpovědnost, kterou duch zákonu ukládá členům pospolitosti, která - jak doufám - chce již skutečně být svobodná a musí být proto také ochotna svou svobodu bránit. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz bude hovoriť poslanec Kudláček, ako posledný písomne prihlásený do rozpravy. Ak ešte niekto chce vystúpiť, prosím, nech podá písomnú prihlášku do diskusie.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, meritorní postoj k návrhu zákona o civilní službě a tedy i k otázce odpovědnosti občanů vůči státu, tedy sobě samým, vyjádřili poslanci Bratinka, Skalický, Blažek a další. Já to mohu jen plně podpořit. Dovolte mi v souvislosti s projednávaným textem návrhu usnesení branných a bezpečnostních výborů, abych položil jednu otázku ať již předkladateli nebo zpravodajům. V § 4 odst. 8 se uvádí: "Odborovým funkcionářům se výkon civilní služby odloží po dobu trvání stávky nebo stávkové pohotovosti." Je to samo o sobě ustanovení pozoruhodné, nic proti tomu. Chtěl bych se ale zeptat, co znamená vymezení kategorie "odborový funkcionář" v tomto případě. Není to v zákoně nijak podrobněji specifikováno. Můj dotaz zní: Je to předseda Konfederace odborových svazů nebo každý člen závodního výboru nebo kdo to je?

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prišli ďalšie prihlášky do rozpravy. Hovoriť bude poslanec Janča, po ňom pán poslanec Tichý.

Poslanec SL B. Janča: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, měl jsem připravenou řadu věcí, které jsem zde chtěl říci, ale poněvadž většina z předřečníků už řekla to, co jsem měl na mysli, dovolte mi, abych se zaměřil spíše na jakési shrnutí toho, co tu bylo řečeno. Mám na mysli srovnání vojenské základní služby a civilní služby. Myslím, že se shodneme na tom, že vyznělo jednoznačně v neprospěch vojenské základní služby, o čemž svědčí i ty desetitisíce odpíračů, kteří raději volí náhradní službu. Pokud bylo řečeno, že je to 20 % z odvedenců, pak nikde není psáno, že v příštích letech to nemůže být procento daleko vyšší a co by se mohlo stát v případě ohrožení státu, ani nechci domyslet.

Dovolte mi, abych vyslovil své přesvědčení, že kdyby bylo možno zrušit armádu, pravděpodobně by s tím většina z nás naprosto souhlasila. Všichni ale víme, že taková situace ještě zdaleka nenastala. Jestliže je armáda nutná, jestliže musí být, tak považuji za naprosto nespravedlivé, aby jedni mladí lidé šli na vojnu, plnili svoji povinnost vůči zemi, ve které se narodili, a jiní měli právo kdykoliv se této povinnosti zbavit. Proto budu podporovat předložený návrh včetně všech pozměňovacích návrhů, které jsou v tomto smyslu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hovoriť bude poslanec Tichý. Ešte sa prihlásil poslanec Anderko ako devätnásty v poradí. Chcel by som upozorniť všetkých poslancov, ktorí predniesli pozmeňujúce návrhy, aby svoje návrhy odovzdali písomne spravodajcom, pretože inak by nemohli byť zahrnuté do listiny pozmeňujúcich návrhov.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, chci upoutat vaši pozornost na § 14. Snad mi dají všichni za pravdu, že v období do března 1990, tedy i v r. 1989, bylo skutečně větší odvahou odmítat výkon vojenské základní služby z titulu svědomí nebo náboženského vyznání. Tento návrh zákona předpokládá v § 14 možnost propustit osoby, které v rozhodujícím období, o němž jsem hovořil, odmítaly výkon vojenské služby nebo vojenské cvičení z těchto důvodů, to znamená z důvodů svědomí a náboženského vyznání. Kamenem úrazu je v tomto případě ovšem ta "možnost". Já se domnívám, že pokud se jedná o osoby, které prokazatelně (jak je zde psáno) odmítaly vojenskou službu nebo cvičení z důvodů svědomí nebo náboženského vyznání (říkám prokazatelně), tam by žádná "možnost" neměla existovat. Tam by měla existovat "nutnost" je propustit. Proto podávám pozměňovací návrh, aby ministr obrany propustil osoby, které před účinností zákona odmítaly výkon vojenské služby z titulu svědomí nebo náboženského vyznání, pokud ještě existují důvody uvedené v návrhu tohoto zákona.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Tichému. Hovoriť bude poslanec Anderko.

Poslanec SN A. Anderko: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci. Pri dnešnej záležitosti sa zaoberáme civilnou službou u občanov, ktorí majú právo odmietnuť vojenskú službu podľa tohto zákona. Tento zákon stanovuje oblasti, v ktorých sa civilná služba vykonáva. Je to spoločensko-prospešná práca. Sú tu zahrnuté práce predovšetkým fyzické. Ale to je len jedna dimenzia spoločenského života. Tento zákon nepokrýva oblasť duchovnú. Sú to práce výchovného a duchovného charakteru. Uvedomme si, že celá činnosť ľudstva sa odvíja od poznania. Poznanie je najsilnejší motivačný činiteľ pre vôľu, pre morálne aj eticky správne chovanie. Z radov občanov, ktorí majú právo odmietnuť vojenskú službu, je veľa takých, ktorí sú kvalifikovaní vykonávať takúto činnosť. Sú to predovšetkým duchovní v cirkevných a náboženských spoločnostiach. V minulom režime bola práve táto oblasť najviac diskriminovaná. V súčasnosti je nedostatok kňazov a veľké množstvo tých, ktorí sa na toto povolanie pripravujú. A práve týmto by sme mali umožniť, aby mohli civilnú službu vykonávať v najdôležitejších spoločenských oblastiach, v pastorálnej činnosti. Len správne usmerňovaná náboženská činnosť prospieva spoločenskému pokoju a požadovanej spoločenskej klíme. Uvedomme si, že materiálna oblasť svojou hodnotou ďaleko prevyšuje duchovnú oblasť, a preto sa vyplatí do nej maximálne investovať. Pritom sa tu nejedná o veľké počty oprávnených osôb. Táto možnosť je daná aj v mnohých iných krajinách a nie je dôvod, aby túto možnosť nedal aj tento parlament. Prihováram sa za to aj v mene klubu KDH, aby pozmeňovací návrh pána poslanca Molnára ste podporili a prijali. Predložený návrh zákona vrátane schválených pozmeňujúcich návrhov podporíme. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujeme pánu poslancovi Anderkovi. Ešte prišla prihláška do diskusie od pána poslanca Valtra. Dávam mu slovo.

Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající, dámy a pánové, budu velice stručný. Nebudu vás zdržovat, jde vlastně o legislativně technické připomínky k návrhu zákona o civilní službě, a sice u § 2 odst. 1 za slovo "cvičení" doporučuji vložit legislativní zkratku, dále jen "prohlášení" a v návaznosti na zavedení této legislativní zkratky k § 2 odst. 6 vypustit slovo "své", v § 11 vypustit slova "o odepření výkonu vojenské základní (náhradní) služby" - jde v podstatě zlepšení textu zákona. Dále § 2 odst. 9 k pojmu "propuštění z vojska" odkaz pod čarou, který zní "§ 22 odst.1 písm. e) branného zákona" a následující odkazy se přečíslují. Tentýž odkaz uvést v § 14 u slov "může z vojska propustit osoby". Jde také o zlepšení textu. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pýtam sa, kto ďalší chce vystúpiť v tejto rozprave. Vzhľadom na to, že nevidím, aby sa niekto hlásil, pokladám rozpravu za ukončenú.

Je očividné, vážení kolegovia, že sa nám nahromadilo veľké množstvo látky, ktoré bude treba spracovať, a preto chcem navrhnúť spravodajcom a zástupcovi predkladateľa pánu podpredsedovi Mikloškovi, aby sa v priebehu prestávky zišli v miestnosti 026 a dali dohromady pozmeňujúce návrhy, prípadne navrhli metodiku, ako budeme ďalej postupovať.

Teraz by sme prešli k hlasovaniu o zákonoch, ktoré sme včera nedoviedli do fázy hlasovania. Ide o vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Trestný zákon - tlač 1002 - a návrh príslušného uznesenia - tlač 1064 - a ďalej vládny návrh, ktorým sa mení a doplňuje Trestný poriadok a zákon o ochrane štátneho tajomstva - tlač 984 - a príslušný návrh uznesení snemovní - tlač 1065.

Dovoľte mi, aby som riadenie schôdze odovzdal prvému podpredsedovi FZ pánu profesorovi Jičínskemu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím zpravodaje, aby zaujali svá místa. Zároveň vás všechny prosím, abyste si vzali do lavic k ruce tisky č. 984 a 1065, protože budeme projednávat jednotlivé změny k návrhu novelizace trestního řádu.

(Po desetiminutovém přerušení jednání opět zahájeno ve 12.10 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím kolegy, aby zaujali svá místa, abychom mohli pokračovat v jednání. Jsme schopni hlasování, přistoupíme okamžitě k hlasování. Před hlasováním se s faktickou poznámkou přihlásil poslanec Mečl, uděluji mu slovo. Prosím kolegy, kteří dosud nezaujali svá místa, aby tak učinili.

Poslanec SN J. Mečl: Pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte mi procedurální poznámku před závěrečným hlasováním k návrhu novely trestního zákona.

Chtěl bych vás všechny poprosit a upozornit, abychom věnovali větší pozornost než včera podle našeho názoru důležité procedurální záležitosti, kterou jsme asi při hlasování o pozměňovacím návrhu k § 260 nedocenili. V podstatě jsme totiž úpravou novelizovali ústavní listinu, a to podle mého názoru procedurou, která se k takové, byť nepřímé novelizaci nehodí, je nedostačující, nepřípustná a je v rozporu s požadavky Listiny základních práv a svobod, pokud jde o její možné změny.

Myslím, že FS by nemělo vědomě přijímat právně vadná ustanovení, a to navíc v trestním zákoně. Chtěl bych vás, dámy a pánové, upozornit, že FS ten zákon aplikovat nebude, budou ho aplikovat jiné státní orgány. Navíc chci upozornit vás zpravodaje i navrhovatele, že § 260 nyní ve znění pozměňovacího návrhu je zařazen do § 67 a), což jsme si asi při hlasování neuvědomili. § 67 a) obsahuje trestné činy podle mezinárodního práva... (Ruch v sále.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, měli jsme praxi, že kluby se před závěrečným hlasováním poradily a toto právo jsme respektovali. (Hlasy ze sálu: Dvě minuty uplynuly!) Myslím, že trochu velkorysosti by neškodilo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP