Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Šormovej. Ďalej
v rozprave vystúpi poslanec Bratinka, pripraví sa
poslanec Mornár.
Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedající,
vážené dámy a vážení
pánové, dovolil bych si upozornit na některé
dlouhodobé a velmi neblahé důsledky, které
by měl stávající zákon o civilní
službě, popřípadě zákon
ve znění tisku 946, a obzvláště
zákon, který bychom přijali, kdybychom přijali
pozměňovací návrhy pana poslance Jégla.
Již existující zákon o civilní
službě umožňuje občanům
této země na jedné straně požívat
veškerých práv, které naše republika
svým občanům poskytuje, aniž by tito
občané byli nuceni plnit svoji povinnost vojenské
služby. Důvodem pro tento zákon byla snaha
zabránit lámání lidského svědomí,
tj. integrity osobnosti. Pro tento důvod lze mít
pochopení, ale pouze v případě, že
se jedná o skutečně hluboké zásadní
překážky svědomí. Proto nelze
mít mnoho pochopení pro zrušení jakéhokoli
procesu ověřování, zda se tyto pohnutky
zakládají na pravdě.
Víme, že podle současných statistik
asi jedna pětina - pokud se nemýlím - mladých
lidí ve věku 18 - 19 let vojenskou službu odmítá.
Pokud by pohnutky byly skutečné, znamenalo by to,
že tito lidé považují lidský život
za tak posvátný, že by neučinili nic,
co by mohlo ohrozit život jakéhokoli útočníka
ani v případě, že by tento útočník
ohrožoval životy jejich blízkých, jejich
dětí, popřípadě jich samotných.
O tom si samozřejmě dovoluji pochybovat. Je to zcela
nepředstavitelná věc, že by jedna pětina
našich mladých lidí měla tak silné
morální cítění, že by
to ospravedlňovalo jejich osvobození od vojenské
služby. To by v tom případě bylo na
jejich životě poznat a dalo by se to - myslím
- snadno ověřit. Kromě příslušníků
některých náboženských sekt,
případně určitých etických
společností nebo některých velmi zřídka
se vyskytujících jedinců se vždy jedná
o pohnutky politické, popřípadě čistě
utilitární.
Navíc tím, že dáme na roveň tyto
zřejmě nedostatečné pohnutky s pohnutkami,
které jsou skutečné, tj. pohnutkami lidí,
kteří jsou ochotni za odepření vojenské
služby - nebo byli ochotni - chodit do kriminálu,
devalvujeme pohnutky skutečné.
Další neblahá věc je, že dochází
k nebezpečnému rozštěpení společnosti
na občany v podstatě nerovných závazků.
Odpírači mají totiž stejná politická
práva jako ostatní lidé, tj. podílejí
se na řízení státu stejným
dílem jako ostatní lidé, a přesto
nemusí snášet stejné riziko, že
v důsledku určité politiky, kterou podpoří
ve volbách v činnosti politických stran a
ve sdělovacích prostředcích, budou
občané tohoto státu nuceni snášet
riziko smrti v případných válečných
konfliktech apod. To je velmi nebezpečné vychýlení
rovnováhy mezi právy a povinnostmi.
Konečně si musíme uvědomit, že
přijatým zákonem ať už tím
minulým - č. 73/1990 Sb. - popřípadě
zákonem v těch podobách, které jsem
uvedl, jsme učinili či učiníme obrovský
průlom do vztahů mezi jedincem a státem.
Učinili jsme totiž lidské svědomí,
do něhož v posledku nemůžeme zcela spolehlivě
vidět, nemůžeme si ověřit pravdivost
toho, co daný člověk vidí, absolutním
soudcem nad jedincovými závazky vůči
společnosti. Dnes jsme to učinili sice jen v té
oblasti, která se týká vojenské povinnosti.
Co však uděláme, resp. jaké argumenty
použijeme proti těm, kdo zítra oznámí,
že je proti jejich bytostnému přesvědčení
platit daně, jejichž část jde na armádu,
případně na policii, která také
občas musí použít násilí,
také občas někoho zabije. Budeme lámat
jejich svědomí? Budeme je k tomu nutit? A co když
dál někdo prohlásí - analogický
případ byl zde již uveden - že je proti
jeho svědomí přihlížet nečinně,
jak průmysl ničí přírodu, a
začne podle svého svědomí konat? Co
proti tomu uděláme? Jaké argumenty použijeme?
Zcela nepřijatelné je pak zavedení možnosti
- či jejího ponechání - že by
někdo po složení přísahy, tj.
poté, co se definitivně stal vojákem, mohl
odmítnout vojenskou službu. Tento návrh ukazuje
na naprosté nepochopení toho, co vlastně
přísaha je. Přísaha je vlastně
ten nejsilnější možný způsob,
jak projevit své přesvědčení,
jak projevit svoji totožnost. Hodnota přísahy
vlastně stojí a padá s její neporušitelností.
S porušením přísahy souvisí veliká
hanba a odsouzení. Člověk, který poruší
vlastní přísahu, ztrácí totožnost,
stává se lživým. Jak může
člověk dosvědčit, že jeho pohnutky
k odmítnutí vojenské služby jsou opravdové?
Opakuji - jen svojí vlastní přísahou.
Jakou cenu však má přísaha, jestliže
svoji dřívější přísahu
bude člověk moci kdykoli zrušit, když
tato přísaha nebude představovat absolutní
závazek? Jakou cenu budou mít ve společnosti,
která toto připustí, jakákoliv čestná
prohlášení, jakékoliv závazky,
když kdokoli bude moci prohlásit, že plnění
nějakého závazku, nějaké obchodní
smlouvy je náhle proti jeho obrácenému svědomí?
Může-li námitka svědomí zrušit
platnost přísahy vojenské, proč by
nemohla zrušit platnost jakéhokoli jiného slibu?
Je zde paradox: jak člověk, který změnil
náhle přesvědčení, dosvědčí,
že ho skutečně změnil? Jedině
zase přísahou! Takže by zde byly dvě
přísahy, přitom ta druhá by měla
samozřejmě mnohem menší důvěryhodnost,
protože by byla namířena proti přísaze
první. Věrohodnost slov, věrohodnost lidských
závazků stojí v základu každé
civilizace. Jestliže na toto sáhneme, čeká
nás velice špatná budoucnost.
A v posledku je zde nepřijatelná možnost, že
by za branné povinnosti státu se mohli lidé
vyhnout vojenské službě. Je přece jasné,
pokud použijeme zdravého rozumu a nejsme v zajetí
nějaké fanatické doktríny, že
v okamžiku, kdy je stát v ohrožení, padá
na občany strach a je jasné, že v tom okamžiku
člověk si nemůže poctivě říci,
že jeho pohnutka svědomí je skutečná,
opravdová a není motivována jednoduše
strachem, jednoduše snahou zachránit si život.
Myslím si, že celá argumentace pro ty věci,
které jsem zde napadl, je vedena či inspirována
fatálním duchovním omylem, který by
mohl tuto společnost jednou zcela rozložit. Problém
je v tom, že pohnutky svědomí se vždy
automaticky považují za naprosto ušlechtilé,
za něco, čemu je nutno vyjít vstříc
za každou cenu i za cenu toho, že člověk
se zbaví všech závazků. Toto však,
vážení poslanci, povede ke společnosti,
ve které nebude mít nikdo ani žádnou
svou obětí možnost dokázat opravdovost
svého svědomí. Svědomí bude
naprosto devalvováno. Tato společnost nakonec upadne
do naprostého pohrdání jakýmkoli svědomím,
neboť zmizí jakékoli důkazy, jakákoli
osvědčení, že nějaké svědomí
je skutečně něčím reálným
a není to pouhá chiméra, kterou si lidé
vymysleli, aby nemuseli plnit ty povinnosti vůči
společnosti a svým bližním, které
jim v určitém okamžiku začnou připadat
zbytečnými.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Mornár vystúpi
ako ďalší, dávam mu slovo. Pripraví
sa pani poslankyňa Tarhoviská, po nej pán
poslanec Čičmanec a pán poslanec Kostya.
Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán
predseda, vážení prítomní, kolegyne
a kolegovia, dovoľte mi, aby som predniesol pozmeňovací
návrh k tlači 946, ale skôr ako tak učiním,
dovoľte mi prečítať vyjadrenie, ktoré
bolo zaslané na adresu dr. Mikloška. Je to vyjadrenie
predsedu biskupskej konferencie Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky a spišského biskupa monsignora dr. Františka
Tondru. Budem citovať časť z toho listu.
"V tejto dobe má u nás cirkev akútny
nedostatok kňazov. Tento nedostatok nám zapríčinila
protináboženská politika štátu
za komunistického režimu tým, že nemohlo
študovať teológiu toľko uchádzačov,
koľko cirkev potrebovala, aj keď záujem o toto
štúdium bol veľký, hlavne na Slovensku.
A tak dnes nie sme schopní uspokojiť ľudí
v duchovnej oblasti. Štát by mal aspoň trochu
zmierniť túto krivdu minulosti tak, že by dovolil
kňazom konať službu mimo miesto základnej
vojenskej služby v duchovnej službe veriacim v pastoráciu.
Obraciame sa preto na vás, aby ste našu žiadosť
predložili parlamentu. Dúfame, že členovia
tohto štátu, na ktoré majú právo
a záujmu k tomu veľkodušné stanovisko,
aby aspoň v tejto ťažkej dobe nedostatku duchovných
mohli kňazi konať civilnú službu v pastorácii,
teda bezplatnú, len za stravu a ubytovanie.
Za porozumenie vopred ďakujeme. S pozdravom spišský
biskup dr. František Tondra."
Myslím, že táto prosba, ktorú som si
dovolil tlmočiť, je viac ako jasná a že
nevyžaduje komentár. Aj cez to mi dovoľte ešte
pár slov.
Pri prvom prerokúvaní tohto zákona bola táto
požiadavka odmietnutá s tým, že by sa
mohli hlásiť aj ostatní, povedzme umelecké
smery a pod. s podobnými požiadavkami. Ale dovolím
si povedať, že práve toto sa nám svojím
spôsobom pomstilo, že sme nedali vyhranené stanovisko
k tomu, čo je vlastne vyjadrenie svojho vnútorného
hlbokého cítenia tak, ako to urobili Poliaci ešte
za dobu totality, keď sa pamätáte - odmietali
prisahať na Varšavskú zmluvu. V tej dobe to bol
skutočne od každého z nich ozaj hrdinský
skutok odmietnuť prisahať na Varšavskú zmluvu
z doby totality. Vieme si predstaviť a poznáme aj
z našich podmienok následky, ktoré to so sebou
nieslo.
A tak sa obraciam, podobne ako spišský biskup dr.
Tondra, na vás s prosbou, aby sme aspoň v tejto
tlači 946 dokázali odlíšiť skutočne
to najdôležitejšie od vecí, ktoré
nie sú natoľko dôležité a ozaj zmiernili
následky totality - viete, aký následok mal
zákon O dozore nad cirkvami. Bol to zákon, ktorý
zakazoval kňazom odslúžiť, povedzme, cirkevný
obrad mimo kostol. Myslím si, že to skutočne
nevyžaduje komentár. S týmito následkami
sa skutočne stretávame. Nechcem hovoriť o veciach,
kedy boli nastrčení priamo do seminároch,
spolupracovníci ŠTB a podobne. Sú to nechutné
veci a nemienim sa k nim vracať. Ale obraciam sa na vás
všetkých s prosbou, aby sme v tomto zákone
odlíšili ozaj tých, ktorí vykonávajú
poctivo službu pre ľudí a vykonávajú
dobrú prácu ako v morálnej, tak aj duchovnej
oblasti a na profesionálnej úrovni - ako tu bolo
opakovane už uvedené - si vyhlásenia o svojich
morálnych zásadách prispôsobujú
tak, aby z toho mali výhodu v rámci vojenskej služby.
Môj pozmeňujúci návrh je takýto:
V tlači 946 § 1 zaradiť nový odsek s číslom
3 a ďalší odsek prečíslovať
a jeho znenie je toto:
"Duchovní cirkví a náboženských
spoločností majú právo vykonávať
civilnú službu v rámci pastorácie."
Myslím, že je to dostatočne jasne povedané,
že u týchto ľudí, ktorí sú
skutočne - povedal by som - z dnešného hľadiska
profesionáli, nejde o amatérov, ktorí menia
svoju prísahu, ako povedal predo mnou kolega Bratinka,
alebo zmenia svoje názory podľa toho, či sa
im to hodí a prispôsobujú sa zákonu.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pani poslankyňa Tarhoviská vystúpi
ako ďalší a pripravia sa páni poslanci
Čičmanec, Kostya, Mikan a potom ďalší.
Poslankyně SL S. Tarhoviská: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, i napriek tomu, že som, ako asi väčšina
tu prítomných kolegov nikdy na vojne nebola a o
armáde toho viem ozaj pramálo, trúfam si
povedať teda pár slov.
Pán poslanec Bratinka sa ako predrečník tu
zmieňoval o nebezpečenstve vychýlenia správ
a povinností pre tých, ktorí nastúpili
civilnú službu a medzi tými, ktorí slúžia
v armáde. Ja by som s nebezpečenstvom vychýlenia
práv a povinností súhlasila s tým,
že ma práve napadá opačná argumentácia.
Zdá sa mi totiž, že v súvislosti so zákonom
o civilnej službe, ktorý prerokovávame okrem
účelu, ktorému tento zákon slúži,
mali by sme mať na zreteli zároveň určité
princípy, ktoré vymedzujú slobodnú
spoločnosť a garantujú jej občanom rovnaké
práva. Mám na mysli právo odoprieť vojenskú
službu.
Z vládneho návrhu, ako je novo navrhnutý,
vyplýva, že občan podliehajúci povinnosti
vykonávať vojenskú základnú službu
alebo vojenské cvičenie, môže tak urobiť,
ale len pred nástupom do armády. Ide teda o zásadnú
zmenu oproti zákonu, ktorý doteraz u nás
platí a ja by som tu chcela rovnako, ako to urobila Rút
Šormová, poukázať na absurdnosť zmeny.
ktorá sa tu navrhuje a ktorú tu mnohí moji
predrečníci kvalifikovali ako prednosť.
Inštitút civilnej služby predpokladá možnosť
odmietnuť vojenskú službu. Znamená to,
že sme ochotní rešpektovať morálne
presvedčenie a svedomie tých, ktorí, nech
už to vedia alebo cítia, že v armáde zotrvať
nechcú, alebo nemôžu. Ale potom si musíme
položiť otázku, ako to, že nenachádzame
rovnaké pochopenie pre tých, ktorí presne
k takému záveru, k takému presvedčeniu
dôjdu rovnakými cestami, ale o deň, o mesiac
alebo o rok neskôr? Chceme snáď týmito
ustanoveniami tak, ako sú navrhnuté v zákone,
vytvoriť akúsi špeciálnu skupinu občanov,
ktorá má menšie práva, chceme ju diskriminovať
alebo, prepáčte mi prehnané prirovnanie,
to máme chápať tak, že ľudia na vojne
sú tí, ktorí nám majú slúžiť
a nežiada sa od nich, aby mysleli a cítili. Dá
sa vôbec ľudské vnútro zmraziť na
dva roky? Obávam sa, že nie. A nechce sa mi veriť,
že by Federálne zhromaždenie pristúpilo
na takúto argumentáciu. Prajeme si predsa, aby oblasť
ľudských práv a oblasť bezpečnosti
boli v súlade.
Civilná služba je rovnocennou alternatívou
vojenskej základnej služby. Za dvojtretinový
násobok dlhšie trvajúceho obmedzenia osobnej
slobody je možné vykúpiť svoje presvedčenie.
Domnievam sa, že urobíme chybu, ak toto právo
uprieme tým, ktorí tak či tak stoja pred
neľahkou voľbou. Myslím si, že ak odoberieme
komukoľvek právo odoprieť vojenskú službu
a prinútime ho zostať na vojne proti svojmu presvedčeniu,
upierame pak sebe právo cítiť sa v tomto štáte
bezpečne. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Čičmanec môže
vystúpiť ako ďalší, pripravia sa
poslanci Kostya, Mikan, Vajnok, Adrianová, Haško.
To sú všetci doteraz prihlásení.
Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, ako uviedol už pán podpredseda
vlády, komisia neskúma svedomie, ale len pravdivosť
dôvodov, ktoré občan uvádza.
Komisie, v ktorých by boli kvalifikovaní ľudia,
psychológ, kňaz, resp. teológ a ďalší
odborníci, sú schopné rozpoznať pravosť
dôvodov uvedených vo vyhlásení. Do
civilnej služby sa totiž hlásia i ľudia,
ktorí majú morálny profil taký, že
nie sú ani ochotní, ani schopní splniť
humanitárne úlohy civilnej služby a spôsobuje
to veľké ťažkosti.
Toto Federálne zhromaždenie pri novelizácii
zákona o civilnej službe preberá na seba veľkú
zodpovednosť za nápravu dezolátneho stavu,
umožneného medzerami v doterajšom zákone.
Navrhujem preto, aby spoločná schôdza Snemovne
ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia
prerokovala zákon o civilnej službe podľa pôvodného
vládneho návrhu, tlač 848. Bolo by vhodné,
aby sa o tomto návrhu hlasovalo ako o prvom. Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Kostya vystúpi ako ďalší.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, jsem v poněkud divné
pozici, protože většinu argumentů, které
jsem zde chtěl říci, přednesl před
chvílí kolega Bratinka. Poprvé v tomto parlamentu
jsem s chutí jeho vystoupení zatleskal.
I to ukazuje na to, že tento zákon není zákon,
který by přinášel problémy z
hlediska politického náhledu na meritum věci
tohoto zákona. Je to zákon, který vyjadřuje
vnitřní rozpor, jak se má parlament při
schvalování tohoto zákona zachovat a zároveň
zvážit dvě skutečnosti. Stát
na straně práv jedince, který vyjadřuje
svoje svědomí a na druhé straně, jak
tady správně řekl kolega Blažek, brát
v úvahu jako nejvyšší zákonodárný
sbor také práva státu a celé společnosti
na svoji obranu, na zabezpečení obranyschopnosti
a svrchovanosti této země.
Když jsme v branně bezpečnostních výborech
řešili tento rozpor, dospěli jsme k názoru,
že když přistoupíme k řešení
tohoto problému z pozice, že ponecháme jedné
i druhé skupině lidí, kteří
budou z krajních pozic bránit tyto dva krajní
názory, možnost takovýmto způsobem vystupovat,
pravděpodobně žádnou novelu zákona
nepřijmeme. Potom si ale musíme postavit otázku,
zda zákon o civilní službě tak, jak
byl přijat loni, je v pořádku, zda novela
je potřebná nebo není.
Vláda i garanční výbor, to je branný
a bezpečnostní, došel k názoru, že
potřebná novela je, protože se v praktickém
prosazování tohoto zákona o civilní
službě vyskytly značné problémy,
o kterých tady mluvil jak navrhovatel, tak oba zpravodajové.
Branný a bezpečnostní výbor se zabýval
tímto zákonem velice dlouho a věnoval mu
mimořádnou pozornost. Dospěl v podstatě
k velmi složitému výsledku a já bych
vás rád upozornil, co je smyslem společné
zprávy, resp. návrhu na usnesení branně
bezpečnostních výborů, protože
možná to mnohým uniklo. Je to v podstatě
něco, co bych nazval dvojím přístupem
k této otázce. Zatímco pro občana,
který přichází k výkonu vojenské
služby, je celá tato problematika právě
s ohledem na práva, která jsme zakotvili v ústavní
Listině lidských práv a základních
svobod, pojímaná s největší liberálností,
to znamená dokonce branně bezpečnostní
výbory vypustily i problematické komise, to znamená
dávají každému občanovi právo
bez jakéhokoliv zdůvodnění, jenom
na základě svého svědomí odmítnout
- tak právě na základě druhého
principu - práva společnosti na obranu ve druhé
fázi, to znamená v okamžiku, kdy voják
se zavázal plnit svoji povinnost bránit tuto společnost,
přechází k poněkud přísnějšímu
výkladu, a to znamená, že v průběhu
vojenské služby neumožňuje vojákům
základní služby o civilní službu
žádat. Čili zavádí dvojí
režim. Velice liberální do nástupu a
velice - dalo by se říci - pro některé
tvrdý pro výkon vojenské služby. Je
to jediná možnost, jak dát do souladu principy
obrany lidských práv jednotlivce a současně
právo této společnosti na obranu.
Rád bych vás upozornil, že tuto společnost
přece tvoří kolektiv jednotlivců,
takže nemůžeme na jedné straně
brát velmi dogmaticky práva každého
jedince a opomíjet kolektivní právo všech
občanů jako celé společnosti.
Proto bych se velmi přimlouval za to, abyste pochopili,
co vedlo branně bezpečnostní výbory
k tomuto závěru a chtěl bych vám doporučit,
abyste ne přijímali takové pozměňovací
návrhy, které by tuto společnou zprávu
branně bezpečnostních výborů
nějakým způsobem narušily a tím
změnily celý smysl tohoto zákona. Jinak tato
novela ztratí smysl.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Prosím pána poslanca Mikana, pripraví
sa pán poslanec Bajnok, potom pani Adrianová, pán
Haško, pán Skalický a pán Kudláček.
Poslanec SN V. Mikan: Pane předsedající,
dámy a pánové! Dovolím si na příkladu
jedné z nemocnic dokumentovat nutnost změny zákona
o civilní službě.
Obrátil se na mne ředitel nemocnice v Hořicích
a jeho hodnocení pracovníků v civilní
službě se dosti shoduje se závěry zpravodaje
kolegy Šolce.
Jedná se sice o malý vzorek 7 mužů,
ale 2 z nich se v krátké době dopustili trestné
činnosti, 2 pracují k plné spokojenosti a
bez problémů, 3 se nedopustili trestné činnosti,
ale časem zjistili, že nemohou být k práci
nijak donuceni a polevili v pracovní kázni tak,
že přestali být pro zdravotnické zařízení
únosní. Nedodržují pracovní dobu,
utíkají atd. Zjistili, že hranice minimální
společenské nebezpečnosti nemusejí
překročit, nebo jednají tak, aby je nepřekročili,
aby nemohli být soudně stíháni.
Nemocnice je ve stavu, že se podle zákona nemůže
rozloučit s pracovníky, kteří dělají
více škody než užitku. Z toho vyplývá,
že se nejedná o osoby, kterým by ve výkonu
vojenské služby bránilo hluboké přesvědčení.
Naopak, jedná se o osoby, které se chtějí
vojenské službě vyhnout a věnovat se
pokud možno příjemně svým záležitostem,
jako např. dívkám, pití, vedení
soukromých podniků, restaurací atd.
Nemocnice žádá o možnost ukončit
civilní službu pro neplnění povinností
a uložení povinnosti nastoupit základní
vojenskou službu.
Podporuji doplněk číslo 11 do § 4 odst.
2, ve kterém poslanec Jégl požaduje pro příslušný
úřad možnost přerušení a
převedení v civilní službě. Dále
se připojuji k návrhu poslance Zlochy na změnu
§ 6 odst. 5, který by příslušnému
úřadu umožnil při porušování
povinností v civilní službě službu
přerušit a určit nástup vojenské
služby.
Zákon jako celek podporuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. prosím pána poslanca Bajnoka, pripraví
sa pani Adrianová.
Poslanec SN I. Bajnok: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie.
Ako bývalý vojak základnej vojenskej služby,
t.č. nadporučík v zálohe, súčasne
však ako praktický psychiater pre deti a dorast, teda
aj pre brancov, som toho názoru, že indikácia
pre odmietnutie vojenskej základnej služby, resp.
jej nekonanie môžu byť len zdravotné dôvody
telesného alebo psychiatrického rázu, ktoré
dobre fungujúca a odborne zložená lekárska
odvodná komisia s pomerne veľkou presnosťou môže
zistiť.
Preto v mene poslaneckého klubu MKDH-COE sa pripájam
k návrhu poslanca Magyara odmietnuť zákon o
civilnej službe a vypracovať zákon o vojenskej
základnej službe so zbraňou a bez zbrane. Ďakujem
vám.