Úterý 10. prosince 1991

Konečně § 68: Navrhujeme změnu textu ve větě druhé. Místo slova "soudce" vložit slova "předseda senátu". Mám dojem, že tento návrh se zde již objevil. Tento text označit jako odst.1 a doplnit nový odst.2: Rozhodnout o propuštění obviněného z vazby může v přípravném řízení, dovoluje-li to tento zákon či prokurátor.

Poslední pozměňovací návrh jde nad rámec novely. Doporučujeme pouze doplnit výčet subjektů, které je třeba vyrozumívat o odložení věci podle § 159, odst.1 trestního řádu, o osobu podezřelého.

V praxi dochází k tomu, že orgány policie či prokuratury prověřuje oznámení o trestné činnosti občana, ten sám se o výsledku šetření vůbec nedoví, a to i když byl třeba vyslýchán nebo byly prověřovány okolnosti, které se týkají jeho soukromí. To je všechno z pozměňovacích návrhů. Dovolte otázku předkladateli. Zajímalo by mě, jak bude v § 82 zajištěno, že bude uplatněn stejný režim pro prohlídku např. soukromých rekreačních objektů, jako je tomu u obydlí, jako míst, které slouží k bydlení. To je všechno, děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě se přihlásil pan poslanec Pobežal, než mu dám slovo, znovu vyzývám poslance obou sněmoven, pokud nevolili zbývající členy orgánu, který máme dnes zvolit, aby tak do 16.00 hod. učinili. Pan poslanec Pobežal má slovo.

Poslanec SL J. Pobežal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, omlouvám se, že jsem v rámci jednoho vystoupení nezvládl všechny pozměňovací návrhy, zapomněl jsem na jeden důležitý moment trestního řádu. Jedná se o to, v případě nutné obhajoby, čili tam, kde je obhajoba nutná, a obhájce je ustanoven, tak náklady obhajoby nese stát. Pokud si ve stejném případě obviněný zvolí obhájce, tak náklady podle stávajícího stavu stát nenese, a náklady obhajoby v mnoha případech jsou zcela nedobytné a pokud by je tedy ten advokát nemohl dostat za vykonanou práci, pak je zřejmé, k čemu by to vedlo, to je k vyhýbání se k takovýmto vztahům a obviněný by byl krácen na svém právu na obhajobu z těchto důvodů. Proto můj pozměňovací návrh, který budu formulovat a dodám písemně spočívá v tom, že by se tady nerozlišovalo mezi nutnou obhajobou, kdy si obviněný obhájce zvolí a nutnou obhajobou, kdy je obviněnému obhájce ustanoven co do řešení otázky nákladů obhajoby. Bylo by to stejné a můj pozměňovací návrh zní: K § 151 trestního řádu, který má název "Náklady trestního řízení jež nese stát" by na konci odst. 1 byl doplněk, přečtu celý odstavec, i s tou změnou:

"Náklady nutné k provedení trestního řízení včetně řízení vykonávacího nese stát, nenese však vlastní náklady obviněného, zúčastněné osoby a po škozeného, ani vydání způsobená zvoleným obhájcem a zmocněncem." A teď doplňuji: "Pokud nejde o případ nutné obhajoby dle § 36 trestního řádu."

A do odst. 2 vkládám text: "Obhájce, který byl obviněnému ustanoven nebo byl obviněným zvolen v případě nutné obhajoby, má vůči státu nárok na odměnu a náhradu hotových výdajů podle advokátního tarifu." Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Přeje si ještě někdo z poslanců vystoupit v diskusi? Není tomu tak, rozpravu k tomuto bodu končím. I v tomto případě budeme postupovat shodně, jako pokud jde o novelizaci návrhu trestního zákona, to znamená, že zpravodajové se vysloví zítra až po zpracování pozměňujících návrhů před hlasováním, včetně navrhovatele.

Poslední výzva pro ty poslance, kteří ještě nevolili zbylé členy prezídia federálního fondu, aby tak učinili.

Budeme teď pokračovat dalším bodem programu, kterým je

14

vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 116/1990 Sb. o nájmu a podnájmu nebytových prostor (tisk 898) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1060).

Vládní návrh odůvodní místopředseda federální vlády pan Pavel Rychetský, uděluji mu slovo. Prosím zpravodaje, aby uvolnili místa pro další zpravodaje.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážené Federální shromáždění, vláda ČSFR předložila Federálnímu shromáždění návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o nájmu a podnájmu nebytových prostor, který je součástí jejího úsilí dokončit převzetí majetku KSČ a SSM lidem ČSFR.

Podle provedených prověrek orgány ministerstev kontroly bylo zjištěno, že podniky a hospodářská zařízení KSČM, KSS, Strany demokratické levice a KSČ a podniky a hospodářská a účelová zařízení Svazu mládeže, nástupci SSM, uzavíraly od 1. 1. 1989 do 31. 12. 1990 smlouvy o nájmu a pronájmu nebytových prostor s nejrůznějšími subjekty.

Dnem 1. 1. 1991 nabyly účinnosti ústavní zákony č. 496/90 Sb. o navrácení majetku KSČ a ústavní zákon č. 497/1990 Sb. o navrácení majetku SSM lidu ČSFR. Tímto dnem přešel tedy majetek uvedených organizací do vlastnictví státu a nebylo možné s ním disponovat aniž by úkony v této době provedené byly platné.

Náš právní řád vyznává zásadu, že změna vlastnického práva neznamená zároveň změnu obsahu nájemního, resp. užívacího vztahu. Jinak řečeno užívací, resp. nájemní právo přechází z jednoho vlastníka na druhého, na nabyvatele. Tak tomu je i při vlastnictví výše uvedených subjektů, kdy přešlo na lid ČSFR vlastnictví, ale nepřešly užívací, resp. nájemní vztahy k uvedeným objektům. Trvá tak situace, kdy je dotčených objektů užíváno subjekty, kteří z hlediska účelu obou zmíněných ústavních zákonů nemohou splňovat požadavek, aby tento majetek nebyl nejen vyvlastněn, ale také využíván zmíněnými politickými subjekty. Byly podrobně prozkoumány možnosti, jak tento nežádoucí stav změnit. Výsledkem bylo rozhodnutí vlády připravit a předložit Federálnímu shromáždění návrh zákona, který by tento nežádoucí stav co nejrychleji odstranil. Vláda si je vědoma toho, že nejde o zavedení prostředku, který by byl v právních řádech demokratických států obvyklý.

Ústavní zákony o navrácení majetku KSČ a SSM lidu ČSFR však vytvořily zřetelný ústavní rámec, jehož respektování je nezbytné zajistit všemi zákonnými prostředky. Domníváme se, že realizace zákona se nedotkne žádného poctivého obchodníka nebo jiného nájemce nebytového prostoru, nic nebrání tomu, aby nový vlastník uzavřel s dosavadním nájemcem novou smlouvu s tím ovšem, že nájemné už nebude náležet výše uvedeným politickým subjektům, ale státu, nebo právnické osobě, která se stala vlastníkem objektu.

Zákon ovšem také umožní, aby zanikly nájemní nebo podobné smlouvy s těmi subjekty, které tyto smlouvy uzavíraly při vědomí, že je konec vlády jedné strany a zabezpečovaly tímto způsobem svou vlastní budoucnost. Těm doposud plynou výhody z užívání těchto objektů, ačkoli ústavní zákony zamýšlely vytvořit stav, kdy bude náležet lidu nejen vlastnické právo, ale i právo užívání.

Vážený pane předsedající, vážení poslanci, výbory ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučily přijetí vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o nájmu a podnájmu nebytových prostor č. 116/1990 Sb. Úpravy, které v předloženém návrhu zákona doporučily, nemění předložený vládní návrh obsahově, proto k tomuto stanovisku nemáme připomínky a žádáme Federální shromáždění o příznivé posouzení tohoto vládního návrhu zákona. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji místopředsedovi federální vlády za stanovisko. Konstatuji, že návrh byl přikázán výborům ústavně právním a hospodářským obou sněmoven. Výbory ústavně právní připravily písemný návrh usnesení sněmoven. Jde o tisk 1060. Výbory pověřily poslance Zdeňka Kesslera a Jaromíra Patočku přednesením zpravodajských zpráv. Nejprve žádám zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Zdeňka Kesslera, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL Z. Kessler: Vážené kolegyně a kolegové, dnešního dne se vám dostává na jednací pořad druhý ze zákonů, kterým jsou do jisté míry reparovány některé nedostatky, s nimiž ani Federální shromáždění ani vláda při původních předlohách nepočítaly. Tato předloha řeší období od 31. 12. 1989 do 31. 12. 1990, čili roční mezidobí, v němž docházelo podle zjištění kontrolních orgánů k uzavírání nájemních poměrů, a to jak na dobu neurčitou, tak na dobu určitou, a to dlouhodobých nájemních poměrů v rozsahu 30 až 50 let i déle, které měly zajistit původním vlastníkům nebo společnostem z těchto vlastníků vytvořeným dlouhodobý příjem a profit z majetku, který byl určen k vrácení československému lidu.

Úprava je poměrně legislativně jednoduchá. Já bych vás jen prosil, abyste si v původních textech, které vám byly předloženy, provedli ještě drobnou legislativní úpravu, a to v § 3 odst. 3 na konci druhé věty se tečka nahrazuje čárkou a připojují se slova "pokud zvláštní zákon nestanoví jinak" a číslovka 4, odkaz pod čarou, uvádí "např. zákon č. 429/91 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/90 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby ve znění zákona č. 541/90 Sb.". Jde o případy, které už byly upraveny speciálními předpisy, kdy se prodlužují nájemní smlouvy např. při dražbách ze dvou na pět let tak, aby nedocházelo k nesprávnému výkladu. Proto je zde provedeno toto zpřesnění.

Jak uvedl pan místopředseda vlády, předloha zákona byla projednána jak ČNR tak SNR, ústavně právními výbory obou těchto zákonodárných sborů, které ji doporučily v podstatě bez připomínek k přijetí. Já jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu se k tomuto stanovisku připojuji a prosím vás, aby tato novela zákona byla schválena bez připomínek nebo jen s minimem připomínek.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kesslerovi. Slovo má druhý sněmovní zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec Jaromír Patočka. Pokud se někdo z vás hodlá přihlásit do diskuse, prosím, aby tak učinil, abychom věděli, jak bude schůze pokračovat.

Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já se připojuji ke stanovisku zpravodaje Sněmovny lidu, pouze bych chtěl dodat, že vládní návrh byl projednán i výbory hospodářskými Sněmovny lidu a Sněmovny národů, a to bez připomínek. Stanovisko k němu zaujaly ČNR i SNR. SNR doporučila zákon bez připomínek, ČNR doporučila nahradit slova "od 31. prosince 1989" slovy "od 31. listopadu 1989". Tyto změny nebylo možné uskutečnit, protože jsou v rozporu se zákonem, a proto je nedoporučujeme.

Chtěl bych podotknout, že se ústavně právním výborům z podnětu místopředsedy vlády Rychetského povedlo elegantní právní řešení, které se nyní objevilo v tisku 1060, že byl doplněn § 9 odstavcem 3, takže nebylo nutné měnit řadu dalších ustanovení, jak to bylo v původním tisku.

Plně doporučuji kladné přijetí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji druhému zpravodaji. Ptám se, přeje-li si někdo z poslanců vystoupit v diskusi. Není tomu tak. Předpokládám, že vzhledem k tomu, že diskuse nebyla, navrhovatel ani zpravodajové si nepřejí další slovo, ale pro pořádek se ptám, zda si ještě přejí vystoupit? (Nepřejí.)

Žádám poslance, kteří jsou mimo jednací sál, aby se dostavili, abychom mohli přistoupit k hlasování. Jde o zákon, k jehož přijetí je potřebná kvalifikovaná většina poslanců.

Přistoupíme nyní k hlasování. Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení schopné, ve Sněmovně národů je v české části přítomno 61 poslanců, ve Sněmovně národů ve slovenské části je přítomno 47 poslanců a ve Sněmovně lidu 94 poslanců. Jak jsem již uvedl, v tomto případě platí zákaz majorizace.

(16.14 hodin)

Kdo souhlasí s návrhem zákona, jak je uvedeno v parlamentním tisku 898, ve znění tisku 1060 podle doporučení sněmovních zpravodajů, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasuje se.)

(SN-ČR 54, SN-SR 44, SL 78)

Děkuji, kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL-0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 6, SN-SR 2, SL 17)

Ve Sněmovně národů několik poslanců nehlasovalo.

Obě sněmovny uvedený návrh schválily.

Děkuji panu místopředsedovi vlády ČSFR Rychetskému a sněmovním zpravodajům za přednesené zprávy.

Nyní přerušuji schůzi na půl hodiny. V 16.45 budeme pokračovat v jednání.

(Schůze přerušena v 16.15 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 16.56 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené sněmovny, nyní budeme projednávat

15

vládní návrh zákona o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku (tisk 1011) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1008).

Výklad k vládnímu návrhu podá místopředseda federální vlády pan Pavel Hoffmann, uděluji mu slovo. Prosím místopředsedu pana Hoffmanna, aby zaujal své místo za řečnickým stolem a uvedl vládní návrh zákona.

Místopředseda vlády ČSFR P. Hoffmann: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vzhľadom k služobnému pobytu ministra Millera v zahraničí predkladám z poverenia federálnej vlády návrh zákona o mzde, odmeňovaní za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku.

Prechod k trhovému hospodárstvu vyžaduje v oblasti miezd vytvorenie takej právnej úpravy, ktorá umožní trhové chovanie všetkých subjektov, zamestnávateľov, zamestnancov a ich záujmových organizácií. Predkladaný návrh zákona o mzde, odmeňovaní za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku pre podnikateľskú sféru spoločne so skôr schváleným zákonom o kolektívnom vyjednávaní k tomu vytvárajú všetky predpoklady. Jeho účinnosť sa predpokladá od 1. januára 1992. Pripomínam, že návrh zákona nerieši problematiku regulačného zdanenia miezd ako nástroja protiinflačnej politiky štátu. Táto otázka bude predmetom samostatnej zákonnej úpravy.

Pokiaľ ide o odmeňovanie pracovníkov v rozpočtových a niektorých príspevkových organizáciách, je už vypracovaný návrh zákona o ich platových pomeroch a je predložený k prejednaniu vládam S účinnosťou tohto zákona sa predbežne počíta od mesiaca apríl budúceho roku. Návrh predkladaného zákona bol bez rozporov prejednaný so sociálnymi partnermi v radách hospodárskej a sociálnej dohody a tiež vo všetkých troch vládach. Predstavuje základný krok v liberalizácii miezd v podnikateľskej sfére. Hlavným zámerom zákona je vytvoriť podmienky pre spoločný záujem zamestnávateľov a zamestnancov na prosperite a konkurencie schopnosti organizácie, ktorý je základom pre dohodu o mzdových otázkach. Súčasné pojatie kolektívneho vyjednávania odmieta a apriórne antagonistický prístup naopak vyžaduje dosiahnutie konsenzu oboch partnerov v otázkach tvorby zdrojov a ich rozdelenia.

Návrh zákona je založený na princípe priority kolektívneho vyjednávania sociálnych partnerov, zamestnávateľov a odborov. V organizácii, kde sa takéto vyjednávanie uzatvorí dohodou, štát prakticky do systému odmeňovania nezasahuje. Výnimkou sú prípady, keď štát premieta do zákonných noriem záväzky z ratifikovaných dohôd Medzinárodnej organizácie práce.

V prípadoch, keď sa nepodarí uzatvoriť kolektívnu dohodu, alebo sa mzdové otázky z najrôznejších dôvodov v kolektívnej zmluve riešia, stanoví federálna vláda svojím nariadením záväzné minimálne mzdové tarify a minimálne sadzby nárokových mzdových príplatkov. K tomu je v návrhu zákona uvedené príslušné zmocnenie.

Návrh zákona zruší všetky podzákonné právne úpravy odmeňovania v podnikateľskej sfére, ktoré v úplnej väčšine zodpovedajú systému administratívno-centrálneho riadenia a modifikujú aj niektoré ustanovenia Zákonníka práce. Odmeňovanie v podnikoch sa bude do budúcnosti riadiť len týmto zákonom, prípadne vládnym nariadením, kolektívnymi zmluvami a vnútornými podnikovými mzdovými predpismi.

Formou zákona sa navrhuje riešiť problematiku miezd v podnikateľskej sfére predovšetkým z dvoch dôvodov. Podľa Listiny základných práv a slobôd je možné sa domáhať práva na mzdu len v medziach zákona a ukladať povinnosti len na základe zákona. Doterajšia zákonná úprava odmeňovania v rámci Zákonníka práce nezodpovedá súčasným ekonomickým podmienkam a jeho novela v tejto časti už nie je účinná. Z vecného hľadiska upravuje návrh zákona len najzákladnejšie práva a povinnosti pri poskytovaní mzdy, všetky ostatné podmienky a nároky budú predmetom kolektívneho, prípadne individuálneho vyjednávania.

V súlade s týmto prístupom sú oproti doterajším úpravám vypustené ustanovenia o uplatňovaní mzdových foriem, vytváraní osobných účtov a odmeňovaní pri preradení na novú prácu, pre presčasy, pre nutné prevádzkové potreby zamestnávateľa atď. Úprava mzdových tarifov, katalógy práce a funkcie príplatkov okrem príplatkov vyplývajúcich z medzinárodných dohôd a niektoré ďalšie ustanovenia, ktoré sú doteraz upravované v Zákonníku práce a mzdových predpisoch, všetky tieto a ďalšie úpravy sa stanú predmetom vyjednávania a obsahom zmlúv. Zákon nepoužíva pojem zaručená mzda, pretože vyslovene zaručuje nároky na minimálnu mzdu, minimálne sadzby zvýšenej mzdy v niektorých prípadoch vyplývajúcich z medzinárodných dohôd a tiež minimálne mzdové tarify pre prípad, kedy sa neuzatvárajú kolektívne zmluvy, alebo neobsahujú dohodu o mzde.

Návrh zákona z hľadiska vecného i legislatívneho bol podrobne konzultovaný s odborníkmi z Medzinárodného úradu práce, ktorí konštatovali, že rešpektuje všetky naše záväzky z dohôd Medzinárodnej organizácie práce a je v súlade i s ďalšími právnymi aktmi. Realizáciou zákona sa zvýrazní význam kolektívnych zmlúv a jednania sociálnych partnerov dostanú nový obsah. Samozrejme sa tým zvýši zodpovednosť nielen za úroveň nominálnych miezd a spôsob ich rozdeľovania, ale aj za tvorbu zdrojov na odmeňovaní.

Návrh nariadenia federálnej vlády k uskutočneniu zákona pre prípady, kedy sa neuzatvorí kolektív ne vyjednávanie, je už predložený a v najbližších dňoch ho vláda posúdi. Predpokladáme, že pôjde o ojedinelé prípady. Domnievam sa však, že toto vládne nariadenie môže nepriamo pozitívne ovplyvniť jednanie sociálnych partnerov hlavne o výške mzdových tarifov a o rôznych mzdových príplatkoch.

Do návrhu zákona je tiež zahrnutá komplexná úprava určovania priemerného zárobku pre pracovnoprávne účely. Úprava sa bude vzťahovať jednotne na všetky organizácie, teda nielen hospodárske, ale aj rozpočtové a príspevkové. Pri vyšších medziročných prírastkoch miezd používanie priemerného zárobku, vypočítaného z úrovne miezd predchádzajúceho roku, nevyhovuje, a preto sa prechádza na výpočet podľa predchádzajúceho štvrťroku. Pritom sa ponecháva možnosť, aby podrobnosti zahrňovania a výpočty jednotlivých položiek boli dohodnuté v kolektívnych zmluvách, čo zjednoduší administratívnu náročnosť výpočtu. Priemerný zárobok je podľa medzinárodných dohôd základom pre výpočet za prácu nadčas a prácu vo sviatok. Zákon na túto skutočnosť nadviazal a používa na vypočítanie priemerný zárobok pre prevažnú časť príplatkov a ďalších zložiek mzdy. Jeden relatívne jednoduchý výpočet nahradzuje rad doteraz používaných výpočtov.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP