Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslanec Bobovnický. Připraví se poslanec
Sokol.
Poslanec SL J. Bobovnický: Vážený pán
predsedajúci, kolegyne a kolegovia aj s poukazom na to,
že sa z titulu svojej funkcie predsedu kontrolného
orgánu Federálneho zhromaždenia pre FBIS stretávam
s problematikou štátneho tajomstva a časťou
bezpečnostnej problematiky, dovoľujem si predložiť
niektoré pozmeňujúce návrhy k vládnemu
návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje
Trestný poriadok a Zákon o ochrane štátneho
tajomstva (tlač 984).
K bodu 16 návrhu navrhujem doplniť v § 33 textom:
"Keď sú v trestnom konaní preberané
skutočnosti, ktoré tvoria predmet štátneho
tajomstva, môže byť obhajcom len advokát,
ktorý stvrdí svojím podpisom poučenie
o povinnosti zachovávať mlčanlivosť."
I keď je v dôvodovej správe vysvetlené,
že advokátne komory sú organizáciami,
ktoré zo zákona o štátnom tajomstva
sú povinné vo vzťahu ku svojim členom
tento zákon dodržiavať, myslím, že
akási duplicitnosť nie je na škodu, že je
dokonca nutné stanoviť povinnosť písomného
záväzku advokáta, aby sme nedošli k nejakým
komplikáciám alebo vyslovene k neriešiteľným
situáciám, pokiaľ advokát záväzok
nepodpíše.
K bodu 30 návrhu - navrhujem doplniť v § 73 a)
ods. 1 za prvú vetu vložením vety s textom:
"Keď je však obvinený stíhaný
pre trestné činy uvedené v § 71 ods.
2 alebo pre trestný čin ublíženia na
zdraví, (§ 222) a keď je daný dôvod
väzby uvedený v § 67 písm. c), nie je
možné peňažitú záruku prijať."
Odôvodňujem to tým, že pri nebezpečenstve
pokračovania v trestnej činnosti je treba zabrániť
možným neodstrániteľným následkom
na živote a zdraví.
K bodu 33 návrhu odporúčam nahradiť
v § 75 v poslednej vete číslo 24 číslom
48 - je to lehota uvedená v hodinách.
Odôvodňujem to tým, že v navrhovanej
úprave bola ponechaná prokurátorovi povinnosť
posúdiť dôvody väzby a súčasne
mu bola odobratá dostatočná lehota na toto
posúdenie. Lehotu môže potom čerpať
len na úkor vyšetrovateľa alebo vyhľadávacieho
orgánu, ktorým sa tak skracuje lehota pre objektívne
a kvalitné zhromaždenie materiálov potrebných
k posúdeniu dôvodnosti väzby.
To isté sa týka § 76 ods. 4 a § 77 ods.
1 s rovnakým odôvodnením.
Ďalší návrh sa týka bodu 40 návrhu,
a to doplniť v § 83 ods. 2 textom: "Príkaz
podľa ods. 1 nie je potrebný, keď je nevyhnutné
vykonať v obydlí obhliadanie miesta trestného
činu, ktoré neznesie odklad. V takomto prípade
sa príkaz k domovej prehliadke obstará bez prieťahov
dodatočne."
Odôvodňujem to takto: V novele navrhovaná
právna úprava jednostranne preferuje práva
majiteľa obydlia a celkom zabúda na práva poškodeného
a záujmy spoločnosti. Bez tohto ustanovenia mnou
navrhovaného hrozia nenapraviteľné škody
pri zisťovaní a hľadaní páchateľa
a zabezpečenia dôkazov.
Posledný pozmeňujúci návrh sa týka
bodu 40. Navrhujem doplniť v § 83 c) vetu prvú
textom: "Alebo keď sa jedná o obydlie, kde sa
nachádza osoba dôvodne podozrivá zo spáchania
trestného činu, ktorá je na úteku."
Odôvodňujem to tým, že navrhovaná
právna úprava by znemožnila bezprostredné
dopadnutie páchateľa, ktorý by sa skryl inde
než vo svojom vlastnom obydlí.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
nyní pan poslanec Sokol, připraví se pan
poslanec Pobežal.
Poslanec SN J. Sokol: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
pan místopředseda vlády zde již předběžně
oznámil podání několika drobných
pozměňovacích návrhů, které
tímto podávám.
Za prvé. K bodu 16 vládního návrhu
navrhuji, aby tento bod zněl:
V § 35 odst. 1 se druhá a třetí věta
nahrazují větou, která zní: "Pro
jednotlivé úkony trestního řízení,
s výjimkou řízení před soudem,
se může dát obhájce zastoupit svým
koncipientem." Smyslem navrhované úpravy je
to, aby možnost obhájce dát se zastupovat koncipientem,
byla přece jenom omezená. Listina lidských
práv totiž stanoví, že každý,
kdo je stíhán z trestního činu, má
právo na obhajobu obhájcem. Kromě toho dnes
advokátů přibývá a ve většině
případů nutných obhajob je platí
stát. Tento stát by tedy měl zaručovat
právo obviněného na kvalifikovanou a kvalitní
právní pomoc. V tomto smyslu se domnívám,
že svěřit toto rozhodnutí advokátní
komoře není správné.
Za druhé, k bodu 25 vládního návrhu,
navrhuji, aby v § 68 byla vypuštěna část
věty-za středníkem to jest slova "rozhoduje-li
však o vazbě zatčené osoby, rozhodne
i bez návrhu prokurátora". Důvodem je
to, že vzetí do vazby na základě příkazu
k zatčení je samostatně upraveno v §
69 a proto je tato část věty v § 68
nadbytečná.
Konečně dvě malé úpravy, které
se týkají bodu 26 vládního návrhu
a obě vycházejí z praktických problémů,
které mohou vzniknout vzhledem ke lhůtám.
Především v § 69 odst. 5 navrhuji, aby
druhá věta vládního návrhu
zněla:
"Provádí-li výslech obviněného
jiný věcně příslušný
soudce, informuje o jeho výsledku soudce věcně
příslušného soudu, který příkaz
k zatčení vydal."
Kdyby se tato úprava nepřijala, mohly by v praxi
vznikat pochybnosti, zda po vydání příkazu
zatčení musí být k dispozici stále
týž soudce, který příkaz vydal,
což by z praktických důvodů nebylo možné.
Za druhé, navrhuji, aby byl zařazen nový
odstavec 6, který zní:
"V řízení před soudem rozhodne
o vazbě zatčeného soudce." Dosavadní
odst. 6 se označí jako odst. 7. Je zřejmé,
že v řízení před soudem, pokud
by šlo o senátní rozhodování,
by bylo sotva možné zajistit přítomnost
senátu mimo pracovní dny. Proto je vhodné
do zákona výslovně zakotvit, že v řízení
před soudem o vazbě na základě příkazu
k zatčení, rozhoduje rovněž soudce.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji vám.
Nyní má slovo pan poslanec Pobežal.
Poslanec SL J. Pobežal: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
v celé řadě tragických událostí,
ke kterým v našich nápravně výchovných
ústavech neboli věznicích došlo se nepochybně
podílí i nejistota lidí, kteří
tam jsou, jak to s nimi dále bude a ta je způsobena
určitou vágností předpisů,
které pobyt zadržených osob upravují.
Toto je cílem mého pozměňovacího
návrhu, abych do této vágnosti vznesl určitý
řád. Proto mám pozměňovací
a doplňující návrh k § 71 odst.
2, který předložím písemně
a který spočívá v tom, že v odstavci
2 § 71, je vypuštěna druhá věta
a nahrazena textem.
Usnesení o prodloužení vazby musí být
obviněnému doručeno ve lhůtě
deseti dnů od rozhodnutí. To je první věta.
Druhá věta: Nerozhodne-li soud do skončení
lhůty, musí být obviněný propuštěn
prokurátorem na svobodu. Poslední věta, kterou
se to nahrazuje: Proti usnesení o prodloužení
lhůty je přípustná stížnost.
Podstata mého návrhu je v tom, že osoba ve
vazbě ví, že dnem, kdy jí uplyne lhůta,
je buďto propuštěna, nebo pokud propuštěna
není, ve lhůtě do deseti dnů dostane
rozhodnutí soudu o tom, že se její pobyt ve
vazbě prodlužuje. Až do této doby osoba
ve vazbě nevěděla, přestože lhůta
byla termínově prošlá, jestli soud rozhodl
tak, či onak. Čili zde to vnáší
určitou jistotu pro zadrženou osobu ve vazbě.
Dále mám návrh k § 72 odst. 2. Navrhuji
ve prospěch zadržené osoby vypustit v poslední
větě poslední slova "od právní
moci rozhodnutí" a nahradit je textem "ode dne
rozhodnutí". Tím se zkrátí lhůta,
přes kterou osoba nemohla zatím podat opravný
prostředek, opakovat svoji žádost o propuštění
na svobodu.
K § 76 odst. 6 navrhuji na konci vypustit celý konec
odstavce od slova "ledaže", navrhuji tedy vypustit
"ledaže je obhájce ve lhůtě tam
uvedené nedosažitelný". Podstata tohoto
návrhu, který považuji za velmi důležitý,
spočívá v tom, že ne každá
zadržená osoba je schopna si obhájce zvolit.
Obhájce, který jí je ustanoven, je - jak
to znám z praxe, protože pracuji jako soudní
znalec a zúčastnil jsem se řady úkonů
v těchto případech, tak to vím - zpravidla
nedosažitelný. Je nedosažitelný a osoba
pak nemá možnost dosáhnout svého práva
na obhajobu. Proto pokud její právo je takto jasně
stanoveno, zadržená osoba má právo zvolit
si obhájce a radit se s ním již v průběhu
zadržení, má též právo požadovat,
aby obhájce byl přítomen při jejím
výslechu podle odst. 4, pak tam nemůže být
dovětek, že obhájce je ve lhůtě
tam uvedené nedosažitelný. To prakticky její
právo zcela ruší. Obhájce v reálu
skutečně nedosažitelný je. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslanec Patočka, připraví se poslanec Filip.
Poslanec SN J. Patočka: Vážený pane
předsedo, vážení kolegové, podle
dosavadní i navrhované právní úpravy
může obviněný kdykoli požádat
o to, aby byl propuštěn. Tuto svoji žádost
může opakovat po uplynutí čtrnácti
dnů.
Soudy poukazují na to, že doba čtrnácti
dnů, v nichž může obviněný
ve vazbě opakovat žádosti o propuštění,
je příliš krátká. Obvinění
totiž využívají všech možností,
jak řízení protahovat až do doby, než
uplyne lhůta k jejich propuštění. Proto
si myslím, že doba čtrnácti dnů
je příliš krátká. Myslím,
že doba jednoho měsíce na opakování
žádosti se jeví jako mnohem přiměřenější
a dostatečně zabezpečuje práva obviněného,
aniž by současně dávala široký
prostor k prodlužování trestního řízení.
Navrhuji proto, aby v § 72 odst. 2 ve znění
vládního návrhu byla slova "čtrnáct
dnů" nahrazena slovy "jednoho měsíce".
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Filip, připraví se poslanec Chýlek, který
je zatím posledně písemně přihlášený.
Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
pokud jde o můj první návrh, měl jsem
návrh ke změně věty druhé §
68, ale po vyslechnutí návrhu pana poslance Sokola,
budu podporovat tento návrh a svůj nepředložím.
Jen bych řekl několik slov k tomu, proč je
asi nutné dospět ke změně § 68.
Smyslem novelizace trestního řádu je zejména
uvést tento základní zákon z oblasti
trestního práva procesního do souladu s Listinou
základních práv a svobod. Bylo to zde řečeno
několikrát.
Vládní návrh novelizace trestního
řádu shora uvedenou skutečnost přesně
nerespektuje a předpokládá, že soudce
je příslušný rozhodovat o vazbě
pouze v přípravném řízení
s tím, že o vazbě zatčené osoby
rozhodne i bez návrhu prokurátora. V ostatních
případech stanoví, že k rozhodování
o vazbě je příslušný soud. Z
hlediska § 2 odst. 9 trestního řádu
je třeba v senátních věcech, které
tvoří většinu trestní agendy,
pojem soud vykládat jako senát, t.j. předsedu
senátu a přísedící. Podle §
240 trestního řádu je v těchto případech
třeba rozhodovat v neveřejném zasedání
za stálé přítomnosti všech členů
senátu a zapisovatele. Zajistit, aby soud za těchto
podmínek splnil požadavek rozhodnout ve všech
věcech nejpozději do 24 hodin od doby, kdy mu byl
zatčený předán, znamená stanovit
nepřetržitou dosažitelnost, t.j. pracovní
pohotovost nejen pro předsedy senátu, ale i přísedící
a zapisovatele.
I když pomineme, že soud by v těchto případech
musel vždy porušit § 241 trestního řádu
ukládající, aby o neveřejném
zasedání byl prokurátor vyrozuměn,
zpravidla alespoň tři dny předem, je organizačně
značně obtížné zajistit, aby
např. v den pracovního volna předseda senátu
během 24 hodin provedl výslech zatčeného,
nařídil neveřejné zasedání,
v něm za přítomnosti přísedících,
zapisovatele, event. prokurátora věc projednal,
rozhodl o vazbě a rozhodnutí o vazbě opět
oznámil zatčenému. Pokud by výslech
a publikaci o rozhodnutí o vazbě musel předseda
senátu navíc provádět prostřednictvím
dožádaného soudu, je splnění
zákonného požadavku rozhodovat tímto
způsobem o vazbě zatčeného prakticky
nemožné.
Úprava navrhovaná ve vládním návrhu
novelizace trestního řádu by nutně
vyvolala totiž další nároky na finanční
prostředky k odměňování přísedících.
Nehledě na skutečnost, že funkce přísedícího
je v současné době veřejnou funkcí,
o jejíž výkon občané neprojevují
přílišný zájem. Představa
o dosažitelnosti ve dnech pracovního volna a pracovního
klidu by nepochybně měla za následek hromadné
odmítání jejího výkonu. Navrhovaná
úprava by vyvolala potřebu zvýšeného
počtu přísedících, aby se vyhovělo
zákonnému požadavku, že přísedící
nemá zasedat častěji než dvanáct
dní do roka.
Z těchto závěrů vychází
i stávající právní úprava
§ 69 odst. 5 trestního řádu, kdy stanoví,
že o vazbě zatčeného rozhoduje v řízení
před soudem předseda senátu. Listina tuto
úpravu přebírá a povyšuje ji
na ústavní princip. Proto se navrhuje uvedený
postup ponechat a nečinit nedůvodné rozdíly
ve způsobu rozhodování o vazbě zatčeného
v přípravném řízení
a v řízení před soudem. I nadále
se navrhuje ponechat soudu, t.j. v senátních věcech
senátu, rozhodování o vazbě obviněného
v řízení před soudem, pokud takovému
rozhodnutí nepředcházelo zatčení.
Jde o případy, kdy důvod vazby vyjde najevo
v průběhu hlavního líčení,
nebo veřejného zasedání, v řízení
před senátem, a je proto logické, že
se ponechává na celém senátu, aby
učinil rozhodnutí vycházející
z důkazů provedených před tím.
K bodu 10 návrhu novelizace, a to je k § 26. Zde uvedu
pozitivní návrh změny. Příslušnost
soudů k úkonům v přípravném
řízení: Navrhuji, aby § 26 začínal
takto: K provádění úkonů v
přípravném řízení je
příslušný soud, v jehož obvodě
je činný prokurátor, který podal příslušný
návrh.
Dovolte mi, abych se v odůvodnění vyjádřil
zejména k ekonomické stránce věci.
Vládní návrh předpokládá,
že na příslušnost soudu k úkonu
v přípravném řízení,
tj. k rozhodování o vazbě zadržené
a zatčené osoby, k nařizování
domovní prohlídky nebo k nařízení
aby obviněný byl pozorován ve zdravotnickém
ústavu za účelem vyšetření
jeho duševního stavu, se přiměřeně
užijí obecná ustanovení trestního
řádu o věcné a místní
příslušnosti soudu. V praxi taková úprava
znamená, že všechny okresní i krajské
soudy v České a Slovenské Federativní
Republice by vždy v mimopracovní době a ve
dnech pracovního volna a klidu by zajišťovaly
dosažitelnost, tj. pracovní pohotovost předsedy
senátu a podle formulace § 68 vládního
návrhu - pokud by nedošlo k jeho změně
- i přísedících a zapisovatelů,
ačkoliv jinak by pro takový postup nebyl důvod.
Generální prokuratura vzhledem k zásadě
podřízenosti nižších článků
vychází při přípravě
organizační zajištěnosti aplikace novely
trestního řádu z principu, že dosažitelnost
pro tyto účely bude zajišťovat vždy
jen jeden prokurátor v sídle kraje.
Pokud by byla přijata navrhovaná změna §
26, pak by dosažitelnost mohl zajišťovat jen jeden
soud v kraji, např. v Praze místo deseti obvodních
soudů pouze jeden. Taková úprava by byla
jednak v podstatě organizačně jednodušší,
finančně méně náročná,
umožňovala by rychlejší rozhodování
soudů v přípravném řízení
z důvodu snazšího styku soudu s prokurátorem
a policií při předvádění
obviněného. Především by se výrazně
snižovalo nebezpečí dalšího vyloučení
soudců z účasti při provádění
dalších úkonů trestního řízení
z hlediska § 30 odst. 2 vládního návrhu.
Navrhovaná změna by rovněž neznamenala
porušení zásady nikdo nesmí být
odňat svému zákonnému soudci ani by
neohrožovala kvalitu rozhodování soudu v přípravném
řízení.
A nyní jedno negativní vyjádření,
nebo-li požadavek na neakceptování bodu 9 návrhu
výborů ústavně právních,
týkající se § 72.
Návrh, aby v § 72 byl vypuštěn odstavec
3, by znamenal, že v přípravném řízení
by o propuštění obviněného na
svobodu mohl podle § 72 odst. 1 trestního řádu
rozhodnout prokurátor bez ohledu na případné
stanovisko soudu, zatím co v řízení
před soudem by takové rozhodnutí předseda
senátu učinit nemohl, i když by s tím
prokurátor souhlasil. Taková úprava postrádá
logiku i v tom směru, že rozhodnutí o vzetí
do vazby zatčeného se vždy svěřuje
soudci, tj. jednotlivci, avšak učinit rozhodnutí
opačné, ve prospěch obviněného,
by se mu zakazovalo. Nejenže se tím prokurátor
povyšuje nad soudce, ale zbytečně se formalizuje
rozhodování o propuštění z vazby
ve zcela zřejmých případech, což
v praxi může vést k zbytečným
průtahům ve vazebních věcech. Proto
navrhuji, aby nebyl akceptován návrh ústavně
právních výborů, tento odstavec vypustit.
Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Chýlek. Než se ujme slova, žádám
poslance, kteří se zdržují v kuloárech
a nevyzvedli si dosud volební lístky, aby tak učinili.
Zároveň pokud poslanci v jednací síni
dosud neodvolili, připomínám jim tuto jejich
povinnost do 16.00 hodin.
Pan poslanec Chýlek má slovo.
Poslanec SL S. Chýlek: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
není pochyb o tom, že naše veřejnost i
toto Federální shromáždění
si přeje, aby trestní řád po novelizaci,
kterou nyní provádíme, účinněji
působil proti pachatelům trestné činnosti.
Není tedy pochyb ani o tom, že bychom měli
napomoci policejním orgánům, aby mohly lépe
působit v tom směru, který jsem naznačil.
Já jsem novelu konsultoval s policejními orgány
v místě, kde jsem byl zvolen. Odtud vzešlo
několik návrhů, které většinou
již byly zahrnuty do pozměňovacích návrhů,
které přednesli kolegové, kteří
hovořili přede mnou. Nicméně chci
přesto upozornit na jednu závažnou věc.
Policii velmi často vadí velmi krátká
lhůta pro zatčení, tj. těch 24 hodin.
Já se tedy přimlouvám za to, aby tato lhůta
byla prodloužena, a stavím za návrh, který
přede mnou přednesl pan poslanec Bobovnický,
tj. aby byla dvojnásobná. Pokud by jeho návrh
neprošel, tak přicházím s tímto
návrhem: V § 69 odst. 4 by za poslední větu
byla dodána tato věta: "Do stanovené
doby se nezapočítává doba nezbytně
nutná ke zjištění totožnosti."
To je totiž jedna z velkých překážek,
kdy policejní orgány musejí zjišťovat
někdy obtížně totožnost některých
obviněných, a doba určená pro zatčení
před předáním dalším orgánům
mezi tím vyprší. Tolik můj pozměňovací
návrh. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Jako poslední je přihlášen
pan poslanec Kudláček. Prosím, přeje-li
si ještě někdo vystoupit v diskusi, nechť
se přihlásí.
Pan poslanec Kudláček má slovo.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte přednést některé návrhy
k novele trestního řádu.
Především bych se chtěl vyjádřit
k bodu 20 navrhované novely, tj. § 39. Domnívám
se, že posunutí subjektu, který je oprávněn
ustanovovat obhájce až na úroveň soudu,
zbaví sice prokuraturu části agendy, ale
ve skutečnosti bude znamenat vážné průtahy
v řízení, které jsou spojeny s oběhem
spisů, bez nichž soudce nebude moci rozhodnout, jakož
i nemožnost udržení práv obviněných
zakotvených na jiných místech trestního
řádu. Není např. jasné, jak
uvést do souladu s navrhovaným zněním
§ 39 ustanovení § 291, podle něhož
mladistvý musí mít obhájce již
od vznesení obvinění. Časové
posunutí ustanovení obhájce za dobu, kdy
musí být činěny prvotní úkony,
mohou vést buď k zpochybnění těchto
úkonů a ke zmaření možnosti určit
pachatele, a nebo k značnému omezení práv
obviněných. Nabízí se proto obdobně
jako v případě vazby řešení
podle předběžného rozhodnutí
prokurátora, popřípadě jiného
institutu, vyšetřovatele, které by vyžadovalo
potvrzení soudem.
Druhou možností, která se jeví ještě
vhodnější je trvat na tom, aby obhájce
musel ustanovovat vyšetřovatel nebo prokurátor.
V podstatě by se jednalo o rozšiřující
výklad článku 40 odst.3 Listiny základních
práv a svobod. Jde o to, že tam, kde jde o omezení
práv občana, např. o rozhodování
o vazbě, nemůže samozřejmě konečným
způsobem rozhodovat jiný orgán, než
který je výslovně určen. Ale tam,
kde jde o naplnění jeho práv, jeho plnější
uskutečnění, lze okruh subjektů rozšířit.
Proto jako první pozměňovací návrh
doporučujeme v odst. 1 a 2 nahradit slovo "soudce"
slovem "prokurátor" a v souvislosti s tím
bod 21 vypustit.
Další pozměňovací návrh
se týká § 8 a) v novele je to bod 4. Považujeme
navrhované ustanovení tohoto § 8 a) za nadbytečné.
Myslíme si, že zcela postačuje právní
úprava, která je u § 179 trestního řádu
stávajícího.
Další pozměňovací návrh
k § 9 odst. 2. Doporučujeme ponechat současné
znění, to znamená vypustit bod 5 z novely.
Kdyby návrh tak, jak je uveden v novele, byl odsouhlasen,
podle našeho názoru by to vedlo k znemožnění
vyřešit prejudiciální otázky
a vznikl by zkrátka problém, kdo dá soudu
podnět k vyřešení takové otázky,
která by právě připadla v úvahu.