Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Blažek, připraví se poslanec Roček.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedající,
dámy a pánové, jak už zde uvedl kolega
Šebej, vytvořili jsme pozměňovací
návrh k § 203 o týrání zvířat.
Ale před tím, než vám tento návrh
předložím, tj. přečtu, dovolte
mi, abych k tomu učinil několik poznámek.
Především se domníváme, že
§ 203 v předloženém textu novely trestního
zákona nedostatečně chrání
to, co podle našeho názoru by chránit měl
- totiž zvíře jakožto živou bytost,
jako život. A tady bych chtěl upozornit na to, že
jednak ve vyspělých evropských státech
již tato ochrana v právním a mravním
standardu zakotvena je s na mnohem vyšší úrovni,
než bychom dosáhli přijetím tohoto paragrafu
v navrhovaném znění - a chtěl bych
také upozornit, že chceme-li navázat na vyspělé
státy v jejich tradici a v tom, že vycházíme
ze společných civilizačních zdrojů
evropských, tak vztah k životu a ke zvířeti
jakožto k živé bytosti, zde tradici, a to tradici
dlouholetou, už má. Jen tak namátkou si dovolím
připomenout jeden ze zdrojů naší civilizace,
jímž je židovství a jeho předpisy
zafixované ve Starém zákoně, kde je
velký soubor všelijakých zákazů
a příkazů, z nichž část
se týká zacházení se zvířaty
jak živými, tak i způsobu jejich zabíjení,
aby zvířata příliš netrpěla
apod. Je tam i např. takové hledisko, z našeho
pohledu dnes možná kuriózní, ale v té
době vyjadřovalo chápání, že
jde o skutečně živé bytosti. Např.
je tam zmíněno zacházení se zvířaty,
která byla používána k mlácení
obilí. A v tom zákoně se praví, že
takovým zvířatům nesmí být
bráněno v požívání obilí,
prostě zúčastňují-li se na
výrobě potravin pro člověka, musí
mít přístup k potravě i zvířata
samotná.
Domníváme se, že zákon by měl
v paragrafu o týrání zvířat
vycházet jednak již ze zmíněné
skutečnosti, že jde o ochranu života, o ochranu
živé bytosti, na druhé straně se musíme
vyrovnat se skutečností, že člověk
je a zřejmě ještě nějaký
čas bude bohužel závislý svou existencí
na zabíjení zvířat, protože jejich
maso je jeho potravou. A za třetí, že některá
zvířata jsou stižena neblahým údělem
býti pokusným materiálem pro laboratorní
účely. Ani těchto zvířat a
tohoto způsobu zacházení s nimi se zřejmě
v dohledné době ještě nebudeme moci
vzdát.
Náš návrh, podle našeho soudu, a vy pak
posoudíte hlasováním, do jaké míry
z těchto skutečností vychází.
Tedy nové znění § 203 odst. 1 by znělo
takto:
"Kdo se dopustí týrání zvířete,
které způsobí jeho smrt nebo vážné
poškození jeho zdraví, bude potrestán
odnětím svobody až na jeden rok nebo zákazem
činnosti nebo peněžitým trestem."
Odstavec 2 : "Za týrání se ve smyslu
tohoto zákona považuje takové zacházení
se zvířetem, jehož účelem je
způsobit zvířeti vážné
poškození jeho zdraví nebo smrt."
Odstavec 3: "Soud může pro takové týrání
zvíře odejmout, vyslovit zákaz držení
zvířat na určitou dobu", navrhujeme
"do pěti let nebo vyslovit zákaz výkonu
povolání nebo jiné činnosti v souvislosti
se kterou došlo k týrání zvířete
na dobu" navrhujeme opět "do pěti let".
Odstavec 4: "Pokud se pachatel dopustil trestného
činu týrání zvířete
opakované, může být potrestán
odnětím svobody až na dva roky."
Odstavec 5 (poslední): "Zásady užívání
zvířat pro vědeckovýzkumné
účely na pracovištích, která
jsou pro takovou činnost ustanovena a zacházení
se zvířaty v rámci těchto činností
stanoví zvláštní předpis".
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má ještě
poslanec Roček.
Poslanec SN M. Roček: Pane předsedající,
dámy a pánové. Změna § 205 trestního
zákona tak, jak jej navrhuje paní poslankyně
Nováková, postihuje tak zvanou tvrdou pornografii
tj., prezentování zvrácenosti a brutality
v mravně upadlé erotice.
Takovýto vliv na děti a mládež by mohl
způsobit těžko napravitelné deformace
v jejich psychice a utváření charakteru i
morálně volních vlastností nezbytných
pro život v rodině, která je základem
státu.
Už i z toho důvodu je nezbytné, aby stát
tuto záležitost neopomíjel ani v oblasti legislativy.
V zahraničí je tento způsob obrany před
takovýmito negativními vlivy běžně
zákonem zajišťován.
Úprava, kterou navrhuje paní poslankyně Nováková,
přitom není úpravou puritánskou. Nevylučuje
prezentování erotických děl, ve kterých
je sexuální oblast pojímána ve vztahu
k ostatním stránkám plnohodnotného
života. Vzhledem k pregnantní formulaci doporučuji
přijetí jejího návrhu. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Také děkuji
poslanci Vlčkovi. Než schůzi přeruším,
ještě několik sdělení. Prosím
poslance, aby teď upravili své kandidátní
lístky a odevzdali je v čísle 026. Pokračovat
budeme ve 13.30 hodin. Zároveň žádám
předsedy výborů, aby ve 13.00 hodin se dostavili
k poradě s předsedy sněmoven do čísla
534.
Pokud jde o kolegu Šterna, zatím jsem nezjistil, kde
se nachází. Zřejmě by komise pro přípravu
transformačního zákona se měla sejít
ve 13.00 hodin v místnosti 214. Ještě předseda
volební komise, pan Kříž.
Poslanec SL E. Kříž: Protože v podstatě
už volby probíhají, dovolím si upozornit,
že volební komise uzavře volební místnost
ve 12.45 hodin. Prosím, aby se zbytek poslanců,
kteří ještě neodvolili, dostavil do
volební místnosti.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, přeji dobrou chuť. Doporučuji
navrhovatelům pozměňovacích návrhů,
aby ti, kteří dávají pozměňovací
návrhy velmi podobné, se mezi sebou sami dohodli,
zda budou trvat na projednávání všech
detailních rozdílů nebo zda se nemohou shodnout
na jednom pozměňovacím návrhu v jedné
a téže věci. Je to samozřejmě
jen doporučení, nic se v tomto směru nedá
nikomu ukládat.
Přeji dobrou chuť, ve 13.30 hodin pokračujeme.
(Jednání přerušeno ve 12.33 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Hovořit bude poslanec Musílek,
připraví se poslanec Gandalovič.
Poslanec SL J. Musílek: Vážený pane
předsedající, kolegyně a kolegové,
můj příspěvek se týká
§ 203 a bude poměrně stručný.
Z času na čas se v našich novinách objeví
informace o týrání zvířat.
Z času na čas se v televizi objeví šot
o otřesných podmínkách života
zvířat v některých zemědělských
podnicích a pokusných laboratořích.
Z času na čas jsme i my sami svědky týrání
různých zvířat.
Snad životní tempo, ve kterém dnes žijeme,
snad prázdnota v duši po mnohaletém ohlupování,
nám nedovoluje hlouběji se zamyslet nad tímto
problémem. Zkusme to alespoň v této chvíli.
Podle všeho je u nás stále ještě
možné týrat zvířata dle libosti.
Když někdo stáhne kočku zaživa
nebo zapálí na ulici holuba, když opilí
řezníci ponoří "jen tak pro zábavu"
živé prase do vařicí vany s vroucí
vodou, když někoho omrzí pes a nechá
ho svázaného v lese svému osudu, když
ošetřovatelé dobývají tele z
krávy při porodu traktorem... (podobných
případů bychom mohli jmenovat desítky)
dá se takové chování postihnout jen
minimálně.
Z těchto důvodů se připojuji k pozměňovacímu
návrhu pana kolegy Tomsy. Měl bych ale jednu drobnou
změnu. A to v prvním odstavci vypustit slova "psychického
nebo fyzického", takže text by zněl v
odst. 1 takto: "Kdo se dopustí týrání
zvířat, při kterém způsobí
jeho smrt nebo vážné poškození
jeho zdraví atd." Dám písemně.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Gandalovič
zatím není. Poslanec Lacina. Připraví
se poslanec Ransdorf.
Poslanec SL J. Lacina: Vážený pane předsedo,
vážené Federální shromáždění,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že už
pan poslanec Musílek hovořil o témž
paragrafu, o kterém jsme chtěl hovořit já,
zmínil bych se o této problematice jen několika
slovy.
Je pro mne celkem přijatelná verze, kterou zde navrhli
poslanci Blažek a Šebej v tom smyslu, že se tím
problematika vyčerpává, dá se říci,
důkladně. Ovšem v žádném
případě nemohu souhlasit s jejich návrhem
na znění odst. 2, kdy podle tohoto odstavce bychom
se všichni měli stát vegetariány. Totiž,
podle tohoto odstavce by nebylo možné zabít
jakékoli zvíře za účelem výživy
lidí. Z toho důvodu mi dovolte, abych se pokusil,
byť neumně, doplnit tento návrh. Jsem si vědom
toho, že to není návrh, který vystihuje
celou problematiku. Jestliže chceme v zákoně
tuto problematiku řešit, definovat co je to týrání,
musíme se o to nějakým způsobem pokusit.
Budu rád, když se někdo z vás i k tomuto
návrhu vyjádří, a tím návrh
opět vylepší. Navrhuji, aby odstavec návrhu
poslanců Šebeje a Blažka - druhý odstavec
návrhu § 203 zněl následovně:
"Za týrání se ve smyslu tohoto zákona
považuje takové zacházení se zvířetem,
jehož následkem je bezdůvodné poškození
jeho zdraví nebo smrt." Jsem si vědom určitých
slabin tohoto návrhu, ale přesto si myslím,
že tento návrh problematiku z větší
části vyjasňuje.
Nyní k tomu, o čem jsem chtěl hovořit.
Z ustanovení navrhovaného § 89 odst. 15 vyplývá,
že ke každé majetkové škodě
bude třeba vyžádat znalecký posudek,
zkoumat výši ceny, za kterou se předmět
prodává, přičemž současné
ceny jsou nejen ve vztahu k teritoriu, ale i ve vztahu k času
značně pohyblivé a značně rozdílné.
Někdy podstatně rozdílné. Ve svém
důsledku si to vyžádá nemalé
náklady pro přípravné trestní
řízení velká neobjektivnost tzv."obvyklého
prodeje" bude velmi zpochybňována. Bude zpochybňován
i znalecký výrok a jeho hodnota bude tedy nevalná.
Navíc to přinese značnou náročnost
na finanční prostředky, které si vyžádá
úhrada znaleckých posudků. Nemám návrh
na řešení tohoto problému, ale bylo
by nutné, abychom se nad tímto zamysleli a zvážili
to, že by definování této skutkové
podstaty event. výše škody, která byla
způsobena, mělo být vyjádřeno
jinak.
Ještě k § 249 odst. 1. Je to ustanovení
velice frekventované v praxi. Je převážně
spojováno s neoprávněným držením
dopravních prostředků. Návrh však
neobráží rozdělení věcí
podle hodnoty, zejména u těch věcí,
kde se jedná o hodnoty velkého rozsahu. Cena motorového
vozidla např. značky Pionýr, nebo osobní
automobil z dovozu, který je ohodnocen určitou částí
miliónů, je v podstatě ve stejné rovině.
Rovněž u škody způsobené na takto
neoprávněné držení věcí
je nutno prokazovat úmysl, přičemž jde
často o značné škody.
Z tohoto důvodu mi dovolte po velice jednoduchém
zdůvodnění podat tento pozměňovací
návrh. Doporučuji, aby v § 249 bylo znění
odst. 1 úvodní věty takovéto: "Kdo
se zmocní cizí věci nebo motorového
vozidla nikoli malé hodnoty ve úmyslu jich přechodně
užívat," pak by text pokračoval, jak je
v návrhu. Do odst. 2 vložit za text: "způsobí-li
činem uvedeným v odst. 1" další
text tohoto znění: "byť z nedbalosti".
Tím by se řešily určité problémy
majetkových škod, které při odcizení
vozidla nejsou řešeny. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslanec Ransdorf, připraví se poslanec Motyčka.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane místopředsedo, dámy
a pánové, nehovoří se mi dobře,
jestliže bych vám chtěl přednést
pozměňující návrh, který
bych se chtěl pokusit před vámi zdůvodnit.
Československá sametová revoluce se příliš
nelišila od jiných společenských převratů
v tom směru, že zaujala negativní stanovisko
vůči absolutnímu trestu. Podobné stanovisko
zaznamenala francouzská revoluce, stejně jako revoluce
ruská v roce 1917. Brzy všechny tyto revoluce čelily
přívalu kriminality, zločinnosti, brutality
a bylo nutné provádět korekce tohoto postoje.
Na tomto místě jsem před rokem přišel
s prosbou, aby FS přehodnotilo tváří
v tvář ke stoupající vlně zločinnosti
svůj postoj k absolutnímu trestu. Za tento názor
jsem byl samozřejmě kritizován nejenom tímto
FS a většinou levicově smýšlející
veřejnosti, ale řekl bych, dostal jsem se do výrazně
menšinové pozice i ve svém vlastním
poslaneckém klubu. Přesto nemohu jinak než
znovu tlumočit na této půdě názor,
s nímž se stále více setkávám
v názorové hladině v celé České
a Slovenské Federativní Republice.
Tato proměna názorové hladiny se opírá
mimo jiné i o to, že v poslední době
došlo k výrazným projevům bestiality,
před kterými nemůžeme zavírat
oči. Chtěl bych připomenout základní
zásadu občanské společnosti, totiž
princip vzájemného uznání. Na vzájemném
uznání stojí občanská společnost
a ten, kdo neuznává tento princip neguje ho svým
počínáním, takže automaticky
se sám z občanské společnosti vyřazuje.
Třicet dva států na světě zrušilo
absolutní trest, řada z nich svůj postoj
v poslední době reviduje. S podobnými iniciativami,
s jakou teď přicházím já, přišli
francouzský prezident Mitterrand a anebo americký
prezident Bush. Prezident Bush připomněl krátce
po válce v Perském zálivu, že v Perském
zálivu padlo méně amerických vojáků
za celou dobu trvání této války než
je zavražděno za jediný týden na teritoriu
USA.
Dámy a pánové, navrhuji vám, aby toto
Federální shromáždění,
znovu zavedlo do trestního kodexu původní
znění § 29, týkající se
výjimečného trestu, trestu smrti, znění,
které bylo přijato v zákoně č.
140/1961 Sb.
Chtěl bych při této příležitosti
připomenout, že existuje nesporně jedna výrazná
komplikace, a tou je Ústavní listina základních
práv a svobod, kterou by v této souvislosti bylo
nutné novelizovat. Myslím si, ale, že to je
překážka, kterou je možné zvládnout.
Nesmírně si vážím úsilí
československých představitelů i tohoto
parlamentu, po oné velké změně v listopadu
1989 přetrhnout kontinuitu zla, jak o tom před časem
hovořil pan poslanec Sacher, ale bohužel se ukázalo,
že názor, který zastával i pan prezident
v jednom ze svých esejů, který vyšel
ve sbírce Do různých stran, že vězeňství
je pouhým výlučných nástrojem
na lámání lidské identity a individuality,
že neobstojí. Neobstojí podle mého soudu
i snaha úplně se zříci toho nejvyššího
trestu. Jednoduše proto, že pak bychom se dostali do
konfliktu s nejzákladnějším lidským
právem a tím je právo na lidský život.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane kolego, dejte své
návrhy písemně. Upozorňuji vás
však, že pokud chcete na tomto návrhu trvat,
musíte dát návrh nejen na změnu trestního
zákoníku, ale i na změnu Ústavního
zákona o základních právech a svobodách,
protože jedno bez druhého nelze učinit předmětem
hlasování.
Poslanec SN M. Ransdorf: Hlasování bude zítra,
tak do té doby předložím své
návrhy.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Bylo by lépe, kdybyste
tak učinil dnes, protože zpravodajové, budou
tyto návrhy zpracovávat, aby je mohli mít
poslanci k dispozici. Dále hovoří pan poslanec
Motyčka.
Poslanec SN L. Motyčka: Vážený pane
předsedající, vážené paní
poslankyně a poslanci, návrh paní poslankyně
Novákové i návrh pana poslance Pobežala,
kteří navrhují, aby v projednávané
novele trestního zákona byla řešena
otázka pornografie, má své opodstatnění.
Toto opodstatnění vychází z poznatků
nejen prokuratury a dalších státních
orgánů, ale také z poznatků všech
našich vnímavých občanů, kteří
se brání proti neregulovanému prodeji pornografie,
protože vidí, že se značně rozšířil
pouliční a veřejný její prodej,
včetně dalších předmětů
sloužících v sexuálních stimulací.
Naši občané ve svých dopisech správně
poukazují na škodlivost této situace a kritizují
i nečinnost zákonodárných sborů
v této oblasti. Signály jsou varující.
V souvislosti se stupněm kriminality je to mimo jakoukoliv
pochybnost. Argumentace, že dosavadní právní
úprava je dostatečná, může těžko
obstát, když centra našich měst jsou tímto
materiálem přeplněna a kdy tato skutečnost
nepřispívá, ale působí proti
tolik potřebnému růstu morálnímu
profilu naší společnosti a kdy nechráníme
před tímto vlivem ani školní mládež.
Poslanci křesťansko-demokratické unie nejednou
poukázali na potřebu řešit otázky
neregulovaného prodeje pornografie. Je samozřejmé,
že jsou si vědomi, že osvěta a celý
vzdělávací proces má i zde svoji nezastupitelnou
úlohu, ale vedle nich legislativní úpravy
jsou nezbytné. Proto poslanci křesťansko-demokratické
unie budou návrh paní poslankyně Novákové
i pana poslance Pobežala podporovat.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. S technickou
poznámkou se přihlásil pan poslanec Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Protože vidím, že
je pan poslanec Ransdorf na odchodu, chtěl bych ho varovat
před jednou věcí, a to je novelizovat Listinu
základních práv. Řeknu nyní
věc, která je zcela zásadní. To jest,
že komunistická strana v tomto parlamentě argumentovala
v mnoha případech s Listinou základních
lidských práv. A nyní její poslanec
mluví o její novelizaci.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane kolego, pan poslanec
Ransdorf hovořil o tom, že je ve svém klubu
se svým názorem menšinově zastoupen.
Poslanec SN P. Dostál: Já jsem jenom chtěl
říci, že se může stát, že
pak poslanci jiných stran, z jiných důvodů,
budou žádat novelizaci lidských práv.
To bychom neměli v tomto parlamentu připustit.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že to
je věcí parlamentu, aby rozhodl, co schválí
a co neschválí.
Poslanec SN M. Ransdorf: Prosím kolegu Dostála o
to, aby si všiml, že jsem tuto věc předkládal
jako záležitost, která mně osobně
je také nesmírně nemilá. Je to záležitost,
ke které přistupuji v podstatě pod tlakem
okolností.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: O tom jste, pane kolego,
již hovořil. Myslím, že není třeba
to opakovat.
Poslanec SN M. Ransdorf: O tom, že je třeba šetřit
integritu ústavní Listiny lidských práv,
jsem také přesvědčen. Myslím,
že jsem jasně řekl, že tuto věc
předkládám za svoji osobu, nikoliv za klub.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano, to jsem konstatoval.
Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec SL M. Krejcar: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, zazněla zde slova týkající
se pornografie, a proto mi dovolte, abych se k této otázce
vyjádřil.
Můj příspěvek se vztahuje k §
205. Není sporu o tom, že pornografie, když se
stane výhradním zdrojem sexuálních
informací, může, a mohu říci,
že má škodlivý vliv na dospívajícího
jedince stejně tak, jako na celou mladou společnost.
Jde tedy o problém společenský a jeho vliv
na sexuální chování, zvláště
u mladé generace nelze pominout.
Docházím k otázce tzv. měkké
či neagresivní pornografie a tzv. tvrdé a
brutální pornografie, která prezentuje sadistické
a perverzní sexuální praktiky, zneužívání
jedince pedofilií, nekrofilií apod. Část
této brutální pornografie nám demonstruje
těžké psychosexuální deviace,
tedy těžké a někdy i neléčitelné
patologické stavy, které mají jen jedno jediné
místo, a to ve vědeckých knihách sexuologů,
psychiatrů, psychologů a do rukou veřejnosti
se tato pornografie běžně dostat nemá
a měla by být striktně zakázána.
Dle mého názoru lze těžko určit,
kde jsou hranice měkké pornografie a kde začíná
pornografie tvrdá. To, co pro jednu osobu je již pornografií
tvrdou, to pro druhou je pornografií měkkou. Z toho
je patrno, že rozdělení na dvojí druh
pornografie není dost dobře možný a
nebo vůbec nemůže být přesný.
Musíme vycházet z filozofie, že zdravá
sexualita je ve svém bytostném určení
dobrem a darem, který slouží k upevnění
páru, tedy manželství, rodiny a vede ke správné
výchově další generace. Jsem přesvědčen,
že jakýkoliv druh pornografie je zvláště
pro mladou generaci hluboce škodlivý. Pornografie
u nedospělých způsobuje iritaci jedné
z nejstarších fylogenetických funkcí,
kam sexuální pud nesporně patří
a vede tak k předčasnému pohlavnímu
životu a tento nezralý jedinec se snadno dostane do
kolotoče, který představuje prostituce, pohlavní
choroby, drogy a konečně kriminalitu.
Je hrozné, když z úst odborníka na semináři
konaném dne 16. září 1991 na Karlově
univerzitě slyšíme, že máme dnes
případy onemocnění kapavkou a lues
u dívek a chlapců ve věku 13 až 14 let.
Na druhé straně pornografie může způsobit,
speciálně u dívek negativní vliv na
sexuální složku života do budoucnosti,
která může přetrvávat i celý
život a stává se tak brzdou manželství.
Proto doporučuji zakázat vydávání
veškeré brutální či agresivní
pornografie vůbec a ostatní pornografii prodávat
jen ve specializovaných sex shopech a tak co nejvíce
zabránit, aby se tato literatura dostala do rukou mládeže
do 18 let.
Stojíme tedy před otázkou zákazu.
Některé skupiny u nás zakazují nejen
tuto literaturu, ale zakazují antikoncepci, interrupci
atd.
Na základě své celoživotní praxe
jsem přesvědčen, že tyto zákazy
samy o sobě nám sexuální problém,
zvláště u mládeže, nevyřeší.
Dáme-li zákaz, pak bychom měli dát
i příkaz. Mám na mysli správně
vedenou osvětu, se kterou velice pokulháváme.
Jsem přesvědčen, že právě
u mládeže musíme dosáhnout toho, aby
měla správný názor na soužití
partnerů, a až se jí dostane do rukou pornografická
literatura tak, aby tuto jako zbytečný balast odhodila,
protože o této otázce vědí více
a fundovaněji.
Zastánci pornografie poukazují na tabuizaci sexu
z doby minulé a upozorňují na negativní
vliv této tabuizace. S tím lze částečně
souhlasit. Dále se opírají o svobodu tisku.
Podporuji iniciativu dr. Novákové a stejně
tak poslance Pobežala, protože jsem přesvědčen,
že svoboda tisku v demokratickém státě
ještě neznamená, že má právo
jít tak daleko, aby podrývala zdravý život
společnosti a naší budoucí generace.
Děkuji za pozornost.