Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Doksanský, připraví se poslanec Hubálek.
Poslanec SL J. Doksanský: Vážený pane
předsedající, milé kolegyně
a kolegové, moje vystoupení bude ryze osobní
a hlavně velice stručné.
Ti z vás, kteří mě lépe znají,
nepochybně vědí, že nejsem ani upjatý
moralista ani zakyslý mravokárce. Nadto mám
oproti vám jistou paradoxní výhodu, že
jsem totiž nucen nahlížet věci spíš
zevnitř. Z tohoto úhlu pohledu bych rád doplnil
to, co zde již bylo řečeno v souvislosti s
§ 205.
Ani ekonomická transformace naší společnosti,
ani její mravní a duchovní obroda není
možná bez renesance křesťanského
systému hodnot. Z tohoto pohledu posuzuji také návrh
paní doktorky Novákové a pana kolegy Pobežala
a upřímně a bezvýhradně se
k těmto návrhům připojuji. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Hubálek, připraví se poslanec Kudláček.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
nechtěl jsem zneužívat technické poznámky
jako odpovědi na vystoupení poslance Magyara i poslance
Šamalíka. Věc, kterou chci říkat,
ta se netýká jen problému návrhu doplnit
paragrafy o slovo "komunismus", ta se týká
našich častých postojů.
Je velice působivé zaujímat hamletovské
postoje, ale ty zpravidla nevedou k řešení.
Nejsme tu pro samoúčelné filozofování,
ale jsme tu pro práci. Chtěl bych jen poukázat,
že často a v souvislosti s jménem a pojmem
"komunismus" se tady hovoří o kolektivní
vině, ale přitom se zapomíná na historické
souvislosti. Argumentuje se samozřejmě rozbombardovanými
Drážďanami, jak jsme zde slyšeli v projevu
ministra Dienstbiera, ale nebylo už uvedeno, že rozbombardovaná
a devastovaná byla Varšava, Rotterdam, Londýn,
Coventry.
To vedlo k norimberskému soudu, to vedlo k denacifikačním
dekretům v té době nutným. Dnes už
mnoha lidem na základě minulých zkušeností
fašismus nic neříká. Ono to také
nikomu nevadí, stal se přežitkem a jeho nositelé
i lidé, kteří z něj měli ekonomický
prospěch, už dnes vlastně nejsou. Ale nedej
bože se dotknout komunismu. Pak už jsme zase plošní
a kolektivní.
S ohledem na tyto skutečnosti bych chtěl poukázat
na to, že je rozdíl mezi humanismem a pseudohumanismem.
Na to musíme pamatovat právě s ohledem na
současnost a podle toho jednat. Proto bych byl býval
rád, kdyby pan poslanec Magyar třeba už v rozpravě
k trestnímu zákonu žádal vůbec
zrušit § 260. Pak bych se ptal, proč nezrušíme
věznice a jiné donucovací prostředky,
kterými zákony vlastně jsou, protože
nás donucují k určitému způsobu
jednání? Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Kudláček, připraví se poslanec Benda.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vstup Československa do Rady Evropy bude oživen tehdy,
až Československo bude do Evropy výborem ministrů
přizváno ve smyslu čl. 4 a 5 Statutu Rady
Evropy o plnění cílů této organizace.
Zájem o vstup Československa do Rady Evropy nutně
vede k metamorfóze celého právního
řádu. Demokratická reforma právního
řádu musí být prováděna
v souladu s mezinárodními dokumenty o lidských
právech. V tomto případě modelovými
právními dokumenty jsou zejména Všeobecná
deklarace lidských práv, závěrečný
dokument Vídeňských jednání,
Úmluva o zabránění a potrestání
zločinu genocidy z roku 1948, Evropská úmluva
o lidských právech z roku 1953, normativní
minimum pro zacházení s vězni z roku 1955,
Mezinárodní pakt o hospodářských,
sociálních a kulturních právech z
roku 1966, Mezinárodní pakt o občanských
a politických právech z roku 1966 a konečně
helsinské dohody z roku 1975.
Za tím účelem byla provedena celá
řada změn k odstranění nejzávažnějších
deformací našeho právního řádu.
Mezi nejvýznamnější patří
přijetí ústavního zákona č.
23 z 9. ledna 1991, kterým se uvozuje Listina základních
práv a svobod.
V kontextu s tím a v návaznosti na čl. 6
citovaného ústavního zákona předkládá
vláda novelu trestního zákonodárství.
Trestní zákonodárství, resp. některé
jeho instituty by mělo být do 31. prosince t.r.
uvedeno do souladu s Listinou základních práv
a svobod. Jde zejména o vymezení některých
pravomocí orgánů činných v
trestním řízení - § 12 odst.
1 trestního řádu, to jen na okraj.
Nemyslím si, že je třeba opakovaně se
přesvědčovat, jak hrubě může
slabost státu ve věcech ochrany zákonnosti
a bezpečí občanů i majetku ohrozit
dosud mělkou stabilitu československé demokracie.
Kdo si ohrozit demokracii nepřeje, jistě toto dobře
chápe. V této souvislosti platí, že
taková jistota a bezpečí obyvatel není
otázkou pouze legislativy nebo pouze práce policie,
soudů či jiných orgánů činných
v trestním řízení. Potřebujeme
pevnou právní oporu a pevný výkon
zákonů.
Nyní k samotné novelizaci trestního zákona.
Při jakékoli novelizaci trestního práva
je třeba vycházet z jeho základní
funkce, kterou je ochrana společnosti před zločinností.
Nelze přehlížet jeho subsidiární
charakter, to znamená, že jde o nejzazší
prostředek ochrany právního řádu,
respektive i charakter sekundární, neboť trestní
právo chrání společenské zájmy,
které jsou upraveny, chráněny již jinými
odvětvími práva.
Prostředky, kterými trestní právo
disponuje, citelně zasahují do práv a svobod
občanů. Proto by trestně právní
regulace měla zajišťovat ochranu společnosti
jen před závažnými a značně
nebezpečnými činy. K ochraně společnosti
před méně nebezpečnými činy
by měly postačit sankce správní, resp.
civilistické.
Máme za to, že při navrhování
změn a doplnění trestního zákonodárství
mnohdy schází solidní poznatky s komparací
právovědy, ze kterých lze usuzovat na vývojové
tendence v trestním zákonodárství,
zejména do padesátých let, kdy byl tento
vývoj přerušen. V následujících
letech byly do našeho trestního práva vneseny
cizí prvky, prvky práva sovětského,
které i nadále v trestním právu přetrvávají.
Jejich odstranění by znamenalo reformu trestního
práva. K té by mohlo dojít po přijetí
Ústavy ČSFR, popř. ústav republikových.
Nyní dovolte ještě několik slov k některým
ustanovením samotné novely.
K bodu 8 novely, která se týká ochranného
léčení - § 71 písm. b). To je
náš první pozměňovací
návrh. Navrhujeme vypustit větu za středníkem.
Z hlediska lékařského je do značné
míry sporné vyslovit předpoklad u určité
osoby, u které má být uloženo ochranné
léčení poprvé, že není
předpoklad k úspěšnému léčení.
Jde vlastně o finální stanovisko, opak může
být v tomto případě pravdou. Naproti
tomu doporučujeme opakované léčení
pečlivě zvažovat.
Další náš návrh se týká
bodu 30, t.j. vydírání - § 235. Doporučujeme
u odst. 2 tohoto paragrafu ponechat jako okolnost podmiňující
použití vyšší trestní sazby
spáchání činu se zbraní. Počet
držených zbraní a jejich použití
k trestné činnosti narůstá. Doporučujeme
zvážit zařazení této kvalifikační
okolnosti i u dalších trestných činů,
např. § 153 písm. b) a další paragrafy.
K bodu 31 - § 247, krádež. Doporučujeme
odst. 1 písm. b) doplnit takto: Čin spáchá
vloupáním nebo úskokem. Takto budou postiženy
i takové případy, kdy se pachatel s úmyslem
spáchat krádež nechá uzavřít
v objektu, např. ve skladu, obchodním domě
apod.
Další pozměňovací návrh
se týká bodu 33 - § 249. V souvislosti s navrhovanou
novelou oceňujeme, že se zde zavádí
trestnost neoprávněného užívání
cizího motorového vozidla bez omezení minimální
zůstatkovou hodnotou takovéhoto vozidla, což
praxe žádala. Na druhé straně pochybnost
vyvolává fakt, že zůstává
omezeno neoprávněné užívání
ostatních věcí jen na případy,
kdy hodnota těchto věcí je nikoli malá,
tj. přesahuje trojnásobek minimální
zákonem stanovené mzdy. Důsledkem toho je,
že neoprávněné užívání
malého motocyklu bude trestné, zatímco např.
přívěsu nebo jiného předmětu
nikoli. To nebude ani přestupek, protože přestupkový
zákon na neoprávněné užívání
cizích věcí nepamatuje vůbec. Uvažovaný
trest se navíc jeví velmi mírný. V
této souvislosti poukazujeme na v poslední době
vysokou frekvenci této trestné činnosti,
přičemž pachatelům celých sérií
krádeží aut je možné uložit
maximálně jeden rok odnětí svobody.
Náš pozměňovací návrh
tedy zní: Dosavadní § 249 odst. 1 označit
jako odst. 2 a trestní sazbu v něm zvýšit
na dva roky. Současně navrhujeme nově zařadit
odst. 1 ve znění: "Kdo se zmocní cizí
věci nikoli nepatrné hodnoty v úmyslu ji
přechodně užívat, bude potrestán
odnětím svobody až na šest měsíců
nebo peněžitým trestem nebo zákazem
činnosti." Současný odstavec 2 by se
v tomto případě označil jako odstavec
3.
Kromě toho mám ještě dva pozměňovací
návrhy nad rámec novely. Nejprve návrh, který
se týká § 7. Doporučuji odstavec 1 tohoto
§ 7 upravit tak, že budou v tomto odstavci 1 vypuštěna
slova "zvláště závažného".
Zdůvodnění: Omezení trestnosti přípravy
k trestnému činu pouze na zvlášť
závažné trestné činy se v praxi
neosvědčilo. V poslední době např.
vzbudil pozornost veřejnosti případ, kdy
došlo k zadržení dvou mužů v autě
plném pytlů a páčidel, kteří
označili objekt, kam cestovali za účelem
jeho vyloupení. Přesto nemohlo být zahájeno
ani vyšetřování. V tomto případě
trestní stíhání muselo být
pro nedostatek trestnosti zastaveno, neboť nemohlo být
kvalifikováno jako příprava ke zvlášť
závažnému trestnému činu.
Konečně poslední pozměňovací
návrh, nad rámec novely doporučujeme zvážit
možnost rozšíření postihu na trestné
činy ohrožení pod vlivem návykových
látek, § 201. Ve světě je jednoznačně
patrný trend ke zpřísnění postihu
např. opilých řidičů motorových
vozidel. U nás dochází spíše
ke zmírnění, což neodpovídá
ani faktickému trendu, tj. nepříznivému
vývoji nehodovostí v Československu.
Doporučujeme proto v prvé větě stávající
dikce § 201 připojit text: "bude potrestán
odnětím svobody až na 6 měsíců,
nebo zákazem činnosti, nebo peněžitým
trestem" a označit jej jako odstavec l. A ke zbývající
části textu potom předeslat návětí:
"Kdo se dopustil jednání uvedeného v
odst.1" a označit ji jako odstavec druhý.
To je všechno. Pozměňovací návrhy
předám písemně. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Benda, připraví se poslanec Mornár.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, resp. vážený
trpělivý zbytku, dovolte mi předložit
dva pozměňovací návrhy a jeden návrh
procedurální k projednávané novele.
Ke svým svých pozměňovacím
návrhům předem předesílám,
že jsem si vědom toho, že ani společenská
atmosféra, resp. společenské bezpečí,
ani naladění společnosti není takové,
aby se doporučovalo přicházet s nějakými
liberalizačními, změkčujícími
návrhy v trestním právu. Také mé
návrhy nejsou tohoto charakteru, i když by se tak
na první pohled mohly jevit, není to další
liberalizace trestního zákona, nýbrž
je to způsob, jak umožnit širší diferenciaci,
jak umožnit účinnější aplikaci
zákona.
Jedná se mi o dvě ustanovení trestního
zákona, ustanovení § 234 o loupeži a ustanovení
§ 241 o znásilnění. Oba tyto trestné
činy, trestné činy velmi závažné,
navíc trestné činy násilné
povahy, mají již v prvním odstavci vymezenu
trestní sazbu od tří do deseti let u loupeže,
resp. od tří do osmi let u znásilnění.
Můj návrh spočívá v tom, aby
zůstala zachována horní hranice trestní
sazby, aby došlo k jejímu snížení,
pokud jde o dolní hranici, tj. na dva roky, tj. na lhůtu
umožňující podle zvážení
soudu a podle okolností případu uložit
toliko podmíněný trest.
Důvody jsou poněkud odlišné u jednoho
i u druhého paragrafu. Pokud jde o paragraf loupeže,
tady se spojuje skutková podstata násilného
trestného činu se skutkovou podstatou majetkového
deliktu. Zákon především trestá
násilný charakter trestného činu.
Přesto je hluboký rozdíl, bytostný
rozdíl mezi tím, jestli v parku výhružným
pohledem nebo výhružným gestem si vynutíte
na kolemjdoucím krabičku cigaret, nebo jestli kolemjdoucího
zmlátíte a oloupíte o jmění
poměrně značné hodnoty. Přesto
oba trestné činy z hlediska zákona budou
mít stejný charakter.
V praxi se pak zákon de facto obchází. Méně
závažné loupeže, loupeže cigaret,
zapalovače, lžičky a pod. se orgány
činné v trestním řízení
snaží kvalifikovat jako vydírání,
popřípadě jiné trestné činy.
Domnívám se, že by právě účinnému
stíhání skutečně nebezpečných
loupeží velice přispělo, kdyby byla
přijata navrhovaná změna, poněvadž
by umožnila potrestat i ty skutky, kde získaná
majetková hodnota je nepatrná, použitá
míra násilí je nepatrná, ale umožňovala
by je potrestat diferencovaně a odlišeně od
těch skutků, které představují
vážné společenské nebezpečí.
Ještě markantnější svým
způsobem je situace u trestného činu znásilnění.
Někteří z vás možná pamatují
mé extempore na toto téma při poslední
novele trestního zákona, já se nebudu podrobněji
opakovat, jen konstatuji, že např. něco jako
rozvod po československu prostřednictvím
obvinění ze znásilnění je celkem
uznávaný a známý pojem. Takové
případy existují. Neexistují jich
desítky, ale sta, a skutečně zde vzniká
velice problematická situace pro soudce odlišit znásilnění,
zvláště proto, že v tomto případě
důkazní prostředky bývají problematické
a často závislé výlučně
na svědectví postižené od jiných
způsobů chování. Znovu soud obchází
svou odpovědnost, je na rozpacích při aplikaci
zákona a používá ustanovení o
omezení osobní svobody, vydírání
a další ustanovení trestního zákona,
aby se nemusel uchýlit k tomuto přísnému
paragrafu. Navíc, velmi striktně vzato, soudce zde
se často ocitá před nepříjemnou
volbou, že vynesením osvobozujícího
rozsudku nad obviněným ze znásilnění
de facto dává podnět k trestnímu stíhání
žalující, postižené, pro trestný
čin křivé výpovědi nebo křivého
obvinění. To jsou skutečně velmi spletité
morální situace, se kterými si sama justice
ví velmi obtížně rady a které
by byly namnoze daleko řešitelnější,
kdyby právě pro sporné případy
byla spodní hranice posunuta, kdyby tam byla dána
možnost udělit trest podmíněný,
který by odlišil právě tyto sporné
případy znásilnění od případů
nesporných. Já sice vím, že v pochybnostech
máme rozhodnout pro nevinu, ale už jsem tady upozornil,
že velmi často rozhodnutí pro nevinu opravdu
znamená trestní stíhání pro
postiženou. Takže ani toto rozhodnutí pro nevinu
není tak jednoduchou věcí.
Znovu zdůrazňuji, že ani jeden můj návrh
nesměřuje ke zmírnění přísnosti
zákona, ale k jeho větší pružnosti
k jeho fakticky větší účinnosti.
Můj procedurální návrh se týká
všeho toho, co bylo řečeno tady o pornografii,
všech těch pozměňovacích návrhů
popř. příspěvků, které
zazněly k § 205 trestního zákona. Domnívám
se, že se všichni nebo téměř všichni
shodujeme v tom, že pornografie, ať už tvrdá
nebo měkká, která se chová ve společnosti
agresivně, která se dotýká mladistvých,
která obtěžuje občany, kteří
o ni nemají zájem, je negativním jevem, který
je vhodné nějakým způsobem vymýtit
nebo omezit a připouštím, že by k tomu
měl přispět i trestní zákon,
i když se domnívám, že ty sankce a omezení
by měly být spíše jiné povahy.
Nicméně na druhé straně jsem nucen
konstatovat, že tento názor na pornografii nebo prostituci
chová lidstvo více méně ve svém
úhrnu zhruba 3000 let a že po těch 3000 let
se v podstatě neúspěšně pokouší
formulovat takový zákon, který by pornografii
nebo prostituci dostatečně jasně, pregnantně
definoval, který by byl účinný v boji
proti těmto nesporně negativním jevům,
ale přitom nebyl zneužitelný proti uměleckým
a dalším projevům lidské svobody a zdravého
lidského sexuálního cítění.
Obávám se, že návrhy, které už
jsme projednávali ve výborech i návrhy, které
zde dnes zazněly, mohou být - a to je věc
analýzy - zneužitelné nejenom proti tvrdé
nebo v případě mladistvých i měkké
pornografii, ale přísně vzato by všechna
středověká i moderní vyobrazení
pekla, kupříkladu ať už literárně
jako Dantovo, ať už tedy od vrcholných středověkých
umělců patrně přesně splňovala
kritéria té tvrdé a přísně
zákonem stíhané pornografie. Byl bych nerad
spoluautorem čistky v našich kostelích a muzeích
v tomto ohledu.
Jenom bych procedurálně prosil, aby, ono je to ostatně
obvyklé i v jiných případech, aby
pozměňovací návrhy v této záležitosti
byly ještě všechny projednány v ústavně
právních výborech, aby tyto výbory
byly svolány, a aby všechny tyto návrhy byly
řádně projednány v těchto výborech
a aby ústavně právní výbory
před hlasováním vydaly svá doporučení
nebo dobrozdání, jak dalece tyto návrhy skutečně
splňují to, co sledují a jak dalece nepředstavují
určité nebezpečí nebo určitou
právní vágnost. Myslím, že ty
dvě až tři hodiny, které tomu budou
ústavně právní výbory navíc
věnovat, velice stojí za to, abychom náš
právní řád nepoznamenali nějakým
sice dobře míněným, ale ve svých
důsledcích velice negativním ustanovením.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má
poslanec Molnár, připraví se poslanec Gandalovič,
je to poslední přihlášený, jestli
ještě někdo si přeje vystoupit v diskusi,
prosím, aby podal přihlášku.
Poslanec SN J. Mornár: Vážený pán
predsedajúci, dámy a páni, dovoľte,
aby som sa pripojil k hlasom, ktoré sa vyslovili na podporu
návrhov kolegu Pobežala a pani dr. Novákovej.
Sú to otázky pornografie a viac-menej všetkého,
čo s tým súvisí. Zdá sa, že
toho nie je veľa, že je to vyhranená otázka.
Pán doktor Mandler má k tomu výhradu, že
nie je jasné, čo to všetko zahŕňa
pornografia a čoho všetkého sa týka
a že to nie je právne vyjasnený termín.
Myslím, že v zákonodarstve iných krajín
a tiež európskych krajín, medzi ktoré
by sme sa radi počítali sa tento termín vyskytuje.
Druhá vec je, aby sme sa na to pozerali trochu z takého
ľudského, alebo viac morálneho princípu,
potom aj hodnotenie tejto otázky by pre nás nebolo
tak problematické.
Pred rokom tu vystupoval náš pán prezident
a doslova nás prosil, aby sme pristupovali k riešeniu
závažných otázok kresťanským
spôsobom, doslova to tak hovoril, iste sa na to pamätáme.
Reagoval by som na to znovu takým spôsobom, že
čo chceme aby ľudia robili nám, mali by sme
to tiež robiť im a naopak. Prečo o tom hovorím
tak zdĺhavo? Mal som rozhovor s jedným pánom,
ktorý túto pornografiu predáva a dal som
mu len jednu otázku. "Bol by ste spokojný,
keby ste predával takéto fotografie vlastnej manželky?"
Myslím, že odpoveď si dá každý
sám.
Dnes som sa prešiel po stanici metra o poludňajšej
prestávke a mal som možnosť vidieť, čo
tam všetko je k dospaniu. Odporúčam kolegom
a kolegyniam, ktorí to nevideli, nech sa tam zájdu
na to pozrieť.
Ešte jednu poznámku k otázkam následkov
a pôsobenia týchto pornografických filmov,
časopisov a podobne. Pred chvíľou tu kolega
hovoril o výskyte syfilisu a kvapavky u doslova malých
detí do 12 rokov. K tomu mám jednu poznámku
a iste kolega Pobežal by ma pravdepodobne podporil, že
u detí je nesmierne závažná prvá
informácia, ktorá sa nám v detskom veku dostáva
o problematike ako prvotnej, tá veľmi dlho limituje
naše myslenie a konanie i kategorizovanie určitých
problémov.
Dámy a páni! Keď tieto deti dostávajú
informácie o otázkach sexu, sexuality a vôbec
o otázkach budúcej generácie takýmto
spôsobom, potom si ľahko spočítame, koľko
práce budeme s tým mať neskôr, aby sme
túto generáciu podľa možností priviedli
k ľudským a morálnym normám.
S tým úzko súvisí aj výskyt
ochorenia AIDS, že sa tu o tom už hovorilo, že
to percento výskytu AIDS u rizikových skupín
homosexuálov a prostitútiek, narkomanov je ďaleko
vyššie než u ostatnej populácie. Myslím,
že to žiadny komentár nevyžaduje.
Ale aby som nezdržiaval. Ešte posledná poznámka
k otázke trestu smrti. V anglickom parlamente pri tejto
debate zaznel takýto argument: "Ešte nikomu sa
nepodarilo nikoho napraviť trestom smrti." Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím poslance Gandaloviče,
předtím má poslankyně Nováková
faktickou poznámku. Znovu opakuji, přeje-li si z
poslanců ještě někdo vystoupit, nechť
podá přihlášku.
Poslankyně SL E. Nováková: Chtěla
bych krátce reagovat na obavy pana poslance Bendy. To,
že má obavu, že by např. po schválení
našich návrhů na novelizaci § 205 mohlo
dojít k čistkám v kostelích, to si
myslím, že se obává zbytečně,
protože prakticky obdobný paragraf, jak jsem řekla
již ve svém vystoupení, platí ve SRN
od r. 1985.
Nevím, že by se tam něco takového událo.
Za druhé - pokud má soudce pochybnosti o kvalitě
dané problematiky, tak má vždy možnost
přivolat si soudního znalce, takže se nebojím,
že by takto schválený zákon mohl nadělat
velké škody. Daleko větší škody
určitě nastanou, pokud se nepostavíme velmi
vážně a odpovědně k řešení
této otázky.
Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
nový trestný čin týrání
zvířat byl už na tomto plénu diskutován
a jak jistě víte, je tady určitý rozpor
mezi návrhem, který byl podán kolegyní
Čejkovou, a původním návrhem.
Já jsem se snažil po konzultacích s odborníky
vyjít vstříc oběma požadavkům,
a to požadavku na praktickou prokazatelnost takového
činu a tedy proveditelnost tohoto § 203 a na druhé
straně vyjít vstříc požadavkům,
aby byly chráněny zájmy zvířat,
zájmy životního prostředí. V
původním návrhu považuji za velmi nešťastný
odst. 2 § 203, který jak vidíte - v kvalifikaci
trestného činu dává dohromady dvě
odlišné skutečnosti, jednak to, že pachatel
zvíře utýrá a jednak to, že čin
spáchá na místě veřejném
či veřejně přístupném.
Domnívám se, že z pohledu zájmu zvířete,
ochrany zvířat, je samozřejmě jedno,
jestli takový člověk spáchá
čin veřejně nebo na místě veřejně
přístupném, a že tato charakteristika
má spíše něco společného
s § 202 (výtržnictví nebo veřejné
pohoršení). Návrh zákona má chránit
zájmy zvířat. Aby zákon skutečně
tento účel plnil, dovoluji si před vás
předstoupit s pozměňovacím návrhem,
který by tyto dvě kvalifikace trestného činu
oddělil do dvou různých odstavců.
Tento pozměňující návrh mění
§ 203 odst. 2 a přidává nový
odstavec třetí. Znění pozměňujícího
návrhu je následující:
"Odst. 2: Kdo utýrá zvíře, bude
potrestán odnětím svobody až na jeden
rok nebo zákazem činnosti nebo peněžitým
trestem.
Odst. 3: Odnětím svobody až na dvě léta
bude potrestán ten, kdo čin uvedený v odst.
1 a 2 spáchá veřejně nebo na místě
veřejnosti přístupném."
Dámy a pánové, domnívám se,
že takto strukturovaný § 203 lépe vyhoví
i těm zájmům ochrany životního
prostředí, které se objevily v návrhu
kolegyně Čejkové. Jak vidíte, zásadní
změna je, že utýrání zvířete
bude považováno za trestný čin už
poprvé, nikoli jak je to uvedeno v odst. 1, že až
v případě, že takový čin
spáchá opakovaně, a že za něj
byl už jednou trestán. Doufám, že tento
návrh podpoříte. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Gandalovič
byl posledním přihlášeným řečníkem.
Hlásí se ještě poslanec Tichý.
Poslanec SN B. Tichý: Vážené Federální
shromáždění, obdobně jako poslankyně
Nováková mám určité výhrady
vůči vývodům poslance Bendy ve věci
tzv. znásilnění mezi manžely, resp.
znásilnění vůbec, kdy zjištění
pravdivosti nebo postaty věci je nemožné a
kdy se soud v pochybnostech, tzn. v případě,
kdy stojí tvrzení proti tvrzení, rozhoduje
pro nevinu. Tyto případy jsou samozřejmě
finální.
Pan poslanec Benda uváděl možnost, že
žalobkyně v tomto případě může
být stíhána "tak trochu" pro křivé
obvinění. Domnívám se, že takové
jednostranné tvrzení postrádá logiku,
a to logiku souvislostí. Jestliže totiž soud
v pochybnostech rozhodl "pro" obžalovaného,
nemůže ze stejných důvodů rozhodnout
"proti" žalující straně. Je
samozřejmě pravda, že může dojít
k újmě na pověsti obžalovaného.
To je nesporné. Někdy může dojít
k újmě skutečné. Důsledné
řešení záležitosti není
možné jinak, než že v takových případech
je nutné zabránit jak publikaci obžaloby, tak
publikaci osvobozujícího rozsudku, aby žádná
z těchto stran nebyla poškozena. V tom smyslu je ovšem
třeba upravit postup soudního řízení
a nikoliv přímo daný zákon.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že paní
poslankyně Nováková se vyslovila k jiné
části vystoupení poslance Bendy, ale to teď
není podstatné. Přeje si ještě
někdo vystoupit v diskusi? Slovo má poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Chcel by som upresniť príspevok
kolegu poslanca Hubálka. Nežiadal som prečiarknutie
žiadneho paragrafu: Žiadal som definovať pojem
"fašizmus", aby sa nám nestalo to, čo
sovietskemu horolezcovi, ktorému nesvietila baterka, hodil
s ňou o zem s výkrikom "fašíst".
Ide teda o to, aby sme baterky nestavali pred súd. To je
jedna vec.
Na druhej strane by som chcel podporiť kolegu Mornára.
Raz večer sme šli s kolegom Novitzským domov.
V stanici metra Opatov pred automatom na antikoncepčné
prostriedky stáli dve asi desaťročné
deti,
ktoré si dávali dohromady korunky. Akonáhle
nás uvidel on jej vrátil peniaze a išli preč.
Nemyslím si, že by mali pravdu tí, ktorí
hovoria, že mládež sa má naučiť
včas používať antikoncepčné
prostriedky. Má mať čistotu mravnú,
pretože aj dnes stále ešte platí to, čo
pred sto rokmi napísal maďarský básnik
Berzsenyi Daniel: " Igy mindem ország támasza
talkpöve a tiszta erkölcs, mely - ha megvész
- Róma ledöl s rabigába gerböd" -
"A takto oporou a základom každého štátu
je čistota mravov. Pokiaľ táto sa vytratí,
Rím padne a dostane sa do jarma otroctva." (Citát
byl přednesen také maďarsky.) Rím kedysi
vládol nad celým svetom a v dôsledku straty
čistoty mravov sa dostal do otroctva. Bol by som nerád,
aby sa naše budúce pokolenie dostalo do otroctva.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Přeje si ještě
někdo vystoupit v rozpravě? Není tomu tak.
Rozpravu končím. Vzhledem k tomu, že v diskusi
zaznělo mnoho pozměňovacích návrhů,
jednání o tomto bodu nyní přerušíme
a budeme pokračovat jednáním o dalším
bodu. Jak navrhovatel, tak zpravodajové se potřebují
poradit a zpracovat všechny pozměňovací
návrhy. Je třeba posoudit otázku návrhu
poslance Bendy, je-li třeba k tomu svolávat ústavně
právní výbory nebo ne. Řeknu nyní
svůj osobní názor. Zdá se mi, že
tato problematika je toho druhu, že se o ní rozhodne
hlasováním a že jednání ústavně
právních výborů v této věci
mnoho nového nepřinese. Nechci však své
stanovisko komukoliv vnucovat. Prosím, aby zpravodajové
vzali tuto věc v úvahu. Dospějí-li
k názoru, že pozměňovací návrhy
jsou toho druhu, že bude třeba je ještě
učinit předmětem jednání ústavně
právních výborů, nebude činit
problém ústavně právní výbory
k tomu svolat.