Pátek 6. prosince 1991

Místopředseda vlády ČSFR V. Klaus: Měl bych skutečně stručnou poznámku. Nemáme žádné ambice vnucovat Federálnímu shromáždění nějaké své osoby na ty či ony funkce v prezídiu fondu. Musím se přiznat, že jsme se velmi nechali poučit z obou republikových fondů, které už jistou dobu běží, a tam naopak jsme byli nabádáni, že jistá kombinace s náměstkovskou funkcí je zárukou, že je to blízko toho jednání, že ten člověk potom funguje a podobně. Tím jsme byli inspirováni a já bych to doporučoval.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ešte si praje vystúpiť pán poslanec Pohanka.

Poslanec SL M. Pohanka: Domnívám se, že vláda splnila, co se po ní podle zákona žádalo a navrhla předsedu, místopředsedu a 14 kandidátů na sedm členů prezídia. My dnes najednou přicházíme k tomu, že to nebylo správné. Ale někdo třeba nemá takové ambice a kandiduje pouze na funkci člena prezídia, nebo místopředsedy. Domnívám se, že dnes nemůžeme zákon změnit a musíme volit samostatně předsedu, samostatně místopředsedu a zvlášť sedm členů prezídia. K tomu máme dostatek kandidátů. Můžeme samozřejmě volit i z nabídky jediného kandidáta, protože jsme neuložili, že jich má být dodáno na funkci předsedy a místopředsedy víc. Doporučoval bych, abychom volili z kandidátů, kteří nám byli předloženi.

Neměl jsem prve k dispozici text, na kterém jsem měl poznámky. Řekl bych teď, jak by měl znít správně bod II/4 na posledním řádku. Bude tam napsáno: "...jmen kandidátů na členy prezídia, než kolik má být zvoleno". Přečetl bych bod celý: "Za neplatný hlasovací lístek se považuje takový, který není na předepsaném tiskopise, na kterém je uvedeno jméno kandidáta, který nebyl navržen, nebo na kterém je označeno víc jmen kandidátů na členy prezídia, než kolik má být zvoleno."

Jinak doporučuji zvolit dvanáctičlennou komisi, po šesti členech z každé sněmovny.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Teraz by sme mohli pristúpiť k hlasovaniu, najskôr o volebnom poriadku, tlač 1075. Ale nie sme uznášaniaschopní, pretože v slovenskej časti chýba päť poslancov. (Svolávání poslanců gongem.) Obe snemovne sú uznášaniaschopné, v Snemovni národov Českej republiky je štyridsaťdeväť poslancov, v Snemovni národov Slovenskej republiky tridsaťdeväť a v Snemovni ľudu deväťdesiatjeden. Ešte sa hlási o slovo poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pán predsedajúci, zaznel tu pozmeňujúci návrh k volebnému poriadku, predniesol ho pán Sokol, mali by sme sa k nemu vyjadriť.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Prosím poslanca Sokola, aby svoj návrh ešte raz formuloval.

Poslanec SN J. Sokol: Vážené Federální shromáždění, můj návrh spočíval v tom, aby se volba odehrávala dvoukolově. V prvním kole bychom zvolili devět členů prezídia a ve druhém kole z takto zvolených členů by se volil opět tajnou volbou předseda a místopředseda.

Poslanec SL J. Schneider: Já se domnívám, pane předsedající, že tento návrh byl v době rozpravy přednesen, ale nebyl podán písemně. (Smích.) Pokud byl, tak prosím, aby byl přednesen přesně. Toto nebylo přednesení přesně pozměňovacího návrhu k volebnímu řádu.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ja som sa ešte pýtal, či pán poslanec Sokol to považuje za pozmeňujúci návrh. On povedal, že áno a teraz ho formuloval. Prosím, pán spravodajca.

Zpravodaj výboru SL M. Pohanka: Po formální stránce má pan poslanec Schneider asi pravdu, protože bylo by třeba tuto myšlenku vyjádřit přesnou formulací s návrhem, která formulace má být vypuštěna nebo změněna nebo čím nahrazena z předloženého tisku 1075.

Pokud jde o podstatu věci samu, jak jsem už prve řekl, to odporuje způsobu, kterým má být provedena volba předsedy a místopředsedy na konkrétní návrhy, a proto nemohu doporučit návrh pana poslance Sokola ke kladnému hlasování.

Poslanec SN J. Sokol: Já jsem nechtěl debatu prodlužovat. Mohu ho předložit jako návrh na text. Ale měl jsem dojem, že princip je jasný a že se dá přiměřeně použít tohoto. Přečtu to v detailu.

Jedná se o pozměňovací návrhy k tisku 1075. Kapitola první bod 1, vypouštějí se první dva řádky, předsedu prezídia a místopředsedu prezídia a místo sedmi členů je to devět členů.

V bodě dva se vyškrtávají slova: jménem kandidáta na funkci předsedy, na funkci místopředsedy.

V bodě pět se škrtá první věta a číslo sedm v řádku tři zdola se nahrazuje číslem devět.

V bodě šest podobně, škrtá se první věta a číslo sedm se nahrazuje číslem devět.

V bodě osm se nahrazuje číslo sedm číslem devět.

Doufám, že je to všechno. Je z toho jasné, oč jde?

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Bolo jasné, o čom budeme hlasovať. Ešte pán profesor Jičínský má faktickú poznámku.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že návrh, který podal poslanec Sokol, odpovídá i způsobu volby jiných orgánů. Nejdříve se volí členové kolektivního orgánu, potom z něj se volí jeho představitelé. Protože před tím tady ten zákon nebyl citován, § 30 zákona č. 92 říká: "Nejvyšším orgánem fondu je prezídium, které se skládá z devíti členů. Předsedu, místopředsedu a členy prezídia volí na návrh vlády ČSFR na dobu 5 let Federální shromáždění." Pak se říká, kdo může být členem prezídia.

Čili postup, který navrhoval poslanec Sokol, je v souladu se zákonem. To, co říká poslanec Pohanka, v tomto směru, myslím, není pravda.

Poslanec SL T. Kopřiva: Návrh kolegy Sokola je přesný, pokud se týká členů prezídia, ale bohužel z toho vypadla úplně volba předsedy a místopředsedy. To jeho pozměňovací návrh vůbec neřeší.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Prosím pána poslanca Sokola.

Poslanec SN J. Sokol: Kolegové, volební řád nebyl předmětem rozpravy. Já jsem tu úpravu udělal tady na místě. Mohu teď sednout a dopisovat zbytek. Je celkem každému jasné, že na základě tohoto volebního řádu lze stejným způsobem zvolit i předsedu a místopředsedu. Chcete-li, mohu teď sednout a sepsat.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Technická poznámka pán poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, v souladu s jednacím řádem předkládám návrh na ukončení rozpravy k tomuto bodu a vyjádření naší vůle hlasováním, protože se domnívám, že věc je poměrně jasná. A pokud někteří z poslanců mají skutečně pocit, že stačí, když se naprosto svobodně rozhodneme mezi jedním kandidátem na předsedu a jedním kandidátem na místopředsedu, pak toto rozhodnutí můžeme vyjádřit hlasováním.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďalšia technická poznámka pán poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Nezlobte se na mě, kolegové, ale já si myslím, aby volební komise mohla splnit to, co se po ní žádá, musí mít přesné znění. Nechci být nějaký přehnaný formalista, navíc se domnívám, protože si výbor pro plán a rozpočet, jehož je kolega Zeman předsedou, vyžádal další kandidáty na slyšení a nevyjádřil žádné nespokojení s tím, že na předsedu a místopředsedu nebylo dodáno více kandidátů, tak se obávám, že tento postup je nekorektní. To měl vyžádat výbor, který to měsíc projednával.

Poslanec SL M. Pohanka: Já s tím souhlasím. Najednou chceme víc kandidátů na funkci předsedy a na funkci místopředsedy, ale to jsme neřekli včas. My jsme chtěli jenom víc kandidátů na funkci členů prezídia. Je rozdíl v tom, jestli někdo kandiduje na funkci předsedy nebo místopředsedy nebo, na funkci člena prezídia. To není totéž.

Já souhlasím s panem Sokolem, že správně provedl všechny změny, ale není zcela jasné, má-li být volen předseda a místopředseda s ohledem na to, co vláda navrhla, kdo má být do té funkce zvolen, jestli má být volen zvoleným prezídiem z jeho středu nebo má-li být zvolen Federálním shromážděním v druhém kole. Asi myslel druhý způsob. (Hluk v sále.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Prosím o kľud v sále, aby sme mohli jednať.

Poslanec SL M. Pohanka: Když navrhuje dvě kola, to, myslím, možné je, že bychom zvolili napřed 9 členů prezídia, přičemž se nám mezi ně nemusí dostat doporučený předseda nebo doporučený místopředseda. Ale jsou to změny, které jsou dělány dodatečně, a příprava tomu neodpovídá.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte má faktickú poznámku pán poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Vážené Federální shromáždění, ta věc je poměrně velice jednoduchá. Padl tady odlišný názor na způsob volby prezídia. Padl tady pozměňující návrh. Jediné, o čem se v procedurální diskusi bavíme, je snaha o to, aby se o tomto návrhu nehlasovalo. Myslím si, že to není v pořádku a že to můžeme velice jednoduše vyřešit tím, že bez dalších zbytečných rozprav k hlasování přistoupíme.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ešte pán poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Mám technickou poznámku k tomu, co řekl pan poslanec Pohanka, že bychom měli říci dříve, že chceme více kandidátů na jednu funkci. Já bych vyjádřil své přesvědčení, že to jsme řekli tehdy, když jsme se postavili proti komunistickému režimu, že na jednu volenou funkci chceme více kandidátů. (Smích.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pekne, ešte technická poznámka.

Poslanec SL E. Mandler: Já těmto procedurálním záležitostem nerozumím, ale mám takový neblahý dojem, že jsme se stavěli proti komunistickému režimu z jiných, závažnějších důvodů a že kdyby byly volby probíhaly regulérně třeba i s jedním kandidátem, tak bychom asi nevyšli do ulic, jak se to stalo.

Poslanec SL T. Kopřiva: Toto Federální shromáždění už jednou volilo velice významnou funkci z jednoho kandidáta a tohoto jednoho kandidáta zvolilo. Jednalo se o volbu prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky a jako jediný kandidát byl zvolen prezident. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pekne. Mali by sme teraz rozhodnúť hlasovaním a týmto končím diskusiu.

Budeme hlasovať o pozmeňujúcom návrhu pána poslanca Sokola.

Je vám jasné, o čom budeme hlasovať? Návrh bol prečítaný. Dávam hlasovať, kto je pre pozmeňujúci návrh pána poslanca Sokola, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.

(Hlasuje se.)

(SN 52, SL 62) Snemovňa národov päťdesiatdva, Snemovňa ľudu šesťdesiatdva.

Kto je proti? (SN 4, SL 18) Snemovňa národov štyri, Snemovňa ľudu osemnásť.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 31, SL 16) Snemovňa národov tridsaťjeden, Snemovňa ľudu šestnásť.

V Snemovni národov bolo päťdesiatdva pre, štyria proti, tridsaťjeden sa zdržalo. V Snemovni ľudu bolo šesťdesiatdva pre, osemnásť proti a šestnásť sa zdržalo. Pozmeňujúci návrh bol prijatý. Teraz budeme hlasovať o volebnom poriadku spoločne s pozmeňujúcim návrhom.

(Hlasuje se.) (10.01 hodin)

Kto súhlasí s návrhom volebného poriadku pre voľbu prezídia dozornej rady Federálneho fondu národného majetku (tlač 1075) vrátane pozmeňujúceho

návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 73, SL 72) Snemovňa národov sedemdesiattri, Snemovňa ľudu sedemdesiatdva.

Kto je proti? (SN 2, SL 9) Snemovňa národov dva, Snemovňa ľudu deväť.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 13, SL 17) Snemovňa národov trinásť, Snemovňa ľudu sedemnásť. Ďakujem.

V Snemovni národov hlasovalo sedemdesiattri pre, dvaja proti, trinásť sa zdržalo. V Snemovni ľudu sedemdesiatdva pre, deväť proti, sedemnásť sa zdržalo hlasovania. Poslanci Snemovne ľudu a Snemovne národov schválili volebný poriadok pre voľbu prezídia dozornej rady Federálneho fondu národného majetku.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.236, SN č. 401, SL č.380)

Podľa volebného poriadku, ktorý sme práve schválili, budeme podľa článkov 1 až 3 voliť spoločnú volebnú komisiu snemovní. Odporúčam zvoliť komisiu v zložení, v ktorom pracovala pri voľbe členov zvláštneho kontrolného orgánu Federálneho zhromaždenia. Teraz prečítam poslancov. Za Snemovňu ľudu Jaroslav Cuhra, Jaromír Patočka, Jan Štern, Jozef Olej, Oľga Pavúková, Erika Bellušová. Zo Snemovne ľudu Michal Bláha, Vladislav Niedoba, Ivan Šimko, Miroslav Jansta, Aleš Kladivo a Erich Kříž. Sú poslanci, ktorých som čítal, prítomní? Prosím, pán poslanec Olej má technickú poznámku.

Poslanec SN J. Olej: Namiesto mňa prosím zaradiť pána Františka Kubíčka.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Sú k zloženiu komisie, ktorá bude organizovať voľby a zisťovať výsledky, ešte nejaké pripomienky? (Ne.) Pokiaľ nie, prosím snemovne, aby pristúpili k hlasovaniu. Hlasujú obe snemovne spoločne.

(Hlasuje se.) (10.05 hodin)

Kto súhlasí s navrhnutými členmi, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.

(SN 69, SL 75) Snemovňa národov šesťdesiatdeväť, Snemovňa ľudu sedemdesiatpäť.

Kto je proti? (SN 0, SL 1) Snemovňa národov nikto, Snemovňa ľudu jeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 8, SL 12) Snemovňa národov osem, Snemovňa ľudu dvanásť. Ďakujem.

V Snemovni národov hlasovalo pre šesťdesiatdeväť poslancov, proti nebol nikto, osem poslancov sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu sedemdesiatpäť poslancov bolo pre, jeden proti a dvanásť sa zdržalo hlasovania.

Schválili sme komisiu pre vykonanie voľby tajným hlasovaním a prosím členov, aby sa ihneď stretli v miestnosti 026 v prízemí, zvolili svojho predsedu a zahájili organizáciu tajnej voľby.

Prosím poslancov oboch snemovní, aby zostali na mieste, budeme ďalej pokračovať v jednaní. Voľby vykonáme v dobe poludňajšej prestávky.

Teraz pristúpime k prejednávaniu ďalšieho bodu programu, to je:

9

Návrh zákona, ktorým sa doplňuje zákon č. 109/64 Zb., Hospodársky zákonník, v znení neskorších predpisov (tlač 927) a návrh uznesenia výborov Snemovne národov a Snemovne ľudu (tlač 1061).

Iniciatívny návrh poslanca Jaroslava Jurečku odôvodní jeho navrhovateľ.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, dámy a pánové, v průběhu realizace ústavních zákonů č. 496/90 Sb. o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR a ústavního zákona 497 z téhož roku o navrácení majetku bývalého SSM lidu ČSFR vycházelo postupně najevo, že již během roku 1990 orgány bývalé KSČ a SSM, ale zejména jejich hospodářská, popř. účelová zařízení, přenechala mnoho svého majetku do dočasného užívání různým akciovým společnostem a soukromníkům.

Pokud by byly sjednány tyto smlouvy za ekvivalentních podmínek, kdy by úplata kryla odpisy a přiměřené režijní náklady organizace a vytvářela pro organizaci zisk, byl by zajištěn odpovídající ekonomický výnos majetku. Řada smluv a dohod je však sjednána za podmínek výrazně výhodnějších pro nájemce. Problém se tedy jeví tak, že majitel věci sjednal dohody, kterými přenechal tyto věci do dočasného užívání osobám za podmínek nevýhodných pro majitele, ale výhodných pro dočasného uživatele. Z toho nelze vyvodit jiný závěr, než že majitel jednal v zájmu dočasného uživatele. Pro ilustraci je možné uvést naprosto přesvědčivé důkazy. Nejsou výjimkou smlouvy uzavřené na 20 - 50 let bezúplatně s výpovědní lhůtou 5 let. V působnosti západočeské správy účelových zařízení bývalého SSM je 80 % majetku převedeno tímto způsobem do užívání různým společnostem. Ve Slovenské republice je takovým způsobem odevzdán, pronajat, dán do dočasného užívání majetek ve výši několik desítek milionů korun. V České republice - nemohu říci celkovou sumu - je několik desítek smluv, které takový režim založily.

Právní řád neumožňuje dostatečně účinně ovlivnit takové obcházení. Tato situace je v rozporu se základními záměry ústavního zákona č. 496 a 497. V těchto případech tedy nešlo zřetelně o ekonomický pronájem, ale spíše o skryté dary.

Kromě toho bych chtěl ještě vysvětlit další právní stránku problému. Bývalé orgány a podniky a účelová zařízení bývalé KSČ a SSM přenechávaly v roce 1990 majetek i po účinnosti moratoria na majetek po 18. květnu 1990. Tehdy bylo omezeno distribuční právo týkající se převodu vlastnictví věcí movitých a nemovitých a nakládání s prostředky organizací uložených na účet termínovaných vkladů. Nakládat s prostředky na běžných účtech s pohledávkami a jinými majetkovými právy mohly organizace dotčené zákonným opatřením č. 177/1990 jen v rámci obvyklého hospodaření.

Až dosud byl pojem "jiné majetkové právo" užíván ve vztahu k pohledávkám a jiné majetkové právo, jímž pak komentář hospodářského zákoníku uváděl, že se rozumí právo na náhradu škody, právo zodpovědnosti za vady, rybářské právo, právo státu využívat vynálezy, průmyslové vzory atd.

Mezi odborníky z oboru práva není tedy jednotný názor, zda organizace dotčené citovaným zákonem, byly omezeny v případě přenechání svého majetku, ať již věcí movitých či nemovitých do dočasného užívání akciovým společnostem.

Skutečnost je taková, že organizace dotčené zákonným opatřením, zejména bývalé KSČ a SSM, mnoho svého majetku, jak už jsem dokumentoval, přenechaly akciovým společnostem za podmínek nevýhodných pro stát s neúměrně dlouhou výpovědní lhůtou.

Ze všech těchto důvodů jsem podal tento iniciativní návrh zákona, jehož obsahem je zrušení takto uzavřených smluv. Pokud tento návrh nebude přijat, bude nadále možné postupovat tak, jak bylo započato, totiž velice složitými a dlouhodobými arbitrážními a soudními spory. Přitom majetek se opotřebovává, a to nikoliv ve prospěch lidu České a Slovenské Federativní Republiky, ale těch osob, které se na tomto majetku po pravdě řečeno přímo nebo zprostředkovaně přiživovaly.

Jediným řešením se zpožděním a určitou dávkou retroaktivity, ale s konečnou platností, je přijetí takové právní úpravy, která ze zákona zruší smlouvy podle iniciativního návrhu.

Při vymezení časového období spodní hranice byla stanovena datem 31. 12. 1989, neboť počínaje 1. 1. 1990 jsou zjišťovány organizované akce směřující k ukrytí nebo jinému zašantročení majetku. Časové údobí pak končí dnem 31. 12. 1990, neboť dnem 1. 1. 1991 nabyl účinnost ústavní zákon 496 a 497 a dnem účinnosti těchto zákonů přešel majetek do vlastnictví státu a nebylo možno s ním nakládat s právními účinky.

Závěrem bych chtěl podotknout, že tímto návrhem se kompletuje jednotný režim zrušení smluv, jak nájemních podle zákona 116, tj. novela podaná vládou ČSFR, tak těch smluv, které byly uzavřeny podle § 348 hospodářského zákoníku. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP