Přítomno: | 123 poslanců Sněmovny lidu |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
47 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Andelová, Bakšay, Benčík,
Černý A., Černý J., Dienstbier J.
st., Dlouhý, Kňažko, Konečný
J. Kováč, Langoš, Miller, Mornár, Němcová,
Rajnič, Ruml, Sahligerová, Soboňa, Šidík,
Šimko E., Tvrdá, Veverka, Vrchovský, Záležáková,
Zán, Žáček
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Burian, Hradílek, Jílek, Kovaříková,
Mikan, Němec, Parkanová, Pernica F., Prokop, Samková,
Štern
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Anderko, Babálová, Bugár, Čalfa,
Farkaš, Gémesi, Glezgo, Klokner, Kočtúch,
Kontra, Košnár, Kováč Michal, Kováč
Marián, Krištofík, Mečiar, Molnár
J., Moric, Muška, Posluch, Roman, Seman, Serenčéš,
Slota, Šedovič, Vincze, Vosček, Glosíková
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia, prajem vám
dobrý deň.
Dnes pokračujeme v jednaní 19. spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia. Všetkých vás čo najsrdečnejšie
vítam. Hlavne vítam podpredsedu federálnej
vlády a ministra financií, pána Václava
Klausa.
Môžeme pristúpiť k prejednávaniu
programu, ktorý bol oznámený včera
v závere schôdze. Ide o tieto body:
Vládny návrh na ustanovenie prezídia a dozornej
rady Federálneho fondu národného majetku
(tlač 975) a návrh výborov ústavnoprávnych
Snemovne ľudu a Snemovne národov na voľbu predsedu,
podpredsedu, členov prezídia a členov dozornej
rady Federálneho fondu národného majetku
ČSFR (tlač 1075).
Ďalší je návrh zákona, ktorým
sa doplňuje zákon č. 109/64 Zb., Hospodársky
zákonník, v znení neskorších
predpisov (tlač 927) a návrh uznesenia výborov
Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1061).
Ďalej budú odpovede na interpelácie poslancov
a interpelácie a otázky poslancov.
Prikročíme k prejednaniu prvého bodu.
Ustanovenie prezídia a dozornej rady Federálneho
fondu národného majetku (tlač 975) a návrh
ústavnoprávnych výborov Snemovne ľudu
a Snemovne národov pre voľbu predsedu, členov
prezídia a členov dozornej rady Federálneho
fondu národného majetku (tlač 1075).
Pôvodný návrh tlače sme prerokovali
dňa 12. novembra 1991. Bolo prijaté snemovňami
uznesenie, v ktorom sa žiadali vlády ČSFR o
doplnenie osobných dát kandidátov, hlavne
o bližšiu odbornú charakteristiku, osobné
predstavenie všetkých kandidátov vo výboroch
pre plán a rozpočet a návrh väčšieho
počtu kandidátov v záujme umožnenia
výberu a predsedníctva snemovní, aby uložila
ústavnoprávnym výborom vypracovanie volebného
poriadku pre voľbu prezídia a dozorcov rady Federálneho
národného majetku, navrhla plénu Federálneho
zhromaždenia zaradenie voľby prezídia a dozornej
rady na program 19. spoločnej schôdze Federálneho
zhromaždenia.
Bolo vám dané nové znenie tlače 975.
Ďalej vám bol dodaný návrh volebného
poriadku pre voľbu prezídia a dozorcu rady Federálneho
národného majetku. K novému zneniu tlače
975 podá výklad podpredseda federálnej vlády
a minister financií, pán Václav Klaus.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
jsme si jistě všichni dobře vědomi toho,
že právě v těchto dnech a týdnech
vstupujeme do druhé a rozhodující etapy transformace
naší ekonomiky. Obsahem této druhé etapy
je privatizace, které jsme si již navykli říkat
"velká". Bylo by zbytečné znovu
vysvětlovat všechny politické a ekonomické
důvody, které vedly naše vlády a parlamenty
k ráznému a rozsáhlému privatizačnímu
programu. Tyto argumenty byly velice podrobně diskutovány
na půdě Federálního shromáždění
při přijímání příslušných
privatizačních a restitučních zákonů.
Naším dnešním úkolem je dořešit
technickou stránku provádění privatizace.
Zákon o velké privatizaci v závislosti na
třech typech státního majetku založil
tři fondy národního majetku, čili
vedle dvou republikových i fond federální.
Hlavní objemy majetku samozřejmě budou procházet
republikovými fondy, neboť naše státní
podniky jsou dnes v drtivé většině případů
založeny na úrovni republik. Nicméně
i na úrovni federace je dnes majetek, který bude
převáděn do soukromého vlastnictví
a pro který potřebujeme Federální
fond, který provede technické operace předepsané
zákonem a příslušným privatizačním
projektem.
Federální fond národního majetku je
zcela zvláštní instituce, založená
přímo výše uváděným
zákonem. Tentýž zákon rovněž
vymezuje orgány tohoto fondu a způsob, jakým
jsou tvořeny. Zákon říká, že
tyto orgány volí Federální shromáždění
a že členy prezídia fondu navrhuje vláda
ČSFR. Právě tento úkol dnes plníme
a předkládáme návrh na tyto členy.
Se svým návrhem přichází vláda
do Federálního shromáždění
už podruhé. Na základě projednávání
původního návrhu ve výborech schválilo
Federální shromáždění
na 18. společné schůzi obou sněmoven
usnesení č. 226, které požádalo
vládu jednak o rozšíření počtu
kandidátů a dále o doplnění
osobních dat kandidátů, zejména o
bližší odbornou charakteristiku a o jejich osobní
představení ve výborech pro plán a
rozpočet. Představení kandidátů
v těchto výborech se uskutečnilo 22. a 29.
listopadu. Počet navrhovaných kandidátů
byl rozšířen, takže vláda dnes
předkládá Federálnímu shromáždění
návrhy 15 kandidátů pro volbu prezídia
fondu a 10 kandidátů pro volbu dozorčí
rady fondu. Součástí materiálu jsou
i osobní data všech kandidátů včetně
jejich odborné charakteristiky.
Samozřejmým specifikem Federálního
fondu je i to, že do jeho orgánu jsou navrhováni
občané české a slovenské národnosti.
Ze všech uvedených omezení a specifik vychází
náš dnešní návrh. V úvahu
jsme vzali i to, že fond nebude mít převážně
rozhodovací pravomoci a že jeho role spočívá
především v provedení toho, co již
bylo rozhodnuto při schvalování privatizačních
projektů.
Proto by se měl skládat především
z odborníků. Tito odborníci by měli
reprezentovat především oblast financí
a bankovnictví. Rovněž tak je vláda
názoru, že v prezídiu fondu mají být
zastoupeny hlavně ty resorty, které jsou z hlediska
objemu privatizovaného federálního státního
majetku nejdůležitější.
Federální fond byl zřízen ze zákona,
ale činnost může zahájit až po
ustavení prezídia, které pak dále
jmenuje a řídí výkonný výbor
fondu. Pokud nezvolí Federální shromáždění
prezídium, nemůže federální fond
národního majetku zahájit činnost.
V současné době již působí
republikové fondy, a proto je nanejvýš potřebné,
aby činnost zahájil i federální fond.
Proto tento náš návrh. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím spravodajcov
oboch snemovní, aby sa vyjadrili k tlači 975 k novému
zneniu. Za Snemovňu ľudu má slovo pán
poslanec Richard Richterek.
Společný zpravodaj SL R. Richterek: Vážené
Federální shromáždění,
k volbě orgánů federálního
fondu národního majetku České a Slovenské
Federativní Republiky se vracíme ve Federálním
shromáždění podruhé. Na 18. schůzi
Federálního shromáždění
byl přijat návrh gesčního výboru,
a to rozšíření kandidátů
do obou orgánů fondu, jejich osobní představení
v gesčním výboru a v neposlední řadě
příprava volebního řádu do
obou orgánů, a to prostřednictvím
ústavně právních výborů.
Kandidáti se představili výboru pro plán
a rozpočet 22. 11. a jeden kandidát 4. 11. Po představení
kandidátů do prezídia a do dozorčí
rady a po vzájemné diskusi mohu jako zpravodaj Sněmovny
lidu konstatovat, že všichni kandidáti mají
předpoklady pro výkon funkcí a splňují
podmínky pro uskutečnění voleb. Charakteristika
všech kandidátů je uvedena v tisku 985, nové
znění pro 19. schůzi Federálního
shromáždění.
Proti původnímu tisku 975, který jsme projednávali
na 18. schůzi, došlo k rozšíření
kandidátů o šest do prezídia fondu a
o šest do dozorčí rady fondu s tím,
že jeden kandidát navržený do dozorčí
rady v původním materiálu - Ing. Veleta -
se své kandidatury vzdal. Jako důvod Ing. Veleta
uvádí neslučitelnost funkce v dozorčí
radě fondu s výkonem funkce na Generální
prokuratuře a současně důvodem jeho
odstoupení z kandidatury je i to, že jeho kandidatura
nebyla s ním projednána. Toto sdělil - předpokládám
- panu místopředsedovi Klausovi ve svém osobním
dopise.
Nyní zůstává pro volbu do prezídia
celkem patnáct kandidátů, pro volby do dozorčí
rady devět kandidátů. Návrh volebního
řádu pro uskutečnění voleb
do obou orgánů byl odsouhlasen ústavně
právními výbory. Jde o tisk 1075, který
jste obdrželi do lavic 5. 12. letošního roku.
Sděluji Federálnímu shromáždění,
že pro volbu do obou orgánů fondu národního
majetku jsou splněny všechny podmínky, jež
vyplývají ze zákona č. 92 Sb. ze dne
26. února 1991 o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby.
Doporučuji sněmovnám: za prvé, odsouhlasit
seznam kandidátů pro uskutečnění
voleb - viz tisk 975. Za druhé, odsouhlasit volební
řád - tisk 1075.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pani poslankyňu
Adrianovú, aby vystúpila za Snemovňu národov.
Společná zpravodajka výborů SN M.
Adrianová: Vážený pán predsedajúci,
vážený pán predseda, vážené
kolegyne, vážení kolegovia, na základe
zákona č. 92/ /1991 v § 30, kde sa hovorí,
že najvyšší orgán fondu národného
majetku je prezídium, ktoré sa skladá z 9
členov, z toho predsedu, podpredsedu a siedmich členov
zvolených na dobu 5 rokov tajným hlasovaním.
V § 36 ods. 1 sa hovorí, že rada sa skladá
z piatich členov volených na päť rokov
tajným hlasovaním, kde nie je účasť
poslancov Federálneho zhromaždenia vylúčená.
Dvadsaťšesť kandidátov sa bolo predstaviť
vo výbore pre plán a rozpočet Snemovne národov,
z toho jeden kandidát sa vzdal, ako vás už
informoval kolega zo Snemovne ľudu. Kandidáti odpovedali
na otázky, ktoré im kládli členovia
výboru. Výbor pre plán a rozpočet
Snemovne národov odporúča dvadsaťpäť
kandidátov, ktorých máte v zozname - tlač
975 - pred sebou, voliť tajným hlasovaním podľa
volebného poriadku a tlač 1075 odporúča
tiež odsúhlasiť. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Skôr ako pristúpime
k rozprave, je treba vypočuť zástupcov ústavnoprávneho
výboru, pána poslanca Pohanku, ktorý podá
výklad k návrhu volebného poriadku - tlač
1075. Prosím pána poslanca Pohanku.
Poslanec SL M. Pohanka: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážené
poslankyně a vážení poslanci, ústavně
právní výbor byl pověřen úkolem
připravit volební řád pro volby do
prezídia a do dozorčí rady Federálního
fondu národního majetku ČSFR. Tento úkol
splnil tiskem, který vám byl předložen
pod číslem 1075. Prosím, abyste si ho pokud
možno našli ve svých papírech, protože
vám k němu podám malý výklad.
Vycházeli jsme ze zkušeností s volbou kandidátů
na funkce soudců Ústavního soudu. V podstatě
jsme převzali způsob, který se tehdy také
osvědčil, s malým upřesněním
asi ve dvou směrech. Tehdy vznikly nesrovnalosti při
výkladu pojmu "poslanec přítomný
při volbě". Proto jsme vysloveně do
tisku k bodu 5 do poslední věty připsali,
že za přítomného se považuje poslanec,
který osobně převzal hlasovací lístek.
Z takto zjištěného počtu poslanců
se bude vypočítávat při zjišťování
výsledků voleb většina přítomných
poslanců.
Dále pak byla snaha, aby se pokud možno neopakovalo
to, co se nám přihodilo právě při
volbě soudců Ústavního soudu, že
se nepodařilo zvolit všechny. Proto jsme přidali
ještě jedno kolo, přičemž vždy,
kdy se nepodaří obsadit všechna místa
v předchozím kole, na místa, na která
dosud nebyli v předchozím kole zvoleni kandidáti,
budou postupovat z předchozího kola ti, kteří
získali největší počet hlasů.
V případě rovnosti postoupí oba, kteří
měli stejný počet, přičemž
postoupí vždy nejvýše dvojnásobný
počet, což odpovídá tomu, že mám
k dispozici dvojnásobný počet kandidátů
vcelku.
V této souvislosti prosím, abyste si opravili nepřesnost,
která se vloudila v bodě II/4. My jsme předpokládali,
že se bude opakovat to, co jsme stanovili pod bodem I, že
pro volbu do dozorčí rady mají platit stejná
pravidla. Protože je více kol, nedá se mluvit
o počtu kandidátů, kteří mají
být zvoleni, neboť v dalším kole bude
vždy voleno jen tolik kandidátů, kolik nebylo
zvoleno v kole předchozím. Na konci bodu 4 je napsáno
"více než pět kandidátů".
Analogicky s bodem I/4 si opravte bod II/4.
Změnou také je, že se nebudou zaškrtávat
ti, kteří mají být zvoleni, ale naopak
se škrtat jména kandidátů, které
si nepřejete zvolit. Zůstává tedy
směrodatný počet jmen, která nebyla
přeškrtnuta. Do dalšího kola bude postupovat
vždy jen tolik kandidátů z předchozího
kola, kolik jich má být ještě zvoleno.
Nemusí to být vždy pět.
Vcelku bude platit jako minule u voleb kandidátů
na funkce soudců Ústavního soudu volební
řád pro tajnou volbu předsedy a dalších
funkcionářů sněmoven FS s tím
rozdílem, že navrhujeme, aby volební komise
byla dvanáctičlenná, aby šest jejích
členů bylo zvoleno Sněmovnou lidu a šest
Sněmovnou národů, přičemž
Sněmovna národů zvolí tři členy
z poslanců zvolených v České republice
a tři z poslanců zvolených ve Slovenské
republice. V tom smyslu se mění údaj pod
bodem III/1.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Zahajujem rozpravu k obom
prerokúvaným tlačiam. Do rozpravy sa písomne
prihlásili traja poslanci. Sú to poslanci Sokol,
Zeman a Tahy. Pán Sokol bude hovoriť za klub OH. Prosím,
aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Zeman.
Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
kontrolnímu orgánu, prezídiu rady Fondu přikládáme
velký význam.
Nejde jen o to, že má provádět nějakou
kontrolní činnost, ale zároveň jeho
podstatnou úlohou je učinit celý proces privatizace
věrohodným v očích veřejnosti,
zejména té části veřejnosti,
která není kupónové privatizaci příliš
nakloněna. Proto vás prosím, abyste to, co
řeknu, považovali za pokus tuto věrohodnost
posílit.
Návrh, který jsme dostali a procedura, která
je tu navržena, se v jednom bodě liší
od procedury, kterou jsme používali pro volbu kandidátů
na soudce Ústavního soudu, a to v tom, že se
zároveň volí předseda a místopředseda.
Na tyto dvě funkce jsou navrženi jediní kandidáti
a v jediném kroku máme zvolit jak členy rady,
tak jejího předsedu.
Smysl prezídia je v tom, aby tento orgán byl oddělen
od výkonné moci. Opakuji - nejen proto, aby ji kontroloval,
ale aby jí dodával na věrohodnosti.
Tady se nám zdá nevhodné, aby předsedou
byl zároveň v tomto kroku jako jediný kandidát
volen náměstek ministra. Proto navrhujeme, aby se
v prvním kole volili pouze členové prezídia
a buď aby prezídium samo zvolilo předsedu nebo
ve druhém kole abychom my zvolili předsedu ze zvolených
členů.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Mám to chápať ako pozmeňujúci
návrh? (Poslanec SN J. Sokol: Ano.) Hovoriť bude poslanec
Zeman, pripraví sa poslanec Tahy.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající,
budu velmi stručný, protože všechno podstatné
včetně pozměňovacího návrhu
řekl přede mnou poslanec Sokol. Chtěl bych
vás pouze informovat, že výbory pro plán
a rozpočet neusilovaly o to, manipulovat tímto shromážděním
a dělat jakýkoliv předvýběr
kandidátů. Jejich jedinou funkcí bylo zjistit,
zda jsou všichni kandidáti volitelní. Domnívám
se, že tuto funkci jsme už splnili.
Na druhé straně už tyto výbory v minulém
kole upozornily, že je poněkud zvláštní
způsob, jestliže nám je na určitý
počet funkčních míst dodáván
tentýž počet kandidátů. Tehdy
navrhovatel argumentoval tím, že zájemců
o tato místa je poměrně málo.
Byly tedy předloženy vládě další
návrhy, z nichž několik (pokud jsem informován)
bylo vládou odmítnuto s tím, že kandidátů
je dnes naopak přebytek. Skutečností však
zůstává, že v původní
verzi navrhovatele ona centrální funkce, tedy funkce
předsedy a místopředsedy, je pokryta opět
pouze jedním kandidátem.
Chtěl bych proto plénu připomenout, že
při projednávání zákona o velké
privatizaci jsme vcelku jednoznačně zastávali
stanovisko, podle něhož má být prezídium
Fondu národního majetku odděleno od výkonné
moci. Pokládám za absurdní realizovat toto
rozhodnutí tím, že na funkci předsedy
tohoto prezídia budeme navrhovat náměstka
ministra financí a plně se připojuji k pozměňovacímu
návrhu, který zde předložil kolega Sokol.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Tahy.
Poslanec SN M. Tahy: Pán poslanec Sokol povedal to, čo
som chcel povedať ja, preto svoj príspevok sťahujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej do rozpravy nie
je nikto písomne prihlásený. Pýtam
sa, či niekto z prítomných žiada ešte
o slovo?
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
dámy a pánové, pozměňovací
návrh kolegy Sokola je zajímavý, ale bohužel
jedna jeho část není v souladu se zákonem
č. 92/91 Sb., takže kdybychom chtěli nechat
volbu předsedy prezídia na tomto prezídiu,
museli bychom nejdříve novelizovat zákon
č. 92. Co se týče toho, co jsme měli
na mysli při schvalování zákona č.
92, interpretace kolegy Zemana je příliš úzká.
Myslím, že jsme měli na mysli transformaci
a privatizaci jako rychlou a razantní, realizovanou co
nejlépe a nejfundovaněji. Když se podíváme
s trochou snahy se inspirovat k republikovým fondům,
tak tam dokonce z dobrých důvodů došlo
k personální unii. Předsedou prezídia
českého Fondu je ministr pro privatizaci Tomáš
Ježek a předsedou slovenského Fondu je náměstek
ministra pro privatizaci. Říkám to jen jako
příklad.
Jsme svrchovaným orgánem a budeme se rozhodovat
podle sebe. Důvody, které poslanec Zeman uváděl,
nejsou jediné, které bychom měli brát
v úvahu.
Poslanec SN M. Tahy: Domnievam sa, že pán poslanec
Jurečka nemá pravdu, že sa stretávame
so zákonom. Pretože v návrhu sa hovorí,
že návrh prezídia na predsedu a podpredsedu
dáva vláda Federálnemu zhromaždeniu.
Myslím, že tomu nebránime. Je fakt, že
zo zvolených členov prezídia si môže
vláda vybrať a navrhnúť Federálnemu
zhromaždeniu, koho odporúča. Tomuto princípu
nikto nezamedzuje, naopak vytvárame určitú
diskrimináciu pre navrhnutého predsedu a podpredsedu.
Keby neboli zvolení do týchto funkcií, neboli
by členmi prezídia.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Chce ešte niekto vystúpiť?
O slovo sa hlási poslanec Hubálek.
Poslanec SL B. Hubálek: Mám dotaz na zpravodaje
ing. Richterka. Říkal, že byly zkontrolovány
všechny předpoklady. Upozorňoval jsem na výpis
z rejstříku trestů a lustrační
zákon - jestli toto bylo bráno v úvahu. A
pak další. Žádal jsem před zahájením
schůze, abychom byli průběžně
informováni o jednání SNR ohledně
rozpočtu federace.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Chce k tomu pán spravodajca
Richterek niečo dodať?
Společný zpravodaj SL R. Richterek: Možná
jsem opomněl to sdělit ve zpravodajské zprávě,
ale všichni, kteří se představili, souhlasili
s podepsáním slibu o bezúhonnosti.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Praje si ešte niekto vystúpiť?
Nie je tomu tak, končím rozpravu. Pán podpredseda
vlády, minister Václav Klaus si praje záverečné
slovo.