Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, návrh bol prikázaný
výborom ústavnoprávnym oboch snemovní.
Tieto výbory pripravili písomný návrh
uznesenia - tlač 1061 a poverili poslancov Pavla Konečného
a poslanca Kurťáka prednesením spravodajských
správ. Prosím spravodajcov oboch snemovní,
pána Pavla Konečného a pána Kurťáka,
aby sa ujali slova. Najskôr vystúpi poslanec Kurťák.
Poslanec SN M. Kurťák: Vážený pán
predseda, pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie, predložený návrh
zákona, ktorým sa doplňuje zákon č.
109/ /64 Zb., Hospodársky zákonník, v znení
neskorších predpisov, tlač 927, bol prikázaný
k prejednaniu výborom ústavnoprávnym Snemovne
ľudu a Snemovne národov. Výbory ho prejednali
na spoločnej schôdzi konanej 26. 11. 1991 a odporučili
návrh zákona prijať. Výbor ústavnoprávny
Snemovne ľudu odporučil snemovniam zákon schváliť
hlasovaním: sedem pre, nikto nebol proti a traja poslanci
sa zdržali hlasovania.
Ako spravodajca výboru vás musím zoznámiť
i so stanoviskom vlády, ktoré sme pri jednaní
výborov nemali k dispozícii vzhľadom k tomu,
že stanovisko vláda dala až 28. 11., dva dni
po jednaní výboru. Vláda neodporúča
prijať zákon, ktorým sa doplňuje zákon
č. 109/64 Zb. Vláda je toho názoru, že
problematika zmlúv o dodatočnom užívaní
majetku, uzatvorených podľa § 348 Hospodárskeho
zákonníka v dobe od 31. 12. 1989 do 31. 12. 1990
- podniky a hospodárske zariadenia Komunistickej strany
Čiech a Moravy a Komunistickej strany Slovenska a Strany
demokratickej ľavice a KSČ a podniky hospodáriace
s účelovým zariadením Zväzu mladých,
nástupcom SZM, zaniká dňom 31. 12. 1991,
pokiaľ ich platnosť nezanikne pred týmto dátumom.
Vláda vydala návrh zákona č. 116/1990
o nájme a podnájme nebytových priestorov.
Tým by sa celá situácia mala riešiť.
Ako som už povedal, ústavnoprávne výbory
odporučili návrh zákona prijať.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Vystúpi pán
poslanec Konečný.
Společný zpravodaj výborů SL P. Konečný:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, novela hospodářského zákoníku
č. 109/64 Sb., předložená poslancem
Jurečkou, byla projednána ve výborech Slovenské
národní rady, a to ve výboru ústavně
právním a ve výboru národohospodářském
a rozpočtovém. Výbor národohospodářský
a rozpočtový doporučuje návrh novely
zákona nepřijmout bez dalšího zdůvodnění.
Výbor ústavně právní Slovenské
národní rady o tom hlasoval. Ze 16 lidí bylo
přítomno 10 a vyjádřili se takto:
6 pro, 3 proti, 1 se zdržel. Nehlasovala " pro"
(podle vyjádření předsedy Slovenské
národní rady) nadpoloviční většina
všech a neodsouhlasila návrh pana poslance Jurečky
k přijetí Federálním shromážděním.
V České národní radě tento
návrh novely zákona projednávaly tři
výbory. Výbor ústavně právní,
národohospodářský a petiční
pro právní ochranu a bezpečnost. Tyto výbory
sestavily společnou zprávu. V této společné
zprávě doporučily návrh novely zákona
ke schválení Federálnímu shromáždění.
Výbor ústavně právní Sněmovny
lidu projednal tento návrh zákona a beze změn
doporučil návrh novely hospodářského
zákoníku č. tisku 927 ve znění
č. tisku 1061 k přijetí poměrem hlasů:
9 pro, nikdo proti, 2 poslanci se zdrželi. I já se
přikláním a tlumočím tady tento
návrh ústavně právního výboru
a doporučuji sněmovnám tento návrh
zákona ve znění tisku 1061 schválit.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Doteraz sa nikto písomne
do rozpravy neprihlásil. Týmto zahajujem rozpravu.
Prvý sa prihlásil pán profesor Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, nebudu mluvit k meritu
návrhu zákona, ale k některým problémům
procedurálním, které bychom si měli
jako poslanci nejvyššího zákonodárného
sboru uvědomit. Považuji za chybu, že se ústavně
právní výbory nezabývaly věcí
znovu, když dostaly negativní stanovisko vlády.
Myslím, že to je tak vážná věc,
že ústavně právní výbory
se v této věci měly znovu se jít a
uvážit, zda jejich původní stanovisko,
které přijaly bez znalosti stanoviska vlády,
nebude tímto stanoviskem vlády ovlivněno.
Říkám to proto, že jsme v této
chvíli ve zvláštní situaci. Vláda
má negativní stanovisko, jeden poslanec - shodou
okolností náměstek ministra financí
- podává návrh zákona, se kterým
vláda nesouhlasí. Neříkám,
že právně to není možné.
My nemáme zatím, pokud jde o volby poslanců
a pokud jde o jejich statut, přesnější
ustanovení z důvodů, které jsou známé.
Osobně si ale nemyslím, že je vhodné
a možné, aby náměstkové, případně
pracovníci ústředních úřadů
vystupovali ve dvojjediných rolích:
jednou bude vystupovat jako náměstek nebo pracovník
jistého ministerstva, jindy vystupuje jako poslanec. Jsme
si vědom, že právně tu není tato
překážka, ale rozhodně to je jev, který
není správný, a měli bychom jej minimalizovat.
Dochází k jevům, které naši parlamentní
demokracii poškozují.
Připomínám tu chování náměstka
ministra vnitra Rumla, který kritizoval činnost
parlamentu, kritizoval vládu, kritizoval prezidenta a považuje
to za slučitelné se svou funkcí šéfa
policie a vysokého státního úředníka.
Já to za slučitelné nepovažuji.
Říkám to proto, abychom tyto věci
měli na zřeteli. Zdá se mi skutečně
zvláštní a považuji za nezbytné
na tento problém upozornit.
Dále je zde ještě jeden problém. Nevím,
nakolik ústavně právní výbory
jej braly nebo nebraly v úvahu. Pokud se Federální
shromáždění rozhodne tento zákona
schválit, je tu zvláštní situace v tom,
že není zajištěno, zda bude skutečně
vyhlášen ve smyslu platného ustanovení
ve Sbírce, to znamená rozeslán ještě
před 1. lednem 1992. Pokud by se tak nestalo, pak by právně
vznikla situace velmi podivná, protože od prvního
ledna vstoupí v účinnost obchodní
zákoník, který ruší hospodářský
zákoník. V každém případě,
i kdyby se podařilo, aby sbírka s tímto zákonem,
pokud by většina poslanců pro něj hlasovala,
vyšel před prvním lednem, vznikne zvláštní
situace v tom, že zákon s pozdějším
číslem nabyde platnosti a účinnosti
dříve než zákon, který byl schválen
v předchozí době Federálním
shromážděním.
Upozorňuji na tyto problémy, protože máme
za povinnost se starat i o určitou právní
kulturu naší legislativní činnosti.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Jičínskému.
S faktickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec
Senjuk.
Poslanec SN J. Senjuk: Pane předsedající,
omlouvám se, že budu chvíli zdržovat,
ale zajímalo by mne, v jaké souvislosti s problematikou
tohoto zákona uvedl pan profesor Jičínský
argumentaci proti souběhu poslaneckého mandátu,
případně funkce některého zaměstnance
z ministerstva. Mně ta souvislost nedošla. Prosím
o bližší vysvětlení.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Poslanec Senjuk ví, že některé věci
souvisejí bezprostředně, některé
věci souvisejí složitějším
způsobem. Řekl jsem, že nechci mluvit k meritu
věci tohoto zákona, že chci upozornit na některé
věci, které se mi zdají divné. Skutečně
se mi zdá divné, jestliže vláda má
negativní stanovisko a náměstek ministra
vnitra, který je shodou okolností poslancem, má
stanovisko, které se se stanoviskem vlády radikálně
liší. Nepovažuji to za normální
z hlediska fungování parlamentní demokracie
a parlamentní vlády.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. S ďalšou faktickou
poznámkou sa hlási pán poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Vážené dámy a
pánové, chtěl bych říci, že
nevidím důvod, proč by ústavně
právní výbor měl znovu zasedat kvůli
tomu, že vláda dala nějaké negativní
stanovisko a že by to mělo ovlivňovat v kompetenci
tohoto výboru jeho stanovisko. V tom bych žádnou
chybu nespatřoval. Domnívám se, že nám
nic nebrání v tom, abychom ve smyslu zpravodajských
zpráv toto zhodnotili a hlasovali o tom. Je to záležitost,
která se nám zde stala víckrát. Pravděpodobně
při důsledném sledování této
zásady, i když komicky a ad absurdum, bychom se dostali
do situace, kdy bychom stále znovu a znovu byli ovlivňováni
případně měnícími se
stanovisky jednotlivých činitelů, kteří
se mají k návrhům vyjadřovat, takže
bychom vlastně nemohli nikdy nic projednat, kdybychom čekali,
že zase znovu pozměněné stanovisko se
stane důvodem pozměněného stanoviska
jiného orgánu. To by nebylo užitečné.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej sa hlásil
pán profesor Mečl.
Poslanec SN J. Mečl: Dámy a pánové,
mám několik poznámek k tomuto zákonu.
V ústavně právním výboru při
jeho projednávání jsem se zdržel hlasování,
mimo jiné také proto, že je to zákon,
který má samozřejmě svou politickou
charakteristiku, i když bych vás chtěl upozornit
a informovat, že Komunistická strana Čech a
Moravy nemá s tímto majetkem už dávno
nic společného. Není to její majetek
a nehraje žádnou roli ani na straně eventuálních
nájemců. To se nepochybně týká
i Strany demokratické levice.
Navázal bych na to, čím končil kolega
Jurečka. Myslím, že v těchto případech,
ať se jedná o Petra nebo Pavla, komunisty nebo někoho
jiného, pokud jde o právní úkony,
že stát musí tyto věci skutečně
řešit s tím, že bude pokračovat
v dlouhých nebo krátkých arbitrážních
a soudních sporech. Není ale možné dnes
již do právních úkonů zasahovat
zákony tak, že ze zákona budou tyto právní
úkony rušeny.
Chtěl bych upozornit vážené kolegy a
kolegyně, že všechny naše restituční
zákony, které se obracely do minulosti šedesátých
a padesátých let, napravovaly právě
tyto věci, kdy ze zákona občané pozbývali
vlastnických nebo jiných práv. V právním
státě, v režimu, který jsme vytvořili
na základě obchodního a občanského
zákoníku, tento postup takového zásahu
státu do práv právnických nebo fyzických
osob není podle mého názoru myslitelný.
Navíc bych chtěl upozornit, že občanský
zákoník, který jsme nedávno schválili,
v § 39 obsahuje ustanovení, že neplatný
je právní úkon, který svým
obsahem nebo účelem odporuje zákonu nebo
jej obchází nebo se příčí
dobrým mravům.
Tyto věci - podle mého názoru - je skutečně
třeba rozhodovat před nezávislými
soudy před civilními, obchodními soudy. Není
možné je spravovat zákonem a ex lege rušit
určitá práva právnických nebo
jiných osob.
Chtěl bych vás mimo jiné upozornit - i kolegu
navrhovatele - že pokud těmi nájemci - a já
žádného osobně neznám, nikdy
jsem o žádném neslyšel, protože jsem
se o to nikdy nezajímal - bude zahraniční
osoba, dostanete se do velkých problémů tím,
že máme řadu smluv o ochraně investic.
Podle občanského zákoníku je u nás
vlastnictví nedotknutelné. Pokud i náš
československý občan nebo cizí státní
příslušník tam cokoli investoval, omezit
vlastnické právo, ať už vyvlastněním
nebo jiným způsobem, bez náhrady není
možné a tato náhrada musí být
poskytnuta. Všechny tyto věci - podle mého
názoru - tam kde jde o lumpárny, o obcházení
zákona, o smlouvy, které jsou v rozporu s dobrými
mravy, v rozporu se zájmy státu, v rozporu i s ústavním
zákonem o navrácení majetku československému
lidu, všechny tyto věci je možné u soudu,
obchodního soudu nebo občanského civilního
spravit.
Je možné je spravit skutečně diferencovaně
tam, kde jde o porušení práva.
Chtěl bych dále upozornit na to, že se vytvoří
asi zvláštní situace - jak to tu už kolegové
říkali - pozbude-li hospodářský
zákoník platnosti dříve než nabude
účinnosti tato krátká novela. Já
si myslím, že už není zapotřebí
pokud jde o majetek, který byl získán tak,
jak bylo charakterizováno v ústavním zákonu
(vrácení majetku KSČ lidu) tyto věci
řešit. Myslím, že není zapotřebí
používat už těchto extrémních
prostředků, že je třeba dát průchod
právu, průchod soudní cestě a spravit
tyto věci podle nového obchodního nebo občanského
zákoníku. Můj soukromý názor
je, že by bylo nejlepší, kdyby navrhovatel tento
návrh zákona vzal zpět.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte
niekto o slovo? Nehlási. Končím rozpravu.
Dávam záverečné slovo navrhovateľovi,
poslancovi Jurečkovi.
Poslanec SL J. Jurečka: Vážené Federální
shromáždění, já si uvědomuji
neobvyklost situace. Vznikla časová napjatost. V
případě, že by Federální
shromáždění tuto novelu přijalo,
bylo by nutné zajistit nejen vyhlášení
předsednictvem, jak už jsem říkal na
začátku schůze, ale i vydání
ve Sbírce zákonů a rozeslání.
Právě vzhledem k této časové
napjatosti jsem žádal o časovou změnu
pořadu schůze.
Na rozdíl od pana poslance Mečla se domnívám
- a snažil jsem se to některými čísly
dokumentovat - že k naplnění záměru
ústavních zákonů č. 496 a 497,
které tyto sněmovny přijaly, je přijetí
této novely nutné.
V západních Čechách 80 % majetku Správy
účelových zařízení se
nachází takto rozprostřeno pod takovými
smlouvami na 25 let. Jde o bezplatné užívání
majetku, který patří lidu ČSFR. Myslím,
že zánikem smluv o přenechání
věcí k 31. 12. 1991 nebo případně
k jinému datu vznikne situace, kdy dosavadní uživatelé
budou moci uzavřít nové smlouvy s novými
vlastníky, ale tam, kde by takové smlouvy nebyly
v souladu se základním účelem ústavních
zákonů, nebude prostě nový vlastník,
zřizovatel, určený orgánem ČSFR
nebo republikovým orgánem, k uzavření
této smlouvy ničím nucen. Je řada
smluv, kde by to bylo nanejvýše potřebné.
Proto i u vědomí určitých neobvyklostí
a rysů, o kterých se zmiňoval poslanec Jičínský
se obracím na sněmovny se žádostí,
aby předloženou novelu schválily.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Chcú ešte vystúpiť
spravodajcovia?
Společný zpravodaj výborů SN M. Kurťák:
I keď ústavnoprávne výbory sa priamo
nezaoberali stanoviskom vlády, boli tieto návrhy
v rámci diskusie niektorými poslancami konzultované.
Stanovisko ústavnoprávneho výboru Snemovne
národov chcem potvrdiť a odporučiť tento
zákon k prijatiu.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Chce ešte vystúpiť ďalší
spravodajca? (Nechce.) Pri hlasovaní o tomto zákone
platí zákaz majorizácie. Prosím pánov
poslancov, aby prišli do rokovacieho sálu, budeme
hlasovať.
(Předsedající opakovaně vyzývá
poslance k návratu do sálu.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Počet poslancov v slovenskej časti
je dostatočný, môžeme pristúpiť
k hlasovaniu. S faktickou poznámkou sa hlási poslanec
Roubal.
Poslanec SL M. Roubal: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vzhľadom
k stavu ktorý nastal, mám procedurálny návrh,
aby hlasovanie o tomto bode bolo preložené na utorok.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: S technickou poznámkou sa hlási
poslanec Pánis.
Poslanec SN S. Pánis: Mám opačný návrh,
aby sme o tomto bode hlasovali, pretože jeho prípadné
schválenie a nasledujúca realizácia mi pripomína
arizáciu a obdobie po roku 1948 a dovolím si povedať,
že námestník ministra financií a minister
financií by potom mali podať demisiu.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: (Předsedající reaguje
na hlasy z pléna.) Nemôžeme hlasovať o
tom, či máme odložiť hlasovanie, nemáme
dostatočný počet poslancov, v slovenskej
časti je len tridsaťosem poslancov. S technickou poznámkou
sa hlási poslanec Kulan.
Poslanec SN P. Kulan: Nepochybujem, pán kolega Pánis,
že vaša strana, ktorá sa prihlásila k
odkazu Hlinkovej slovenskej ľudovej strany, má vrelý
vzťah k arizácii, ale mohli by ste mi vysvetliť,
prečo vám tento návrh pripomína práve
tento akt? (Bouřlivý potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ako ďalší sa hlási
poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Chtěl jsem se jen ujistit, pane předsedající,
že dáte nejdříve hlasovat o procedurálním
návrhu na odložení hlasování
a teprve kdyby neprošel, jak je to podle jednacího
řádu povinné, že přistoupíme
k hlasování o tomto zákonu.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Nemáme potrebný počet
poslancov v Snemovni národov v jej slovenskej časti.
Hlási sa poslanec Roubal.
Poslanec SN M. Roubal: Ide sa o procedurálny návrh,
ktorý znie, aby hlasovanie o tomto bode bolo preložené
na utorok.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín:
O slovo sa hlási predseda Snemovne ľudu Rudolf Battěk.
Předseda SL R. Battěk: Konstatuji, že tento
procedurální návrh nemůže být
brán v úvahu, protože byl řádně
projednáván bod programu a dospěl k hlasování
ve chvíli, kdy je sněmovna hlasování
schopná. Musí se hlasovat o tomto bodu. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: S technickou poznámkou sa hlási
poslanec Kroupa.
Poslanec SL D. Kroupa: Poslanecký klub ODA žádá
čas na poradu do úterka. (Smích.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: To sú návrhy, ktoré
prakticky blokujú, aby sme jednali ďalej. (Jméno
předsedající neohlásil.) ODÚ
sa k tomuto návrhu pripája.