Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Michálkovi. Ještě jeden
poslanec se hlásí s technickou poznámkou.
(Hlas z pléna: Vzhľadom na to, že tu zaznela
replika pána Kulana, chcel by som sa ho opýtať,
aj keď by sme si to mohli povedať bokom, či v
referende 1. decembra bola aj otázka o tom, či občania
Zakarpatskej Ukrajiny sa chcú pripojiť k Československu.
Áno?)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Musím protestovat. Dialog této formy nemohu připustit.
Ještě jeden poslanec se hlásí s technickou
poznámkou.
(Hlas z pléna: Aby tady nebylo tak smutno, tak k vzájemné
výměně názorů mezi poslancem
Kulanem a Pavlem a k vašemu komentáři bych
chtěl sdělit, že dnešní Rudé
právo otisklo právě jen argumentaci pana
Kulana.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To je překvapující zjištění.
Pokud jste se mýlili, vezměme to na vědomí.
Ptám se poslanců a poslankyň, zda chce ještě
někdo vystoupit v rozpravě. Byl bych vám
vděčen, kdyby tomu tak nebylo. Není tomu
tak. Rozpravu končím. O závěrečné
slovo předběžně požádal
ministr Dienstbier. Má slovo.
Místopředseda vlády ČSFR J. Dienstbier:
Pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, byla
tady řečena spousta připomínek, spousta
slov. Myslím, že mnohé z toho, co tu bylo řečeno,
nám značně pomůže v další
činnosti. O tom však tady teď nechci mluvit.
Chci se zmínit o několika problémech. Nemohu
se tady asi zabývat vším, ledaže bychom
tu chtěli hovořit ještě několik
hodin, ale soustředil bych se na nejzákladnější
věci.
Především tu vzniká jistý rozpor.
Na jedné straně je nám vytýkána
dobrodružná a ambiciózní zahraniční
politika, na druhé straně je nám někdy
vytýkáno, že ji neprovádíme.
Na jedné straně se na nás chce, abychom se
zaměřili na středoevropskou politiku a na
druhé straně je kritizována naše spolupráce
v hexagonále, v trojce, smlouva s Německem apod.
To samozřejmě nelze všechno zcela sloučit
a skutečně - jak to říkal pan poslanec
Doležal, nelze vyhovět všem.
Přesto si myslím, že existuje jakýsi
obecný konsensus o základních zásadách
zahraniční politiky a pokud jsou rozdíly,
tak velmi často plynou z určitých nedorozumění
nebo nejasností nebo z jistého citového zápalu,
jak to projevil třeba pan poslanec Stome v souvislosti
s Podkarpatskou Rusí.
Já bych se tedy pokusil zabývat některými
základními otázkami. Padlo tady několikrát,
že jsme se nedostatečně věnovali kontaktům
s Atlantickým paktem, že jsme nežádali
důrazně o přidružení nebo o vstup
do Atlantického paktu. Je třeba vycházet
z toho, co je možné. Jistě si pamatujete, že
když jsme byli naposledy s panem prezidentem v USA, mohli
jsme číst novinové titulky, že opět
žádáme o nemožné a že jsme
žádali o přidružení k NATO a byli
jsme odmítnuti. I tady je takovýto rozpor.
Chtěl bych jen stručně upozornit, že
do NATO se nedá vstupovat a nedá se k němu
přidružovat, protože přidružené
členství zkrátka a jednoduše nemá.
My celou tu dobu vedeme jednání jak s Atlantickým
paktem, tak se Západoevropskou unií o možnostech
spolupráce a jak vidíte, toto úsilí
už přináší své výsledky.
Existují samozřejmě nejrůznější
mezinárodní instituce, začíná
jich být dokonce až příliš mnoho,
ale je zjevné, že v současné době
jedině helsinský proces je zatím institucí,
která nabízí členství všem
účastníkům onoho prostoru od Vancouveru
po Vladivostok, jak to formuluje americký státní
tajemník Baker. Tato organizace je v samých začátcích
a žádnou skutečnou bezpečnostní
dimenzi ještě nemá. Na té se ale pracuje.
Víte, že za ty dva roky už je tu několik
institucí v rámci helsinského procesu, naposledy
zřízená Rada ministrů zahraničí
a velmi intenzívně se na všech úrovních
jedná o tom, čemu já říkám
"postupná integrace integrací".
Jediné dvě organizace, které mají
zatím vzájemný závazek o obraně,
je jednak NATO, které ovšem je ze svého statutu
limitováno na oblast členských zemí,
a Západoevropská unie, která zatím
takovéto limity nemá, ale zatím ještě
také nemá vybudovanou příslušnou
strukturu. Nyní se diskutuje o tom, zda Západoevropská
unie má být evropským pilířem
NATO nebo zda má být specifickou politicko-vojenskou
institucí Evropských společenství.
Padla zde kritika na konferenci o evropské konfederaci.
Samozřejmě zkoušejí se nejrůznější
možnosti, jak postupovat kupředu s evropskou integrací.
Tento nápad, s kterým přišel francouzský
prezident Miterrand, mohl být také chápán
různě. Mohl být chápán jako
náhražka pro ty země, které nejsou členy
ani Evropských společenství ani Atlantického
paktu. Ale jak víte, takovéto pojetí věci
prezident Havel ve svém projevu na konferenci zcela jednoznačně
odmítl a tento postoj byl také akceptován.
Abych to vyjádřil co nejstručněji,
je třeba zkoumat všechny cesty, které mohou
vést ke společnému cíli, kterým
by mělo být vytvoření společného
politického, ekonomického a právního
prostoru se stejnými standarty lidských práv.
Protože je úplně zřejmé, že
naše bezpečnost bude zajištěna teprve
tehdy, až vztahy mezi všemi evropskými státy
budou takové, jaké jsou třeba vztahy mezi
Belgií a Holandskem a nebo mezi Francií a Německem,
které mezi sebou po staletí vedly velice kruté
války. To tedy jenom stručně k této
otázce.
Pár slov k středoevropské spolupráci.
Nevím, za co se kritizuje bývalá pentagonála,
nyní hexagonála. To není žádná
organizace, to je naprosto praktické společenství,
které hledá nejefektivnější způsoby
v prostoru, ve kterém po staletí fungovala kooperace,
na vytvoření plynovodů, elektrických
sítí a na společnou ochranu životního
prostředí.
Vehemence, s jakou Polsko se snažilo dostat do této
iniciativy nebo spolupráce Bavorska a Švýcarska
s touto institucí dokazují, že to není
sdružení zcela nicotné a zanedbatelné,
že je to skutečně sdružení velice
praktické. Jistě v poslední době bylo
do jisté míry ohromeno tím, že předsednictví
Jugoslávie je neefektivní, ale už bylo také
rozhodnuto, že od 1. ledna převezme předsednictví
Rakousko, které je další v abecedním
pořadí.
Spolupráce s trojkou se rozvíjí myslím
také docela dobře. Byla tady poznámka, že
ne vše se koordinuje. Např. polská vláda,
která končí, okamžitě uznala
Ukrajinu, Maďarsko na to reagovalo tím, že uznalo
hned druhý den Ukrajinu a Rusko. Ověřovali
jsme si, jak to je, a zjistili jsme, že Rusko zatím
ani nechce být uznáno tímto způsobem.
My postupujeme nikoli dobrodružně, ale skutečně
jednáme se všemi zúčastněnými.
Právě tak jsme jednali s baltskými republikami,
právě tak vyvíjíme celou tu dobu iniciativu
v Jugoslávii. Není pravda, že vyčkáváme,
že jsme pasivní. Naše diplomacie je od samého
začátku naprosto aktivně zapojena do všech
vyjednávání, počínaje ministry,
kteří o tom jednají na téměř
každodenní bázi, ať už při
různých setkáních nebo telefonicky
při všech krocích koordinujeme tuto politiku.
Náš velvyslanec v Jugoslávii, který
zná Jugoslávii velmi dobře, je v neustálém
styku s velvyslanci dvanáctky a s dalšími v
Jugoslávii.
Jestliže nám jde skutečně o to, aby
byl konflikt na Balkáně zastaven, aby byly zastaveny
vojenské operace, tak i nadále jsem přesvědčen
o tom, že bychom měli dosáhnout naprosto jednotného
a koordinovaného přístupu. Jestli toho nedosáhneme,
a to je už dnes patrné, dojde k tomu, že některé
země se postaví na stranu Chorvatska, jiné
se postaví na stranu Srbska, další se postaví
na stranu dalších subjektů, které se
vynořují a mohou vynořit v celé této
oblasti.
Já po rozhovorech se slovinskou reprezentací a zejména
s chorvatskou reprezentací vidím, že ten problém
je ještě daleko hlubší, než si my
tady v poklidném středu Evropy vlastně řádně
uvědomujeme.
Dojde-li k rozpadu evropského konsensu, tak to první,
co se žádá, jsou především
zbraně ze všech stran. A to nejen zbraně pro
vlastní sebeobranu, ale také zbraně pro podporu
svých etnických a národnostních přátel
v jiných částech tohoto území
nebo pro ty, kteří by se mohli případně
postavit na stranu některé z bojujících
stran. Tato záležitost je opravdu velice složitá.
Vzhledem k tomu, že asi bude potřeba konflikt izolovat,
během týdne nebo deseti dnů bude zřejmě
rozhodnuto o tom, že bude uznáno Slovinsko a Chorvatsko.
Doufejme, že to bude učiněno naprostou většinou
evropských zemí, za předpokladu, že
budou respektovány hranice a že budou respektována
lidská práva.
Chorvatsko včera přijalo zákon o národnostních
menšinách, i když proti tomu byla kritika velice
silná z mnoha částí chorvatského
politického spektra, které se domnívá,
že to Chorvatsko dělá nesprávně
a pod nátlakem Evropských společenství.
To bylo pár poznámek k Jugoslávii.
Mluvil jsem už minule o tom, že jestli se nepodaří
řešit konflikt celkově, může se
stát, že se celý zbývající
Balkán nebo jeho velká část přemění
na velký Libanon v jihovýchodní Evropě,
že dokonce může dojít k propojení
krize na Středním východě s krizí
balkánskou. Tuto otázku si velice jasně uvědomují
Řekové, Turci i Bulhaři, zejména v
souvislosti s problémy kolem Makedonie.
Musím říci, že si to velmi pozitivně
uvědomují Makedonci sami. Ti dokonce daleko více
než Chorvati vystupují s koncepcí občanského
státu a nikoli státu národnostního,
kteří by chtěli, aby případná
nezávislá Makedonie se stala občanským
státem, který by měl být snahou o
protipól těm nacionalistickým tendencím,
které se v celé této oblasti projevují.
Mluvilo se tady opět o versailleském systému
a jeho krizi. Já jsem někde v televizi říkal,
že mám někdy pocit, že se možná
vracíme před Poltavu, ale možná taky
před Jana Sobieského nebo před bitvu u Moháče
nebo nevím kam přesně. Všechny tyto
návraty do historie jsou stejně nebezpečné
jako nebezpečí, že se opět zlomí
ten trend k evropskému sjednocování a že
se nám zde může znovu vytvářet
systém mocností, kolem nichž budou gravitovat
menší země.
Čili to jsou dnes dvě základní otázky
evropské politiky, jedna ta, zda se podaří
prosadit další postup sjednocovacího procesu.
Proto je na Západě taková nervozita kolem
maastrichtské konference a kolem jejího úspěchu
a neúspěchu a druhá základní
tendence, základní strategická koncepce evropské
politiky je upevnění těch demokratických
systémů, které lze upevnit co nejrychleji
a další posunování pásma demokracie
a prosperity na východ a na jihovýchod. Dnes jsou
už i v Rusku a na Ukrajině i jinde silnější
demokratické síly, než jaké tam byly
v minulosti, a tyto demokratické síly musí
dostat všestrannou podporu. To se týká i dalších
otázek. S tím souvisí spolupráce v
trojce, s tím souvisí trilaterální
operace, které tady někteří kritizují
jako něco nesmyslného. Já k tomu řeknu
jen to, že dlouhodobě jde o to, rozšiřovat
pásmo demokracie a potenciální prosperity
i do Ruska a na Ukrajinu i do těchto oblastí, nemluvě
už o tom, že zbavovat se dobrovolně tohoto potenciálního
obrovského nenasyceného trhu bych považoval
za zcela absurdní. V každém případě
o tento trh usilují i největší světové
velmoci a my, kteří jsme přišli prakticky
nejdřív o sovětský trh, pak o trh
NDR, pak o středovýchodní trh, nyní
ještě přicházíme o jugoslávský
a o balkánský trh - my zkrátka ty trhy potřebujeme
pro sebe, ale potřebujeme je také pro posilování
naší bezpečnosti.
Nyní k německé smlouvě. Já
jsem tady už minule hovořil o tom, že tato smlouva
je prostě takovou smlouvou, jaké lze v této
chvíli docílit. A nemyslím si, že můžeme
docílit smlouvy lepší. Samozřejmě
bylo by možné diskutovat o tom, zda vůbec nějakou
smlouvu uzavírat. Můžeme přece žít
také se smlouvou z roku 1973. Jenomže tato smlouva
v 95 nebo 98 % - já to počítat nebudu - se
naprosto odlišuje, a naprosto pozitivně odlišuje,
od smlouvy z r. 1973, protože je zaměřena na
spolupráci v nejrůznějších oblastech,
od právě té podpory vstupu do Evropských
společenství. Já nevím, co na tom
překáží, když žádáme
na členech Evropských společenství
při uzavírání smluv, aby oni se zavazovali,
že budou podporovat naše členství v této
instituci atd. To tu nebudu všechno vypočítávat,
protože to vy víte všechno také.
Ještě k některým kritikám, které
s tím souvisí a které jsou poněkud
jiného typu. Za prvé pokud jde o informovanost parlamentu
a veřejnosti. Předně vůbec nebývá
zvykem, aby smlouvy nebo oficiální informace o nich
byly publikovány před parafováním.
V tomto případě jsme myslím postupovali
způsobem naprosto neobvyklým vědomi si toho,
jak komplikovaná je to záležitost a jak to
zajímá československou veřejnost.
K námitkám, že nebyla informována slovenská
vláda, upozorňuji na to, že vlády České
a Slovenské republiky byly informovány 14. prosince,
8. ledna, 13. března, 22. března, 21. května
a 3. října 1991. Zahraniční výbory
Federálního shromáždění
byly informovány osmkrát, kdy se konal seminář
ještě organizovaný Institutem Federálního
shromáždění. Všech přípravných
porad, projednávání výsledků
dílčích jednání se pravidelně
zúčastňovali někteří
poslanci, nejen Federálního shromáždění,
ale i národních rad, zrovna tak zástupci
ministerstev včetně ministerstva mezinárodních
vztahů Slovenské republiky. Kteříkoli
poslanci měli zájem a požádali o informace,
tak informace dostali.
Pokud jde o tvrzení, že o průběhu jednání
byla německá veřejnost pravidelně
informována, uvedu vám jenom citát z vystoupení
kancléře Kohla, který 7. srpna v televizním
pořadu na otázku, proč neřekne jasné
slovo k problémům, odpověděl: "Jsme
uprostřed jednání, takto nelze dělat
zahraniční politiku. Já se nenechávám
jakýmkoli veřejným vystoupením dostat
pod tlak. Tato jednání se částečně
vedou i zde, na místě mé dovolené,
a já nemám v úmyslu cokoliv o tomto jednání
říci. Zrovna tak vedení sudetoněmeckého
landsmanšaftu si na konci září stěžovalo,
že podle jemu dostupných zlomkovitých informací
z tisku o obsahu smlouvy tato smlouva nebude konstruktivním
způsobem řešit vyrovnání a usmíření
mezi Čechy a sudetskými Němci."
Pokud třeba pan poslanec Doležal tady říkal,
že nebyl u jednání o termínu vyhnání,
tak u toho prostě nikdo být nemohl, protože
tři čtvrti roku se jedná a bojuje o nejrůznější
formulace. A definitivní redakce, to prolomení posledních
bodů, k tomu došlo na schůzce, myslím,
že 1. října v Bavorsku, kde jsem se sešel
s ministrem Genscherem a kam si ministr Genscher přivezl
také bavorského předsedu vlády pana
Streibela, z naší strany tam byl kancléř
Schwarzenberk a pan Vondra, kde se dělala konečná
redakce. Jinak se redigovat texty nedají. Ty se nedají
redigovat v novinách, nebo na velkých shromážděních.
O té smlouvě se jednalo tři čtvrtě
roku, angažoval se v ní kdekdo počínaje
prezidenty obou států až po nejrůznější
experty.
Byla tu také poznámka, že nelze vyjít
z negociační pozice, pak z ní ustupovat,
že to vytváří potom problém,
že se dostáváme pod tlak. Ale přece
vůbec nijak jinak se jednání nevedou. Prostě
obě strany přijdou se svými maximálními
požadavky a právě proto ta jednání
nemohou být před televizními kamerami, protože
potom by každý musel prestižně stát
na svých požadavcích, jak se to děje
při některých našich jednáních
o státoprávním uspořádání
nebo o jiných věcech. Jednání o smlouvách
se vedou tak, že se přijde s maximálními
požadavky a pak se hledá kompromisní řešení.
Jenom když se podívám náhodně
do materiálů, které tady mám, tak
např. z požadavků, které CSU publikovala,
třeba byly požadavky uznání práva
na kmenovou vlast kolektivně nejen pro Němce v republice
žijící, ale i pro Němce hodlající
se vrátit, možnost usazovat se, nedotýkat se
stávajícího osobního a majetkoprávního
statutu sudetských Němců, žádná
rezignace na německý majetek atd. atd.
I ve světle všech těchto věcí
jsem přesvědčen, že smlouva je optimální.
Společně zakotvuje to, na čem se dohodnout
můžeme a současně vytváří
předpoklady pro to, aby to, na čem se dohodnout
nemůžeme, nemohlo být žádnou stranou
používáno vůči straně
druhé. Tak např. i profesor F. Ermakora - jak víte,
dával posudek CSU ke smlouvě, kde kritizuje Benešovy
dekrety, otázky majetkoprávního odškodnění
- je přesvědčen, že řešení
těchto otázek se nedotýká problémů
hranic, který je podle něho jednou provždy
vyřešen.
Ten termín Grenze ve smlouvě a státní
hranice je totožný, protože obě jazykové
verze musí být odsouhlaseny oběma stranami.
Speciálně jsem se na tyto námitky dotázal
ministra Genschera. Oni termín Staatsgrenze už delší
dobu nepoužívají, protože tento výraz
může znamenat zrovna tak hranici mezi subjekty mezinárodního
práva jako mezi 16 německými státy.
Proto oni používají zásadně termín
Landesgrenze a Grenze, aby nemohlo dojít ke dvojímu
výkladu. Stejná formulace je v polsko-německé
smlouvě. Já bych byl v českém textu
ponechal termín hranice, ovšem naši právníci
řekli, že v čs.terminologii se používá
termín státní hranice, ale v tom není
žádný rozdíl. Navíc pokud by
měl ještě někdo pochybnosti, ať
si uvědomí, že smlouva 2 plus 4, která
je vlastně náhradou mírové smlouvy,
jasně hovoří o tom, že nový německý
stát vzniká v hranicích obou německých
států, které se tímto způsobem
spojily.
Toto všechno, včetně názoru pana prof.
Ermakory, který nám není vůbec příznivě
nakloněn v těchto výkladech, je úplně
stejné. Mohl bych citovat jiné paragrafy ze smlouvy,
které mohou být jenom podpůrné a myslím
si, že je možno si to ve smlouvě dočíst.
Druhá otázka je otázka Mnichova. Opět
je možno říci, že jsme měli trvat
na něčem, co je pro německou stranu nepřijatelné,
ale je přijatelná formulace ze smlouvy z roku 1973
a navíc je doplněna formulace o kontinuitě
čs. státu od r. 1918. To je formulace, která
jde proti argumentu těch sudetských Němců,
kteří tvrdí, že mnichovská smlouva
byla odplatou za nespravedlnost, která se stala v r. 1918
tím, že oblasti obývané Němci
byly připojeny k Československé republice.
Můžeme se s tím smířit a nemusíme.
Pro nás je ten výklad jednoznačný,
považujeme to za nulitu od samého začátku,
německá strana může mít výklad
podle svých vlastních představ, jsou tu samozřejmě
možné výklady dva. Náš výklad
je jednoznačný a navíc je podpořen
všemi ostatními mezinárodními dohodami,
které jsme v tomto smyslu podepsali, dohodou s Francií,
Itálií, prohlášeními s baltskými
zeměmi atd.
Navíc si myslím, že tyto otázky jsou
skutečně otázkami minulosti, nevyplývá
z nich v dané chvíli pro nás žádný
negativní důsledek.
Nyní ještě dvakrát k pojmu vyhnání.
Jednak z toho hlediska, že někteří kritikové
říkají, že pojem vyhnání
může umožnit v budoucnosti nějaké
majetkové nároky. Tak předně - v průvodním
dopise se říká, že tato smlouva se majetkovými
otázkami nezabývá, což je konstatování
nejen negativní, ale také pozitivní. To znamená,
že nikdo se na tuto smlouvu nemůže odvolávat,
kdyby měl nějaké své majetkové
nároky. Pokud je někdo bude mít soukromě,
říká také o nich, že majetkové
nároky nejsou věcí těchto dvou států.
Pokud bude mít někdo majetkové nároky,
musí je uplatňovat u soudu té země,
u které je uplatňovat chce, a ten bude rozhodovat
podle zákonodárství té země.
U nás tím nejsou zpochybněny ani Benešovy
dekrety a restituční zákon naprosto jednoznačně
říká, že se restituují majetky
od 25. února 1948.
Ještě k porovnání pojmu vyhnání
s Postupimskou dohodou. Záměrně jsme přijali
tento morálně-politický termín právě
proto, že není termínem Postupimské
dohody. Je to termín, který hovoří
o tom, že bereme svůj díl odpovědnosti
za nespravedlnosti, které se staly, ale že samozřejmě
i druhá strana musí tento díl zodpovědnosti
vzít. Ta věta o vyhnání zastírá
často zrak, ale její smysl je v tom, že následky
násilí, války a vyhnání nesmí
být napravovány žádnými novými
nespravedlnostmi. To je hlavní smysl a obsah této
věty.
To je tedy snad všecko, co bych k tomu stručně
mohl říci. Pokud by měl ještě
někdo nějaké další pochybnosti,
je to možno prodiskutovávat s těmi, kteří
o to mají zájem, do všech možných
podrobností. Teď už v tom dál nebudu pokračovat.
Nevím, jak dlouho bych teď měl odpovídat
a reagovat na všechno, co tady bylo řečeno.
Bylo totiž tady hovořeno tolik a o všech možných
aspektech zahraniční politiky a činnosti
ministerstva zahraničí, že bych opravdu mohl
mluvit dvě nebo tři hodiny, nebo já nevím
jak dlouho, to záleží na vás.
Já bych se zmínil ještě o několika
detailech, které zvlášť zajímají
naši veřejnost nebo tisk nebo poslance. Hovořit
o tom, že nemáme ve Washingtonu čs. loby je
sice možné, ale tím ji nevytvoříme.
Polská nebo maďarská loby je tvořena
obrovskou spoustou maďarských a polských emigrantů,
kteří v americkém veřejném
životě zastávají vysoká místa,
nebo jsou milionáři jako pan Selves a jiní.
My prostě tolik takových lidí nemáme,
protože toto jsou lidé, kteří loby dělají.
Máme hodně univerzitních profesorů
po Spojených státech, ti mohou vytvářet
určitou atmosféru na univerzitách, ale nikoliv
v nejvyšších průmyslových kruzích.
Měli jsme Ivanku Trumpovou, ale ta se nám rozvedla,
takže už nemáme ani ji v těchto nejvyšších
milionářských kruzích.