Předsedající předseda SL R. Battěk:
Zahajuji další část naší
schůze. Pokračujeme v rozpravě ke zprávě
místopředsedy vlády ČSFR a ministra
zahraničních věcí ČSFR Jiřího
Dienstbiera o československé zahraniční
politice. Čekací lhůta uplynula. Mně
nezbývá nic jiného, než vyzvat dalšího
přihlášeného do rozpravy. pana poslance
Sychru, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec
Suchánek.
Poslanec SL M. Sychra: Vážené Federální
shromáždění, dámy a pánové,
hodlám zde rovněž vznést několik
kritických připomínek k této zprávě
o zahraniční politice, ale dříve,
než tak učiním, tak bych chtěl, protože
to zde zatím příliš hlasitě nezaznělo,
vyjádřit sympatie panu ministrovi. Škoda, že
zde není přítomen.
Chtěl bych mu v podstatě vyjádřit
dík za to, že se snaží svými vystoupeními
na minulé i na této schůzi doplnit a aktualizovat
informace, které jsou uvedeny v této zprávě,
v této modré knížečce, kterou
jsme dostali 13. listopadu. Tato zpráva to skutečně
potřebuje.
Pan ministr si byl vědom nedostatků této
zprávy a velmi správně ve svém vystoupení
na minulé schůzi reagoval v podstatě předem
na některé kritické podněty, které
byly vzneseny až dnes.
Jedna pasáž jeho projevu mě obzvlášť
zaujala, a to ta, kde zdůvodňuje onu tak často
kritizovanou personální politiku ministerstva zahraničí.
Já bych si dovolil být v tuto chvíli možná
trochu sarkastický tím, že přirovnám
počínání personálního
odboru k činnosti jakéhosi člověka,
domácího kutila, amatéra, který protože
nemá peníze, se přehrabuje v bedně
se starými součástkami v naději, že
tam najde ještě nějakou použitelnou. Já
si myslím, že podobně naše ministerstvo
zahraničí, protože nemá dostatek kvalitních
lidí a nemá peníze, aby je zaplatilo, stále
někam dosazuje i když několikrát použité
úředníky v naději, že se snad
v nějaké funkci nakonec osvědčí.
Pan ministr nastínil ve své řeči na
minulé schůzi příčiny tohoto
stavu. Zdánlivě to vypadá jako začarovaný
kruh, protože nejsou peníze na schopné lidi,
a na směšné platy se schopní a kompetentní
lidé nenalákají. Já se domnívám,
že tento začarovaný kruh se dá přece
jenom nějakým způsobem rozetnout, a to tak,
že tito kompetentní lidé získají
přesvědčení a důvěru,
že práce na ministerstvu zahraničí k
něčemu dobrému povede. Tu získají
až tehdy, až bude mít ministerstvo patřičnou
koncepci zahraniční politiky, po které všichni
tolik voláme. S uspokojením mohu konstatovat, že
v poslední době se to už začíná
ministerstvu dařit. Nicméně tato zpráva,
o které jsem hovořil, tato modrá knížka
z 13. listopadu, není zatím ještě toho
dokladem. Ta zpráva skutečně není
dobrá. Vyhýbá se plánovitě
ožehavým problémům, což by se dalo
do jisté míry omluvit, kdyby se to nedělo
velmi důsledně, takže se vlastně zdá,
jako by žádné problémy neexistovaly.
Já bych chtěl říci, že to je
zřejmě i důsledek této personální
politiky, protože někdo konkrétní tuto
zprávu zcela jistě připravoval. Text zprávy
je skutečně povrchní tak, jak vyjádřilo
už mnoho řečníků přede
mnou. Tváří se optimisticky, jako kdyby naše
zahraniční politika neměla chybu a příliš
to připomíná výčet úspěchů
z dob minulých. Tento postoj oprávněně
vyvolává u některých poslanců
averzi.
Já bych nechtěl dále rozebírat obecné
chyby naší zahraniční politiky. Soustředil
bych se v této chvíli pouze na jednu kapitolu, a
to Sovětský svaz. Přes veškerou kritiku
je v textu několikrát správně konstatováno,
že situace ve světě je nejistá a že
se neustále mění. Já pokládám
za nejvíce nejistou oblast Sovětský svaz.
Jestliže hned v úvodní kapitole s názvem
Sovětský svaz a Československo chceme deklarovat
naše uznání objektivního postavení
Sovětského svazu v mezinárodních vztazích,
měli bychom zároveň rovněž říci,
že jsme si vědomi jistého nebezpečí
zvratu demokratického vývoje v Sovětském
svazu. A nejen to. Také odkud to nebezpečí
čekáme a jak jsme na něj připraveni.
Jestli jsme připraveni na všechny varianty vývoje.
Pokud tomu tak není, totiž nejsme-li na to připraveni,
musíme aspoň říci, že se o to
snažíme. Já tvrdím, že Sovětský
svaz je oblast, kde se nám nerozhodnost, neznalost, nebo
nepřipravenost může krutě vymstít.
Chtěl bych se zmínit, protože se zde velmi
často mluvilo o německé smlouvě, také
o smlouvě se Sovětským svazem. Já
bych byl nerad, aby se tato připravovaná smlouva
stala nějakou podobnou politickou senzací jako smlouva
s Německem, protože i v ní se dají při
troše snahy najít problematická místa.
Např. podezřelý důraz na helsinský
proces a KBSE. Ale o tom nechci hovořit. Já se domnívám,
že právě tato smlouva nehrozí žádným
nebezpečím, protože zatím ještě
stadium jejích příprav není tak daleko.
Lze v podstatě i pochopit, proč ta smlouva vypadá
tak, jak vypadá, když si uvědomíme její
vývoj. V době, kdy byl připravován
text této zprávy a text smlouvy se Sovětským
svazem, byl nejprve velvyslancem a posléze ministrem zahraničí
pan Boris Pankin, který velmi iniciativně přijel
do Prahy dokončit dílo, které tak nešťastně
začal jeho předchůdce Bessmertnych. Zpráva
o genezi této smlouvy však v naší zprávě
chybí. Chybí nám tam názor ministerstva
na stávající smlouvu, tzv. Brežněvovu
doktrínu. Chybí nám tam i konstatace naší
situace, ve které se ocitneme, jestliže vyprší
její platnost, a názor na případný
stav, kdy budeme bez smlouvy. Já neočekávám
v této zprávě, že se budou všechny
tyto velmi ožehavé problémy nějakým
detailním způsobem rozebírat. Ale očekávám,
že zde naleznu otevřeně formulovanou aspoň
jednu větu, jednu větičku, která by
zněla např. že ministerstvo zahraničních
věcí je si vědomo problémů
spojených s projednáváním smlouvy
se Sovětským svazem a že pracuje na jejich
řešení. Já jsem ale žádnou
podobnou větu ve zprávě nenašel.
Důvodů k těmto názorům, jak
máme přistupovat k smlouvě se Sovětským
svazem, může být víc. Já se nedomnívám,
že bychom v současné době měli
nějakou smlouvu se Sovětským svazem podepisovat.
Já se ani nedomnívám, že bychom měli
příliš spěchat s navázáním
diplomatických styků s Ukrajinou, a v podstatě
velice souhlasím a podporuji názor poslance Bratinky,
že by stačilo vyjádřit jen vůli
to učinit. To už se, jak jsem se dozvěděl
dnes, právě stalo, a myslím si, že teď
nastává ta chvíle, kdy bychom měli
nějakým výrazným způsobem do
jednání vstoupit.
Když jednám o těchto problémech, mohu
se samozřejmě mýlit. Chci být v dialogu
s určitými lidmi, chci být ve velmi úzkém
kontaktu s kompetentními pracovníky ministerstva,
ovšem nikoliv prostřednictvím takových
špatných zpráv.
Na závěr bych se chtěl omluvit veřejně
těm kvalitním úředníkům,
bílým vranám, kteří na ministerstvu
zahraničí pracují, které osobně
znám, ale je jich tam zatím bohužel menšina.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Sychrovi, prosím poslance Suchánka,
aby se ujal slova. Není přítomen, takže
dalším přihlášeným je poslanec
Doležal.
Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, pan ministr ve své
zprávě o československé zahraniční
politice vyzval k diskusi o státních zájmech
ČSFR v současných podmínkách.
Pokusím se několika poznámkami této
výzvě učinit za dost.
Pan ministr hovořil o rozpadu bipolarity, jako o základní
změně, která proběhla v několika
uplynulých letech na světové scéně.
K takovému pojetí je zapotřebí skoro
kosmického odstupu, jehož já jako člověk
žijící zde, a nyní nejsem schopen. Pro
mne se nerozpadla žádná bipolarita, ale prohnilé
sovětské impérium, jehož součástí
jsme se stali v roce 1948. Teprve když se na věc díváme
takto, můžeme dát za pravdu dalším
slovům pana ministra, když tvrdí, že dynamiku
a rozsah tohoto rozpadu nikdo neočekával a nikdo
neví, jak se má v uvolněném prostoru
pohybovat. (To jest v prostoru vzniklém v důsledku
rozpadu sovětského impéria.)
To je podstatná věc. Bolševické universum
se rozpadlo, vypadá to, jako když roztaje rozsáhlý
ledový útvar, kde byly jednotlivé kvádry
tzv. socialistických států jasně vymezeny.
A pod ním se odkrylo smetiště různých
idejí a koncepcí, od lehké nostalgie po rozpadlém
mocnářství, přes benešovské
vlastenectví agresivně československé,
protiněmecké a pošilhávající
najednou na Západ i na Východ, až po různé
varianty socialismu s lidskou tváří. Nic
z toho se nedá bez dalšího použít
na podivuhodnou situaci, ve které žijeme.
Uplynulých 20. let poskytlo těm, kteří
se pohybovali mimo území oficiální
čs. zahraniční politiky záviděníhodnou
svobodu při vytváření zahraničně
politických koncepcí. Odsouzeni k bezmocnému
přihlížení, aspoň pokud jde o
praktickou politiku, spřádali jsme dalekosáhlé
plány o radikálním vyvázání
z mezinárodních komunistických institucí
a integrací do civilizovaného světa. Část
těchto představ se nyní skutečně
podařilo realizovat. Možná tu lépe,
tu hůře, ale jsou to věci nezbytné,
o nichž není zajímavé se přít.
Mám na mysli např. čs. iniciativy ve věci
zrušení RVHP a Varšavské smlouvy, novou
orientaci OSN a KBSE, vstup do Rady Evropy a postupné sbližování
s tržním hospodářstvím.
Současně se ukázalo, že některé
zahraničně politické projekty nebo iniciativy
vzniklé kdysi v disidentském opozičním
prostředí narážejí při
realizaci na nečekané obtíže (Viz např.
prezidentova iniciativa omluvy sudetským Němcům.)
a s některými potížemi se nepočítalo
(Např. s tím, jak se do mezinárodně
politických vztahů promítne vnitropolitické
napětí mezi českou a slovenskou částí
státu.) a právě v této oblasti, v
oblasti nepředvídaného, prokázala
čs. zahraniční politika zatím málo
invence.
Po rozpadu sovětské koloniální říše
se ukázalo, že v uvolněném prostoru,
v oblasti kde žijeme, nejsou vybudovány žádné
pevné mezinárodní vazby, které by
působily jako konsolidační moment v mezistátních
i vnitrostátních třenicích.
Kolega Blažek tu už doznal, že středoevropský
bezpečnostní systém vytvořený
po první světové válce pod patronací
vítězných mocností, především
Francie, se nyní rozpadá. Přežil pod
ledovým příkrovem komunistické diktatury
svou vlastní smrt. Tak se rozpadá Jugoslávie,
procesem stupňujícího se rozkladu prochází
náš stát a je otázkou, zda podobný
osud nečeká také Rumunsko. V důsledku
mírových dohod po druhé světové
válce tu na druhé straně existují
očesané státy, jako je např. Maďarsko.
Třetina Maďarů žije mimo území
vlastního státu a jedině stoický klid,
s nímž maďarská politická reprezentace
snáší tuto situaci, brání další
osudové destabilizaci ve střední Evropě.
Jakým způsobem se vypořádává
čs. zahraniční politika s touto situací?
Chtěl bych tu vzpomenout tří problémů:
Smlouvy s Německem, reakce na události v Jogoslávii
a aktivity v rámci tzv. trojky.
Za prvé - Německo. Vztahy k Německu měly,
aspoň pro českou část našeho
státu, vždycky klíčový význam.
A když odhlédneme od století vypjatého
středoevropského nacionalismu, tj. zhruba mezi půlí
minulého a tohoto století, měly tyto vztahy
význam pozitivní. Náš návrat
do Evropy vede přes Německo a Německo je
dnes demokratickým státem bez stopy nacionální
agresivity. Jakékoli záruky poskytované např.
západními mocnostmi jsou vždy nejisté,
pokud nebudou doprovázeny stabilními, pozitivními
vztahy s Německem. Konsolidace našich vztahů
s Německem jako velkým a silným západním
sousedem je nutnou podmínkou a nutným doprovodem
vnitřní konsolidace našeho státu.
Tolik diskutovaná smlouva s Německem je, jako už
mezinárodní smlouvy v exponované oblasti
bývají, kompromisem. Domnívám se,
že kompromisem užitečným a že k takové
konsolidaci povede. Nechci teď hájit nejčastěji
napadané části smlouvy, to už učinil
přesvědčivě ve svém expozé
pan ministr.
Chtěl bych si všimnout postupu, který FMZV
zvolilo a který velmi nahrál zejména komunistickým
kritikům smlouvy. Na počátku si čs.
strana postavila několik požadavků, u nichž
se dalo předem odhadnout, že budou pro německou
stranu zcela nepřijatelné. Je to např. právní
kontinuita hranic čs. státu, nulita mnichovské
dohody od samého počátku atd. Během
jednání pak nezbylo, než od nich zcela ustoupit.
Pokud by díky tomuto neobratnému manévrování
nebyla smlouva ve FS ratifikována, bude mít čs.
zahraniční politika zcela zásadní
trhlinu.
Chtěl bych se v tomto smyslu velmi krátce vyjádřit
k poznámce poslance Dospíšila, který
vznesl dotaz, jakou roli sehráli poslanci, kteří
za zahraniční výbory zastupovali parlament
při jednání o smlouvě.
Já sám jsem byl po určitou dobu jako člen
zahraničního výboru přizváván
na jednání na ministerstvo zahraničních
věcí. Pochopitelně se dalo očekávat,
že stanoviska, která tu budu zastávat, budou
většinou velmi odlišná od stanovisek poslanců
KSČM. Kromě toho zahraniční výbory
byly průběžně informovány.
Chtěl bych se dotknout pojmu vyhnání. Ten
se dostal do smlouvy až v době, kdy už jsem na
ministerstvo přizváván nebyl. Je třeba
odlišit dvě věci.
Fakticky, historicky, ať už z české nebo
německé strany šlo o vyhnání
bez jakéhokoliv omezení. Druhá otázka
je, zda tento pojem má být použit ve smlouvě,
protože pak vzniká problém, jaké právní
důsledky z použití tohoto pojmu plynou. Je
jasné, že pro čs. stranu nemohou z použití
tohoto pojmu plynout takové právní důsledky,
jako by byla případná repatriace nebo restituce
sudetských Němců. Ovšem kvůli
tomu, aby se tato věc zdůraznila, není třeba
odmítat smlouvu jako celek. Jde o to, jak tuto věc
zvýraznit. Tolik k otázce vyhnání.
Nyní několik slov k otázce Jugoslávie.
Pan poslanec Bratinka tady dopoledne velmi radikálně
postavil kontrast mezi střední Evropou nebo Balkánem
a Amerikou jako kontrast mezi ideálem a velmi nedokonalou
skutečností. Mně se zdá, že je
to příliš přímočaré
hájení teze co je rozumné, to je skutečné,
a že se jedná o dvě oblasti s rozdílnými
problémy.
K jugoslávské krizi zaujímá československá
zahraniční politika od počátku neutralistické
stanovisko, v němž se mísí malodohodové
sympatie s nevírou v účinnost čs.
zahraničně politické iniciativě ve
světovém měřítku. Je zajímavé,
jak tato skromnost kontrastuje s některými zahraničně
politickými iniciativami, např. někdejší
středovýchodní iniciativou prezidenta Havla
nebo s představou pana ministra, cituji: "Čtyřúhelník
Varšava-Vídeň-Praha a Budapešť se
stane institucionální základnou celoevropského
systému a bude partnerem Bruselu a Štrasburku."
Konec citátu. Náš stát ovšem nemá
na to, aby dělal v Jugoslávii pořádek,
může se však postavit na stranu těch,
kteří se chtějí vymanit zpod trosek
versailleského systému v duchu zásady národního
sebeurčení. Ostatně otázka pořádku
na Balkáně a otázka sebeurčení
národů není v rozporu...
Mám tady návrh rezoluce, jejíž text
je v podstatě totožný s rezolucí, kterou
jsem kdysi předložil na společném zasedání
sněmoven. Návrh podepsalo 24 poslanců zahraničních
výborů a jeho podstatou je žádost na
vládu, aby uznala Chorvatsko a Slovinsko.
S dovolením kolegů, kteří se mnou
tento návrh podepsali, jsem ho modifikoval a podal jako
návrh, aby se do usnesení k tomuto bodu programu
zařadila věta: "FS žádá
vládu ČSFR, aby uznala samostatnost Slovinska a
Chorvatska."
Nyní už jen pokud jde o záležitost tzv.
"Trojky". Československá iniciativa v
tomto směru je jistě v zásadě chvályhodná.
Nedovedu však pochopit, proč je ve zprávě
pana ministra poněkud bagatelizována tvrzením,
že nejde o vytváření nového bloku,
ale jen o příspěvek ke stabilizaci střední
a východní Evropy. Pojem východní
Evropa v souvislosti s našimi zahraničně politickými
snahami a naším umístěním je
mi dost nejasný.
Dámy a pánové, v regionu, v němž
leží náš stát, vzniklo geopolitické
vakuum. Komunistický systém se rozložil a versailleský
systém je dnes zcela nefunkční a překonaný.
Aby nás tento všeobecný rozklad nestrhl do
záhuby, je potřeba vybudovat síť zahraničně
politických vazeb, které oblast, v níž
žijeme, zpevní a učiní schopnou návratu
do Evropy. Naše zahraniční politika se zatím
v tomto směru, tj. ve středoevropské politice,
příliš neangažovala. Její výsledky
jsou spíše skromné. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci B.Doležalovi. Poslanec Suchánek
zde ještě není, takže prosím pana
Bohuslava Hubálka. Další do rozpravy je pak
poslanec Miloš Zeman.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, pane ministře, velmi
rád bych chválil, je to daleko vstřícnější
než kritizovat a na adresu ministerstva zahraničních
věcí tady zaznělo kritik nespočet
ve formě interpelací a ústních vystoupení.
Pro mně zásadním kritériem v životě
byla pravda a lež. Někdo řekne, že je
to zjednodušení. Již při jednom svém
vystoupení jsem poukázal na to, že na tomto
zjednodušení, na dvojkovém systému ano-ne,
na systému pravda-lež je založena výpočetní
technika a s ní všechny divy moderní civilizace,
tomografy i kosmické lety. Vím, že každé
přirovnání se dá zneužít,
protože nikdy nemůže být výstižné.
Tento závěr závisí na našich
životních zkušenostech a postojích, jak
budeme předložená fakta hodnotit.
Kdybych tady chválil nebo použil mírnější
formulace, lhal bych, jako je lživé prohlášení
ve Vámi přednesené zprávě na
straně 1, kde říkáte, že zahraniční
politika není pouze záležitostí ministra
zahraničních věcí a diplomatů.
Podílejí se na ní ústavní činitelé
federace a republik, ministři, poslanci, činitelé
měst a obcí, podnikatelé i jednotliví
občané.
Tento citát, tato myšlenka je nějak dotvrzena
potom na straně 3: "Soudím, že by bylo
účelné s přihlédnutím
k dosavadním poznatkům více veřejně
diskutovat o státních zájmech ČSFR
v současných podmínkách. Čím
více hlasů, čím více pohledů
na tento problém, tím lépe." Ovšem
jak se s těmito pohledy a podněty zachází,
víte sami nejlépe.
Nechci tady vést řečnická cvičení,
chci poukázat na reálnou skutečnost. Všichni
víme, že informace o smlouvě se SRN byly velmi
sporadické a zaznělo to tady i z úst řečníků,
členů zahraničních výborů.
Já bych se rád obrátil na fakta, na termín
"vyhnání", kolem něhož se
točí jak věcná stránka, právní
stránka, tak i stránka citová. Dám
jenom porovnání: vyhnání-odsun, zabití-vražda.
Při pivních debatách si lidi pojmy třeba
pletou, ale u soudu to znamená velký a podstatný
rozdíl, tak jako znamená velký a podstatný
rozdíl termín vyhnání, transfer nebo
odsun. Vím, že je tam expulsion i jiné termíny,
ale jakýkoliv jiný výklad znamená
změnit právní normu, základní
právní normu, kterou schválil potom i soud
národů v Norimberku, která znamenala vyjádření
hlubších a širších souvislostí
právě touto formou, která už dříve
vedla k ustanovením Postupimské dohody.
Co se týká dalších bodů smlouvy,
kterou parafovali prezident naší federace a pan Richard
Weizsäcker, pozoruhodná je tam otázka hranic.
Ve smlouvě, kterou uzavřel ministr Chňoupek
v roce 1973, je vyjádřena daleko precizněji
než v nynější smlouvě, kde odst.
3 zamlžuje, je nadbytečný a zpochybňuje
pevnost těchto hranic. Ve smlouvě se říká,
že zůstávají v platnosti ustanovení
smlouvy z roku 1973, co se týká nulity atp. Já
to považuji za vějičku, za mámení,
protože pak by nebyla potřeba nová smlouva,
kdyby toto mělo platit, protože i v nové smlouvě
se opakují jiná fakta ze smlouvy předchozí.
Promiňte, ale nevím. Celá situace, která
se u nás vyvíjí, má jednoho jmenovatele,
který jsem uvedl na začátku. Proč
nám občané přestávají
věřit, proč měníme věci
pomalu k lepšímu? Byly tady hromady podpisů
- a lidmi zatvrzelými to nehne. Byl bych rád, kdybychom
skutečně jednali odpovědně a podle
pravdy: aby nám třeba bylo řečeno,
ve zprávě ministra zahraničních věcí,
že jeho názor a názor pana prezidenta na začátku
roku 1990 byl negativní vůči Severoatlantické
smlouvě. Jaké to mělo důsledky na
naši nynější snahu obrátit se k
Severoatlantickému společenství vstřícněji?
Dovolte, abych na základě toho, co zde bylo řečeno,
i na základě zpráv krajanů a z jiných
okolností, tady organizoval podpisovou akci, abychom vyslovili
panu ministru Dienstbierovi nedůvěru za dosavadní
způsob vedení naši zahraniční
politiky. Na toto téma by se dalo dále hovořit,
já mluvím pět minut. Kdo má podobná
stanoviska, asi mě podpoří. Zbytek ukáže
naše hlasování a náš reálný
postoj k problémům. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec B. Hubálek. Teď bych prosil pana
poslance Miloše Zemana, aby se ujal slova. Dalším
přihlášeným je poslanec Pavel Dostál.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
patřil jsem a patřím k těm, kteří
s jedinou výjimkou, kdy jsem se přimlouval za vyslání
našich vojáků do Saudské Arábie,
v tomto shromáždění na téma zahraniční
politiky nepromluvil, naopak s úctou poslouchal lidi, kteří
se k ní vyjadřovali a rozuměli jí,
nebo alespoň víceméně úspěšně
předstírali, že jí rozumí.
Chtěl bych říci, že zahraniční
politika je jednou z oblastí činnosti naší
vlády, které si nesmírně vážím.
A vážím si i sisyfovského a často
i nedoceňovaného úsilí ministra zahraničních
věcí, jemuž bych právě proto
chtěl vytknout jednu jedinou věc, aniž by to
samozřejmě jakkoli vedlo k představě,
že by měl kvůli tomu ze své funkce odejít.
Jsem totiž v situaci pověstného Pepíčka,
který pět let nemluvil, protože nebylo důvodu
ke stížnostem, a nyní se ozval, protože
polévka byla přesolená. Moje přesolená
polévka se rovněž jmenuje československo-německá
smlouva, a sice konkrétní pasus, který se
týká vyhnání.
Uposlechnu varování přítele Sokola
a nebudu se pouštět do jakýchkoli historických
rekriminací. Je to možná profesní deformace,
ale na tomto termínu samém mně daleko víc
než cokoli jiného zajímají jeho možné
budoucí důsledky, konkrétně riziko
vzniku další ze série restitučních
nároků. Jak víte, mám poměrně
nevlídný vztah k restitucím, dokonce i k
restitucím domácích obyvatel, a v tomto případě
mám nevlídný vztah zcela konzistentně
i k restitucím sudetských Němců.
Chtěl bych konstatovat, že mě příliš
nevzrušují skutečnosti, že tyto restituční
nároky vznášejí určité
organizace, například organizace Sudetoněmeckého
Landsmanschaftu. Každá organizace, byť bychom
ji pokládali za extrémistickou, má v demokratickém
prostředí právo vyjadřovat jakékoli,
třeba i málo odpovědné názory.
To samozřejmě u této problematiky platí
i na domácí scéně. Jsem např.
pro to, aby se respektoval názor jednoho ze čtyř
nynějších místopředsedů
Občanské demokratické strany, který
před několika lety založil Bund für Germanisierung
der Tschechoslowakei - Společnost pro germanizaci Československa
- s přesvědčením, že tomuto národu
by nejvíce prospělo, kdyby se nejenom ekonomicky,
ale i kulturně a politicky integroval s budoucím
velikým Německem. Respektuji toto přesvědčení,
pouze bych si nepřál, aby se tento člověk
stal budoucím ministrem zahraničních věcí.
Stejně tak dokáži respektovat i to, jestliže
nevládní opoziční strany v německém
Spolkovém sněmu proti této smlouvě
protestují. Ale dochází k něčemu
jinému. Dochází k tomu, že vládní
strany mluví o restitučních nárocích
sudetských Němců a vyvozují je přímo
z textu této smlouvy. Všichni snad víte, že
ministr financí a předseda Křesťansko-sociální
unie Theo Weigel - a CSU je, jak známo, vládní
strana - na listopadovém sjezdu CSU se k těmto restitučním
nárokům naprosto jednoznačně přihlásil.
Mám vždy obavy v jakékoli zemi z ministrů
financí pletoucích se do politiky. Ale tento fakt
je zapotřebí i v tomto případě
respektovat.
Z toho tedy vyvozuji, že bychom se měli nad tímto
termínem zamyslet, byť je obsažen pouze v preambuli.
Koneckonců i preambule je součástí
právního dokumentu. Nemůžeme se na jedné
straně vyjadřovat v termínech emocionálních
a na druhé straně v termínech právních.
Jestliže říkáme v témže
textu a dokonce v téže části tohoto
textu "Mnichovská dohoda", pak jsme povinni říkat
"transfer". Jestliže v tomto textu říkáme
"vyhnání", pak jsme povinni říkat
"mnichovský diktát", ale text musí
být z tohoto hlediska logický a konzistentní.
Závěrem bych rád konstatoval, že tento
apel na riziko určitých důsledků a
určitých interpretací jedné části
jinak velice dobré smlouvy naprosto neznamená, že
bych souhlasil s odsunem sudetských Němců.
Pokládám to za postup založený na mýtu
kolektivní viny a za intelektuální nedostatečnost
a neochotu selektivního přístupu k této
vině. Což je ostatně záležitost,
která se nestala jen po roce 1945.
Domnívám se, že Československo se tímto
odsunem samo ochudilo o střet kultur, o střet národností,
o střet různých pohledů na život.
Ona snaha vytvářet unifikovanou, politickou či
národnostní monokulturu není prospěšná
žádné zemi a žádné společnosti.
Současně se však domnívám, že
jakýmikoli majetkovými nároky není
možné oněch uplynulých více než
45 let vrátit, že by to byl naivní pokus. Měli
bychom najít odvahu, abychom velkého bratra na východě
z pocitu jisté poníženosti nezačali
nahrazovat velkým bratrem na západě, severu,
na jihu nebo - což by bylo to nejhorší - velkým
bratrem v Československu samotném.
Končím tím, že bych chtěl panu
ministru zahraničí ještě jednou vyjádřit
svoji skutečnou úctu. Děkuji vám za
pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Zemanovi. V další rozpravě
vystoupí poslanec Pavel Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Pane předsedající,
myslím, že bych jenom rozmělňoval to,
co zde už bylo řečeno. Bylo toho zde řečeno
dost i z mého příspěvku - a nemáš-li
co v tomto parlamentě říci, neříkej
to - vzdávám se slova.