Dnes je tomu tak proto, že evropskému status quo,
vytvořenému po druhé světové
válce dohodami vítězných mocností
a udržovanému jako důsledku politiky bloků
masivní vojenskou přítomností obou
supervelmocí v Evropě, hrozí opět
nebezpečí. Toto nebezpečí je obtížněji
definovatelné, protože nepřichází
z nějakého konkrétního zdroje, jak
tomu bylo při obou světových válečných
konfliktech, které vzešly z evropské půdy,
ale z různých ložisek potenciální
nestability a konfliktů, jak je představuje již
delší dobu válečnými akty se
projevující konflikt v Jugoslávii, dezintegrační
procesy, kterými prochází východní
supervelmoc s globálními riziky, která odsud
mohou hrozit vzhledem k velké koncentraci jaderných
zbraní v tomto prostoru, vzestup nacionalismu v některých
státech bývalého sovětského
bloku.
Domnívám se, že vstupujeme do období
krize versaillesko-trianonského konceptu uspořádání
Evropy a že musíme být připraveni na
to, že některé axiomy, se kterými dosud
pracovala převážná většina
států při koncipování své
politiky vůči evropskému regionu, přestanou
platit. Myslím, že se to bude týkat především
představ o neměnitelnosti stávajících
hranic v Evropě a nereálnosti úvah o vzniku
nových subjektů v tomto prostoru. Právě
tady se v největší míře naplňuje
nebo může naplnit to, co se známým českým
spisovatelem můžeme popsat slovy "neuvěřitelné
se stává skutkem". Neboť jak jinak pojmenovat
skutečnost opětného sjednocení Německa,
obnovení suverenity pobaltských států
nebo dezintegraci Sovětského svazu a vznik nových
samostatných státních útvarů
v prostoru jeho dosavadních hranic?
A případ Jugoslávie s neschopností
či neochotou některých jejich subjektů
řešit pokračující vojenský
konflikt dosud fakticky jinak, než novou eskalací
vojenských akcí může přivést
mezinárodní společenství k průlomu
do dalšího axiomu evropské politiky fixovaného
Závěrečným dokumentem z Helsink, totiž
zásady nezasahování do vnitřních
záležitostí států, které
Závěrečný dokument podepsaly. Neboť
ukáže-li se, že ani případná
přítomnost vojenských sil OSN nepovede k
mírovému řešení konfliktu mezi
Srbskem a Chorvatskem, bude stát mezinárodní
společenství prakticky před poslední
možností, jak tento konflikt řešit, totiž
aktivním zásahem vnějších vojenských
sil, jehož legitimita by se opřela buď o rozhodnutí
OSN nebo některé z vojenských struktur bezpečnosti
a spolupráce, např. Západoevropské
unie.
Není tajemstvím, že taková alternativa
už - alespoň neoficiálně - byla zvažována
jakožto poslední možnost, jak - byť za cenu
pravděpodobně značných obětí
- obnovit na Balkáně mír.
To jsou některé okolnosti, v nichž naše
zahraniční politika musí hledat cesty k realizaci
našich zájmů a zpráva pana ministra
zahraničních věcí by parlamentu a
čs. veřejnosti měla dát co nejvíce
konkrétních odpovědí o tom, jak se
tyto úkoly daří plnit.
Domnívám se však, že zejména požadavkům
konkrétnosti je předložená zpráva
leccos dlužna, zejména tam, kde by bylo užitečné
znát alternativy postupu a případná
rizika, která by naše zájmy mohla ohrozit tam,
kde naše zahraniční politika vstupuje nebo
by měla vstupovat na nejistý terén. Týká
se to především našeho vztahu k východnímu
prostoru, kde zpráva pouze popisuje současný
stav věcí, ale je zcela nekonkrétní
ve stanovení priorit a alternativ postupu vůči
nově se tvořícím subjektům,
tj. osamostatňujícím se svazovým republikám
bývalého Sovětského svazu. Nestačí
jenom vyjmenovat některé z těchto svazových
republik a nezdůvodnit, proč i rozhodující
politické síly a jejich představitele a odhadnout
jejich politický vývoj a budoucí postavení,
abychom se nedopustili podobného kolapsu jako jedna evropská
velmoc, jejíž představitelé včas
nerozpoznali vliv pana Jelcina na vývoj v Sovětském
svazu.
Domnívám se, že bychom měli včas
vědět, zda se bude naše zahraniční
politika v rámci své "východní"
koncepce (má-li takovou koncepci) orientovat přednostně
na některý z nově vzniklých subjektů
nebo zda bude čekat na výsledky "konfederačního"
úsilí pana Gorbačova a proč? A dá-li
přednost bilaterálním vztahům s novými
subjekty (což by byla, dle mého soudu, realističtější
a perspektivnější alternativa), počítá
naše zahraniční politika s tím, že
některé z těchto bilaterálních
vztahů mohou vyvolat i negativní reakce ze strany
jiných subjektů v prostoru bývalého
Sovětského svazu?
Myslím, že ve vztahu k východnímu evropskému
prostoru potřebuje náš stát především
záruky, že odtud nebude ohrožena jeho bezpečnost.
Nepředpokládáme sice, že by takové
ohrožení mohla představovat např. snaha
obnovit ve střední Evropě status quo anti
vojenskou silou, ale zdroji ohrožení bezpečnosti
našeho prostoru mohou být i případné
důsledky chaosu v prostoru bývalého Sovětského
svazu, konflikty mezi nově vzniklými subjekty i
uvnitř těchto subjektů, etnické napětí,
ekonomický kolaps, který zcela reálně
hrozí ekonomice v prostoru Sovětského svazu,
sociální napětí apod.
Z těchto - a jistě ještě mnoha jiných
- důvodů by měl náš vztah k východnímu
prostoru stát v popředí naší
pozornosti už třeba vzhledem k naší přetrvávající
závislosti na tamních zdrojích energie. Proto
by naše zahraniční politika měla zaměřit
část své kapacity právě tímto
směrem a vypracovat takovou koncepci naší politiky
vůči východnímu prostoru, která
by nám umožnila správně reagovat na
vývoj v této části světa a
dovolila nám, budeme-li takové situaci vystaveni,
vyhnout se chybným rozhodnutím.
Z těchto hledisek tedy musíme konstatovat, že
parlament se o koncepci naší zahraniční
politiky vůči východní velmoci, která
tak výrazně poznamenala naši minulost a může
mít velký vliv i na naši přítomnost
a budoucnost, z přednesené zprávy mnoho nedoví.
Rovněž ve vztahu ke druhé supervelmoci, k USA,
je zpráva skoupá na konkrétní informace.
Chybí především rozbor příčin,
které přes dílčí úspěchy
na tomto poli dosud brání odstranění
dovozních kvót pro některé naše
komodity, zejména textil a sklo, na americký trh,
když některé jiné státy již
uvolnění dovozu dosáhly. Budeme-li úspěšnost
naší zahraniční politiky poměřovat
nikoliv poctami, které získávají naši
představitelé ve světě, ale množstvím
našeho zboží, které nám vlády
dovolí dovézt na své trhy, pak můžeme
jen doufat, že tyto úspěchy teprve přijdou.
Samostatná kapitola je ve zprávě věnována
vztahu NATO a ZEU jako možným budoucím zárukám
naší bezpečnosti, přičemž
důraz je zde kladen na posílení role NATO
v Evropě a rozšíření jeho vlivu
i do střední a východní Evropy. To
je v souladu i s vývojem názorů na další
osud Atlantické aliance, jak je chápán a
diskutován na obou stranách Atlantiku. Převládá
zde přesvědčení, že NATO bude
hrát významnou roli v evropském i globálním
kontextu i v období po likvidaci bloků, zejména
přítomností USA, které jsou dnes jedinou
velmocí schopnou převzít globální
odpovědnost. Z tohoto hlediska je NATO a vztah k němu
prioritou naší bezpečnosti a naše zahraniční
politika by to měla respektovat. Přidružení
k Západoevropské unii pak lze chápat jako
užitečné rozšíření
vztahů, jejichž smyslem je posílení
naší bezpečnosti.
Patřičná pozornost je ve zprávě
věnována vztahu našeho státu k Evropským
společenstvím, kde se naše zahraniční
politika může prokázat úspěchy,
neboť v minulých dnech byla parafována asociační
dohoda mezi ČSFR a Evropským společenstvím,
což je v dané chvíli právě příkladem
maximálně využité možnosti.
Z dalších evropských aktivit a iniciativ mi
dovolte stručnou poznámku na konto Evropské
konfederace, kterou zpráva také zmiňuje.
Je to jeden z příkladů formálnosti
a neurčitosti této zprávy, neboť se
z ní nedovíme podstatné, totiž že
jednání Evropské konfederace v Praze bylo
zřejmě neúspěchem této koncepce
a chybí také vysvětlení, proč.
Myslím, že je namístě zmínit
se v této souvislosti o realitě nepříliš
odpovídajících ambicí, jaké
by měla mít naše zahraniční politika
podle představ některých našich představitelů,
kteří by tu z Československa rádi
udělali jedno z center evropské politiky, jindy
třeba vhodné místo pro summit supervelmocí
nebo pro mírová jednání znepřátelených
stran v konfliktu izraelsko-arabském, či dokonce
pro mírovou konferenci o Blízkém východě.
Myšlenka Evropské konfederace je, myslím, podobného
druhu.
Je z rodu představ o tom, že Československo
díky popularitě, kterou si ve světě
získalo pokojnou formou své transformace v demokratický
a právní stát s tržní ekonomikou,
může získat výjimečné
mezinárodní postavení a těžit
z něho. Představa je to zajisté příjemná,
ale nereálná. Naše zahraniční
politika, která nemůže nebýt politikou
malého a ve světovém měřítku
objektivně nepříliš vlivného
státu, by měla být politikou drobné,
každodenní práce s výsledky třeba
méně efektivními, ale trvalými, měřitelnými
nikoliv ohlasem světových informačních
médií na gesta jednotlivců, byť všeobecně
uznávaných, nýbrž pozvolným růstem
prestiže a - last but not least - i růstem aktiv
zahraničního obchodu např. Jistým
vybočením z koncepce přednosti drobné
všední práce v zahraniční politice
před velkými gesty byla však naše účast
po boku spojeneckých sil ve válce s Irákem.
Tady právě naše účast, která
z ryze vojenského hlediska měla spíše
podobu gesta svou symbolickou podobou, získala Československu
obrovský politický a mravní kapitál,
který by měl být návodem i pro jiné
než válečné okolnosti, totiž schopností
naší společnosti a našeho lidu najít
v sobě odvahu a sílu k solidaritě s obětí
bezpráví i za cenu oběti vlastní.
Napadá mi, že právě schopnost k solidaritě
by, jakožto kvalita mravní, měla působit
při onom masarykovském hledání "správného
postavení světového" naší
politiky zahraniční a vést náš
stát po bok těm, kdo chtějí svobodu,
demokracii a právo nejen vyznávat, ale kdo mají
odvahu je také bránit tam, kde jsou ohroženy.
Přejme tedy tomuto státu do jeho budoucích
dějin parlament, který by volal k odpovědnosti
vládu, jež by se od takového úkolu odvrátila!
A nyní mi dovolte v závěru mého vystoupení,
abych splnil svoji roli jako zpravodaj Sněmovny národů
i v tom, že doporučuji sněmovnám, aby
zprávu o zahraniční politice České
a Slovenské Federativní Republiky, kterou zde na
minulé schůzi předložil pan ministr
zahraničních věcí s doplněními,
která zde přednesl dnes, vzaly na vědomí.
Činím tak. Doporučuji, aby naše usnesení
znělo v tomto smyslu. Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vyslechli jste druhého zpravodaje k tomuto bodu programu
poslance Antonína Blažka.
Měli bychom teď přistoupit k rozpravě.
Do rozpravy se písemně přihlásilo
12 poslanců v tomto pořadí: Jako obvykle
dáváme slovo nejprve na požádání
zástupcům, kteří hovoří
za poslanecký klub. Nejprve je přihlášen
pan Erich Kříž, dále Pavel Zapletal,
pan Suchánek, Jana Petrová, poslanec Sychra, poslanec
Bohumil Doležal, Bohuslav Hubálek, Miroslav Jansta,
Miloš Zeman, Pavel Dostál, Karol Gémesi, Jiří
Adámek, pan poslanec Šebej bude mluvit jenom za sebe,
pan poslanec Bratinka za klub ODA, poslanec Mlynárik, poslanec
Ivan Pospíšil.
Dávám slovo nejprve poslanci Erichu Křížovi,
který promluví za klub poslanců ODS. Prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec SL E. Kříž: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, zpráva ministra zahraničních
věcí pana Dienstbiera je souhrnem dosavadní
činnosti ministerstva zahraničí za minulé
období. Je v ní konstatováno mnoho pozitivního.
Řada skutečností je více rozvedena,
než jak tomu bylo při vystoupení pana ministra
9. dubna letošního roku. Je zde patrná určitá
snaha nezůstat jen na povrchu hodnocení zahraničně
politické a zahraničně ekonomické
situace a našeho postavení.
Přesto si dovolujeme upozornit na některé
skutečnosti, které byly ne zcela úplně
osvětleny či dokonce opomenuty.
Z celé zprávy vyplývá snaha o maximální
pozitivní hodnocení zahraniční politiky
ČSFR. V předneseném značně
optimisticky laděném textu však, dle našeho
soudu, chybí rozbor některých skutečností,
které příliš optimismu nenavozují.
V zaměření zahraniční politiky
je sice pod vedením pana ministra zřejmá
snaha o změnu dosavadní kabinetní politiky,
ovšem v řadě případů tomu
tak není. Dosud neprůhledná personální
politika ve vyšších diplomatických funkcích,
rozpačitá prezentace přípravy citlivých
zahraničních smluv, nejasné vztahy k mezinárodně
zahraničním ministerstvům národních
vlád včetně vyjasnění kompetencí
jsou toho názorným příkladem.
Z dosavadní činnosti i jednání na
půdě parlamentu (včetně zahraničních
výborů) není dosud jasné, na jaké
úrovni dochází k tvorbě československé
zahraniční politiky. Na úrovni ministra a
jeho náměstků či v širším
okruhu? Není zcela jasné, zda zásady a konkrétní
kroky ministra zahraničí vycházejí
z pečlivého rozboru situace a následná
realizace odpovídá dlouhodobým záměrům
na základě stanovených zásad a priorit,
či se jedná o operativní rozhodování
na základě momentální nutnosti. Jestliže
druhý způsob je akceptovatelný v případě
nepředvídatelných krizových záležitostí
(týká se to i období po 17. listopadu, kdy
se vše muselo na novém základě řešit
operativně, často bez možnosti pečlivějšího
rozboru), domníváme se, že v současnosti
se již má postupovat dle prvně zmíněného
způsobu práce. To však z dosavadní prezentace,
včetně prezentace v zahraničních výborech,
z posledních kroků ministerstva zahraničí
na mezinárodní scéně a ostatně
i z předloženého textu není příliš
patrné.
Máme pocit, v mnoha případech přecházející
v jistotu, že v řadě situací není
ministerstvo zahraničí připraveno rychle
a účinně reagovat na změny mezinárodně
politické situace, ať už se naší
republiky dotýkají přímo či
nepřímo (např. počátkem roku
v Litvě a v polovině roku v Chorvatsku). Nevyhraněný
postoj v těchto případech není, dle
mého soudu, výsledkem zralé politické
rozvahy, ale docela obyčejných rozpaků a
nerozhodnosti.
Nelze se potom divit, že i zpráva přednesená
panem ministrem zůstává v mnoha případech
na povrchu věcí, a naskýtá se otázka,
zda by pečlivější a detailnější
rozbor neukázal i další možnosti československé
zahraniční politiky, jak to ostatně ukázali
i tady zpravodajové.
Hledat pro tuto zemi nový, samostatný a svébytný
model zahraniční politiky je věc dlouhodobá
a měli bychom se, dle našeho soudu, více věnovat
rozborům a variantním koncepčním záležitostem,
což je důležitý předpoklad pro
skutečnou maximálně nezávislou zahraniční
politiku.
Dovolte mi několik poznámek k jednotlivým
bodům zprávy. Při hledání své
nové zahraničně politické stability
je pochopitelné, že se země bývalého
socialistického bloku ve středoevropské oblasti
dostávají do shodné situace, která
přímo vybízí ke společnému
postupu, jak je tomu v případě tzv. "Trojky"
či "Hexagonály". Měli bychom si
však uvědomit úskalí podobné
spolupráce. Dosud není z naší strany
zcela vyjasněno, zda se v případě
těchto uskupení dá hovořit o dlouhodobé
perspektivě, či zda se má spíše
uvažovat o krátkodobém účelovém
zaměření těchto uskupení nebo
dokonce o jejich neperspektivnosti. Dosavadní vývoj
situace spíše ukazuje na druhou či třetí
možnost. Je však potřeba, abychom to vzhledem
k vnitropolitické situaci a zahraničně politickým
zájmům již vyřešili. Nelze přijímat
obojakost, jak jsou toho důkazem tvrzení ve zprávě
že "nevytváříme nový blok"
a zároveň že například "Trojka
získala již svůj profil a své místo
v systému evropských institucí." To
je případ zamlžování podstaty
věci.
V případě Hexagonály ze zprávy
vyplývá účelové ekonomické
zaměření tohoto uskupení (otázkou
ovšem zůstává reálnost těchto
předpokladů). O malé politické účinnosti
Hexagonály svědčí i neschopnost přijetí
účinných společných opatření
v případě Jugoslávské krize.
V souvislosti s tím se nabízejí otázky
k volbě územního rámce Hexagonály,
naprosto chybějí informace o tom, jak a proč
došlo ke vzniku právě takovéhoto uskupení.
Klasickým příkladem neúčinné
"konferenční diplomacie" jsou dosavadní
aktivity kolem tzv. "Evropské konferederace".
Nevidíme v tom dosud žádný konkrétní
přínos ani perspektivu pro evropskou politickou
scénu. Konference v Praze toho byla názorným
příkladem, kdy dobře míněné
proklamace se velice brzy dostaly do rozporu s praktickými
kroky některých stran zúčastněných
na konferenci.
Vystoupení pana ministra na půdě OSN, hodnocení
a kritika této organizace měly dle našeho soudu
větší vnitropolitický než zahraničně
politický ohlas. Jedním z důvodů,
proč tomu tak bylo, může být i to, že
v řadě zemí přistupují k řešení
těch problémů, které v dané
chvíli řešitelné jsou. Byrokracie a
častá neefektivnost práce OSN je záležitostí,
která je spojena se samou existencí této
organizace. Je třeba si uvědomit, že pravomoci
této organizace vycházejí z ochoty členských
zemí, jaké pravomoci jí delegují,
přičemž váha této ochoty vzrůstá
s významem té které země v mezinárodním
kontextu. Zásadní úlohu zde hrají
pochopitelně velmoci. Iniciativy postavením menších
zemí bez podpory a aktivní účasti
mocností zde musí zákonitě vyznít
do prázdna. I pozitivní role OSN při řešení
konfliktu v Perském zálivu byla závislá
na konsensu mocností, zastoupených především
v Radě bezpečnosti.
Tato organizace i její struktura je výsledkem dlouhodobé
bipolarity na světové politické a hospodářské
scéně. OSN v současné době
je především byrokratickým aparátem,
který se v nejbližší době bez aktivního
zájmu mocností těžko dá reformovat.
Ostatně reformovaná byrokracie zůstává
byrokracií a bez soustavného tlaku se velice rychle
navrací ke své těžkopádné
a zbytnělé podobě.
Podobně jako u OSN je tomu i v případě
UNESCO. Ostatně ostré výhrady proti funkčnosti
této organizace měly v minulých letech i
Spojené státy. Zde by měla nastoupit úvaha,
jak lépe využít vkládané příspěvky
pro přímou pomoc a činnost, než aby
se rozpouštěly v činnosti aparátu a
bezcílných konferencích.
Jednou z podmínek pro vstup Československa do Rady
Evropy bylo i to, že do roka bude parlamentem ratifikována
Evropská konvence o lidských právech. I přesto,
že pan ministr informoval zahraniční výbory
o tom, že k pozdržení došlo v důsledku
snah včlenit konvenci přímo do ústavy,
nezdá se nám, že by toto vysvětlení
postačovalo. Ke změnám ústavních
článků, včetně přijetí
vlastní Listiny základních práv a
svobod, dochází v průběhu celého
funkčního období. Proto je uvedené
vysvětlení nedostatečné a Československo
se tak dostává do podivného postavení
v Evropě. Předpokládáme, že konvence
bude parlamentu opět tradičně předána
k ratifikaci na poslední chvíli a těžkosti
s tím spojené budou opět sváděny
na "nefunkční FS".
Varující byla též ukázka podcenění
celé oblasti lidských práv při řešení
otázky namíbijských dětí, kdy
ministerstvo zahraničí v počáteční
fázi nesehrálo příliš seriózní
roli a celým případem se musel zabývat
parlament a vláda. Zde se míjela slova s činy.
Prioritou našich zahraničních vztahů
jsou, jak soudím, především styky se
zeměmi Evropy a Severní Ameriky. Není to
jenom vlivem tradice, ale především vlivem
geopolitického postavení Československa a
současných ekonomických potřeb.
Bohužel teprve v poslední době se začíná
naše zahraniční politika soustředěněji
a cílevědoměji zabývat nejbližšími
sousedy. A to jako celkem i jednotlivými zeměmi.
Příliš dlouho byla zde verbálně
proklamována "cesta do Evropy", až se z
toho stalo nic neříkající heslo. Často
i zde totiž slova nebyla doprovázena adekvátními
zahraničně politickými kroky. Jedním
z důkazů je i rozpačitý přístup
k projednávání a prezentaci bilaterálních
zahraničních smluv, např. se SSSR nebo SRN.
Do budoucna je třeba zintenzívnit vztahy k sousedním
zemím, aby se nemusely jenom následně řešit
vzniklé problémy - viz hraniční přechody
do SRN - ale aby se jim mohlo předcházet.
Zahraniční vztahy k evropským zemím
a k Severní Americe by měly celkově více
vycházet z nutnosti stabilizace vnitropolitické
situace v republice a ze směřování
k budování hospodářsky silného
a mezinárodně důvěryhodného
Československa. Vývozy spasitelných rad a
moudrostí rozhodně k tomu nepřispívají.
Nejsme středobodem světa a měli bychom se
podle toho chovat. A už vůbec nejsme pro svět
i Evropu tak důležití, jak si občas
nejenom na nejvyšší úrovni namlouváme.
Celoevropský či atlantický systém
bezpečnosti potřebuje stabilní, prosperující
a sebevědomé Československo, ne rozhádaný,
neefektivně fungující a do role věčného
ublíženého se stavějící
stát.
Ve vztahu k sousedům se rýsují jako velice
důležité země - SRN, donedávna
SSSR a nyní Ukrajina.