Přítomno: | 131 poslanců Sněmovny lidu |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
58 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Andelová, Bakšay, Černý
J., Černý A., Dlouhý, Filip, Hanák,
Kňažko, Kováč, Langoš, Miller,
Niedoba, Ruml, Šidík, Tvrdá, Veverka, Vrchovský,
Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Burian, Devátý, Hradílek, Jílek, Kovaříková,
Mikan, Mlčák, Němec, Parkanová, Pernica
F., Samková, Senjuk, Svoboda
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Farkaš, Gémesi, Glezgo, Kočtúch,
Kováč Marián, Krištofík, Mečiar,
Molnár, Moric, Muška, Posluch, Roman, Seman, Slota,
Šedovič, Vosček, Glosíková
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté, pokračujeme
v jednání 19. společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění. Všechny vás
co nejsrdečněji vítám. Vítám
také pana místopředsedu federální
vlády a ministra zahraničních věcí
Jiřího Dienstbiera.
Můžeme přistoupit k projednávání
programu, který byl oznámen na závěr
prvého dne jednání. Budeme dnes projednávat
tyto body: Zpráva místopředsedy vlády
a ministra zahraničních věcí ČSFR
Jiřího Dienstbiera o československé
zahraniční politice - tisk 973. Začali jsme
ji, jak víte, projednávat již v minulé
společné schůzi a pokračovat budeme
vystoupením zpravodajů. Protože pan ministr
požádal o krátké vystoupení,
o jakési doplnění své přednesené
zprávy, vyslechneme ho.
Dalším bodem bude dokončení návrhu
zákona o životním prostředí -
tisk 921 a návrh usnesení Sněmovny lidu a
Sněmovny národů - tisk 1062. Poté
bychom měli projednat vládní návrh
zákona o dovozní dani - tisk 975 a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
- tisk 1067. Jako poslední předpokládaný
bod našeho dnešního jednání je
vládní návrh zákona o civilní
službě - tisk 848 a návrh branně bezpečnostních
výborů na usnesení Sněmovny lidu a
Sněmovny národů - tisk 946.
Než přistoupíme k prvnímu bodu jednání,
dávám ještě slovo panu poslanci Tahymu,
aby nám sdělil svoji zprávu.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie, veľmi sa ospravedlňujem,
že zasahujem do schváleného programu pána
podpredsedu Dienstbiera, ale pretože sa jedná o dôležitú
informáciu, požiadal som o slovo.
Na základe poverenia hospodárskych výborov,
ktoré včera mali prerokovať spoločnú
správu k tzv. transformačnému zákonu
družstiev, musím vás informovať, že
momentálna situácia prerokúvania tohto zákona
vo Federálnom zhromaždení nie je natoľko
pozitívna, aby vytvorila predpoklady pre prijatie tohto
zákona v časovom postupe, ako bol naplánovaný
pre túto schôdzu. Hospodárske výbory
dodnes nedostali niektoré záväzné stanoviská
a uznesenia, napr. aj z ústavnoprávnych výborov,
kde nedokázali dodnes tento návrh zákona
prerokovať a výbory pre životné prostredie
navrhli, podobne ako navrhujú hospodárske výbory,
ustanoviť expertnú skupinu politického charakteru,
ktorá by zvážila možnosti riešenia
určitých kolíznych ustanovení tohto
návrhu zákona tak, aby hospodárske výbory
na budúcu stredu mohli prerokovať tento návrh
zákona s vyústením do spoločnej správy.
S ustanovením tejto skupiny súhlasí aj predkladateľ,
s ktorým sme to včera konzultovali menom pána
ministra Dlouhého a námestníka Jurečku.
Táto expertná skupina by mala byť ustanovená
dnes dopoludnia, preto som si dovolil požiadať o vystúpenie.
Mala by sa skladať z predstaviteľov politických
klubov, ktoré sa rozhodnú delegovať do tejto
skupiny svojich zástupcov, ďalej by tam mali byť
obaja spravodajcovia a predkladatelia a zároveň
po jednom zástupcovi z obidvoch republikových ministerstiev
poľnohospodárstva. Koordinátorom tejto skupiny
po prerokovaní s predsedníctvom by mal byť
podpredseda Snemovne národov poslanec Sokol. Organizačným
tajomníkom tejto skupiny je spravodajca poslanec Štern,
preto prosím politické poslanecké kluby,
aby mu v priebehu dnešného dopoludnia nahlásili
svojich zástupcov do tejto expertnej skupiny. Tá
by mala rokovať tak, aby do stredy budúceho týždňa
pripravila stanovisko pre hospodárske výbory. Zároveň
pravdepodobne bude potrebné v súvislosti s týmto
programom zvážiť, či sa tento bod rokovania
v pléne dodrží v pôvodnom časovom
rozpise, alebo bude treba urobiť určité korektúry,
ale to prenechám Predsedníctvu Federálneho
zhromaždenia. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já také děkuji. Stručné sdělení
k přednesené zprávě: Expertní
skupina by se měla sejít dnes v místnosti
026 ve 12.00 hodin. Prosím, vezměte to na vědomí
a dostavte se.
Přistupuji k prvnímu oficiálnímu bodu
dnešního programu, tj. ke
zprávě místopředsedy vlády
ČSFR a ministra zahraničních věcí
ČSFR Jiřího Dienstbiera (tisk 973).
Protože před rozpravou požádal o doplnění
svého vystoupení, uděluji mu slovo.
Místopředseda vlády ČSFR a ministr
zahraničních věcí ČSFR J. Dienstbier:
Pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, myslím, že jsme společně
udělali chybu, když jsme diskusi o zahraniční
politice odložili a oddělili od písemné
zprávy a výkladu. Jsem si vědom toho, že
zahraniční politika státu má smysl
jen tehdy, máme-li stát a máme-li ho v takovém
stavu, aby mohl fungovat jak uvnitř, tak navenek. Přesto
chci zdůraznit, že náš stát byl
v dějinách vždy mnohem více závislý
na vývoji mezinárodní situace v Evropě
a ve světě než mnohé státy jiné
a zahraniční politika proto vždy patřila
ke klíčovým aspektům jeho vývoje.
Svědčí o tom i velký zájem
našich občanů o zahraniční politiku,
která v mnoha zemích je na samém okraji zájmu.
Mezinárodní situace se v posledních dvou
letech vyvíjí tak rychle, že necelý
měsíc od mého výkladu došlo k
několika závažným událostem.
Jednak jsme parafovali dohodu s Evropskými společenstvími
a 16., tj. příští týden, ji předseda
vlády podepíše v Bruselu. Dosáhli jsme
úspěchu při jednání GATT, kde
nám bylo umožněno upravit náš celní
sazebník. Bývalý režim se totiž
celní politikou nijak nezabýval a současná
nízká cla nás mimořádně
znevýhodňovala na světovém trhu. Problém
byl ve sporu mezi Spojenými státy a Evropskými
společenstvími v rámci Uruguayského
kolagatu, kde Spojené státy odmítaly jakékoli
změny, ale podařilo se najít přijatelný
kompromis. Od 1. ledna můžeme zavést potřebný
nový celní sazebník.
Víte, že zasedání NATO přijalo
rozhodnutí pozvat ministry zahraniční bývalých
zemí Varšavské smlouvy či jejich nástupnických
států na schůzku ministrů zahraničí,
která se bude konat 20. prosince rovněž v Bruselu.
V neděli se obyvatelé Ukrajiny vyslovili velkou
většinou pro nezávislost. Respektujeme toto
svobodně vyjádřené přání
a na příští schůzi vlády
proto předložím návrh na uznání
Ukrajiny. S Ukrajinou ovšem jednáme delší
dobu. Sešel jsem se třikrát při různých
příležitostech s ministrem zahraničí
Zlenkem. Minulý týden byl v Praze a Bratislavě
náměstek ministra zahraničí a dohodli
jsme se na okamžitém zahájení prací
na československo-ukrajinské smlouvě, která
by měla být dokončena do ledna. Pokud nevzniknou
nějaké komplikace, mohla by být podepsána
při mé plánované lednové návštěvě.
Jsem přesvědčen, že se nám podaří
úspěšně vyřešit všechny
otázky od bezpečnostních po hospodářské
včetně zajištění tranzitu ropy
a plynu přes ukrajinské území a dohody
o podílu Ukrajiny na hospodářských
závazcích a také dluzích Sovětského
svazu.
Zdá se, že také jugoslávská krize
se blíží k jakémusi přelomovému
bodu. Zatím prosazujeme jednotný přístup
celého mezinárodního společenství
a celkové řešení balkánské
otázky. Jsme si vědomi nebezpečí,
která se mohou skrývat v jednostranných akcích
dílčích řešení. Bylo by
třeba dosáhnout takového stavu, kdy všichni
zúčastnění uznají neměnitelnost
hranic, přísné respektování
lidských práv či práv národních
a etnických skupin. Podporujeme vyslání mírových
sil, které by se se souhlasem znesvářených
stran umístily ve sporných územích
nebo na hranici možných konfliktů a vytvořily
tak klidné prostředí pro další
politická jednání. Je zřejmé,
že v tomto měsíci budou postupně uznávány
pravděpodobně Slovinsko a Chorvatsko. My samozřejmě
jsme připraveni rovněž tyto země uznat
- jde pouze o to, abychom se snažili postupovat společně
a abychom nezapomínali na to, že balkánskou
situaci je potřeba řešit celou, a nikoliv vydělit
z pásma konfliktu tato dvě teritoria. Jsme proto
také připraveni jednat o uznávání
a o diskusi s dalšími subjekty, které o to
projeví zájem a budou postupovat v souladu s mezinárodním
právem a závazky, které většina
evropských států již přijala.
Chceme spolupracovat také se Srbském a novou Jugoslávií,
pokud a jak se vytvoří ze svobodné vůle
balkánských národů.
Další postup včetně navazování
diplomatických styků budeme jak v této oblasti,
tak všude jinde koordinovat s mezinárodním
společenstvím a budeme posuzovat, jak se ta či
ona země chce začlenit do rozvíjejících
se integračních a jiných seskupení,
jak se k tomu vytváří vnitřní
předpoklady a jak přijímá závazky,
které jsou dnes v Evropě běžné.
Tak to jsem řekl ještě jenom pár slov
na doplnění.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu ministru Dienstbierovi. Nyní bychom
měli přikročit k projednávání
zpravodajských zpráv. Jejím přednesením
byli pověřeni poslankyně Eva Sahligerová
a poslanec Antonín Blažek. Jako první vystoupí
poslankyně Sahligerová.
Společná zpravodajkyně SL E. Sahligerová:
Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
vážení kolegovia. Zo správy hodnotiacej
zahraničnú politiku ČSFR za rok 1991 je zrejmé,
že po obdobie hľadania vlastnej tváre zahraničnej
politiky a miesta v Európe sa začína formovať
skutočná zahraničná politika nášho
štátu. Zahraničná politika, ktorá
vychádza z reálnych možností a nesnaží
sa stavať našu zem do úlohy spasiteľa sveta.
Je celkom prirodzené, že dochádza k orientácii
na ES s dôrazom na bezpečnostné štruktúry
NATO. Bolo by ilúziou domnievať sa, že je možné
kalkulovať s čisto európskym vojenským
zabezpečením vzhľadom na rozdielne chápanie
vojenských štruktúr zo strany jednotlivých
európskych štátov. Rok 1991 bol skutočne
úspešný pre česko-slovenskú diplomaciu,
je snáď prehnané označiť ho za
česko-slovenský rok Európy. Urobili sme len
nesmelé kroky v snahe začleniť sa do svetovej
ekonomiky zapojením sa do medzinárodných
finančných a menových organizácií,
ktorých skutočný význam je mnohokrát
negovaný neochotou a neschopnosťou nášho
priemyslu reagovať na požiadavky a podmienky svetového
trhu.
V oblasti multilaterálnych vzťahov môžeme
najvyššie hodnotiť prijatie ČSFR za právoplatného
člena Rady Európy a podpísania asociačnej
dohody s Európskymi spoločenstvami. Čiastočným
negatívom je, že doteraz nebola ratifikovaná
Európska dohoda o ochrane ľudských práv.
Ratifikácia bola podmienená súladom našich
zákonov týkajúcich sa charty s európskymi
normami s termínom do konca roka 1991. V rámci subregionálnych
združení má pre nás veľký
význam spolupráca s Maďarskou republikou a
s Poľskou republikou a s označením Trojka,
kde k intenzívnejším a konkrétnejším
kontaktom dochádza len v druhej polovici roku, zvlášť
v súvislosti so spoločnou prácou na príprave
asociačných dohôd s Európskymi spoločenstvami.
Výraznejšie prepojenie Trojky by mohlo prispieť
k urýchleniu transformácie vzhľadom na to,
že v týchto troch krajinách je postupnosť
krokov dosť podobná.
Hexagonála, navzdory od mnohých zaujímavých
projektov, je v súčasnosti paralyzovaná vojnou
v Juhoslávii a bude zrejme nutné prehodnotiť
jej ďalšiu perspektívu buď vytvorením
nových vzťahov s novovznikajúcimi republikami
Juhoslávie, alebo dočasným vynechaním
Juhoslávie z doterajších združení.
Snáď až príliš veľký
význam sa kladie postaveniu "Konferencie o bezpečnosti
a spolupráce v Európe". V Európe. V
súvislosti s juhoslovanskou krízou oveľa presvedčivejšiu
úlohu zohrávajú Európske spoločenstvá
a Bezpečnostná rada OSN. Bolo by snáď
rozumnejšie venovať väčšiu intenzitu
snahám o začlenenie sa do existujúcich štruktúr,
akými je napr. Západoeurópska únia
a NATO, ako zbytočne vytvárať ďalšie.
Na jednej strane poukazujeme na duplicitu činnosti OSN
a na druhej strane robíme v rámci Európy
niečo podobné. Bezpečnosť našej
krajiny je závislá na bezpečnosti Európy,
kde kľúčovú úlohu zohráva
NATO, a preto by sme mali naše aktivity smerovať k tomuto
cieľu, pričom je možné využívať
spoluprácu so Západoeurópskou úniou
a v parlamentnej rovine so Severoatlantickým zhromaždením.
V oblasti bilaterálnych vzťahov je v súčasnosti
dosť diskutovaná a zároveň diskutabilná
zmluva so Spolkovou republikou Nemecko. Myslím si však,
že je tu nutné urobiť rovinu exekutívnu
od roviny legislatívnej. Úlohou exekutívy
je zmluvu vypracovať a právom parlamentu je zmluvu
ratifikovať alebo neratifikovať. Vo vzťahu k Nemecku
existuje však ešte jeden problém, o ktorom hovoríme
menej, a tým je výrazná preferencia nemeckého
kapitálu zo strany československých podnikov.
Môže tu totiž veľmi ľahko dôjsť
k výraznej ekonomickej závislosti na Nemecku. Pripravovaná
zmluva so ZSSR sa po deklarovaní samostatnosti Ukrajiny
dostáva do inej optiky. Nechcem tým povedať,
že nie je potrebná, ale je nutné zintenzívniť
vzťahy k republikám, a hlavne k tým, ktoré
vlastnia jadrový arzenál.
V predloženej správe je vysoko hodnotená spolupráca
s USA, s čím nemôžem celkom súhlasiť
z viacerých dôvodov. V porovnaní s Maďarskom
a Poľskom v rámci pomoci zo strany USA sme na tom
výrazne horšie vinou nepostačujúcej
diplomatickej služby v USA. Maďarsko a Poľsko majú
vytvorené v americkom Kongrese a Senáte lobby, my
však môžeme konštatovať, že v súvislosti
s ČSFR lobby existuje, ale namierené proti nám.
Príčinou jeho vzniku boli zákony o reštitúcii
a mimosúdnych rehabilitáciách, ktoré
diskriminovali amerických Čechov a Slovákov.
A nakoniec za to, že v ČSFR je menej amerického
kapitálu ako v Maďarsku či Poľsku, môžu
prinajmenšom zvlášť vedené výberové
konania, trendy, na joint venturing alebo priamy predaj československých
podnikov. Naviac, administratívne bariéry u nás
sú podstatne väčšie ako u našich
susedov.
V rámci Európy venujeme snáď príliš
veľkú pozornosť Francúzsku, zároveň
ale zanedbávame Veľkú Britániu, ktorá
vytvára pre nás spustu možností v oblasti
obchodu, kultúry či školstva.
Sporný je náš postoj v otázke uznania
samostatnosti Slovinska a Chorvátska. Je rozumné
koordinovať postup s Európskymi spoločenstvami,
ale zároveň je možné robiť aj čiastočné
kroky či vydať oficiálne vyhlásenie,
v ktorom budeme deklarovať náš postup po uznaní
týchto zemí Európskymi spoločenstvami.
V rámci spolupráce s ostatnými krajinami
je prekvapujúci názor, že považujeme za
slabinu spoluprácu s Líbyou. Je samozrejmé,
že musíme usilovať o deblokáciu nášho
dlhu, ale zároveň je nutné brať do úvahy
medzinárodné postavenie tejto krajiny.
Z hľadiska ekonomických aspektov československej
zahraničnej politiky sú pre nás veľmi
významné tzv. triangulárne operácie
financované Európskymi spoločenstvami, ktoré
by sme mali považovať za krátkodobé, pretože
nepredstavujú motivačný činiteľ
pre transformáciu našej ekonomiky.
Doteraz je ešte stále problematický predaj
zbraní, pretože doteraz nemáme zákon,
ktorý by reguloval a kontroloval spôsob predaja vojenského
materiálu.
Aj v obchodnej činnosti očakávame výraznejšiu
pomoc zo strany našich zastupiteľských úradov,
ktoré by mali výraznejšie propagovať možnosti
pôsobenia v ČSFR. Cez mnohé personálne
zmeny nie sú všetky zastupiteľské úrady
schopné pracovať v prospech našej krajiny a nie
je to len kvôli nedostatku financií, techniky či
počtu pracovníkov, ale bohužiaľ niekedy
aj kvôli tomu, že na ich čele stoja ľudia,
ktorí sa nedokázali stotožniť s programom
vlády a transformáciou nášho štátu.
Verím však, že Federálne ministerstvo
zahraničných vecí si uvedomuje preferenciu
pre nás dôležitých zemí a bude
túto situáciu podľa toho riešiť.
V závere mi dovoľte ešte poznamenať, že
máme pred sebou správu a nie návrh zákona.
Chcem tým povedať, že správu nemôžme
meniť, môžeme ju vziať na vedomie alebo odmietnuť.
Text ostáva tak, ako je predložený.
Ako spravodajkyňa Snemovne ľudu odporúčam
prijať uznesenie, ktorým plénum vezme túto
správu na vedomie.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Nyní promluví jako zpravodaj Sněmovny
národů poslanec Blažek.
Společný zpravodaj výborů SN A. Blažek:
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, vážení hosté,
dynamika procesů, které působí na
politiku našeho kontinentu a rovněž působení
některých faktorů globálních,
ovlivňují nebo mohou ovlivnit realizaci zájmů
našeho státu a jeho lidu do té míry,
že jim musíme čas od času věnovat
svou pozornost. To je jedním z důvodů, proč
zahraniční výbory FS požádaly
už před časem pana ministra zahraničních
věcí, aby předložil FS podrobnou zprávu
o tom, jak se naší zahraniční politice
daří uskutečňovat programy a cíle,
které si vytkla ve svém programovém prohlášení
federální vláda, případně
o problémech a rizikách, kterým by náš
stát byl nucen čelit ze zdrojů za svými
hranicemi a o způsobech, jak tato rizika minimalizovat.
Dalším důvodem, proč zde nyní
jednáme o zahraniční politice státu,
je i to, že předpokladem každé zahraniční
politiky je takové uspořádání
politiky vnitřní, která získá
našemu státu důvěryhodnost v očích
všech, s nimiž vstupuje stát prostřednictvím
zahraniční politiky při uskutečňování
našich zájmů do jednání a vztahů.
Zde je právě důležitým úkolem
vnitřní politiky vytvořit takové politické
prostředí uvnitř státu, které
bude dostatečnou zárukou všem zahraničním
partnerům, že žádná změna
vládní moci ve státě nepovede ke zpochybnění
přijatých závazků a smluv. Je nepochybné,
že takovou zárukou může být jen
důsledně demokratický politický systém
právního státu s odpovědně
se chovajícími politickými silami i občany
a rozprava o zahraniční politice státu v
parlamentu je zajisté vynikající příležitostí,
jak tuto odpovědnost před veřejností
naší i mezinárodní prokázat.
S tím samozřejmě souvisí i další
faktory, které vyrůstají z prostředí
domácí politiky a projevují se tím,
že zahraniční politice určují
její zaměření a zadávají
pro ni koncepce a programy. Především je to
respekt k objektivním realitám, jako je např.
geografická poloha státu a z toho plynoucí
sousedství, obranný potenciál, který
určuje míru naší obranyschopnosti, závislost
naší ekonomiky na některých zdrojích
apod. Tyto reality společně s hlavním zájmem
našeho lidu, totiž žít v míru a v
bezpečí budovat prosperující demokratickou
společnost, by měly vést ve společnosti
k dohodě o jejích aktuálních a perspektivních
zájmech a tedy i ke konsensu politických sil o takové
koncepci zahraniční politiky státu, která
povede k uskutečnění těchto zájmů
nebo k tomu alespoň vytvoří předpoklady.
A konečně je úkolem zahraniční
politiky starat se o dobré jméno státu v
zahraničí, vytvářet podmínky
pro jeho efektivní přítomnost ve světě
a usilovat o růst a upevnění jeho prestiže
v mezinárodním společenství.
Obecně řečeno o zahraniční
politice zřejmě platí, že se více
než kterákoliv jiná činnost státu
pohybuje v prostoru mezi nutností a možností
a že by tedy měla být hodnocena podle toho,
jak vycházejíc z daného snaží
se uskutečňovat možné.
Dámy a pánové, to vše jsou podle mého
soudu dobré důvody, abychom se zde zahraniční
politikou odpovědně zabývali. Z několika
příčin je dnes pro náš stát
znovu - stejně jako tomu bylo při jeho vzniku -
jedním z hlavních úkolů hledat, řečeno
s T. G. Masarykem - jeho "správné postavení
světové". Tehdy proto, že s rozpadem impérií
a vznikem nových států se vytvořila
nová mapa Evropy a bylo zde zapotřebí hledat
opory a spojence pro naši bezpečnost v prostoru ohroženém
aktivizací sil agrese a nenávisti vůči
důsledkům válečné porážky.