Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa ešte pán kolega
Huml vyjadriť v záverečnom slove?
Poslanec SL O. Huml: Já v podstatě nemám
téměř nic, co bych dodal k tomu, co tu řekl
kolega Soldát. I mne trochu překvapuje, že
přesto, že výbory s výjimkou jednoho
tuto problematiku vůbec neprojednávaly, tak dnes
se plénum jeví jako ochotné přijmout
tuto velmi obsáhlou problematiku vlastně bez rozpravy,
bez diskuse. To považuji za velmi nebezpečné.
Jen jako řečnickou otázku kladu: Kdo z paní
a pánů poslanců skutečně podrobně
těch několik nově navržených
paragrafů prostudoval a zvážil jejich důsledky
a kdo také prostudoval a zvážil ty čtyři
velmi obsáhlé přílohy, které
jsou součástí těchto pozměňovacích
návrhů?
Já se obávám, že bychom se tímto
neuváženým přístupem mohli dostat
v krátké době do značných komplikací,
protože nemáme vlastně posouzen ani dopad přijetí
těchto pozměňovacích návrhů
například na státní rozpočet
a vůbec do dalších sfér.
Znovu zdůrazňuji, že tuto problematiku podporuji
a naopak jsem pro to, aby byla řešena mnohem precizněji
a podrobněji ve zvláštním zákoně.
Přijetí těchto pozměňovacích
návrhů nedoporučuji.
Všimněte si, že v návrhu usnesení
(tisk 1062) je v bodě 1 doporučeno Sněmovně
lidu a Sněmovně národů schválit
návrh zákona ve znění předloženém
garančním výborem a v bodě 2 je uloženo
vládě ČSFR urychleně dopracovat a
předložit Federálnímu shromáždění
k projednání návrh zákona o hodnocení
vlivu činností na životní prostředí.
Víme, že příprava těchto norem
pokročila tak daleko, že by to neměl být
časový problém a že by nemělo
dojít k velkému časovému skluzu. Naopak
by se vytvořil prostor k tomu, aby jak Federální
shromáždění, tak národní
rady mohly tuto problematiku podrobně a se všemi důsledky
zvážit a projednat.
V diskusi tady zazněla řada pozměňovacích
návrhů. Většina z nich není nikterak
proti naší koncepci zákona nebo proti našim
názorům na to, jak by zákon měl vypadat,
takže si myslím, že při hlasování
budeme moci u řady návrhů vyjádřit
svůj souhlas s těmito pozměňovacími
a doplňovacími návrhy. Jen bych chtěl
ještě upozornit na jednu věc, která
koresponduje s tím, co jsem říkal v úvodním
slově, že některé diskusní příspěvky
reagovaly na něco, co vůbec nebylo vyřčeno
z naší strany, což trochu nasvědčuje
tomu, že celý problém byl zpolitizován.
Já bych se chtěl například zeptat,
kdo tady dnes argumentoval tím, že přijetí
problematiky EIA způsobí neprůchodnost zákona.
To tady řekl pan poslanec Měrák, já
jsem nic podobného v úvodním slově
neřekl. Podobně na nevyřčené
připomínky reagovala např. paní poslankyně
Čejková, protože já jsem tady nevznesl
ve svém úvodním slově žádné
námitky o ekonomických komplikacích, které
by přijetí této problematiky mělo.
Takových příkladů bych našel
ještě více.
Znovu podotýkám, že jsem skutečně
toho názoru, že problematika EIA ano, ale v propracované,
dobře prodiskutované a ze všech stran zvážené
formě, a to nejlépe v podobě zvláštního
zákona přijatého pokud možno v co nejkratším
termínu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Žiadajú záverečné
slovo spravodajcovia? Dávam slovo poslancovi Zlochovi.
Společný zpravodaj výborů SN J. Zlocha:
Ja sa prikláňam k návrhu prednesenému
poslancom Soldátom, aby sme o pozmeňujúcich
návrhoch teraz nejednali, a aby sme problematiku hodnotenia
vplyvu činnosti na životné prostredie znovu
posúdili v garančných výboroch. Ja
mám osobne taký dojem, že niekto, komu sa nepodarilo
dosať do domu otvorenými dverami, rozbíja teraz
okno a snaží sa tam vliesť alebo ešte horšie
- lezie komínom. Skutočne tu bolo povedané,
že sme obrovskou rýchlosťou zvládli problematiku
EIA a pritom snáď ani nedokážeme posúdiť,
aký to bude mať ekonomický dopad na republiky
a ako bude môcť byť tento zákon realizovaný.
My tu môžeme schváliť neviem koľko
zákonov. I keď sa nám budú zdať
na prvé pohľad sebalepšie, pokiaľ nebude
možné ich v republikách realizovať, budú
zbytočné a všetka práca, ktorú
sme odviedli, príde na zmar. Z toho dôvodu navrhujem
vrátiť do garančných výborov,
aby sme mali možnosť prekonzultovať túto
problematiku so zástupcami republík.
Společný zpravodaj výborů SL I. Rynda:
Vážené kolegyně a kolegové, mé
vystoupení bude velmi stručné. Omezím
se jen na několik základních komentářů.
Nejednou zde už byla diskutována otázka časového
faktoru. My jsme dnes v situaci, kdy státoprávní
uspořádání nás jako prvořadý
současný problém staví před
povinnost projednat mimořádně celou řadu
nesmírně závažných zákonů.
Já se za sebe osobně velmi vážně
obávám, že kdybychom problematiku, kterou můžeme
řešit dnes, odkládali, že se nám
nepodaří do začátku velké privatizace
přijmout zákonnou normu, která by znemožnila
příchod ekologicky nevhodných technologií
na území Československa tak, jak to tady
bylo mnohokrát vyargumentováno.
Pokud tady byl zmiňován problém kompetenční
současně s problémem výkonu v republikách
nebo vůbec praktické uskutečnitelnosti návrhu
zákona, musím znovu opakovat, že Česká
republika má připraven návrh zákona
o Environmental Impact Assessment, před kterým by
měl být samozřejmě připraven
návrh federální, Slovenská republika
na něm pracuje a slovenská komise pro životní
prostředí se obecně s principy Environmental
Impact Assessment naprosto ztotožňuje. Výkon
bude samozřejmě plně spočívat
v souladu s kompetenčním zákonem na republikách.
Pokud zde zástupci navrhovatelů zmínili zákon
o ovzduší a konstatovali, že méně
je někdy více, nezbývá mi než
říci, že právě v případě
zákona o ovzduší se jednalo o případ,
kdy jsme udělali méně a některé
drobnosti, které je třeba do tohoto zákona
doplnit, jsou drobné rozsahem, ale velké významem
a byli bychom udělali lépe, kdybychom je přijali
do zákona rovnou. Tam by platilo, že více by
bylo skutečně více.
Pokud jde o prodiskutování odborné problematiky
Environmental Impact Assessment, musím zde konstatovat
následující. Paragrafy tak, jak jsou zpracované,
v plné míře odpovídají evropským
normám, odpovídají konvenci Evropské
hospodářské komise OSN, ke které jsme
přistoupili a jsme jí tudíž zavázáni.
Upozorňuji zde v této souvislosti na to, že
ve věci přistoupení k evropským konvencím
velmi často - naposledy jsme toho byli svědky právě
dnes - přistupujeme k těmto konvencím bez
rozpravy, protože jsme jednou určitým způsobem
už vázáni.
Pokud jde o rozsáhlé přílohy, které
jsou zmíněny, musím konstatovat, že
přílohy 3 a 4 jsou doslovným překladem
annexů zmíněné konvence EHK, přílohy
1 a 2 jsou úpravou těchto dvou příloh
v právní oblasti mezinárodního práva
pro tuzemské československé podmínky.
Jinak jako zpravodaj musím s velkým uspokojením
konstatovat, že k návrhu zákona vystoupili
zástupci celkem deseti poslaneckých klubů,
všichni podpořili návrh zákona jako
takový, s čímž se vřele ztotožňuji,
jeden poslanecký klub nepodpořil problematiku Environmental
Impact Assessment, naopak ji odmítl, jeden se vyslovil
proti zásadním koncepčním změnám,
aniž problematiku EIA jmenoval a osm poslaneckých
klubů pozměňovací návrh výborů
branných a bezpečnostních a ústavně
právních podpořily.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Zástupca navrhovateľa,
jeden spravodajca navrhujú prerušiť prejednávanie
tohto bodu na dobu, než to prejednajú garančné
výbory. V tomto prípade výbory pre životné
prostredie. Tento návrh má oporu v § 24 ods.
3, takže prerušíme prejednávanie tohto
bodu do štvrtka.
Pán poslanec Soukup.
Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající,
rád bych se zeptal na důvod tohoto rozhodnutí.
Z jednání s gesčními výbory
mezi výbory pro životní prostředí
a výbory brannými a bezpečnostními
jasně vyplynulo, že tyto pozměňující
návrhy v gesčních výborech již
byly projednány. Tudíž se ptám, zda
byla tato informace mylná. Vycházel jsem z toho,
že výbory pro životní prostředí
se podrobně a detailně návrhy zabývaly
a výsledek, který z tohoto jednání
vzešel, byl, že odborně, co se týká
ochrany životního prostředí, nejsme
v těchto návrzích v rozporu a jediným
rozporem, který existuje, je časový faktor,
kdy by se tento nový zákon měl přijímat.
Bylo tady vyargumentováno, že toto nebezpečí
z prodlení nehrozí. Domnívám se, že
daleko užitečnější by bylo respektovat
návrh, který v diskusi zazněl, a pokud nemůžeme
hlasovat o zákonu v této době, tak vzniklou
přestávku využít pro jednání
klubů, ale vracení zákona do gesčních
výborů, pokud byla splněna všechna sdělení,
která jsme z výboru pro životní prostředí
dostali, považuji za nadbytečné.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Poslankyňa Němcová
má faktickú pripomienku.
Poslankyně SL D. Němcová: Chtěla jsem
říci totéž.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Všimli ste si čo povedal v záverečnom
slove pán poslanec Soldát. Prejednávame návrh
zákona, ktorý predkladajú tu prítomní
navrhovatelia a tí žiadajú, aby sa o pozmeňujúcich
návrhoch mohli poradiť v garančných
výboroch. Ešte nikdy sa nestalo, aby Federálne
zhromaždenie neumožnilo vyhovieť takejto žiadosti.
Myslím, že tu nie je o čom sa baviť, žiadajú
to v súlade s § 24 ods. 3. Prosím, aby všetky
pozmeňujúce návrhy, i tie, ktoré boli
predložené ústne, aby boli predložené
písomne, aby sme o nich mohli vo štvrtok po skončení
rozpravy o zahraničnej politike hlasovať.
Máte ešte nejaké procedurálne návrhy?
Len procedurálne, pretože iný nemôžeme
v tejto chvíli podľa zákona o Rokovacom poriadku
prijať.
(Hlas z pléna: Je to len faktická pripomienka. Ja,
ako jeden z predkladateľov nepovažujem za potrebné,
aby to bolo vrátené späť garančným
výborom.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán kolega, o tom ste sa mali poradiť
predtým. Poverili ste, aby za vás vystúpili
poslanci Huml a Soldát. Tu sedia. Chápem ich ako
splnomocnených z iniciatívnej skupiny.
Prikročíme k ďalšiemu bodu programu, ktorým
je: 4
Vládny návrh zákona o ochrane topografií
polovodičových výrobkov.
K tomuto návrhu predložil pán minister Flassik
požiadavku, aby sa mohol nášho jednania zúčastniť
predseda Úradu pre vynálezy a patenty, pán
Ing. Jakl. Nechám o návrhu hlasovať.
Pán minister Flassik žiada, aby sa našej spoločnej
schôdze mohol zúčastniť pán Jakl,
predseda výboru pre patenty a vynálezy, vzhľadom
k problematike, ktorú budeme ďalej prejednávať.
Kto súhlasí s tým, aby sa pán Jakl
zúčastnil našej schôdze, nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo.
(Hlasuje se - 18.22 hodin.)
(SN 77, SL 88) Snemovňa národov sedemdesiatsedem,
Snemovňa ľudu osemdesiatosem.
Kto je proti? (SN 0, SL 0) Snemovňa národov nikto,
Snemovňa ľudu nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 1, SL 2) Snemovňa národov
jeden, Snemovňa ľudu dva. Ďakujem.
Štyria poslanci Snemovne národov a jeden Snemovne
ľudu hlasovanie ignorovali.
Účasť pána predsedu Jakla je schválená.
Prosím, pán predseda, zaujmite miesto za predsedníckym
stolom.
Pristúpime k prejednávaniu vládneho návrhu
zákona o ochrane topografií a polovodičových
výrobkov, ktorý odôvodní za vládu
ČSFR pán minister Flassik. Prosím, aby sa
ujal slova.
Ministr vlády ČSFR I. Flassik: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, vláda Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky predkladá návrh zákona
o ochrane topografií a polovodičových výrobkov,
ktorý predstavuje jedno z posledných potrebných
legislatívnych opatrení pre komplexnú úpravu
ochrany priemyslového vlastníctva tak, ako je chápané
v krajinách s trhovou ekonomikou. Ochrana topografií
a polovodičových výrobkov prostriedkami priemyslového
práva je proti patentovej ochrane vynálezov mladšieho
dátumu. Bola vyvolaná potrebou chrániť
konštrukčné schéma polovodičových
výrobkov, čipov, pred neoprávneným
zneužívaním, hlavne kopírovaním
tak ako sa priemysel týchto výrobkov rozvinul v
sedemdesiatych rokoch.
Všetky demokratické krajiny úzkostlivo chránia
predmety priemyslového vlastníctva, nech sú
akéhokoľvek druhu, a nech sú vyvolané
akoukoľvek potrebou technického rozvoja. Naopak nedostatok
právnych prostriedkov, ich ochrany patrí medzi prekážky,
brániace rozvoju medzinárodného obchodu a
prirodzene vylučujú krajiny, ktoré túto
ochranu neposkytujú, zo svetového obchodného
spoločenstva. Preto prijatie právnej úpravy,
ktorej návrh sa teraz predkladá, je v súčasnej
dobe nutnou podmienkou zapojenia Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky do svetového hospodárskeho systému.
V neposlednom rade prijatie takejto úpravy povedie k splneniu
československého záväzku z obchodnej
dohody s USA z roku 1990.
Návrh zákona je koncipovaný v súlade
so smernicami Rady Európskych spoločenstiev o ochrane
topografií, polovodičových výrobkov
z roku 1986 a je teda plne v súlade s požiadavkami
kompatibility československého zákonodarstva
a právami Európskych spoločenstiev. Navrhovanou
právnou úpravou budú chránené
konštrukčné schémy polovodičových
výrobkov, ktoré vznikli tvorčou činnosťou
pôvodcu a ktoré nie sú v priemysle polovodičových
výrobkov všeobecne známe.
Základný účinok ochrany topografie
bude spočívať vo výlučnom dispozičnom
práve majiteľa topografie a v jeho oprávnení
tretím osobám toto využívanie zakázať.
Dispozičné právo majiteľa topografie
bude tiež zahŕňať udeliť právo
povolenia využívať topografie iným a právo
previesť topografiu na iného. Bez súhlasu majiteľa
topografie bude zakázané topografiu kopírovať
alebo reprodukovať, prípadne používať
polovodičový výrobok obsahujúci chránenú
topografiu pri hospodárskej činnosti, dovoze, predaja,
či inom spôsobe distribúcie polovodičového
výrobku.
Pri vedomí všetkých týchto skutočností
verím, že návrh zákona bude na vašej
dnešnej spoločnej schôdzi prijatý. Ďakujem.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Imrichovi Flassikovi.
Návrh prejednali výbory hospodárske a ústavne
právne oboch snemovní. Opatrením oboch predsedov
snemovní boli poverené výbory hospodárske,
aby zhrnuli výsledky prejednávania tohto vládneho
návrhu. Tieto výbory vám predkladajú
návrh uznesenia (tlač 1063) a poverili prednesením
spravodajských správ poslancov Zdeňka Malinu
a Drahomíru Kovaříkovú.
Prosím spravodajkyňu výborov Snemovne národov
pani poslankyňu Drahomíru Kovaříkovú,
aby predniesla spravodajskú správu.
Společná zpravodajka výborů SN D.
Kovaříková: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové,
v nedávné době jsem napsala článek,
jehož název zněl Používejte ochranu.
Článek vzbudil značný ohlas zřejmě
proto, že pojednával o ochraně průmyslového
vlastnictví, tedy o ochraně, o které hovoří
i předkládaný návrh zákona
o topografii polovodičových výrobků
(tisk 945).
Předkládaný návrh zákona umožní,
aby v i našem státě bylo právně
chráněno nakládání s topografiemi
polovodičových výrobků a tak zabráněno
neoprávněnému kopírování,
výrobě a obchodování.
Schválením tohoto zákona se zařadíme
mezi vyspělé státy, které podobný
zákon úspěšně užívají,
např. Spojené státy americké a Japonsko.
Návrh zákona projednaly obě národní
rady a doporučily jej přijmout s drobnými
legislativními úpravami, které byly zohledněny
při projednávání výborů
Federálního shromáždění
ústavně právních a hospodářských.
Oba výbory návrh zákona doporučují
přijmout.
Proto jako společná zpravodajka Sněmovny
národů doporučuji schválit vládní
zákon o ochraně topografií polovodičových
výrobků (tisk 945) se změnami, které
jsou uvedeny v tisku 1063.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pani poslankyni Kovaříkovej.
Teraz prosím spravodajcu výborov Snemovne ľudu,
aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych se připojil
ke své kolegyni Kovaříkové a soustředil
se ne na ochranu, ale spíš na duševní
vlastnictví.
Myslím, že navrhovaná právní
úprava, která míří k ochraně
duševního vlastnictví, neboť práva
z průmyslového vlastnictví jsou duševním
vlastnictvím, jsou oborem, kde je co napravovat. Myslím
si, že pokud zabrousím na pole ideologické,
že v minulém režimu duševní vlastnictví
nebylo příliš oblíbené, neboť
jak duševno nebylo oblíbeno materialistickým
řádem, tak vlastnictví bylo uznáváno
pouze všelidové.
Ale nyní konkrétně. Chci vám znovu
doporučit schválení tohoto zákona,
neboť pro to v mých očích mluví
to, že závazek přijetí takové
právní úpravy vyplývá z již
zmíněné dohody o obchodních vztazích,
které uzavřela vláda České
a Slovenské Federativní Republiky s vládou
Spojených států v dubnu 1990, a také
již zde bylo zmíněno, že právní
úprava vychází z doporučení
Evropského společenství a zcela v tomto smyslu
je koncipována.
Proto opakuji: Doporučuji schválení tohoto
zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Malinovi. Do rozpravy zatiaľ
nie je nikto písomne prihlásení. Otváram
rozpravu, kto sa chce vyjadriť k tejto problematike, má
možnosť sa prihlásiť. (Nikdo). Nikto sa
nechce vyjadriť, nikto sa nehlási. Chcete pán
predseda ešte niečo dodať? Pán minister
tiež nie. Nie je vlastne k čomu čo dodávať.
Takže môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
Prosím špeciálne poslancov Snemovne ľudu,
aby sa dostavili k hlasovaniu, pretože táto snemovňa
nie je schopná sa uznášať. Chcem vás
pred hlasovaním upozorniť, že k prijatiu návrhu
je treba nadpolovičnej väčšiny prítomných
poslancov v každej zo snemovní. Poslanci oboch snemovní
budú hlasovať súčasne.
(Hlasuje se - 18.33 hodin.)
Kto súhlasí s návrhom zákona, tlač
945 a s uznesením uvedeným v tlači 1063 nech
zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.
(SN 88, SL 82) Snemovňa národov osemdesiatosem,
Snemovňa ľudu osemdesiatdva.
Kto je proti? (SN 0, SL 0) Snemovňa národov nikto,
Snemovňa ľudu nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 1, SL 0) Snemovňa národov
jeden, Snemovňa ľudu nikto.
V Snemovni národov osemdesiatosem pre, nikto proti, jeden
sa zdržal hlasovania. V Snemovni ľudu osemdesiatdva
pre, nikto nebol proti a nikto sa nezdržal hlasovania.
Poslanci oboch snemovní zákon schválili.
Po súhlasnom uznesení oboch snemovní môžem
konštatovať, že Federálne zhromaždenie
ČSFR schválilo zákon o ochrane topografických
polovodičových výrobkov. Ďakujem pánu
ministrovi Flassikovi a spravodajcom za prednesené správy
a za prácu na tomto zákone.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 232, SL
č. 374, SN č. 395)
Dovoľte mi, vážené poslankyne a vážení
poslanci, aby som vás zoznámil s ďalším
programom. Zajtra sa stretnú výbory snemovní
podľa programov, ako boli stanovené predsedami výborov.
19. spoločná schôdza bude pokračovať
vo štvrtok 5. 12. o 9,00 hodine v tejto zasadacej miestnosti.
Na programe - som povinný to ešte zopakovať podľa
zákona o Rokovacom poriadku - bude správa podpredsedu
vlády a ministra zahraničných vecí
ČSFR o československej zahraničnej politike.
Tú sme začali prejednávať, vypočuli
sme ju na minulej schôdzi a budeme pokračovať
vystúpením spravodajcov a rozpravou. Potom budeme
hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch a
celom zákone o životnom prostredí. Potom prejednáme
vládny návrh zákona o dovozovej dani (tlač
985) a návrh uznesenia (tlač 1067). Ďalej vládny
návrh zákona o civilnej službe (tlač
848) a návrh výborov branno-bezpečnostných
na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač
946).
Predseda výboru ústavno-právneho Snemovne
národov ma požiadal, aby som oznámil členom
ústavno-právnych výborov, že zajtra
začína jednanie o 8.30 hodine a budú prejednávané
parlamentné tlače 975, 1047, 1054 a 928.
Vážené Federálne zhromaždenie,
prerušujem zasadnutie 19. spoločnej schôdze
do štvrtka 5. 12. O 9.00 hodine začíname.