Poslanec SN V. Mikan: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, vystupuji
s doplňujícím návrhem - týká
se výchovy, vzdělání a práva
na vstup do přírody a chování v přírodě.
Z minulých let mám i osobní zkušenost,
že nedostatečně definovaná práva
a povinnosti občanů ve vztahu k přírodě
byly zdrojem konfliktů, problémů a střetů.
Zabývám se problémem delší dobu
a stručně vám přednesu, jak právo
na vstup do přírody řeší v zákonech
evropských a některých dalších
zemí.
Ve většině evropských zemí je
obecně respektováno právo na vstup do přírody
pro kohokoli. All men right. V některých zemích
je to zakotveno v zákonech, např. ve Švédsku,
Norsku, Německu, Islandu, Bulharsku, Francii, Portugalsku.
Jinde je to jako zvykové právo, např. ve
Finsku. Tento princip se uplatňuje i v silně zalidněných
oblastech střední Evropy, například
v Porúří v Německu, ve Švýcarsku.
Ve Finsku například platí možnost přenocovat
i na soukromém pozemku v soukromém lese jednu noc
s tím, že nesmí dojít k poškození
přírody a také to, že nesmí být
narušen tzv. rodinný okruh majitele, to znamená
bližší okolí jeho obydlí.
Ve španělské nové moderní ústavě
je článek 34, který říká,
že každý má právo užívat
přírodu k rozvoji osobnosti a nesmí přitom
přírodu poškozovat. Poněkud odlišná
řešení jsou v některých anglosaských
zemích, např. na Novém Zélandu, Velké
Británii a Spojených státech. Vychází
to z jejich tradic. Krajností je zákaz objevený
ve Spojených státech v roce 1981 v Nebrasce na soukromém
pozemku, který zněl zhruba takto: Bude se střílet
na toho, kdo vstoupí na pozemek. Nebude-li trefen, bude
stíhán soudně.
V našich oblastech v Evropě je kulturní tradice
a zázemí naštěstí trochu jiné.
Ve většině zemí mělo a má
právo na průchod přednost a velkou tradici
a je mnohdy zakotveno i v samých zákonech.
Návrh na doplnění této zásady
do zákona byl diskutován v našem zahraničním
výboru a doporučen, dále byl diskutován,
pokud se nemýlím, v hospodářském
výboru.
Pokud vím, z důvodu jakési vhodnosti doplnění
této zásady do jiných zákonů
či usnesení navrhovatelé vůbec nezahrnuli
do své zprávy tuto změnu, ale obávám
se, že odkaz některých kolegů, že
to bude zakotveno do jiného zákona či ústavy,
nebude naplněn. V Listině základních
lidských práv a svobod zásada na vstup do
přírody získala vaši částečnou
podporu a chápu, že pro Listinu základních
lidských práv možná toto právo
bylo trochu navíc, a že je třeba ho uplatnit
někde jinde. Nyní vidím prostor a domnívám
se, že tento zákon by měl tuto zásadu
obsahovat. Proto navrhuji do § 15 doplnit odst. 3, který
by zněl: Každý má právo na vstup
do přírody a užívat přírodu
k rozvoji osobnosti. Má povinnost dbát přitom
zásad ochrany přírody a nenarušovat
práva vlastníků. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mikanovi. Ďalej vystúpi
pani poslankyňa Kaplanová. Ešte sa prihlásil
pán poslanec Mornár.
Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážený
pane předsedo, vážené předsednictvo,
vážení poslanci, chtěla bych, aby moje
vystoupení bylo takovým apelem, aby bylo prosbou,
aby to nebyl hlas, který volá na poušti. Chtěla
bych, abychom si uvědomili, že tento zákon
a ekologické problémy jsou vlastně tím
prvořadým a nejdůležitějším,
kterým bychom se měli zabývat. Musíme
si uvědomit, že poslední války, které
dávaly tak nesmírné prostředky na
technický výzkum, že učinily z člověka
tvora, který je vysoce vyspělý technicky,
který se stal pánem nad hmotou, nad energiemi, a
my pokračujeme, neustále pokračujeme a neuvědomujeme
si, že člověk nedorostl ani duchovně,
ani svou odpovědností za přírodu a
za to, v čem žije.
Proč to všechno říkám? Chtěla
bych poprosit, abychom spojili všechny energie, všechen
čas a všechny prostředky i hmotné prostředky
pro záchranu naší Země.
Sledovala jsem statistiky Římského klubu.
Pro ty, kteří nevědí, co je Římský
klub: Je to seskupení vědců ze všech
zemí, kteří se zabývají prostředím
a ekologickým vlivem a vlastně otázkou, jak
dlouho může tato Země za těchto podmínek
pokračovat. A statistika je otřesná. Proto
bych prosila, aby vláda spolupracovala se všemi iniciativami,
které se zabývají přírodou,
které se zabývají očištěním
vod, očištěním vzduchu. Co nám
bude platné, jestliže budeme úžasní
v obchodu, jestliže rozvineme tržní hospodářství,
jestliže postavíme skvělé domy, ale
naše děti nebudou mít vodu, kterou budou moci
pít, a budou nemocné a budou mít ekzémy,
protože vzduch, který budou dýchat, je bude
ničit.
Prosila bych, aby se daleko víc spolupracovalo, a aby se
vytvořily kluby podobné Římskému
klubu, které by se zabývaly prostředím,
ve kterém žijeme, a aby všechny i finanční
prostředky se v první řadě daly na
záchranu Země a člověka.
Aby se nepokračovalo tam, kde se porušuje boží
řád, dnes vědci chtějí pokračovat
ve výzkumech na embryích, chtějí prostě
ukázat, kam to člověk dotáhl. Ale
my bychom mohli stavět novou Babylónskou věž.
Pokud jde o tento zákon, stavím se za pozměňovací
návrh poslance Soukupa a prosím, aby i ve výchově
u dětí byl dán zvláštní
obor, který by měl název: Úcta k přírodě,
úcta k tvorstvu, úcta k člověku. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pani poslankyni Kaplanovej. Teraz vystúpi
pán poslanec Peter Mornár, ten je prihlásený
ako posledný. Po ňom sa prihlásil o slovo
pán minister Vavroušek.
Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne,
vážení kolegovia poslanci, dámy a páni,
môj príspevok bude krátky a obsahuje tri pozmeňujúce
návrhy. Mám na mysli tlač 1062.
Prvý pozmeňujúci návrh sa týka
preambule, ktorá v tejto časti tlače znie
takto: "Pripomínajúc si prirodzenú záujmovú
závislosť človeka a ostatných organizmov..."
- môj pozmeňujúci návrh by bol takýto:
"Pripomínajúca prirodzenú vzájomnú
závislosť človeka, živej a neživej
prírody."
Komentár k tomu je taký, že sa to týka
jednak neživej prírody a jednak, že je tu trochu
zdôraznené to ľudské hľadisko, tak
ako lekár má možnosť rozlíšiť
čo je otázka humánnej medicíny, a
čo je otázka veteriny, tak ako veriaci človek
si trúfam rozlíšiť to dôležité
v našich vzájomných ľudských a
medziľudských vzťahoch a vo vzťahoch k ostatnej
prírode.
Ďalší pozmeňujúci návrh
sa týka § 2 prvej vety: "Životným
prostredím je všetko, čo vytvára prirodzené
podmienky existencie organizmov vrátane človeka
a jeho predpokladov ďalšieho vývoja." Podľa
môjho pozmeňujúceho návrhu by táto
veta znela takto: "Životným prostredím
je všetko, čo vytvára prirodzené podmienky
existencie človeka, živej a neživej prírody
a je predpokladom ďalšieho vývoja, či
zachovania." Zase je tam otázka zachovania pri neživej
časti prírody.
Posledný pozmeňujúci návrh sa týka
§ 12, je to tá prvá veta na strane 5, kde pokračuje,
od toho miesta kde je podčiarknuté: "... ohrozované
zdravie ľudí", zvyšok vety by znel takto:
"...a aby nebola ohrozená živá a neživá
príroda." To je všetko, pokiaľ sa jedná
o pozmeňujúce návrhy.
Chcem poďakovať predkladateľom tohto zákona
a hlavne za § 15, kde sa hovorí o výchove a
osvete a kde tá veta končí "... že
má byť táto zameraná k úcte k
životu vo všetkých jeho formách."
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mornárovi. Teraz vystúpi
v rozprave Jiří Schneider. Prosím, aby sa
ujal slova. Po ňom bude hovoriť pán minister
Vavroušek, ktorý chce byť ako posledný
v rozprave, má na to právo podľa zákona
o Rokovacom poriaku, tak ho rešpektujem.
Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedající,
dámy a pánové, mnohé zde již
bylo řečeno, já se omezím na několik
poznámek. Také na mne tento zákon působí
na pomezí ústavního zákona a deklarace
o životním prostředí. Některá
ustanovení by možná slušela ústavě,
některá ustanovení by zase slušela deklaraci.
Nicméně respektuji a cením si vůle
předkladatelů řešit problematiku, kterou
tady mnozí předřečníci zdůrazňovali
jako velmi podstatnou, to je problematiku životního
prostředí.
Dovolím si vyjádřit jednu obavu, kterou si
dovolím ztělesnit v několika pozměňovacích
návrzích, které spolu úzce souvisejí.
Moje obava tkví v tom, že tímto zákonem,
který samozřejmě ve většině
svých ustanovení je nevymahatelný, stanoví
nevymahatelné povinnosti tímto zákonem, chceme-li
budovat na úctě k zákonům, vážeme
k tomu, aby všichni občané této země
respektovali určité principy. Velmi se obávám
legalizace určitých přístupů,
určitých principů. Hovořil už
tady o tom kolega Gandalovič, nicméně já
nejsem uspokojen s jeho argumentací, a proto navrhuji,
aby ze zákona byla vypuštěna jakákoli
zmínka o principu trvale udržitelného rozvoje.
Z toho vyplývají tři návrhy, které
předkládám písemně. V §
1 by se vypustila poslední věta, která odkazuje
na tento princip, § 6 by se vypustil a v § 15 odst.
1 by se vypustila slova " myšlení a jednání,
které bude v souladu s principem trvale udržitelného
rozvoje". A poslední zmínka k § 23, který
stanoví možnost daňových úlev,
navrhuji tento paragraf vypustit, vzhledem k tomu, že se
domnívám, že podstata toho, té možnosti,
je dána v § 22.
Nyní k preambuli. Domnívám se, že návrh
preambule, jak jej máme předložen, není
pro mne uspokojivý, jsou zde varianty, domnívám
se, že ani jedna z těch variant není pro mne
přijatelná. Návrh kolegy Blažka se snaží
problematiku preambule toho zákona řešit, nicméně
připadá mi ten návrh příliš
obsáhlý, proto si dovoluji předložit
tomuto ctěnému shromáždění
svoji alternativu preambule tohoto zákona. Ta by zněla:
"Federální shromáždění
ČSFR vycházejíc ze skutečností,
že člověk je úzce spjat s přírodou,
vědomo si odpovědnosti a postavení člověka
jako uživatele a spolutvůrce prostředí,
vyjadřujíc svou vůli, aby příznivé
životní prostředí bylo zachováno
i budoucím generacím, usneslo se na tomto zákoně."
To jsou všechno mé pozměňovací
návrhy. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Schneiderovi. Ďalej
sa prihlásil do rozpravy pán poslanec Stanislav
Chýlek. Prosím, aby sa ujal slova. Po ňom
vystúpi pán poslanec Čičmanec.
Poslanec SL S. Chýlek: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, přednesu pouze
několik drobných poznámek. Chci říci,
že jsem velmi potěšen tím, že poslanecké
návrhy tak velmi zásadním způsobem
doplňují a zkvalitňují předlohu.
Mám tím na mysli jak návrh poslance Soukupa,
tak návrhy poslance Blažka. Zejména veliké
potěšení mi činí to, že
na rozdíl od předchozích zákonů
o životním prostředí se zde podstatně
silněji prosazuje filozofický názor biocentrický
proti původně prosazovanému antropocentrismu.
Potom se stavím za to, aby byl přijat pozměňovací
návrh preambule podle kolegy Blažka. Ale pro případ,
že by tato preambule přijata nebyla, tak pouze pro
tento případ přicházím s návrhem,
aby v preambuli byla vypuštěna věta, která
je na sedmém řádku od spoda, kde se říká:
"... respektujíce přitom právo člověka
přetvářet přírodu v souladu
s principem trvale udržitelného rozvoje".
Já sám se domnívám, že takové
právo sotva existuje, že spíše by to měla
být mez, která se nedá překročit,
ale nikoliv předem dané právo takto postupovat.
Proto bych doporučoval, aby věta byla pozměněna
tak, že by zněla : "Respektujíc zásadu,
že zásahy člověka do přírody
musí být uvážené a nesmějí
překročit rámec daný principem trvale
udržitelného rozvoje." Upozorňuji, že
bych si přál, aby se o této větě
hlasovalo pouze v případě, že by nebyl
přijat text preambule podle kolegy Blažka. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa prihlásil
poslanec Schneider.
Poslanec SL J.Schneider: Já mám procedurální
návrh. Poněvadž byl předložen obsáhlý
komplex pozměňovacích návrhů,
domnívám se, vzhledem k tomu, že zítra
jednají výbory a vzhledem k tomu, že by nebylo
rozumné, abychom tak obsáhlé pozměňovací
návrhy přijímali v plenární
schůzi, aby byl tento pozměňovací
návrh přikázán výborům,
a abychom o nich hlasovali až po projednání
ve výborech.
Já mohu prohlásit, že v našem výboru
nebyl tento pozměňovací návrh projednáván.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. K tomuto návrhu sa ešte
potom vyjadrí navrhovateľ a spravodajcovia, podľa
toho sa rozhodneme. Teraz prosím pána poslanca Čičmanca,
aby pokračoval v rozprave.
Poslanec SL P.Čičmanec: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie. Chcel by som doplniť, ale hovorím
za seba, stanovisko poslancov KDH v tom zmysle, že neide
o kompetencie a nespochybňujeme kompetencie federácie
v tomto smere. Pokladáme obsah toho návrhu OH za
perspektívne cieľové riešenie, ale z určitého
nedorozumenia vznikli obavy, nie sú pre plnenie týchto
návrhov predpoklady, preto že by sme neboli schopní
v Slovenskej republike zákon dodržiavať. Ovšem
pokiaľ budeme mať možnosť - keď sa dnes
nebude o tomto zákone hlasovať, tak to znovu prejednáme
v klube a zvážime všetky tieto okolnosti.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Čičmancovi. Poslanec
Čičmanec bol posledný písomne prihlásený
do rozpravy. Pán minister Vavroušek sa ešte prihlásil
a chce vystúpiť. Nevystúpi so záverečným
slovom, ale podľa možnosti až na záver diskusie.
Na to má právo ako člen vlády. Ešte
sa hlási poslanec Soukup. Prosím.
Poslanec SL J. Soukup: Já si dovolím vystoupit s
krátkou faktickou poznámkou a sice k návrhu
kolegy Schneidera. Podotýkám, že návrhy
byly přečteny v rychlém sledu, takže
jsem pouze zaznamenal návrh na vypuštění
§ 23 s odůvodněním, že tuto problematiku
řeší § 22. Domnívám se,
že tomu tak zcela není, protože zatímco
v § 22 jsou uloženy dlouhodobé svým způsobem
sankce, ale s dlouhodobou působností, tzn. ne okamžitě
vymahatelné za znečišťování
životního prostředí. Naopak § 23
stanoví zvýhodnění pro organizace,
které se na udržení životního prostředí
podílejí. Takže jde o paragrafy, které
jsou v kontradikci a nejsou zaměnitelné.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Soukopovi. Ďalej sa prihlásil
o slovo pán minister Vavroušek. Udeľujem mu slovo.
Ministr - předseda výboru pro životní
prostředí J. Vavroušek: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci. Chtěl bych říci, že si velice
vážím úsilí, které věnovali
tomuto zákonu nejenom poslanci výborů pro
životní prostředí, ale i poslanci prakticky
všech ostatních výborů. A považuji
to za další důkaz faktu, že jde skutečně
o věc, která leží na srdci všem
poslancům Federálního shromáždění.
Za druhé jsem přesvědčen o tom, že
jde o problém, který má nadstranický
charakter. Že v žádném případě
neměli připustit to, aby byl prezentován
jako návrh té či oné politické
strany. Myslím si, že jde o podstatu věci -
ne kdo to řekl, ale co bylo řečeno.
Za třetí - plně podporuji poslanecký
návrh ve znění textu tisku 1062 doplněný
o návrhy, které jsou založeny na doporučení
výborů branných a bezpečnostních,
tak jak zde byly předneseny panem poslancem Soukupem a
to z těchto stručných důvodů,
aniž bych chtěl opakovat argumenty, které tady
byly předneseny. Především jsem přesvědčen
o tom, že právo na informace a tedy také na
informace o životním prostředí je jedním
ze základních lidských práv, a zároveň
základním předpokladem toho, aby se změnil
dosavadní nešetrný přístup k
přírodě.
Dále jsem přesvědčen o tom, že
zákon musí obsahovat také sankční
část, aby získal možnost být
prosazován, aby bylo možno podle něho rozhodovat,
a dokonce i soudit v případech, bude-li to nezbytné.
Dále jsem přesvědčen o tom, že
si nesmíme dovolit propást příležitost
již dnes doplnit do zákona tu klíčovou
pasáž, týkající se hodnocení
vlivu činnosti na životní prostředí,
protože právě tento zákon umožňuje
prosadit v praxi základ pro navazující zákony,
které by se zabývaly podrobně jednotlivými
typy činností jako je stavební činnost,
další činnosti provozované v prostředí,
ale také hodnocení ekologických vlastností
výrobků. Myslím si, že tady nebylo snad
zcela zřejmé z těch argumentací, že
jde o proceduru hodnocení vztahů k životnímu
prostředí, která má preventivní
charakter. V tomto smyslu nemůže tato procedura žádným
způsobem dodatečně poškodit průmysl
žádné z obou republik. Je to právě
tato část zákona , která by měla
zabránit vzniku dalších škod, a to nejen
ekologických, ale také ekonomických, jak
zde již bylo několikrát řečeno.
Myslím si také, že tato procedura není
postačující, nejsou opodstatněné,
protože odpovídá buď přímo
závazkům, které jsme na sebe převzali
parafováním té mezinárodní
dohody, která zde byla několikrát citována
(Helsinki - ESPOO), nebo jsou převzaty téměř
doslova z příslušných směrnic
Evropského společenství. Kdybychom se pokusili
samostatným zákonem tuto problematiku upravit podrobněji,
nepochybně bychom se dotkli kompetencí republik,
protože díky tomu, že republiky mají jiným
způsobem uspořádány státní
správu týkající se péče
o životní prostředí a to základním
způsobem - prostě nemáme reálnou možnost
na úrovni federace zasahovat do procesních podrobností.
Ostatně bych to považoval také za nevhodné,
protože je třeba, aby republiky měly možnost
si proceduru upravit podrobněji.
Ze stejných důvodů není možné
např. podrobněji specifikovat přílohy,
které jsou součástí návrhu.
Třeba velkokapacitní chov nelze vymezit v tomto
obecném zákonu počtem kusů dobytka,
protože to, co je velkokapacitní někde na Kysucích
nebo na hřebenech Krkonoš je velmi odlišné
od definice, která bude platit např. pro Hanou nebo
nějaké jiné rovinaté kraje. Proto
jakýkoliv další pokus rozšířit
a upřesnit návrh části hodnocení
vlivů na životní prostředí by
byl, ať přímým, nebo nepřímým
zásahem do kompetence republik, ale hlavně by byl
proti zdravému rozumu, proti logice celého problému.
Domnívám se, že také další
pozměňující návrhy, které
zde byly předneseny, především návrh
na doplnění odstavce, který by definoval
právo na vstup do přírody i návrhy,
které jsou obsaženy v doporučení pana
poslance Blažka, by mohly přispět ke zlepšení
tohoto zákona.
Souhrnně se domnívám, že návrh
s příslušnými doplňky, tak jak
byl přednesen, v sobě zároveň zahrnuje
doporučení, která byla přednesena
jednak ekologickými iniciativami nejrůznějších
typů, jednak federální vládou. Mohu
říci, že se s nimi ztotožňuji osobně.
Chtěl bych jen vyjádřit přesvědčení,
že po případném doplnění
návrhu zákona, za které se velmi přimlouvám,
by se podařilo svým způsobem harmonicky vyřešit
základní filozofický spor. Vzhledem k tomu,
že péče o životní prostředí
je na jedné straně motivována humanistickým
přesvědčením, je tedy v tomto smyslu
antropocentrická, ale zároveň musíme
vytvořit takový soubor činností a
takový přístup, který by umožnil
v plné míře respektovat také ten druhý,
biocentrický - nebo možná bychom měli
přesněji říci naturocentrický
- způsob uvažování, protože nejde
jen o živou část přírody, ale
i o ochranu neživé přírody.
Domnívám se, že tento zákon by mohl
skutečně v moderní formě a s respektováním
dnešních znalostí navázat na myšlenky
filozofa Alberta Schweitzera, který definoval úctu
k životu chápaném v tom nejširším
možném smyslu, nejenom k životu lidskému,
ale k životu všech živých tvorů.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť
v rozprave. Nechce. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Budú nasledovať záverečné slová.
Prosím zástupcu navrhovateľa, aby sa vyjadril
k predneseným návrhom, prípadne k celej rozprave.
Poslanec SL M.Soldát: Chtěl bych se vyjádřit
k celkové rozpravě. Hlavním leitmotivem tady
je to, zda do zákona zahrnout hodnocení vlivu činností
na životní prostředí, či nikoliv.
K ostatnímu by se asi vyjádřil kolega Huml.
Chtěl bych říci jednu věc. Tento problém
se vyskytl ve výborech pro životní prostředí
Federálního shromáždění
už dvakrát. Už dvakrát garanční
výbory nedoporučily, aby tato problematika byla
součástí tohoto zákona. Pokud se tento
parlament ústy zástupců svých poslaneckých
klubů přiklání k tomu, aby problematika
hodnocení vlivu činností na životní
prostředí sem byla zahrnuta, tak bych chtěl
připomenout jednu věc, že jsem se osobně
účastnil téměř všech jednání
ve výborech SNR a ve dvou výborech ČNR. V
podstatě o této problematice bylo diskutováno
opravdu důkladně jen v jednom jediném výboru,
a to ve výboru pro životní prostředí
ČNR.
Doporučuji ten přístup, abychom dnešní
jednání přerušili, aby se sešly
garanční výbory pro životní prostředí
a tento problém prodiskutovaly. Já si totiž
myslím, že takto "z oleje" udělat
tak zásadní změnu zákona těžko
můžeme. Chtěl bych v této souvislosti
připomenout, že jsme tady ve velkém nadšení
schválili zákon o ovzduší a už
před měsícem musely výbory přijmout
usnesení směrem k vládě, aby byla
předložena novela tohoto zákona, protože
se ukazuje, že zákon má mnohé chyby
a nedostatky. Toho bychom se měli v této fázi
vyvarovat. Myslím, že někdy méně
znamená více.
Navrhuji tedy ten procedurální postup, abychom jednání
o tomto bodu přerušili, aby se sešly garanční
výbory a celou problematiku znovu posoudily a navrhly sněmovnám
ústy zpravodajů konečné doporučení.