Úterý 3. prosince 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Jéglovi. Slovo teraz dávam poslancovi Antonínovi Blažkovi.

Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedající, dámy a pánové, existuje poměrně reálná možnost, že se svých teprve nedávných svobod a možností vytvořit s jejich pomocí konečně demokratickou a prosperující společnost nebudeme příliš dlouho těšit, protože prostředí naší existence, které jsme v uplynulých desetiletích dopustili tak nesmírně zdevastovat, se stane neslučitelné s životem.

Bylo by však velkým zjednodušením, kdybychom se ve snaze najít viníka tohoto stavu naší přírody a životního prostředí obrátili jen do nedávné minulosti a jen do našeho vlastního společenského prostředí. Desítky lidských generací se totiž k přírodě chovaly jako ke svému protivníkovi, či dokonce nepříteli, nad kterým je v zájmu lidského rodu třeba dobývat vítězství. A skutečně, dnes už je lidstvo velice blízko konečnému "vítězství" nad přírodou a ovšem, podobno Oidipovi v jeho tragické slepotě bránící mu rozpoznat ve vlastních krocích cestu ke zkáze, i na dosah svému zániku.

Myslím, že současnou situaci lidstva vzhledem ke stavu přírody jakožto prostředí existence všech organismů včetně člověka je možno popsat následujícím paradoxem: Člověk je díky rozumu dosud nesporně nejvyšším stupněm dospělosti života, jeho chování však samu další existenci života zcela reálně ohrožuje.

Tento - s trochou nadsázky řečeno - sebevražedný vztah člověka k přírodě vznikal ovšem jako důsledek proměn lidského poznání o přírodě, jejím řádu a místu a úloze člověka v něm. Ještě renesanční novoplatonismus přinášel (např. v učení Mikuláše Kusánského) představu o přírodě jakožto žijícím organismu - universu - které se sice skládá z různých vrstev, ale tvoří jednotný celek, který je ve své plnosti obrazem božím. A ještě Giordano Bruno soudil, že příroda je živá bytost a člověk jeho doby - v souladu s renesanční antropocentrickou koncepcí světa, která člověka učinila středem kosmu - sice již vyžaduje, aby mu příroda sloužila (v tom už je podoben člověku sedmnáctého století), ale "cílem jeho života je být pouze jejím správcem, uživatelem a dotvořitelem. Spravuje ji však ze středu bytí věcí v kosmu, jehož zůstává součástí, a proto nechce a ani nemá být na přírodě nezávislým vládcem, pánem nebo majitelem přírody, který bezohledně využívá její síly." (P.Floss: Proměny vědění)

V sedmnáctém století se rodí nová koncepce přírodovědy jako důsledek subjekt-objektového myšlení - příroda zde ztrácí svou subjektivitu, stává se objektem lidského poznání: Už to není "živá bytost", ale stroj a člověk musí být podle Galilea geometrem, aby mohl převést přírodní děje na geometrické obrazce a měřitelné údaje - základem vědění se stává geometrie. Opojení "geometrickým" rozumem a "geometrickým" způsobem myšlení nalézá svůj výraz kromě jiného i ve "francouzských" parcích evropských zámků 17. a 18. století, kde přirozené tvary stromů a keřů dostávají "exaktní", geometrické formy a ztělesňují tak "sestřižení" celé přírody podle norem euklidovské geometrie.

Ztráta subjektivity a popření schopnosti přírody být sama sobě účelem pak vede k "panskému" vztahu k přírodě, jak to představuje Descartesův výrok: Homo est dominus et possesor naturae - člověk je pánem a vlastníkem přírody, ze kterého vlastně vyrůstají i novodobé antropocentrické koncepce vztahu člověka k přírodě jako ke skutečnosti, jejímž jediným smyslem a účelem je člověku sloužit.

Výsledkem takového postoje k přírodě je ale ztráta schopnosti lidskou aktivitu vůči přírodě morálně kvalifikovat. Tento v podstatě konzumní vztah k přírodě přinesl s rozvíjející se civilizací a stupňujícími se nároky lidstva na uspokojování jeho často uměle vytvořených potřeb takové činy, jejichž důsledky vůči přírodě a tedy i prostředí naší vlastní existence jsou dnes už nedohledné, jako je tomu například v případě děr v ozónové vrstvě atmosféry nebo nebezpečí skleníkového efektu, které představují zcela reálné ohrožení života v globálním měřítku či postupná kontaminace životního prostředí různými jedovatými látkami se všemi negativními důsledky pro zdraví a životy velkých skupin obyvatelstva.

Podrobné analýzy stavu přírody jako prostředí existence všech živých organismů i poznání neoddělitelnosti člověka od přírody a jeho závislosti na ní vedou konečně v naší době k obratu ve vědomí o významu přírody pro přežití lidstva.

Rodí se fyziocentrické koncepce, které si kladou za cíl změnit vztah člověka k přírodě ve smyslu převzetí odpovědnosti za její zachování. Fritjof Capra přichází s novou filozofií přírody, ve které člověk už není jejím pánem, ale jen jednou z jejích součástí přírody, Klaus Meyer Abich požaduje přiznat přírodě být sama sobě účelem a ve své představě "kosmického právního společenství" se sám chce stát "právním zástupcem přírody". Hans Jonas ve svém Principu odpovědnosti volá po ustanovení nové etiky, která by hledala základy morálního chování nejen v jednání člověka vůči člověku, ale i člověka vůči přírodě, když Kantův imperativ "jednej tak, aby se tvé jednání mohlo stát mravním zákonem pro všechny" upravuje do následující podoby: "Jednej tak, aby tvé jednání umožňovalo přežití lidstva do nejvzdálenější budoucnosti."

Princip odpovědnosti nás v takovém pojetí zavazuje okamžitě omezit aktivity, které naše životní prostředí bezprostředně ohrožují, ale i aktivity, o jejichž důsledcích dosud nemáme jistotu, že ohrožení nepřinesou v budoucnosti. Přijetí zákona o životním prostředí Federálním shromážděním by tedy mělo být výrazem vůle naší společnosti takové závazky na sebe vzít.

V této souvislosti se proto rozhodně připojuji k návrhu doplnit předložený text v tisku 1062 o problematiku EIA, to je o metodiku posuzování vlivu činností na životní prostředí včetně seznamu činností, které takovému posuzování budou v ČSFR podléhat, protože jedině tak zde může vzniknout zákon, který bude efektivním nástrojem ochrany přírody a životního prostředí.

Dámy a pánové, předložil jsem několik pozměňovacích návrhů, které si kladou za cíl především zpřesnit text návrhu zákona, případně některé jeho formulace posílit ve smyslu rozšíření jeho záběru a účinnosti. Především navrhuji v § 2 vypustit slova "vytváří přirozené podmínky" a nahradit je slovy " je součástí přirozených podmínek". Dále doplnit " a je předpokladem jejich zachování a dalšího vývoje".

V § 3 vypustit formulaci "živých a neživých složek životního prostředí" a nahradit slovy "organismů a jejich prostředí".

§ 5 vypustit a nahradit textem: "Únosné zatížení prostředí. Únosné zatížení prostředí je takové zatížení prostředí lidskou činností, při kterém nedochází k jeho poškozování."

V § 6 vypustit slovo "nesnižuje" a nahradit je slovem "zachovává". V poslední řádce § 6 vypustit slovo "zachovává".

V § 9 v poslední řádce vypustit "o", nový text by zněl "ale i ochranu".

V § 11 vypustit slovo "území" a nahradit je slovem "prostředí".

V § 13 v textu "o tom, že takovému" vypustit "že" a nahradit slovem "zda".

§ 16 odst. 2 navrhuji vypustit a nahradit textem: "Každý, kdo má v úmyslu využívat prostředí nebo přírodní zdroje, projektovat, provádět nebo odstraňovat stavby je povinen před zahájením takové činnosti provést zhodnocení jejich možných vlivů na životní prostředí. Výsledek tohoto hodnocení musí zaručit, že činností nebude životní prostředí zatíženo nad míru, kterou stanoví zvláštní předpisy."

Ještě jeden text bych chtěl doporučit vaší pozornosti. Jde o text úvodní, který můžeme pracovně nazvat preambulí zákona, který jsem předložil samostatně. Protože se s ním kolegové poslanci, členové politického klubu ODA ztotožňují, považujte ho prosím za náš společný návrh. Vychází z myšlenkových zdrojů, které jsem zde zmínil, a vyjadřuje naši vůli ujmout se odpovědnosti za zachování přírody v bohatství jejích hodnot a rozmanitosti jejích funkcí. Je projevem našeho odhodlání vzdát se onoho "karteziánského", to jest antropocentrického přístupu k přírodě a pokusem přispět k prosazení mravní ideji, která je reflexí Kantova imperativu mravního. Odvažuji se doufat, že proti takovému textu nebudete mít námitky. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Blažkovi. Prosím teraz poslanca Gandaloviča, aby vystúpil v rozprave. Pripraví sa poslankyňa Tarhoviská.

Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, po celou dobu projednávání měli poslanci výborů pro životní prostředí i ostatních výborů na stole vedle poslaneckého návrhu, který byl oficiálně předmětem jednání, také pracovní vládní návrh a cenné podněty od ochránců přírody a Zelených. Zákon byl podroben věcné a velmi důkladné diskusi, při níž byly znovu otevřeny otázky jeho základních východisek obsahu i formulací. Vyrovnanost síly kritiky z různých názorových táborů a podpora řady odborníků mě přesvědčují, že se po dlouhé řadě jednání podařilo nalézt vyvážené řešení, formulačně i věcně správné. Při zpracování návrhu zákona o životním prostředí jsme se řídili snahou jednoznačně stručně a přístupnou formou vyjádřit to, co je účelem zákona, tedy stanovit základní práva a povinnosti občanů a podniků vůči životnímu prostředí a zavést do právního řádu nové ekologické pojmy.

Jestliže tedy je našemu zákonu vytýkána určitá deklarativnost, je to právě proto, že počítáme s navazujícími zákony o jednotlivých složkách prostředí - vzduch, voda, odpady a zjišťování vlivů činností na životní prostředí. Nechceme speciálním ustanovením narušit jeho jednoduchou a jasnou formu. Názor některých právníků je v této oblasti ovlivněn přílišným konservatismem, a to nikoliv v politickém smyslu, a je svým způsobem pochopitelný. Podle našeho názoru je to však právě životní prostředí, které vyžaduje možná trochu netradiční a nový přístup.

Názory, že se má jednat o základní normu patřící svým charakterem do oblasti spíš obecního práva, jsme uplatnili i při diskusích o tom, zda má zákon obsahovat podrobnou část věnovanou povinnému zjišťování vlivu činností na životní prostředí, jak se nacházejí v pozměňovacím návrhu. O nezbytnosti stanovit zákonem takovou povinnost v ČSFR nikdo z nás nepochybuje, podporujeme však raději samostatný a dostatečně podrobný zákon a nikoli několik paragrafů zákona o životním prostředí, o nichž nevíme, zda by to bylo pro tak vážný problém moc nebo málo. Hledisko času je podle mého názoru značně přeceněno, neboť věcně je tato norma připravena jak na federální, tak na republikové úrovni a může být podle všech informací, které mám, předložena během několika týdnů. Rád bych zde v této souvislosti zdůraznil i usnesení výborů pro životní prostředí, bod 2, které se týkalo projednávání tohoto zákona.

Od samého počátku přípravy zákona je veden spor o jeho celkové zaměření, zda má vycházet z antropocentrického nebo biocentrického názoru. Velmi rozporné názory byly na větu preambule, která říká, že zákonodárce respektuje právo člověka přetvářet přírodu v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje s tím, že jakákoli činnost přírodu dosud jen poškodila. Stejně silně ovšem nesouhlasí ti, kterým se pojetí zákona zdá příliš biocentrické a požadují větší zdůraznění nadřazenosti člověka nad přírodou, jeho role při tvorbě životního prostředí a při péči o něj. To, že jakákoli činnost člověka byla pro přírodu samotnou dosud vždy jen škodou, je však pro legislativu zcela nepoužitelné tvrzení. Opravdu by bylo velmi sporné, kdyby zákon nerespektoval právo člověka postavit přehradu, povrchově těžit uhlí či regulovat stavy zvěře. Ukládá mu však takové povinnosti, aby byla zachována možnost naplnění těchto potřeb i pro budoucí generace.

Na druhé straně jsme odmítli v základní definici zákona hovořit o životním prostředí člověka, ale používáme formulaci "podmínky existence organismů včetně člověka". Přestože si uvědomujeme, že většina povrchu našeho státu je prostředím umělým, ovlivněným zemědělskou činností či výstavbou a že zejména v již zdevastovaných oblastech může a musí být člověk velmi aktivní při zlepšování stavu životního prostředí, nechceme v zákoně výslovně zakotvit antropocentrické formulace o vytváření životního prostředí.

Závěrem mi dovolte vyslovit přesvědčení, že dikce zákona není právní kodifikací žádného ze světových názorů, jak jsme byli před několika lety svědky, ale jako své hlavní názorové východisko má snahu člověka co nejvíce chránit životní prostředí před činnostmi, které jsou s jeho životem a naplňováním jeho potřeb spojeny.

Z tohoto hlediska jsem přesvědčen, že zákon mohou podpořit všichni poslanci, ať je jejich názor či vyznání jakékoliv. V souvislosti s právním upřesněním formulací paragrafu 19 předkládám pozměňující návrh, jehož text nevím, zda mám číst.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: V prípade, že nebol predložený písomne a nemajú ho poslanci, musíte ho prečítať.

Poslanec SN P. Gandalovič: Omlouvám se. Předkládám pozměňující návrh, který je vlastně zpřesněním § 19 po diskusi s právním konzultantem. Zní: V § 19 odstavce 2 až 5 znějí: Odstavec 2 - o uložení povinnosti podle odst. 1 rozhodne příslušný orgán státní správy. Odstavec 3 - oprávněným za způsobené ekologické újmy je stát, podrobnosti stanoví zákony České národní rady a Slovenské národní rady. Odstavec 4 - pro ekologickou újmu se použijí obecné předpisy o odpovědnosti za škodu a o náhradě škody, pokud odstavce 1 až 3 nestanoví jinak. Za páté - ustanoveními odstavců 1 až 3 nejsou dotčeny obecné předpisy a odpovědnosti za škodu a o náhradě škody. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Gandalovičovi. Ďalej vystúpi v rozprave poslankyňa Soňa Tarhoviská, prosím, aby sa ujala slova. Pripraví sa poslanec Masopust.

Poslankyně SL S. Tarhoviská: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, byla zde dnes mými kolegy vzpomenuta konvence Evropské hospodářské komise OSN, týkající se hodnocení vlivu činností na životní prostředí, kterou podepsali jak zástupci Československa, tak zástupci jiných států. Bylo nám zde vysvětleno, že požadavek na závazný postup při hodnocení vlivu veřejných i soukromých projektů na životní prostředí zajišťuje respektování ekologických hledisek v zemích s tržním hospodářstvím a že tento požadavek zakotvuje tak pravidla, jimiž se budou jednotlivé státy řídit.

Bylo zde zdůrazněno, že doplněním zákona o životním prostředí o tuto problematiku otevíráme právní normu, ve které se mohou pohybovat obě republiky podle svých představ.

Byla tady vyřčena ještě řada jiných argumentů, samozřejmě také protichůdných. Mezi nimi jsme byli upozorněni na preventivní význam tohoto opatření, o kterém se mluvilo, a jestli dovolíte, já bych se tady u toho na chviličku zastavila.

Od samého počátku působení parlamentu v kulturních a sociálních výborech se potýkáme s problémem, jak pomoci zdravotně postiženým, odkud vzít prostředky na nemocenské dávky atd. atd. Jenže to jsou všechno vlastně už jen důsledky. Mezi jinými důsledky špatného stavu životního prostředí, ve kterém žijeme. Jednou z cest, podle mého názoru, jak z toho vybřednout, je třeba hledat právě v prevenci. A dnes se nám tady nabízí možnost v podstatě pokročit vpřed teď hned, neotálet a naplnit tak konvenci, o které jsem v úvodu mluvila.

Chtěla bych se obrátit na pány navrhovatele, kteří jistě ví, jak je přesycen náš legislativní program, aby ještě jednou zvážili věcné argumenty pro a proti a vážili potom také doporučení. Zároveň se chci odvolat na ty, kteří o životním prostředí toho ví jistě nemálo. A sice - z Českého svazu ochránců přírody v Olomouci nás požádali o doplnění zákona o životním prostředí tak, jak o něm bylo hovořeno a napsali nám - cituji: " V těchto týdnech, kdy jsme vrátili naší přírodě bobra, kterého hamižní lidé před 260 lety vyhubili, chceme, aby toto krásné zvíře žilo v naší zemi." Konec citace. Dámy a pánové, jednejme tedy tak, aby u nás bobři mohli žít a aby nás nestihl přívlastek hamižní poslanci. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Soni Tarhoviskej, odovzdávam mikrofón poslancovi Zdenkovi Masopustovi.

Poslanec SL Z. Masopust: Vážené Federální shromáždění, dámy a pánové, je mnoho iluzí, ve kterých žijeme. Jedna z nich je iluze, že ekologické zákonodárství může být jednoduché. Není tomu tak.

V Evropě, do které chceme vstoupit, je ekologické zákonodárství jedno z nejsložitějších odvětví práva. Chtěl bych jenom velice stručně připomenout, co ho tvoří. Jsou to především tři paragrafy, tři, ale velice významné paragrafy Jednotného evropského aktu, který v roce 1987 doplnil Římskou smlouvu, která založila EHS. Je to dále více než 170 dalších právních předpisů a je to dnes už obrovský objem judikatury, a to závazné judikatury.

Omezíme-li se tedy na oblast životního prostředí, takto vypadá právní standard Evropy, do které chceme vstoupit a do které, doufám, velice brzy formou asociačních dohod vstoupíme. Co to pro nás bude znamenat? Bude to znamenat buď rychle adaptovat náš právní řád evropským standardům, a jako jurista si dovolím tvrdit, že se od nich v řadě případů a v řadě směrů odchylujeme, nebo - prostě a jednoduše - zakotvit do našeho právního řádu primát, supremaci evropského práva nad naším právem vnitrostátním.

Když se obrátíme k zákonu, který máme před sebou, jistě všichni chápeme, že to není to legislativní místo, kde primát evropského práva, teď už konkrétně evropského práva životního prostředí, je možno zakotvit. K tomu by bylo třeba podobné legislativní formy, jakou jsme volili v Listině základních práv a svobod a v uvozovacím zákoně k ní, kdy jsme pakty o lidských právech nadřadili našemu běžnému zákonodárství. To tady nemůžeme udělat. Ale můžeme udělat - a po mém soudu musíme udělat - to, že budeme vytvářet právní předpisy nebo právní předpis, který bude těm evropským standardům, jimiž budeme možná během několika týdnů už poměřováni, vyhovovat.

Nás ta supremace evropského práva nad vnitrostátním čeká dříve nebo později, tomu neuhneme. Jinak se dostaneme do velmi vážných potíží, právních, politických, ekonomických, prestižních, diplomatických a jiných. Když velice stručně dám přehled toho, co v oblasti životního prostředí dnes například je v západní Evropě nebo budoucí jednotné Evropě běžné, jsou to např. věci, o nichž my, bohužel, nemáme ještě ani tušení v naší právní úpravě. To jsou ekoznámky, to jsou ambudsmani pro životní prostředí na ústřední i místní úrovni, to jsou referenda k otázkám životního prostředí místní i celostátní, je to široká mezinárodní spolupráce a z toho vyplývající značné nároky na financování. Ale je to především nejen zakotvené, ale i realizované právo na informace, je to stanovení emisních a imisních limitů nejen v liteře, ale i v realitě, a je to především ten tolikrát už zde zmiňovaný Environmental Impact Assessment. Bez toho se neobejdeme.

V zákoně, který projednáváme, máme některé věci, které evropské zákonodárství nezná. Všimněte si, že v našem zákoně je deset zákonných definic - jestli jsem dobře počítal - deseti různých termínů, jako je ekosystém, ekologická stabilita, únosné zatížení, trvale udržitelný rozvoj apod. Jako jurista mám o těchto definicích velice vážné pochyby. To nejsou zákonné definice prakticky aplikovatelné, to jsou víceméně vědecká vymezení a jako taková otevřená vždy debatě, diskusi, zpochybňování, popírání atd.

Nevím, zda toto je nutné v zákoně. Bude-li to tam, budiž, nebude-li to tam, vůbec nic se nestane. Ani onen jednotný evropský akt vůbec nedefinuje klíčový pojem životního prostředí. Ale my tam bohužel nemáme klíčovou problematiku EIA.

Moje povídání vyúsťuje v jeden návrh a prosím, abyste vzali na vědomí, že ho předkládám ne jako poslanec určité politické strany, ale jako jurista. To je návrh, který zde přednesl poslanec Soukup. Domnívám se, že zákon by velice utrpěl, kdyby tento návrh při jeho přijímání nebyl pozitivně zhodnocen, že by se ten zákon - ať nám říkají navrhovatelé cokoli - stal v podstatě bezzubým, i když je vždy nějaká cesta, jak to reparovat.

Dívejme se na zákon nejen jako na způsob účtování s minulostí, což považuji za nezbytné, ale především jako zákon o naší a snad už evropské budoucnosti. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem Zdenkovi Masopustovi. Ďalej sa prihlásil do rozpravy pán poslanec Vladimír Mikan. Udeľujem mu slovo. Ako posledná prihlásená je pani poslankyňa Kaplanová, ktorá sa pripraví do rozpravy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP