Úterý 3. prosince 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Soukupovi. Teraz má slovo poslanec Šamalík, pripraví sa poslanec Měrák.

Poslanec SN F. Šamalík: Pane předsedo, dámy a pánové, v ústavních výborech jsme vzali tisk 921 na vědomí proto, poněvadž základní problémy potřebné úpravy jsme spíše viděli v připomínkách vládních a výboru České národní rady, než v předloze samé. Domnívám se, že nyní jsou v tom novém textu, který máme, v podstatě tyto připomínky vzaty v úvahu, a že bych mohl vyslovit za ústavně právní výbory podporu nového textu.

Za sebe bych chtěl říci v souvislosti s diskusí, která probíhala v ústavně právních výborech, že ve směru této diskuse jsou názory, které zde přede mnou říkal pan poslanec Soukup.

A nakonec jeden vlastní návrh k této věci. Přesto, co zde bylo řečeno o základních pojmech se přece jenom domnívám, že tyto pojmy nemají normativně právní povahu a neměly by být v tomto zákonu obsaženy. Proto navrhuji, aby paragrafy 2 až 10 byly z textu odstraněny a aby text byl patřičně změněn v § 1 v tom smyslu, že slova "základní pojmy" z něho budou vyškrtnuta. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šamalíkovi. Slovo má poslanec Měrák za klub KSČM. Pripraví sa poslanec Vincze.

Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající, dámy a pánové, 19. společné schůzi byl předložen návrh zákona o životním prostředí a tak bylo završeno více než 13 měsíční období nelehké práce, které se vedle poslanců zákonodárných sborů federace i republik, pracovníků ústředních orgánů státní správy velmi intenzívně věnovala i odborná veřejnost. Můžeme říci, že zákonu o životním prostředí byla věnována zasloužená pozornost, protože dosavadní ekologická legislativa státu byla roztříštěna, poplatná odvětvovým přístupům a nakonec limitována společensko-politickými podmínkami, za nichž vznikala. Ochrana životního prostředí neměla jednotnou koncepci a byla zpravidla podřízena ekonomickým potřebám. Proto také oblast životního prostředí patří k nesporným legislativním prioritám jak Federálního shromáždění, tak i obou národních rad. Vládní návrh zákona, který byl pro naše shromáždění připravován se bohužel utopil "v kompetenčních sporech" a byl proto nahrazen materiálem iniciativní skupiny poslanců. Vláda ČSFR se ještě pokusila svůj návrh s návrhem poslanců sloučit, ale tento krok nebyl většinou členů garančních výborů akceptován, což náš klub považuje za politováníhodnou chybu, protože vládní návrh je nesporně legislativně propracovanější. Dá se říci, že mezi oběma materiály není zásadní rozdíl v míře uplatnění antropo - či biocentrického principu, ale pouze v otázce, zda do tohoto zákona zařadit, či nezařadit úpravu zajišťování vlivu člověka v činnosti na životní prostředí.

Oponenti této problematiky projednávaného zákona argumentují údajnou nesourodostí takové normy a nebezpečím, že v této podobě nebude zákon některými poslaneckými kluby podporován pro své bezprostředně negativní dopady do ekonomické a následně i sociální oblasti. Tato skupina našich kolegů a odborné veřejnosti pojímá dnes projednávaný zákon jako jakousi Listinu životního prostředí a volá po jednoduchosti, stručnosti, po ekologickém desateru.

Naopak příznivci zařazení hodnocení vlivu činnosti na životní prostředí do zákona po právu oponují tvrzením, že takto by byla vytvořena solidní základna pro republikovou legislativu a zákon by získal i tolik potřebné ostří, a to i z pohledu orgánů, které budou tuto normu uvádět do života.

Vydání samostatného zákona o hodnocení vlivu činností na životní prostředí v období rychlé transformace ekonomiky pak považují za nežádoucí zdržení s potenciální hrozbou dalších - někdy i nenapravitelných - ekologických škod. Současně připomínají naše mezinárodní závazky v oblasti životního prostředí, upozorňují na existující ekologickou legislativu Evropského společenství a na dnes nekompromisně vyžadovaný požadavek vzájemných záruk ekologické bezpečnosti.

V tomto směru může posloužit jako vhodný příklad francouzský zákon o ochraně přírody z roku 1976, jehož podstata spočívá v prevenci, tzn. v analýze vlivu člověka na prostředí, které dovolí předem určit důsledky činnosti lidí na jejich životní prostředí, přičemž státní orgány musí přihlížet k výsledkům těchto analýz při projednávání žádostí o provozování různých činností.

Tento zákon tedy zavádí pojem "zjišťování účinků" jako běžné součásti všech ekologických norem. Proto náš klub plně souhlasí s názory branných a bezpečnostních výborů a výborů ústavně právních, jak tady byly přede mnou předneseny.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Měrákovi. Ďalej vystúpi v rozprave poslanec Vicen za klub HZDS a pripraví sa poslanec Zoltán Boros.

Poslanec SN V. Vicen: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, som poverený klubom poslancov Hnutie za demokratické Slovensko predniesť stanovisko nášho klubu k predloženému návrhu zákona o životnom prostredí (tlač 921 a 1062). Poslanci klubu HZDS si uvedomujú, že zákon o životnom prostredí je jedným z najdôležitejších zákonov súčasnosti, ktorého neschválenie, odďaľovanie alebo neuplatnenie v praxi môže mať katastrofálne dopady na životné prostredie nielen u nás a nielen na nás. Zdá sa, že tento zákon prichádza i tak neskoro.

Poslanci HZDS si uvedomujú vážnosť a dôležitosť prijatia zákona a konštatujú, že predložená tlač 1062 je z pohľadu klubu HZDS prijateľná. Pokiaľ nedôjde k závažným zmenám v koncepcii, funkčnosti a podstate zákona, budú ho podporovať a budú hlasovať pre jeho prijatie.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Vicenovi. Prosím poslanca Borosa, aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Benda.

Poslanec SN Z. Boros: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, považujem prijatie zákona o životnom prostredí za jednoznačne nevyhnutné. Chcel by som sa vyjadriť k pozmeňujúcim návrhom. Pozmeňujúce návrhy prednesené kolegom poslancom Soukupom za klub poslancov Občianskeho hnutia považujeme za dobré. Myslíme si, že zodpovedajú súčasnému európskemu štandardu a že skutočne slúžia k ochrane životného prostredia, ako aj ľudského života. Som totiž presvedčený, že takéto záujmy sú nadstranícke, nadnárodné, sú to záujmy všeľudské. Preto ich menom poslaneckého klubu Maďarského kresťansko-demokratického hnutia a Spolužitia podporujeme, samozrejme, pokiaľ nevzniknú ešte lepšie a ešte dokonalejšie návrhy.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Za klub Kresťansko-demokratickej strany a Liberálno-demokratickej strany vystúpi poslanec Benda. Pripraví sa poslanec Savčinský za Občiansko-demokratickú úniu - VPN.

Poslanec SN V. Benda: Vážené Federální shromáždění. Budu velmi stručný. Jménem poslanců našeho klubu mám zde tlumočit plnou podporu jak pro návrh zákona o životním prostředí, tak pro ony doplňovací nebo pozměňovací návrhy, které se týkají partií o sledování vlivu činností člověka na životní prostředí. Domníváme se, že tyto partie jsou důležitou a podstatnou součástí zákona, že ho z deklaratorní úrovně převádějí do úrovně skutečně účinné právní normy. Navíc vycházíme z doporučení České národní rady, resp. jejího výboru pro životní prostředí a z doporučení českého ministerstva životního prostředí, které se svorně domnívají, že takovéto doplnění normy by poskytlo výhodný prostor pro další republikové úpravy a další republiková opatření. Podporujeme tedy jak zákon, tak doplněk o ono EIA, nebo jak se to zkracuje.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Bendovi. Odovzdávam slovo poslancovi Savčinskému za ODÚ - VPN, pripraví sa poslanec Lux.

Poslanec SL V. Savčinský: Vážené dámy a páni, dovoľte mi, aby som predniesol stanovisko poslaneckého klubu ODÚ s tým, že chcem zdôrazniť, že toto stanovisko je podporené, pretože ja ako jeden zo spolupredkladateľov tohto zákona samozrejme zákon podporujem.

Jedno z neblahých dedičstiev, ktoré sme zdedili, je i naše zdevastované životné prostredie. Je to dedičstvo o to hroznejšie, že k riešeniu všetkých nahromadených problémov v našom životnom prostredí nemáme ani dostatok možností, ani prostriedkov. V dobe, kedy musíme riešiť veľa iných problémov, ktoré súvisia s transformáciou našej desiatky rokov štátnym plánovaním ničenej ekonomiky, akoby sa ozdravenie nášho životného prostredia dostalo na okraj záujmu. Myslím si, že to tak celkom nie je a že tento pohľad je veľmi zjednodušený. Nemám rád zjednodušovanie. Je naivné si myslieť, že teraz v tomto momente máme, možnosť začať presadzovať radikálne riešenie, začať masívnu rekonštrukciu nášho priemyslu a energetiky, ktorá povedie k náhlemu ozdraveniu našej krajiny.

Naši predchodcovia nám jednoducho nechali len problémy, bohužiaľ, nie však prostriedky na riešenie. Predsa len existuje spôsob, ktorým môžeme túto situáciu riešiť. Je to cesta, ktorá prísluší bezprostredne nám, teda parlamentu. Je to možnosť zmeniť náš právny poriadok tak, aby v prvom rade zastavil negatívny trend v našom životnom prostredí a jasným určením zodpovednosti za znečisťovanie životného prostredia tento trend zmenil. To koniec koncov deklarovala jasne väčšina politických strán a hnutí vo svojich volebných programoch.

Vážené Federálne zhromaždenie, predkladaný návrh je vedľa zákona o hospodárení s odpadmi a zákona o ovzduší tretím návrhom zákona, ktorý rieši problematiku životného prostredia.

Dovoľte mi vysloviť, menom poslaneckého klubu ODÚ - VPN presvedčenie, že tento návrh, ktorý by mal tvoriť základ budúcej legislatívy v oblasti životného prostredia, spĺňa základné požadované kritériá. Zároveň považujem za dôležité zdôrazniť, že poslanci ODÚ, po konzultáciách s predstaviteľmi ochranárov, napr. zo Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny, budú podporovať predložený návrh zákona a všetky pozmeňujúce návrhy, ktoré prispejú ku skvalitneniu tejto predlohy. Za takéto poslanecký klub ODÚ - VPN považuje aj princíp hodnotenia vplyvu ľudskej činnosti na životné prostredie. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Savčinskému. Za Kresťansko-demokratickú úniu vyjadrí stanovisko poslanec Lux. Pripraví sa poslanec Sokol za klub Občianskeho hnutia.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, domnívám se, že změny kolem nás není možné vtěsnat pouze do ekonomických kategorií, že je třeba skutečně široký všelidský pohled. Jeden ze základních pohledů je pohled ekologický, pohled z pohledu širokého záběru životního prostředí. V tomto smyslu jsme velmi pečlivě studovali tento návrh zákona a po vyjádření jednotlivých iniciativ a odborníků mohu konstatovat, že tento zákon včetně pozměňujících návrhů, tzv. posuzování vlivu činnosti na životní prostředí, podporujeme. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi. Ďalej prosím, aby sa ujal slova pán poslanec Sokol, pripraví sa poslanec Anderko za klub KDH.

Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, vážení hosté, klub Občanského hnutí podporuje návrh iniciativní skupiny poslanců a podpoříme také pozměňovací návrhy, které zde jménem výborů branných a bezpečnostních přednesl kolega Soukup.

Dovolte mi, abych k problematice, kterou zde k tomu řekli všichni předřečníci, řekl tři malé poznámky. Za prvé stručně řečeno zvažování dopadů lidských aktivit na prostředí z hlediska mezinárodně politického rozhodne o tom, zda se Československo přiřadí k zemím, kde je i koncem 20. století dovoleno na životním prostředí dělat všelicos a nebo, zda se naopak Československo přiřadí mezi ty země, kde to už v tomto období možné není. Důsledky takového rozhodnutí si každý spočítá sám.

Druhá poznámka: Ty z vás, kteří se hlásí ke křesťanství a zejména ty, kteří se rádi dovolávají papežské encykliky Centesimus annus, upozorňuji na to, jak je tam pojednána otázka životního prostředí a odpovědnosti člověka za ně.

Konečně poslední poznámka obecného charakteru. Často se nacházíme v téže situaci. Víme, jaký je cílový stav, po kterém toužíme. Víme, že k němu máme daleko a teď se nabízejí dvě cesty. První říká - na to ještě nejsme zralí, počkáme 5, 10, 15 let. Tato cesta, vážení přátelé, podle mého názoru nikam nevede. Toto Federální shromáždění se několikrát odvážilo přijmout kroky vedoucí k žádoucímu cíli, i když pro ně nemáme ty správné předpoklady. Udělali jsme to tak v případě Listiny lidských práv, ačkoliv víme, že máme daleko k právnímu státu, udělali jsme to tak v případě celé ekonomické reformy, ačkoliv víme, že máme daleko k vytvoření normálního trhu a doporučuji vám, abychom to tak udělali i v otázkách životního prostředí. Jinak než odvážným krokem se k tomu cílovému stavu nikdy nedostaneme. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sokolovi, ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Anderko, pripraví sa Zdeněk Vysloužil za Klub HSD SMS I.

Poslanec SN A. Anderko: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dámy a páni, Klub KDH pristupuje k problematike životného prostredia s veľkým záujmom. Cítime veľkú potrebu takéhoto zákona, ktorý stanoví právny rámec pre celú problematiku životného prostredia.

Základná idea, od ktorej sa odvíja náš postoj, je skutočnosť, že nie je človek pre prírodu, ale príroda pre človeka. Kladieme dôraz nielen na ochranu, ale aj na tvorbu životného prostredia. Dávame dôraz i na pozitívny vplyv človeka v tomto smere.

Poslanecký návrh, ako je predložený a upravený jednotlivými výbormi v znení garančného výboru, z veľkej časti spĺňa naše požiadavky. Keď by boli prijaté pozmeňujúce návrhy, ktoré tu boli prednesené, zasiahli by základnú koncepciu navrhnutého zákona, ktoré by z veľkej časti zasahovali i do kompetencií republík.

Slovenská národná rada a výbor pre životné prostredie Slovenskej republiky odporučili návrh zákona v rozsahu predloženom iniciatívnou skupinou poslancov. Keď by boli prijaté prednesené rozsiahle pozmeňujúce návrhy, tento zákon potom nebudeme môcť podporiť. Podporíme tento zákon v znení predloženej tlače 1062. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Anderkovi. Teraz vystúpi Zdeněk Vysloužil so stanoviskom Klubu HSD SMS I.

Poslanec SL Z. Vysloužil: Vážený pane předsedající, kolegové a kolegyně. Chtěl bych přednést stanovisko Klubu poslanců HSD SMS I k tomuto zákonu. Náš klub si je dobře vědom nezbytnosti tohoto zákona v naší právní soustavě. Podrobně jsme prostudovali a s odborníky prokonzultovali jednotlivé paragrafy a budeme pro návrh zákona o životním prostředí hlasovat, přikloníme se k pozměňovacím návrhům, které jsou obsaženy v návrhu klubu OH hlavně pokud se týká oblasti posuzování vlivu činnosti na životní prostředí. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Vysloužilovi.

Ďalej sú do rozpravy prihlásení poslanci Čejková, Jégl, Blažek, Gandalovič, Tarhoviská, Masopust a Mikan.

Poslankyně SL M. Čejková: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, ráda bych podpořila pozměňovací návrhy, které zde zazněly jménem řady občanů a institucí, kteří se svými dopisy obrátili a stále ještě v této chvíli obracejí na parlament a na jeho předsedu.

Jsou to nejen členové různých nevládních ekologických organizací, jako je např. Zelený kruh, Žižkovská nadace pro životní prostředí, Děti Země nebo Ekoform mládeže, ale např. i děkan přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci prof. dr. Otakar Štěrba. Za všechny dopisy, které sem přišly, dovolím si citovat z dopisu iniciativy Zelený kruh, který vyjadřuje přání zařadit do znění projednávaného zákona o životním prostředí pasáž o hodnocení vlivu činnosti na životní prostředí, které je obecně známé pod užívaným termínem EIA:

"Jsme přesvědčeni, že přijetí této v zemích Evropského společenství běžné normy je nezbytné k zastavení katastrofálního stavu naší země, našich domovů. Námitky o ekonomických komplikacích, které by takové ustanovení přineslo, jsou neopodstatněné. Investoři západních zemí takové normy předpokládají, zahraniční banky jimi dokonce podmiňují spolupráci a půjčky. Na principech norem hodnocení vlivů na životní prostředí je postavena koncepce PHARE a dalších významných projektů mezinárodní spolupráce. V opačném případě budou do naší země přenášeny ekologicky nevhodné technologie určitě k údivu vyspělých zemí samých, které takový krok nepředpokládají, neboť by nás vrátil někam do roku 1972.

Prosím vás proto, abyste se zasadili o přijetí této normy do znění zákona o životním prostředí. Naplnění této normy bude sice pracné, jako vše ušlechtilé na tomto světě, ale naplní budoucnost našich dětí." Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Čejkovej. Prosím pána poslanca Jégla, aby vystúpil v rozprave. Pripraví sa poslanec Blažek.

Poslanec SL P. Jégl: Pane předsedající, dámy a pánové, ve svém vystoupení bych se chtěl připojit k pozměňujícím a doplňujícím návrhům, které zde přednesl poslanec Jiří Soukup a podpořit jejich přijetí, tedy jejich implantaci do zákona o životním prostředí.

EIA - Environmental Impact Assessment, jak zde již bylo řečeno, představuje praktický a účinný nástroj ochrany životního prostředí, a to jak ve vztahu k zahraničí, kde garantuje zamezení vzájemného znečišťování životního prostředí jednotlivými státy, tak i ve vnitrostátním měřítku, což se týká § 21, který popisuje veškeré zásady, které je nutno dodržovat při posuzování vlivů investičních činností na životní prostředí.

EIA je od České a Slovenské federativní republiky požadována 27 evropskými zeměmi, tedy i těmi, s jejichž kapitálem se v procesu velké privatizace počítá. Tento kapitál, jak zde již bylo řečeno, může mít v podstatě dvojí podobu: Buď podobu ekologicky čistých technologií, licencí know - how to znamená progresivních a moderních, nebo tzv. technologií výběhových, jež jsou v převážné většině spojovány s negativním vlivem na životní prostředí.

Zde mi dovolte uvést jako příklad jisté výrobky firmy Procter and Gamble (míním tím jisté typy pracích prášků), které jsou u nás velmi intenzívně touto firmou propagovány (a to až zíráme), ač v jiných evropských zemích byly dávno zakázány.

Tím chci naznačit, že nebudou-li principy EIA přijaty, a to neprodleně, bude to mít přímý dopad i na naši ekonomickou reformu, neboť přistoupíme-li k těmto principům opožděně, a to je velmi pravděpodobné, v případě neztotožníme-li se s jejich implantací do navrhovaného zákona, může to mít přímý ekonomický dopad, jelikož je pravděpodobné, že zanedlouho budeme nuceni nově zavedené, ale ekologicky závadné technologie vyměňovat dodatečně za technologie ekologicky čisté.

V průběhu přípravy zákona o životním prostředí bylo zapracování problematiky EIA do zákona odmítáno s tím, že naruší jeho koncepci. K tomu bych uvedl jen tolik, že zákon je v předloženém znění vlastně výchozí právní normou, která bude v praxi vyžadovat vydání navazujících předpisů.

Navrhované doplnění problematiky EIA je promítnutím obecných zásad. Přitom i EIA bude pochopitelně vyžadovat další republikové zákony.

Dámy a pánové, nyní mi dovolte shrnout několik zásadních tezí, jimiž chci podpořit doplnění návrhu zákona o životním prostředí (tisk 262) o problematiku EIA.

1. Česká a Slovenská federativní republika podepsala, respektive přistoupila ke konvenci Evropské hospodářské komise OSN o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahující státní hranice. Podmínkou přistoupení je i uplatnění systému EIA v našem právním řádu. I když je samozřejmě možná i varianta samostatného zákona, je promítnutí systému EIA do zákona o životním prostředí téměř ideální možností, a to jak z časového hlediska, tak i z rozsahu předkládaného obsahu.

2. Pro urychlené vydání základních kritérií EIA hovoří též potřeba uplatnit tato systémová preventivní opatření vedoucí k minimalizaci negativních vlivů na životní prostředí v procesu privatizace, který bude v krátkém časovém horizontu odstartován.

3. EIA představuje garanci pro respektování ekologických hledisek v zemích s tržní ekonomikou a vhodný nástroj pro komplexní systémové zkoumání důsledků navrhovaných projektů na životní prostředí.

4. EIA dodá zákonu o životním prostředí normativnější ráz a zákon v žádném případě nepoškodí, respektive neznehodnotí.

Pakliže se nechceme izolovat od ostatní Evropy, uzákonění těchto zásad se stejně nevyhneme. Šanci učinit další výrazný krok na naší cestě do Evropy máme právě dnes. Děkuji Vám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP