Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Soukupovi. Teraz má
slovo poslanec Šamalík, pripraví sa poslanec
Měrák.
Poslanec SN F. Šamalík: Pane předsedo, dámy
a pánové, v ústavních výborech
jsme vzali tisk 921 na vědomí proto, poněvadž
základní problémy potřebné
úpravy jsme spíše viděli v připomínkách
vládních a výboru České národní
rady, než v předloze samé. Domnívám
se, že nyní jsou v tom novém textu, který
máme, v podstatě tyto připomínky vzaty
v úvahu, a že bych mohl vyslovit za ústavně
právní výbory podporu nového textu.
Za sebe bych chtěl říci v souvislosti s diskusí,
která probíhala v ústavně právních
výborech, že ve směru této diskuse jsou
názory, které zde přede mnou říkal
pan poslanec Soukup.
A nakonec jeden vlastní návrh k této věci.
Přesto, co zde bylo řečeno o základních
pojmech se přece jenom domnívám, že
tyto pojmy nemají normativně právní
povahu a neměly by být v tomto zákonu obsaženy.
Proto navrhuji, aby paragrafy 2 až 10 byly z textu odstraněny
a aby text byl patřičně změněn
v § 1 v tom smyslu, že slova "základní
pojmy" z něho budou vyškrtnuta. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šamalíkovi. Slovo
má poslanec Měrák za klub KSČM. Pripraví
sa poslanec Vincze.
Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající,
dámy a pánové, 19. společné
schůzi byl předložen návrh zákona
o životním prostředí a tak bylo završeno
více než 13 měsíční období
nelehké práce, které se vedle poslanců
zákonodárných sborů federace i republik,
pracovníků ústředních orgánů
státní správy velmi intenzívně
věnovala i odborná veřejnost. Můžeme
říci, že zákonu o životním
prostředí byla věnována zasloužená
pozornost, protože dosavadní ekologická legislativa
státu byla roztříštěna, poplatná
odvětvovým přístupům a nakonec
limitována společensko-politickými podmínkami,
za nichž vznikala. Ochrana životního prostředí
neměla jednotnou koncepci a byla zpravidla podřízena
ekonomickým potřebám. Proto také oblast
životního prostředí patří
k nesporným legislativním prioritám jak Federálního
shromáždění, tak i obou národních
rad. Vládní návrh zákona, který
byl pro naše shromáždění připravován
se bohužel utopil "v kompetenčních sporech"
a byl proto nahrazen materiálem iniciativní skupiny
poslanců. Vláda ČSFR se ještě
pokusila svůj návrh s návrhem poslanců
sloučit, ale tento krok nebyl většinou členů
garančních výborů akceptován,
což náš klub považuje za politováníhodnou
chybu, protože vládní návrh je nesporně
legislativně propracovanější. Dá
se říci, že mezi oběma materiály
není zásadní rozdíl v míře
uplatnění antropo - či biocentrického
principu, ale pouze v otázce, zda do tohoto zákona
zařadit, či nezařadit úpravu zajišťování
vlivu člověka v činnosti na životní
prostředí.
Oponenti této problematiky projednávaného
zákona argumentují údajnou nesourodostí
takové normy a nebezpečím, že v této
podobě nebude zákon některými poslaneckými
kluby podporován pro své bezprostředně
negativní dopady do ekonomické a následně
i sociální oblasti. Tato skupina našich kolegů
a odborné veřejnosti pojímá dnes projednávaný
zákon jako jakousi Listinu životního prostředí
a volá po jednoduchosti, stručnosti, po ekologickém
desateru.
Naopak příznivci zařazení hodnocení
vlivu činnosti na životní prostředí
do zákona po právu oponují tvrzením,
že takto by byla vytvořena solidní základna
pro republikovou legislativu a zákon by získal i
tolik potřebné ostří, a to i z pohledu
orgánů, které budou tuto normu uvádět
do života.
Vydání samostatného zákona o hodnocení
vlivu činností na životní prostředí
v období rychlé transformace ekonomiky pak považují
za nežádoucí zdržení s potenciální
hrozbou dalších - někdy i nenapravitelných
- ekologických škod. Současně připomínají
naše mezinárodní závazky v oblasti životního
prostředí, upozorňují na existující
ekologickou legislativu Evropského společenství
a na dnes nekompromisně vyžadovaný požadavek
vzájemných záruk ekologické bezpečnosti.
V tomto směru může posloužit jako vhodný
příklad francouzský zákon o ochraně
přírody z roku 1976, jehož podstata spočívá
v prevenci, tzn. v analýze vlivu člověka
na prostředí, které dovolí předem
určit důsledky činnosti lidí na jejich
životní prostředí, přičemž
státní orgány musí přihlížet
k výsledkům těchto analýz při
projednávání žádostí o
provozování různých činností.
Tento zákon tedy zavádí pojem "zjišťování
účinků" jako běžné
součásti všech ekologických norem. Proto
náš klub plně souhlasí s názory
branných a bezpečnostních výborů
a výborů ústavně právních,
jak tady byly přede mnou předneseny.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Měrákovi. Ďalej
vystúpi v rozprave poslanec Vicen za klub HZDS a pripraví
sa poslanec Zoltán Boros.
Poslanec SN V. Vicen: Vážený pán predsedajúci,
vážené dámy a páni, som poverený
klubom poslancov Hnutie za demokratické Slovensko predniesť
stanovisko nášho klubu k predloženému
návrhu zákona o životnom prostredí (tlač
921 a 1062). Poslanci klubu HZDS si uvedomujú, že
zákon o životnom prostredí je jedným
z najdôležitejších zákonov súčasnosti,
ktorého neschválenie, odďaľovanie alebo
neuplatnenie v praxi môže mať katastrofálne
dopady na životné prostredie nielen u nás a
nielen na nás. Zdá sa, že tento zákon
prichádza i tak neskoro.
Poslanci HZDS si uvedomujú vážnosť a dôležitosť
prijatia zákona a konštatujú, že predložená
tlač 1062 je z pohľadu klubu HZDS prijateľná.
Pokiaľ nedôjde k závažným zmenám
v koncepcii, funkčnosti a podstate zákona, budú
ho podporovať a budú hlasovať pre jeho prijatie.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Vicenovi. Prosím poslanca
Borosa, aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Benda.
Poslanec SN Z. Boros: Vážený pán predsedajúci,
vážené dámy a páni, považujem
prijatie zákona o životnom prostredí za jednoznačne
nevyhnutné. Chcel by som sa vyjadriť k pozmeňujúcim
návrhom. Pozmeňujúce návrhy prednesené
kolegom poslancom Soukupom za klub poslancov Občianskeho
hnutia považujeme za dobré. Myslíme si, že
zodpovedajú súčasnému európskemu
štandardu a že skutočne slúžia k
ochrane životného prostredia, ako aj ľudského
života. Som totiž presvedčený, že
takéto záujmy sú nadstranícke, nadnárodné,
sú to záujmy všeľudské. Preto ich
menom poslaneckého klubu Maďarského kresťansko-demokratického
hnutia a Spolužitia podporujeme, samozrejme, pokiaľ
nevzniknú ešte lepšie a ešte dokonalejšie
návrhy.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Za klub Kresťansko-demokratickej
strany a Liberálno-demokratickej strany vystúpi
poslanec Benda. Pripraví sa poslanec Savčinský
za Občiansko-demokratickú úniu - VPN.
Poslanec SN V. Benda: Vážené Federální
shromáždění. Budu velmi stručný.
Jménem poslanců našeho klubu mám zde
tlumočit plnou podporu jak pro návrh zákona
o životním prostředí, tak pro ony doplňovací
nebo pozměňovací návrhy, které
se týkají partií o sledování
vlivu činností člověka na životní
prostředí. Domníváme se, že tyto
partie jsou důležitou a podstatnou součástí
zákona, že ho z deklaratorní úrovně
převádějí do úrovně
skutečně účinné právní
normy. Navíc vycházíme z doporučení
České národní rady, resp. jejího
výboru pro životní prostředí
a z doporučení českého ministerstva
životního prostředí, které se
svorně domnívají, že takovéto
doplnění normy by poskytlo výhodný
prostor pro další republikové úpravy
a další republiková opatření.
Podporujeme tedy jak zákon, tak doplněk o ono EIA,
nebo jak se to zkracuje.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Bendovi. Odovzdávam
slovo poslancovi Savčinskému za ODÚ - VPN,
pripraví sa poslanec Lux.
Poslanec SL V. Savčinský: Vážené
dámy a páni, dovoľte mi, aby som predniesol
stanovisko poslaneckého klubu ODÚ s tým,
že chcem zdôrazniť, že toto stanovisko je
podporené, pretože ja ako jeden zo spolupredkladateľov
tohto zákona samozrejme zákon podporujem.
Jedno z neblahých dedičstiev, ktoré sme zdedili,
je i naše zdevastované životné prostredie.
Je to dedičstvo o to hroznejšie, že k riešeniu
všetkých nahromadených problémov v našom
životnom prostredí nemáme ani dostatok možností,
ani prostriedkov. V dobe, kedy musíme riešiť
veľa iných problémov, ktoré súvisia
s transformáciou našej desiatky rokov štátnym
plánovaním ničenej ekonomiky, akoby sa ozdravenie
nášho životného prostredia dostalo na
okraj záujmu. Myslím si, že to tak celkom nie
je a že tento pohľad je veľmi zjednodušený.
Nemám rád zjednodušovanie. Je naivné
si myslieť, že teraz v tomto momente máme, možnosť
začať presadzovať radikálne riešenie,
začať masívnu rekonštrukciu nášho
priemyslu a energetiky, ktorá povedie k náhlemu
ozdraveniu našej krajiny.
Naši predchodcovia nám jednoducho nechali len problémy,
bohužiaľ, nie však prostriedky na riešenie.
Predsa len existuje spôsob, ktorým môžeme
túto situáciu riešiť. Je to cesta, ktorá
prísluší bezprostredne nám, teda parlamentu.
Je to možnosť zmeniť náš právny
poriadok tak, aby v prvom rade zastavil negatívny trend
v našom životnom prostredí a jasným určením
zodpovednosti za znečisťovanie životného
prostredia tento trend zmenil. To koniec koncov deklarovala jasne
väčšina politických strán a hnutí
vo svojich volebných programoch.
Vážené Federálne zhromaždenie,
predkladaný návrh je vedľa zákona o
hospodárení s odpadmi a zákona o ovzduší
tretím návrhom zákona, ktorý rieši
problematiku životného prostredia.
Dovoľte mi vysloviť, menom poslaneckého klubu
ODÚ - VPN presvedčenie, že tento návrh,
ktorý by mal tvoriť základ budúcej legislatívy
v oblasti životného prostredia, spĺňa
základné požadované kritériá.
Zároveň považujem za dôležité
zdôrazniť, že poslanci ODÚ, po konzultáciách
s predstaviteľmi ochranárov, napr. zo Slovenského
zväzu ochrancov prírody a krajiny, budú podporovať
predložený návrh zákona a všetky
pozmeňujúce návrhy, ktoré prispejú
ku skvalitneniu tejto predlohy. Za takéto poslanecký
klub ODÚ - VPN považuje aj princíp hodnotenia
vplyvu ľudskej činnosti na životné prostredie.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Savčinskému.
Za Kresťansko-demokratickú úniu vyjadrí
stanovisko poslanec Lux. Pripraví sa poslanec Sokol za
klub Občianskeho hnutia.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, domnívám se,
že změny kolem nás není možné
vtěsnat pouze do ekonomických kategorií,
že je třeba skutečně široký
všelidský pohled. Jeden ze základních
pohledů je pohled ekologický, pohled z pohledu širokého
záběru životního prostředí.
V tomto smyslu jsme velmi pečlivě studovali tento
návrh zákona a po vyjádření
jednotlivých iniciativ a odborníků mohu konstatovat,
že tento zákon včetně pozměňujících
návrhů, tzv. posuzování vlivu činnosti
na životní prostředí, podporujeme. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi. Ďalej prosím,
aby sa ujal slova pán poslanec Sokol, pripraví sa
poslanec Anderko za klub KDH.
Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, vážení
hosté, klub Občanského hnutí podporuje
návrh iniciativní skupiny poslanců a podpoříme
také pozměňovací návrhy, které
zde jménem výborů branných a bezpečnostních
přednesl kolega Soukup.
Dovolte mi, abych k problematice, kterou zde k tomu řekli
všichni předřečníci, řekl
tři malé poznámky. Za prvé stručně
řečeno zvažování dopadů
lidských aktivit na prostředí z hlediska
mezinárodně politického rozhodne o tom, zda
se Československo přiřadí k zemím,
kde je i koncem 20. století dovoleno na životním
prostředí dělat všelicos a nebo, zda
se naopak Československo přiřadí mezi
ty země, kde to už v tomto období možné
není. Důsledky takového rozhodnutí
si každý spočítá sám.
Druhá poznámka: Ty z vás, kteří
se hlásí ke křesťanství a zejména
ty, kteří se rádi dovolávají
papežské encykliky Centesimus annus, upozorňuji
na to, jak je tam pojednána otázka životního
prostředí a odpovědnosti člověka
za ně.
Konečně poslední poznámka obecného
charakteru. Často se nacházíme v téže
situaci. Víme, jaký je cílový stav,
po kterém toužíme. Víme, že k němu
máme daleko a teď se nabízejí dvě
cesty. První říká - na to ještě
nejsme zralí, počkáme 5, 10, 15 let. Tato
cesta, vážení přátelé,
podle mého názoru nikam nevede. Toto Federální
shromáždění se několikrát
odvážilo přijmout kroky vedoucí k žádoucímu
cíli, i když pro ně nemáme ty správné
předpoklady. Udělali jsme to tak v případě
Listiny lidských práv, ačkoliv víme,
že máme daleko k právnímu státu,
udělali jsme to tak v případě celé
ekonomické reformy, ačkoliv víme, že
máme daleko k vytvoření normálního
trhu a doporučuji vám, abychom to tak udělali
i v otázkách životního prostředí.
Jinak než odvážným krokem se k tomu cílovému
stavu nikdy nedostaneme. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sokolovi, ďalej vystúpi
v rozprave pán poslanec Anderko, pripraví sa Zdeněk
Vysloužil za Klub HSD SMS I.
Poslanec SN A. Anderko: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
dámy a páni, Klub KDH pristupuje k problematike
životného prostredia s veľkým záujmom.
Cítime veľkú potrebu takéhoto zákona,
ktorý stanoví právny rámec pre celú
problematiku životného prostredia.
Základná idea, od ktorej sa odvíja náš
postoj, je skutočnosť, že nie je človek
pre prírodu, ale príroda pre človeka. Kladieme
dôraz nielen na ochranu, ale aj na tvorbu životného
prostredia. Dávame dôraz i na pozitívny vplyv
človeka v tomto smere.
Poslanecký návrh, ako je predložený
a upravený jednotlivými výbormi v znení
garančného výboru, z veľkej časti
spĺňa naše požiadavky. Keď by boli
prijaté pozmeňujúce návrhy, ktoré
tu boli prednesené, zasiahli by základnú
koncepciu navrhnutého zákona, ktoré by z
veľkej časti zasahovali i do kompetencií republík.
Slovenská národná rada a výbor pre
životné prostredie Slovenskej republiky odporučili
návrh zákona v rozsahu predloženom iniciatívnou
skupinou poslancov. Keď by boli prijaté prednesené
rozsiahle pozmeňujúce návrhy, tento zákon
potom nebudeme môcť podporiť. Podporíme
tento zákon v znení predloženej tlače
1062. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Anderkovi. Teraz vystúpi
Zdeněk Vysloužil so stanoviskom Klubu HSD SMS I.
Poslanec SL Z. Vysloužil: Vážený pane
předsedající, kolegové a kolegyně.
Chtěl bych přednést stanovisko Klubu poslanců
HSD SMS I k tomuto zákonu. Náš klub si je dobře
vědom nezbytnosti tohoto zákona v naší
právní soustavě. Podrobně jsme prostudovali
a s odborníky prokonzultovali jednotlivé paragrafy
a budeme pro návrh zákona o životním
prostředí hlasovat, přikloníme se
k pozměňovacím návrhům, které
jsou obsaženy v návrhu klubu OH hlavně pokud
se týká oblasti posuzování vlivu činnosti
na životní prostředí. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Vysloužilovi.
Ďalej sú do rozpravy prihlásení poslanci
Čejková, Jégl, Blažek, Gandalovič,
Tarhoviská, Masopust a Mikan.
Poslankyně SL M. Čejková: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, ráda bych podpořila
pozměňovací návrhy, které zde
zazněly jménem řady občanů
a institucí, kteří se svými dopisy
obrátili a stále ještě v této
chvíli obracejí na parlament a na jeho předsedu.
Jsou to nejen členové různých nevládních
ekologických organizací, jako je např. Zelený
kruh, Žižkovská nadace pro životní
prostředí, Děti Země nebo Ekoform
mládeže, ale např. i děkan přírodovědecké
fakulty Univerzity Palackého v Olomouci prof. dr. Otakar
Štěrba. Za všechny dopisy, které sem přišly,
dovolím si citovat z dopisu iniciativy Zelený kruh,
který vyjadřuje přání zařadit
do znění projednávaného zákona
o životním prostředí pasáž
o hodnocení vlivu činnosti na životní
prostředí, které je obecně známé
pod užívaným termínem EIA:
"Jsme přesvědčeni, že přijetí
této v zemích Evropského společenství
běžné normy je nezbytné k zastavení
katastrofálního stavu naší země,
našich domovů. Námitky o ekonomických
komplikacích, které by takové ustanovení
přineslo, jsou neopodstatněné. Investoři
západních zemí takové normy předpokládají,
zahraniční banky jimi dokonce podmiňují
spolupráci a půjčky. Na principech norem
hodnocení vlivů na životní prostředí
je postavena koncepce PHARE a dalších významných
projektů mezinárodní spolupráce. V
opačném případě budou do naší
země přenášeny ekologicky nevhodné
technologie určitě k údivu vyspělých
zemí samých, které takový krok nepředpokládají,
neboť by nás vrátil někam do roku 1972.
Prosím vás proto, abyste se zasadili o přijetí
této normy do znění zákona o životním
prostředí. Naplnění této normy
bude sice pracné, jako vše ušlechtilé
na tomto světě, ale naplní budoucnost našich
dětí." Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Čejkovej. Prosím
pána poslanca Jégla, aby vystúpil v rozprave.
Pripraví sa poslanec Blažek.
Poslanec SL P. Jégl: Pane předsedající,
dámy a pánové, ve svém vystoupení
bych se chtěl připojit k pozměňujícím
a doplňujícím návrhům, které
zde přednesl poslanec Jiří Soukup a podpořit
jejich přijetí, tedy jejich implantaci do zákona
o životním prostředí.
EIA - Environmental Impact Assessment, jak zde již bylo řečeno,
představuje praktický a účinný
nástroj ochrany životního prostředí,
a to jak ve vztahu k zahraničí, kde garantuje zamezení
vzájemného znečišťování
životního prostředí jednotlivými
státy, tak i ve vnitrostátním měřítku,
což se týká § 21, který popisuje
veškeré zásady, které je nutno dodržovat
při posuzování vlivů investičních
činností na životní prostředí.
EIA je od České a Slovenské federativní
republiky požadována 27 evropskými zeměmi,
tedy i těmi, s jejichž kapitálem se v procesu
velké privatizace počítá. Tento kapitál,
jak zde již bylo řečeno, může mít
v podstatě dvojí podobu: Buď podobu ekologicky
čistých technologií, licencí know
- how to znamená progresivních a moderních,
nebo tzv. technologií výběhových,
jež jsou v převážné většině
spojovány s negativním vlivem na životní
prostředí.
Zde mi dovolte uvést jako příklad jisté
výrobky firmy Procter and Gamble (míním tím
jisté typy pracích prášků), které
jsou u nás velmi intenzívně touto firmou
propagovány (a to až zíráme), ač
v jiných evropských zemích byly dávno
zakázány.
Tím chci naznačit, že nebudou-li principy EIA
přijaty, a to neprodleně, bude to mít přímý
dopad i na naši ekonomickou reformu, neboť přistoupíme-li
k těmto principům opožděně, a
to je velmi pravděpodobné, v případě
neztotožníme-li se s jejich implantací do navrhovaného
zákona, může to mít přímý
ekonomický dopad, jelikož je pravděpodobné,
že zanedlouho budeme nuceni nově zavedené,
ale ekologicky závadné technologie vyměňovat
dodatečně za technologie ekologicky čisté.
V průběhu přípravy zákona o
životním prostředí bylo zapracování
problematiky EIA do zákona odmítáno s tím,
že naruší jeho koncepci. K tomu bych uvedl jen
tolik, že zákon je v předloženém
znění vlastně výchozí právní
normou, která bude v praxi vyžadovat vydání
navazujících předpisů.
Navrhované doplnění problematiky EIA je promítnutím
obecných zásad. Přitom i EIA bude pochopitelně
vyžadovat další republikové zákony.
Dámy a pánové, nyní mi dovolte shrnout
několik zásadních tezí, jimiž
chci podpořit doplnění návrhu zákona
o životním prostředí (tisk 262) o problematiku
EIA.
1. Česká a Slovenská federativní republika
podepsala, respektive přistoupila ke konvenci Evropské
hospodářské komise OSN o hodnocení
vlivů na životní prostředí přesahující
státní hranice. Podmínkou přistoupení
je i uplatnění systému EIA v našem právním
řádu. I když je samozřejmě možná
i varianta samostatného zákona, je promítnutí
systému EIA do zákona o životním prostředí
téměř ideální možností,
a to jak z časového hlediska, tak i z rozsahu předkládaného
obsahu.
2. Pro urychlené vydání základních
kritérií EIA hovoří též
potřeba uplatnit tato systémová preventivní
opatření vedoucí k minimalizaci negativních
vlivů na životní prostředí v
procesu privatizace, který bude v krátkém
časovém horizontu odstartován.
3. EIA představuje garanci pro respektování
ekologických hledisek v zemích s tržní
ekonomikou a vhodný nástroj pro komplexní
systémové zkoumání důsledků
navrhovaných projektů na životní prostředí.
4. EIA dodá zákonu o životním prostředí
normativnější ráz a zákon v žádném
případě nepoškodí, respektive
neznehodnotí.
Pakliže se nechceme izolovat od ostatní Evropy, uzákonění
těchto zásad se stejně nevyhneme. Šanci
učinit další výrazný krok na
naší cestě do Evropy máme právě
dnes. Děkuji Vám.