Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ja si myslím, že táto požiadavka
bola v tomto prípade dodržaná.
Budeme hlasovať. Upozorňujem vás, že každá
snemovňa hlasuje o svojich overovateľoch. Nie sú
k tomu žiadne námietky, takže budú hlasovať
obe snemovne naraz.
(Hlasuje se - 15.20 hodin.)
Kto súhlasí s navrhovanými overovateľmi,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.
(SN 80, SL 86) Snemovňa národov osemdesiat, Snemovňa
ľudu osemdesiatšesť.
Kto je proti? (SN 7, SL 1) Snemovňa národov sedem,
Snemovňa ľudu jeden.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 4, SL 3) Snemovňa národov
štyri, Snemovňa ľudu tri. Ďakujem.
Šesť poslancov Snemovne národov a traja poslanci
Snemovne ľudu nehlasovali. Konštatujem, že overovatelia
zápisu boli zvolení v súlade s § 16
ods. 1, druhá veta Zákona o rokovacom poriadku Federálneho
zhromaždenia.
(Poznámka redakce: usnesení SN č.392, SL
č. 371)
Vážené Federálne zhromaždenia,
podľa schváleného programu prejednáme
teraz
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu ČSFR k vysloveniu
súhlasu Rámcová dohoda o finančnej
spolupráci medzi ČSFR a Európskou investičnou
bankou, podpísaná v Prahe dňa 16. 7. 1991
(tlač 962)
Vládny návrh odôvodní podpredseda vlády
a minister financií ČSFR, Václav Klaus. Prosím,
aby sa ujal slova.
Místopředseda vlády ČSFR V. Klaus:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolte mi stručný úvod k rámcové
dohodě (zdůrazňuji slovo rámcové)
o finanční spolupráci mezi ČSFR a
Evropskou investiční bankou. Nejde tedy o dohodu
o konkrétní úvěrové a finanční
pomoci či spolupráci.
Předkládaná rámcová dohoda
o finanční spolupráci mezi ČSFR a
Evropskou investiční bankou je výsledkem
řady jednání této banky v československých
institucích. Evropská investiční banka
je autonomní institucí v rámci Evropských
společenství a je vlastněna členskými
zeměmi Evropských společenství. Pro
vaši informaci mohu říci, že mezi 42 zeměmi,
které podepsaly dohodu o Evropské bance pro rekonstrukci
a rozvoj (tj. o Londýnské bance, kterou jste vy
též schvalovali) byla členem také právě
tato Evropská investiční banka. Je to tedy
velmi svérázná autonomnost, která
v rámci Evropských společenství existuje.
Činnost této banky byla až dosud zaměřena
výlučně na členské země
Evropských společenství a spolu se Světovou
bankou tato banka představuje největší
úvěrovou instituci na světě.
Na základě návrhu komise Evropských
společenství a rozhodnutí Rady Evropských
společenství byla tato banka vyzvána, aby
svou úvěrovou pomoc, poskytovanou od roku 1989 Polsku
a Maďarsku, rozšířila i na další
země Střední a Východní Evropy.
Byl vytvořen rámec 700 miliónů ECU
na období 1991 až 1992, aby byly prostředky
použity také pro úvěry Československu,
Bulharsku a Rumunsku, tedy dalším třem bývalým
komunistickým zemím. Právě tato rámcová
dohoda představuje rámec možnosti, jak vůbec
tuto spolupráci organizovat a využívat. Představuje
smluvně právní základ pro poskytování
úvěrů jak Československu jako takovému,
tak československým ekonomickým subjektům
ze strany Evropské investiční banky na zcela
konkrétní investiční projekty. Dohoda
také stanoví základní podmínky
a podmínky poskytování těchto úvěrů.
V prvních dvou letech se předpokládá,
že se tato úvěrová pomoc Evropské
investiční banky soustředí u nás
na oblast energetiky, dopravy a telekomunikací. Pro každý
jednotlivý projekt budou muset být uzavřeny
dvě dohody - vlastní dohoda o půjčce
s konkrétním československým podnikem
a pak ještě dohoda o vládní garanci
mezi touto bankou a vládou ČSFR.
Vzhledem k tomu, že se jedná o nejkvalitnější
úvěrovou investici světa, jsou úvěry
pro nás výhodné. V závislosti na konkrétním
projektu se úvěr poskytuje v rozmezí na 10
až 12 let u průmyslových projektů a
ještě déle, na 12 až 15 let u projektů
v oblasti infrastruktury.
Vzhledem k ustanovení článku 10 této
rámcové dohody, podle něhož všechny
spory z dohod o půjčce a o garanci budou podléhat
jurisdikci Soudního dvora Evropských společenství,
musí být předložena rámcová
dohoda před ratifikací prezidentem ČSFR vám,
Federálnímu shromáždění,
k vyslovení souhlasu. Toto tímto vláda činí.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Vládny
návrh prejednali výbory pre plán a rozpočet,
ústavnoprávne výbory, hospodárske
výbory, zahraničné výbory oboch snemovní.
Spracovaním súhrnného stanoviska boli poverené
výbory pre plán a rozpočet.
Prosím poslanca Jaromíra Piskořa, aby predniesol
spravodajskú správu za výbory Snemovne ľudu.
(Poslanec Piskoř nepřichází.) Pán
poslanec Piskoř sa nenachádza v sále. Spravodajskú
správu za výbory Snemovne národov prednesie
poslanec Krištofík.
Společný zpravodaj výborů SN Š.
Krištofík: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu ČSFR ku schváleniu
Rámcová dohoda o finančnej spolupráci
medzi ČSFR a Európskou investičnou bankou
bol prejednaný vo výboroch hospodárskych,
ústavnoprávnych a vo výboroch pre plán
a rozpočet oboch snemovní. Uvedené výbory
vyslovili súhlas s predkladanou dohodou a nepredložili
žiadne návrhy k doplneniu alebo ku zmene dohody.
K dohode sa bez pripomienok súhlasne vyjadrila Slovenská
národná rada. Česká národná
rada sa k dohode nevyjadrila, ale prehľad podaných
projektov svedčí o veľkom záujme českej
podnikateľskej sfére k dohode.
Dohoda je podmienená súhlasom Federálneho
zhromaždenia ČSFR, podľa článku
10 tejto dohody. Všetky prípadné spory z dohody
o pôžičkách a garanciách budú
podliehať jurisdikcii Súdneho dvora Európskych
spoločenstiev.
Vzhľadom k potrebe zahraničného kapitálu
(pre oživenie našej ekonomiky ) pri dobrom predpoklade
je možné touto dohodou zvýšiť súčasný
aktívny kapitál do nášho hospodárstva
a to pri priaznivej úrokovej miere, čo skutočne
nie je zanedbateľné, vzhľadom k možnosti
aplikácie moderných investičných projektov
pomocou pôžičiek Európskej investičnej
banky do našej ekonomiky a vzhľadom k predpokladanej
celkovej účinnosti tejto dohody odporúčam
Federálnemu zhromaždeniu Rámcovú dohodu
schváliť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Krištofíkovi
za prednesenie spravodajskej správy za výbory Snemovne
národov. Poslanec Piskořík sa ešte nedostavil.
Je prítomný? (Hlas ze sálu: Letadlo z Ostravy
nepřiletelo.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán predseda, alebo podpredseda výboru
pre plán a rozpočet prosím vás, aby
ste určili toho, kto prednesie spravodajskú správu
za výbory Snemovne ľudu. Minulý týždeň
predseda výboru nebol prítomný, takže
nie je informovaný. Pán kolega Šilhán
nie je prítomný. Pán predseda, prosím,
aby ste urýchlene vyriešili tento problém.
Pokiaľ sa stotožní so stanoviskom, ktoré
predniesol spravodajca Snemovne národov, tak je to možné,
ale mal by tak formálne urobiť.
Pán poslanec Ježek má slovo za výbory
Snemovne ľudu.
Poslanec SL K. Ježek: Vážené Federální
shromáždění, dovolte mi, abych zachránil
poněkud prekérní situaci. Dohoda, tak jak
byla vládou předložena ke schválení,
byla výbory doporučena - jak výbory Sněmovny
lidu, tak výbory Sněmovny národů.
Na dohodě v podstatě nelze nic dalšího
změnit. Je výhodná pro nás vzhledem
k poměrně nízké úrokové
sazbě, a proto za výbory pro plán a rozpočet
Sněmovny lidu tuto smlouvu doporučuji ke schválení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vypočuli ste si stanovisko obidvoch spravodajcov.
Môžeme otvoriť rozpravu. Kto sa chce vyjadriť
k tejto Rámcovej dohode? Chce niekto vystúpiť
v rozprave? Nikto sa nehlási. Môžeme pristúpiť
k hlasovaniu.
Prosím poslancov Federálneho zhromaždenia,
aby sa dostavili k hlasovaniu. Prosím poslancov, aby prišli
vyjadriť svoj názor na Rámcovú dohodu
o finančnej situácii medzi Českou a Slovenskou
Federatívnou republikou a Európskou investičnou
bankou. Stále ešte nie sme uznášaniaschopní.
Prosím poslancov, aby sa dostavili k hlasovaniu. Snemovňa
ľudu je uznášaniaschopná. Prosím
poslancov Snemovne národov, aby prišli hlasovať.
Môžeme pristúpiť.
Prosím pracovníkov Kancelárie, aby upozornili
poslancov v jedálni, že hlasujeme.
(Hlasuje se - 15.37 hodin.)
Opakujem, že hlasujeme o schvaľovacom uznesení,
ktoré máte uvedené v tlači 962, ktoré
znie, že Federálne zhromaždenie Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky súhlasí
s Rámcovou dohodou o finančnej situácii medzi
Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Európskou
investičnou bankou, podpísanou v Prahe dňa
16. 7. 1991.
Snemovne sú uznášaniaschopné. Prosím
o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu a Snemovne národov.
Hlasujeme naraz. Kto súhlasí s týmto schvaľovacím
uznesením, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.
(SN 81, SL 83) Snemovňa národov osemdesiatjeden,
Snemovňa ľudu osemdesiattri.
Kto je proti? (SN 0, SL 0) Snemovňa národov nikto,
Snemovňa ľudu nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 2, SL 5) Snemovňa národov
dva, Snemovňa ľudu päť. Ďakujem.
Hlasovali všetci prítomní poslanci.
Vzhľadom k súhlasnému uzneseniu obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky súhlasí
s Rámcovou dohodou o finančnej situácii medzi
Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Európskou
investičnou bankou tak, ako bola podpísaná
v Prahe 16. 7. 1991.
Ďakujem ministrovi Klausovi, podpredsedovi federálnej
vlády. Ďakujem obom spravodajcom.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.231, SL
č.372, SN č. 393)
Teraz máme na programe:
Návrh zákona o životnom prostredí, tlač
921 a Návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov,
tlač 1062.
Za iniciatívnu skupinu návrh odôvodní
poslanec Ondřej Huml. Prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, jsem rád, že se mi dostalo té
cti, že mohu tady dnes před vámi jménem
iniciativní skupiny poslanců předložit
návrh zákona o životním prostředí.
Chtěl bych hned úvodem zdůraznit, že
tuto právní normu považujeme za velice důležitou,
a to z toho důvodu, že právě oblast
životního prostředí je ještě
i dnes po právní stránce upravena velmi nedostatečně.
Dosud platná právní úprava je tvořena
předpisy nejrůznější právní
síly. Jedná se o zákony, vyhlášky,
usnesení atd., které navíc vznikaly v různých
časových intervalech, vznikaly i v různých
společenských, ekonomických a politických
podmínkách, a proto soudíme, že je nanejvýš
nutné, aby tato oblast byla i po právní stránce
upravena způsobem, jaký odpovídá dnešnímu
pojetí této problematiky.
V této chvíli máme vlastně schváleny
již dva zákony, které se týkají
oblasti životního prostředí. Je to zákon
o ovzduší a zákon o odpadech, ale chybí
nám takový hlavní, zastřešující
předpis, který by upravil kompletně celou
sféru životního prostředí. V
evropských státech tento předpis většina
zemí již má. Musím říci,
že v této chvíli jsme jedním z posledních
států, který podobný zastřešující
právní předpis dosud ve svém právním
řádu nemá.
Chtěl bych se zmínit i o tom, jak vlastně
je ten střešní předpis v evropských
státech zpravidla koncipován. My jsme si na toto
téma dali vypracovat rešerši, abychom měli
jakési vodítko o tom, jakou formu by obdobný
právní předpis měl mít. Já
bych si dovolil hned v úvodu ocitovat jednu pasáž
z této obecné charakteristiky zákonů
o životním prostředí v evropských
státech.
Obecně lze evropské zákony o životním
prostředí charakterizovat jako právní
předpisy, které na základě globálního,
komplexního a interdisciplinárního pohledu
na životní prostředí shrnují
do specifické jednoty obecné právní
zásady sloužící k ochraně životního
prostředí.
I my jsme při sestavování návrhu zákona
vycházeli právě z této koncepce. Druhá
možnost by samozřejmě byla taková, že
bychom sestavili zákon, který by řešil
problematiku životního prostředí naprosto
komplexně, to znamená i včetně detailů
a prováděcích předpisů, a tím
bychom se dostali k naprosto neúměrnému rozsahu.
Soudíme, že přístup, který je
preferován ve většině evropských
států, je i z našeho hlediska nejvhodnější.
V našem pojetí chápeme zákon o životním
prostředí jako jakousi páteř celé
právní úpravy oblasti životního
prostředí, jako souhrn zásad, které
potom musí být respektovány ve všech
dílčích prováděcích
předpisech, a to ať již se týkají
ochrany ovzduší, čistoty vod, hospodaření
s odpady nebo kterékoliv jiné sféry. Je to
jakási, dovolil bych si říci, " ekologická
charta", která definuje hodnoty a principy a zcela
úmyslně se vyhýbá podrobným
věcným formulacím. Tento charakter zákona
vyjadřuje jeho slavnostní preambule, která
v pěti větách deklaruje vztah člověka,
respektive lidské společnosti, k ostatním
organismům a k celé přírodě.
Rád bych se zmínil také o tom, že tvrzení,
že tento zákon v podobě v jaké ho předkládáme
je bezzubý, není zcela pravdivé, protože
jistě jste se mohli přesvědčit, že
kromě toho, že tento zákon zakotvuje i všechny
potřebné zásady, o nichž jsem se zmiňoval,
obsahuje i některá zcela konkrétní
a myslím si že i z našeho hlediska dosti tvrdá
ustanovení.
Jak vlastně došlo k situaci, že dnes před
vámi stojíme my a předkládáme
iniciativní návrh, poslanecký návrh
zákona o životním prostředí a
neprojednáváme návrh vládní?
Jistě si vzpomínáte, že v harmonogramu
vlády již v loňském roce bylo zakotveno,
že zákon o životním prostředí
má být Federálnímu shromáždění
předložen ještě do konce roku 1990. Zpočátku
to také vypadalo tak, že tento záměr
bude splněn. Vláda, respektive Federální
výbor pro životní prostředí předložil
zásady zákona již v říjnu loňského
roku. Tyto zásady byly výbory pro životní
prostředí Federálního shromáždění
projednány, byly oponovány celou skupinou expertů
z nejrůznějších oborů a po zapracování
některých připomínek, které
z těchto expertních porad vzešly, byly zásady
ve schválené podobě předány
jako podklad pro vypracování prvního paragrafovaného
znění.
Toto první paragrafované znění jsme
dostali na stůl v lednu letošního roku a zase
po projednání v obou výborech pro životní
prostředí a po vyjádření expertů
byl první návrh zákona schválen. Očekávali
jsme, že bez dalších větších
komplikací a časových průtahů
se dostane zákon o životním prostředí
v poměrně krátké době na pořad
jednání Federálního shromáždění.
Bohužel k tomu nedošlo a termíny, které
byly vládě nejdříve výbory
pro životní prostředí a potom i Federálním
shromážděním opakovaně uloženy,
nebyly dodrženy. Navíc byl původní návrh
zákona doplňován neustále o další
a další podrobnosti, až nastala situace, kdy
zákon se dotkl kompetencí obou republik, a to bylo
také důvodem, proč dvakrát v letošním
roce vládní návrh zákona nebyl vládou
přijat a byl vrácen k přepracování.
Za této situace již v květnu iniciativní
skupina poslanců, která vycházela z prvního,
původního a výbory ZP schváleného
znění zákona, vypracovala po určitém
doplnění iniciativní návrh, který
15. května byl předán Federálnímu
shromáždění, ale s tichým souhlasem
všech členů iniciativní skupiny bylo
jeho projednání a zařazení na program
oddáleno až do chvíle, kdy už bylo jasné,
že i termín, aby zákon byl schválen
v letošním roce, je ohrožen, protože - opakuji
znovu - žádný z těch vždy konečných
a definitivních termínů, které byly
vládě v tomto smyslu uloženy, nebyl dodržen.
V této situaci byl zákon takříkajíc
oprášen a vzat do legislativního procesu. Prvním
krokem bylo projednání iniciativního návrhu
zákona ve výborech pro životní prostředí,
kde po určitém doplnění, po určitých
připomínkách byl schválen a byl postoupen
k projednání národním radám.
Protože předpokládám, že o způsobu
nebo o výsledcích projednávání
tohoto návrhu v národních radách budou
referovat zpravodajové, zmínil bych se o tom jen
velmi stručně.
V České národní radě návrh
zákona nedoporučil jediný výbor, výbor
pro obchod a cestovní ruch, a to spíš z administrativních
hledisek, protože technickým nedopatřením
došlo k tomu, že jsme se nedostavili k jednání
tohoto výboru.
Výbor církevní a humanitární
a výbor ústavně právní schválily
návrh zákona s několika formálními
připomínkami. Velmi obsáhlý komplex
připomínek vznesl výbor pro životní
prostředí.
Ve Slovenské národní radě je situace
trochu komplikovanější tím, že
tam ještě pořád platí zásada,
že každý návrh musí být
schválen nadpoloviční většinou
ze všech členů výboru (nikoliv z přítomných),
takže získat souhlas výboru Slovenské
národní rady je poněkud obtížnější,
ale i tam byly výsledky pro nás velmi příznivé,
protože tři výbory návrh jednoznačně
doporučily, a z tohoto hlediska je pro nás velmi
zásadní vyjádření výboru
pro životní prostředí Slovenské
národní rady, která zákon doporučila
zase s určitými připomínkami a pozměňovacími
návrhy, z nichž velkou část jsme mohli
akceptovat.
Ve Federálním shromáždění
projednalo zákon celkem sedm výborů a s výjimkou
výboru ústavně právního, které
formulací, že zákon berou na vědomí,
nedaly najevo jednoznačný výsledek svého
rokování, všechny výbory návrh
zákona tak jak byl předložen doporučily.
Garanční výbory, tedy výbory pro životní
prostředí Federálního shromáždění,
všechny připomínky, které zazněly
v jednotlivých výborech, velmi podrobně projednaly
na své schůzi, která se uskutečnila
minulý čtvrtek. Připomínky z národních
rad a z výborů Federálního shromáždění,
které garanční výbory schválily,
jsou zapracovány do tisku, který máte dnes
před sebou, je to tisk 1062.
Pokud jde o konkrétní obsah zákona, tak jak
ho máte před sebou, jak v původním
tisku 921, tak v inovovaném tisku 1062, chtěl bych
říci, že hlavními principy, na kterých
je iniciativní návrh zákona o životním
prostředí budován jsou: Jednak biocentrický
přístup k celé problematice - to je přístup
popírající nadřazenost člověka
nad přírodou ve smyslu jeho svrchovanosti v rozhodování
o osudech ostatních živých bytostí obývajících
tuto planetu.
Druhým hlavním principem uplatněným
v tomto návrhu je princip trvale udržitelného
rozvoje společnosti. Tento princip vychází
z nové filosofie rozvoje lidské společnosti,
jež směřuje k co největší
šíři a rozmanitosti uspokojování
nároků a potřeb současné lidské
civilizace, aniž by se zhoršovala kvalita životního
prostředí a aniž by se snižovalo druhové
bohatství živé přírody.
Pokud jde o konkrétní paragrafované znění,
tak v prvé části návrhu zákona
vymezuje a definuje základní pojmy týkající
se sféry životního prostředí.
To považujeme za velmi důležité, protože
v některých již přijatých zákonech,
o nichž jsem se tady zmiňoval se běžně
operuje s pojmy jako ekosystém, znečišťování
životního prostředí nebo ekologická
újma, aniž by tyto termíny byly v dosavadním
právním řádu zavedeny. Samozřejmě
nemůžeme chtít na právnících,
kteří se zákony budou v praxi zabývat,
aby si příslušné odborné termíny
vyjasňovali studiem příslušné
literatury. Snažili jsme se při sestavování
této definiční části návrhu
zákona formulovat takové definice, které
jsou stručné a srozumitelné i pro laickou
veřejnost a přitom věcné, přesné
a odborně správné. Jak dalece se nám
to podařilo, to musíte posoudit vy sami.
Druhá část návrhu potom shrnuje hlavní
zásady ochrany životního prostředí
a to včetně dopadů do sféry výchovy
a vzdělávání. Třetí
část iniciativního návrhu potom vymezuje
povinnosti právnických a fyzických osob,
za ní pak následuje stanovení odpovědnosti
za porušení povinností při ochraně
životního prostředí.
Poslední část před ustanoveními
přechodnými a závěrečnými
se týká ekonomických nástrojů,
stimulujících pozitivní vztahy mezi hospodářstvím
a zájmy životního prostředí.
Tolik asi k tomu konkrétnímu znění
návrhu zákona.
Ještě bych se chtěl na závěr
svého úvodního vystoupení zmínit
o jedné problematice. Z diskusí, které předložení
tohoto zákona předcházely i z některých
pozměňujících návrhů,
které jsme dostaly dnes do lavic v písemné
formě, je jasné, že klíčovým
bodem v projednávání iniciativního
návrhu zákona o životním prostředí
bude problematika hodnocení vlivu činnosti člověka
na životní prostředí. Jistě jste
se s tímto pojmem už setkali, bývá to
zkráceně EIA, Environmental Impact Assessment, a
v podstatě tady zazní dva názory. Názor
předkladatelů je ten, že tato problematika
- stejně jako všechny ostatní problémy,
nebo problémové sféry životního
prostředí - by měla být řešena
pouze v obecné rovině, a to i v tomto návrhu
zákona. Dovolím si poukázat na § 16
odst. 2 a 3, tisk 1062, kde právě zásady
této problematiky jsou řešeny.
Není pravda, že iniciativní návrh skupiny
poslanců problematiku hodnocení vlivu činnosti
člověka na životní prostředí
podceňuje. Řekl bych, že pravý opak
je pravdou. My se domníváme, že tato problematika
je natolik závažná, složitá a zároveň
i mezinárodně nás zavazující,
že vůbec není vhodné řešit
ji byť stručnou či méně stručnou
formou v tomto návrhu zákona. Domníváme
se, a myslím, že oprávněně, že
tato problematika by měla být řešena
zvláštním právním předpisem,
který by samozřejmě byl také podroben
patřičné odborné oponentuře.
Byli bychom neradi, kdyby právě tato tak závažná
problematika byla vyřešena způsobem, který
bychom i my museli považovat za neuspokojivý.
Chtěl bych zdůraznit, že ani jednotlivé
výbory, o nichž už jsem tady mluvil, tuto problematiku
ve většině případů nedoporučují
zařadit do tohoto zákona. Výjimkou byl výbor
pro životní prostředí ČNR, který
výslovně uložil tuto problematiku do zákona
zapracovat. Další skupinou byly některé
výbory jako výbor ústavně právní,
výbor branně bezpečnostní a výbor
sociálně kulturní FS, které doporučily
přihlédnout k tomu, aby tato problematika byla tam
zapracována. Já jsem byl osobně velmi překvapen
tím, že právě z toho, zda problematika
EIA má být do zákona zapracována nebo
ne, se stal velmi žhavý politický problém
a byl jsem překvapen i tím, že ve sdělovacích
prostředcích i při jiných příležitostech
zazněl názor, že předkladatelé
nechtějí řešit problematiku EIA v tomto
zákoně z toho důvodu, že by se tím
komplikoval proces velké privatizace.
Musím říci, že tento názor, je
pro mě naprostou novinkou. Myslím, že tento
výklad je naprosto chybný, protože ani v podobě,
v jaké jsem viděl, že jsou předloženy
příslušné pozměňovací
návrhy, by tato problematika nemohla vstoupit nebo zásady
EIA by nemohly vstoupit v platnost ihned, jsou vázány
na příslušné prováděcí
předpisy národních rad. Myslím, že
vztah k velké privatizaci v tomto smyslu je vytvářen
naprosto uměle. V žádném případě
neměli předkladatelé zákona v úmyslu
jakkoli tímto způsobem interpretovat tuto skutečnost,
že tuto problematiku nechtějí do zákona
inkorporovat.
Navíc je tady závažný argument, že
komplex pozměňovacích návrhů,
týkajících se problematiky hodnocení
vlivu činnosti člověka na životní
prostředí je velmi obsažný. Vlastně,
co se týká rozsahu by to bylo minimálně
stejné jako rozsah, který má dnešní
podoba návrhu zákona, a přitom z důvodů,
o nichž jsem se tady zmiňoval, nebyla tato problematika
ani v jednom z výborů diskutována, a to dokonce
ani v již zmiňovaném výboru pro životní
prostředí ČNR, kde zařazení
těchto paragrafů bylo schváleno en bloc v
podstatě bez diskuse.
Pokud by se Federální shromáždění
rozhodlo, že tato problematiku v podobě pozměňovacího
návrhu, který nám byl předložen,
bude do zákona včleněna, tak riskujeme to,
že skutečně nikdo z nás a ani z vás
tuto problematiku neměl možnost v příslušných
výborech prodiskutovat. Znovu opakuji vzhledem k důležitosti
této problematiky bych to považoval za velmi zásadní
chybu.
Připomínku, že schválením těchto
pozměňovacích návrhů by vznikl
podivný hybrid, slučující prvky hmotně
právní a procesně právní, nepovažuji
za tak závažnou, protože i my jsme názoru,
že pro věc je nutno občas udělat ústupky
i co se týče estetiky, takové té čistoty
zákona, ale musím říci, že z
čistě věcných důvodů,
o nichž jsem už tady mluvil, nepovažuji za vhodné,
aby tato problematika byla v tomto zákoně takto
podrobně řešena. Mohu se opřít
i o názor slovenské komise pro životní
prostředí, která zastává názor,
že do návrhu zákona v této podobě
problematika EIA ani systémově, ani koncepčně,
ani obsahově nezapadá.
Tím bych rád skončil. Děkuji vám
za pozornost a věřím, že Federální
shromáždění tento tak důležitý
návrh zákona pro životní prostředí
přijme.Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem aj ja poslancovi Humlovi, ktorý
vystúpil za iniciatívnu skupinu poslancov, ktorá
predložila návrh zákona o životnom prostredí.
Dovoľte, aby som vás informoval, že návrh
prejednali výbory pre životné prostredie, ústavno-právne,
zahraničné, branno-bezpečnostné, výbory
pre plán a rozpočet, hospodárske výbory
a ešte súhrne výbory pre životné
prostredie. Výbory pre životné prostredie boli
poverené opatrením oboch predsedov snemovní,
aby zhrnuli výsledky prejednávania tohto vládneho
návrhu.