Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, ako si predstavujete záver
tejto rozpravy?
Poslanec SL E. Mandler: Závěrem této rozpravy
by bylo usnesení k rozpravě, jak tomu obvykle bývá.
Bude-li třeba, jsem ochoten takové usnesení
vypracovat, ale myslím, že by bylo lepší,
kdyby vzešlo z debaty.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank:Pripomínam, že zatiaľ vo výboroch
boli prejednané len dva z návrhov pána prezidenta
a o tom samozrejme budeme rokovať.
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Doležal.
Poslanec SN B. Doležal: Nejde jenom o to, aby se mluvilo
o všech návrzích pana prezidenta dohromady,
ale aby se také hovořilo o jeho zásadním
vystoupení, které zde přednesl a které
vzbudilo, jak bylo možno vidět, dost značný
ohlas a rozruch.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Návrh je jasný. Myslím že
je jasne odôvodnený, takže o ňom budeme
potom hlasovať.
Hlási sa poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
předkládám návrh, aby na program našeho
zasedání byl zařazen další bod,
a sice stanovisko Federálního shromáždění
k rozpočtové problematice. A to jako první
bod na pátek tohoto týdne.
Svůj návrh zdůvodňuji tím,
že bychom podle mého názoru neměli opakovat
trapnou zkušenost, kdy řada jednání,
zejména ve státoprávní oblasti, probíhala
téměř zcela bez účasti Federálního
shromáždění a že při současných
rozpočtových problémech má Federální
shromáždění povinnost přispět
k řešení těchto problémů
zaujetím vlastního stanoviska. Termín doporučuji
tak, aby jednotlivé politické kluby mohly své
stanovisko artikulovat, a aby Federální shromáždění
jednalo s úplnější informací.
Jinak totiž budeme i nadále podle mého mínění
vystupovat v očích veřejnosti jako lehce
nesvéprávný subjekt.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, domnievate sa, že návrh
stanoviska by mal byť dopredu vypracovaný a daný
poslaneckým klubom, napr. vašimi výbormi alebo
aký navrhujete postup, pokiaľ ide o procedúru?
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
zítra zasedá výbor pro plán a rozpočet
a předložím mu návrh usnesení,
který výbor projedná. Domnívám
se, že stanovisko by mělo být vyjádřeno
formou usnesení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vášmu návrhu rozumiem tak, že
výbory pre plán a rozpočet predložia
návrh stanoviska, ktorý ste žiadali prejednať
v piatok v tomto týždni. To je návrh pána
poslanca Zemana.
Hlási sa predseda Snemovne ľudu, Rudolf Battěk.
Předseda SL R. Battěk: Vážené
Federální shromáždění,
lituji, že s kolegou Mandlerem nemohu souhlasit. Je nepochybné,
že vystoupení prezidenta republiky před oběma
sněmovnami je natolik závažné, že
by si vyžádalo velmi rozsáhlou a hlubokou rozpravu.
Vystoupení prezidenta bylo motivováno jeho předchozím
vystoupením na veřejnosti. Všichni víme,
o které body jednání jde a s čím
se bude muset v nejbližší době Federální
shromáždění vypořádat,
nehledě k tomu, že řada návrhů,
které prezident přednesl, jsou zařazeny do
běžného programu a do běžného
projednávání výborů pro budoucí
období.
Prezident velmi jednoznačně zdůraznil, že
se vyjadřuje i k těm bodům, které
nejsou předmětem dnešní schůze
a učinil tak proto, že považoval komplex jeho
iniciativních návrhů za jakýsi celek,
a nebylo by vhodné, aby k této věci, která
je určitou ideově politickou, uzavřenou programovou
náplní, vystupoval dvakrát. Mám hrůzu
z toho, že otevřeme dlouhou rozpravu, která
se bude zabývat konkrétními meritorními
otázkami a nedokážeme splnit program, který
máme před sebou.
Doporučuji, abychom se drželi té zásady,
která je v programu navržena. K bodům, které
prezident navrhl a které jsou předmětem programu,
budeme samozřejmě jednat. K bodům, které
jsou zařazeny do programu první schůze v
příštím roce, budeme jednat jednak ve
výborech, jednak se k tomu budou vyjadřovat i poslanecké
kluby a politické grémium. Byl bych rád,
kdybyste tento můj návrh akceptovali. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Mandler má
faktickú poznámku, potom pán poslanec Benda.
Poslanec SL E. Mandler: Nechápu smysl toho, co říkal
pan předseda Battěk hlavně proto, že
pan prezident nám navrhl několik zákonů.
Teď probíráme dva. On ovšem mluvil ke
všem veřejně a my ke všem dostáváme
dopisy. Nemůžeme, ať kladně, či
záporně odmítnout na tento celek reagovat
jenom proto, že by to prodloužilo debatu. Je možné,
že by to prodloužilo debatu, ale zjevně by to
přispělo k lepšímu vyjasnění
všech záležitostí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Také se domnívám, že
když pan prezident pokládá za potřebné
zdůraznit vzájemnou souvislost a provázanost
těchto zákonů, že by měla být
dána možnost, aby byly projednávány
souvisle a provázaně. Kvůli tomu jsem se
ale nepřihlásil o slovo.
Podávám návrh, aby byl do programu zařazen
bod projednání novely zákona o uprchlících
jednak z toho důvodu, že tento zákon při
jakémkoliv zhoršení mezinárodní
situace se může stát náhle aktuálním,
takže není dobré a obezřetné
jej příliš odkládat, jednak proto, že
prošel všemi předepsanými procedurami.
Byl projednán výbory Slovenské národní
rady, s kladným výsledkem byl projednán a
doporučen výborem České národní
rady, byl projednán také v branných a bezpečnostních
výborech a ústavně právních
výborech ve Federálním shromáždění.
Chybí projednání ve vládě.
Byl již zařazen na program vlády, ale byl odložen
kvůli naléhavějším úkolům.
Nicméně, pokud jsem informován, vláda
ho má projednávat příští
týden.
Navrhuji, aby byl zařazen do třetí třetiny
programu na poslední týden. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. K tomu mi dovoľte otázku
predsedovi výborov branných a bezpečnostných,
pánu Lisovi. Tieto výbory boli poverené zhrnutím
výsledkov prejednania návrhov z jednotlivých
výborov, prípadne z národných rád.
Prosím, pán predseda, keby ste sa vyjadrili, či
je to pripravené tak, aby sme to mohli zaradiť na
19. spoločnú schôdzu.
Poslanec SN L. Lis: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, pokud jde o stanovisko branného
a bezpečnostního výboru Sněmovny národů,
chtěl bych říci, že jsme projednali
tento návrh ve výboru, ovšem nezabývali
jsme se zhodnocením všech připomínek
z jednotlivých výborů, případně
i z národních rad, protože tento návrh
nebyl zařazen na program jednání, a proto
jsme se věcí nezabývali.
Poslanec L. Lis Museli bychom, v případě,
že bude rozhodnuto, svolat na to mimořádnou
schůzi, která by se věcí zabývala.
Zatím máme na oba vyhrazené dny zasedání
výborů tak, jak bylo plánováno na
4. a tuším 10. nebo 11. plný program. Tudíž
domnívám se, že návrh poslance Bendy
je oprávněný, museli bychom věci řešit
mimořádně.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Možné to je. Stanoviská národných
rád, keď som dobre rozumel pánu poslancovi
Bendovi, sú tu. Keď je to tak, nič tomu nebráni,
len sa musí nájsť časový priestor.
Poslanec SN L. Lis: Domnívám se, že by se měl
ještě vyjádřit pan poslanec Šimko.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ešte pán poslanec Šimko sa vyjadrí.
Poslanec SL I. Šimko : Vážené Federálne
zhromaždenie, keď ma už kolega Lis vyvolal, môžem
sa pripojiť k tomu, čo povedal on, pretože sme
to prejednávali spoločne. Ja si myslím, že
je tu možnosť prejednať to na schôdzi výborov
a zaoberať sa pripomienkami z iných výborov
a z národných rád.
Poslanec SN L. Lis: Ještě poznámku. Neprojednaly
výbory zahraniční tuto otázku a sociální
a kulturní.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ešte pán poslanec Benda chce doplniť
svoj návrh.
Poslanec SL V. Benda: Jen chci doplnit, že čtyři
výbory Slovenské národní rady, které
to projednávaly, všechny doporučily bez připomínek.
Sociální výbor České národní
rady také doporučil bez připomínek.
Čili připomínky jsou eventuálně
z výborů Federálního shromáždění.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, myslím, že je to jasné.
Pán poslanec Stome sa hlásil predtým.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, já se domnívám,
že tento parlament je dokonce povinen určitým
způsobem reagovat na vyhlášení pana
prezidenta a v tomto případě bych chtěl
podpořit názor pana kolegy Mandlera, a to z toho
důvodu, že my si jednou provždy musíme
asi v této situaci ujasnit, jestli krize některých
členů exekutivy, a to myslím zejména
republikové exekutivy, je takovou, kterou bychom měli
vydávat za krizi tohoto státu. (Potlesk.) Já
se totiž domnívám, že když někdo
se neumí domluvit na otázce, kterou považuje
za zásadní pro chod tohoto státu, kde on
má svěřeny určité pravomoci
a určité výkony, které má vykonávat
v exekutivě a tomuto svému úkolu nedostojí,
tak v normálním státě člověk
podá demisi. Ale nebudu volat na fotbalovém hřišti
zrušte postavení mimo hru, mně se z ofsajdu
lépe kope. To se domnívám, že je záležitost,
která není hodná našeho státu,
a my si musíme uvědomit, jestli si nehrajeme trošku
na schovávanou, jestli v rámci exekutivy, která
se neosvědčila, a řada ministrů pracuje
velice pilně na hospodářském zabezpečení
tohoto státu a řada nestačí s tímto
krokem, jsme právi vydávat za krizi zákonodárného
sboru. Já se domnívám, že názor
pana poslance Mandlera na prohovoření těchto
otázek je plně v kompetenci Federálního
shromáždění a že je to naší
politickou povinností, abychom nebyli pod tlakem toho,
co se dovídáme, nebo půjdeme do ulic jako
před dvěma lety. Tenkrát jsme naučili
komunistický parlament poslušnosti. Ta zkušenost
se nezapomíná. Vás naučíme
poslušnosti také. Já se domnívám,
že takhle se to dělat nemá. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Stomemu, hlásil sa
ďalej pán poslanec Olej, potom poslanec Sláma,
potom poslanec Kostya, potom poslanec Humpál.
Poslanec SN J. Olej : Pán predseda, pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, odporúčam
zaradiť do našeho programu bod Informácie vlády
o normách, ktoré strácajú účinnosť
vzhľadom k ústavnému zákonu, ktorým
sa uvádza Listina základných práv
a slobôd, článok 6 odsek 1.
Totiž k 31. 12. 1991 by mali stratiť účinnosť
všetky normy, ktoré sú v rozpore s touto Listinou.
Všeobecná derogačná klauzula, ktorá
je uvedená v článku 6 odsek 1, nie je nijak
obvyklá v našom právnom poriadku a je zrejmé,
že vzhľadom k nej sa kľudne môže stať,
že dôjde naozaj k právnemu chaosu posudzovania
konkrétne prijatých noriem, čo je a čo
nie je v súlade s touto Listinou. Ústavný
zákon bude vykladať ústavnosť noriem jedine
vtedy, keď sa vyčerpajú všetky ostatné
prostriedky. Takže tu je jeden základný problém
a ja si myslím, že vláda by mohla k tomu zaujať
stanovisko, i keď je otázka, či by to nemohla
urobiť Generálna prokuratúra alebo Najvyšší
súd alebo samotné Federálne zhromaždenie,
bale predpokladám, že Federálna vláda,
vzhľadom k svojmu legislatívnemu programu, mala na
pamäti a v pozornosti Listinu od januára, kedy bola
prijatá a vlastne tejto Listine a nielen tejto Listine,
ale aj aktuálnym ekonomickým a spoločenským
podmienkam podriadila svoju legislatívnu prácu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Sláma.
Poslanec SN V. Sláma: Chtěl bych se připojit
k panu Mandlerovi a sdílím přesně
to, co řekl pan dr. Stome, že když pan prezident
hladinu takto rozvířil v našem národě
a dnes už máme, dá se říci, osm
miliónů poslanců venku, kteří
skutečně jsou ochotni a schopni všechno odhlasovat,
co se nám předloží, tak si myslím,
že bychom to skutečně měli uvést
na pravou míru a postavit se jako parlament, protože
zatím máme stále parlament, nejvyšší
zákonodárný sbor, a neměli jsme se
nechat takhle strkat z rohu do rohu. Není to poprvé,
je to po třetí, co na nás někdo něco
svede a někdo nás namočí. To je všechno.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, v návrhu pořadu
o postupu jednání 19. společné schůze
jsou tři body, které se svou problematikou dotýkají
otázky zemědělství. Pod bodem 16.
je to novela zákona o vlastnických vztazích
k půdě, pod bodem 24. vládní návrh
zákona o úpravě a vypořádání
majetkových vztahů v družstvech a pod bodem
25. zpráva vlády ČSFR o situaci a výhledech
československého zemědělství.
Považuji toto pořadí, jak je stanoveno v návrhu
pořadí, za mírně řečeno
velmi podivné a nelogické. Domnívám
se, že pořadí by mělo být obrácené,
a navrhuji, aby bod 25. zpráva vlády o situaci a
výhledy předbíhal ostatním dvěma
meritorním věcem, které projednávají
konečnou legislativu v oblasti zemědělství.
Je přece nelogické schválit nejdříve
dva zákony týkající se zemědělství
a pak diskutovat o výhledech československého
zemědělství. Netrvám na tom, v jakém
pořadí a v kterých dnech, jde mi o skutečnost,
aby bod 25. časově předbíhal zbývající
dva body. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Humpál.
Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych uvedl malou připomínku nepřímou
k našemu programu. Uvádím ji z pověření
zemědělské komise. Jak tady už bylo
naznačeno, očekává nás velmi
důležitý transformační zákon
a zítra se k němu bude vyslovovat garanční
hospodářský výbor. Žádám
vás, abychom dnešní jednání ukončili
v 18.00 hodin, aby se zemědělská komise mohla
dostatečně dlouho a kvalifikovaně zabývat
tímto zákonem, protože jiný prostor
neměla, abychom mohli dát stanovisko hospodářskému
výboru.
K tomu, co říkal pan kolega Kostya myslím,
že problém je v tom, že zpráva vlády
o zemědělství v parlamentě ještě
vůbec není a výbory vůbec neměly
možnost - ani naše komise ji projednat. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Kto má ďalšie návrhy,
prosím, pán poslanec Roubal.
Poslanec SN M. Roubal: Vážený pán predseda,
pán predsedajúci, vážení kolegovia,
poslanci, chápem , že program 19. spoločnej
schôdze je rozsiahly, ale aj tak si dovolím vás
požiadať, vzhľadom k závažnosti problému,
o rozšírenie programu o návrh poslaneckého
klubu ODÚ-VPN na novelizáciu zákona č.
427 v znení neskorších predpisov o prevodoch
vlastníctva štátu k niektorým veciam
na iné právnické alebo fyzické osoby,
tzv. zákon o malej privatizácii.
Táto novela obsahuje len jednu technickú úpravu
a síce predĺženie účinnosti nájmu
- v § 26 a) do 31. decembra 1993. Táto úprava
bola konzultovaná s Ministerstvom pre správu majetku
Slovenskej republiky, ako aj s Ministerstvom pre privatizáciu
Českej republiky, ktorá sa jednoznačne kladne
vyjadrila k tomuto kroku, pretože sa jedná o stabilizovanie
nájomných vzťahov a odstraňujú
sa právne prekážky realizácie malej
privatizácie a vytvárajú sa predpoklady pre
prevádzkovanie tých jednotiek vo verejných
dražbách, kde nájomný pomer tvorí
jednu z podstatných náležitostí právneho
charakteru prevádzky jednotky.
Vzhľadom k tomu, že proces malej privatizácie
nie je ešte ukončený a s jeho trvaním
je možné počítať ešte približne
po dobu ďalších dvoch rokov, javí sa nevyhnutné
predĺžiť tento termín. S prijatím
navrhovaného zákona nie sú spojené
žiadne nároky na štátny rozpočet.
Pretože ide len o jednoduchú novelizáciu so
stručným organizačno-technickým a
legislatívnym zameraním, chcel by som vás
ešte raz požiadať, aby táto záležitosť
sa urýchlene dostala na naše rokovanie. Zároveň
tento návrh bol predložený iniciatívnemu
a petičnému výboru Federálneho zhromaždenia.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prepáčte, pán poslanec, ešte
zostaňte. Prejednal to už Iniciatívny a petičný
výbor?
Poslanec SN M. Roubal: Iniciatívny a petičný
výbor to má prejednať zajtra, ale vzhľadom
k závažnosti tohto problému sa vo Federálnom
zhromaždení nachádzal návrh na novelizáciu
zákona č. 427 ako návrh iniciatívnej
skupiny poslancov. Ten sa na program nedostal, tak poslanecký
klub ODÚ následne predložil tento návrh,
ktorý sa týka len tohto jedného bodu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, ďakujem. Je samozrejme jasné
že by bolo potrebné stanovisko ku všetkým
týmto návrhom od národných rád.
V danom prípade by bolo potrebné aj stanovisko vlády
atď. Zákonom sú určené lehoty
a podobne. Len aby sme to vzali do úvahy, keď o tom
budeme rozhodovať. Pán poslanec Jurečka sa
chcel k tomu ešte vyjadriť.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
nechtěl jsem se vyjádřit k tomuto bodu, i
když podporuji návrh kolegy Roubala, samozřejmě.
Ale chtěl jsem se vyjádřit k programu, totiž
tak, že návrh, který je obsahem tisku 927,
to je novela hospodářského zákoníku
č. 109 ve znění pozdějších
předpisů, má za cíl vytvořit
podmínky, aby byly naplněny ústavní
zákony 496 a 497 - vrácení majetku bývalé
KSČ a SSM lidu ČSFR.
S ohledem na přijetí obchodního zákoníku
je však nezbytně nutné, aby tato novela v případě,
že bude Federálním shromážděním
schválena, nabyla účinnosti do 31. 12. t.r.,
to znamená, že před tímto datem je potřeba
nejen jednání ve sněmovnách, ale také
vyhlášení předsednictvem a publikování
ve sbírce. Aby se vytvořil časový
prostor pro tyto kroky, navrhuji, aby projednávání
tisku 927 bylo zařazeno nikoli na úterý,
ale pátek 6. 12. jako druhý bod pátečního
pořadu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank:Ďakujem. Pán poslanec Hrivík.
Poslanec SN P. Hrivík: Vážené Federálne
zhromaždenie, tiež navrhujem rozšíriť
program 19. spoločnej schôdze o bod "Stanovisko
Federálneho zhromaždenia k výsledkom referenda
o nezávislosti Ukrajiny a výsledkoch prezidentských
volieb v tejto republike. Neoficiálne výsledky poznáme
a sú veľmi významné. Federálne
zhromaždenie by malo prijať uznesenie, v ktorom by sa
pozitívne vyjadrilo k štátnej nezávislosti
Ukrajiny a malo by zaviazať vládu ČSFR, aby
jednala v tomto duchu. Musíme si uvedomiť, že
Ukrajina je náš najmocnejší sused - z
vojenského hľadiska - a podľa vojenského
arzenálu patrí medzi popredné jadrové
mocnosti sveta. Preto je potrebné, aby Federálna
vláda urýchlene iniciovala návrh zmluvy o
spolupráci a dobrých susedských vzťahoch
s Ukrajinskou republikou.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, ďakujem. Hlásil
sa poslanec Blažek s faktickou poznámkou.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, protože se domnívám,
že podobných návrhů zazní ještě
hodně, chtěl bych upozornit, že na programu
této schůze ve čtvrtek 5. prosince je velký
blok, který bude věnován zahraniční
politice ČSFR. Domnívám se, že v rámci
rozpravy, která bude zahájena už od rána,
bude prostor k tomu, abychom ke všem těmto problémům
se vyjádřili a případně formulovali
návrh dokonce snad i usnesení a abychom návrh,
který podal kolega Hrivík - který je ostatně
rovněž členem zahraničního výboru
- do programu jako samostatný bod schůze nezařazovali.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Sú ešte ďalšie návrhy
na program alebo na zmenu? Pán poslanec Zahrádka.
Poslanec SL P. Zahrádka: Pane předsedající,
na minulé schůzi jsme neschválili iniciativní
návrh na novelu zákona o mimosoudních rehabilitacích
číslo 87/1991 Sb. Přitom se federální
vláda s některými návrhy této
novely ztotožnila. Vím, že federální
vláda projednala znovu tuto novelu a zpracovala jakýsi
návrh, které body z této novely by byly reálné
a byly by technickým zlepšením této
novely. Doporučuji, aby vládní návrh
byl dán na program. Ale zatím jsme ho nedostali
jako tisk, máme ho jen jako politické kluby.