A nejsme to ani my, Češi a česká reprezentace,
která volá po vlastním samostatném
českém státě. My nechceme rozdělení
tohoto státu. A jestliže ho chce slovenská
reprezentace, nechť se tedy Slovensko a slovenský
národ sám rozhodne, zda chce a nebo nechce žít
ve společném státě s námi,
nechť se o tom rozhodnou obyvatelé Slovenské
republiky. Ponechme jim tuto možnost. Je tady totiž
jedno velké nebezpečí. Ty stálé
spory, které vznikají mezi českou a slovenskou
reprezentací, mezi slovenským a českým
národem, ty vzbuzují velké averze u nás
v Čechách. A vyskytují se tady hlasy pro
zachování federace - o tom svědčí
balíky dopisů - ale vyskytují se tady také
hlasy, a to někdy i velice neslušné, které
říkají: "Prosím vás, teď
už dost, ať jdou tam, kam chtějí."
Prosím vás, je to nesmírně citlivá
a důležitá věc a jestliže by se
stalo - připusťme tuto možnost - že by na
slovenské straně referendum prošlo a u nás
v Čechách nebo v České republice by
toto referendum neprošlo. Co by se stalo. Zase by to byli
Slováci, kteří by říkali: "Vidíte
je, Čechy, zase nás zradili". Prosím
vás, nedopusťme toto. Ať si to tedy skutečně
vyřídí oni. Dejte jim tu možnost. Dejme
jim my, v České republice, tuto možnost, ať
se svobodně rozhodnou, zda chtějí nebo nechtějí
žít v našem společném státě.
My ho rozbíjet nechceme, my nepotřebujeme referendum
na to, aby nám někdo pokládal otázku,
zda chceme, nebo nechceme žít ve společném
státě. My chceme. My jsme se nikdy nevyslovili pro
to, že nechceme. To zaznělo z jejich strany, dejme
jim tedy možnost, ať se vyjádří.
Ovšem, jestliže bude referendum provedeno jenom ve Slovenské
republice, pak pochopitelně by veškeré administrativní,
technické a hlavně finanční vydání
spojené s tímto referendem mělo být
hrazeno z rozpočtu Slovenské republiky. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Tomsovi. Dalším přihlášeným
je poslanec Haško, připraví se poslanec Kříž.
Nevzdáte se slova, pane poslanče?
Poslanec SN A. Haško: Ja urobím tú radosť
pánu predsedajúcemu a vzdám sa slova, aj
vzhľadom k tomu, že môj príspevok smeroval
zvlášť do hornej časti snemovne. Vidím
však, že je takmer poloprázdna, takže by
moje vystúpenie nemalo dopad, aký by malo mať.
Ja nemusím hovoriť k dolnej snemovni, pretože
hovorím ich rečou. Ja som len chcel vás,
v hornej snemovni usmerniť a navrhnúť vám
niečo. Bohužiaľ vidím, že nie ste
ochotní prijať akúkoľvek alternatívu,
takže sa vzdávam svojho príspevku
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl zajímavý příspěvek.
Slovo má nyní poslanec Erik Kříž,
dalším přihlášeným je kolega
Daniel Kroupa.
Poslanec SL E. Kříž: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
páni kolegové. Já jsem chtěl původně
vystoupit s technickou poznámkou k tomu, s čím
tady vystoupil kolega Zelenay, když prohlásil, že
naši občané nejsou schopni rozlišit otázku
federace a konfederace. Já si myslím, že to
schopni jsou rozlišit, na rozdíl od některých
kolegů poslanců zde sedících. A myslím,
že by ti poslanci, nebo ty politické reprezentace,
které zde zasedají a jsou proti vyhlášení
referenda, měli zamyslet nad tím, že tím
způsobem víceméně vyjadřují
nedůvěru voliči - i když by to mělo
být opačně - a měli by si uvědomit,
že tito voliči jsou dostatek dospělí
na to, aby je sem zvolili a tím co oni nyní činí
víceméně naznačují, že
tito voliči vlastně dospělí nejsou.
Já myslím, že by se měli nad tímto
faktem zamyslet.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Kroupa.
Jenom ještě sděluji, že pokud někdo
z poslanců má zájem, je na rohu lavice zákon
z 18. července 1991 o referendu. Takže ústavní
zákon je zde k dispozici, pokud by do něj chtěl
někdo nahlédnout.
Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající,
dámy a pánové. Při projednávání
zákona o referendu jsem se vyslovoval proti tomuto zákonu
a snažil jsem se jej omezit na nezbytné minimum. Zdůraznil
jsem, proč jsem nepřítelem přímé
demokracie, protože se totiž domnívám,
že přímá demokracie tím, že
majorizuje menšiny, není dokonalejší formou
demokracie, dokonalejší formou státní
správy, než je demokracie reprezentativní.
I nadále budu usilovat o to, aby naše ústava
pasáž o referendum neměla. A to ani pro případ
vystoupení z federace. Domnívám se, že
podrývá ústavní systém nějakého
státu, jestliže tento systém předem
počítá s tím, že lidé
v tomto státě nechtějí žít.
Jsem-li nepřítelem přímé demokracie
a referend, musím vysvětlit, proč nyní
jsem předkládal spolu se svým klubem návrh
na konání referenda, spolu s tou negativní
otázkou, která vyzývá občany,
nebo se ptá občanů, zda chtějí
vystoupení z federace. Znamená to, že přiznávám,
že representativní zastupitelská demokracie
v této zemi selhává. Zastupitelská
demokracie totiž může fungovat pouze tehdy, funguje-li
politický, systém politických stran. A my
musíme přiznat, že tento systém nefunguje.
Strany se neustále přeskupují a politická
representace zvolená ve svobodných volbách
s mandátem vázaným na určitý
politický program od svých politických programů
ustupuje a přichází s novými řešeními,
která neodpovídají tomu, co od nich voliči
očekávají. V takovém případě
se jeví přímá demokracie, referendum
jako jediný možný způsob jak demokracii
zachránit. Chtěl bych upozornit, že se domnívám,
že tím, o co běží v navrhovaném
referendu není ani tak snaha řešit státoprávní
otázky, které musí řešit politická
reprezentace zvolená do parlamentu. Domnívám
se, že úloha tohoto referenda je spíše
politická. Jde totiž o to, potvrdit mandát
určitých politických stran, jejich konání,
jde o to, které z politických stran nyní
reprezentují vůli voličů v otázce
- ve které, to nevíme. Totiž v otázce,
zda si přejí, aby jejich republika setrvala ve společném
státě.
Ruku na spoušti v této věci má jedno
politické hnutí, jehož představitelé
se v rozpravě příliš neuplatnili. Je
to KDH. KDH včera ústy svého místopředsedy
Ivana Čarnogurského sdělilo veřejnosti,
o co mu vlastně jde: "Samozřejmě jsme
pro samostatný stát, ale ne hned." To znamená,
tomuto hnutí se nyní nehodí, aby vznikla
samostatná Slovenská republika, potřebuje
ještě nějaký čas využít
federace, využít spojení s Českou republikou,
a až bude doba příhodná, vytvoří
si k tomu vhodné podmínky, aby si kdykoliv zařídila
vystoupení Slovenské republiky z federace. To znamená
- jednání tohoto hnutí kalkuluje s výhodností
pro svoji republiku.
Toto hnutí bude rozhodujícím pro hlasování
o tom, zda toto Federální shromáždění
přijme či nepřijme návrh referenda.
Chtěl bych na jeho adresu říci několik
osobních poznámek a vyjádřit určité
zklamání, které vůči tomuto
hnutí pociťuji. Hlásí se ke křesťanství,
a to v převážné většině
ke katolickému křesťanství. Katolické
křesťanství je velmi úzce vázáno
na myšlenku jednoty, která je symbolizována
v osobě papeže, na myšlenku sjednocení,
a nikoliv na myšlenku rozbíjení. Velmi mě
mrzí od představitelů slovenské reprezentace
KDS, že až dosud nevystupovali s takovou upřímností,
aby řekli otevřeně své politické
cíle, velmi mě mrzí, že maskují
své jednání výtkami na adresu federace
a odvoláním se na to, jako by Slovenská republika
neměla ve federaci rovnoprávné postavení.
Chci říci, že toto je hluboká nepravda.
Nikdo si z tohoto hnutí konkrétně neztěžoval,
že by Slovensko mělo nedostatečné zastoupení
v tomto FS a toto Federální shromáždění
je rozhodující institucí této federace.
Je třeba říci, že Slovensko má
naprosto rovnoprávné postavení ve federaci
a já sám za sebe říkám, že
jsem ochoten podporovat slovenské nároky na rovnoprávné
postavení ve vládních federálních
institucích. Toto není předmětem sporu.
Kvůli rovnoprávnému postavení ve federaci
se federace nerozbíjí. Rovnoprávné
postavení Slovenská republika s Českou republikou
nezíská tím, když se rozdělí
na dva samostatné státy. Tím získá
pouze to, že brzy upadne do nového otroctví.
Když Masaryk a Štefánik zakládali Československo,
modlili se, aby vydrželo aspoň 50 let. Nebylo to naší
zemi dopřáno. Domnívá se snad někdo,
že stát menší než Československo
vydrží déle než těch 20 let, které
vydrželo Československo? Obávám se,
že žijeme v nesnadnější době
než ve které žil Masaryk a Štefánik.
Obávám se, že budeme řešit mnohem
těžší úkoly, než musela řešit
první republika. A v tom jen s obtížemi obstojí
fragment jednotného státu, který tvoří
ČSFR.
Chtěl bych říci, že tím bojem,
který se nyní svádí, není boj
mezi Čechy a Slováky, ale je to boj, který
probíhá v České republice i Slovenské
republice a je to boj mezi demokraty a odpůrci demokracie.
(Potlesk.) Stydím se za svého premiéra, jestliže
se vciťuje do emancipačních problémů
slovenských nacionalistů a ignoruje problémy
slovenských demokratů. (Potlesk.) Myslím,
že je povinností české politické
reprezentace podpořit slovenské demokraty v jejich
těžké situaci, v mnohem obtížnější
situaci, než jsou demokraté čeští.
Domnívám se, že je třeba, aby to vyjádřili
svou podporou návrhu na referendum. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Také děkuji. Další přihlášený
je pan poslanec Václav Tomis. Zdá se, že slova
nevzdá, protože přichází. Další
je pan Július Bobovnický.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, chtěl
bych poděkovat pravici, která odchází,
protože je vlastně brzdou, aby i Moravané a
Slezané mohli dosáhnout svých oprávněných
požadavků. Zřejmě to nechtějí
slyšet.
Tady vidím celou hromadu podpisů a vidím,
jak se s tím počítá, jak se to hodnotí.
Když tady svého času přišlo téměř
200 000 podpisů pod peticemi občanů Moravy
a Slezska, tak se ani nenašly a dnes, když mě
z Valašska zavolali, že dosud nemají odpověď
na svou petici z března, že je porušován
zákon, jak to může FS dopustit, tak se mohu
jedině za ně ptát předsedy petičního
výboru.
Dnes už potřetí projednáváme
otázku referenda. Chtěl bych předeslat, že
naše hnutí je hnutím, které je pro společný
stát, ale pro společný stát nikoliv
leninského typu, tak jak byl vybudován v roce 68
a jak se jej snaží ti, kteří jej vybudovali
v roce 1968, např. pan Jičínský, znovu
vybudovat. Věřte, že mi bylo trapné,
když se hovořilo na grémiu o zákonu
o referendu a třikrát mi bylo vytknuto, že
o tom se zde hovořit nebude nebo že mi bude odebráno
slovo.
Chci využít této možnosti, abych na to
upozornil, že ústavní činitelé,
ale i federální vláda a všechny orgány,
které mají do toho co hovořit, jsou hluché
a nechtějí slyšet, že zde jsou oprávněné
požadavky Moravanů a Slezanů.
Chtěl bych připomenout to, co tady odeznělo
v květnu 1991, že Morava a Slezsko byly nuceně
a nespravedlivě zrušeny. To bylo jen pro uklidnění
Moravanů a Slezanů, jinak se toto Federální
shromáždění, které vlastně
má nastupovat do práv a povinností toho předchozího,
se tím nechce zabývat a nezabývá.
Velmi mě mrzí slova místopředsedy
pana Rychetského, který mi zde na tomto místě
řekl: Prosím vás, nezabývejte se touto
otázkou, bylo by to porušení ústavy.
Totéž mi řekl několikrát i pan
místopředseda Jičínský. Víme,
že také federální vláda pro to
nedělala nic. Když si představím, jak
poslanci a delegáti moravské rady včera v
Papierničkách čekali několik hodin
na přijetí a pak je vyslechli jak car své
mužiky v Rusku a poslali je zase pryč. Takový
je přístup ke 4 mil. Moravanů a Slezanů,
tedy vlastně k jedné třetině obyvatel
a zároveň i jedné třetině našeho
historického území.
Chtěl bych proto ve FS připomenout, že je třeba
se touto otázkou zabývat. Je zajímavé,
že se vždycky a z různých politických
stran hlásí lidé s tím, jak se musíme
vzít za pobaltské republiky, jak se musíme
vzít za jugoslávské republiky, atd., atd.,
ale když se jedná o jejich vlastní jednu historickou
zemi a zároveň dnes i národ potvrzený
ve sčítání lidu, tak se s tím
jednoduše nic nedělá, jako by u nás
takový problém nebyl.
Domnívám se, že chceme být nepoučitelní,
že chceme, aby zde došlo ke stejným chybám,
jako došlo tam. Chtěl bych se vrátit k panu
místopředsedovi Rychetskému. Myslím,
že nikde v zemích, které jsem jmenoval, nedošlo
parlamentní cestou k tomu, aby se mohly tyto republiky
osamostatnit. Morava to nechce, Morava chce společný
stát. Chce jen svou samosprávu a rovnoprávnost,
na kterou má historický nárok.
Tento historický nárok popírá jen
pan místopředseda Jičínský,
který se udivuje, že když pro to nemáme
historické podklady, nemůžeme to chtít.
Je to možná malý detail, že nezná
historii Moravy a Slezska.
Vážení přátelé, když
jsme do dubna organizovali manifestace a na náměstích
bylo téměř sto tisíc lidí v
Ostravě, Olomouci a v Brně, téměř
tolik, co jich bylo na Václavském náměstí
v sametové revoluci, tehdy to byla událost a bylo
třeba ji respektovat. Když to bylo sto tisíc
Moravanů a Slezanů, tak to byla hrstka křiklounů,
kteří chtějí něco na náměstích
prosazovat. Dnes mně odpovídají někteří
čelní funkcionáři: Víte, my
ani nevíme, že ještě něco chcete.
Do dubna se to vědělo, od té doby jste přestali.
Chcete to ještě? - Je to udivující,
když takto je položena otázka. Nám bylo
doporučeno, abychom šli ústavní cestou.
Tedy jsme ústavní cestou postupovali. A řeknu
vám, nebyl přijat ani zákon o zemském
zřízení v České republice jako
první krok k samosprávě a rovnoprávnosti
a nebyl také přijat ani zákon o změně
hlasování v České národní
radě, který tam leží od srpna a nemůže
být projednán.
Vážení přátelé, musím
proto informovat toto Federální shromáždění
o názorech našich občanů, kteří
říkají doslova: Je třeba plnit návrh
pana prezidenta, který nám dal v Brně v prosinci
1990, že si Morava a Slezsko musí vybojovat své
požadavky. A tito občané žádají
naše hnutí, abychom skutečně velmi důrazně
a razantně prosazovali náš volební program.
Považuji proto za nutné zde připomenout, že
vlády a ústavní činitelé nečinili
nic, když si stěžovali téměř
rok zemědělci, když si stěžovali
měsíc horníci anebo když si několik
měsíců stěžovali Slováci.
Ale když zde byly důrazné akce, tak byli v
Bratislavě i z české vlády co by dup.
S horníky jednali na druhý den. Věřím,
že to, co Moravané dnes říkají,
budou plnit. Nejsou to podle mne nejlepší cesty, ale
zřejmě, když je někdo hluchý,
musí se na něj křičet nebo mu to ukazovat
jinými způsoby, aby pochopil, co chceme.
Mnozí nám říkají, že dnes
není na to čas. Dnes máme jiné úkoly,
ekonomické. Je zajímavé, že nás
vládní koalice stále krmí státoprávním
uspořádáním, že chce splnit svůj
volební úkol, že do nových voleb bude
nová ústava. Ano, jestliže to chce koalice
vládní a chce státoprávní uspořádání,
tak musí být počítáno i s námi,
čtyřmi milióny Moravanů a Slezanů.
Nemůžeme říci, že máme na
to čas nebo slova pana
Jičínského "Až bude nová
ústava, pak si prosazujte to svoje vy." Já
si myslím, že toto může říci
jedině člověk, který si vyhýčkal
Leninskou ústavu z roku 1968 a nyní má strach,
aby mu nezemřela, aby si ji dále udržel.
Já bych chtěl, vážení přátelé,
abyste podpořili naši otázku, kterou jsme dali
do referenda, protože vlastně uspokojuje požadavky
všech tří rovnocenných zemí v
naší republice, tj., že občané
se mohou vyjádřit, že chtějí
vícečlennou federaci, nejméně s třemi
subjekty, aby zůstala otevřená vrátka
i pro další, a v historických hranicích
z r. 1949.
Já osobně jsem pro společný stát,
pro referendum nebudu hlasovat, jestliže tam nebudou zakotveny
naše oprávněné požadavky. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
První přihlášený byl pan místopředseda
Jičínský, pak pan poslanec Blažek. Já
vítám naše poslance.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, neodvažuji se
jako kolega Tomis mluvit jménem deseti milionů Čechů,
když on mluvil jménem čtyř miliónů
Moravanů. Takovou smělost nemám. Skutečně
přiznávám, že nemám ani dost
dobrou paměť historickou, abych mohl říci,
že znám detailně dějiny Moravy. Přesto
bych doporučil panu kolegovi Tomisovi, když na mou
hlavu vrhal tolik obdivných epitet, aby si přečetl
knížku o tvorbě ústavního zákona
z roku 1968. Tam je moje stanovisko i k návrhům
moravským, které tehdy byly vznášeny,
obsaženo. A rozhodně není takové, jako
je teď tomuto Federálnímu shromáždění
a prostřednictvím Československé televize
i naší veřejnosti sdělováno.
Doufám, že ho nebude urážet, jestliže
z mých rukou přijme tuto knížku.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Pan poslanec Blažek, pak pan poslanec Vosček.
Snažte se mluvit lapidárně.
Poslanec SN A. Blažek: Pokusím se být jak lapidární,
tak slušný přesto, že to v této
chvíli bude těžké.
Má faktická poznámka byla vyvolána
vystoupením pana poslance Tomise a víc než
kolegům v sále by měla být určena
obecenstvu, které naše jednání sleduje
u televizních obrazovek. Kolegové sami dobře
vědí, proč my, pravicoví poslanci,
plus další poslanci při vystoupení některých
poslanců mezi které patří kolega Tomis,
opouštíme tento sál. Především
je to proto, že kolega Tomis byl označen jako agent
komisí 17. listopadu. Je znám pod krycím
jménem Marcel. A my nemáme jinou možnost, jak
vyjádřit svůj nesouhlas s tím, že
poslanec Tomis je nadále poslancem Federálního
shromáždění. Jeho právem jakožto
poslance je vystoupit na půdě Federálního
shromáždění. Naším právem
je toto jeho vystoupení nevyslechnout, a proto v takovou
chvíli opouštíme sál. To je jedna část
mé faktické připomínky.
Druhá část směřuje k tomu,
že se pan poslanec Václav Tomis, alias Marcel, označil
za mluvčího čtyř milionů Moravanů.
Já jsem také Moravan. Mým mluvčím
pan poslanec Tomis rozhodně není. Morava by si na
tom stála velice špatně, kdyby byla odkázána
na politiky, jako je pan Tomis. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pan poslanec Vosček, pak pan poslanec Šamalík.
Poslanec SN J. Vosček: Vážené Federálne
zhormaždenie, ja by som chcel poďakovať pánu
poslancovi Kroupovi za názornú lekciu z demokracie
pre KDH. Obávam sa však, že ho budem musieť
sklamať, že jej militantné formy od neho asi
neprevezmeme. Názornosť jeho citu pre rovnoprávnosť
najlepšie dokladuje svojim odsúdením toho,
ako postavenie Slovenska v rámci ČSFR by malo byť
výhodné aj pre Slovensko. Skutočne obdivuhodný
útlocit. Ďakujem. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já také děkuji. Pan kolega se vzdal, takže
bych poprosil pana Júlia Bobovnického.
Poslanec SL J. Bobovnický: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
ako viete, som poslancom za KDH. Ako disciplinovaný straník
by som mal opakovať jeho názory, ktoré bohužiaľ
pred verejnosťou tlmočia nie vždy tí reprezentatívne
osoby,
Ale v tejto existenčnej kríze nášho
spoločného štátu musím prijať
iné pravidlá a považujem za povinnosť
a vec svedomia vystúpiť pred vami a pred svojimi voličmi
s nedvojzmyselným a jednoznačným stanoviskom.
Vyhlasujem, že ako Slovák, ktorý takto cíti,
myslí aj jedná, som samozrejme v tejto súvislosti
za spravodlivé a rovnoprávne postavenie Slovenska
v spoločnom štáte. Uvedomujem si súčasne,
že absolútna rovnoprávnosť prakticky neexistuje
a určitú mieru asymetrie musíme prijať
a bude vždy tu. Ale tak dôrazne, ako som uviedol prvú
myšlienku, vyhlasujem, že som za udržanie spoločného
štátu ako Čechov, Slovákov, tak aj ďalších
národov, národností či etnických
skupín, ktoré žijú na území
ČSFR.(Potlesk.) Som za taký spoločný
štát, ktorý bude právny, demokratický,
dodávam slovíčko "moderný",
a hlavne prosperujúci, pričom pod prosperitou myslím
prosperitu pre všetkých. Mal by to byť štát,
ktorý bude samozrejme fungovať a odmietam takú
jeho podobu, kde sa budeme permanentne dohadovať o právomociach,
o tej alebo onej kompetencii.(Potlesk.)
Túto moju predstavu napĺňa federatívne
usporiadanie štátu, možno že v niečo
voľnejšej podobe, ale predovšetkým v podobe
demokratickej. To by sme si tu mali zvlášť zdôrazniť.
Veď pôvodná prvá Československá
republika bola štátom unitárnym, bola potom
aj po prerušení viac-menej unitárna. My sme
si fakticky nejakú demokratickú federatívnu
podobu vlastne ešte nevyskúšali. Od roku 1968
sa o to pokúšame, ale ako sami viete, bolo to obdobie
politickej totality, a tak aj táto federácia bola
jej plodom a o demokratický typ federácie fakticky
nešlo. Túto deformovanú podobu federácie
sa teraz snažíme opraviť.
Žiaľ, pri tejto rekonštrukcii vidím niekoľko
závažných problémov a chýb, a
aj cez to, že sme v časovej tiesni, si o nich dovolím
prehovoriť, pretože odmietam diskrimináciu na
pôde tohto zhromaždenia.
Po prvé - nevieme sa dohovoriť, odkiaľ by mala
vychádzať pôvodná, originálna
suverenita spoločného štátu. Myslím,
že by mala vychádzať z republík a nie
naopak. Takto je to konečne aj vo väčšine
dobre fungujúcich federatívne usporiadaných
štátoch vo svete.
Po druhé: Pri rokovaniach o podobe štátu, tak
ako to pozorujeme hlavne v posledných dňoch, postupujeme
celkom neracionálne. Z českej strany sú tu,
a nech mi to priatelia Česi odpustia - stále isté
paternalistické prvky v chovaní sa - povedzme -
ako k mladšiemu súrodencovi a potom aj isté
prvky českého hegemonizmu.
Väčšiu chybu však vidím na slovenskej
strane. Táto v prvom rade akosi neberie na vedomie, že
má ísť o dohodu, pri ktorej vystupujú
najmenej dvaja partneri. Je tu vidieť prejavy neústupnosti,
konfrontačného až ultimatívneho postavenia
sa k požiadavke, a niekedy aj umelé vyhrocovanie situácie,
akúsi neprirodzenú umienenosť, tvrdohlavosť,
až vydieranie. Myslím, že by sme mali postupovať
vecnejšie, bez emócií, teda racionálne
a s ochotou pre užitočný politický kompromis.