Středa 13. listopadu 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní pan poslanec Hrušínský, pak pan poslanec Olej.

Poslanec SL R. Hrušínský: Promiňte, prosím, ale mám pocit, že hovořit o státoprávním uspořádání, když zatím nevíme, jestli vůbec je zde ochota občanů obou republik žít ve společném státě, pokládám za poněkud - řekněme - předčasné. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím, slovo má poslanec Olej.

Poslanec SN J. Olej: Chcel som reagovať na pána poslanca Világiho, ale predbeholl ma profesor Šilhán. Musím ale reagovať na vystúpenie pani kolegyne. Domnievam sa, že keď myslí, že opozícia v predsedníctve Slovenskej národnej rady je tak silne zastúpená ako poslanci z vládnych síl, asi sa mýli. My tam máme jedného jediného človeka. Pokiaľ viem, Strana zelených tiež, HZDS tam má asi štyroch, Slovenská národná strana jedného. Pýtam sa, čo robia ostatní zástupcovia vládnych síl?


Předsedající předseda SL R. Battěk: Kolegyně a kolegové, prosím vás, nesklouzávejme do politických polemik tohoto typu. Nedostaneme se dál.

Rád bych volil netradiční způsob. Je zde ještě 11 přihlášených do rozpravy. Byl bych vděčen, kdyby těchto 11 statečných se dokázalo vzdát slova a mohli jsme přistoupit k hlasování.

Ptám se pana poslance Tichého.

Poslanec SN B. Tichý: Pane předsedající, nejsem statečný a vyprovokoval mne k tomu pan prof. Jičínský. Domnívám se, že to, co má být řečeno, řečeno být musí. Nebude to dlouhé. (Předsedající předseda SL R. Battěk: Můžete začít mluvit, protože jste na řadě.)

Vážené Federální shromáždění, nalevo vedle nás leží balíky, z nichž jeden je převázán naší trikolórou. Domnívám se, že nebudeme muset po dnešním jednání převázat tyto balíky stuhou černou. Aby se tak nestalo, chtěl bych právě připojit tyto poznámky.

Není účelné samozřejmě opakovat to, co bylo řečeno. Ono už toho bylo řečeno tolik, že zbývá jen málo k tomu, co by řečeno být mělo. Věnuji se tedy zajímavé otázce, že se v Čechách a na Moravě nevyskytla politická strana či hnutí, které by převzalo odpovědnost za rozdělení našeho státu, jako je tomu na Slovensku, kde logika nacionálního vývoje a požadavků nebyla, bohužel, přiměřeně opětována z české strany tak, aby mohlo vzniknout pochopení, že legitimní zájem jednoho národa je omezen stejně legitimním zájmem národa druhého. Společný stát je vždy více než aritmetický součet dvou republik. Lze si to vysvětlit i tím, že nikdo nechce vzít toho "černého Petra" do ruky, aby byl viníkem za rozpad.

Lidé, kteří nechtějí nechat projít svůj negativní názor na zachování státu očistným ohněm referenda, jsou však právě těmi, kteří skrývají svá přání po rozpadu a také svůj strach z výsledku tohoto referenda. Je třeba to říci jasně již předem. Odmítnutí hlasů pro referendum v naší sněmovně si nelze vysvětlit jinak.

A druhá poznámka se týká technické okolnosti. Jak víte, tak zde pan prof. Jičínský přednesl názor, že nelze položit negativní otázku. (Místopředseda Jičínský: Mám pochybnosti.) Tyto pochybnosti lze vyvrátit poukazem na znění odst. 1 čl. 1 příslušného zákona, který nic takového nevylučuje.

Kromě toho chci odpovědět i na otázku, zda lze či nelze uspořádat referendum jenom na Slovensku. Odpověď zní: Nelze, protože kritérium pro rozhodování o výsledku referenda se vztahuje vždy k oběma republikám. V každé z republik musí být dosaženo nejméně nadpoloviční většiny hlasů pro, nebo proti, aby výsledky referenda nabyly platnost. Ale i když se tak v jedné republice nestane, nemá tento akt význam pouhé ankety. Není tomu tak. Nedovedu si totiž představit politika, jehož národ by více než polovinou hlasů odmítl soužití ve společném státě, a aby tento politik na to nereagoval. Není to možné. Je to jedna z drobných nejasností, které jsme při odsouhlasování zákona, bohužel, pominuli. Měl jsem k tomu pozměňovací návrh, ale neprošel.

Kromě toho zde ještě nezazněla jedna důležitá věc. Všechna snaha po svrchovanosti má totiž jedno pevné pozadí, a to hospodářské pozadí.


Každý by totiž chtěl mít ten pocit, že pracuje na svém a za své. Bohužel, vznáším zde tento návrh už potřetí (připadám si už jako ten starý Kato), že právě tento pocit musí naše rozpočtová politika zprostředkovat, a pokud ho nezprostředkuje, nebude klidu v Čechách, na Moravě a na Slovensku. Domnívám se, že naše příští rozpočtová pravidla na tuto otázku dobře odpoví a pak budeme mít skutečně pro práci v našem státě lepší podmínky. Dokud to neuděláme, je to vše dost marná snaha. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím pana poslance Ročka, dalším z přihlášených je pan poslanec Magyar.

Poslanec SN M. Roček: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, otázka k referendu předložená panem poslance Hrušínským pod poř. č. 2 si rozhodně zaslouží pozornost, mimo jiné i pro svoji stručnost. Pomíjí alternativu unitárního státu, která by byla zřejmě neprůchodná a připouští dvě možnosti.

Za prvé buď setrvání ve federaci nebo za druhé rozdělení na dva samostatné státy. Naproti tomu jsou slyšet i požadavky o konfederaci. Při našem úsilí transformovat společnost, stát a ekonomiku, nehledejme nějakou třetí cestu krátkodobého řešení. Naším cílem nemůže být nic jiného, než jsou osvědčené společenské státoprávní a ekonomické formy uspořádání. Tyto formy vznikly bolestnou evolucí a za cenu omylů, které svým strádáním zaplatily předchozí generace. Podporujme tedy i formulací otázky ty alternativy, které jsou dlouhodobě nosné. Konfederace k nim rozhodně nepatří.

Bude-li tedy schválena tato otázka, pak nechť za prvé se federací rozumí stát se silnou akceschopnou a efektivně rozhodující vládou a s federálním parlamentem, který je nadán všemi potřebnými pravomocemi.

Za druhé rozdělením státu nechť se rozumí i konfederace. V tom případě a v případě úplné samostatnosti je nezbytné připravit dohody dalšího postupu. Do té doby je třeba zajistit hladké fungování dnešní federace. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dále se přihlásil o slovo pan poslanec Magyar, dalším přihlášeným je poslanec Tomsa. Pane poslanče, nevzdáváte se svého příspěvku? Nevzdáváte. Můžete zůstat ještě sedět, protože teď bude hovořit pan poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, história sa opakuje. 14. marca 1939 bola rozbitá prvá Československá republika. Aj keď prevažná väčšina národných menšín sa už vtedy nenachádzala na jej území, nevinne sme stíhaní už skoro 40 rokov za skutky iných na základe doteraz nezrušených prezidentských dekrétov. Nevinne, pretože po Mníchove a po Viedni bola síce ČSR územne zmenšená, ale do onoho 14. marca zostávala Československou republikou.

Dnes sme opäť svedkami toho, že potomkovia vtedajších politických činiteľov znovu vyvíjajú maximálne úsilie na rozbitie Československa.

My, príslušníci národnostných menšín, nemáme dostatočnú váhu na to, aby sme republiku ubránili, ale dopredu sa ohradzujeme proti tomu, aby vina iných bola opäť zvaľovaná na naše bedrá. Pokiaľ sa jedná o oprávnenosť rozbíjačov republiky, dovolil som si cez poludňajšiu prestávku na vlastné náklady a do každého klubu dodať článok svedčiaci o názoroch občanov východného Slovenska. Bratislava nie je celé Slovensko a Slovensko nie je len Bratislava. V citovanom článku je tučne vytlačené: "Dosc bulo Bratyslavy!", ďalej "Bes Bratyslavy na večné časy a nigdá inakši!" Takto znie na východe mandát HZDS, SNS a ich partnerov na rozbíjanie republiky.

Pokiaľ sa jedná o otázku referenda, som pre kladnú formuláciu, a keďže každá líška svoj chvost chváli, odporúčam návrh nášho klubu, pretože rieši jednak otázku jednoty a celistvosti štátu a jednak otázku rovnoprávnosti. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pan poslanec Tomsa. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, vážím si vaší snahy ušetřit tomuto Federálnímu shromáždění čas, ale nejvíc by prospělo, kdyby aparát Kanceláře Federálního shromáždění některým poslancům rozmnožil dva základní paragrafy ústavního zákona o referendu, aby pochopili to, co už tady několik poslanců řeklo, jaká práva má z hlediska tohoto ústavního zákona Federální shromáždění a jakou otázku vůbec může položit.

Velice si vážím pana Hrušínského i těch, kteří tady plédovali za jeho druhou variantu otázky, ale už tady bylo dvakrát vysvětleno, že Federální shromáždění nemá ústavní právo ve smyslu přijatého zákona takovouto otázku položit. Tady ztrácíme čas.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano. Ještě pan poslanec Zelenay.

Poslanec SL R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, ku kolegovi Magyarovi. Robiť úsudky na základe nejakého nesignovaného listu, to mi trochu pripomína ešte staré časy v roku 1977, kedy sa nahnali ľudia a mali protestovať proti Charte 77 a mnohí ani nevedeli, čo to je vlastne Charta 77. Oháňať sa nejakými listami od niekoho a nevedieť od koho a používať to v rámci politického boja je prinajmenšom smiešne a v parlamente nedôstojné.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Vyprosím si to od pána Zelenaya, pretože som jeho klubu dodal také tento článok list a je signovaný.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Myslím, že se tímto výrokem všechno vyjasnilo. Nyní má slovo pan poslanec Tomsa.

Poslanec SL J. Tomsa: Pane předsedo, pane předsedající, budu velice stručný. Jsou to skutečně moje názory, které si dovolím z tohoto pódia vyslovit a jsem velice rád, že mám možnost na půdě Federálního shromáždění o těchto věcech hovořit.

Patřím do generace, která vyrůstala ještě v době první republiky, v tzv. čechoslovakismu, který je dnes mnoha a mnoha Slováky odmítán. Dovolil bych si upozornit na to, že to nebyl Čech, ale Slovák, Milan Rastislav Štefánik, který jako první použil tohoto termínu. Možná, že na to někteří naši bratři Slováci zapomínají.

Za první republiky existovala tři zemská zřízení, vlastně čtyři, ještě další pro Podkarpatskou Rus a fungovalo to bezvadně. Dnes už to nefunguje. Možná, že se to přežilo. Hledáme nové formy. Hledáme nové formy, hledají je i naši občané, hledají je i politické reprezentace, které se mezi sebou dohadují za zády lidu, za zavřenými dveřmi. Když si nevědí rady, tak to hodí na krk parlamentu, potom to hodí na krk lidu a ty se starej. Dobře, je to v pořádku. Ovšem já se ptám, do jaké míry je oprávněna politická reprezentace hovořit jménem lidu, jestliže nezastupuje vůli lidu. Jestliže zastupuje, tak bych si dovolil upozornit na jednu věc, a to v souvislosti s mým návrhem na podání otázky k referendu.

Myslím, že otázka, která by měla padnout v referendu, by měla být stručná, jasná, taková, aby na ni bylo možno odpovědět buď ano nebo ne. Navrhuji proto tento text.

Přejete si vystoupit z federace a žít ve vlastním nezávislém státě?

Referendum by podle mého názoru mělo být vyhlášeno a provedeno pouze ve Slovenské republice. Nikoliv v Čechách, i když je sice pravda, že to jsme také my na české straně, kteří bychom měli mít právo rozhodovat o tom, jaká bude podoba našeho budoucího státu. Ale já bych se toho velice rád vzdal z jednoho prostého důvodu. Z toho důvodu, že jsme to totiž nebyli my, Češi, Česká republika, kteří jsme zahájili pomlčkovou válku, že jsme to nebyli my, Česká republika a česká reprezentace, která zapříčinila spory o kompetence a kompetenční zákon, který nám dnes dělá problémy i v tak jednoduchých zákonech, jako je třeba zákon o ovzduší.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP