Poslanec SN J. Svoboda: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, pan poslanec Prokop ve svém
plamenném projevu opomněl sdělit sněmovnám,
že vznikající chaos, který opravdu i
mne znepokojuje, nevnáší do politického
života předseda Strany demokratické levice
pan Wais, ale součásti politických reprezentací,
které tvoří rozhodující politické
síly, které vzešly z minulých voleb.
Stejně jako on i já jsem chtěl původně
své vystoupení stáhnout. Ne proto, abych
si vysloužil potlesk poslanců, ale protože mě
doběhl pan poslanec Zeman, když odhalil, že jsem
slíbil manželce, že tentokrát se na televizní
obrazovce už zaručeně objevím, opozice
to nemá tak jednoduché. Pan poslanec Zeman akorát
nemá přesnou informaci - moje žena se nejmenuje
Máňa. Nicméně k projevu mě
nakonec přiměl postmodernistický senátor
Mc Carthy - pan poslanec Toman, protože jeho laciná
teze o vnitřním nepříteli a temných
silách usilujících o rozvrácení
společného státu mně připadá
jako vysoce společensky nebezpečná. Já
doufám, že pan poslanec Toman je chytrý a vzdělaný
člověk a že svá slova nemyslel zcela
vážně.
Domnívám se, že dnes nejde pouze o další
existenci našeho společného státu. Spolurozhodujeme
i o novém údělu středoevropského
prostoru, který vždy tvořil průsečík
geopolitických mocenských zájmů. Úvahy
o novém státoprávním uspořádání,
které se vztahují k zákonu o vyhlášení
referenda, nemají pouze zploštělý pragmatický
rámec, do kterého se nás snaží
vtěsnat některé politické reprezentace.
Zdaleka nejde pouze o kompetence republik a federace jako o jakýsi
technologický model. Jde o spor o pojetí státu
jako organizovaného násilí ve smyslu leninské
doktríny, jejímuž pokušení se dnes
zřejmě nemohou ubránit novodobí technici
moci, a pojetí státu a politického života
jako služby občanům.
Ukazuje se, že chápání společného
státu jako unitaristického modelu čechoslovakismu
není totožné s žádnou politickou
orientací. Je prostě stavem mysli. Přitom
zapomínáme, že T. G. Masaryk řekl, že
česká otázka je především
otázkou sociální - a v tom jasnozřivě
předvídal určující prvky současné
politické krize, která je zejména, ne-li
především, krizí představ o dalším
sociálně ekonomickém vývoji.
V uplynulých dnech jsme projednávali hodnocení
ekonomického a sociálního vývoje za
první pololetí. Na to bychom dnes neměli
zapomenout.
Protože zejména tyto otázky jsou katalyzátorem
sporu o uspořádání společného
státu. Koncepce a především sociální
aspekty ekonomické reformy mají řádově
dvojnásobné dopady na současnou životní
úroveň a zaměstnanost na Slovensku. Plně
v této souvislosti sdílím názor, že
současná polarizace je sporem o nezbytnost demontovat
struktury autoritářské moci, které
po listopadu 1989 zůstaly v podstatě nedotčeny,
pouze se v nich vystřídali lidé.
Státní byrokracie urputně hájí
své sobecké zájmy proti přirozeným
zájmům samosprávné občanské
společnosti. Všichni si také všímáme,
že zatímco nezaměstnanost postihuje především
pracující a dělníky, technicko-správní
a administrativní sektor se naopak rozrůstá.
Navrhované referendum je podle mého názoru
z tohoto hlediska určitou podobou kouřové
clony, kterou se nejen slovenský, ale i český
nacionalismus pokouší zakrýt vlastní
mocenské ambice a cizí geopolitické zájmy,
a to na úkor občanů, bez ohledu na to, jsou-li
občany České nebo Slovenské republiky.
Z tohoto hlediska je myslím příznačné,
že Československá televize, jako nejúčinnější
nástroj utváření společenského
vědomí, ignorovala zcela výzvu na uskutečnění
telemostu, ve kterém by se k zásadním otázkám
česko-moravsko-slovenského soužití mohly
vyjádřit nejen účelově vybrané
politické reprezentace, ale zejména a především
občané v různém věkovém,
sociálním a vzdělanostním složení.
Po listopadu 1989 byla oprávněně kritizována,
zejména kabinetní politika jako zdroj ovládání
společnosti. Čím jiným je však
často současná politická praxe cílevědomě
zamlžující sociálně ekonomické
pozadí krize našeho státu. Politika by se měla
stát konečně opravdu průhlednou a
transparentní a političtí představitelé
by ji neměli dělat za zavřenými dveřmi,
nýbrž veřejně pod kontrolou občanů.
Přímé přenosy z parlamentu by proto
neměly být pouze při "lahůdkových"
lustračních zákonech, ale zejména
tehdy, když se projednávají významné
sociálně ekonomické zákony, které
pocítí všichni občané. (Potlesk.)
Jeden z velkých amerických politiků a myslitelů
řekl, že demokracie je vládou lidu, lidem a
pro lid. Mám vážné obavy, že někteří
poslanci našich zákonodárných sborů
mají zcela odlišnou představu o demokracii,
kterou znovu chápou jako nástroj manipulace veřejným
míněním, nikoliv jako službu v zájmu
společnosti. (Potlesk.) Vidím-li v něčem
cestu ke společnému demokratickému státu,
pak je to zejména v deideologizaci problémů.
Není třeba se navzájem přesvědčovat,
že normalizační model federace přijatý
pod diktátem tanků a brežněvovské
doktríny omezené suverenity je v současné
době nevyhovující, nepřijatelný
a nefunkční. To si musí především
uvědomit ti představitelé politické
scény, kteří svou národní sebeprojekci
ztotožňují s unitarismem, a to za vydatné
podpory českého tisku, který cílevědomě
jitří otázku českou, nikoliv jako
otázku sociální, nýbrž čechoslovakistickou.
S politováním přitom musím konstatovat,
že od Trenčianských Teplic, tedy za více
jak jeden a půl roku, nedospěly politické
reprezentace ani reprezentace národních rad a Federálního
shromáždění k účinnému
řešení. Tyto reprezentace přijaly ve
volbách zodpovědnost, které se dnes chtějí
zbavit přenesením břemene do vesměs
zmatečních otázek, o kterých všichni
velice dobře víme, že nemohou přispět
k racionálnímu řešení, nýbrž
pouze k rozšíření prostoru politické
licitace.
Do problému navíc vstupuje otázka česko-moravsko-slezského
uspořádání, která dále
komplikuje a znepřehledňuje celý problém,
který nemůžeme chápat mimo kontext již
parafované smlouvy mezi naší republikou a Spolkovou
republikou Německo. Je přitom příznačné,
že tato důležitá smlouva, kterou naši
občané chápou jako osudovou pro další
bytí našeho státu, nebyla učiněna
předmětem jednání Federálního
shromáždění a ztratili jsme o ní
prozatím sotva dvě holé věty.
Státoprávní uspořádání
nemůže být řešeno racionálně
bez ohledu na mezinárodní kontext, na vztah k ekonomické
transformaci a na ni navazující nerovnováhu
vývoje českého a slovenského politického
spektra. Z těchto hledisek je podle mého názoru
vládní politická koalice nemocná a
neschopná uvedený komplex problému řešit.
(Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, běží vám poslední
minuta.) Ano, děkuji.
Zároveň bych chtěl navrhovatelům položit
otázku ekonomické náročnosti referenda,
zejména ve vztahu k nekonečné licitaci kolem
zeštíhleného státního rozpočtu,
který by údajně neunesl vánoční
příspěvek pro nezaopatřené
děti.
Pokud současné reprezentace nejsou schopné
přijmout výraz shodné vůle národů
žít ve společném státě,
artikulovaném bez historické a sociálně
ekonomické předpojatosti a malicherných svárů
o moc, pak ať o podobě společného soužití
rozhodnou příští parlamentní
volby. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Svoboda, jsou zde tři, čtyři
technické připomínky - nejprve pan Kopřiva,
potom pan Soboňa a pan Špaček. Potom pan poslanec
Tichý.
Poslanec SL T. Kopřiva: Předseda českých
bolševiků zde položil demagogickou otázku,
kdo je původcem chaosu? (Hluk v sále.) Já
bych chtěl připomenout, že to nejsou současní
představitelé, kdo vnáší chaos
do dnešní situace, ale naopak. Dnešní
představitelé jsou ti, kteří se snaží
vnášet řád do chaosu, nepořádku
a rozvratu, a to používám velmi mírných
a slušných slov, který nám tu zanechala
komunistická diktatura.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Takže pan poslanec Soboňa.
Poslanec SL V. Soboňa: Dovolil by som si vystúpiť
k prejavu pána poslanca Bačinského, ktorý
považujem za nekorektný a nedôstojný.
Spomenul medzi iným aj gestapo, ako už predtým
tu niekoľkokrát sa spomenuli nezmyselné narážky
na prejavy slovenského fašizmu. Jedným zo základných
pilierov fašizmu je revanšizmus. A práve prejav
tohto poslanca bol ním presiaknutý, tak ako duchom
revanše je presiaknutý celý lustračný
zákon. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Teď pan poslanec Špaček.
Poslanec SL J. Špaček: Já jsem, pane předsedo,
požádal o poznámku jen proto, že chci
poprosit kolegy a kolegyně, aby jednali k věci.
Aby nezapomněli na to, že volby budou až v červnu
příštího roku. Myslím, že
na předvolební projevy je skutečně
dost času. Naši občané, a to nejenom
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, jak tu
mnozí zdůrazňovali, ale stejně tak
i na Slovensku, nám kladou jinou otázku.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, pan poslanec Tichý.
Poslanec SN B. Tichý: Vážené Federální
shromáždění, domnívám
se, že Federální shromáždění
musí ocenit půvab školení o demokracii,
pokud ho provádí příslušník
vrstvy potlačující demokracii po řadu
let, zvláště když k tomu ještě
přidá školení o tom, jak máme
vést národní hospodářství.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, pan poslanec Kočtúch.
Poslanec SN H. Kočtúch: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
na jednej strane vám chcem poďakovať, keď
voláte poslancov k poriadku, pokiaľ sa odchyľujú
od témy. V prípade pána Bačinského
ste to však neurobili. Mám dojem, že Matica slovenská
nedala žiadnu otázku k referendu, aby sme o nej diskutovali.
Po druhé: Som členom predsedníctva Matice
slovenskej a ohradzujem sa voči diskusnému príspevku
pána poslanca Bačinského sa tým, že
Matica slovenská rozhodne o zákonných prostriedkoch
uplatňovania svojej cti. Ďakujem. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Také děkuji.
Nyní ještě pan poslanec Roček.
Poslanec SN M. Roček: Pane předsedající,
namísto odnětí možnosti vystoupit v
rozpravě navrhuji zkrátit řečnickou
dobu pro dnešek na pět minut. (Hlasy z pléna:
To nejde.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Bohužel je to v rozporu s jednacím řádem.
Takže budeme pokračovat. Další přihlášený
je první místopředseda Jičínský.
Uděluji mi slovo.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, myslím, že
bychom skutečně neměli ztrácet historickou
paměť. Jednání o ústavním
zákonu o referendu není tak dávno za námi
a kdybychom - a tady poznámka poslance Zelenaye byla na
místě - kdybychom nebránili tehdy návrhům,
aby referendum mohlo být vypsáno na základě
lidové iniciativy, nemusely tady tyto podpisy být
jenom jako apel na naše svědomí nebo na naši
morálku, ale referendum bylo vypsáno.
Chtěl bych říci několik poznámek
k vystoupení poslance Tomana. On tu citoval, prosím,
na to má právo, stanovisko náměstka
ministra vnitra. Já bych ale chtěl říci,
že mám za to nebo zdá se mi, že pan náměstek
Ruml, nejenom v tomto případě, ale i v jiných
případech, konkrétně mám na
mysli jeho kritické stanovisko k vládě a
kritické stanovisko k Federálnímu shromáždění
v době puče v Sovětském svazu, překračuje
to, co mu plyne z funkce náměstka ministra vnitra
jako vysokého státního úředníka.
Vysoký státní úředník,
podle mého soudu, nemá právo vyslovovat se
k zásadním politickým otázkám,
má právo samozřejmě dát stanovisko
k bezpečnostní situaci. Ale nepřísluší
mu ani kritizovat vládu, ani parlament, ani Hrad.
Vážení kolegové, mnozí z vás,
jak tu mluvili, operovali tím, že mandát, který
nám voliči byl dán, je jiný, než
jak se teď chováme, že vůle voličů
byla jiná než politická činnost těch
či oněch poslanců nebo poslaneckých
klubů. To je samozřejmě argumentace, která
je ošidná, protože nikdo toto nemůže
prokázat. Prokáží to až volby,
ty jsou tím kritériem, které prokáže,
na kolik ten či onen poslanec jedná nebo nejedná
v souladu s vůlí voličů, kterou mu
vyslovili ve volbách minulých. Říkám
to jenom proto, že toto je velmi nebezpečná
argumentace, která vedla pana poslance Zelenaye k tomu,
že říká, že toto Federální
shromáždění už ztratilo způsobilost
jednat a že by se mělo rozejít.
Myslím, že každá demokracie, pokud funguje
jako demokracie, má svá pravidla, své lhůty,
své instituce a příští volby
dokáží, kdo z tohoto parlamentu obstál,
kdo neobstál, ale neměli by takovými soudy
hýřit, protože myslím, že tato
schůze přes všechny problémy prokázala,
že Federální shromáždění
má v řadě případů potřebnou
schopnost jednat a přijímat důležité
zákony a tedy strany v něm zastoupené přes
diference mají schopnost se o důležitých
zákonech pro tuto zemi dohodnout.
K iniciativě, o níž tady svědčí
podpisy občanů, bych chtěl říci
jednu věc. Říkám to zcela s vědomím,
že moje stanovisko nemusí být zejména
v České republice příznivě
přijímáno. Ale neslouží politice,
jestliže se s určitými věcmi zachází
tak, že se veřejné mínění
dezinformuje. Tuto akci, kterou oceňuji jako projev jejich
občanské odpovědnosti lidí, kteří
tyto podpisy pod tuto listinu připojili, jako projev občanské
odpovědnosti a obav o osud státu. Ale musíme
také odpovědně říci, že
při jejím zahájení zazněly
tóny na adresu slovenského separatismu, které
samozřejmě na Slovensku vyvolaly nepříznivé
reakce a v České republice zaznívaly mnoha
uším libě.
K otázce reference, jak jsme o ní dnes diskutovali:
Nejsem si jist, když se podíváme na ústavní
zákon, zda FS má formulovat negativní otázku.
Osobně mám o tom vážné pochybnosti.
Myslím, že když se na tento text podíváme,
když jej budeme analyzovat, myslím, že FS přísluší
formulovat jenom pozitivní otázku. Pokud bychom
přistoupili na to, že může FS formulovat
otázku, zda souhlasíte s rozdělením
státu, pak je třeba říci, že
z ústavního zákona není jasné,
když by pro to byla většina občanů,
jaké právní důsledky z toho vyplývají.
Asi by z toho plynuly politické závěry, ale
nechci je teď analyzovat, ale právní závěry
z toho přímo podle mého soudu neplynou. Říkám
to jenom proto, abychom si uvědomili, že FS, které
přijalo ústavní zákon o referendu,
jedná nyní o otázce, která také
by musela být přijata třemi pětinami
všech poslanců. Abychom tedy formulovali otázku,
pokud se k tomu rozhodneme, správně, aby nám
ji pan prezident nemusel vrátit jako otázku nejasnou.
Vážení kolegové, osobně se obávám,
že nebude vůle ve FS teď referendum vyhlásit,
protože některé slovenské strany mají
za to, že nebyly vyčerpány možnosti dalších
jednání, že je třeba ještě
dále jednat a teprve potom, když jednání
nebyla ukončena, že lze vypsat referendum.
Dávám v úvahu jako námět pro
přemýšlení pro naši další
poslaneckou práci, zda by nebylo eventuálně
vhodné spojit referendum s vypsáním voleb.
Myslím, že ústavní úprava to
nevylučuje.
Nyní ještě poznámku ke kritice na adresu
úlohy FS, že se vzdalo své role, že bylo
příliš pasívní, že postoupilo
svou nezastupitelnou ústavní funkci národním
radám. Vážení kolegové, zamysleme
se nad tím, když nebudeme tento problém posuzovat
skutečně jenom čistě z formálního
hlediska, zda v tom nezaznívá přece jenom
příliš mnoho unitarismu, který v našich
myslích tak či onak působí. Připomeňte
si preambuli ústavního zákona 143, který
mnozí z vás často tak kritizují jako
komunistický produkt, ale i tam se mluví o dohodě
národů, kterou vyjadřují národní
rady, které tehdy předložily Národnímu
shromáždění návrh ústavního
zákona o čs. federaci. A myslíte si, že
dnes není doba, kdy tento stát musí projít
radikálnějšími změnami, než
tomu bylo v roce 1968?
Osobně si nemyslím, že to, že národní
rady mají mít tuto roli, je negování
úlohy FS. Myslím, že je to uznání
politické nezbytnosti přetvořit tento stát
tak, aby obě republiky byly skutečně rovnoprávnými
republikami, aby už nemohla jedna druhou obviňovat
z toho, že ty či ony smlouvy, ty či ony dohody
nebyly dodrženy. Samozřejmě, právní
rámec - a oceňuji to, že i nyní na jednání
v Papírničce se dospělo společnou
dohodou všech účastníků, že
i nadále se bude postupovat ústavními prostředky
- právní rámec skýtá jisté
možnosti, jistý prostor. A myslím, že
v rámci tohoto prostoru můžeme najít
možnosti, abychom tuto novou politickou skutečnost,
kterou bychom měli uznat, chceme-li uznat svou ústavodárnou
funkci, realizovali. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Poslanec Világi se hlásí s
připomínkou.
Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne
zhromaždenie, zaznel tu už viackrát argument,
že poslanci, ktorí pri hlasovaní zákona
o referende nepodporili návrh poslanca, ktorý navrhoval,
aby referendum mohlo byť vypísané na návrh
len občanov, tak určitým spôsobom konajú
proti ľudu, alebo národu, alebo občanom. Myslím
si, že v tomto prípade prichádza do úvahy
aj iná interpretácia, že poslanci, ktorí
tento návrh neprijali, sú ochotní hlasovať
pre otázku pre referendum, keď sa na nás občania
obrátili. Poslanci, ktorí to navrhli - vtedy, keď
sme o tom hlasovali - samozrejme takú schopnosť ešte
dnes neprejavili. To je jedna vec.
Druhá vec, pokiaľ si môžem dovoliť
hovoriť, reagovať na otázku profesora Jičínského,
ktorý hovoril, že je tam určitý výsledok
toho, že v Papierničke sa dohodli reprezentanti ohľadom
toho, že neporušia ústavu. Myslím si,
že výsledkom rokovania v Papierničke je jednoznačne
to, že reprezentanti sa nedokážu dohodnúť,
nedokážu sa dohodnúť aj zásluhou
tých politických strán, ktoré dnes
vehementne sa hlásia k idei, že tento ústavný
proces nie je celkom vyčerpaný, že existujú
ešte možnosti dosiahnuť dohody. Tá dohoda
sa ale nerodí preto, že jej predstavitelia robia všetko
pre to, aby dohoda nebola schválená. Myslím
si, že zodpovednosť musí byť obojstranná
- jednak tu v parlamente, jednak tam, kde rokujú o dohode.
Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Hlásí se ještě někdo
s poznámkou? Pan poslanec Kakačka a pak kolega Šilhán.
Poslanec SL J. Kakačka: Keď pán poslanec Világi
nevie, chcem mu povedať len, to je neustále hľadanie
niečoho, teda kompromisov, hľadanie takých
kompromisov, stálej cesty pre spoločné dobro
oboch národov.
Poslanec SL V. Šilhán: Když dovolíte,
mám krátkou poznámku. Někdy skutečně
nerozumím tomu, co říká kolega Világi.
Spor, který prochází a vede se kolem otázky
státoprávního uspořádání,
je spor uvnitř vládní koalice. Není
to spor mimo ni! Je to spor uvnitř vládní
koalice. Znamená to, že se to týká všech,
kteří jsou odpovědni za výkon moci
u nás v Československu, scházejí se
i na Hrádečku i v Papierničkách a
předám i na mnoha jiných místech.
A to bychom si skutečně dobře měli
uvědomit. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Ještě pan poslanec Olej se hlásí.
Ne, on to vzdal. Nyní paní poslankyně Sándorová,
pak pan poslanec Hrušínský.
Poslankyně SN E. Sándorová: Pán kolega
Šilhán má absolútne pravdu v tom, že
ide o rozpor vo vnútri vládnej koalície.
Ale čo sa týka predsedníctiev národných
rád, tam sú zastúpené aj opozičné
strany a môžu sa pridať na jednu alebo druhú
stranu.