Středa 13. listopadu 1991

Společný zpravodaj výborů SN M. Horský: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni. Moje úvodné spravodajské vystúpenie bude stručné. Rovnako ako sú stručné uznesenia výborov Slovenskej národnej rady k tlači 860 a k tlači 893.

K tlači 860 a 893 prijal svoje stanovisko výbor pre vzdelanie, vedu, kultúru a školstvo Slovenskej národnej rady 7. októbra pod číslom 172 a 173, v ktorom stručne povedané neodporúča prijať predložené návrhy.

Výbor brannobezpečnostný SNR dňa 8. októbra odmietol pod číslom 189 návrh na uznesenie - tlač 860 FS ČSFR - s nasledujúcim zdôvodnením: "Návrh skupiny poslancov Federálneho zhromaždenia ČSFR na vydanie uznesenia Federálneho zhromaždenia ČSFR o návrhu vyhlásenia referenda nesúhlasí s uvedeným návrhom poslancov. Ukladá svojmu predsedovi výboru, aby o tomto stanovisku informoval a aby tento návrh prerokovalo predsedníctvo SNR."

Pred sebou teda mám tri neodporúčajúce návrhy dvoch výborov Slovenskej národnej rady. V tejto chvíli si myslím, že stúpa pocit zodpovednosti predovšetkým poslancov Snemovne ľudu a Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike, aby svojím postojom, názormi a odôvodnením optimálne uvážili potrebu referenda, potrebu prijatia uznesenia o referende, prípadne, aby sa stotožnili s predloženými návrhmi. Ďakujem za vašu pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Horskému. Mám nyní milou povinnost, otevřít rozpravu. Na politickém grémiu došlo k dohodě, že bude účelné a prospěšné dalšímu jednání, jestliže nejprve vystoupí k tomuto bodu zástupci politických klubů. Pokud jsem dobře počítal, přihlásilo se 8 představitelů politických klubů. Jako první je zde přihlášen za Klub nezávislých poslanců, pan poslanec Hrušínský. Udělil bych mu slovo poté, co odezní technická připomínka pana poslance Doležala.

Poslanec SN B. Doležal: Pane předsedající, já mám dotaz. Co znamená ta barikáda balíků na tom pultu?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, já jsem tušil, že budu muset sněmovny uklidnit. Musím konstatovat, že nejde o další návrhy na znění otázky.

(Smích v sále.) Myslím, že vysvětlující sdělení vám poskytne předseda petičního výboru, pan poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Já jsem si myslel, že bych to vysvětlil až později.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já myslím, že předseda má právo, aby se vyjádřil, až odezní sdělení zástupců poslaneckých klubů. Prosil bych tedy zástupce Klubu nezávislých poslanců, pana poslance Hrušínského, aby se ujal slova.

Poslanec SL R. Hrušínský: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Klub nezávislých poslanců OF zastává jednoznačně názor, že zásadní státoprávní otázku další existence společného státu občanů České a Slovenské Federativní Republiky může v této chvíli rozhodnout pouze vůle všech občanů ČSFR, vyjádřená prostřednictvím řádně vyhlášeného referenda.

Vzhledem k tomu, že poslanecký Klub nezávislých poslanců OF považuje za nejvhodnější formu otázky jednoznačnou a sevřenou formulací jejího znění, předkládá Klub nezávislých poslanců OF návrh znění otázek, které pokládá za pozměňující návrh k tisku 860 a k tisku 893.

Ke znění návrhu tisku 860 navrhuje Klub nezávislých poslanců OF tuto alternativu: "Přejete si žít ve společném státě založeném na vůli obou republik, který má prezidenta, parlament, a vládu s vlastními kompetencemi?" To je jedna věc.

Ke znění návrhu tisku č.893 navrhuje Klub nezávislých poslanců OF tuto alternativu: "Přejete si rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky na dva samostatné státy - český a slovenský?"

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Hrušínskému. Dále je přihlášen do rozpravy za Klub ODU-VPN poslanec Šebej. Prosím, uděluji mu slovo.

Poslanec SN F. Šebej: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni. Poslanci poslaneckého klubu Občianskej demokratickej únie - VPN prijali úsilie politických strán a predsedníctiev národných rád a dospeli k dohode či zmluve, ktorá by tvorila rámec pre vytvorenie novej Ústavy federácie, ako schodnú cestu predovšetkým pre odstránenie nedôvery a psychologických bariér budúceho spolužitia Čechov a Slovákov. Nikdy sme sa však nevzdali mandátu, ktorý nám bol udelený vo voľbách, a domnievame sa, že nastal okamžik ho pripomenúť.

Poslanci, ktorí boli zvolení do jednotlivých zákonodarných zborov, dostali od voličov len ten mandát, ktorý vyjadrovala a vyjadruje platná Ústava. Poslanci zvolení do Slovenskej národnej rady nemajú teda v žiadnom prípade mandát rozhodovať a už vôbec nie sami a výlučne o budúcnosti celého štátu. Poslanci národných rád boli volení v rovnakom okamžiku, rovnakými voličmi, ako poslanci Federálneho zhromaždenia, ale celkom určite s rôznymi sférami pôsobnosti. Považujeme preto prenesenie celého rokovania o budúcom usporiadaní štátu do národných rád nielen za porušenie ústavného rámca, ale priamo za mätenie voličov. (Potlesk.)

Poslanci, ktorým voliči dali priamy mandát k rozhodnutiu o budúcej Ústave federácie, poslanci Federálneho zhromaždenia, nemôžu byť odsunutí do role divákov bez vlastného vplyvu predovšetkým preto, že s tým žiadny volič nepočítal, keď odovzdával svoj hlas. A viem, že bolo určité percento voličov, ktorí odovzdávali svoj hlas ako do národných rád, tak do Federálneho zhromaždenia rôznym stranám. S výnimkou Slovenskej národnej strany asi žiadna z politických strán, ktoré dostali sa do parlamentu z vôle voličov, nemala vo svojom programe spochybnenie federatívneho usporiadania nášho štátu, ani jeho rozbitie.

Voliči odovzdávali svoje hlasy programom politických strán v dobrej viere v ich záväznosť. Domnievame sa preto, že žiadna z politických strán, či už v národných radách alebo vo Federálnom zhromaždení nemá mandát na nič iné. Jediný, kto je kompetentný a má právo v tomto bode rozhodnúť, je opäť len volič. Pre nás existujú len dva spôsoby, ako sa dozvedieť jeho mienku, referendum alebo nové voľby, v ktorých môžu predstúpiť politické strany pred voličov s iným novým programom.

Vzhľadom k patovej situácii, ktorá vznikla pri rokovaní predsedníctiev národných rád, vzhľadom k zjavnému nedostatku politickej vôle, k dohode a predovšetkým vzhľadom k stále častejšie sa vyskytujúcim vyjadreniam typu: Slovenská republika alebo Česká republika má pocit..., republika potrebuje... slovenský národ požaduje a pod., v ktorých si jednotliví politickí predstavitelia prisvojujú úlohu, ktorú im nikto nedal, totiž v každom okamžiku vedieť a interpretovať vôľu 5 miliónov ľudí, považujeme vypísanie referenda za jediné legálne riešenie situácie. Je to pre nás jediný spôsob, ako sa naozaj dozvedieť, aký má Slovenská republika pocit, čo potrebuje a čo požaduje slovenský národ, rovnako ako český národ.

Poslanecký klub ODÚ-VPN považuje federatívne usporiadanie štátu za jediné, ktoré ešte spĺňa kritériá spoločného štátu. Všetky ostatné riešenia sú v našich očiach málo funkčnými súštátiami, ktoré predpokladajú existenciu samostatných štátnych celkov. To je i dôvod, prečo sa poslanecký klub ODÚ-VPN zasadzuje o vypísanie referenda. Je pre nás pritom v zásade prijateľná každá jednoznačná otázka, ktorá dá odpoveď na to, či obyvatelia chcú žiť v spoločnom federatívnom štáte alebo nie.

Uvedomujúc si kritickosť situácie, dáva poslanecký klub ODÚ-VPN prednosť negatívne formulovanej otázke, ktorá by znela: "Súhlasíte s rozdelením ČSFR na dva samostatné štáty, český a slovenský?" Domnievame sa, že takto formulovaná otázka dáva čestnú možnosť tým, ktorí sú pre samostatné štátne celky, povedať svoje rozhodné áno, a tým, ktorí chcú, aby sme žili v spoločnom štáte, povedať svoje jednoznačné nie. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Šebejovi. Dále za klub HSD-SMS I je přihlášená poslankyně Soňa Matochová. Jako další se připraví za Stranu demokratické levice kolega Pavol Kanis.

Poslankyně SN S. Matochová: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, vyjádřím nyní stanovisko klubu HSD-SMS I k formulaci otázky navržené k referendu. V obecné podobě podporujeme referendum jako demokratický institut, který může být použit v tom případě, kdy politická reprezentace zákonodárných sborů nedosáhne konsensu ohledně státoprávního uspořádání. Domníváme se, že referendum může přispět k zachování společného státu. Nemusí však vést k očekávanému konečnému řešení, protože problémy, které existují, mají daleko hlubší kořeny.

Pokud jde o konkrétní formulaci otázky, podporujeme obecně takové znění, které klade otázku zachování společného státu. Nepodporujeme znění, které by předurčovalo existenci dvou stávajících republik, případně republik založených pouze na národnostním principu. Domníváme se, že toto řešení by mělo být ponecháno ústavní úpravě. Jak je známo, v oblasti státoprávního uspořádání podporujeme vícečlennou federaci založenou na územním principu.

Z navržených otázek k referendu podporujeme znění navržené poslaneckými kluby ODA a ODS, přičemž negativní formulaci otázky považujeme za vhodnější z hlediska možnosti dosažení nadpoloviční většiny hlasů. Podporujeme i jakékoliv jiné znění, které pokládá otázku společného státu. Formulaci otázky navržené poslaneckým klubem OH nepovažujeme za vhodnou s ohledem na to, že formulace otázky by měla být jednoznačná a stručná a otázky kompetencí by neměli řešit voliči.

Pokud jde o otázku navrženou klubem HSD-SMS II, nemáme námitky k věcné formulaci otázky. Sami jsme však nenavrhli toto znění otázky s ohledem na možné důsledky negativní odpovědi. Vzhledem ke znění ústavního zákona o referendu, kdy je referendum o téže otázce možné opakovat nejdříve za 5 let a kdy výsledek referenda má platnost ústavního zákona, jsme se obávali stanovit přímo tuto otázku dříve, než dojde k ústavnímu projednání charakteru současné federace. Nechtěli bychom ještě před projednáváním ústavy vyloučit možnost vícečlenné federace. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, to byla poslankyně Matochová. Teď má slovo pan poslanec Pavol Kanis. Přihlásila se za HSD-SMS paní poslankyně Alena Ovčačíková.

Poslanec SN P. Kanis: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, skôr ako vyjadrím naše konkrétne stanovisko, dovoľte, aby som uviedol aj podľa nášho názoru argumenty, ktoré nás vedú k tomuto stanovisku. Otázky foriem o obsahu štátoprávneho usporiadania vzájomných vzťahov Slovenskej republiky a Českej republiky, otázky novej kvality spoločného štátu sa stávajú vlečúcim sa spoločensko-politickým problémom, ktorý v sebe skrýva hrozbu prerást do nekontrolovateľného pohybu. Ten by bol v rozpore so životnými záujmami ako občanov Českej republiky, tak Slovenskej republiky. Toto nebezpečenstvo nás núti položiť si otázku, ako sa pri riešení štátoprávneho usporiadania využil čas, ktorý bol k dispozícii.

I keď boli pre prípravu návrhu ústav ustavené komisie Federálneho zhromaždenia, Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady, ťažisko ústavotvorných aktivít sa presunulo mimo zákonodarné zbory a stalo sa vecou straníckopolitických ambícií a špekulácií. Dlho sa neuskutočnili ani oficiálne rokovania medzi komisiami Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady pre prípravu ústav republík a ani seriózna rozprava na pôde Federálneho zhromaždenia.

Vládne koaličné politické strany a hnutia sa bohužiaľ nedokázali dohodnúť na spoločných základných východiskách a prichádzali s diametrálne odlišnými kontraverznými názormi a návrhmi. Je treba to brať do istej miery ako skutočnosť. Viedlo to k tomu, že predsedníctva národných rád po prvýkrát komplexnejšie prerokovávali otázky štátoprávneho usporiadania až 11. a 12. novembra v Častej-Papierničke, teda na poslednom stretnutí.

Pomalosť prác na príprave ústavných dokumentov, nepripravenosť, nezodpovednosť, ba aj neschopnosť na politických jednaniach vytvorili a vytvárajú priestor k zištným politickým hrám a pochybným súbojom. Celkovo je možné konštatovať, že spoločné rokovanie a závery predsedníctiev Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady o otázkach ústavotvorného procesu nepriniesli do tohto neuralgického bodu nášho vnútropolitického diania očakávanú potrebnú politickú úroveň, naopak spôsobili a spôsobujú eskaláciu protichodných stanovísk ako na slovenskej, tak na českej strane.

Strana demokratickej ľavice a jej zástupcovia v tomto parlamente alebo aj v komisiách považovali a považujú za rozhodujúce vyjadriť základné ústavné vzťahy a ústavný priestor pre ich naplnenie v živote našich národov, národností a menšín.

Chcel by som upozorniť, že tak zložitý problém, ako je štátoprávne usporiadanie, nebude mať jednoduché riešenie. Preto sme si od začiatku a na všetkých rokovaniach navrhovali ísť cestou prijatia ústavného zákona o spôsobe schvaľovania Ústavy ČSFR, ktorým by sa novelizoval článok 142 ústavného zákona č. 143/1968 Zb., v znení jeho zmien a doplnkov.

Poslanci strany demokratickej ľavice vychádzajú z toho, že nové ústavy musia vzniknúť jedine ústavnou cestou. To nebráni tomu, aby sa Česi a Slováci vyslovili ústavným aktom pre spoločný federatívny štát, ktorý musí byť založený nie na leninskom princípe národa na sebaurčenie, ale, zdôrazňujem na medzinárodne uznávanom práve na sebaurčenie každého národa, na jeho právo slobodne si určiť svoj politický štatút a slobodne uskutočňovať svoj hospodársky, sociálny a kultúrny vývoj.

Keď však chceme vytvoriť nový ústavný systém, musíme sa zbaviť istého právneho dogmatizmu, ktorý neumožňuje prekonať bariéry súčasnej právnej úpravy. Strana demokratickej ľavice sleduje princíp zvrchovanosti Slovenskej republiky. To umožňuje aj súčasný ústavný zákon o československej federácii. Pravda, v článku 7 až 38 tohto zákona je zvrchovanosť Slovenskej republiky a Českej republiky obmedzená, ale teraz ide o to, aby sme odbúrali všetko zbytočné v týchto ustanoveniach. Preto nepovažujeme za ústavne definitívne len to, čo je ústavné teraz, ale usilujeme, aby sa za ústavné stalo všetko, čo legálne pomôže odstrániť prekážky pre prijatie ústav a medzirepublikovej zmluvy.

Využívam túto príležitosť i k vyjadreniu aj nášho názoru o deklarácii o zvrchovanosti, ktorá je v Slovenskej národnej rade. Jedna vec je prirodzene deklarácia a druhou vecou je jej obsah. Podľa nášho názoru deklarácia o zvrchovanosti je zjavne politicko právnym dokumentom, ktorý by mal zvýrazniť právo každej republiky na zvrchovanosť pri realizácii práva národov na sebaurčenie - nejde teda o vyhlásenie faktickej zvrchovanosti. Slovenská národná rada, ktorá je najvyšším zákonodarným zborom Slovenskej republiky, nepochybne môže - aj podľa článku 142 časť z platného ústavného zákona o československej federácii - rozhodnúť aj o prijatí Ústavy Slovenskej republiky.

Na riešení krízového stavu spoločnosti, a to nielen v štátoprávnej rovine, je nadovšetko treba triezvo a racionálne hľadať východiská z tohto stavu. Logika čierno-bieleho videnia a tzv. revolučného práva nemôže viesť a nepovedie k vyriešeniu kľúčových problémov prechodu k demokracii a trhu. Preto podporujeme urýchlené, ale vecné a ústavné riešenie problémov ústavodarného procesu a všetkých otázok, čo s ním súvisia. Sme však presvedčení, že akékoľvek diskusie o spoločnom štáte alebo samostatnosti musia vychádzať z vymedzenia zmysluplnosti toho alebo iného riešenia. To znamená, že by bolo načase, aby boli presne vymedzené pozitíva i negatíva - ekonomické, sociálne, kultúrne, medzinárodnopolitické - jednotlivých riešení a na základe nich sa rozhodovalo. Takýto postup by bol oveľa prehľadnejší i pre radového občana, ktorý v súčasnej ústavotvornej rétorike stráca orientáciu.

Klub poslancov Strany demokratickej ľavice vychádzajúc zo zákona o referende nie je proti tomu, aby sa problém štátoprávneho usporiadania riešil referendom. Poslanci za SDŠ vo Federálnom zhromaždení aktívne prispeli k vypracovaniu a prijatiu ústavného zákona o referende a zákona o jeho konaní. Považujem za uskutočnenie referenda za krajný prostriedok riešenia problémom štátoprávneho usporiadania.

Klub poslancov SDŠ je presvedčený o tom, že je potrebné ďalej pokračovať v jednaní, je presvedčený o tom, že existuje ešte veľa možností ako riešiť problémy zákonodarnými zbormi. Konanie referenda v súčasnej situácii klub SDŠ považuje za predčasné. Preto, keď dnes dôjde k hlasovaniu o akejkoľvek otázke referenda, poslanci za SDŠ budú hlasovať proti. Referendum síce môže vyriešiť otázku existencie federácie či spoločného štátu, nie však jeho formu, ktorá je základnou príčinou súčasných diskusií a problémov. Považujeme za politicky nedomyslené už dnes hnať riešenie problémov do čierno-bieleho buď-alebo, áno - nie, čo je zmyslom a podstatou každej otázky referenda.

Sme si vedomí závažnosti problémov štátoprávneho usporiadania, a preto navrhujeme prehĺbiť koordináciu Federálneho zhromaždenia a národných rád, českých a slovenských politických síl pri utváraní jednotlivých dokumentov nového ústavného systému. Česká a slovenská politická reprezentácia musí však prejaviť oveľa väčšiu politickú vôľu a zodpovednosť. Uvedomujúc si osudovosť problémov štátoprávneho usporiadania chcem zdôrazniť, že Strana demokratickej ľavice podporovala a v súčasnej politickej situácii ešte viac podporuje návrat k ideám a hodnotám národného porozumenia a politickej dohody. Tieto idey a hodnoty sú predpokladom i k vyriešeniu problémov štátoprávneho usporiadania. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Za Hnutí za samosprávnou demokracii - SMS paní poslankyně Ovčačíková.

Poslankyně SN A. Ovčačíková: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové. Klub HSD-SMS II navrhl otázku do referenda tuto: Jste pro vícečlenný společný stát, tvořený nejméně třemi samosprávnými a rovnoprávnými subjekty při respektování historických hranic jednotlivých zemí před jejich zrušením 1. ledna 1949?

Vedou nás k tomu důvody, že až do roku 1918 existovalo Markrabství moravské a Morava prožívala samosprávu až do 1.ledna 1949. Vycházíme z textu Saint Germainské dohody ze 7. září 1919, která konstatuje, že národy Čech, Moravy, části Slezska a Slovenska se rozhodly žít ve společném státě. Garantem této smlouvy se stala Francie, Itálie, Velká Británie, USA a Japonsko. Tato dohoda zcela jasně hovoří o čtyřech subjektech, ne pouze o dvou. Současná dualistická federace, vybudovaná v říjnu 1968 na leninských principech, jak je možné vidět v posledním vydání Dějin Československa v datech, se ukázala, dle našeho názoru, nefunkční. Máme za to, že vícečlenný stát, po vzoru Rakouska nebo Spolkové republiky Německo a dalších, bude funkčnější než dualistická federace. Vyřeší národnostní spory a přispěje k uklidnění politické situace ČSFR. Zřejmě tento názor zastávali i naši kolegové v předchozím parlamentu, když 9. května loňského roku přijali usnesení, ve kterém konstatovali, že zrušení země Moravskoslezské 1. ledna 1949 bylo aktem nespravedlivým a protiprávním. Domnívají se to i naši voliči kteří k problematice referenda, k formulování otázky, píší svá stanoviska. Za všechny bych si dovolila přečíst jeden kratičký dopis, který je emotivní a právě proto jsem jej vybrala.

Dopis zní: "Já, Jaroslav Haflant, syn země Moravské, hrdý na svou zem a národ, prohlašuji následující: Jestliže v referendu nebude zahrnuta otázka Moravy a Slezska, takovéto referendum mě, jako Moravana, neoslovuje a toto budu bojkotovat, k čemuž vyzvu i ostatní Moravany a Slezany." Nebude-li referendum řešit i otázku Moravy a Slezska, potom náš poslanecký klub bude nucen tuto otázku ignorovat.

Je mi jasné, že mezi vámi sedí spousta těch, kteří Moravě nepřejí. Nehodlám z tohoto místa nikoho prosit o lásku ke své zemi. Přesto bych vás však všechny chtěla poprosit, abyste si uvědomili, že nedostane-li lid to, na co má nárok v pravý moment, pak si někdy sám vezme mnohem více, než původně chtěl, a to formou, kterou by považoval za normálních okolností za naprosto neúnosnou. Protože se tohoto obávám a z vaší reakce vidím, že se toho obávám a právem, navrhli jsme otázku tak, jak jsem ji přečetla v úvodu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nepochybuji, že našim milým Moravanům se dostane všeho, čeho si přejí.

S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec Motyčka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP